Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mošnov obdivoval legendu B-52, která umí startovat i pomocí výbušniny

Když se letka bombardérů B-52 s tankery musí dostat do vzduchu v co nejkratším čase, startuje kapitán všech osm motorů pomocí výbušniny. Poslední stroj letky je pak ve vzduchu za pouhé čtyři minuty od příjezdu posádek ke strojům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

fulcrum

"Výbušnina"

Ty pyropatrony, kterými jsou motory startované, bych nenazýval výbušninou, to by motorům asi moc neprospělo. Podobně jako u nábojů v palných zbraní nejde o výbuch, ale prudké hoření. Rozdíl je hlavně v tom, že ten nástup je postupnější, takže to je schopno něco roztáhnout (motor, střelu, airbag, ...) a ne rozmetat na kusy.

 

Co jsem se ale nedočetl, jestli mají pyropatrony opravdu všechny motory? Po internetu jsem našel jen střípky, ze kterých se spíše zdá, že je mají jen dva a ostatní motory jsou následně startované po cestě na ranvej pomocí energie z již běžících motorů.

0/0
27.9.2012 23:06

liptoncz

I když jsem milovník letadel

... do smrtonosného letadla bych nevlezl z principu. RvRvRv

0/0
25.9.2012 22:06

otas

Foto č.8

On v B-52 sedí kapitán na pravém sedadle?

0/0
24.9.2012 10:48


TBC

Re: Foto č.8

Ne...:-)

0/0
24.9.2012 18:23

gogan v 19:09

B-52

Jj v sobotu jsem ho slyšel, na chvíli mě ten vysokej zvuk starého typu turbíny rozhodil, pak jsem si vzpoměl na Mošnov ...  Nádherný éro. R^

0/0
24.9.2012 8:06

Coffin Corner

Ale

Plány na přemotorování B-52 existují a už vůbec není pravda, že tomu brání ojedinělá možnost stávajících motorů startovat pomocí pyropatron. Nevím proč by byl problém takto upravit jakýkoliv motor, jde spíš o to, jestli je to po skončení studené války ještě vůbec potřeba.

Bohužel, počítá se s výměnou stávajících osmi motorů za čtyři, á la airliner a jestli se tak nakonec stane, padesátdvojka ztratí hodně ze své čučavosti... :-/

0/0
23.9.2012 22:38

ježo

Re: Ale

Co je to čučavost?:-)

0/0
23.9.2012 22:52

Coffin Corner

Re: Ale

Od slova čučím, čučíš, čučíme... a nemá nic společného s čučem ;-)

0/0
23.9.2012 23:07

zelený anton

Re: Ale

Dneska se říká „sexy“.

+1/0
23.9.2012 23:37

Ghost47

Re: Ale

Co jsem se ptal pilotů přímo na místě, tak už snad tenhle plán na výměnu motorů zase padnul... naštěstí :-)

0/0
24.9.2012 11:51

Kimko

Myslím si, že

...spousta Vietnamců je ráda, že se tento stroj předvádí jen na prohlídkách...v 70.letech při jeho náletech umíraly tisíce nevinných civilistů...

+3/0
23.9.2012 22:37

celim

Re: Myslím si, že

No oni kdyby Vietnamci za severu nepřepadli ten jih, tak by ani k tomu bombardování nedošlo.

+1/0
24.9.2012 9:37

Lukáš.V.

Re: Myslím si, že

Kdyby se do toho amíci nepletli, tak těch životů by se ztratilo mnohem méně. Výsledek by byl stejný... Vietnam si tak musel projít dvojnásobnou agonií.

+1/0
24.9.2012 14:30

pivak2

Re: Myslím si, že

?8-o

0/0
24.9.2012 15:47

veskawesi

Re: Myslím si, že

taky se da rict, kdyby se do toho nepletli soveti, ztrat mohlo byt mnohem mene...

ze vsichni porad ukazuji jen na tu ameriku, jako by na druhe strane stala jen banda nebohych vesnicanu

+2/0
24.9.2012 16:25

Lukáš.V.

