Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ostravský heavy metal. Podívejte se, jak se vyrábí železo v ocelovém městě

Vysoké pece společnosti Arcelor Mittal v Ostravě fungují už šedesát let. Jejich provoz řídí počítače a je mnohem čistější než dřív. Navzdory pokroku však lidská obsluha musí stále vzdorovat extrémně vysokým teplotám. Podívejte se na ostravský "heavy metal".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

xs123

První techno, co jsem kdy slyšela

bylo na brigádě právě na té aglomeraci ve tři v noci v r. 1981. Jak by se dneska řeklo- psychedelický zážitek na celý život.

0/0
18.6.2012 8:25

petr.n_22

Respekt !

Všem, kdo se na té výrobě podílejí R^

0/0
12.6.2012 16:18

Behoun

Re: Respekt !

dle videa, to jsou dva lide :-)

0/0
13.6.2012 11:33


rozumbradadada

Re: Respekt !

jasně a těch 5 tisíc lidí, co tam maká je schovanejch za pecí, viď...

0/0
14.6.2012 13:11

Behoun

Re: Respekt !

asi jo, na videu nejsou :-)

0/0
14.6.2012 13:31

baryk2

Železo

Myslím, že železo se nevyrábí, ale vždycky ocel !!!

0/0
11.6.2012 20:32

Houbar

Re: Železo

Co teče z odpichu, o tom se můžeme hádat, ale určitě to obsahuje 98% železa. Ocel se vyrábí zkujňováním v konvertorech. Já bych řekl, že to, co teče z vysoké pece, se dá nazvat železem. Omlouvám se za případné nepřesnosti, znám jen ze školy.

0/0
11.6.2012 21:36

baryk2

Re: Železo

Chtěl jsem upozornit na nadpis. To co teče z odpichu obsahuje 98% železa a jmenuje se tzv. "surové železo". Železo se samostatně v přírodě snad nevyskytuje. Všechny výrobky jsou ale oceli, jako je nesmysl železná trubka. :-)

0/0
11.6.2012 23:39

Lord Helma

Re: Železo

Vzhledem k obsahu uhlíku kolem 3-5% je to spíše litina. Rozhodně nedostanete z vysoké pece 98% železo, to už byste měl ocel :-P

0/0
12.6.2012 7:52

Aiki75

Re: Železo

Z vysoké pece teče surové železo a obsahem C~4% + Mn (0,6%) + Si(0,9%) - to je ocelárenské. Ještě se dělají slévárenské surové železa Mn(0,5)+Si(2,0) pro šedou a Mn(0,1)+Si(0,6) pro tvárnou litinu. Pak je ještě jedno speciální známe pod označením Sorel, ale to se v Ostravě netaví, je k tomu potřeba ruda vysoké čistoty a od CZ se dováží z JARu nebo Kanady

0/0
12.6.2012 8:42

sdasdgk

Tohle je zajimavy clanek

..a ne kupte si sterace na ajfoun ci 5 aplikaci pro windows ktere vam vycisti 7 nepouzivanych aplikaci.

+3/0
11.6.2012 13:41

konzerva ze spaget

Trochu mimo...

ale když vidím ty fotky strusky a surového železa, tak si nemohu nevzpomenout na Terminátora.

0/0
11.6.2012 12:41

milanec1988

Super článek, ale...

chybí mi tam popis toho, co se děje ve vysoké peci. K čemu se přidává dolomit a vápenec, jak probíhá reakce rudy za tepla s koksem a hnaným vzduchem. Jasně, můžu si to najít, ale bylo by moc pěkné, kdyby byla nějaká chemická rovnice s popisem a hezkým kresleným obrázkem vysoké pece popsána v článku :)

Ale jak říkám - super článek! Tohle je prostě srdce průmyslu, které pumpuje železo do všech odvětví. Určitě by bodl i článek o zpracování ropy a třeba uranu, což je neméně důležitý průmysl.

+4/0
11.6.2012 10:18

Peťulák2

Re: Super článek, ale...

Mně by se líbilo víc rozebrat, co tam kde přesně ještě dělají lidi a co mají na sobě, jak by jim tam bylo bez toho a tak. Něco jak popisek o těch botách :)

0/0
11.6.2012 12:51

Aiki75

Re: Super článek, ale...

Ale dejte pokoj ;-) za "odměnu" jsem ji kreslil po škole 2x :-D

0/0
12.6.2012 8:45

xs123

Re: Super článek, ale...

