Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Největší maskovací operace v dějinách vojenství. Pšenice kryla Bajkonur

Přesně před 55 lety zakroužil po oběžné dráze první objekt vyrobený člověkem. Sputnik 1. Vzlétl z kosmodromu, který Sovětský svaz stavěl za největšího utajení. Statisíce lidí vyjely zúrodňovat kazašskou step a pěstovat pšenici. Výstavbu kosmodromu to zcela zakrylo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Howard

Mala technicka - tah motoru

Clanek se mi velice libil, ale nezda se mi uvadeni tahu motoru v tunach - radeji bych videl jednotky newtony (MN). A veta o zvysovani tahu motoru s vyskou letu se mi taky nezda - spis bych si tipl, ze tah motoru je stale stejny (z jeho principu), ovsem ucinky na raketu se zvysuji, nebot klesa odpor i gravitacni sila.

Ovsem nejsem z oboru, tak se mohu mylit ;o)

0/0
12.10.2012 8:31

Jiří Macoun

Re: Mala technicka - tah motoru

1) Celkový tah rakety uvedený v MN by byl nepochybně údajem názvoslovně přesnějším.

2) Zvyšování tahu raketových motorů v průběhu letu mimo ovzduší Země je způsobeno zásadně poklesem odporu prostředí, tedy vzduchu, nikoliv na těleso rakety, ale vůči plynům proudícím z expanzní trysky. Úplně nejsprávnějším porovnávacím parametrem pro posuzování tahu motorů, je proto jeho uvádění pro vzduchoprázdno. Jenže motory prvních stupňů velkých raket nikdy ve vzduchoprázdnu nepracují, protože doba jejich činnosti skončí dříve, než dosáhnou výšky, kde můžeme tlak okolních atmosféry považovat za nicotný.

0/0
12.10.2012 13:17

Howard

Re: Mala technicka - tah motoru

Dekuji za reakci, i kdyz odpor prostredi na raketovy motor dle meho tento vliv nema. A tak jsem si nasel fyzikalni princip na http://en.wikipedia.org/wiki/Rocket_engine#Net_thrust a tu se mluvi o vlivu mensiho tlaku vzduchu ve vetsich vyskach, nikoliv odporu. Tedy cim nizsi okolni tlak, tim vetsi rozdil tlaku na vyvodu trysky a okoli, tedy vyssi rychlost vystupnich plynu --> vetsi reaktivni sila.

Tvrzeni, ze raketovy motor ma vetsi tah ve vetsich vyskach (nejvetsi ve vakuu) je tedy pravdive, pouze odduvodneni jine.

0/0
12.10.2012 21:52


Lvy

Neplánuje někdo výlet na Bajkonur?

Docela rád bych se tam podíval. Díky.

0/0
5.10.2012 16:12

poipopan

...

Výborný článek dle standardů Technetu. Mimochodem, skutečně technet je pod idnes? Nechce se mne tomu věřit...

No, ale jednu drobnost jsem objevil - zavádějící nadpis - největší maskovací operace.... V článku už je lépe řečeno jedna z nějvětších maskovací operací. To možná odpovídá na mou otázku - skutečně je Technet součást idnes. A titulkář se snažil vytvořit větší senzaci než popisuje článek.

Mimochodem, další obrovská maskovací operace, a podle mého názoru možná i větší, byl přesun celé armády o počtu snad kolem 40 000 vojáků, včetně techniky po moři ze Sovětského svazu na Kubu. Tuším, že se o této operaci na technetu také psalo.

0/0
5.10.2012 12:01

krkavec běžné velikosti

...

R^

0/0
4.10.2012 22:28

bloud-velbloud

Paráda...

během čtení jsem si odskočil na zmíněný článek o Bajkonuru a pak se zase vrátil...všechno jedním dechem!!!

Dík

0/0
4.10.2012 20:24

kars

Re: Paráda...

Já zase na Kourou - na Bajkonuru už jsem byl dříve ;-).

Díky redaktorům za ty články R^

0/0
5.10.2012 15:19

levice.rozkrádá. naší. republiku

Poslední funkční meziplanetární sondu

azbuci vypustili v roce 1985. To už je pomalu třicet let..........

