Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solární elektrárny překonaly výkon Temelína. Vyrábí však podstatně méně

Maximální možný výkon všech fotovoltaických elektráren v České republice v těchto měsících překonal kapacitu Jaderné elektrárny Temelín. Oproti němu však vyrobí podstatně méně elektřiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M72i89c79h78a36l 70Z82e68t17e97k 3558582530837

FVE v Česku není nic jiného než lumpárna a tunel na lidi;-€

0/0
21.11.2012 9:15

A21l30o36i48s 72M23a87ň98a16s 2372576819119

Celou dobu se lidi snazi naplnit pohadku o letajicich holubech primo do ust. Je videt, ze nekterym se to na cas podarilo diky vyuziti informaci o dotacich na solarni energie.

Dohadovat se o tom co je lepe je nesmysl. Kdo ma alespon trochu informaci z energetiky a prenosu energii, tak dobre vi, ze nejdulezitejsim aspektem je vyhnout se pretizeni site at jiz nadbytkem poptavky nebo dodavky. To logicky vede k potrebe regulovat. Oba zde uvadene typy jsou realne neregulovatelne. K jaderkam se proto stavi precerpavacky. Bohuzel stejny vykon jako je z vetru a slunce se musi drzet jako "horka rezerva" a to vetsinou na uhli a plynu. Ano pro vyuziti solarni energie, ale mela byt primarne vyuzita na "kazde strese" a teprve pak pripojovat do site elektrarny, ale jen ty co maji kumulaci, tedy schopnost dodavat i behem noci. Proste je nutna diverzifikace zdroju. Existuje rada typu elektraren, ktere se v CR nepouzivaji, tak jsem jen zvedav, kdy soudruzi prijdou zase s dalsi eko vychytavkou. :-(

+3/0
19.11.2012 10:45

J11i33ř15í 37K72o71c35u25r85e41k 6425964685678

Zatímco dostavba Temelína bude stát dardu, tak samotný provoz už na dodacích nevezme ani korunu. Naopak pokud by se těch 14 TWh (14.000.000.000 kWh) ročně mělo dotovat ve FVE elektrárnách tak to bude vypadat následovně:

dotace v roce 2010: 11,18 kč /kWh x 14 TWh = 156 miliard Kč ročně

dotace v roce 2012: 6,16 kč/kWh x 14 TWh = 86 miliard Kč ročně.

Závěr: Pokud bychom dostavbu Temelína nahradili fotovoltaikou, tak za zhruba 4 až 8 roků zaplatíme tutéž částku na dotacích do fotovoltaiky.

+5/0
18.11.2012 17:46

J61i22ř24í 60K37o89c27u18r75e72k 6765644705798

A dotace zaplatíme my - státní kasa na ty dotace musí někde nabrat prachy.

+2/0
18.11.2012 17:50

P73e82t51r 31H54a68r80i44p11r70a81s86a28d 67H34a87j92i51č 8143550364857

Nevím, kde jste sehnal údaje o množství vyrobené energie FVE ve srovnání s JE pane Lázňovský, ale podle mých výpočtů to máte správně. Mě to také vychází na sedminásobek, tj. 14 GW instalovaného výkonu FVE  vyrobí tolik, kolik 2 GW JE. Problém je s nerovnoměrností výroby, ale vypadá to, že Němci to zvládají i v době krize. Dokonce jim to nebrání v růstu DPH. Zatímco u nás giganti pořád vyhrožují odpojováním sítí a blackouty, ale ekonomice to, zdá se, stejně nepomáhá. ;-)

0/−4
18.11.2012 16:14

P90e75t30r 90N83e92j56e41d60l17ý 3103543518120

Pouze poznámku k Německu. Páteř německého průmyslu, tj. velké firmy s vysokým odběrem elektřiny mají vyjímku ze zákona a neplatí příspěvěk na OZE (na rozdíl např. od ČR) - ten platí pouze drobní spotřebitelé. Což je rovněž důvod, proč v Německu roste HDP (předpokládám, že toto jste měl na mysli, nikoliv DPH).

+3/0
19.11.2012 12:50

J88a21n 52P98e86r26n20i53k 8780491708586

A je otázka jak dlouho to bude trvat. Protože ono rozdělení malý/velký podnik je dáno roční spotřebou. Takže firmy na konci roku optimalizují, kdy točí hodinama o 106 aby dosáhli na onu magickou hranici a pak jim vraceli onu přirážku. V celkovém důsledku to vede k plýtvání a přesunu nákladů na maloodběratele=levné zničení i malé konkurence.

+1/0
19.11.2012 22:17
Foto

M82a87r79t35i60n 25L53ö86w 8914755107622

Co takhle ty panely posilat do Afriky misto potravin a leku? Pak si to co potrebuji budou moci koupit a nebude je muset co chvili nejaky idiot "osvobozovat" od mafii ktere uz kousou do ruky i chlebodarce...

