Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kilometr dráhy rozkopaný. Takovou opravu ruzyňské letiště nepamatuje

Přistávací dráha na letišti v pražské Ruzyni si po téměř padesáti letech vyžádala rozsáhlé opravy. Letiště má i náhradní dráhy, přesto práce postupují v maximálním tempu. Letadla zatím přistávají na náhradní ranveji a nalétávají proto častěji přes Prahu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Patrik33

Zajímavý článek a zajímavá diskuse

Diky autorce i diskutujícím!R^

+1/0
4.7.2012 15:41

bez vysvětlení - smazán

FANTASTICKÝ ČLÁNEK

autor má u mě R^ !!

0/0
4.7.2012 13:03

dorcas

Re: FANTASTICKÝ ČLÁNEK

Stálo by za to udělat reportáž z řízení letového provozu a i letiště a to trochu objektivně a ne tak propagandisticky. Proč létají letadla až k FAF ve 4000 ft a otravují tak půl Prahy (zejmena při letu RATEV, když jinde ve světě k FAF zklesávají a hluková zátěž je pak poloviční?  

Co je to špičková zátěž letiště (není to náhodou pár hodin v týdnu ?) Opravdu je pro těchto pár hodin třeba stavět paralelní dráhu ? Proč letiště Vídeň má dráhy vzájemně se křížící, nikomu to nevadí a je schopno odbavit 2x víc pasažerů. Proč se neprodlouží a nepoužívá stará dráha 04/22 (starty na Jeneč z 06/24 a přistání přes Kopaninu, na opravenou 04/22 což by omezilo mnohem méně lidí než parallení dráha s přiblížením přes Suchdol a Nebušice), vítr dnes není ani zdaleka takový problém jak se tvrdí. Proč se 06/24 opravuje 3 roky, to se dalo zvládnout za 4 měsíce (aby se zatlačilo na paralelní dráhu přes lidi ve Stodůlkách, že :-)).

Jenže tyhle otázky se letišti a ŘLP nehodí což je vidět i z projednávání EIA.

0/0
4.7.2012 13:44


dorcas1

Re: FANTASTICKÝ ČLÁNEK

Jinak doporučuji každému zájemci obětovat par tisíc a zaletět si do USA. Před měsícem jsem sledoval provoz na letišti Las Vegas a naše ŘLP bych tam poslal povinně na stáž, aby viděli CO a JAK se dá vměstnat na letiště (a je to šrumec když se to večer slétává z celých USA na Strip i když mají víc drah). BTW v New Yorku jsem ještě nezažil odlet bez čekání (prostě je moc letů a letiště není nafukovací) a všichni s tím umí žít. Těch potenciálně 10 -15 zpožděných letů v Praze  ve skutečnosti nikoho netrápí (stejně je odlet okno v rozmezí 15 minut a trasa do cílového letiště se mění dle počasí).

0/0
4.7.2012 13:52

Rosomak

Mezerovitý beton

Zaujalo mne, že horní vrstvu dělají z tohoto typu. Předpokládám ale, že to není ve formě drenážního betonu, protože by pak museli řešit odvodnění na úrovni podkladové desky, ale pouze se vzduchovými komůrkami (ať strukturou, nebo použitím pěnidla).

Tj. zajímalo by mne, jaký je to konkrétní typ, jakou to objemovou hmotnost a krychelnou pevnost...

Také jak mají vyřešeno pnutí desek - protože 30 cm je dost silná jednolitá vrstva a jestli vkládají jednotlivé trny již do stroje, tak ten musí dělat i diletační spáry.

Nevím, jestli jim na opravy konce desek zkoušeli BG Quick (reportáž tu byla), možná by dost ušetřili času a nákladů.