0/0
4.10.2012 19:20

B-25

Paráda

Díky za článek, Technet je nej - pouze škoda, že tu už nebudeme diskutovat...:-/

+4/0
4.10.2012 18:32

kars

Re: Paráda

Proč? Něco mi uniklo? (Pár dní jsem neměl čas na net)

0/0
5.10.2012 15:36

kars

Re: Paráda

Aj, při překreslení stránky se mi to už vpravo ukázalo...;-(

0/0
5.10.2012 15:37

kars

Re: Paráda

Tak tím diskuze zabili... Podobně jako třeba na lidovkách...:-( Na druhou stranu zase ušetřím spoustu času ;-)

0/0
5.10.2012 15:43

Zde255

Kvalitně

napsáno, hezky se to čte. Jen tak dál a větší kapky;-)

0/0
4.10.2012 17:46

Rupert von Krazmar

DĚKUJI

R^R^R^

0/0
4.10.2012 14:46

Rafaelou

skvělý článek....

děkuji.R^

0/0
4.10.2012 14:19

brco

Jako vždy

R^ Technet na jedničku s *. prostě článek , který člověku rozšiřuje obzor. Technet je jediný z celé rodiny idnes.cz, který má kvalitu a úroveň

+5/0
4.10.2012 13:06

Martinigue

Pane Macoune,

připomněl jste mi doby, když jsem takovéhle příběhy nedočkavě htlat jako malý kluk. .děkuji!:-)R^

+2/0
4.10.2012 12:51

karel3

.

Videl jsem tu prvni druzici coby zakladak na letisti v Caslavi. Bylo to hezke, ale uz tehdy jsme si rikali ze tak to teda uz maji rakety s kteryma se bude dat kvalitne strasit...

0/0
4.10.2012 12:26

ju25

Space Race

Kdo se zajima o tuto tematiku, tak by urcite mel zkouknout dokumentarni serii od BBC, Space Race. Velmi pekny hrany dokument ktery to bere od porazky Nemecka az k pristani na mesici.

0/0
4.10.2012 11:54

Křištálova tlupa

Re: Space Race

úžasný "dokument"...dal bych jej jako povinnost do škol....neuvěřitelně charakterizuje dobu a rozdíl dvou společností ohledně úcty k práci a životu samotného člověka....

0/0
4.10.2012 12:28

Rafaelou

Re: Space Race

naprosto souhlasím.

0/0
4.10.2012 14:20

Lord Helma

Re: Space Race

už to sosám...

0/0
4.10.2012 15:18

artvandal

Bajkonur

Moc peknej clanek, ale Bajkonur rozhodne nelezi na jih od Aralu (tam je Uzbekistan), ale na vychod

0/0
4.10.2012 11:48

Bubulus Extremus

Re: Bajkonur

Jj, ta mapka zkresluje, protože je na ní započítáno zkreslení zemského bramboroidu, ergo souřadnice nejsou pravoúhlé. Máte pravdu, Bajkonur je naprosto jednoznačně na východ, dokonce severněji, než je centrum Aralského jezera.

0/0
4.10.2012 13:43

Hilario

Díky

Kdo umí, ten umí. Díky za hezký článek, pane Macoun.

+2/0
4.10.2012 11:21

stagger

Když vidím ty svazky motorů ....

jako řešení z nouze budiž, když neuměli udělat výkonnej motor .... ale těch rozvodů, čerpadel ...vždyť to musí být potenciálně strašně poruchový , proč se toho drží ještě dnes

0/0
4.10.2012 11:09

MiroTR

Re: Když vidím ty svazky motorů ....

Inu - politika.  Kvalitnější motory o pár let později měli, ale skončily kdesi ve skladu, než je koupili američani.

0/0
4.10.2012 11:13

stagger

Re: Když vidím ty svazky motorů ....

kec ..pořádnej kryogenní motor snad neudělali dodnes .... taky jim na tom pohořela ta N1 či jak se jmenovala sovětská měsíční raketa ( o které po pár katastrovách léta tvrdili, že jí vůbec ani nemaj a neměli ;-D)

0/0
4.10.2012 11:26

ju25

Re: Když vidím ty svazky motorů ....

Zvlastni pokud se nepletu tak pote co byl ukoncen projekt N1, tak se to snazili hodit na motory, ale pri testech na standu jim motory vzdy fungovaly dele nez bylo potreba pro let. Takze bych to nevidel tak jednoznacne, ze to byla chyba motoru. Spis to byl problem celkove slabe technologicke zakladny a podfinancovani mesicniho programu.

0/0
4.10.2012 11:45

Stoura

Re: Když vidím ty svazky motorů ....

Podle toho, co jsem četl, tak u N1 patrně podcenili pogo-efekt (rozkmitání konstrukce) u tak velké rakety.

0/0
4.10.2012 12:03

ju25

Re: Když vidím ty svazky motorů ....

