Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Změna dráhy znamenala smrt? Poslední okamžiky havarovaného Suchoje

Za havárií ruského letounu Suchoj Superjet během předváděcího letu v Indonésii mohla být jen drobnost: změna přistávací a vzletové dráhy. Kvůli tomu se letoun mohl dostat daleko mimo plánovanou trasu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Zani

Nechápu!

Fakt mi to nejde do palice. Když někdo letí v oblasti, kde jsou kopce vyšší než jeho letová hladina, tak přece nemůže dělat nic jinýho, než koukat na mapu, kde je poloha letadla i těch kopců? Kurňa to přece zvádne i iPhone nejstarší generace. Navíc tam seděj dva. Fakt nechápů, jak na svejch počítačích nemohli vidět, že trasa po které je vede automat, se protíná s kopcem. Tohle mi totiž ukazoval i PC simulátor na Amiga 500. Když jedu s lodí v mlze, tak si taky dávám mnohem většího bacha, abych se nepřiblížil ke břehu. Nejspíš čuměli na zadky letušek, místo na počítače.:-/

0/0
31.5.2012 14:37

flames828

...

Pěkný článek, ale mám jednu gramatickou poznámku - v poslední době se na Idnesu naprosto tragicky rozšířil zvyk psát značky dopravních prostředků malým písmem na začátku. I v tomto článku je ´suchoj´. Většinou je mi gramatika tak nějak ukradená, ale tohle považuji spíše za systémový laps.

+1/0
25.5.2012 11:47

intago

klesání

-platí, že letoun klesne o necelých tři sta metrů na pět kilometrů - 5000/300=16,6 To je slušný klouzák. Ale když se použijí brzdové klapky, tak to může být daleko méně, ne?

0/0
22.5.2012 13:34


enpassant

Cizinec nebo neznalý

Autor je pravděpodobně cizinec. Nejedná se mi o hrubky, ty komentuje někdo níže, ale o sloh, který článek činí nepoživatelným. A nebo článek psal někdo, kdo věci vůbec nerozumí.

0/0
19.5.2012 8:11

DickLarge

Re: Cizinec nebo neznalý

Autor je podepsán pod článkem. Části zjevně neobratně přepsal z angličtiny (slovosled), ale buďme za něj rádi. I když ta část s překrývajícíma se horama je dosti nesrozumitelná.

0/0
20.5.2012 2:18

Mitchell

Jedna z možných příčin to je.

Ale každopádně ne jediná. Viděl bych to na kombinaci chyb na zemi i v kokpitu (změna dráhy pro start, možná neprovedená změna v palubním počítači, piloti se nemuseli věnovat dostatečně mapě s vyznačenými minimálními hladinami atd. atd. Ale nechci spekulovat, Každopádně jsem zvědavý na výsledky vyšetřování.

0/0
18.5.2012 10:40

Ochlupoun

Je ještě jeden faktor, a to řízení letového provozu.

Všude se spekuluje nad tím, zda to byla nekázeň pilotů, selhání stroje a kdo ví co ještě. Nikde jsem ale neslyšel o tom, jakou roli tam sehrálo místní řízení letového provozu. Jednoduše řečeno, pokud pilot trefí horu skovanou v mracích jsou zde možné dva scénáře. Buď porušil pravidla pro let za viditelnosti (VFR) a pak je to "jeho" problém, protože neměl,  resp. nesměl letět někam kam nevidí - anebo - letěl let podle přístrojů (IFR), ale tam za odstup od ostatních letadel a terénu odpovídá řízení letového provozu. Prostě když mu dispečer řekne zatoč doprava do kurzu 250 stupnu, tak zatočí a prostě musí věřit, že se s někým nebo něčím nesrazí. Koneckonců letí podle přístrojů a v tu chvíli z kabiny prostě nemusí nic vidět. Zde nejspíše došlo (a většinou to tak bývá) k nějakému fatálnímu zřetězení nešťastných událostí a viníkem může být klidně i dispečer na letišti. Velká letadla jen zcela mimořádně létají dle pravidel VFR a osobně nevěřím že viníkem bude samotná posádka.

+4/0
17.5.2012 1:24

TBC

Re: Je ještě jeden faktor, a to řízení letového provozu.

