Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mohla by i na dálnici. Plachetnice jela rychlostí 120 kilometrů v hodině

Speciální plachetní lodi týmu Vestas se podařilo překonat letitý rychlostní rekord ve své kategorii. Loď dosáhla nejvyšší okamžité rychlosti 120 kilometrů za hodinu. Na půl kilometru měla průměr téměř 110 kilometrů v hodině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L52a71d36a 47N51o20v10a94k 4322943217

pro dosažení vyšší rychlosti pohybu lodi, než je rychlost větru skutečně není potřeba mít plachtu s profilem křídla..

+2/0
21.11.2012 15:09

D46a47v74i69d 68K40r25á19l 1179136309838

napsat na technicky zaměřeném webu "120 kilometrů v hodině" je hovadina.

0/−4
21.11.2012 10:24

R77u91d29o61l78f 71J67a93n55č 7322620508518

Nevím, proč mu klikáte mínusy, Plachetnice jela je to skutečně do očí bijící nesmysl hodný tak podprůměrného žáka třetí třídy speciální školy .

0/−4
21.11.2012 12:54


M79a30r36t80i75n 60F26a47b53i28á46n87e49k 2933588576427

Mohla by i na dálnici, ale až po přívalových srážkách...

+2/0
21.11.2012 8:17

T56o54m63a26s 76H32a19c83e52k 6854727895627

Pekne nakroceni, ale skoda ze clanek neni dotazeny.

Nevyznam se ani v plachteni, ani v aerodynamice, tak by mne napriklad zajimalo na jakem principu funguje to ze plachetnice dosahla vic jak dvojnasobne rychlosti vetru. Chapu tepelne cerpadlo, takze verim ze i v tomhle bude nejaky figl, ale jaky? nejake kratke vysvetleni v clanku nebo v "boxu" u clanku by bylo fajn, doufam ze nejsem jediny kdo to nezna. I bych pochopil kratkodobe navyseni te rychlosti, ale skoro dva kilometry...

Prosim i kdokoliv ze ctenaru, vazne by mne to zajimalo - laicky.

Jinak pro redakci - upravte si tam ty rychlosti, mate tam spatne prevod u rychlosti 120km/h.

+3/0
21.11.2012 2:34

P10e76t15r 42P58r74a87c52h86a62ř 8812649212976

princip je ve vztlaku, v podstatě plachta je křídlo

+1/0
21.11.2012 7:18

R69u54d66o23l37f 29J27a96n18č 7592810538778

Ale teoreticky přece není problém dosáhnout vyšší rychlosti i s deskou místo plachty. Jde jen o natočení plachty a rozklad sil/rychlostí.

+1/0
21.11.2012 13:00

L38a25d38a 51N80o19v52a89k 4332663947

letadlo může také použít jako křídlo tu tvojí desku...;-)

0/0
21.11.2012 15:11

V12l93a20s22t11i28m11i50l 43H95n12í82k 6116972681937

To ano. Ale teď jde o to, jak vzniká na křídle vztlak. Je třeba vzít v úvahu, že:

1) Malé balzové modely, nemluvě o papírových vlaštovkách, létají, i když jejich křídlo nemá žádný profil. Jde jen o to, že to placaté křídlo má nějaký náběhový úhel proti vzduchu.

2)Existují i normální letadla se symetrickým profilem křídla, vztlak zase vzniká jen díky náběhu (i když tím se ta symetrie vlastně poruší, aby mě někdo nebral za slovo)

3)Zkuste si mávnout ve vzduchu vodorovně s nějakou deskou, třeba s kartónem z krabice, hranou napřed, s malým úhlem náběhu. Ucítíte vztlak, že bude problém ho rukou udržet.

 Závěr: Profil plachty ála křídlo je nutný k dosažení rekordních výkonů, ale v principu není nezbytný k tomu, aby se plulo rychleji než se pohybuje vítr.

0/0
23.11.2012 15:13

M90a68t90o61u59š 58L71á59z81ň66o30v36s42k37ý52, 21T24e12c23h94n11e30t92.60c65z

Dobrý den,

děkujeme za upozornění, chybu opravím.

A doplním tam krátký boxík o tom, proč plachetnice mohou být rychlejší než vítr.

+1/0
21.11.2012 9:47

T21o38m77a80s 39H27a92c15e91k 6504227275957

Dekuji! Vam i zdejsim diskuterum. 

Ted uz je to uplne jasne :-) Sice me to teda mohlo napadnout, no ale ne kazdej je na vsechno no. Kdo by taky u plachetnice hned myslel na kridlo na stojaka... Ale i tak si myslim ze ted je ten clanek o chlup lepsi :-)

0/0
22.11.2012 14:21

K52a28r33e81l 41O90e26s39t93e16r27r67e97i87c49h96e88r 3934179129579

No, nemyslím si, že vztlak (tak jak je popisován při profilu křídla) je vyloženě ten správný pojem.

