Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mohla by i na dálnici. Plachetnice jela rychlostí 120 kilometrů v hodině

Speciální plachetní lodi týmu Vestas se podařilo překonat letitý rychlostní rekord ve své kategorii. Loď dosáhla nejvyšší okamžité rychlosti 120 kilometrů za hodinu. Na půl kilometru měla průměr téměř 110 kilometrů v hodině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L66a38d13a 10N92o23v60a33k 4942803437

pro dosažení vyšší rychlosti pohybu lodi, než je rychlost větru skutečně není potřeba mít plachtu s profilem křídla..

+2/0
21.11.2012 15:09

D98a51v29i76d 34K11r96á11l 1939816489208

napsat na technicky zaměřeném webu "120 kilometrů v hodině" je hovadina.

0/−4
21.11.2012 10:24

R49u92d32o44l79f 16J61a46n60č 7142280518198

Nevím, proč mu klikáte mínusy, Plachetnice jela je to skutečně do očí bijící nesmysl hodný tak podprůměrného žáka třetí třídy speciální školy .

0/−4
21.11.2012 12:54

M73a12r66t91i29n 70F25a52b49i31á73n17e97k 2193708306537

Mohla by i na dálnici, ale až po přívalových srážkách...

+2/0
21.11.2012 8:17

T94o70m64a44s 30H60a82c72e66k 6114607115367

Pekne nakroceni, ale skoda ze clanek neni dotazeny.

Nevyznam se ani v plachteni, ani v aerodynamice, tak by mne napriklad zajimalo na jakem principu funguje to ze plachetnice dosahla vic jak dvojnasobne rychlosti vetru. Chapu tepelne cerpadlo, takze verim ze i v tomhle bude nejaky figl, ale jaky? nejake kratke vysvetleni v clanku nebo v "boxu" u clanku by bylo fajn, doufam ze nejsem jediny kdo to nezna. I bych pochopil kratkodobe navyseni te rychlosti, ale skoro dva kilometry...

Prosim i kdokoliv ze ctenaru, vazne by mne to zajimalo - laicky.

Jinak pro redakci - upravte si tam ty rychlosti, mate tam spatne prevod u rychlosti 120km/h.

+3/0
21.11.2012 2:34

P47e14t68r 72P16r58a86c37h91a24ř 8552899782776

princip je ve vztlaku, v podstatě plachta je křídlo

+1/0
21.11.2012 7:18

R78u93d58o42l54f 47J50a43n96č 7972230128468

Ale teoreticky přece není problém dosáhnout vyšší rychlosti i s deskou místo plachty. Jde jen o natočení plachty a rozklad sil/rychlostí.

+1/0
21.11.2012 13:00

L32a71d68a 86N51o85v48a69k 4722793607

letadlo může také použít jako křídlo tu tvojí desku...;-)

0/0
21.11.2012 15:11

V14l11a57s46t46i83m36i51l 15H14n92í93k 6876312661517

To ano. Ale teď jde o to, jak vzniká na křídle vztlak. Je třeba vzít v úvahu, že:

1) Malé balzové modely, nemluvě o papírových vlaštovkách, létají, i když jejich křídlo nemá žádný profil. Jde jen o to, že to placaté křídlo má nějaký náběhový úhel proti vzduchu.

2)Existují i normální letadla se symetrickým profilem křídla, vztlak zase vzniká jen díky náběhu (i když tím se ta symetrie vlastně poruší, aby mě někdo nebral za slovo)

3)Zkuste si mávnout ve vzduchu vodorovně s nějakou deskou, třeba s kartónem z krabice, hranou napřed, s malým úhlem náběhu. Ucítíte vztlak, že bude problém ho rukou udržet.

 Závěr: Profil plachty ála křídlo je nutný k dosažení rekordních výkonů, ale v principu není nezbytný k tomu, aby se plulo rychleji než se pohybuje vítr.

0/0
23.11.2012 15:13

M93a91t66o27u38š 18L59á72z35ň54o91v83s30k90ý36, 92T54e88c68h73n85e46t41.49c61z

Dobrý den,

děkujeme za upozornění, chybu opravím.

A doplním tam krátký boxík o tom, proč plachetnice mohou být rychlejší než vítr.

+1/0
21.11.2012 9:47

T76o28m19a79s 65H64a93c57e96k 6274127305857

Dekuji! Vam i zdejsim diskuterum. 

Ted uz je to uplne jasne :-) Sice me to teda mohlo napadnout, no ale ne kazdej je na vsechno no. Kdo by taky u plachetnice hned myslel na kridlo na stojaka... Ale i tak si myslim ze ted je ten clanek o chlup lepsi :-)

0/0
22.11.2012 14:21

K68a47r83e28l 37O85e20s11t95e23r30r71e12i61c37h21e62r 3344279809799

No, nemyslím si, že vztlak (tak jak je popisován při profilu křídla) je vyloženě ten správný pojem.