Re: Myslím si, že

Souhlas, ty jsem v rychlosti zapomněl zmínit. V podstatě to byla válka mocností v cizí zemi. Myslím, že něco podobného se odehrává dnes v Sýrii, ale s jiným scénářem.

+1/0
24.9.2012 17:09

TBC

Re: Myslím si, že

To zase pozor. On by to potom mohl někdo dotáhnout do krajnosti a třeba říct, že kdyby se do toho nepletli Američani a Rusové Němcům, Japoncům nebo Italům, taky to nemuselo odskákat tolik lidí... Ono je potřeba s těma soudama zacházet moc opatrně.

+2/0
24.9.2012 18:27

dva mraky

Re: Myslím si, že

Hledani vinika tady ani nema cenu. Napr Ho Ci Min moc dobre vedel, ze Jih ani USA samy od sebe proti Severu nikdy nepujdou, stacilo si budovat svou zemi a mel klid. Ale on proste musel sjednotit Vietnam za kazdou cenu. Jenom Sever mel milion muzu vojenskych ztrat. Desitky let ekonomicke bidy miliony mrtvol a tak, kvuli snu nekolika muzu.

+2/0
24.9.2012 18:52

Pombo

Je zajímavé, že

Na začátku 20. století člověk vynalezl letadlo těžší než vzduch.

Půlstoletí poté USA vyvinuly tento bombardér - B-52

Uběhlo další půlstoletí a od té doby nepřišli s ničím lepším.

0/0
23.9.2012 21:31

BukajAktobos

Re: Je zajímavé, že

B1 a B2 jsou patrně dětské modely?

0/0
23.9.2012 21:35

MychalB.

Re: Je zajímavé, že

No, faktem je, že B-52 za sebou mají 60 let služby a dalších cca 30 se plánuje. Docela "držák" ;-)

0/0
23.9.2012 21:47

Pombo

Re: Je zajímavé, že

No myslel jsem to trochu s nadsázkou. Jasně, že je spousta modernějších letadel, ale B-52 je stále ve službě a vyřazení se nechystá.

0/0
23.9.2012 22:03

ježo

Re: Je zajímavé, že

Ta bedna kytu bude lítat ještě po sto letech.

0/0
23.9.2012 22:51

jan.banos

Re: Je zajímavé, že

Zřejmě byl B-52 vyvinut velmi dobře.

Proč cpát další miliardy do vývoje nového letadla, když stačí modernizace (vylepšení).

Však v podstatě vše se vylepšuje. Mnoho vynálezů čeká na uvedení do masového prodeje i desítky let.

Nehledě na to, že vývojem jiné techniky už nástupce B-52 není nějak nutný.

0/0
24.9.2012 7:13

Ghost47

Re: Je zajímavé, že

Dovézt někam bomby a vysypat je, na to pořád stačí. Přes protivzdušnou obranu státu na úrovni Ruska nebo Číny se sice nedostane, ale na to mají B-2 (jediné letadlo na světě s cenou, za kterou se normálně kupují válečné lodě :-)).

Jinak to, že se to letadlo nezměnilo zvenku neznamená, že vevnitř těch úprav není spousta a že ten náklad taky nedokáže věci, o kterých se jim tenkrát ani nezdálo...

0/0
24.9.2012 11:56

sesdr

Re: Je zajímavé, že

B-52 se uz dneska pres zadnou protivzdusnou obranu dostavat nemusi diky moznosti nest strely s plochou drahou letu, ktere muze odpalit z bezpecne vzdalenosti.

V pripade, ze je potreba nekam vysypat naklad bomb (treba na drahu letiste), pouzivaji se B-2 (jak to udelali v Iraku, nebo Lybii).

