Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ze Švýcarska do Maroka bez paliva. Solární letoun posouvá hranice

Experimentální letoun Solar Impulse poháněný sluneční energií odstartoval k pokusnému letu ze Švýcarska do Maroka s mezipřistáním ve španělském Madridu, kde se vystřídají piloti. Zhruba 2 500 kilometrů by měl zvládnout bez kapky paliva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

RomanL

Mě se líbí,

kolik jedinců tady není schopno pochopit, že se jedná jen a pouze o technologickou hračku bez jakéhokoliv praktického využití. Jsou to ti, co neznají fyzikální zákony, nebo věří v zeleného Boha a jeho zcela nesmyslná dogmata (vlastně to se navzájem nevylučuje). ;-D

0/0
28.5.2012 14:59

Stein-X

Podle tech parametru je to spise takovy solarni vetron.

Tudy cesta asi nevede.

0/0
25.5.2012 3:11

mpixel

Re: Podle tech parametru je to spise takovy solarni vetron.

je to koníček těch pánů a ne byznys.

Nicméně využití to mít může. Například na celodení přímý televizní přenos z nějaké velké společenské akce. Držet vrtulník nebo letadlo celý den ve vzduchu....to je hodně paliva.

0/0
25.5.2012 8:19


mpixel

Re: Podle tech parametru je to spise takovy solarni vetron.

taky si můžu pžedstavit využití na focení ortofoto mapovoých podkladů. Tam také není třeba rychlost. Nebo jako pomalu-letítí anténa pro pro šíření mobilního signálu v případě také nějakých velkých společenských událostí. Například v nějakém zapadákově může bydlet jen pár lidí, ale přijede tam papež, nebo se tam bude konat nějaké rallye, nebo nějaká velká sportovní událost kde přijede třeba 100 tisíc lidí, kteří tam budou chtít telefonovat a posílat data.

0/0
25.5.2012 8:32

fulcrum

Re: Podle tech parametru je to spise takovy solarni vetron.

Na to je jednodušší vzducholoď, která může ve vzduchu vydržet mnohem déle, navíc má dostatečnou nosnost i pro různá elektronická zařízení i pro více členů posádky.

+2/0
25.5.2012 20:30

fulcrum

Re: Podle tech parametru je to spise takovy solarni vetron.

...a určitě i vibrace stroje jsou mnohem menší než u vrtulového "větroně", což se pro mnohá měření hodí.

0/0
25.5.2012 20:31

Jozxyqk

teoreticky

jakou plochu má to letadlo v m2? jakou plochu má ten Airbus? kdyby se na celý Airbus daly solární články, dalo by se ušetřit na palivu? jasně výroba by stála ještě větší milióny, ale jako testovací kousek by to bylo určitě dost zajímavé...jenom by mě zajímalo jak se do dá použít v běžné praxi a jestli to má vůbec budoucnost v letectví ;-)

0/0
24.5.2012 13:50

net.Xtreme proti diskriminaci

Re: teoreticky

Určitě by takové hybridní letadlo dokázalo ušetřit na palivu, ale jestli by se to vyplatilo je otázka...

0/0
24.5.2012 13:52

pavel.61.

Re: teoreticky

svého času se zkoušely plachty na tankerech. Že to jako učetří palivo. Kolik jich dnes plave s plachtama? Nechci usporu zadarmo. A dotovat to je nesmysl. Jo peníze na vývoj plachet , proč ne, ale dotovat provoz? To už můžeme rovnou dotovat solární elektrárny

0/0
24.5.2012 14:01

Jozxyqk

Re: teoreticky

dotovat provoz je určitě blbost, ale o kolik by se ulehčilo a pomohlo plachtami na palivu? nemusí to být čistě na takový pohon, spíš to využít jako hybridní pohon

0/0
24.5.2012 14:41

pavel.61.

Re: teoreticky

mělo to ušetřit 30% na naftě. Počítače řídily plachty. Moderní materiály. Zkoušely se i takové ty "komíny" (nemužu si vzpomenout jak se to jmenuje) Asi by nebyl problém šněrovat moře jako plachetnice automaticky ale prostě se to neujalo takže asi náklady větší než uspory.

0/0
24.5.2012 14:54

RomanL

Re: teoreticky

Cože? Máte vy vůbec nějaké ponětí o výkonu solárních článků? ;-D ;-D ;-D

0/0
28.5.2012 14:49

dtx

Re: teoreticky

Tam bude víc problémů.. například váha baterií, ten airbus taky létá v úplně jiných výškách a při jiných rychlostech, nemam tušení jak by se v takovejch podmínkach chovali solární panely, jestli by to vůbec vydrželi a jestli by alespoň něco vyrobili.

