Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Adéla staví tunel metra. Má ráda tvrdou skálu, v jílu postupuje pomalu

Razicí štít Adéla je stroj na stavbu tunelu metra. Váží 900 tun a má délku 100 metrů. Pod zemí se pohybuje s centimetrovou přesností. Pod Prahou teď společně s Tondou dokončuje poslední stovky metrů tunelu nového metra z Červeného Vrchu do stanice Dejvická.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

r-man

Kvalita clanku a fotek

Autore diky, nejen kvalita clanku, ale i fotek je o level jinde, nez je prumerna uroven tady. Diky.

0/0
9.8.2012 12:34

pvl1

Poklesy na povrchu jsou minimální.

Jen sem tam zmizí kus silnice nebo nějaká budova.

0/0
3.8.2012 20:08

D.E.S

Eurotunel ..

Pokud si to pamatuji správně, tak Eurotunel dokázal razící štít razit rychlostí cca.  250 ft za den, tedy asi 80 metrů, přičemž štít s příslušenstvím byl dlouhý jako dvě fotbalové hřiště.   A ty peníze :(  Tedy našich 24 metrů není zase tak špatný .. To je pro šťouraly .. ;-D

0/0
31.7.2012 21:29


Adden

Špatný název

0/0
30.7.2012 22:26

žlutýbanán

Pěkné

...a kolikrát se jim ještě ten tunel propadne??? :-/

0/0
30.7.2012 21:55

Fist

Re: Pěkné

Tunel metra se nepropadl ani jednou. Místo, kde se propadla Evropská - pamětníci ví, že tam byly zasypány meandry "vyschlého" potůčku ... ten se jen tak neztratil, v těch místech může být v navážce hooodně zajímavý ementál

0/0
31.7.2012 13:53

fak

web projektu?

nevíte někdo jestli má tenhle projekt nějaký web s informacemi a pravidelnou fotodokumentací? Něco podobného jako www.tunelblanka.cz ??

Dík

0/0
30.7.2012 21:30

Ghost47

Re: web projektu?

Něco je na http://www.metrostav.cz/cz/technologie_tbm , ale tak detailní dokumentaci jako u Blanky asi nedělají.

0/0
1.8.2012 10:52

semperparatus

Až 24 m za den?

Opravdu 24m tunelu za den? Opravdu 24 m tunelu vyraženého+ vystrojeného tunelu za den v roce 7/2012?To si někdo dělá srandu.V česku je asi vše možné.Co to je za rychlost?

0/0
30.7.2012 15:22

cassul

Re: Až 24 m za den?

Já vím, ty a tři tvoji bráchové s krumpáčem dáte i třicet...

0/0
30.7.2012 15:24

semperparatus

Re: Až 24 m za den?

Nevěřte těm srandám, co se vám někdo snaží nakukat.Jen už ta výstroj toho tunelu je předem vyrobena,což je komické.Ten článek je o ničem.Za ty prachy co si Metrostav+ spol naúčtuje tak už by dnes ten uderground musel jezdit včetně souprav ze zlata.

0/0
30.7.2012 15:37

everlasting

Re: Až 24 m za den?

To je slušná rychlost.

"Kdo tunely nekopal, těžko pochopí, co ten dynamit někdy natropí..." (z textu Spirituál kvintetu)

0/0
30.7.2012 15:27

semperparatus

Re: Až 24 m za den?

Po kanálem "lamanše" byl hodinový výkon 24m v křídě.Ruská sranda když jela v Praze na metru tak za den udělala naprosto v klidu 50m.Alpina ze švajcu,kterou rusové ukradli do Ruska běžně 30m, kyby nescházela výstroj tunelu nebo náhodou soudruzi z Metrostavu nebyli z toho na větvy.Zavolejte soudruhovi Polákovi pardon dnes panpovi mluvčímu z Metrostavu, je tam dodnes.

0/0
30.7.2012 15:32

Salada

Re: Až 24 m za den?

Tak počítejme: 24m za hodinu. Při šířce výztuže je to 16 skruží, každá ze 6ti kusů. 16x za hodinu musí vrtná souprava zastavit, zasunout hydraulické písty, nainstalovat 6 segmentů, znovu se opřít a opět vrtat. Na celý tento cyklus má tedy 3min45s. Opravdu si myslíte, že to ten stroj zvládne?

0/0
30.7.2012 18:35

duta hlava

Re: Až 24 m za den?

pleteš si hodiny a dny

0/0
30.7.2012 20:48

Salada

Re: Až 24 m za den?

Nereaguji na článek ale na toho nademnou. A ten tvrdí 24m/hod.