0/0
24.9.2012 13:03

BukajAktobos

Re: Je zajímavé, že

Nutno ale dodat, že cena B2 měla být původně násobně nižší. Ale s tím, jak se zhroutil sovětský svaz a jejich potřeba naráz přestala být aktuální, se objednané množství zredukovalo a cena náhle vyletěla do neuvěřitelných výšin :)

Pravdou je, že v budoucnu už asi těžko někdy bude vyrobeno letadlo, jehož cena odpovídá ceně křižníku Ticonderoga. :)

0/0
24.9.2012 13:20

Dusan321

Re: Je zajímavé, že

Paradoxni je, ze omezovani kapacity, nove technologie a pokracujici inflace zaridily, ze kdysi neskutecne draha B2 nakonec stala jenom to co dneska tri a kousek moderni stihacky. ;-D

0/0
24.9.2012 13:30

Dusan321

Re: Je zajímavé, že

Realne vyvoj letecke techniky skoncil nekdy v sedmdesatych letech, od te doby se vylepsuje elektronika, lehce materialy, objevilo se par sekundarnich technologii typu za letu pouzitelne obracece tahu, ale opravdovy vyvoj v letecke branzi vicemene skoncil. Kdyz si clovek vezme, kde byla letadla deset let po Wrightech, dvacet let po nich, tricet let, padesat a jeste tak sedesat, tak to byla obrovska revoluce, od te doby uz se deje celkem prd.

0/0
24.9.2012 12:50

BukajAktobos

Re: Je zajímavé, že

Tak je otázka, co je třeba zlepšovat? Jednak už nějakou dobu nedošlo ke konfliktu dvou mocností. Doby kdy se vyvíjely USA a SSSR vyvíjeli vzájemně letadla a "protiletadla" je pryč.

Navíc díky moderním technologiím jaksi není nutné vyvíjet zcela nové typy. Pravidelná modernizace elektroniky F15 ji udržuje ve více než schopném stavu vybojovat vzdušnou nadvládu. Byť je to pořád stejný typ letadla, díky novém bojovým systémům je to vlastně letadlo 4,5 generace.

A neřekl bych, že se nic nezměnilo. F-22 je ohromný skok kupředu prakticky ve všem. Ano, je to pořád letadlo s dvěma křídly a proudovými motory, to už se na tom nezmění, ale jinak je to spíše stroj z jiné planety. Ze simulací vychází, že 2 F-22 jsou schopné porazit i desetinásobnou (a teoreticky i více násobnou) převahu klasických bojových stíhaček jako třeba F-16.

0/0
24.9.2012 14:09

Dusan321

Re: Je zajímavé, že

Ale i ta F-22 je stale jenom klasicka nadzvukova stihacka co umi trochu vice. V sedmdesatych letech se cekalo, ze prijdou stratosfericke hypersonicke stihace a dodnes mame jenom stihacky co letaji podobnou rychlosti a v podobnych vyskach jako ty srandicky z konce let sedesatych. To same dopravni letadla.

0/0
24.9.2012 15:33

BukajAktobos

Re: Je zajímavé, že

No jenže to je dáno tím, že vývoj takových letadel jaké zmiňujete není potřebný. Místo toho se ukázalo, že stačí vylepšit současné technologie a zaměřit se na elektronický boj. V 70. letech se čekalo, že taková technika bude potřeba, namísto toho je potřeba úplně jiná a vývoj se tomu přizpůsobil.

U dopravních letadel je to to samé. Není problém vyrobit nadzvukové letadlo. Concorde to dokázal. Je problém ho uživit. To mimo jiné Concorde také dokázal. Namísto toho se uplatnila klasická letadla, u kterých se hledají efektivnější motory, nižší emise a menší hluk, či vyšší kapacita.

Autoři Sci-fi si můžou navymýšlet hodně věcí, které je třeba, ale realita bývá obvykle jiná. Proto se také nelétá na Měsíc - co by tam taky člověk dělal? Vozil zpátky pár kamenů? Za ty prachy to nestojí. Až budou fungovat fúzní reaktory a bude do nich třeba palivo, například Helium 3, tak se tam člověk vrátí. Tak je to všude.