0/0
24.5.2012 14:25

Jozxyqk

Re: teoreticky

jak říkám, určitě by to byl zajímavý prototyp ;-)

0/0
24.5.2012 14:39

pavel.61.

Re: teoreticky

a proč už nejsou auta na solární pohon. Slunce je nemusí udržovat ve vzduchu...Auta se vyrábí ve velikých seriích - takže cena klesne....Proč nejezdí zelení politici v solárních autech?

0/0
24.5.2012 14:57

net.Xtreme se nevzdává

Re: teoreticky

Auta na solární pohon jsou, jinak by to bylo zajímavější spíš pro hybridy a nejsou, protože pokud se neudělá nějaká velká série, tak výrobní náklady jsou moc velké...

0/0
24.5.2012 18:16

jfb2

Re: teoreticky

Proč nejsou normální auta na sluneční pohon? Jednoduchá fyzika. V našich podmínkách v létě v poledne dopadá na 1m2 cca 1KW, tzn, aby takové klasické auto, co má motor cca 50 KW fungovalo, by potřebovalo při 100% účinnosti panelů (což je sci-fi) v poledne v létě plochu panelů 50m2, a např. při zataženém počasí 500m2.... Což jhe jasné, že je to nesmyl. Pokud by to šlo přes nabíjení baterií, tak auto bude mít vyšší hmotnost a tím pádem bude potřeba vyššího výkonu. A hlavně by se nestíhali stejně nabít.

Jediné částečně využitelné použití by bylo u elektromobilů, kdy by parkovací místa mohli mít stříšky z FVE, které by vždy alespoň kousek dobyly, např. před zaměstnáním apod. Ale nikdy by to nebylo primární zdroj nabíjení, jak o tom např. kdysi snil Okamura.

0/0
24.5.2012 18:36

mpixel

Re: teoreticky

motor 50kW žádné auto při svém provozu trvale nedělá. To by jste musseli mít trvale sešlápnutý pedál až na podlahu. Průměr bude tak 10kW. Ale i tak máte pravdu :)

0/0
25.5.2012 8:17

jfb2

Re: teoreticky

Ano trvale 50 kW nedělá, ale celkem často ano, takže to musí být výkon k dispozici. A to by šlo jen přes baterii, což zase potřebuje větší zdroj, než na těch běžných 10 kW.

0/0
25.5.2012 9:34

sematam

Re: teoreticky

Solárni panel zabudovaný do střechy auta by mohl být přídavným zdrojem energie, ale nedělá se to, asi proto že by to zvýšilo výrobní cenu a nebylo by zcela jasné zdali by si řidic u pumpy všimnul nějakého rozdílu.

0/0
26.5.2012 12:54

Titan.no1

Re: teoreticky

Nemá to budoucnost, za ta léta se do toho pořád vejde jeden kus člověka, což odpovídá prvnímu letu bratří Wrightů, nevzlétne to z letiště, kde je mlha či šero nebo tma, každý mráček by to muselo oblétávat. S přistáním je to už snazší, buď je dost světla a přistává se standardně, nebo není a klouže se do terénu, Navíc by vám tam byla dost zima, páč na topení nezbude žádná energie.

Prostě vyhozené peníze, jen pevně doufám, že čistě soukromé...

+1/0
24.5.2012 18:11

vítr_v_zádech

Re: teoreticky

Odpově%d na vaše otázky je v článku nepřímo uvedena. Výkon motorů tohoto soláru je 40kW. Pokud chcete stejnou plochu polepit i na tom airbusu, bude vám to také dodávat 40kW pro motory a patrně stejný výkon do baterie (solár jim může létat i v noci).

Pak si odpovězte jestli stojí zato instalovat draze takový výkon k výkonu motorů toho airbusu.

+1/0
24.5.2012 18:45

Wolf_Net

Maroko

Let do Londýna: Vážení cestující, z důvodu oblačnosti nad cílovou destinací si vystoupíte až v Dubaji, protože to je jediné místo, kde zrovna svítí slunce a tak přistaneme standardně pod 20° úhlem a nikoliv 90°. Izraelským cestujícím se omlouváme za komplikace.... :-)

+1/0
24.5.2012 13:24

pavel.61.

Re: Maroko

:-)

0/0
24.5.2012 13:25

Sudeták ze Sudet

Účinnost FV panelů a neb jak vznikají solární lži

kdosi zde argumentoval účinností dnešních panelů 30% a tim jak FV na tomto stroji mají účinnsot 22%.

