Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Místo, odkud vzlétla smrt na Londýn a kde začal kosmický výzkum

Britové jí posměšně přezdívali Bzučící bomba. V tajné základně u Peenemünde tuto letounovou střelu nacisté vyvíjeli jako jednu ze zázračných zbraní odvety. Nesla označení V-1. Později zde vznikla i první balistická raketa světa V-2.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

KK46

Sestřelování/shazování V1

Mám dojem, že to nebylo tak úplně jednoduché. Když vybuchne ve vzduchu skoro tunová bojová hlavice, je lépe to přežít v uctivé vzdálenosti. To znamená pro stíhače střelbu na velkou dálku.

Podebírání křídla střely fungovalo, protože řízení V1 bylo jen primitivní a jen ve dvou parametrech (výškovka a směrovka). Poměrně malá výchylka poslala střelu do vody. Ale pak prý Němci začali montovat na V1 rozněcovače, které způsobily v případě vychýlení explozi. Nemá k tomu někdo bližší info?

0/0
25.9.2012 10:22

karaya1

Pár oprav

- V-3 se Němcům nepovedlo dokončit, protože bunkr na začátku července 1944 zničila 617. sqn (http://www.fronta.cz/kalendar/nalet-617-squadrony-na-v-3)

- Meteory byly proti V-1 nasazeny už v létě 1944 a ne až v roce 1945, prvních úspěchů dosáhly v srpnu (http://www.fronta.cz/kalendar/prvni-uspech-meteoru-proti-v1) - ostatně v roce 1945 prakticky nemohly skórovat, od září 1944 byly V-1 vypouštěny ponejvíce v noci nebo za svítání bombardéry nad Severním mořem (proto jich mají Mosquita tolik a proto se zkoušely radarové Velouše)

Pak je tam ještě pár drobností, ale to je na idnes víceméně jedno. Ohledně vlivu na poválečný vývoj jsem skeptičtější, ale to je věcí diskuse a pohledu na věc, ne prostých faktů.

+1/0
20.9.2012 20:44

karaya1

Re: Pár oprav

Ještě když je řeč o Peenemünde, tak bych čekal, že bude aspoň zmíněn nálet RAF ze srpna 1943, který jednak práce na Vergeltungswaffen o něco zpozdil (byť ne o moc), jednak zabil některé význačné vědce a jednak (i) kvůli němu spáchal o den později Hans Jeschonnek sebevraždu (http://www.fronta.cz/kalendar/hans-jeschonnek-spachal-sebevrazdu).

0/0
20.9.2012 21:03

ditrinoroo2.

Doporučuji také knihu

Michala Wojewodzkiho s názvem: "AKCE V-1, V-2.

0/0
20.9.2012 18:37

pavelthelong

dovoluji si pouze opravit

popisku k fotce 19. Jedna se totiz o "currywurst" pokud ma clovek touhu vyjadrovat se nemecky, jak vyplyva z v posice z nasledne nedokoncene vety. Kari wurst nezna ani google. Ale jinak hezky clanek - jenom fotky jsou o vsem moznem  ale k tematu clanku se jich tak moc nenajde

0/0
20.9.2012 17:29

pavelthelong

Re: dovoluji si pouze opravit

oprava : ...z v popisce uvedene a nedokoncene vety.......sorry

0/0
20.9.2012 17:31

von Schecke

Usedom

Děkuji za moc pěkný článek. Před pár lety jsem toto místo navštívil. Jsem akorát dost alergický na výrok, který je napsán u fotogalerie a to, že Balt je ledový. V létě byl teplý jako chc...... Pár fotek zde: http://schecke.rajce.idnes.cz/Dovolena_-_Balt_-_Usedom_-_2009_Polsko%2C_Nemecko/#DSC03882.JPG

0/0
20.9.2012 14:33

Pombo

Re: Usedom

No, každý máme jinak teplou moč. Pro mně není.:-/

0/0
20.9.2012 15:18

Jan Kužník - Technet.cz

Re: Usedom

No, já tam jezdím k Baltu už od pěti let (a to je už pár let) a opravdu teplou vodu nepamatuju :-). Tak se omlouvám :-).