0/0
18.11.2012 5:37
Foto

M84a87r87t69i20n 73L86ö73w 8264315977812

Energie se da velmi efektivne prenaset i optickym kabelem...

0/−6
18.11.2012 5:38

P97a15v67e19l 74K47u95r79a30l 5341194680610

jenom jí jde poslat velmi málo protože médium jí tepelně vyžere a v měřítku o kteérm mluvíte by to chtělo triliardy kabílků v kterých nebude víc jak 0,1 wattu v každém...

0/0
18.11.2012 9:03
Foto

M34a56r83t10i63n 20L23ö20w 8884245977382

Anebo proste mohou kondenzovat asfalt z CO2 a posilat ho soucasnym zpusobem. Ale jako svobodni a rovnocenni lide, ne otroci pod dohledem "predatoru" :-/

0/0
18.11.2012 5:40
Foto

M50a43r15t62i96n 42L60ö88w 8974365547572

Jako vedlejsi produkt se ochladi povrch poste natolik ze se pod nimi budou moci past zvirata v mistech kde se dnes jen presypa pisek a sul.

+1/0
18.11.2012 5:44

P43a22v53e78l 30K42u59r77a28l 5181844260130

ano ovšem jednou zafouká a na povrchu panelů se vyrobí pískové sklo, zrcadla se poškrábou, zapráší...

Sahara skutečně není vhodná poušť... navíc termodynamická účinnost panelu s teplotou rapidně klesá... nejúčinější panel je na severním/jižním pólu... problém je že tam více méně nemá kvůli úhlům dopadu co transformovat.

+2/0
18.11.2012 9:05

P72e61t21r 84Š70r19á90m68e80k 8334145897274

jenom proto, že to říkají v televizi?

+1/−1
17.11.2012 22:05

J32a90k58u79b 62K97r12e36j66č51í65k 8443894552634

Nazdárek lidičky :-)

Lidičky průběhu 21 a 22 století bude docházet k nahrazování energie z fosilních paliv, tazv. obnovitelnými zdroji. Sluneční, větrnou, vodní a dalšíma obnovitelnýma zdrojema. Nebude to proto, že chceme, ale musíme. Prostě nám jednou fosilní paliva dojdou tak jako tak. Sice dneska máme v konvenčních a nekonvenčních zdrojích fosilní paliva asi na 1000 let dopředu, ale vzhledem k stoupající spotřebě dojdou za tak 1 až 2 století :-( Nejde jenom o nahrazení současných zdrojí na výrobu elektřické energie, kterou dnes denně spotřebováme, ale i té budoucí, kterou spotřebovávat teprve budeme!

Ropa konvenční 32 let, nekonvenčí 300 let, uhlí 5000 let, zemní plyn 300 let, nárůst spotřeby o 1 - 3% ročně!! Celkově tak na 1 - 2 století.

S pozdravem!

+1/−11
17.11.2012 16:45

M30i19l42a57n 88K58o33i80š 4497142371260

Uhlí na 5 tisíc let? Kde? V Evropě nanejvejš na 50 let.

0/−6
17.11.2012 17:04

J63i87ř62í 87K49o87c13u19r67e29k 6485544855248

To se říkalo už v roce 1930. Jak je vidět, sekli se minimálně o 30 roků, už v roce 1980 měly být odstavené veškeré uhelné eketrárny.

+2/0
18.11.2012 17:32

R76a16d20i54m 49P80o63l36á48š70e90k 9556113679989

No, zrovna sluneční a větrná energie má až na místa s velmi dobrými podmínkami tak velmi malou plošnou hustotu energie, že ani zásadní zvyšování účinnosti a zlevňování výroby nepřinese její masové rozšíření a potlačení konvenčních zdrojů. Uran těžitelný současnými metodami je na zeměkoluli  k dispozici na několik dalších století, thoria má být ještě na několikrát delší dobu a to je hezky slušný čas na další vývoj energetiky.

+13/−1
17.11.2012 17:57

M20i18l74a35n 81K47o47i14š 4627252551850

Když už lidi pochopí, že solární energetika (FVE) jadernou v současnosti nahradit prostě nemůže a v našich podmínkách (střední Evropa) to bude problém asi vždycky. Pro ty méně chápavé - JE vyrábí elektřinu 24 hodin denně bez ohledu na počasí a denní dobu, což FVE nikdy nebude schopna.

