- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Fakt mi to nejde do palice. Když někdo letí v oblasti, kde jsou kopce vyšší než jeho letová hladina, tak přece nemůže dělat nic jinýho, než koukat na mapu, kde je poloha letadla i těch kopců? Kurňa to přece zvádne i iPhone nejstarší generace. Navíc tam seděj dva. Fakt nechápů, jak na svejch počítačích nemohli vidět, že trasa po které je vede automat, se protíná s kopcem. Tohle mi totiž ukazoval i PC simulátor na Amiga 500. Když jedu s lodí v mlze, tak si taky dávám mnohem většího bacha, abych se nepřiblížil ke břehu. Nejspíš čuměli na zadky letušek, místo na počítače.
Pěkný článek, ale mám jednu gramatickou poznámku - v poslední době se na Idnesu naprosto tragicky rozšířil zvyk psát značky dopravních prostředků malým písmem na začátku. I v tomto článku je ´suchoj´. Většinou je mi gramatika tak nějak ukradená, ale tohle považuji spíše za systémový laps.
-platí, že letoun klesne o necelých tři sta metrů na pět kilometrů - 5000/300=16,6 To je slušný klouzák. Ale když se použijí brzdové klapky, tak to může být daleko méně, ne?
Autor je pravděpodobně cizinec. Nejedná se mi o hrubky, ty komentuje někdo níže, ale o sloh, který článek činí nepoživatelným. A nebo článek psal někdo, kdo věci vůbec nerozumí.
Autor je podepsán pod článkem. Části zjevně neobratně přepsal z angličtiny (slovosled), ale buďme za něj rádi. I když ta část s překrývajícíma se horama je dosti nesrozumitelná.
Ale každopádně ne jediná. Viděl bych to na kombinaci chyb na zemi i v kokpitu (změna dráhy pro start, možná neprovedená změna v palubním počítači, piloti se nemuseli věnovat dostatečně mapě s vyznačenými minimálními hladinami atd. atd. Ale nechci spekulovat, Každopádně jsem zvědavý na výsledky vyšetřování.
Všude se spekuluje nad tím, zda to byla nekázeň pilotů, selhání stroje a kdo ví co ještě. Nikde jsem ale neslyšel o tom, jakou roli tam sehrálo místní řízení letového provozu. Jednoduše řečeno, pokud pilot trefí horu skovanou v mracích jsou zde možné dva scénáře. Buď porušil pravidla pro let za viditelnosti (VFR) a pak je to "jeho" problém, protože neměl, resp. nesměl letět někam kam nevidí - anebo - letěl let podle přístrojů (IFR), ale tam za odstup od ostatních letadel a terénu odpovídá řízení letového provozu. Prostě když mu dispečer řekne zatoč doprava do kurzu 250 stupnu, tak zatočí a prostě musí věřit, že se s někým nebo něčím nesrazí. Koneckonců letí podle přístrojů a v tu chvíli z kabiny prostě nemusí nic vidět. Zde nejspíše došlo (a většinou to tak bývá) k nějakému fatálnímu zřetězení nešťastných událostí a viníkem může být klidně i dispečer na letišti. Velká letadla jen zcela mimořádně létají dle pravidel VFR a osobně nevěřím že viníkem bude samotná posádka.
No to není úplně jisté. Otázka zní, k čemu mu vlastně dalo ATC povolení, jestli ho porušil, atp. Klidně taky mohl jednat podle předpisů, snažit se dovolat na ATC pro další instrukce a během toho se to stalo.
CFIT je nicméně vždy z principu chyba pilota, protože ten má ve finále konečnou odpovědnost za provedení letu.
Máte ale pravdu v tom, že šlo určitě o zřetězení nešťastných náhod, které je třeba pochopit a zjistit, jak jim v budoucnu zabránit.
Můj názor je že prostě Pěkna Asijská kočička za zády a hned si pilot myslí že je Charles Yeager mě stačilo když jsme vzaly holky do cesnničky a ukazovaly jim beztížaky,...3 vteřiny,... nikdy člověk neriskuje tak jako když má za sebou kočku hold chemie tak jako chlast,...endorfiny adrenalin,...a je pruuuser
tak že by se holky předváděly před holkama? Fakt jste lesby?
"Až oficiální vyšetřování bude moci zodpovědět otázku, zda opravdu šlo o malou lidskou chybu s ohromnými následky." je docela naivni, protoze vysetrovani leteckych nehod je vzdy pofiderni zalezitost uz samo o sobe (vzhledem k tomu kolik toho z letadla bezne zbude), nemala cast "oficialnich pricin" jsou pouze nejpravdepodobnejsi, ale nikterak dukazy podlozene hypotezy a samozrejme politicke i jine tlaky jsou na dennim poradku a na vysetrovani maji casto zasadni vliv.
Takze se dozvime, ze to byla chyba pilotu, ale to samozrejme nemusi mit nic spolecneho se skutecnou pricinou.
To bych tedy netvrdil. Viděl jste ten seriál o leteckých katastrofách? Způsob vyšetřování těch nehod bych za "pofidérní" rozhodně neoznačil.
Co se toho GPWS týče, tak pokud se nepletu, tak GPWS bere data primárně z radarového výškoměru. Ten nekouká dopředu, ale spíš kolmo dolů pod letadlo.A teď do čeho to vlastně vletěli. Byla to relativně strmá stěna, pod kterou je hluboká propast. GPWS by pak sice zareagoval, ale viděl by překážku "pozdě" a letadlo by nestihlo nastoupat.
Jinak samozřejmě pěkná analýza!
Kouká i dopředu, není to jen proi nárazu do země, ale i proti srážce s jiným letadlem.