0/0
4.7.2012 12:25

popopol

Re: Mezerovitý beton

Mezerovitý beton je podkladní vrstva

0/0
4.7.2012 12:50

Ocas5

Re: Mezerovitý beton

Technologie pokládky je stejná, jako u dálnice. 30 cm je běžná tloušťka vrstvy, dělá se nadvakrát - cca 20-21 cm, kam se ukládají trny, druhá vrstva má 9-10 cm. Finišery jsou buďto dva za sebou, nebo jeden spřažený (dvoudílný). Trny se vkládají po určených vzdálenostech (tuším, že 6 m), obvykle podle značek na okrajích. Po zavadnutí betonu (cca 8 hodin) se v místě značek deska nařeže. V místě řezu beton praskne, ale trny ho podrží, aby se desky nehoupaly, jako na staré D1. Vzniklé spáry se vyplní pěnovým PE nebo něčím takovým, to už přesně nevím.

Mezerovitý beton je vlastně jen hrubé kamenivo spojené cementem, je tedy vysoce porézní, objem mezer může dosahovat kolem 20 %. Důvod jeho použití pod cementobetonový kryt runwaye mi není znám, zase tak chytrý nejsem. Krychelná pevnost MCB se pohybuje kolem 10 - 15 MPa. Na cb kryt se u dálnic používá beton C 30/37, na runwayi bude minimálně stejné třídy, nebo vyšší.

+2/0
6.7.2012 16:09

bez vysvětlení - smazán

Re: Mezerovitý beton

Fantastický komentář. Strašně rád čtu příspěvky lidí, kteří vědí.... R^

0/0
7.7.2012 14:01

Rosomak

Re: Mezerovitý beton

Děkuji za obsáhlý popis.

Co vím, tak na D1 se trny vkládaly. Problém byl v přetěžování dálnice a špatné údržbě těchto spár, takže došlo k narušení podkladní vrstvy a přetížený kamion, který při jízdě přes spáru působí v podstatě jak sbíječka.

Důkazem je levý pruh, který je stále v relativně dobrém stavu v celém průběhu a spíše hovoří o kvalitě stavby, která je již deset let za svojí plánovanou životností.

0/0
8.7.2012 23:59

shr3k

To se moc nepretrhnou

Gatwick meni povrcj za plneho provozu: http://www.itv.com/news/meridian/2012-06-29/gatwick-resurfacing-crew-toils-through-the-night/

0/0
4.7.2012 12:05

Chytrý píše, hloupý maže

Re: To se moc nepretrhnou

taky jsem koukal a bez problému

0/0
4.7.2012 23:13

taktaktak

Zajímavé

Zajímavé jak za socialismu nikdo nedělal,všude se kradlo,ale co se udělalo jak vidno stálo za to.Přistávací dráha vydržela 49 let a nová dráha má vydržet 30 let?V čem jen ti lidé dělali chybu,že i dálnice D 1 vydržela déle než dálnice na Ostravu?

+1/0
4.7.2012 12:00

soc01

Re: Zajímavé

letadla nam za to dobu krapet povyrostla....

co se tyce dalnice, tak k tomu neni co dodat.....

+1/0
4.7.2012 12:03

taktaktak

Re: Zajímavé

Letadla nám povyrostla,ale i technologie v stavebnictví postoupila na vyšší úroveň než v r.63 tak nevím proč by přistávaci plocha nemohla vydržet aspoň stejnou dobu neli víc.

0/0
4.7.2012 12:09

Grimkin

Re: Zajímavé

Dělá to Skanska, takže vydrží tak 10 let maximálně...

0/0
4.7.2012 12:30

taktaktak

Re: Zajímavé

A to ještě kdo ví jestli ne jen po dobu záruky!?

0/0
4.7.2012 12:37

Grimkin

Re: Zajímavé

Ono se teď skoro všechno, i když i výjimky se najdou - hlavně u nás, dělá tak, aby to vydrželo v době záruky a pak se to rozpadlo, protože se to pak musí pořídit znovu... tak aby lidi a firmy měli práci. Kdyby to dělal Metrostav, tak by se dráha časem propadla, takhle to nebude tak strašné...

0/0
4.7.2012 12:42

taktaktak

Re: Zajímavé

Dráha se nám propadne a můžem na tom místě postavit podzemní garáže.Základy pro ně budeme mít!

