Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čína okopírovala stealth stíhačku Raptor F-22. Bude také dusit piloty?

Odborníci společnosti Shenjang Aircraft Corporation sestrojili prototyp nového letounu s charakteristikami stealth. První fotografie dosud neznámého stroje na veřejnost unikly koncem víkendu. Stíhačka označovaná jako J-31 se nápadně podobá americkému raptoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

nosalis

v clanku zazniva

"zatím podle všeho není vybaven vektorizací tahu" ... jakoby F-22 ji snad mel ?

0/0
27.9.2012 0:24

jfb2

Re: v clanku zazniva

F-22 samozřejmě vektorizaci má, ve vertikálním směru.

0/0
27.9.2012 15:41

nosalis

Re: v clanku zazniva

sme si nerozumeli .. ale uznavam ze sem to blbe napsal

ja mel na mysli vektorizaci tahu pouzivanou k kolmemu vzletu ... to ma az F35 .. F22 ma pouze trysky ktere mu pomahaji k lepsi obratnosti

0/0
27.9.2012 17:39

falda

Umíte vůbec čínský výrobek nazvat jinak než kopií?

Nebo padělkem? Je to trapné a ubohé. Kopírují všichni od všech a pouze u Číňanů se to tak pojmenovává, u jiných je to inspirace, kreativita atd. Nejméně 50 % evropských výrobků by se v Číně vůbec nechytlo, protože by nevydržely ani týden (extrémy počasí atd.). Nechápu, kde berou Češi, kteří ve školách opisovali jeden od druhého a písemky u zkoušek suše opráskli přímo ze skript (to bylo před 20 a více lety, dnes bych to snad ani nechtěl vidět!), tu drzost vůbec někoho kritizovat a ještě navíc zesměšňovat! Když přijde Asiat, třeba právě Číňan, do české školy, nestačí se divit, jakým způsobem naši žáci ignorují vyučujícího a projevují absolutní nezájem o látku.

0/0
21.9.2012 9:18

Stoura

Re: Umíte vůbec čínský výrobek nazvat jinak než kopií?

Dneska to mají studenti s opisováním o dost těžší. Diplomky procházejí testem shody s pracemi na všech VŠ za minulé roky a s kopií ke státnicím nesmí.

A asi záleží dost na tom, do které školy se ten návštěvník podívá.

0/0
23.9.2012 0:34

ice67

Re: Umíte vůbec čínský výrobek nazvat jinak než kopií?

Ale no tak ... letadlo, které jakoby Raptoru z oka vypadlo lze bez výčitek svědomí nazvat kopií, nebo pokusem o kopii :-)

Že se to dá udělat i jinak se dá snadno ověřit třeba na F-35 nebo na Chengdu J-20.

Trapné a ubohé je okecávat zcela zjevný plagiát ;-)

S těmi školami ... záleží na tom, jakou školu jste navštěvoval ;-D Jistě byly a jsou školy s nízkou úrovní, jsou takové, kde něco takového není možné. Ale každý si vybírá školu podle toho, na co stačí. Tomu potom odpovídají i zkušenosti ze studia a výsledné znalosti. ;-)

0/0
4.10.2012 17:44

veselabublinka

Kolikrát?

To poletí než to spadne? Jednou!;-D

+2/0
17.9.2012 22:43

Edmund Černá Zmije

Stíhačka je neviditelná

a navíc mnohem lehčí, protože je ze dřeva. :-P

+5/0
17.9.2012 22:36

quagaar

Re: Stíhačka je neviditelná

z balsového?

0/0
17.9.2012 23:15

Fiksem

Re: Stíhačka je neviditelná

;-D;-D;-D

0/0
18.9.2012 12:23

hafusak2

Re: Stíhačka je neviditelná

Proč ne? V 60-tých letech v SSSR ukazovali na přehlídkách nové typy strategických raket a nechávaly západní země lámat si hlavu s jejich výkony. Tehdy také byla ta ostuda, jak byli diplomaté z USA vyfoceni, jak měří přesnou velikost dlažebních kostek na Rudém náměstí, aby porovnali rozměry raket. V 90-tých letech se pak přiznalo, že více než polovina raket byly makety neexistujících typů udělané jen "pro oklamání nepřítele". :-)

0/0
18.9.2012 21:06

Pombo

Stejně Čína vyrábí určitě půlku součástek do raptorů

tak není problém si taky doma jeden sestavit.

+6/0
17.9.2012 21:45

Stoura

Re: Stejně Čína vyrábí určitě půlku součástek do raptorů

jj. Kdysi se u nás říkal takový vtip:

Hrdina socialistické práce z továrny na šicí stroj jde do důchodu. Spolupracovníci se ho ptají, co by si přál jako dárek na odchodnou. On  že šicí stroj. No neříkej, že sis na něj nenakrad součástky? Nakradl. Ale po seskládání z toho byl vždycky kulomet.

+1/0
19.9.2012 11:16

nemsi

to je plastikove

made in China ! je to k dostani s kids meal u makace ! Pfuj tajbl !