Pokusím se uvést tyto nesmysly na pravou míru.

Pokud vynechám totální lži a snahy o zviditelnění tak současný světový rekord v účinnsoti byl stanoven v roce 2010 s HIT článkem (hetero-junction with intrinsic thin-layer) tedy článkem s  heteropřechodem

s intrinsickou tenkou vrstvou a činí 21,% a to jen v laboratoři za ideálních podmínek za osvětlení umělým světlem.

Co to znamená, pokud se vezme nový panel tento má teplotu 25C a posvítí se na něj kolmo umělým světlem tak má učinnost 21,1%. Pokud vezmete stejný článek a nasadíte ho v relu tak účinnost klesne o 5-6%, protože článek se na slunci zahřívá a s rostoucí teplotou klesá účinnost, sluneční spelktrum je jiné než idelání laboratroní => účinnost opět klesá, FV článek, podléhá poměrně slušné degradaci a jeho účinnost s časem jde do kopru. při jiném než kolmém osvěštlování opět účinnost razantně klesá atd.

+1/0
24.5.2012 13:16

pavel.61.

Re: Účinnost FV panelů a neb jak vznikají solární lži

přesně. Smysl to však má. Tam, kde stačí malé množství energie a nevedou tam "dráty" je to velmi užitečné. Ale tento "experiment" je zcela nesmyslný a podobných výsledků lze dosáhnout levněji. Jenže by to nebylo tak "sexy" (tedy na p...)

0/0
24.5.2012 13:19

Titan.no1

Re: Účinnost FV panelů a neb jak vznikají solární lži

...vnitřní tenkou vrstvou. Takhle to zní příšerně...;-)

0/0
24.5.2012 18:05

mpixel

Re: Účinnost FV panelů a neb jak vznikají solární lži

tak a teď mi řekněte s čím účinnost porovnáváte.

K čemu vám jsou taková čísla, když nemáte nic smyslupného s čím účinnost porovnáte.

Pokud účinnost bude porovnávat s naftomým motorem tak porovnáváte hrušky s jablkama.Rv

0/0
25.5.2012 8:13

mpixel

Re: Účinnost FV panelů a neb jak vznikají solární lži

a navíc s účinností to nebude v případě naftových motorů také růžové. A pokud započítám i energii spotřebovanou na přírodní vytvoření nafty tak to s naftou bude podstatně horší než se solárama.:-/

0/0
25.5.2012 8:36

RomanL

Re: Účinnost FV panelů a neb jak vznikají solární lži

Co to je "energie spotřebovaná na přírodní vytvoření nafty"?

0/0
28.5.2012 14:52

HonzaD

Re: Účinnost FV panelů a neb jak vznikají solární lži

Pominu-li koncentrátorové články, kde bylo u třípřechodového článku dosaženo účinnosti již 43,5%, tak maximální účinnost článku je již 28,8%(GaAs). U klasických monokrystalických bylo účinnosti 25% dosaženo již v roce 1999 a u zmiňovaných Sanyo HIT 23% v roce 2008. Doporučuji načerpat aktuální informace, např. z laboratoře NREL http://www.nrel.gov/pv/ 

Pokles výkonu s časem je, ale čím dále více začínají garantovat výrobci panelů 90% výkonu po 12-15 letech a 80-85% výkonu po 25 letech, což je velmi slušné. S teplotní závislostí máte pravdu, ovšem třeba tenkovrstvé technologie jsou na ní méně závislé.

0/0
26.5.2012 1:03

RomanL

Re: Účinnost FV panelů a neb jak vznikají solární lži

Aktuální informace se nečerpají z laboratoří, ale z praktického provozu. Až bude jezdit více než 50% automobilů POUZE na solár, tak se můžeme o něčem bavit. Garantuji vám ovšem, že vy ani vaši vnuci se toho nedožijí. Evidentně moc věříte zeleným lžím.

0/0
28.5.2012 14:54

net.Xtreme proti diskriminaci

To je zajímavé, kolik lidí odmítá solární pohon

naprosto demagogickými argumenty:-/

+1/0
24.5.2012 12:58

pavel.61.

Re: To je zajímavé, kolik lidí odmítá solární pohon

ano fyzikální zákony jsou opravdu příšerné a lidstvo by se mělo dívat dále dopředu

+2/0
24.5.2012 13:02

net.Xtreme proti diskriminaci

Re: To je zajímavé, kolik lidí odmítá solární pohon

Fyzikální zákony jsou v pohodě, protože platí i pro demagogy, o těch jsem ale nepsal...