0/0
4.7.2012 12:47

Chytrý píše, hloupý maže

Re: Zajímavé

3 roky MAX

0/0
4.7.2012 23:14

username

Re: Zajímavé

ehm. Tak co do letiště, tak tu je 10-20! více letadel, navíc větší než byly předtím. Navíc i tehdy se počítalo s menší výdrží, to že ta dráha tam byla 50 let je spíše chyba než standard

co se týče dálnice, tak opět - 5* - 10* více aut, 10* více kamionů.

Dálnice na Ostravu je samozřejmě průšvih, ale to se teď řeší u soudu a dost pravděpodobně to bude v rámci reklamačního řízení opraveno.

0/0
4.7.2012 12:08

taktaktak

Re: Zajímavé

To je ten problém,že pravděpodobně.Vyzkoušejte jízdu po této spojnici severu s jihem a Prahou a budete se divit jak každou chvíli máte 50 km/hod.Až nějaká dálnice bude mít tolik let jako D 1 tak se teprv bude moci posuzovat a navíc možnosti a znalosti staveb tehdejší doby a dnešní jsou zcela na jiné úrovni.Je vidět,že systém dnešní selhal.Že se v dané době více přepravovalo po železnici než na dálnici nemůžete odsuzovat a dávat za vinu dřívějšímu systému.

0/0
4.7.2012 12:17

volic_plukovnik

Re: Zajímavé

Deset až dvacet faktoriál letadel? To je slušné číslo.

+1/0
4.7.2012 14:25

LUF4

Re: Zajímavé

Letadla jsou těžší a taky provoz je větší (kolik lidí tenkrát jednou za život letělo?). D1 je opravovaná permanentně, neřekl bych že "vydržela".

0/0
4.7.2012 12:10

taktaktak

Re: Zajímavé

A co se nemusí opravovat a udržovat?Vždyť ještě neskončila záruka na dálnici na Ostravu a už se uvádí argument,že díky špatnému udžování této tepny se projevil špatný stav této stavby.A že by se po D 1 nejezdilo jsem si nevšiml takže nevím kde jste jel když tvrdíte,že D 1 nevydržela.

0/0
4.7.2012 12:33

LUF4

Re: Zajímavé

Vydržela s opravami , ale v jaké kvalitě? - jízda po panelech v některých úsecích ...  Dálnice na Ostravu je průšvih, ale jsou všechny dnešní dálnice takové, že jí uvádíš jako příklad který má o něčem vypovídat? Vydržely i některé stavby ze starověku a středověku a to svědčí o čem podle tebe? (Zlatej feudalizmus) Komunisti na letištní plochu nalili dost betonu tak to vydrželo, ale komuinizmus nevydržel, řekla ti maminka proč? Něco zřejmě nebylo dobře  ...

0/0
4.7.2012 13:32

taktaktak

Re: Zajímavé

Babička mi řekla proč nevydržela první republika a jak se chovali sudeťáci k čechům když museli opouštět pohraničí a pak jak dědu hned po válce popravili bez soudu a důkazu,že údajně spolupracoval s němci.Pak sice dostali omluvný dopis,že došlo k omylu,ale život jim to nevrátilo a pokud by do Hranečníků nepřišli rusové tak mohli být popravení všichni tedy pět zbylých.Druhý děda mi zase vyprávěl jak jeho sousedé udali jeho manželku když utekla z lágru a gestapo ji díky aktivitě sousedů dostalo a zemřela díky nim v Osvětimi.Babička od manželky mi zase vyprávěla o knězích na Beskydsku jak udávali lidi gestapu po tom jak se jim zpovídali a pověděli jim o své spolupráci nebo o tom jak P.Bezruč psal pravdu o utrpení lidi v tehdejší době a z Hamer jak chodili horníci do dolů pěšky a první je vedl a ostatní v chůzi za nimi spali nebo jak jako děti museli chodit na práci tedy službu k sedlákům a mnozi jim nezaplatili a nedovolovali chodit do školy..

+3/0
4.7.2012 13:52

LUF4

Re: Zajímavé

Zajímavé, ale už mi uniká souvislost s opravou přistávací plochy

0/0
4.7.2012 14:01

taktaktak

Re: Zajímavé

To byla připomínka k poslední Vaší větě!A nic zajímavého na tom není je to spíše smutný osud lidí spíš k politování než k suchému nic neříkajícímu konstatování..