Tak dolomit a vápenec by mělo být jedno a totéž, Dolomity jsou vápencové hory, proto jsou tak bílé a rozpadají se. Dává se tam jako struskotvorná přísada, aby se z železné rudy oddělilo železo a ten zbytek - struska "vytáhne" a naváže na sebe nečistoty , v železné rudě to je velké množství objemu. Chemických reakcí probíhá ve vysoké peci asi 50.  Zdrojem tepla je samozřejmě koks. Přesně už si to nepamatuju.

0/0
18.6.2012 8:30

- - - - - - - -

Re: Super článek, ale...

Jo, a taky by tam mohl být metastabilní a stabilní diagram s popisem fází, že jo...;-)

0/0
26.6.2012 9:09

čirokéz

Heavy Metal

Opravdu Heavy Metal. Tvrdý job. Ještě by to chtělo udělat koncert Metallicy ve Vítkovicích.

+1/0
11.6.2012 9:41

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Re: Heavy Metal

Teď byli v práglu.

0/0
11.6.2012 11:47

dpaja

Re: Heavy Metal

Ja bych raději v tomto prostředí Manowar. Tak nějak by mi to k tomu více sedělo.

+2/0
11.6.2012 22:22

Bubulus Extremus

Faktická

Jedna pec je vždy servisně odstavena, takže věta o momentálním uspokojení zákazníků je závádějící. Ve světle toho, že tam stejně aktuálně nefingují tři pece, ale v nejlepším případě dvě, spíše jedna je to spíš pěkná manipulace. Všichni nadávají na prach z aglomerace a Mittal to nechce poslouchat, když má kousek v Polsku pece, na které se nenadává.

Jediný důvod, proč z ArelorMittalu není ještě skanzen je ten, že mají minihuť (a z ní jdou plechy rovnou do automobilek). Nebýt minihuti, netřeba ocelárny a vysoké pece jako zdroj železa pro ocelárnu. Vozit železo z Třince je nesmysl

+1/0
11.6.2012 9:40

Pruit Igoe VIII.

Hutnictví je jedním z nejkrásnějších a nejnáročnějších...

..druhů výroby a zpracování surovin R^

+3/0
11.6.2012 8:52

Arnie

Detail Veroniky

Jak uz kdosi psal, "sopka na kolech". :-) http://byron.rajce.idnes.cz/Havarie_Veroniky,_Vitkovice,_2011

+7/0
11.6.2012 8:30

trikratzabanovanylajos

Re: Detail Veroniky

8-oR^

0/0
11.6.2012 11:11

Bubulus Extremus

Re: Detail Veroniky

Rok 2011. Jak to ta příroda rozchodila? Speciálně ty dva stromy by mě zajímaly. Máte nějaké info?

0/0
11.6.2012 11:51

BBarret

Re: Detail Veroniky

To tam pak rozbíjeli sbíječkou nebo řezali flexou?Jak se to "odkrknutí" Veroniky uklízelo?8-o

0/0
11.6.2012 12:12

Lord Havelock Vetinari

Re: Detail Veroniky

Nic jsem o tom víc nenašel. Akorát zde fotku z následujícího dne- zdá se, že to měli odklizené docela rychle http://www.rouming.cz/roumingShow.php?file=Vitkovice_den_pote.jpg

0/0
11.6.2012 23:24

Peťulák2

Re: Detail Veroniky

Celkem mě fascinuje, že ty stromy nehoří...

0/0
11.6.2012 12:53

Lord Havelock Vetinari

Re: Detail Veroniky

Protože v kůře jsou vrstvy mrtvých buněk, ve kterých je vzduch a ten to nějak izoluje..ale stejně to ty stromy mají spočítané.

0/0
11.6.2012 23:14

lastunicorn

Veronika a zapálení vysoké pece - jak to bylo doopravdy :-)

Název Veronika pochází z dob budování socialismu. Aby se před imperialistickými špióny utalilo kolik železa se vyrobilo, používal se tento "kód" pro tento přepravník. A název přežil dodnes. Jinak je to fascinující pohled, hlavně v noci, když kolem vás na železničním přejezdu Veronika projede. To máte dojem že koukáte na sopku na kolech 8-o

Malá perlička: zapálení první vysoké pece byla taková potěmkinovská vesnice. Ta pec totiž v okamžik slavnostního zapálení nebyla ještě hotova, ale nešlo říct nejvyšším papalášům v KSČ a prezidentovi že to není hotovo. Tak se do pece naházelo dřevo, to se "slavnostně" zapálilo, potentáti odešli, dřevo dohořelo a pec se mohla dodělat.;-)