No to není úplně jisté. Otázka zní, k čemu mu vlastně dalo ATC povolení, jestli ho porušil, atp. Klidně taky mohl jednat podle předpisů, snažit se dovolat na ATC pro další instrukce a během toho se to stalo.

CFIT je nicméně vždy z principu chyba pilota, protože ten má ve finále konečnou odpovědnost za provedení letu.

Máte ale pravdu v tom, že šlo určitě o zřetězení nešťastných náhod, které je třeba pochopit a zjistit, jak jim v budoucnu zabránit.

0/0
17.5.2012 10:17

nosalis

Re: Je ještě jeden faktor, a to řízení letového provozu.

a ten system co je v letatlech co hlasi ze je letadlo moc nizko ..bere v potaz i hory ? kazdopadne je pravda, ze nikde nepadlo nic o ATC, a ti jsou vetsinou prvni na koho se pri leteckych nestestich obraci pozornost .. prece jenom jsou tam od toho, aby ten letecky provoz ridily ... to ze by pilot neuposlechl je samozrjeme taky mozne ...

taky sem zvedavy, jak to nakonec dopadne

0/0
23.5.2012 23:11

séc a Viet nam

Za vším hledej ženskou!

Můj názor je že prostě Pěkna Asijská kočička za zády a hned si pilot myslí že je Charles Yeager mě stačilo když jsme vzaly holky do cesnničky a ukazovaly jim beztížaky,...3 vteřiny,... nikdy člověk neriskuje tak jako když má za sebou kočku hold chemie tak jako chlast,...endorfiny adrenalin,...a je pruuuser

+1/0
16.5.2012 18:40

oldiess

Re: Za vším hledej ženskou!

tak že by se holky předváděly před holkama? Fakt jste lesby?

+1/0
18.5.2012 0:28

Eric_Best

Re: Za vším hledej ženskou!

Asi to nepochopil(a?)...:-)

0/0
18.5.2012 0:45

Mitchell

Re: Za vším hledej ženskou!

Řekl bych, že to pochopil(a). Ale asi šlo o poukázání na to, že když je někdo takový blb, že nezvládá základy pravopisu, pak se dá s úspěchem pochybovat i o tom, že by vlastnil pilotní průkaz. :-)

+2/0
18.5.2012 10:33

intago

Re: Za vším hledej ženskou!

vždyt to napsal pěkně, taky mám tyhle sklony. Moc riskovat při letu. Už mě párkrát odváželi z místa dopadu s muzikou:-)

0/0
22.5.2012 13:49

Amper77

NapsalA !

0/0
26.6.2012 9:58

Dusan321

Optimisticke az naivni

"Až oficiální vyšetřování bude moci zodpovědět otázku, zda opravdu šlo o malou lidskou chybu s ohromnými následky." je docela naivni, protoze vysetrovani leteckych nehod je vzdy pofiderni zalezitost uz samo o sobe (vzhledem k tomu kolik toho z letadla bezne zbude), nemala cast "oficialnich pricin" jsou pouze nejpravdepodobnejsi, ale nikterak dukazy podlozene hypotezy a samozrejme politicke i jine tlaky jsou na dennim poradku a na vysetrovani maji casto zasadni vliv.

Takze se dozvime, ze to byla chyba pilotu, ale to samozrejme nemusi mit nic spolecneho se skutecnou pricinou.

0/0
16.5.2012 12:55

RomanL

Re: Optimisticke az naivni

To bych tedy netvrdil. Viděl jste ten seriál o leteckých katastrofách? Způsob vyšetřování těch nehod bych za "pofidérní" rozhodně neoznačil.

+3/0
16.5.2012 14:08

Infidel

Re: Optimisticke az naivni

Třeba ten díl, kde vyšetřování dospělo k rychlému závěru, že za nehodu může pilot. Příbuzným se pak podařilo ukradnout spisy a udělali si vyšetřování po svém. Po nových zjištěních se musel předchozí závěry změnit. Příčinou byla skutečně systémová technická závada.