0/0
4.7.2012 14:07

Severin

Re: Zajímavé

Jednoduché vysvětlení. Prvních 36 let po uložení staré dráhy byl letištní provoz jen zlomkem toho, jaký je tam teď, a až do poloviny devadesátých let tam téměř vůbec nepřistávaly "těžkotonážní" letadla jako B747, a nebo DC10 či 11 ( tyto ale v nákladní verzi), které dávají dráze setsakramentsky "zabrat" dnes jich tam přistává několik týdně, a i při nejmodernější technice konstrukce dráhy se tato ohromná zátež projeví o moc a moc dříve, než za "starého" provozu.

0/0
4.7.2012 12:10

Severin

Re: Zajímavé

Překlep se vloudil, má být prvních 26 let, ale ono to trvalo i pár let po plyšáku, než se provoz na pražském letišti začal podstatně zvětšovat.

0/0
4.7.2012 12:14

taktaktak

Re: Zajímavé

Také,ale stavební hmoty a tstavební echnologie a postupy nám postoupily o nějaký ten řád výš.

0/0
4.7.2012 12:29

mirek103

Re: Zajímavé

tak zrovna u přistávací dráhy se několikrát dostavovala a dodělávala. navíc jak už psal kolega výše letadla krapet přibrala a navíc se zhustil provoz. To samé se týká i D1 některé úseky jsou po mnohaletém provozu už několikrát vyměněny a ty stávající teď dosluhují. Navíc byla projektovaná na nižší provoz. Samozřejmě ta na Ostarvu byla šlenriján nicméně abych vám nebral iluzi o D1 tak u mostu přes Želivku je most ještě z protektorátu a má původní zábradlí, které je v mnohem lepším stavu než to co se udělalo v 70 letech.

+1/0
4.7.2012 12:14

taktaktak

Re: Zajímavé

Ano letadla přbrala a hustota provozu posílila,ale i technologické postupy a stavební hmoty povyskočily na vyšší úroveň.Je zajímavé jak mnoho kritiku tuto D 1 i když slouží již tolik let stále kritizují a odsuzují co je to za dílo přesto slouží.Kdo bude hledat argumenty pro to,aby pošpinil a znevažil díla tehdjší doby vždycky si něco najde a vymyslí.Dokonce jsem už mnohokrát v ČT zanamenal od mladé generace,že v té době tedy do r.89 ani mobilní telefony u nás nebyly nebo,že nás osvobodili američaé...

0/0
4.7.2012 12:26

soc01

Re: Zajímavé

To sice ano, ale je vyvoj ve stavebnictvi takovy, aby pokryl narust provozu a zatizeni? Navic tech 30 let je mozna nejaka zarucena doba, treba vydrzi vic.....

0/0
4.7.2012 12:30

taktaktak

Re: Zajímavé

Třeba navydrží ani polovinu a 30 let je již teď jen zbožné přání.Hodně bude záležet na tom jak se bude šetřit.Pokud to bude stejné jak s dálnici na Ostravu tak nevím nevím!

0/0
4.7.2012 12:36

Rosomak

Re: Zajímavé

No, ona by ta D1 vydržela i déle, ale po převratu nikdo nepřevažoval kamiony a na takové přetížení zkrátka nebyla stavěná.

Důkazem je levý pruh, který je v řádově lepším stavu.

0/0
4.7.2012 12:27

taktaktak

Re: Zajímavé

Vidíte a to nikoho z těh horlivých kritiků ani náhodou nenapadne.Stačí se podívat na okresky kudy se kamioniste rozhodli jezdit jak se devastují tyto okresky devastují.Také nebyly stavěny na takové zatíženi jen my si necháme ničit naše cesty.

0/0
4.7.2012 12:40

Jentak-

Re: Zajímavé

dalnice D1 vydrzela dele? no ... usek mezi prahou a mirosovicema je kompletne novej asi deset let. zbytek dalnice to moc nevydrzel - potvrdi ti kazdej, kdo po ni musi jet casteji, nez jednou do roka.

