Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První letecká nehoda v ČSR připravila před 93 lety Slováky o naději

Čtvrtého května 1919 se počasí umoudřilo. Generál Milan Rastislav Štefánik se konečně mohl vrátit domů z Itálie. Chtěl za každou cenu letět. Osobně si vybral i letadlo, od kterého jej prý zrazoval i konstruktér stroje. Dodnes se spekuluje o tom, že bylo letadlo sestřeleno. Nebylo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hokki

První letecká nehoda v ČSR?

Vždyť už jeden z prvních aviatiků Eugen Čihák (současník i příbuzný našeho "prvního" Ing. Kašpara) napsal knížku "Jak jsem létal a padal" ! :-)

0/0
5.5.2012 19:05

xychteen

Re: První letecká nehoda v ČSR?

EČ ale padal ještě v R-U

;-D

MMCH věříte EČ, že první byl on a Kašpar pouze "uměl na sobě zainteresovat noviny"?

0/0
2.7.2012 19:43

vransen

Takže si to shrneme

- Sestřelit dvoumotorové letadlo z ruční zbraně na 3,5km nebylo možné (účinný dostřel, délka následujícího letu)

- Není ani možné sestřelit dvoumotorový hadroplán z děla (PVO kanónu), aniž by sestřel zanechal viditelné stopy nebo vzbudil pozornost

Zbývá chyba pilota, stroje nebo prostě došlo palivo. Pro nacionalistické Slováky asi smutná pravda, ale jiný závěr není technicky možný.

0/0
4.5.2012 22:51

fsp1111

Kdyby nefrajeřil a jel vlakem

byl naživu. Tečka.

+2/0
4.5.2012 14:55

arné knobloch

Re: Kdyby nefrajeřil a jel vlakem

R^

0/0
5.5.2012 14:08

Vlna hněvu

Ach ti zlí Češi

odstranili Štefánika, Dubčeka a Slováky kompletně vysáli z peněz, odstavili všechny fabriky a provedli další hrůzy ;-D;-D...Doporučuju udělat si výlet po SK městech. Překvapivě se zjistí, že veškerá výstavba je z let 1950-1990, města jako Prievidza, Žiar nad Hronom  jsou komplet stavbou socialismu (v dobrém slova smyslu). Veškeré vesnické domy jsou stavbami z 60-80. let...To nás Čechy stálo taková kvanta peněz, že se vůbec divím, kde se to v tomto státě mohlo sebrat. Prostě rozvoj českých zemí v druhé polovině 20. století šel komplet stranou na konto rozvoje zaostalého Slovenska. A poznámku na konec, za 20 let se na Slovensku nic nikam v podstatě nepohlo, jak to komunisti opustili, tak to zůstalo :-P

+3/0
4.5.2012 13:50

kosatica

Re: Ach ti zlí Češi

a nefandis si nahodou ;-D...ale na oplatku ti ze keby nebolo zapadu tak ceskej pepicek by taky nebyl..byl bys jenom sluha..a v podtste sluhovia ste..len s apozrite na vasu polit scenu...:-P

0/0
4.5.2012 15:53

Vlna hněvu

Re: Ach ti zlí Češi

Kterýho západu myslíš ? Ten kterej nás vždycky zradil nebo se třepal strachy před Žižkou a jeho armádou ?...Ty spíš poděkuj Štúrovi, který si před 150lety sednul, vzal moravské nářečí kdesi z Vlašska a vymodeloval slovenštinu. Otázka zní, jestli udělal dobře nebo špatně, vytvořit národ bez dějin

0/0
4.5.2012 16:23

TBC

Re: Ach ti zlí Češi

Jděte do háje oba dva... Že vám to není trapný, žili jsme spolu 70. let a Československo vzniklo díky Čechům i Slovákům, tak snad už to nechte spát, ne?