+1/0
24.5.2012 13:08

pavel.61.

Re: To je zajímavé, kolik lidí odmítá solární pohon

pochopitelně. Vývoj článku pokračuje a pokračuje i důležitější vývoj z druhé strany. Obvody mají stále menší a menší spotřebu. Posledním hytem jsou součástky na jímání naprosto nepatrných energií na dobíjení. Tam to má všude obrovskou budoucnost (vemte si kolik se vyplýtvá elektriky na stby režim v domácnosti. Ale hrát si s letalem je jen reklama nebo blbost a snesu to jen ze soukromých peněz jako zálibu

0/0
24.5.2012 13:14

net.Xtreme proti diskriminaci

Re: To je zajímavé, kolik lidí odmítá solární pohon

Však je financován ze soukromých peněz...kromě toho je vedlejším produktem letadlo na solární pohon...spousta diskutérů by nejraději tvrdila, že to je blbost a že na solární pohon létat nelze, teď zůstávají alespoň u oblíbeného (zatím) je to drahé a nevyplatí se to...

0/0
24.5.2012 13:46

pavel.61.

Re: To je zajímavé, kolik lidí odmítá solární pohon

letat lze přepravovat lidi ne. Mapování nebo hlídání z malého bezpilotního prostředku lze a na to tenhle pokus není

0/0
24.5.2012 14:06

net.Xtreme se nevzdává

Re: To je zajímavé, kolik lidí odmítá solární pohon

A co když půjde přepravovat lidi? Nebo zboží...

0/0
24.5.2012 18:13

Titan.no1

Re: To je zajímavé, kolik lidí odmítá solární pohon

Nepůjde, u tohoto zdroje platí pravidlo plochy na kilogram. Až bude účinnost 5× větší, uveze letadlo 5× více. Pokud tam dáte 5× více plochy, pak musíte odečíst její hmotnost. Je úplně jedno, jestli je samotný polovodič tenký a lehký, protože ho musí nést něco, co neodpadne ještě na runway...

0/0
24.5.2012 18:32

RomanL

Re: To je zajímavé, kolik lidí odmítá solární pohon

Dokud budou platit fyzikální zákony nebo dokud nedojde k epochálnímu vynálezu v technologii solárních článků, není nic takového možné... :-P

0/0
28.5.2012 14:56

oldfashioned Kokodák v1

až to dopraví 200 lidí z Paříže do New Yorku,

tak to bude teprve posun hranic;-D;-D

0/0
24.5.2012 12:55

pavel.61.

Re: až to dopraví 200 lidí z Paříže do New Yorku,

... po kouskách, najednou těžko

0/0
24.5.2012 12:57

RomanL

Re: až to dopraví 200 lidí z Paříže do New Yorku,

A nesmí to trvat 100 let... ;-)

0/0
28.5.2012 15:01

v468

Co pocitam spatne?

"...oblet Země trvat asi 20 dní. Letadlo pohání 12 000 fotovoltaických článků. Motory o výkonu 40 koňských sil přitom umožňují dosahovat rychlosti jen kolem 70 kilometrů za hodinu."

70 km/h x 24 h x 20 dni = 33 600. Obvod zemekole je na rovniku 40 000 km. To poleti pod zemi, nebo jak to je?

0/0
24.5.2012 12:48

ufoun

Re: Co pocitam spatne?

motory mu dovoli dosahnout 70, ne ze muze letet jen 70. Ono zalezi i na vetru. I v dopravnich letadlech pokud "fouka do zad" dnes doletite do cile rychleji. (naopak proti vetru to take poznate na pomalejsim letu...)

0/0
24.5.2012 12:52

pavel.61.

Re: Co pocitam spatne?

proto se to povedlo v balonu

0/0
24.5.2012 12:57

migajama

Re: Co pocitam spatne?

70 km/h je IAS - iundicated airspeed  indikovaná vzdušná rýchlosť, prípadne RAS real airspeed  - , teda rýchlosť proti okolitému vzduchu nie proti zemi . Tieto rýchlosti sa môžu líšiť o rýchlosť vetra prípadne o výslednú zložku vetra.

0/0
24.5.2012 13:12

Wolf_Net

Re: Co pocitam spatne?

Já osobně jsem přesvěčen, že třeba v noci nabere vyšší rychlost... dolů... :-) Já vím, já vím... nerejpejte, jen fór...

0/0
24.5.2012 13:26

pavel.61.

Re: Co pocitam spatne?

musí obletět zemekouli co nejblíže polu

0/0
24.5.2012 12:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.