Ale určitě se to dá vysvětlit laicky i jednoduchou fyzikou. Pokud by loď měla jet po větru, nedostane se nad rychlost větru - čím rychleji by loď jela, tím menší by byl záběr větru na plachtě, protože by vůči plachtě klesala rychlost vzduchu až k 0. Pokud loď jede bokem k větru (např. vítr z prava), a plachta je natočena pod vhodným úhlem tak, že vítr z boku "odráží" dozadu, pak přes plachtu na loď bude působit síla vlevo a dopředu. Sílu vlevo blokuje loď tvarem trupu (zkrátka loď bokem jede hodně blbě) a síla dopředu je využitá na pohyb lodi. Čím rychleji jede loď, tím víc obsluha plachtu stáčí do roviny s lodí. Síla hodně vlevo (potlačíme lodí) a trochu dopředu (využijeme) bude pak na loď působit i při rychlostech výrazně vyšších než je rychlost větru. Obrázek by byl lepší :-(

+1/−1
21.11.2012 9:51

R95o68m97a95n 17B45r22a28d65á96č 9786947376857

Bohužel si to nemyslíte správně. Skutečně se jedná o vztlak a je to ten správný pojem. Princip je stejný jako u leteckého křídla.

0/0
21.11.2012 11:56

P48e87t27r 98P56r30a33c89h18a18ř 8822519442316

díky náčelníku, že jsi se mne zastal :-)

0/0
21.11.2012 12:25

K54a45r88e89l 66O60e50s66t13e31r68r87e23i93c60h11e11r 3154159829429

No nevim... odbornik na letectvi nejsem. Co ale vim, tak plachta se casto pouziva v rezimech, kdy se o "leteckem vztlaku" rozhodne mluvit neda (nizke rychlosti, plavba po vetru - plachta postavena temer kolmo k vetru) Dale plachta obvykle byva pouze plachta a tam pak pokulhavaji nektera vysvetleni vztlaku zavisejici na ruzne delce proudnice nad a pod kridlem.

A az na neshodu ohledne terminu "vztlak" se snad na principu pohybu plachetnice shodnem...

0/0
21.11.2012 12:58

M83a76r85e39k 62H80r49u47b73y 6157982371388

Vztlak je rozdil tlaku mezi navetrnou a zavetrnou stranou. V tomto pripade je pouzit naprosto presne, bez ohledu na rezim plavby. Doporucuji si to namalovat nebo vyguglit ;-)

0/0
21.11.2012 13:11

K75a31r74e33l 59O48e94s80t37e76r42r52e97i63c12h93e23r 3314509429269

OK, dik, tak o vztlaku uz mlcim ;-)

0/0
21.11.2012 13:40

F49i61l55i16p 89H73r21b13e32k 2814310236180

Ano, vztlak je zde správně, o tom není pochyb. Nicméně jeden z vašich předchozích příspěvků, který byl Romanem tak trochu odmítnut, není úplně mimo mísu. Plachta by fungovala (i když s menší účinností) i kdyby byla úplně rovná, což je pro laika lépe představitelené. Boční vítr by se opíral určitou rychlostí do plachty, trup a kýl lodě brání (ne 100% ale poměrně účinně) v bočním pohybu plachetnice, takže vítr musí "odcházet" z plachty pryč (klouže dozadu po plachtě). Tím vzniká přetlak na návětrné straně a podtlak na závětrné straně plachty, a "přebytek" vzduchu odchází na návětrné straně plachty směrem "šikmo" za loď, a to větší rychlostí než je rychlost samotného větru (jinak by se vzduch "hromadil" na plachtě). Výsledná síla sice směřuje šikmo vzhledem ke kýženému směru lodi, ale vzhledem k poměrům odporu lodi do bočního a do dopředného pohybu směruje loď daleko rychleji dopředu než do boku. Aby byla loď rychlejší než vítr, musí mít co nejmenší odpor, tj. štíhlý trup a malý ponor.

+3/0
21.11.2012 14:18

V93l33a71s35t83i39m58i81l 45H80n15í11k 6856482951487

Přesně. I s animací je to zde:

http://www.youtube.com/watch?v=63hvQABLOaE

 Hezky se to dá představit jako šnekový převod do rychla.

Já bych to vysvětloval na lopatce větrné turbíny. Ta se taky pohybuje kolmo na proudění vzduchu a také se pohybuje rychleji, než proudící vzduch, a to o hodně. Kuličkové ložisko funguje podstatně líp než trup lodi. V požadovaném směru (směr otáčení) má odpor takřka nulový (zatímco loď voda brzdí) a ve směru větru nekonečný (zatímco loď je přes odpor kýlu přeci jen snášená po větru). U větrných turbín se tomu říká rychloběžnost, a může být až 10 (tedy list se pohybuje - asi tedy na svém konci-až 10x rychleji než proudící vzduch). S takovou hodnotou by loď mohla křižovat směr větru a ještě by byla rychlejší než tento. Tahle podivná myšlenka vedla k sestrojení vozítka s větrníkem, které dokáže s větrem v zádech jet rychleji než vítr. viz http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbird_%28land_yacht%29 

http://www.youtube.com/watch?v=ach0syglBdM

0/0
23.11.2012 15:59

J19a12n 14S23v16o34b88o58d83a 6971912880896

109,3 km/h (59,23 uzlu)

přes 120 km/h (59,23 uzlu)

hmmm :-/

+2/0
21.11.2012 0:29

M62a64t38o30u26š 42L88á85z29ň96o77v16s42k19ý13, 73T69e19c68h19n27e82t85.81c13z

Děkujeme za upozornění, opravil jsem.

Správně mělo být 64.78 uzle.

0/0
21.11.2012 9:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.