Ale určitě se to dá vysvětlit laicky i jednoduchou fyzikou. Pokud by loď měla jet po větru, nedostane se nad rychlost větru - čím rychleji by loď jela, tím menší by byl záběr větru na plachtě, protože by vůči plachtě klesala rychlost vzduchu až k 0. Pokud loď jede bokem k větru (např. vítr z prava), a plachta je natočena pod vhodným úhlem tak, že vítr z boku "odráží" dozadu, pak přes plachtu na loď bude působit síla vlevo a dopředu. Sílu vlevo blokuje loď tvarem trupu (zkrátka loď bokem jede hodně blbě) a síla dopředu je využitá na pohyb lodi. Čím rychleji jede loď, tím víc obsluha plachtu stáčí do roviny s lodí. Síla hodně vlevo (potlačíme lodí) a trochu dopředu (využijeme) bude pak na loď působit i při rychlostech výrazně vyšších než je rychlost větru. Obrázek by byl lepší :-(

+1/−1
21.11.2012 9:51

R36o18m44a75n 42B44r19a17d93á75č 9776217896277

Bohužel si to nemyslíte správně. Skutečně se jedná o vztlak a je to ten správný pojem. Princip je stejný jako u leteckého křídla.

0/0
21.11.2012 11:56

P24e83t56r 64P87r11a46c87h41a58ř 8882499342546

díky náčelníku, že jsi se mne zastal :-)

0/0
21.11.2012 12:25

K87a80r63e58l 44O12e12s63t79e75r97r57e65i32c63h36e91r 3584449519799

No nevim... odbornik na letectvi nejsem. Co ale vim, tak plachta se casto pouziva v rezimech, kdy se o "leteckem vztlaku" rozhodne mluvit neda (nizke rychlosti, plavba po vetru - plachta postavena temer kolmo k vetru) Dale plachta obvykle byva pouze plachta a tam pak pokulhavaji nektera vysvetleni vztlaku zavisejici na ruzne delce proudnice nad a pod kridlem.

A az na neshodu ohledne terminu "vztlak" se snad na principu pohybu plachetnice shodnem...

0/0
21.11.2012 12:58

M46a30r85e89k 61H98r14u84b69y 6417552851658

Vztlak je rozdil tlaku mezi navetrnou a zavetrnou stranou. V tomto pripade je pouzit naprosto presne, bez ohledu na rezim plavby. Doporucuji si to namalovat nebo vyguglit ;-)

0/0
21.11.2012 13:11

K27a16r93e41l 69O42e17s11t65e26r33r22e20i68c72h80e80r 3104539669919

OK, dik, tak o vztlaku uz mlcim ;-)

0/0
21.11.2012 13:40

F18i18l47i33p 53H92r64b12e90k 2624780706920

Ano, vztlak je zde správně, o tom není pochyb. Nicméně jeden z vašich předchozích příspěvků, který byl Romanem tak trochu odmítnut, není úplně mimo mísu. Plachta by fungovala (i když s menší účinností) i kdyby byla úplně rovná, což je pro laika lépe představitelené. Boční vítr by se opíral určitou rychlostí do plachty, trup a kýl lodě brání (ne 100% ale poměrně účinně) v bočním pohybu plachetnice, takže vítr musí "odcházet" z plachty pryč (klouže dozadu po plachtě). Tím vzniká přetlak na návětrné straně a podtlak na závětrné straně plachty, a "přebytek" vzduchu odchází na návětrné straně plachty směrem "šikmo" za loď, a to větší rychlostí než je rychlost samotného větru (jinak by se vzduch "hromadil" na plachtě). Výsledná síla sice směřuje šikmo vzhledem ke kýženému směru lodi, ale vzhledem k poměrům odporu lodi do bočního a do dopředného pohybu směruje loď daleko rychleji dopředu než do boku. Aby byla loď rychlejší než vítr, musí mít co nejmenší odpor, tj. štíhlý trup a malý ponor.

+3/0
21.11.2012 14:18

V85l88a53s33t16i94m51i33l 40H23n25í76k 6396182321687

Přesně. I s animací je to zde:

http://www.youtube.com/watch?v=63hvQABLOaE

 Hezky se to dá představit jako šnekový převod do rychla.

Já bych to vysvětloval na lopatce větrné turbíny. Ta se taky pohybuje kolmo na proudění vzduchu a také se pohybuje rychleji, než proudící vzduch, a to o hodně. Kuličkové ložisko funguje podstatně líp než trup lodi. V požadovaném směru (směr otáčení) má odpor takřka nulový (zatímco loď voda brzdí) a ve směru větru nekonečný (zatímco loď je přes odpor kýlu přeci jen snášená po větru). U větrných turbín se tomu říká rychloběžnost, a může být až 10 (tedy list se pohybuje - asi tedy na svém konci-až 10x rychleji než proudící vzduch). S takovou hodnotou by loď mohla křižovat směr větru a ještě by byla rychlejší než tento. Tahle podivná myšlenka vedla k sestrojení vozítka s větrníkem, které dokáže s větrem v zádech jet rychleji než vítr. viz http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbird_%28land_yacht%29 

http://www.youtube.com/watch?v=ach0syglBdM

0/0
23.11.2012 15:59

J93a30n 80S21v57o39b81o55d79a 6451242770186

109,3 km/h (59,23 uzlu)

přes 120 km/h (59,23 uzlu)

hmmm :-/

+2/0
21.11.2012 0:29

M66a40t15o93u98š 50L44á56z16ň97o53v70s79k72ý24, 62T42e73c81h19n20e78t77.31c93z

Děkujeme za upozornění, opravil jsem.

Správně mělo být 64.78 uzle.

0/0
21.11.2012 9:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.