Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Komentář: Antonín Holý byl buldok, který chytil černou labuť

Antonín Holý, jehož život se v pondělí uzavřel, byl správný muž na správném místě ve správnou dobu. I kvůli tomu se stal jedním z nejvýznamnějších českých přírodovědců 20. století.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

TrueRobos

Nic proti Holému, ale víte, co je to černá labuť?

Omíláte sice definici, ale VÍTE, co to znamená? Černá labuť byl příchod elektřiny, automobilu nebo internetu, něco, co naprosto změnilo tvář civilizace, ne to, že se podaří prodat jeden z mnoha set tisíc léků. To, že se podaří objev aplikovat v praxi, by mělo být normální a v rozvinutém světě je to naprosto normální, to jenom u nás z toho děláme "černou labuť". Skutečná černá labuť pro český výzkum přijde s někým, kdo vyžene z ústavů sepisovače zpráv a dá prostor těm, kteří chtějí něco objevit, vyvinout a prodat. To pak naše věda bude vypadat nepoměrně lépe...

0/0
18.7.2012 12:21

repulsive

Re: Nic proti Holému, ale víte, co je to černá labuť?

i takováto černá labuť mi připadá jako úplně nepřiléhavý pojem, zřejmě někdo měl dojem, že jsou jeho názory a posléze i kniha hodně kůl, a nějací lidé mu to spolkli.

0/0
18.7.2012 20:15

Exous

chyba

Ve sloupku ocenění je chyba:Správný název práce je"Acyklická analoga nukleosidů a nukleotidů"

0/0
18.7.2012 8:17


Peťulák2

Re: chyba

Jsem si říkala, že dvakrát stejně to asi nebude, ale nejsem chemik.

0/0
18.7.2012 8:22

Matouš Lázňovský

Re: chyba

Děkujeme, opravili jsme.

0/0
18.7.2012 11:51

repulsive

Re: chyba

.. tento překlep se traduje i v odbornější literatuře :)

0/0
18.7.2012 19:54

1888

Pan redaktor

by mel nekde splasit nekoho kdo by napsal popularne vedecky clanek o Holeho praci

+1/−1
18.7.2012 3:34

Peťulák2

Re: Pan redaktor

Jo, tohle je takový spatlaný blábol o ničem, To by ani jako slohovka neprošlo.

0/0
18.7.2012 8:11

chekov

škoda, že se o takovýchto lidech

v médiích nemluví stejně často jako o sportovcích nebo o aférách celebrit...

+4/−1
17.7.2012 22:54

petr.n_22

Re: škoda, že se o takovýchto lidech

R^R^

0/0
18.7.2012 0:25

Tygřík Patrik

Re: škoda, že se o takovýchto lidech

R^

0/0
18.7.2012 2:00

cssfr

Škoda

mohl vymyslet i něco užitečného než lék na AIDS..........!!

0/0
17.7.2012 22:38

chekov

Re: Škoda

třeba lék na hepatitidu B, a nebo lék na chronickou leukemii a rakovinu lymfatických uzlin ?

0/0
17.7.2012 22:55

J.Bond

Velmi si ho vážím..

takoví lidé by tu měli žít alespoň do sta let.. Děkujeme pane profesore.........V

0/0
17.7.2012 22:22

kerrry

Trochu skoda, ze jeho lek proti AIDS se prodava za cenu

290.000,- kč na jeden rok..

0/0
17.7.2012 22:18

LUF4

Re: Trochu skoda, ze jeho lek proti AIDS se prodava za cenu

tím větší provize pro ústav ne?

0/0
17.7.2012 22:28

kerrry

Re: Trochu skoda, ze jeho lek proti AIDS se prodava za cenu

pokud ano, tak tim lip :-) ale obavam se, ze uz na to vydelava nekdo uplne jinej..