0/0
17.9.2012 21:33

quagaar

nj

Tam si taky co chvíli někdo postaví lambo z trojky plechu na podvozku 25 let staré toyoty. Tak na nějaký rekordy to neni, ale na projetí ulice sem a tam se to vzchopí.

0/0
17.9.2012 21:22

Alrafaik

Není to letadlo postavené z PET lahví

:-)

0/0
17.9.2012 21:13

chudejklukzvesnice

Hezké

a někdy možná i létat to dokonce bude R^

0/0
17.9.2012 18:38

Yen

Re: Hezké

Začátkem devadesátých se všichni smály japonským autům. Začátkem dvoutisícátých se všichni řehnili korejským autům Já bych se těm čiňanům nesmál, já se bojím.

+1/0
17.9.2012 20:50

Paglia Orba

Re: Hezké

Japonským autům už se dávno nikdo nesmál začátkem 70tých let - to za prvé. Třeba Datsun totálně změnil nákupní politiku celé Anglie. On totiž na rozdíl od Roveru startoval, zatáčel a brzdil. ;-)

Za druhé - srovnání s korejci je úplně mimo, protože jejich auta staví konstruktéři a technici z Evropy a USA - to u čínských letadel nehrozí.

A za třetí - letadlo není auto. Navíc jsou všechny ty materiály a technologie tajné, takže je nemají číňané kde koupit, popřípadě okopírovat. ;-)

+4/0
17.9.2012 20:56

Stoura

Re: Hezké

A nestačilo by zavolat svým studentům v USA? Jadernou bombu i rakety takhle vyvinuli celkem rychle.

0/0
19.9.2012 11:18

xexyn

Re: Hezké

Číňani jsou banda gaunerů. Chce se to před nimi nehrbit a posílat je i s jejich padělky tam, kam slunce nesvítí. Jinak se před nimi budeme hrbit pořád.

+2/0
17.9.2012 21:09

old fashioned Kokodák...

Re: Hezké

na severokorejce máte relativně slušnou češŤyn;-D;-D;-D

0/0
17.9.2012 21:31

D.E.S

co se týče kopírování ..

fyzikální zákony platěj pro každého ..

+3/0
17.9.2012 17:42

ice67

Re: co se týče kopírování ..

přesto si Mirage III, MiG-21 a F-104 nebo F-15 a Su-27 nebo F-111, Tornado a Su-24 moc podobné nejsou, že?

+1/0
17.9.2012 18:42

biggles

Re: co se týče kopírování ..

podívejte se na dnešní auta - v jednotlivých kategoriích jsou si v drtivé většině podobné jako vejce vejci - potřeba zlepšené aerodynamiky vymazala zásadní rozdíly v jejich tvarech a koncepci. U výrobců monopostů nebo bugin nekňučíte o kopiích, žejo.

A letadla s technologií stealth jsou takové F1 mezi letadly. Účel a fyzika ovlivňuje design.

+1/0
17.9.2012 18:49

soc01

Re: co se týče kopírování ..

No a přitom zrovna u F1 výrazné rozdíly, i když na první pohled nejsou patrné. A to jsou navíc svázány nejenom fyzikálními zákony...

+2/0
17.9.2012 18:50

biggles

Re: co se týče kopírování ..

no a jste doma - mezi raptorem a tím čínským bazmekem jsou ještě větší rozdíly i když na první pohled nejsou patrné

+2/0
17.9.2012 19:13

dual_tip2

Re: co se týče kopírování ..

jak to vite? mate zpravy z cinskych laboratori?8-o

0/0
17.9.2012 19:37

biggles

Re: co se týče kopírování ..

vidímrozdíly které vy nevidíte - např. vyrazné rozdíly v geometrii křídel i rozdíl ve velikosti letounu napovídají, že čína klade důraz i na poněkud jiné možnosti využití než měl primárně za cíl f-22.

+1/0
17.9.2012 20:05

Kakao-droid :P

Re: co se týče kopírování ..

S tím se nedá, nic jiného než souhlasit R^;-)

0/0
18.9.2012 12:05

soc01

Re: co se týče kopírování ..

Mají křídla, VOP, SOP, proudové motory, pilota.... vše ostatní jsou nepodstatné detaily :)

+1/0
17.9.2012 18:49

Coffin Corner

Re: co se týče kopírování ..

Ale s uplatněním stealth zásad a nejnovějších aerodynamických poznatků ta pravděpodobnost, že počítač vyjede podobný tvar, vysoce vzroste. ;-)

0/0
17.9.2012 18:52

soc01

Re: co se týče kopírování ..

Ten tvar bude dodržovat nějaké obecné pravidla.... ale letoun se může lišit koncepcí (počet motorů, uspořádání nosných ploch, uspořádání řídících ploch atd). I když ano, postupně by měl vývoj vykrystalizovat v nejoptimálnější tvar. Jenže mezitím se poposune i vývoj v ostatních oblastech, změní se požadavky atd....

+1/0
17.9.2012 19:04

jfb2

Re: co se týče kopírování ..