+4/0
11.6.2012 8:17

Lord Helma

Re: Veronika a zapálení vysoké pece - jak to bylo doopravdy :-)

Je tu ještě někdo, kdo pamatuje ješte funkční vítkovické pece. A jak si to duněly Veroniky kolem vítkovické porodnice a křižovaly cestu u Mírového náměstí, byla to myslím Jeremenkova i s podchodem a závorama přes koleje a přes cestu? Bylo to jak z jiného světa, veroniky rozžhavené do višnově temného žáru, tak že se nedalo stát u závor, dunící ulicí jak bájní levitani. Svým způsobem mi to chybí, třeba i to, jak se v noci vylévala struska na největší haldu u Hrabůvky. Sice nebylo o co stát, ale to kouzlo tajemného je už to tam, škoda.

+4/0
11.6.2012 8:42

Rudin

Re: Veronika a zapálení vysoké pece - jak to bylo doopravdy :-)

V těch Vítkovicíh té štrece která vedla po  Jermenkové se říkalo horka linka!

0/0
11.6.2012 12:59

voloda44

chtělo to lepší video

ale jinak článek OK

0/0
11.6.2012 8:14

mlčanlivý boban

V provom momente som čakal nejaký Citron

alebo Turbo.... ;-);-);-)

Ale aj toto je zaujímavé

+1/0
11.6.2012 8:10

takyumimkecat

NHKG OSTRAVA !!!

Já jsem sice pražák, ale tohle mě normálně jako Čechoslováka urazilo. Ty pece patřej společnosti až od privatizace, ne 60 let, jasné páni redaktoři? Pište správně nadpisy článků, vy dezinformátoři !!!

;-€;-€;-€

+3/0
11.6.2012 6:03

čirokéz

Re: NHKG OSTRAVA !!!

Jo. A v CCCP pořád vládne Leonid Iljič Brežněv. ;-D

0/0
11.6.2012 8:03

Ardan

Re: NHKG OSTRAVA !!!

Takže škodovka patří fauvé od založení podle tebe nebo tak nějak? Někdy je nutné tu hmotu co máš v makovici použít k myšlení.:-/

+1/0
11.6.2012 9:07

čirokéz

Re: NHKG OSTRAVA !!!

Aspoň si vygoogli co znamená zkratka NHKG, jestli to nevíš. Mimo jiné Škoda Plzeň byla taky svého času přejmenovaná po nějakém Leninovi a nikdo na to s patosem nevzpomíná.

+1/0
11.6.2012 9:36

Lord Helma

Re: NHKG OSTRAVA !!!

Jenže na rozdíl od Leninových závodů v Plzni tohle bylo od začátku až do 1990 NHKG. Pak na chvíli jen NH a pak už jen indiáni. Mimochodem génius Dlouhý jim to prodal za čístý roční zisk. A to se vyplatí.

+1/0
11.6.2012 13:10

Vedoucí kolotoče

Zadny Arcelor....

...dycinky jenom NHKG Ostrava!!! ;-€

0/0
11.6.2012 0:22

pan farář

Re: Zadny Arcelor....

Žádný NHKG, vždycky ENHÁČKO :-)

+5/0
11.6.2012 0:53

Qíteček z 666 zahrádky

Re: Zadny Arcelor....

Peklo... Bych tam nevlez.... :-/

0/0
11.6.2012 1:02

Lord Helma

Re: Zadny Arcelor....

Ale nádherné, kdo tam nebyl, nepochopí.

+1/0
11.6.2012 8:31

lastunicorn

Re: Zadny Arcelor....

Někdy také zvané DONBAS ;-)

0/0
11.6.2012 7:57

Rudin

Re: Zadny Arcelor....

Samozřejmě my starší jsme říkali vždycky DONBAS a nebyli jsme žádní bolševici,bylo to tak vžité.(jsem ročník 1944)Tak jako se Vítkovicích byla ulice Moskevska kde jsem kdysi bydlel 40let a oni po převratu ji pojmenovali Tavičská.Já jsem nevěděl kde je až později jsem zjistil že je to ta Moskevska kde jsem se narodil.

0/0
11.6.2012 12:43

Skřejpek Urfus

nejlepsi zazitek z gymplu...

..kdyz jsme byli v ramci chemie na exkurzi v Mittalu. R^R^R^

0/0
11.6.2012 0:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.