Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mohla by i na dálnici. Plachetnice jela rychlostí 120 kilometrů v hodině

Speciální plachetní lodi týmu Vestas se podařilo překonat letitý rychlostní rekord ve své kategorii. Loď dosáhla nejvyšší okamžité rychlosti 120 kilometrů za hodinu. Na půl kilometru měla průměr téměř 110 kilometrů v hodině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L38a39d34a 55N32o19v32a24k 4452583577

pro dosažení vyšší rychlosti pohybu lodi, než je rychlost větru skutečně není potřeba mít plachtu s profilem křídla..

+2/0
21.11.2012 15:09

D38a73v76i41d 31K38r92á20l 1789176699968

napsat na technicky zaměřeném webu "120 kilometrů v hodině" je hovadina.

0/−4
21.11.2012 10:24

R58u33d52o58l26f 45J67a39n94č 7642540908978

Nevím, proč mu klikáte mínusy, Plachetnice jela je to skutečně do očí bijící nesmysl hodný tak podprůměrného žáka třetí třídy speciální školy .

0/−4
21.11.2012 12:54

M71a68r29t17i41n 70F64a58b48i15á39n94e91k 2873558106827

Mohla by i na dálnici, ale až po přívalových srážkách...

+2/0
21.11.2012 8:17

T26o41m67a41s 74H32a78c59e16k 6784777285617

Pekne nakroceni, ale skoda ze clanek neni dotazeny.

Nevyznam se ani v plachteni, ani v aerodynamice, tak by mne napriklad zajimalo na jakem principu funguje to ze plachetnice dosahla vic jak dvojnasobne rychlosti vetru. Chapu tepelne cerpadlo, takze verim ze i v tomhle bude nejaky figl, ale jaky? nejake kratke vysvetleni v clanku nebo v "boxu" u clanku by bylo fajn, doufam ze nejsem jediny kdo to nezna. I bych pochopil kratkodobe navyseni te rychlosti, ale skoro dva kilometry...

Prosim i kdokoliv ze ctenaru, vazne by mne to zajimalo - laicky.

Jinak pro redakci - upravte si tam ty rychlosti, mate tam spatne prevod u rychlosti 120km/h.

+3/0
21.11.2012 2:34

P73e29t84r 43P58r69a72c13h47a45ř 8152489202276

princip je ve vztlaku, v podstatě plachta je křídlo

+1/0
21.11.2012 7:18

R22u62d34o57l22f 39J22a47n23č 7322650968458

Ale teoreticky přece není problém dosáhnout vyšší rychlosti i s deskou místo plachty. Jde jen o natočení plachty a rozklad sil/rychlostí.

+1/0
21.11.2012 13:00

L49a56d35a 91N85o39v85a41k 4202203577

letadlo může také použít jako křídlo tu tvojí desku...;-)

0/0
21.11.2012 15:11

V38l84a36s79t78i94m61i92l 63H15n65í95k 6816302641887

To ano. Ale teď jde o to, jak vzniká na křídle vztlak. Je třeba vzít v úvahu, že:

1) Malé balzové modely, nemluvě o papírových vlaštovkách, létají, i když jejich křídlo nemá žádný profil. Jde jen o to, že to placaté křídlo má nějaký náběhový úhel proti vzduchu.

2)Existují i normální letadla se symetrickým profilem křídla, vztlak zase vzniká jen díky náběhu (i když tím se ta symetrie vlastně poruší, aby mě někdo nebral za slovo)

3)Zkuste si mávnout ve vzduchu vodorovně s nějakou deskou, třeba s kartónem z krabice, hranou napřed, s malým úhlem náběhu. Ucítíte vztlak, že bude problém ho rukou udržet.

 Závěr: Profil plachty ála křídlo je nutný k dosažení rekordních výkonů, ale v principu není nezbytný k tomu, aby se plulo rychleji než se pohybuje vítr.

0/0
23.11.2012 15:13

M49a35t15o62u76š 61L33á32z55ň21o53v28s18k34ý85, 12T52e75c28h36n12e42t67.27c69z

Dobrý den,

děkujeme za upozornění, chybu opravím.

A doplním tam krátký boxík o tom, proč plachetnice mohou být rychlejší než vítr.

+1/0
21.11.2012 9:47

T72o43m40a82s 59H53a70c30e50k 6464157145567

Dekuji! Vam i zdejsim diskuterum. 

Ted uz je to uplne jasne :-) Sice me to teda mohlo napadnout, no ale ne kazdej je na vsechno no. Kdo by taky u plachetnice hned myslel na kridlo na stojaka... Ale i tak si myslim ze ted je ten clanek o chlup lepsi :-)

0/0
22.11.2012 14:21

K80a76r61e14l 33O66e51s43t83e38r29r63e53i16c12h38e86r 3164679879919

No, nemyslím si, že vztlak (tak jak je popisován při profilu křídla) je vyloženě ten správný pojem.