+18/−1
17.11.2012 13:54

Z45u94z11a69n87a 71Š74i81š27k69o93v63á 4557610369484

Kdy už konečně pochopíte, že jaderná energetika má též svoje limity? Nebo si už chystáte vesmírné laso na lov asteroidů, ze kterých někde na Marsu budete macerovat uran? Pokud přemýšlíte pouze k horizontu své vlastní smrti, či smrti vašich dětí, pak je přirozené, že jste stran jádra klidný. Člověk ale nezískal své výsadní postavení na planetě tím, že by se zaujímal akorát o to, co bude papat zítra.

+4/−18
17.11.2012 15:37

J90a96n 93N86o45v20á57k 1204723289149

a to musime stepit jen uran? :)

+4/−1
17.11.2012 15:43

Z75u38z12a56n38a 93Š93i28š40k47o11v12á 4837360859804

Štěpte si co chcete, když se mi to bude pozdávat, koupím to :)

+1/−8
17.11.2012 17:01

J49a24r21o78s29l21a97v 22H65e31j68n50a 4347471909

Mě se FVE nepozdává, ale kupovat to musím.

Blbý, co?

+13/0
17.11.2012 19:36
Foto

M96a68r66t98i52n 25L23ö64w 8684615437942

Jste si jisty ze vite co vlastne kupujete krome blbeho marketingu nekolika tupych zlodeju?

0/−1
18.11.2012 5:48

Z11b89y93n20ě60k 58H38a18l94u61z48a 5843630398882

I vy jedna Šiško, a o co jiného jde, než o papání?

+2/−1
17.11.2012 16:31

M90i17l35a52n 92K92o55i13š 4427262361420

Uran, je řešení jen na určitou dobu, to je snad jasné všem. Pak přijdou na řadu jiné prvky, které se dají štěpit. Jaderná fúze je hudba budoucnosti, ale na tu si musíme počkat ještě hezkých pár desítek let.

Fosilní paliva brzy dojdou a nahradit je v současné době může jedině JE. Ono pokud hledáte zdroj el.energie schopný vyrábět 24 hodin denně, moc na výběr jaksi zatím nemáme.

+9/−1
17.11.2012 16:58

Z65u36z58a51n27a 84Š25i96š32k70o21v17á 4907950399944

A v Německu to vidí jinak. To se nad tím nikdo nepozastaví?

+1/−16
17.11.2012 17:27

L44i30b81o44r 22W35a32l57i43c18h50i12e54w85i60c92z 3338266717804

Německo si zvolilo nejadernou cestu, tedy konkrétně cestu OZE, plynu, uhlí a importu elektrické energie.

+7/0
17.11.2012 17:39

V46i19k30t98o48r 42N66o29h95a 6279611969639

Ne, zvolili cestu uhlí, uhlí, uhlí, plynu, importu ... a problémů s OZE,

+19/0
17.11.2012 17:43

T60o67m22á44š 91Š29t40e14c 4118180195447

Áno, preto oznamujú nové projekty uhoľných a plynových elektrární. Protijadro je pekná propaganda a snaha politikov získať si hlasy niektorých ľudí, ale nie je to reálne riešenie. Pozrite si napríklad http://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vladimir-wagner-jak-vychazi-srovnani-energetickych-koncepci

+10/0
17.11.2012 17:41

V23i51k45t20o27r 83N74o33h57a 6589351989829

Ano, nad tím, jak Němci o zásadní odborné otázce zbrkle rozhodli na základě ideologických tlaků nějakých omezenců, nad tím se leckdo pozastavuje.

+14/0
17.11.2012 18:03

R95a79d68i12m 61P26o56l53á48š93e27k 9486583419959

V Německu je ta budoucnost dost nejasná. Podle všeho jsou z rozhodujících míst odstřelování techničtí odborníci a nahrazováni neodborníky , jejichž jedinou znalostí je znalost zelené ideologie o preferenci OZE energie za každou cenu. I za cenu neustálých střetů s "šedivou" technickou realitou. Takže budoucí vývoj v Německu určí pár neznámých prvků, z nichž každý může kdykoliv ten vývoj zásadně převrátit. Třebas to, jak dlouho budou řadoví němci akceptovat zdražování elektřiny pro sebe nebo kvůli tomutéž omezování výroby a snižování konkurenceschopnosti německého průmyslu, než se proti preferenci OZE za každou cenu postaví.

+12/0
17.11.2012 18:05

R41o76m44a11n 21L63a35n90g30e19r 9784434852722

No, přestal foukat vítr, a v Mnichově na půl dne vypadl proud. Tak třeba už se nad tím někdo kompetentní konečně pozastaví...

+2/0
19.11.2012 15:27
Foto

M15a12r42t23i61n 94L49ö71w 8114485917622

Muze. Staci snizit spotrebu. Soucasne hospodareni s energii je zalostne. Doba kamenna je oproti nam vyspela civilizace.