Jo, s tim kmitanim meli pokud se nepletu problem i amici u Redstonu. Jinak raketa N1, byla hrozne monstrum, strasne mi pripomina vysilac na jestedu. Vzdycky kdyz jedu kolem, tak koukam jestli nahodou neodstartuje.

+2/0
4.10.2012 12:11

Lvy

Re: Když vidím ty svazky motorů ....

Měli s tím problém i u Saturnu, dokonce málem přerušili let díky tomu.

0/0
5.10.2012 16:14

MiroTR

Re: Když vidím ty svazky motorů ....

A proč asi se v Atlasech používají ty ruské motory ?  Rusům se podařily odstranit rázy pří vysokotlakém spalování lépe, než američanům u motorů raketoplánu.

0/0
4.10.2012 12:11

prazakm

Hezký článek,

ale to by bylo, abych něco nenašel alespoň pod obrázkem: "Sputnik 1 na oběžné dráze

| foto: Jiří Macoun". Vynesl ho tam Superman, když to fotil? ;-)

0/0
4.10.2012 10:49

SecondWisdom

Re: Hezký článek,

Po dokončení letu se oddělil utajovaný třetí blok s kamerou, který udělal foto. Pak se měl zažehnout krátký impuls a poslat kameru zpět na Zemi, ovšem ten se nezažehl. A blok s kamerou poté 55 let klesal do atmosféry až s padákem přistál na zahradě pana Macouna.

0/0
4.10.2012 11:12

Jan Kužník - Technet.cz

Re: Hezký článek,

Jsme s autorem obrázku čekali, kdy se váš příspěvek objeví :-). Jak "zavádějící" popisek vznikl, je asi zřejmé. V redakčním systému máme automaticky nastaveno slůvko - foto-. Pravda je taková, že pan Macoun Sputnik nevyfotil, ale byl se na něj jen podívat. Mohl ho pak lépe a hlavně věrně v kresbě vystihnout. :-)

+4/0
4.10.2012 11:20

0608

Ach ta propaganda :(

"Program je dodnes všeobecně považován za příznačnou megalomanskou akci bolševiků, která skončila, jako mnohé, do čeho se pustili, neúspěchem." No podle mě byla "Akce pšenice" zastírací manévr a kosmodrom byl postavený, takže tato megalomanská akce nedopadla fiaskem, ale velkým úspěchem. :-P

0/0
4.10.2012 10:47

Spalovač šancí

Re: Ach ta propaganda :(

Ale tady bylo myšleno, že fiaskem skončilo zcelování půdy, nikoliv stavba Bajkonuru :-)

+5/0
4.10.2012 10:49

Patrik Šebesta

Re: Ach ta propaganda :(

to je stejné, jako kdybyste napsal, že fiaskem skončila výstavba gumových taknových divizí na britském území před operací Overlord...

0/0
4.10.2012 11:46

Spalovač šancí

Re: Ach ta propaganda :(

Jenže ono to zcelování půdy nebyl výhraně jen zastírací manévr. Ale ono je to jedno :-)

0/0
4.10.2012 12:14

RomanStra

Nu.

"Statisíce lidí vyjely ..." Kur*a, kam jste chodili do školy ?

0/0
4.10.2012 10:40

Lord Helma

Re: Nu.

Di se bodnout.

+1/0
4.10.2012 10:44

Arnie

Re: Nu.

Co je na tom spatne?

+5/0
4.10.2012 10:50

RomanStra

Re: Nu.

Lidé vyjeli.

0/0
4.10.2012 11:19

stagger

Re: Nu.

Už se nestrapňuj ...óó´studno moudrosti , ...STATISÍCE lidí vyjely    a je putýnka zda lidí či brambor

+4/0
4.10.2012 11:22

RomanStra

Re: Nu.

Vážený pane, ty vaše "statisíce" s tím nemají co do činění.

0/0
4.10.2012 11:29

Piotr Velikyj

Re: Nu.

Není vždycky nejlepší stát si za svým. Zvlášť když nemáte pravdu.

+4/0
4.10.2012 11:34

baloun

Re: Nu.

vážený pane, "statisíce" je podmět a "vyjely" přísudek, takže je to správně. Doopravdy se už neshazujte. Dobrý den!

+3/0
4.10.2012 11:35

Oodi

Re: Nu.

Nastudujte si shodu podmětu s přísudkem, zvláště se soustřeďte na ten podmět. Potom jako první cvičení zkuste vyhledat podmět ve větě "Statisíce lidí vyjely." Zda si pak dáte facku nechám čistě jen na vás.

+6/0
4.10.2012 13:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.