0/0
17.7.2012 22:31

LUF4

Re: Trochu skoda, ze jeho lek proti AIDS se prodava za cenu

Vybavili laborky, nakoupili nové počítače, vědci něco dostali na odměnách ... (Mám kamaráda který v tom výzkumáku pracoval a Holý když byl ředitelem tak si ho pozval na kobereček aby ho sjel za jeden jeho článek, který napsal do jednoho deníku o své vědecké práci v žertovně depresívním duchu)

0/0
17.7.2012 23:14

oldfashioned Kokodák v1a

skvělý článek o skvělém odborníkovi

:-)R^

0/0
17.7.2012 22:09

krabicoidni_krabice

Byl to borec, není třeba znovu vyjmenovávat,

co všechno objevil, stačí říct, že mnoho milionů lidí ještě žije a miliony budou žít jen díky němu. Takoví lidé by snad měli žít navždy... Díky, pane profesore! R^V

0/0
17.7.2012 21:54

PIsa.lek

Smutná zpráva

a velká ztráta.

0/0
17.7.2012 21:30

chudejklukzvesnice

Základní výzkum, který přinesl ústavu miliardu

Jen malá poznámka pro kritiky co nechápou, proč posílat peníze do vědy bez zjevných výsledků. Nikdo předem neví, jestli jeho práce může být stejně úspěšná a proto je třeba stále zkoušet zkoušet a zkoušet.

Vědců s podobným přístupem k práci jako měl Prof. Holý je na AV více a čekají na svoji šanci.

0/0
17.7.2012 21:15

pan vomáčka

Re: Základní výzkum, který přinesl ústavu miliardu

otázka není proč posílat peníze do vědy, ale proč za tímto účelem peníze krást lidem, kteří by s ovocem své práce - penězmi, chtěli nakládat podle svého

0/0
17.7.2012 22:17

Peťulák2

Re: Základní výzkum, který přinesl ústavu miliardu

V každé společnosti se najdou lidi a je jich naprostá většina, co nevidí dál než na špičku vlastního nosu a myslí si, že sami by si žili nejlíp. Až když se jim něco přihodí, tak najednou zjistí, že ti okolo jsou jediní, kdo jim může pomoct. Jenže to už bývá pozdě. Proto vznikla různá uskupení, např. státy, které myslí dopředu třeba na to, že občan může dostat rakovinu a v tu konkrétní chvíli na její léčbu nebude mít, tedy ho nutí šetřit si na ni dopředu. (Uznávám, že se nám ta solidarita trochu zvrhává, protože sociální stát, který tu nastavila ČSSD, je neudržitelný asi jako starověký Řím, který byl v podstatě rozkraden, ale myšlenka je správná. Jedinec to nikdy sám neutáhne, ať si myslí cokoli.),

0/0
18.7.2012 8:10

pan vomáčka

Re: Základní výzkum, který přinesl ústavu miliardu

mám pro tebe překvápko. lidé spolupracují i bez přičinění státu, důležité slovíčko je _dobrovolně_ 8-o

0/0
18.7.2012 15:33

albert10

hezky clanek

Ale bylo by na místě zmínit, že měřítkem výzkumu obecně není počet registrovaných léků. A to dokonce ani v rámci biomedicíny. Samozřejmě, to co se povedlo Holému je fantastické a přínosné pro českou vědu i po finanční stránce, ale neznamena to automaticky, že nemáme jiné vynikající vědecké týmy.

0/0
17.7.2012 21:03

chudejklukzvesnice

Re: hezky clanek

Co si budeme povídat, měřítkem úspěšnosti výzkumu jsou peníze, které posléze umožňují fungování i méně perspektivních projektů.

0/0
17.7.2012 21:18

albert10

Re: hezky clanek

S tim nemůžu souhlasit. Základní výzkum není orientován na zpeněžení vysledků a není to měřítko úspěšnosti základního výzkumu. On tak puvodne nebyl orientován ani holého výzkum.

0/0
17.7.2012 21:23

cthulhu.sashimi

Re: hezky clanek

přesně tak, základní výzkum je orientován na impact factor :))

0/0
17.7.2012 21:32

looney

hmm

koukam, cernou labut jsem preslabikoval a mam ji velmi rad, je hezke videt, ze ji cetli i nekteri novinari a ze s "ni" umi pracovat.

0/0
17.7.2012 20:19

Equites Caesaris

Klobouk dolů

R^

0/0
17.7.2012 20:02

zuzkadost

génius

R^

0/0
17.7.2012 19:43

nsdaple88

R.I.P.