0/0
30.7.2012 21:43

Dr. Fe (11)

S tím letadlem jste se sice tenkrát spletli ....

.... dnes už asi víte, že nevzlétne, ale i přes tuhle obrovskou ostudu dávám za tenhle článek R^

0/0
30.7.2012 14:28

Salada

Re: S tím letadlem jste se sice tenkrát spletli ....

Myslíte ten start z pohybujícího se pásu?

0/0
30.7.2012 15:09

cassul

Re: S tím letadlem jste se sice tenkrát spletli ....

... kde neustále někdo nechápe prostou věc, jako že letadlo pohání vrtule, nikoliv kolečka, a že na křídla působí vztlak, tudíž je pro letadlo důležitý pohyb vůči vzduchu, nikoliv vůči ploše, případně nějakému pásu na ní....

0/0
30.7.2012 15:17

Villy

Re: S tím letadlem jste se sice tenkrát spletli ....

Pokud skutečně jde o ten běžící pás, tak samozřejmě vzlétne...

0/0
30.7.2012 15:19

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: S tím letadlem jste se sice tenkrát spletli ....

To letadlo už snad měsíc nikdo nezmínil :-) Ale vzlétne, důkazů už jsme přinesli dost, pokud je nechcete vidět, neuvidíte je, ani kdybyste v tom letadle seděl :-) http://www.youtube.com/watch?v=YORCk1BN7QY

0/0
30.7.2012 15:21

Salada

Re: S tím letadlem jste se sice tenkrát spletli ....

Řekněme že za jistých okolností vzlétne. Limitujícím faktorem asi bude rychlost pásu vzhledem ke konečné pevnosti pneumatik (vydrží jen nějaké otáčky).

0/0
30.7.2012 15:51

conoco

Pochvala

Velice bych rád pochválil autora Rostislava Jančara. Vskutku již dlouho jsem nečetl na iDnes tak hodnotný článek. Palec nahoru a jen tak dál. Velice rád si přečtu i další podobné články na rozdíl od pisálků do zpráv.

+4/0
30.7.2012 12:55

oldfashioned Kokodák v1a

Re: Pochvala

:-)R^

0/0
30.7.2012 13:24

Novotnak

Re: Pochvala

R^

0/0
30.7.2012 22:15

modrobolsev_stale vadi.

Re: Pochvala

:-)EUR^

0/0
30.7.2012 22:25

mad_v

Pěkné. A co rychlost ?

článek hezký, na můj vkus možná trochu dlouhý. Ale, co mne zajímá a nějak jsem to ve článku nepostřehl, jaká je průměrná rychlost ražby pod Prahou ?

0/0
30.7.2012 12:49

conoco

Re: Pěkné. A co rychlost ?

metr za hodinu, v jílu půl metru za hodinu.

0/0
30.7.2012 12:51

CART09

A dál?

Vždycky mne zajímalo - co se s takovými jednoúčelovými mechanismy děje potom? To se rozebere a sešrotuje, nebo někde leží a čekají dva roky na další prodlužování metra, nebo se využívají v zahraničí, nebo co?

0/0
30.7.2012 11:59

Admirál Canaris

Re: A dál?

Vše jemožné, pokud máte v dohledné době další využití, prostě stroj uskladníte, když ne je otázka zda je výhodnější prodat nebo sešrotovat.

0/0
30.7.2012 12:01

CART09

Re: A dál?

no to je mi jasné, ale zajímalo by mne, kde je ta časová/ekonomická hranice, kdy se už vyplatí to sešrotovat, anebo čekat na zakázku...:-) Rok? Dva? Do toho občas nějaká modernizace nebo rekonstrukce na jiný profil tunelu nebo typ materiálu...

0/0
30.7.2012 12:22

CART09

Re: A dál?

plus navíc - doprava takového štítu je asi taky nákladná, vyplatí se takové věci třeba vézt cojávím do Německa a stavět tam, anebo je to limitováno zakázkami na území třeba ČR? S tím navíc souvisí - je třeba ten mechanismus použitelný i na stavbu tubusů silničních tunelů, které nejsou zrovna kruhové? Nebo je to úplně jiná technologie?

0/0
30.7.2012 12:24

Delfínek

Re: A dál?

Nejsem v této oblasti žádný odborník, ale žiji v představě, že tunel se buď razí touto razící soupravou, nebo se používá vrtací stroj, který navrtává nálože. Další možností je hloubení (klasika nebo tzv. Milánská metoda). Ale jak jsem již zmiňoval, nejsem odborník, jen s fascinujícím pohledem pozoruji výstavbu Blanky.