+6/0
4.5.2012 17:38

Vlna hněvu

Re: Ach ti zlí Češi

Pro Slováky piš Česko-Slovensko, aby tomu rozeměli, protože to je tvar, který je podle pravidel slov. pravopisu jediný správný, třeba i pro období osmdesátých let. Sundej si růžové brýle, pro Slováky byl ten stát nechtěný, brali ho pouze jako výtah k vlastnímu. Ještě dneska, např. Radičovou pusa nebolí, když řekne, že se ČSFR rozpadnout neměla, ale ne že vůbec neměla, že se mělo počkat na lepší dobu. V překladu to znamená, že ještě bylo rozumné nějakou dobu vysávat federál.

0/0
4.5.2012 21:03

Theben

Re: Ach ti zlí Češi

Kecáš ako ten starý Palacký !!! ;-D

0/0
5.5.2012 14:35

vransen

Dotaz na Ivan.Ivana?

Troufnu si tvrdit, že vámi udávaný "typický zásah" letadla se za I. světové se nikdy neodehrál. Abych byl přesný - sestřelní čelně letícího stroje jediným vypáleným nevýbušbým projektilem. Absurdní, tohle není možné ani dnes.

Klidně ale dejte odkaz na nějaký reálný sestřel, rád se dozvím něco nového.

0/0
4.5.2012 13:14

TBC

Re: Dotaz na Ivan.Ivana?

Tak jsou známy případy, kdy bylo letadlo sestřeleno ze země palbou z ruční zbraně - zásahem do pilota. Dokonce momentálně jedna z nejuznávanějších teorií o smrti von Richthoffena je, že byl zasažen kulkou vypálnou z ručnice.

0/0
4.5.2012 15:35

jfb2

Re: Dotaz na Ivan.Ivana?

Ano, ale je něco jiného střílet na nízko letící letadlo z pušky, kterou se dá dobře manipulovat a mířit, a něco jiného z děla. Navíc pevné náboje se do protiletadlových děl (pokud nebyli rychlopalné) nepoužívali nikdy. Double Ivan nám tu presentuje teorii, že se měl naplánovat a uskutečnit atentát tím nejdebilnějším možným způsobem, kdy by úspěšnost zásahu byla možná nižší než výhra ve sportce.

0/0
5.5.2012 14:29

Inzheim

Je jisté, že

agresivní Štefánik se nehodil do ČSR vlády, opovrhoval i Maďary, utiskovatele slovenských Jánošíků. myslím si, že ho sundali, což by hravě dokázal každý kolotočář se vzduchovkou. Prostě se už nehodil, nebo že by z nešťastné lásky trval na špatném letadle ?? aby zemřel jako vele--hrdina ?

0/0
4.5.2012 12:09

ivan.ivan

Re: Je jisté, že

"agresivní Štefánik"...o čom to píšeš?

+2/0
4.5.2012 12:15

Inzheim

Re: Je jisté, že

IVAN...IVAN cpal se do francouzských hodností, cpal se do postu vedoucího franc. hvězdářství, velikášsky odmítl dopravu vlakem, chtěl to největší letadlo, které u Italů momentálně bylo, viděl se ve funkci prezidenta, prostě snaživý, chorobně ctižádostivý, kluk z velmi chudé rodiny, z toho svého urputného boje za slávu, dostal žaludeční vředy, cukrovku a vysoký tlak. =Informace mám od potomka jednoho policajta, který se na vyšetřování podílel

+1/0
4.5.2012 14:47

Theben

Re: Je jisté, že

Chorobná závisť ... 8-o

0/0
5.5.2012 14:37

Vlna hněvu

Re: Je jisté, že

moc nerozumím, že by se vládě nehodilo opovrhovat Maďary, vždyť ti tenkrát vůbec nebyli v kurzu a vedla se s nima válka.

0/0
4.5.2012 13:51

Humiliter

Mám kamarádku slovenu

a ta bere sestřelení Štefánika "čehůnama" za jasnou věc - prý jim to říkali na základce

0/0
4.5.2012 11:55

vransen

Re: Mám kamarádku slovenu

A hned na to jsme šli pořešit obdobným stylem Dubčeka. To bylo ale těžší, protože se mu do cesty musel postavit most...