0/0
17.7.2012 19:32

Homer _2

Všechna čest.

Škoda takového člověka, jeho přínos lidstvu je mnohonásobně větší než milion českých parlamentů se všemi těmi vyžírky, zloději a příživníky co v něm sedí.

0/0
17.7.2012 19:16

The Black One

Komu čest, tomu čest

Lidem s HIV významně znormálnil život a za to mu dík.

+1/−1
17.7.2012 18:50

repulsive

Re: Komu čest, tomu čest

sám pan Holý z toho, že se jeho látky teď asi nejvíc proslaví jako prevence proti HIV, zřejmě moc nadšený nebyl.

0/0
18.7.2012 19:59

TDI83

Nobelova cena

Velká škoda, že nebyl za své vědecké přínosy oceněn Nobelovou cenou.

+4/−1
17.7.2012 18:47

Wolfsteen

Re: Nobelova cena

Jednoznačně. Člověk s tak obrovským přínosem pro lidstvo si toto ocenění právem zaslouží. A třebas i posmrtně!

+1/−1
17.7.2012 19:33

cthulhu.sashimi

Re: Nobelova cena

jeho práce byla jistě užitečná, ale nebyla tak objevná aby si zasloužila nobelovu cenu

0/0
17.7.2012 19:44

Tajemník Ministerstva zvěrstva 2

Re: Nobelova cena

Správně! Takoví Jásir Arafat a Obama, ti přinesli lidstvu daleko víc, než ušmudlaný český vědec, který navíc celý život strávil takovými podružnostmi, jako je základní výzkum v oblasti smrtelných onemocnění.

+1/−1
17.7.2012 20:30

cthulhu.sashimi

Re: Nobelova cena

jste demagog

0/0
17.7.2012 20:47

Tajemník Ministerstva zvěrstva 2

Re: Nobelova cena

Nikoliv. Jen na konkrétních případech uvádím, jak daleko je dnes skutečnost Nobelových cen od původního ideálu zakladatele... A jak relativní je Vaše původní prohlášení.

+1/−1
17.7.2012 20:57

cthulhu.sashimi

Re: Nobelova cena

viz níže, porvnávejte porovnatelné, tj. ne cenu za mír a cenu za fyziologii etc.

+1/−1
17.7.2012 20:59

Tajemník Ministerstva zvěrstva 2

Re: Nobelova cena

Ale já tady nevykřikuji, že měl p. Holý dostat NC. Na takové posouzení se necítím být kompetentním. Jen tvrdím to, co jsem napsal v předchozím příspěvku.

+1/−1
17.7.2012 21:02

cthulhu.sashimi

Re: Nobelova cena

a jak se tedy udílení nobelovy ceny za fyziologii a medicínu odchýlilo od ideálu zakladatele?

+1/−1
17.7.2012 21:08

cthulhu.sashimi

Re: Nobelova cena

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nobel_laureates_in_Physiology_or_Medicine

jen tak ze zajímavosti, místo kterého z laureátu měl cenu dostat a proč?

aby bylo jasno, nechci snižovat význam jeho práce, ale to nepodložené vykřikování, že měl dosta nobelovu cenu se mi taky nelíbí

0/0
17.7.2012 20:57

repulsive

Re: Nobelova cena

já kdybych měl hlasovat, tak bych se prozatím asi obešel bez nobelovy ceny za objev čichového receptoru (2004), zvlášť když mechanismus jeho fungování není stále úplně objasněn.

0/0
17.7.2012 21:57

repulsive

Re: Nobelova cena

mám dojem, že nobelovy ceny se v tak trochu rozporu s Nobelovým přáním neudělují ani tak za přínos lidstvu, ale spíše za důležité teoretické přelomy..

+1/−1
17.7.2012 20:55

albert10

Re: Nobelova cena

Hlavně co se týče léků, je komise velice zdrženlivá. Je to bohužel až paradox, pokud je základní výzkum přímo spojen s vývojem léků, v podstatě to šanci na cenu snižuje.

+1/−1
17.7.2012 20:59

praptak

Re: Nobelova cena

Myslím, že jste to vystihl.

0/0
17.7.2012 22:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.