+1/0
16.5.2012 14:59

TBC

Re: Optimisticke az naivni

Ano, to je skutečně kvalitní způsob argumentace, vytrhnout 1 případ z několika set. Mimochodem, docela by mě zajímalo, co máte na mysli. Pokud jde o SilkAir 185 (zhruba to tomu vašem vágnímu popisu odpovídá) tak navíc interpretujete to, co se stalo, naprosto chybně.

+1/0
16.5.2012 15:29

nosalis

Re: Optimisticke az naivni

nemluvite o filmu F16 zabiji? (v originale Afterburn) 

ty serialy jsou podle meho spis na effekt, nez ze by meli nejak extra vypovidat o pravde

0/0
23.5.2012 23:14

Mr. Insider

a co sabotáž?

0/0
16.5.2012 12:45

TBC

TAWS/GPWS

Co se toho GPWS týče, tak pokud se nepletu, tak GPWS bere data primárně z radarového výškoměru. Ten nekouká dopředu, ale spíš kolmo dolů pod letadlo.A teď do čeho to vlastně vletěli. Byla to relativně strmá stěna, pod kterou je hluboká propast. GPWS by pak sice zareagoval, ale viděl by překážku "pozdě" a letadlo by nestihlo nastoupat.

Jinak samozřejmě pěkná analýza!

+4/0
16.5.2012 12:36

DickLarge

Re: TAWS/GPWS

Kouká i dopředu, není to jen proi nárazu do země, ale i proti srážce s jiným letadlem.

0/0
16.5.2012 13:01

TBC

Re: TAWS/GPWS

No nevím, to se mi nezdá. Protikolizní systém, TCAS, nemá s radarem vůbec nic společného. Pracuje na principu výměny informací z transpondéru letadla...

0/0
16.5.2012 13:25

deny_ip

Re: TAWS/GPWS

to samozrejme neni pravda... GPWS "meri" relativni vzdalenost letounu nad terenem

+2/0
16.5.2012 13:28

Tommino

Re: TAWS/GPWS

GPWS je staricky system a pracuje na radarovem principu do vysky 2500 ft neboli 747 m. Je to opravdu radar. Asi tak 10-15 let se pouziva v civilnim letectvi EGPWS (Enhanced ..), coz je GPS + inercialni system a database vyskoveho profilu celeho sveta. Konkretni velikost zarizeni Honeywell z roku 1995 je krabice o objemu 2 litru se dvema konektory. V kabine to pri priblizeni pod povolenou mez rve "terain, terain! pull-up, pull-up!! stale dokola.

0/0
17.5.2012 22:09

bar.bu.do

Re: TAWS/GPWS

... např. nahrávka ze Smolenska ...

0/0
17.5.2012 22:20

Zani

Re: TAWS/GPWS

nekouká :-)

http://cs.wikipedia.org/wiki/GPWS

0/0
31.5.2012 14:20

Ardan

Dobrý.

Docela solidni úvaha.Tahle chvála patří tomu indonézskému klukovi.R^

+1/0
16.5.2012 12:23

BrainWashingtonZweistein

Černá skříňka nalezena jen jedna.

Je v Jakartě, prý je silně ohořelá a poškozená. Která to je není známo. Šéfíci z Indonesie už několikrát mystifikovali novináře, naposled dnes tvrdili, že mají obě, a ty ukázali novinářům. Pak ovšem řekli, že jsou to ilustrativní předlohy( jak k "ilustračním" skříňkám přišli není známo, snad nečtou i iDnes)! .:-/

0/0
16.5.2012 12:17

Cocik

...

Nerad prudim, ale nebyla by to prvni nehoda, kdy pri ukazkach moznosti novyho ruskyho letadla dojde k nekazni posadky a havarii. Viz lonska katastrofa An-148...

http://avherald.com/h?article=438db1d5

0/0
16.5.2012 10:51

BrainWashingtonZweistein

Re: ...No, to snad do zahraničí nebudou prodávat.

Vypadá to, že ve Voroněži mají větší bordel než v Komsomolsku!

0/0
16.5.2012 12:27

TBC

Re: ...

No nicméně ani v tomhle případě nešlo o "předvádění se", ale o nedodržení postupů v nouzové situaci, což je spíš zpanikaření, než cokoliv jiného.

+1/0
16.5.2012 12:42

mlčanlivý boban

Re: ...