Ale určitě se to dá vysvětlit laicky i jednoduchou fyzikou. Pokud by loď měla jet po větru, nedostane se nad rychlost větru - čím rychleji by loď jela, tím menší by byl záběr větru na plachtě, protože by vůči plachtě klesala rychlost vzduchu až k 0. Pokud loď jede bokem k větru (např. vítr z prava), a plachta je natočena pod vhodným úhlem tak, že vítr z boku "odráží" dozadu, pak přes plachtu na loď bude působit síla vlevo a dopředu. Sílu vlevo blokuje loď tvarem trupu (zkrátka loď bokem jede hodně blbě) a síla dopředu je využitá na pohyb lodi. Čím rychleji jede loď, tím víc obsluha plachtu stáčí do roviny s lodí. Síla hodně vlevo (potlačíme lodí) a trochu dopředu (využijeme) bude pak na loď působit i při rychlostech výrazně vyšších než je rychlost větru. Obrázek by byl lepší :-(

+1/−1
21.11.2012 9:51

R13o28m92a48n 94B67r81a96d67á87č 9796967946937

Bohužel si to nemyslíte správně. Skutečně se jedná o vztlak a je to ten správný pojem. Princip je stejný jako u leteckého křídla.

0/0
21.11.2012 11:56

P51e74t96r 18P10r74a36c87h14a20ř 8292169462686

díky náčelníku, že jsi se mne zastal :-)

0/0
21.11.2012 12:25

K91a63r39e47l 25O64e76s57t67e64r37r98e69i45c26h50e48r 3654579219599

No nevim... odbornik na letectvi nejsem. Co ale vim, tak plachta se casto pouziva v rezimech, kdy se o "leteckem vztlaku" rozhodne mluvit neda (nizke rychlosti, plavba po vetru - plachta postavena temer kolmo k vetru) Dale plachta obvykle byva pouze plachta a tam pak pokulhavaji nektera vysvetleni vztlaku zavisejici na ruzne delce proudnice nad a pod kridlem.

A az na neshodu ohledne terminu "vztlak" se snad na principu pohybu plachetnice shodnem...

0/0
21.11.2012 12:58

M63a88r96e66k 23H64r25u24b81y 6297882301238

Vztlak je rozdil tlaku mezi navetrnou a zavetrnou stranou. V tomto pripade je pouzit naprosto presne, bez ohledu na rezim plavby. Doporucuji si to namalovat nebo vyguglit ;-)

0/0
21.11.2012 13:11

K15a13r57e41l 80O40e26s92t17e42r80r11e15i89c71h62e71r 3624589359199

OK, dik, tak o vztlaku uz mlcim ;-)

0/0
21.11.2012 13:40

F38i73l41i80p 12H98r61b43e84k 2454480776560

Ano, vztlak je zde správně, o tom není pochyb. Nicméně jeden z vašich předchozích příspěvků, který byl Romanem tak trochu odmítnut, není úplně mimo mísu. Plachta by fungovala (i když s menší účinností) i kdyby byla úplně rovná, což je pro laika lépe představitelené. Boční vítr by se opíral určitou rychlostí do plachty, trup a kýl lodě brání (ne 100% ale poměrně účinně) v bočním pohybu plachetnice, takže vítr musí "odcházet" z plachty pryč (klouže dozadu po plachtě). Tím vzniká přetlak na návětrné straně a podtlak na závětrné straně plachty, a "přebytek" vzduchu odchází na návětrné straně plachty směrem "šikmo" za loď, a to větší rychlostí než je rychlost samotného větru (jinak by se vzduch "hromadil" na plachtě). Výsledná síla sice směřuje šikmo vzhledem ke kýženému směru lodi, ale vzhledem k poměrům odporu lodi do bočního a do dopředného pohybu směruje loď daleko rychleji dopředu než do boku. Aby byla loď rychlejší než vítr, musí mít co nejmenší odpor, tj. štíhlý trup a malý ponor.

+3/0
21.11.2012 14:18

V40l22a91s17t83i26m93i65l 56H55n26í64k 6186732521607

Přesně. I s animací je to zde:

http://www.youtube.com/watch?v=63hvQABLOaE

 Hezky se to dá představit jako šnekový převod do rychla.

Já bych to vysvětloval na lopatce větrné turbíny. Ta se taky pohybuje kolmo na proudění vzduchu a také se pohybuje rychleji, než proudící vzduch, a to o hodně. Kuličkové ložisko funguje podstatně líp než trup lodi. V požadovaném směru (směr otáčení) má odpor takřka nulový (zatímco loď voda brzdí) a ve směru větru nekonečný (zatímco loď je přes odpor kýlu přeci jen snášená po větru). U větrných turbín se tomu říká rychloběžnost, a může být až 10 (tedy list se pohybuje - asi tedy na svém konci-až 10x rychleji než proudící vzduch). S takovou hodnotou by loď mohla křižovat směr větru a ještě by byla rychlejší než tento. Tahle podivná myšlenka vedla k sestrojení vozítka s větrníkem, které dokáže s větrem v zádech jet rychleji než vítr. viz http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbird_%28land_yacht%29 

http://www.youtube.com/watch?v=ach0syglBdM

0/0
23.11.2012 15:59

J20a65n 40S94v13o75b39o26d60a 6781402640596

109,3 km/h (59,23 uzlu)

přes 120 km/h (59,23 uzlu)

hmmm :-/

+2/0
21.11.2012 0:29

M31a96t42o33u57š 59L58á69z63ň77o41v40s52k81ý28, 24T25e93c34h18n81e73t78.18c81z

Děkujeme za upozornění, opravil jsem.

Správně mělo být 64.78 uzle.

0/0
21.11.2012 9:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.