+3/0
4.5.2012 11:59

ivan.ivan

Re: Mám kamarádku slovenu

na základnej škole sa o tomto vobec neučí, tak nepíš nezmysli....

0/0
4.5.2012 11:59

Humiliter

Re: Mám kamarádku slovenu

no, že se neučíte o Štefánikovi je jedna věc (nemáte dějepis?) a druhá je ta, že jen přepisuju co mi kamarádka řekla, takže si to přeber

0/0
4.5.2012 12:03

ivan.ivan

Re: Mám kamarádku slovenu

o Štefánikovi sa učia, že zahynul pri leteckej havárii za neobjasnených okolností.....nemyslím, že nejaký učitel s nimi rozoberá teórie pádu....never všetkému, čo ti hovoria kamarádky.....:-)

+2/0
4.5.2012 12:17

iktomi

Re: Mám kamarádku slovenu

Tak ono to závisí od konkrétneho učiteľa. Napr.na gympli sme mali dejepisára,pre ktorého bol Tiso chodiaci poloboh a tak to aj šíril medzi študentov Rv

0/0
4.5.2012 13:08

Vlna hněvu

Re: Mám kamarádku slovenu

možná je chyba v tom, pokud se učí, že za "nevyjasněných okolností" :-P To je totéž, jako říct že ho někdo odstranil.

0/0
4.5.2012 13:53

myskamiki002

Re: Mám kamarádku slovenu

clanek je take na sme.sk........ naprosta vetsina v diskuzi ma to sestreleni jako fakt a pomsta Benese za to, ze pry Stefanik prisel na to, ze zproneveril penize ....

0/0
4.5.2012 13:36

Theben

Re: Mám kamarádku slovenu

Prestaň tu trepať nezmysly, je to nechutné! 8-o

0/0
5.5.2012 14:39

sedmý ze tří

skoda teto tragedie, jeste tu s nama mohl byt

0/0
4.5.2012 11:49

ivan.ivan

ivan.ivan

Autora by som sa chcel spýtat, z čoho si je istý, že nebolo lietadlo zostrelené. Píše,  "Letadlu vlivem větrného poryvu a pilotovy nepozornosti poklesne rychlost a přejde do pádu". Som amatérsky pilot a neviem si predstavit, že by litadlo spadlo kvoli malej rýchlosti a straty vztlaku a pritom sa mu predtým "zdvihla zadná čast", čo znamená, že piloti "potlačili". Pri týchto typoch je to ale bežné v podobnom režime, pokial lietadlo narazí vo vzduchu na prekážku, čo može predstavovat delostrelecký projektil...

0/0
4.5.2012 11:35

ivoš

Re: ivan.ivan

Já jsem skoro 50 let modelář a tvrdím, že po ztrátě rychlosti a odtržení proudění na křídlech jde letadlo do "šturcky", a to velmi rychle. Podobnost modelu a tehdejších letadel je větší, než podobnost tehdejších a dnešních letadel. Ta se chovají podstatně jinak, především kvůli poloze těžiště.

+2/0
4.5.2012 11:46

ivan.ivan

Re: ivan.ivan

"Když aparát (letadlo, pozn. aut.) provedl ten oblouk a počal

se definitivně snášeti, bylo viděti, jak aparát pojednou zvedl ocas a

zřítil se dolů překročiv ještě vertikální směr, tedy směřuje chrbtem k

zemi" ....znamená to, že bol v klesavej zatáčke a náhle sa mu zdvihol ocas a on sa prevráti na chrbát a padol k zemi......skús si to z modelom, ked si modelár.....

0/0
4.5.2012 11:56

intago

Re: ivan.ivan

děláš si srandu? Nepleteš si to se stromem? Navíc vypadli, to je velmi zajímavá okolnost, pád ani vývrtka to nemohly být

0/0
4.5.2012 11:50

ivan.ivan

Re: ivan.ivan

Vobec nejak nerozumiem, čo si chcel napísat, ale "pád" to bol v každom prípade. Otázka je v jeho príčine....