Antonov tuším nie je ruská, ale ukrajinská firma... ;-)

+1/0
18.5.2012 7:42

Titan no.1

Malá změna?

"přesunuli ho na jinou vzletovou dráhu. Změna to nebyla na pohled velká" Poprvé vzlet na jihovýchod, podruhé podle šipek na severozápad.

Možná jsem staromódní, ale já to tedy považuji za na první pohled docela velkou změnu...

+5/0
16.5.2012 10:02

Míra 4.2

Cui bono?

Nepochybně již teď agenti KGB velice pilně pracují na tom, aby zachránili zbytečky pověsti ruského leteckého průmyslu - za každou cenu. Nějakým způsobem se to na posádku bude muset hodit. A bůhví, kde už jsou černé skříňky... Rv

0/0
16.5.2012 9:50

jakub7

Re: Cui bono?

Kde jsou cerne skrinky? http://www.thejakartapost.com/news/2012/05/13/sukhoi-s-black-box-retrieved.html

+1/0
16.5.2012 9:53

pivak2

Re: Cui bono?

Paranoia je vazna nemoc a mela by se lecit.

+12/0
16.5.2012 9:54

Si0 po 4. zákazu

Re: Cui bono?

Na to postačí sedativa.

0/0
16.5.2012 10:11

(gbd)

Re: Cui bono?

Pacientovi podat sedativa a sledovat.

0/0
16.5.2012 11:58

Stoura

Re: Cui bono?

Nejlépe hned několika agenty. :-P

+1/0
16.5.2012 12:08

RayPall

Re: Cui bono?

A na sedativa nasadit tlumič.

+1/0
18.5.2012 11:01

BrainWashingtonZweistein

Re: Cui bono, co je KGB? Kasnulys Grunta Bortom ?

+1/0
16.5.2012 12:32

K.Bartak

Re: Cui bono?

IQ 0.03 což není mnoho:-P

0/0
20.5.2012 10:21

eL_

Mapka

piloti možná neměli po ruce tuto mapu, ale nějakou určitě, kde je vyznačená Minimální sektorová výška. Píšete "Nezdálo se také, že by porušili předpisy o minimální povinné výšce". Stroj narazil do útesu o výšce 6250ft. Na mapě máte vyznačenou minimální sektorovou výšku 7500ft (v červeném rámečku). Tady není očem. Také bych nehodnotil osudný let s letem předchozím, každý let je jiný. Doporučuji sledovat stránky pana Simona Hradeckeho www.avherald.com.

0/0
16.5.2012 9:44

jakub7

Re: Mapka

A ja ti doporucuji precist tenhle clanek: http://gerryairways.blogspot.de/2012/05/ssj-100-descent-innocent-but-deadly.html

0/0
16.5.2012 9:49

Josef II

Re: Mapka

Kazdopadne, kdyz jsem v mlze nad letistem ktere neznam a kde je blizko minimum 7500ft, tak se radeji priblizim v nadmerne vysce a potom zklouznu bokem po kridle . Neni pravda, ze vzdy musite mit aspon 30 km na pokles 2 km, jak tu pisou. Take se nekdy klesa po spirale, primo nad letistem !

0/0
16.5.2012 12:27

TBC

Re: Mapka

Jistě, ale to se bavíme o nějakém regionálním letišti v Horní dolní, kde přistane 5 letadel za hodinu. U mezinárodního letiště tohle v normální situaci nepřipadá přece v úvahu...

To samé skluzování. To je manévr, který je normální pro větroně nebo malá letadla, ale rozhodně ne pro 100 místné dopravní letadlo...

+4/0
16.5.2012 13:29

Hate Crew

Ach ten češtin

Škoda, zas jednou zajímavý článek - a takhle to totálně shodit celou řadou hrubých chyb! Neměli by někteří (nejen) redaktoři povinně zvovu absolvovat alespoň základní výuku české gramatiky?

Piloti totiž zažádaly o povolení k sestupu

+3/0
16.5.2012 9:40

wenous

Re: Ach ten češtin

nepise se zazadali s mekym i protoze podmet je piloti tedy oni a ne ony nebo dokonce ona

0/0
16.5.2012 17:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.