0/−3
18.11.2012 5:46

R90o73m56a28n 70L67a51n77g91e79r 9234334862282

Tak doufám, že bydlíte v jeskyni a svítíte svíčkama, místo zbytečného plýtvání energiemi žvaněním na netu. Přece nebudete napodobovat ty moderní vandaly, vyspělče. :-P

+1/0
19.11.2012 15:29

M70i87r47e92k 82T81u69r79e42č90e84k 4353962450562

Ty solarni panely na strese vypadaji uzasne. A jsou zakotveny poradne, kdyby prisel opravdu PORADNY vitr, nenazvedl by to a nesmetl by to se strechy ?

+4/0
17.11.2012 13:46

V68i75k95t19o58r 72N60o43h12a 6479201909189

Doufejme, že nejsou a že je nějaký vhodný větřík rozebere. 

Okamžitou likvidací FVE bychom dost ušetřili.

+9/−5
17.11.2012 14:05

V80i35k87t18o35r 42N34o61h33a 6179651199919

No neklikejte palce dolů, je to tak. Kdyby zítra přišla vichřice, která by odnesla všechny FVE do pryč, jedině bychom na tom ušetřili.

+8/−1
17.11.2012 17:47

P21e41t64r 43D45v69o16r31a32k 3131270247379

Jestliže instalovaný vákon v solárech stojí polovinu temelína a přitom vyrobí pětinu energie, tak by logicky bylo třeba 5x víc solárů a stálo by to teda 2.5krát víc... EUEU

to jen na doplnění, které číslo v článku a nadpisu stojí

+25/0
17.11.2012 12:42

F54r19a53n45t55i71s90e61k 97D16o13b75r98o63t20a 9932445685398

plus za 2.5x vyšší náklady funguje jen pokud je vhodné počasí a nejde vůbec použít jako stabilní a spolehlivý zdroj energie... :-P

+9/0
17.11.2012 14:06

V10i65k61t28o77r 68N12o50h83a 6859571319709

Zlatý voči 2,5x . K ceně soláru musíte připočítat ještě cenu třeba paroplynové elektrárny, která vyrábí v době, kdy slunko nesvítí.

+15/−1
17.11.2012 14:07

-93- 96-86- 8254174879613

Ale to už zase pro úplnost musíme dopočítat třeba i elektrárnu Dlouhé Stráně, která se stavěla kvůli Temelínu.

+3/−1
17.11.2012 21:19

L92i27b40o22r 34W61a66l46i15c94h36i86e44w86i24c71z 3928906747764

K čemu že to JETE potřebuje PVE Dlouhé Stráně?

+1/−1
17.11.2012 21:34

E53d31a 16D74r49á84b41e81k 7119762943867

PVE D.S. je pečerpávací elektrárna V době nízkého odběru (noc) čerpá vodu nahoru, v době vysokého odběru vodu pouští, čímž dodává ve špičkách potřebný výkon.

+2/−1
17.11.2012 22:20

E56d17a 46D82r35á48b92e26k 7119642443887

v době nízkého odběru samozřejmě zase poskytuje potřebnou poptávku :-)

+3/−1
17.11.2012 22:23

L58i70b86o83r 79W35a93l33i42c21h18i70e20w64i71c49z 3308846447384

Ano, PVE DS slouží pro potřeby elektrizační soustavy jako poskytovatel podpůrných služeb. Přesto tuto stavbu JETE nevyžaduje. Minimální roční zatížení ES přesahuje výkon obou našich jaderných elektráren i bez započteného čerpání PVE DS.

+3/−1
17.11.2012 22:35

M98a49t40o37u50š 41L45á54z96ň58o74v87s86k27ý26, 78T97e56c12h75n82e71t53.44c98z

Správná připomínka. Vzbudzuje samozřejmě otázku: jak to bude, až budeme mít o dva reaktory více?

0/0
19.11.2012 9:21

R74o71m70a76n 52L94a25n30g15e89r 9184394582432

No jak - spotřeba neustále narůstá...

+1/0
19.11.2012 15:31

R47o89m48a36n 82L45a29n83g91e47r 9914514722822

Účinnost FVE je u nás sotva nějakých 13%, bude to méně než 1/5...

0/0
19.11.2012 15:33

V68í55ť37a 94K95r38u74t68i73š 9767534623598

Za nic nemuzou ... Jen si jen tak z pleziru obcas zverejni nepodlozeny, zmanipulovany nebo vylozene lzivy vyzkum, ktery stoji na samem zacatku techto celosvetove biliardovych zhovadilosti.

Namatkou sklenikovy efekt, oteplovani, biopaliva, fotovoltaika, zelene zony ve mestech ...

+8/−1
17.11.2012 12:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.