0/0
30.7.2012 12:52

Ghost47

Re: A dál?

Silniční tunel se dá touhle metodou stavět taky, to, že ta viditelná část nemá kruhový průřez nutně neznamená, že to není uložené v takovéhle rouře... v Alpách je to docela běžné, pod silnicí je uložený ještě kolektor s rozvody elektřiny, signalizací, vodou pro protipožární systém a spoustou dalších věcí, nahoře je zase uložená vzduchotechnika.

Konkrétně tyhle štíty na to ale mají IMHO moc malý průměr, na dvojpruh by to chtělo tak 9-10m.

0/0
30.7.2012 13:41

občan_z_předměstí

Re: A dál?

TBM si vetšinou odkoupí za zůstatkovou cenu výrobce a posléze prodá jako repasovaný.

0/0
30.7.2012 14:21

cassul

Re: A dál?

Razící stroj, který razil jeden tubus pod kanálem LaManche, se "sám pohřbil" a někde tam je. Prý by ty náklady na rozebrání a odvoz byly neadekvátně vysoké... Ale to je extrém, jinak myslím, že se to využije znova, přinejmenším některé komponenty, motory, elektronika... Kdoví, komu to vlastně patří, ani bych se nedivil, kdyby to byla fakticky nějaká forma nájmu mezi výrobcem a uživatelem...

0/0
30.7.2012 15:08

othoma

Re: A dál?

však už psali že se štít repasne a použije na I.D, jen je otázka zda na Déčko budou někdy peníze...

0/0
30.7.2012 17:36

Tomáš Jasný

Zajímavé

Škoda, že takových tunelů není v Praze o dost více. Město má dost členitý povrch s velkými výškovými rozdíly a středověké půdorysy ulic velice zpomalují povrchovou dopravu. Dvě trasy metra navíc by hodně zlepšily dopravu.

0/0
30.7.2012 11:48

Shlookes

Pěkný článek!

fakta se čtou jinak než ty slátaniny od kolegů..dobrá práce!

+12/0
30.7.2012 10:56

tappat

opravdu vynikajici clanek!

Kez by takovou uroven mely i jine rubriky...

+7/0
30.7.2012 10:55

KvakMekRampa

Zajímavé

Ještě by mě zajímalo, jak se řeší navigace? Aby Adéla nevylezla na opačné straně Prahy, než se očekává ;-D

0/0
30.7.2012 10:18

Admirál Canaris

Re: Zajímavé

Úplně stejně jako se zaměřují věci na porvchu :-)

0/0
30.7.2012 12:00

MTSM

Re: Zajímavé

Tzn. jak? Jsem někde v díře a začnu vrtat. Jak si hlídám správné x, y a z?

0/0
30.7.2012 12:23

Delfínek

Re: Zajímavé

Počítám, že za tímto razícím strojem bude nějaký naváděcí laser.

0/0
30.7.2012 12:42

Coffin Corner

Re: Zajímavé

Nevím jak tady, ale Eurotunel jeli po laserovém paprsku. :-)

0/0
30.7.2012 12:45

InstinkTT

Re: Zajímavé

Ale i ten paprsek je třeba nějak navádět. Jedná se o geodézii podzemních prostor a na to existují různé metody. Učitě je zde postupný polygon s určitými body (XYZ), odkud se zaměřuje zbytek.

0/0
30.7.2012 13:24

Coffin Corner

Pěkný článek

Ale docela by mě zajímalo, jak je vyřešen přechod vytěžené horniny z přetlakové části do té s normálním tlakem?

0/0
30.7.2012 10:12

Shikula

Re: Pěkný článek

To tam napsali, snekem. V trubce je snek a ten to podava dal. Sice pres to trochu fouka, ale jinak si to predstavte jako velke mnozstvi komurek spojenych kanalky. Timto systemem se postupne snizuje pretlak az skoro ci uplne na ten atmosferickej :)

0/0
30.7.2012 11:00

Villy

Re: Pěkný článek

Měl jsem úplně stejný dotaz jako Coffin, takže dík, ale stejně mi není ještě jasné to utěsnění na druhém konci, tedy vlastně na tom prvním, tam kde do té přetlakové komory padá ta rubanina, Jak tam je řešeno to utěsnění? Jinak taky dík za článek!

0/0
30.7.2012 12:09

Shikula

Re: Pěkný článek

"tesnicim" mediem je, at se to nezda, primu ta rubanina. Ty kameny, sterk a pisek, proste nesourode castecky si lze predstavit jako komurky ve vyfuku.

0/0
30.7.2012 13:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.