Mig-21 a Mirage III jsou naopak velmi podobně řešené stroje, i když ne na první pohled.

0/0
17.9.2012 21:04

ice67

Re: co se týče kopírování ..

Tedy důkaz, že stejné zadání nutně neznamená vzhledově téměř na chlup stejné letadlo ? Hm? ;-D

0/0
17.9.2012 21:49

ice67

Re: co se týče kopírování ..

Nevím co se tu pokoušíte okecat ;-D

F-22, PAK-FA, YF-23, Chengdu J-20 jsou si snad podobné jako F-22 a J-31?

Ne, že?

0/0
17.9.2012 19:21

Přezdívka č.2,23x10e12 + 1

Aktualni zprava z Ciny

Dnes se zritil novy cinsky letoun s technologii stealh. V jeho drevenych troskach zahynul palubni truhlar, topic a nastenkar :-)

+9/0
17.9.2012 17:38

Paglia Orba

Re: Aktualni zprava z Ciny

Jenže toto říkal Izer na ruský raketoplán BURAN. ;-)

+1/0
17.9.2012 20:59

Přezdívka č.2,23x10e12 + 1

Re: Aktualni zprava z Ciny

Spravne, mate postreh ;-)R^

0/0
17.9.2012 21:05

nnobuddy

Mám dojem, ...

... že první fotky tohoto letounu (?) byly uveřejněny před několika měsíci. Existují fotky za letu?

+1/0
17.9.2012 17:01

BukajAktobos

Re: Mám dojem, ...

Jo, možná bylo i nějaké video. Ale to že to umí létat nic moc neznamená. To zvládli už bratři Wrightové před 110 lety.

Spíše je lepší otázka, jak moc je to skutečně neviditelné, jak moc je to schopné letu a kdy to vůbec bude schopné boje a tedy výroby.

Na odpovědi si počkáme asi ještě pěkných pár let.

0/0
17.9.2012 17:18

biggles

Re: Mám dojem, ...

to byl předchozí typ (prototyp), označovaný jako J-20

0/0
17.9.2012 18:01

biggles

Re: Mám dojem, ...

a letové fotky i nějaká videa ze zkoušek jsou

0/0
17.9.2012 18:07

ice67

Re: Mám dojem, ...

určitě? zatím byly jen animace 3D modelu

0/0
17.9.2012 18:24

jfb2

Re: Mám dojem, ...

J-20 už létá. Jak, to je otázka.

0/0
17.9.2012 18:36

biggles

Re: Mám dojem, ...

použijte vyhledávač - videa z rolování a ze startu J-20 jsou dostupná a  fotek je hodně...

0/0
17.9.2012 18:50

ice67

Re: Mám dojem, ...

ops ... mylsel jsem J-31.

J-20 samozřejmě létá, fotky i videa jsou po netu celkem snadno dostupná.

0/0
17.9.2012 19:24

JmX1977

vsetko je to zalezitost techniky...

Minule sa na nete objavili spravy o svicnych dueloch medzi F-22 a nemeckymi Ef-2000, pricom Nemecky piloti v BWR dogfightoch zaznamenali nejake zostrely...  samozrejme media ako vzdy, veci neskutocne nefukli bez toho aby si zistili ako cvicenie prebiehalo... v skutocnosti totiz EF-2000 lietali bez podvesenej vyzbroje a paliva (co by v skutocnom boji niest museli) co vyrazne znizilo ich odpor vzduchu, navyse F-22 malo v cviceni obmedzene schopnosti, takze nemohli vyuzivat urcite technicke vymozenosti (ALR-94). NAvyse sa ukazalo ze Nemecki piloti si svoje vyhlasenia pre tlac trocha prikraslili, co odhalili letove zaznamy po cviceni (par krat boli zostreleni Raptorom  no pokracovali v boji dalej, pricom Raptor s nimi uz nepocital ako s hrozbou) Samsozrejme, opravny clanok neprisiel...

+2/0
17.9.2012 16:49

nesher

Re: vsetko je to zalezitost techniky...

Přesně tak, USAF má pravidelné cvičení s InAF, dokud USAF létalo s F 15, tak za stejných podmínek (k čemuž by v reálu nikdy nedošlo) jako je např. masivní využití AWACS dokázali Indové s SU 30 MKI (s izraelskou a francouzskou avionikou) uhrát plichtu. Při posledním cvičení USAF nasadilo F 22, Indové sami přiznali, že to z jejich strany byl naprostý debakl, většinou je nedokázali ani zachytit, "sestřel" neměli ani jeden.

+3/0
17.9.2012 16:55

Arnie

Re: vsetko je to zalezitost techniky...

Je k tomu nejaky zdroj? I kdyz by me spise zajimalo porovnani s nejakymi ruskymi stroji (napr. "starsi' Su-34, PAK-FA asi zatim nic). Hlavne pomerem cena/vykon, protoze za cenu jedne F-22 by mozna slo vyrobit treba 3-4 Sucka. :-)) F-22 asi na soucasnem nebi bohuzel zadnou konkurenci nema.

0/0
17.9.2012 17:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.