0/0
4.5.2012 11:59

vransen

Re: ivan.ivan

Já si zase nedovedu představit, že se letadlo letící ve vzdálenost 3,5 km rychlostí přes 100 km/h dá sestřelit z ruční zbraně. Navíc takovým způsobem, aby potom ještě 20 minut letělo.

Pokud půjdetete do důsledku, tak se nedá vyloučit ani zásah mimozemšťanů.

0/0
4.5.2012 11:53

ivan.ivan

Re: ivan.ivan

Prečítaj si čo som napísal a ešte raz a ešte, až kým to nepochopíš a hlavne čítaj do konca..

0/0
4.5.2012 11:57

vransen

Re: ivan.ivan

Způsob, jakým letadlo naráží do dělostřeleckého projektilu, mi taky nějak uniká. Můžete to nějak rozvést?

0/0
4.5.2012 12:01

ivan.ivan

Re: ivan.ivan

U pomalých lietadel v I sv. vojne bol typický zásah delostreleckého granátu z predu. Lietadlo sa chovako tak, ako keby vo vzduchu narazilo na pevnú prekážku, čo sposobila kinetická energia granátu. V dosledku takéhoto pretaženia, utrpeli piloti typické poranenie genitálií o riadiacu páku, o ktorom sa autor zmienuje a ktoré dolo u mrtvych zaznamenané. Tažko si to predstavit pri havárii, kedy piloti vypadnú von zo sedadiel, prakticky iným smerom, aj ked sa to nedá písat s istotou...

0/0
4.5.2012 12:10

intago

Re: ivan.ivan

kdyby granát vybuchl, vypadalo by to jinak na zemi. Také by si jistě někdo zásahu všiml. Nějaký iný zázrak by nebol?

0/0
4.5.2012 12:16

ivan.ivan

Re: ivan.ivan

Jednoduchý projektil bez výbušnej slože nebol vtedy nijaký "zázrak".

0/0
4.5.2012 12:20

vransen

Re: ivan.ivan

Já o tomhle způsobu likvidace letadel slyším poprvé. Asi se to používalo především na Slovensku. Sestřelit čelně letadlo z tehdejšího děla jediným výstřelem, to mě ani ve snu nenapadlo.

Pokud tomu rozumím, tak tvrdíte, že letadlo bylo sestřeleno před zraky desítek lidí těsně při přistávacím manévru, přičemž po té dělové kouli se nenašla ani stopa. Předtím se ale ještě musela zatopit první přistávací louka, aby si letadlo před to dělo správně (tedy čelem) naletělo. Tohle zní jako velmi možná alternativa, kterou se článek vůbec nezabývá! Dík za zveřejnění!

+3/0
4.5.2012 12:22

ivan.ivan

Re: ivan.ivan

Nepísal som nikde, že to tak bolo určite. "Zatopovat zatopenú lúku asi nemuseli. A to, že ty o tom "slišíš poprvé", že zasiahlol niekto čelne lietadlo delostreleckým projektilom, to neznamená len tolko, že o tom nič nevieš. Pokial som písal, že zranenia o riadiacu páku boli v takýchto prípadoch typické, tak sa to asi v tých časoch nedialo len na Slovensku a pokial o tom nič nevieš, tak nečo vypovedá hlavne o tvojej inteligencii, tvoj arogantný štýl....

0/0
4.5.2012 12:32

roxxor

Re: ivan.ivan

Misto fanatickeho tvrzeni, ze Stefanika sestrelili Cesi, si radeji zjisti, jak by se skutecne letadlo po zasahu granatem chovalo.  Rozpadlo by se ve vzduchu, coz se nestalo. A u takovehoto plateneho dvojplosniku zcela jiste i bez vybuchu granatu. Tedy pokud by granat zasahl nosnik, nebo motor. Pokud jen platno, nestalo by se mozna nic. Proste klasika, vsechno jsme Vam vzali, celou dobu federace ste na nas doplaceli a jeste jsme Vam zabili Stefanika. Tohle jsem slychal v 92. roce velmi casto.