0/0
20.9.2012 15:30

dolch

Re: Usedom

Já byl na Baltu před dvěma lety - ale v Litvě - a opravdu to bylo jako ch*ky :-)

0/0
20.9.2012 22:05

Antonin, topič

Re: Usedom

Já byl vloni ve Finsku a voda musela mít přes 25°C, jinak bych tam nevlez. Ale ono to není divné, v mělkém zálivu za celodenního svitu Slunce... čili ano, Balt může být teplý, ale asi jak kde.:-)

0/0
27.9.2012 9:41

vhodný příspěvek?

letadélko na pulsační motor

Létá jako blesk: http://www.youtube.com/watch?v=qmbnzCV4vUc

0/0
20.9.2012 12:58

Dr.Str.

V1

Není až tak pravda, že se Britové snažili snížit počet obětí pomocí špionáže. Právě naopak. Průmyslové továrny v severní části Londýna měly být ochráněny za každou cenu a na ně původně V1 byly namířeny. Britové ale pomocí dvojitých agentů propašovaly informaci, že V1 dopadají příliš severně, a tak Němce donutili sesílat bomby přímo do obydlených oblastí. Výsledek byl jasný - ochránili továrny a motivovali civilní obyvatelstvo.

0/0
20.9.2012 12:29

dolch

Re: V1

A to je zaručená informace odkud?

0/0
20.9.2012 22:06

pivak2

Re: V1

VUML

+2/0
20.9.2012 22:22

dolch

Re: V1

Jo tak to pak chápu ;-D

0/0
20.9.2012 22:30

Sharpe

Re: V1

Kapitaliste chteli zahubit co nejvice proletaru

0/0
23.9.2012 18:06

jfb2

Re: V1

Takovou blbost jsem fakt ještě neslyšel. V1 a V2 byly odvetné zbraně, které byly určeny proti civilistům, kdy měly způsobit co největší ztráty na civilním obyvatelstvu a tak donutit spojence k jednání o míru.Průmysl už Němci ohrozit nemohli, když už se rozjela průmyslová mašinérie USA.

A podle pamětníků měly nálety V1/V2 na morálku Britů velice negativní dopad, na rozdíl od klasického bombardování na začátku války, psychologicky bylo obtížné pro Brity zkousnout hlavně "náhlou smrt" od V2, kdy najednou z "ničeho nic" spadla raketa vybouchla a pak teprve se ozval zvuk příletu. A V1 zase "divně bzučela", náhle se odmlčela a pak nastal výbuch.

0/0
21.9.2012 16:04

Neumětel

V nějakém dokumentu říkali zajímavý pohled na rakety:

Raketový program USA? Žádný takový nikdy nebyl, to byl NĚMECKÝ raketový program, který Američanům umožnil přistání na Měsíci.

+1/0
20.9.2012 12:11

Kyros

Re: V nějakém dokumentu říkali zajímavý pohled na rakety:

Platili ho Američané, tak byl americký.

0/0
20.9.2012 12:43

Stoura

Re: V nějakém dokumentu říkali zajímavý pohled na rakety:

USA měly svůj nezávislý raketový program. Koneckonců i ve V2 použil Braun mnoho technických řešení okopírovaných od Goddarda.

Ale je fakt, že ta větev vývoje, která čerpala z německé kořisti a vědců, vypustila družici o několik měsíců dřív a Braun se také aktivně podílel na vývoji Saturnu V.

0/0
20.9.2012 16:08

Sharpe

Re: V nějakém dokumentu říkali zajímavý pohled na rakety:

Bylo vedecky dokazano, ze americane nikdy na Mesici nebyli.

0/0
23.9.2012 18:07

Pushkin

Pěkný článek a výborné fotky!

Díky!

+4/0
20.9.2012 10:41

stagger

JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

měli úspěchy v oblastech přesně takových jaké vědce zajali či k jakým dokumentům se dostali ... Raketová technika USA a rusi, protitankové řízené rakety Francie, noční infratechnika (z UHU) taky rusi a v proudových motorech všeobecně všichni - i briti přešli na radiální kompresory

0/0
20.9.2012 9:33

vhodný příspěvek?