0/0
4.7.2012 13:13

taktaktak

Re: Zajímavé

Vy znáte dálnice,která pokud je soustavně přetěžovaná jako u nás z důvodu nezavedení váh pro vážení nákladů,aby vydržely bez údržby?Já tedy ne,ale možná,že se mýlím,že někde to existuje.Pak se nesmíme divit,že nám už odchází i okresky kde si k vůli úspoře našli cesty kamiony a začínají nám i je ničit.Také nebyly stavěny na takový provoz a váhu a proto je budeme odsuzovat?Neznám stát,který by se tak macešsky choval k vlastnímu majetku jako u nás a dopravní tepny jsou pro růst ekonomiky dost důležité!

0/0
4.7.2012 13:22

veskawesi

nejdriv povrch stavajicich drah

a pak..snad...konecne paralerni draha. Zatim ma ruzyne jen krizene drahy, coz je skoda.

0/0
4.7.2012 11:46

LUF4

Re: nejdriv povrch stavajicich drah

Na paralelní zatím nejsou peníze, uvádí se za 10 let. Byl proti ní Rath, aby mu nelátala letadla přes Hostivice, ten to už naštěstí brzdit nebude

0/0
4.7.2012 12:05

Jentak-

Re: nejdriv povrch stavajicich drah

na paralelku peníze jsou .... duvodem odkladani jsou nevyresene problemy s okolnimi obcemi.

+1/0
4.7.2012 13:15

Dochy

Re: nejdriv povrch stavajicich drah

Aha. Tak ted uz chapu, proc tak tlacil na letiste ve Vodochodech a bagatelizoval veskere pripominky mistnich. Oni ho ty letadla budi a chce to doprat dalsim ;-)

0/0
5.7.2012 20:30

Coffin Corner

"v jednu chvíli houf novinářů nestíhá uskakovat před bagrem"

Škoda že nakonec uskočili, mohli být jednou opravdu užiteční....;-);-D

+2/0
4.7.2012 10:47

Vlna hněvu

Soudruzi odvedli dobrou práci

myslel jsem si, že na Ruzyni se už povrch dráhy měnil, netušil jsem, že je tam původní už od stavby letiště...

0/0
4.7.2012 10:16

Lord Helma

Re: Soudruzi odvedli dobrou práci

Oproti dálnici je tu jeden problém - provoz nesvedete do jednoho pruhu. A navíc, všechna letiště byla u nás jako vojenská a na tom se nešetřilo. A jak se nám to v 68 vyplatilo, mohly tu přistávat i ty nejtěžší transportní letouny.

Ale vážně, jsou stavby, které si ošidit nedovolí ani ten největší zloděj. Kolik aerolinek by lítalo na letiště, o kterém by bylo známo, že se tam rozpadá povrch? Takové rozbité letadlo a spousta mrtvých nebývají tou nejlepší reklamou.

+3/0
4.7.2012 10:48

Pleshoun

Re: Soudruzi odvedli dobrou práci

Ehm, přistával jste někdy v Burgasu? ;-)

0/0
4.7.2012 11:32

Lord Helma

Re: Soudruzi odvedli dobrou práci

Jo. A vy na místním letišti v Taipei (hl. město Taiwanu)? A to vůbec nemluvím o tureckých letištích. Je ale fakt, že to přestavovali a to staré oraniště už asi dodělávalo. Tuším Antalia, pár let dozadu.

0/0
4.7.2012 12:45

Dusan321

Re: Soudruzi odvedli dobrou práci

Rozpadajici se povrch je na letistich zcela normalni a to i v hlavnich mestech Evropy. Francouzi pred lety opravili jednu z drah CDG az pote co jim tam kvuli kvalite drahy havaroval jejich vlastni Concorde.

0/0
4.7.2012 13:21

jenicek25

Re: Soudruzi odvedli dobrou práci

Nehavaroval nahodou Concorde kvuli odpadnuvsi soucastce z predesleho letadla, ktera prorizla pneumatiku pri startu a ta pak prorazila nadrz? To nemelo s kvalitou ranveje nic spolecneho.

+2/0
4.7.2012 16:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.