- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Při mé jedné návštěvě na ukrajině jsem poznal prvního elektroinženýra při startu tohoto díla.
... s tím rozdílem, že tady se hádají úplní prdi, jestli jsou lepší Američani, nebo Rusi...
Tak je to tu vždycky, když je tu článek o kosmonautice.
Projekt Buran měl smůlu, že byl dokončen v době, kdy se celý SSSR definitivně odporoučelo a samotné Rusko na jeho další pokračování nemělo peníze a ani ho nepotřebovalo.
Pokud jde o kopírování, tak minimálně tvar samotného orbiteru napovídá, že rusáci z čistého stolu nezačínali. Na druhou stranu, celá koncepce ve spojení s raketou Eněrgia je dost odlišná od US Space Shuttle. Celkově je asi škoda, že projekt nepokračoval, protože teď v tomto mezidobí, kdy skončily raketoplány by se hodilo něco modernějšího než letité Sojuzy.
S tím lze souhlasit. Jenže úpadek sovětského kosmického výzkumu začal daleko dříve, než se CCCP rozsypal, poslední funkční meziplanetární sondu vypustil CCCP/RF v roce 1984.
rusové kopírovali a kradli, kdežto USA stavěli makety všeho ruského jen proto aby si potvrdili, že vše americké je nejlepší.
Tohle je stejně dobré jako oblibená pravda podle které USA uzbrojilo CCCP a to zbankrotovalo. Pohledem do současných statriastik zjistíme, že USA je nejzadluženější zemí světa a největším dovozcem světa,kdežto rusko patří mezi 10 nejméně zadlužených zemí světa a k největším vývozcům.
Přesto bych mnohem raději žil v USA , než v Rusku.
Na jeden Buran spadl hangár, druhý stojí i s BORem 5 v německém muzeu. To asi bude velký úspěch sovětského lidu, když se k tomu takhle zachovali, že áno?
nět ďéněk
dobře si pamatujeme jeho články z dob bolševických, ve kterých opěvoval sovětskou techniku.
Že primitivní azbuci ukradli amíkům spoustu věcí je známé........
Ale prakticky jej dokázal realizovat pouze SSSR.
USA postavily raketoplán jako koncepci ze 70 let, která měla více vad než výhod. Sovětský koncept byl mnohem flexibilnější, verze Ураган (nebo Eněrgia II) by po odhození znovupoužitelných bočních motorů přistávala jako letadlo. V USA o této koncepci dokonce uvažovali.
Jestli byl sovětský raketoplán jen zástěrkou pro Poljus a tajnou bitevní stanici, nebo byl složen z několika částí (podívejte se na Клипер) se nedozvíme a spekulovat na toto téma nemá smysl.
Trochu mne mrzí, že Pacner o Misty tvrdí, že je neviditelná. Antonín Vitek mu přitom podal do jeho článku velmi exkluzivní informace http://mobil.idnes.cz/neviditelna-spionaz-0lo-/mob_tech.aspx?c=A050207_105539_mob_tech_eck
Kromě toho neviditelná družice je velký mýtus. Němci také měli ponorky s protiradovou ochranou, ale jakmile vyslali zprávu, Britové je ihned lokalizovali. Kromě toho, když uvádí tolik elektronic
To je uzasne co SSSR dokazal, dokonce i Tokamak maji vyzkouseny, ale do provozu ho nedavaji, protoze ho nepotrebuji a ne proto, ze jim nefunguje
Pacnerovi rádoby zasvěcené příspěvky jsou silně neobjektivní, autor si zřejmě kompenzuje svoje povinné podlézání minulému režimu a nyní píše tak tendenční články, že se to snad nedá ani číst. Z nepříliš důležitého aspektu vývoje jako je údajné okopírování aerodynamické koncepce ( údajné protože již od 60 tých let CCCP zkoušel orbitální letouny podobných tvarů ) dělá ústřední téma a zcela zamlčuje celkově mnohem pokrokovější koncepci a vyšší výkony ENERGIJA - BURAN. Obrovský úspěch v podobě automatického přistání zmiňuje jen jednou větu a bez komentáře - samozřejmě proto, že v tomto případě nelze mluvit o špionáži a kopírování, neboť se tento skvostný kousek podařil američanům zopakovat až po 25 letech ( !!! ) a američany byl mohutně oslavován jako prolomení důležité technologické bariéry. Dokonce mě připadá, že to autor myslel jako další důkaz zaostávání CCCP , protože se sověti museli spolehnout na počítače zatímco USA dovedli řídit stroje ručně. Tak asi tak o panu Pacnerovi.
ale realita mluví sama za sebe. Americké shuttly jsou v muzeu, Sojuzy létají.
Tak zrovna Buran skoncil ve spadle "garazi", takze timhle bych moc neargumentoval.
zejména v leteckém a kosmickém průmyslu, pokud chce někdo vyrobit funkčně prakticky totéž, co vyrábí druhý, vzhledem k universálnosti platnosti fyzikálních zákonů musí vyjít v zásadě to samé. Pokud ne, bude to mít letové vlastnosti horší nebo nižší rychlost nebo vyšší nároky na energii. Totéž platí o lodích. Takže pokud někdo vyvinul a vyrobil něco, co ten druhý začíná vyvíjet, je logické, že se nejdřív rozhlédne. Je blbost vynalézat vynalezené.
nemyslím si, že řešení, která existují, jsou nejoptimálnější, a že by se vlastním vývojem dospělo ke stejnému výsledku..