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Však se říká, že když rusové vystřelili sputnik 1, tak dostali od američanů gratulaci: Gratulujeme, vaši němečtí inženýři jsou lepší, než naši němečtí inženýři. :-)

+7/0
20.9.2012 10:12

magister militum

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Len mi nejde do hlavy, že keď boli Nemci takí dobrí vo vývoji raketového pohonu, prečo kaťuše vymysleli Rusi.

0/0
20.9.2012 14:51

jfb2

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Němci měli podobné, viz např. R4M, západní spojenci za HVAR rakety a td. Prostě vývoj.

0/0
20.9.2012 16:11

Sharpe

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Rakouska i britska armada meli raketove jednotky jiz v 19 stoleti. Byli poizity na priklad v v bitve u Hradce 1866

0/0
23.9.2012 18:10

Stoura

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Britové používali raketometné lodi už v 18. století (Američané na to výslovně vzpomínají ve své hymně)

Rakety nejspíš používali i Češi - a to už v 15. století.

0/0
24.9.2012 6:32

KK46

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

A Číňané ještě o hezkých pár století dříve:

http://www.rozhlas.cz/leonardo/vesmir/_zprava/401874

;-D;-D;-D

0/0
25.9.2012 10:03

Stoura

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Kaťuše  měly motor na tuhé pohonné látky. Byla to roura, nacpaná hořlavinou s výbušninou na špičce.

Prakticky se jednalo jen o vylepšenou kovovou variantu prastarého zařízení, které používali Číňané i Husité, a které je například  zmíněno i v americké hymně.

0/0
20.9.2012 16:12

Kyros

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

protože

Ciolkovskij

0/0
20.9.2012 16:13

Stoura

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Ciolkovskij byl především teoretik.

0/0
20.9.2012 16:15

Kyros

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

ovšem byl to Ciolkovskij, který přišel na to, že raketa, která má letět do vesmíru musí být vícestupňová.

0/0
20.9.2012 16:20

Stoura

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Vícestupňové rakety znali už Číňané ve středověku. Stejně tak jako raketomety.

A rovnici, která umožní spočítat parametry rakety, sestavil nezávisle na Ciolkovském i jeden Angličan skoro století před Ciolkovskim

0/0
20.9.2012 16:31

Kyros

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

ovšem Číňané, i když něco takového možná znali, s ní nikam nedoletěli, že? K něčemu možná lze dojít metodou pokus-omyl. ale i teoretická základna je potřeba. Jinak by asi Ciolkovskij nebyl brán jako jeden ze zakladatelů moderní kosmonautiky. Nepochybně jeho práci znal i von Braun.

0/0
20.9.2012 16:42

Stoura

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Braun samozřejmě znal jak práce Ciolkovského, Hohmanna (teorie manévrů na oběžné dráze), Goddarda (teorie i praxe kapalinových raket),  svého krajana Olbertha (totéž co Goddard) a mnoha dalších.

Číňané (ani Češi) v 15. století neměli materiály na lepší rakety. Byl přece jen středověk. Angličana, který předběhl Ciolkovského o skoro století, jsem jmenoval jen pro zajímavost - jeho teoretická práce nevzbudila pozornost.

0/0
20.9.2012 18:52

ice67

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Briti přešli na axiální kompresory ale ne kvůli tomu, že by zajali Němce :)

Motory s radiálními kompresory byly ještě do padesátých let výrazně lepší než ty s axiálními a jimi poháněná letadla vydržela ve výzbroji dobrých 30 let, leckde i déle :)

Problém radiálního kompresoru je v tom, že konstrukce s více než dvěma stupni je komplikovaná. To je prostě fyzikálním principem daná skutečnost, s nemají Němci nic společného ;-D

A po válce dosahovali vítězové úspěchů v mnoha jiných oblastech, jen germanofilové si rádi přihřívají polívčičku ;-D

+2/0
20.9.2012 10:26

stagger

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

No ve vojenských strojích se běžně používájí radiální kvůli aerodynamice a taky proto briti od axiálního přešli na radiální ... mám dojem že snad poslední whitlův motor byl v harrieru , tuším pegasus Jinak samo dvouproudový v dopravních je něco jinýho, ale asi by nikdo nešlehnul do stíhačky moror o 3metrovým průměru ... takže fyzika sem , fyzika tam jde o to, kde je co výhodnější

0/0
20.9.2012 11:13

ice67

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

ale jdi ty brepto ;-D

Radiální neboli odstředivý kompresor se používal u nás naposledy v letounech MiG-17 a Il-28, generace motorů VK-1, vycházející RR Nene. Na západě asi nejdéle sloužily Meteory poháněné RR Derwent a T-33 s motory Alison J33.