0/0
24.9.2012 17:13

Dickhead58

Jj, pres padesat let stara vojenska technologie

z Ameriky tady jeste dlouho bude lakadlem a objektem obdivu!!!;-D;-D;-D

+2/0
23.9.2012 19:23

Huczín von Szinágl

Re: Jj, pres padesat let stara vojenska technologie

R^

0/0
23.9.2012 19:37

davnopryc

Re: Jj, pres padesat let stara vojenska technologie

Nicknames for Boeing B-52 Stratofortress:

Buff:  Big, Ugly Fat F*****

Coconutknocker          

 Monkeyknocker   

;-D

0/0
23.9.2012 20:15

celim

Re: Jj, pres padesat let stara vojenska technologie

Vy si myslíte, že do této české diskuze chodí hodně anglicky mluvících cizinců?;-D;-D;-D

+2/0
24.9.2012 9:40

vioš

Re: Jj, pres padesat let stara vojenska technologie

Tak dotáhni lepší.

+1/0
23.9.2012 20:14

emersonskej

Re: Jj, pres padesat let stara vojenska technologie

Ona je to sice 50 let stará konstrukce, ale jak je vidět, je i nadále schopná vcelku dobře a efektivně sloužit, přičemž její provoz je mnohem ekonomičtější, než v případě B1, nebo dokonce B2. Navíc se při posledních revizích a opravách ukázalo, že jsou tyto letouny ještě ve velmi dovrém technickém stavu a že by bylo možné je ještě několik desetiletí provozovat. Údajně se proto chystá modernizace zbývajících strojů - výměna motorů, radaru a další elektroniky, díky čemuž by kupříkladu ještě dosti znatelně vzrostl jejich už tak dost uctihodný dolet.

0/0
23.9.2012 20:41

fujojte

Re: Jj, pres padesat let stara vojenska technologie

ona v Americe je také lákadlem a objektem obdivu, za padesát let nic moc lepšího nevymysleli ;-D;-D;-D

0/0
23.9.2012 21:21

ježo

Re: Jj, pres padesat let stara vojenska technologie

No vymysleli spoustu lepších strojů,jen se ukazuje,že ne vždy je technologie nadřazená účelu.Skyraider,A10.Ne vždy vychází analitikům správná koncepce.

0/0
23.9.2012 22:56

bar.bu.do

A legendární Ju-87 obdivovat nebudeme?

+1/0
23.9.2012 18:11

Serge__Gainsbourg

Re: A legendární Ju-87 obdivovat nebudeme?

Nebyla to dřív Ju-88?

0/0
23.9.2012 18:16

emersonskej

Re: A legendární Ju-87 obdivovat nebudeme?

ne

0/0
23.9.2012 20:22

Pombo

Re: A legendární Ju-87 obdivovat nebudeme?

Ne, jsou to dny NATO né Osy

0/0
23.9.2012 18:48

roxxor

Re: A legendární Ju-87 obdivovat nebudeme?

Dovez jednu letuschopnou a ja ji klidne obdivovat budu. Jeste nikdy jsem ji na vlastni oko nevidel.

0/0
24.9.2012 8:23

Ghost47

Re: A legendární Ju-87 obdivovat nebudeme?

Existuje někde vůbec alespoň replika (něco jako ta v Americe vyráběná Me-262) ? Původní stuky přežily jen dvě a ani jedna z nich už nelítá.

0/0
24.9.2012 12:00

Serge__Gainsbourg

Jo, když na základně vybouchne nějakej džihádista, to pak

s tím křápem startujou jako o život

0/0
23.9.2012 18:09

ufoun

Re: Jo, když na základně vybouchne nějakej džihádista, to pak

nokonecne rozumim tomu nahazovani motoru nalozi ;-D jakmile tam bouchne nekomu kosmodisk, tak to pak honem nastartujou, jo tak to je ;-D

0/0
24.9.2012 21:39

Alex Murphy

Bulvární nadpis, to by vám šlo... vy jedna výbušnino.

Mě by třeba zajímalo, na jakém principu tu funguje a co s motorem ta pyropatrona vlastně udělá. A startují se tak i pístové motory, tam by mě to taky zajímalo. Ale to se na Technetu asi nedozvím...:-/

+3/0
23.9.2012 17:08

10 nových životů 31 až 40

Re: Bulvární nadpis, to by vám šlo... vy jedna výbušnino.

Funguje to úplně jednoduše. Zapálíš doutnák a až to vybuchne, tak se to rozletí na všechny strany...

+2/0
23.9.2012 17:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.