0/0
4.5.2012 13:07

vransen

Re: ivan.ivan

V principu je to přesně tak, jak píše předřečník. Když se na ten Caproni podíváte (což vy jste evidentně nikdy neudělal), tak zjistíte, že se jednalo o dvouvrtulový stroj. Pokud byste ho tedy chtěl zastavit výstřelem, tak jediná možnost je střelit zároveň do obou motorů a doufat, že se neutrhnou z gondol. Vše ostatní by proletělo hadrem.

0/0
4.5.2012 14:57

Tereza Šírová

Re: ivan.ivan

Dobrý den, dík moc za zasvěcenou reakci. I o teorii "dělostřelecký granát" se spekulovalo, to je fakt. Ale v okolí prý žádná jednotka nebyla. Dá se ale předpokládat, že by zásah granátem byl na troskách poznat, ne? A italská komise, vedená zkušeným válečným pilotem, by takové poškození snad nepřehlédla. Ohledně toho poranění genitálií, právě v italské zprávě se píše: "...jest pozorovat pohmožděniny na varlatech, nepochybně způsobené řídicí pákou, kteréžto zranění je velmi příznačné pro piloty po podobných pádech." Myslíte, že by si to vymysleli?

Co se týče toho průběhu havárie /pádu, vývrtky nebo co to vlastně bylo/ - on to je problém. Vycházelo se jen z výpovědí svědků, každý to viděl trošku odjinud a každý si to nejspíš víc nebo míň přibarvil. Dneska už to asi nerozsekneme :-/

0/0
4.5.2012 12:38

ice67

Re: ivan.ivan

To s tím dělostřeleckým granátem je samozřejmě blud ;-) Jednak nebyla zaznamenaná žádná dělostřelecká palba. Při tom ostřelování si většina "přepisovačů historie" spletla staré a nové letiště.

Při výbuchu dělostřeleckého granátu se stará letadla chovala tak, že většinou "sklapla" křídla, protože to byl nejslabší článek konstrukce a obecně slabina "hadráků".

+1/0
4.5.2012 12:58

ice67

Re: ivan.ivan

Z jakého důvodu zpředu?

O jaké kinetické energii granátu je řeč? PL granát exploduje v nastavené vzdálenosti od hlavně! Tehdy neexistovaly přibližovací zapalovače a kontaktní neměly dostatečný "odpor hadrového cíle", aby to stačilo na iniciaci. Palba granáty s časovacími zapalovači se používala ještě během WWII.

Tu kinetickou energii si kolego pletete s nárazem průbojného projektilu do pevné překážky - například tanku. Hadrovým letadlem by takový projektil prošel prakticky bez změny směru letu, pokud by netrefil zrovna motor.

Z toho důvodu se munice s plným jádrem na palbu proti letadlům u velkých ráží vůbec nepoužívala ;-)

+2/0
4.5.2012 13:05

roxxor

Re: ivan.ivan

Ale na Stefanika jo a jo a jo!!! A na prvni ranu a z perfektne neviditelneko kanonu.

0/0
4.5.2012 13:10

TBC

Re: ivan.ivan

Tak pokud jste pilot, tak víte, že každé letadlo má jiné pádové charakteristiky. Navíc se tam jasně píše, že tenhle typ měl problémy s vyvážením. Těžko říct, ale pokud třeba VOP ztrácela při nízkých rychlostech účinnost a měl vyvážení hodně těžké na hlavu, tak se mohl zapíchnout v podstatě na pětníku.

+1/0
4.5.2012 15:42

baci

prof.Kabelik

prof.Kabelík-vynikající český patolog-prováděl pitvu

jak M.R.Š tak Tomáše Bati 1932

je zajímavé že patologický nalez je u obou prakticky shodny

0/0
4.5.2012 11:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.