Axiální neboli osové kompresory používají prakticky všechna moderní letadla.

;-);-)

0/0
20.9.2012 13:08

ice67

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Všechna včetně Harrieru ... RR Pegasus je dvouhřídelový motor, který má třístupňový nízkotlaký axiální kompresor a osmistupňový vysokotlaký kompresor.;-);-)

0/0
20.9.2012 13:14

KK46

Re: JE ZAJÍMAVÉ JAK VÍTĚZOVÉ

Nějak vám nerozumím: švalbina (Me 262) přece měla axiální kompresor. Ten je technicky výhodnější, ale výrobně náročnější. Proto letadla vítězů (např. Mig 15) měla často radiální kompresory. Ale později se začaly prosazovat axiály.;-);-)

0/0
25.9.2012 10:00

mlada_fronta

Místo prvního startu do vesmíru

Hezká pozvánka na zajímavé místo, muzeum v elektrárně evidentně Němci výrazně vylepšili, soudě porovnáním fotek v článku a mojí návštěvy před ca 5 lety. Když už tam ale pojedete, nezapomeňte navštívit toto místo:

http://www.wikimapia.org/#lat=54.168483&lon=13.8004156&z=17&l=0&m=b

http://static.panoramio.com/photos/original/64827120.jpg

Několik kilometrů od muzea, hluboko v lesích nedaleko pobřeží, jsou vybombardované trosky odpalovací rampy Prüfstand VII, odkud se prováděly zkušební starty raket A-4 (V-2) a některé z nich splňovaly i kritéria pro uznání za kosmický let (překonání tzv. von Karmánovy meze, cca 100 km nad povrchem Země, mezinárodně uznávané hranice vesmíru). To místo německé úřady úmyslně "znepřístupnili" matoucími vyznačením hranic ptačí rezervace (místo leží mimo rezervaci a je beztrestně přístupné). Je tam mlý pomník.

+2/0
20.9.2012 9:21

Fikos

Re: Místo prvního startu do vesmíru

Souřadnice by nebyly?

0/0
20.9.2012 10:24

mlada_fronta

Re: Místo prvního startu do vesmíru

Dej si do prohlizece ten prvni odkaz a mas to rovnou na Wikimapii i s klikacim objektem, zde pro jistotu jeste jednou (souradnice LON=13.8004156, LAT=54.168483 jsou "zaklete" v jeho parametrech):

---

http://www.wikimapia.org/#lat=54.168483&lon=13.8004156&z=17&l=0&m=b

0/0
20.9.2012 11:42

Wonder Figi

Doporucuji tento dokument

http://www.codi.cz/nemecka-reaktivni-valecna-letadla-a-strely-v-1-a-v-2.html

Je v tom Me 163 Komet, Me 263 Schwalbe, Arado Ar 234 Blitz, V 1 a V2. Kvalitni dokument koho toto zajima.R^

0/0
20.9.2012 9:13

Wonder Figi

Re: Doporucuji tento dokument

Samozrejme Me 262 Schwalbe

0/0
20.9.2012 9:14

jfb2

Re: Doporucuji tento dokument

No prototyp Me-263 by tam mohl být také :-)

0/0
20.9.2012 16:12

hahac

hec..

a ja vim ze zadny V-1 a V-2 neexistovali a byla to jen zaminka spojencu pro duvod invaze :-P (iiiiroooniee)

+1/0
20.9.2012 8:03

Pleshoun

Klobouk dolů... na technet výkon...

Pana Čeština nechám stranou... docela povedený a zajímavý článek...

+3/0
20.9.2012 7:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.