Diskuze

VIDEO: Když vítr lomcuje jedním letadlem za druhým

Letadla, která se v pátek snažila přistát na španělském letišti v Bilbau, musela bojovat se silným větrem. Video zachytilo dramatické chvíle při přistání i vzletech. Jedno z letadel muselo kvůli poryvům větru dokonce v poslední chvíli zrušit přistání a opět vzlétnout.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

M47a51r40t86i89n 61O23c77h

19. 12. 2012 14:22

Nevim, ale me se zda, ze to video je zrychlene, majaky na letadlech tak rychle neblikaji...

0 0
možnosti

Tady zrovna jeden co to nezvládl:

https://www.youtube.com/watch?v=-aXY3xzsdFI

Piloti  jsou šikovní ale na klidu při letu mi takové video nepřidá

0 0
možnosti

Je hezké vidět, že i za ztížených podmínek to piloti zvládají bez větších problémů.

Pokud dojde k velkému nárazu větru a odchylce - ještě jedno kolo a znovu, bez chyby.

Smekám před pány, co řídí takové " okřídlené krávy". To totiž nejsou letadla, ale lodě s křídly! Pro laika postačí, když si ze svého osobního vozidla nasedne do kamionu s návěsem a zkusí si chvilku řídit (podotýkám bez praxe). Auto jako auto, že ehmm.;-)

1 0
možnosti

Dobrý den, mohl by někdo z redakce potvrdit, že máte právo na změnu videa ve smyslu umístění loga iDnes v levém horním rohu?

5 2
možnosti

proč to píšete do diskuze a nenapíšete přímo redakci? 8-o

1 3
možnosti
Foto

Tak jsem si trochu googlil, abych vyzkoumal, jak to doopravdy bylo.

Toto video bylo natočeno 25. dubna 2012, v médiích povětšinou publikováno 27. dubna 2012. Letiště Bilbao, ICAO kód LEBB. Dokonce jsem našel i METARy z toho dne. Ten s nejhorším větrem byl v 1830 UTC:

METAR LEBB 251830Z 22019G37KT 170V260 9999 -RA FEW040 SCT065 15/08 Q0998 NOSIG=

To je 19 uzlů, nárazy až 37 uzlů, ze směru 220 (variabilní mezi 170 a 260 stupňů). Ať už používali dráhu 10/28 nebo 12/30, je to skoro přesně boční vítr (tipoval bych ale buď 28 nebo 30). Dále večer vítr postupně slábl, ve 2200UTC už to bylo 7kt bez nárazů.

Takže je to ještě méně, než maximální demonstrovaný boční vítr během certifikace pro A320, který jsem zmiňoval níže. Nárazová složka a točící se směr v METARu jsou sice velké, ale jsou to informace za půlhodinové období. Dá předpokládat, že většina konečných přibližení byla v relativně konstantních podmínkách, střih větru uvedený není. Nic, s čím si zkušený pilot nedokáže bezpečně poradit. Bohužel to, že v médiích (a teď nemyslím tento článek idnes, ale videa na youtube) zmiňovali "dramatická přistání" a "near misses" (tím označili onen go-around), osvětě moc nepomáhá.

6 2
možnosti
Foto

Dobrý den, googlil jste dobře, ale trochu nepřesně. Video z 25. dubna opravdu existuje a také jsou na něm zachycena letadla přistávající ve větru na letišti v Bilbau.Video, které jsme uveřejnili bylo vydáno agenturou Reuters v pátek 14.12.2012 a zachycuje aktuální situaci. Pravda je, že jsou si videa dost podobná. Na tomto letišti není nárazový vítr nic tak neobvyklého.

1 0
možnosti

Autobus také jistě zvládne více, než 100 km /hod.

Přesto si nepřeji, aby někdo se mnou jako pasažerém zkoumal hranice.

To že to umí nezpochybňuji.

Zpochybňuji jejich právo se mnou na palubě zkoušet, co všechno umí.

0 6
možnosti

hehe, to je příměr jak stehno. S tím letadlem nějak přistát musíš, není jiná možnost, nemyslíš?

2 0
možnosti

P93e88t93r 91T71y42č41k78a

16. 12. 2012 10:36

Myslím, že pro piloty je to lepší situace než neočekávaný střih větru. Mě hlavně zaujalo jak díky tomu větru to letadlo po přerušeném přistání doslova vystřelí směrem nahoru. Jak papírová vlaštovka.

0 0
možnosti

P35a94v11e68l 35N80o91v73á11k

15. 12. 2012 18:04

tak nějak chápu, že do toho museli přistávat. Ale nechápu že nechali někoho i vzlítnout to si myslím že je asi zbytečný risk...

1 2
možnosti
Uživatel požádal o vymazání
1 0
možnosti

Řekl bych, že cestující neprožívali zrovna veselé chvilky .

5 0
možnosti

Piloti těch letadel nejsou hrdinové, ale pitomci, které by měli okamžitě propustit. Autobusáci proboha nemůžou jezdit rallye. Nikdy bych nechtěl letět s pilotem, který bude hazardovat jako tihle jelimani. Za těchto podmínek neměli vůbec v tom místě přistávat! Co si tím chtěli dokázat?

Totéž platí o pozemním personálu, i když v menší míře, pokud dali informace, rozhoduje pilot.

2 31
možnosti
Foto

Kdepak, oni nejsou pitomci ani hazardéři. Oni to dokonale umí a hlavně přesně věcí, kde je v konkrétním případě hranice, co je ještě bezpečné a co ne. Do rozhodnutí, co je ještě OK a kde už je velká míra rizika, spadá velikost větru, nárazy větru, šířka RWY, konkrétní letadlo, schopnosti konkrétního pilota, funkčnost systémů letadla atd. Pro go-around jsou jasně stanovená kritéria; pokud se odchýlí od osy dráhy a sestupové roviny víc, než je daná mez, musí provést go-around (nezávisle na tom, jestli je důvodem odchylky vítr nebo cokoliv jiného).

I v malém letadle typu Cirrus SR22 se dá docela bez problémů naučit přistávat s bočním větrem kolem 15 uzlů, a když to člověk fakt umí, dá se bezpečně přistát i s 20 uzly z boku. Pro A320 je boční vítr demonstrovaný při certifikaci 33 uzlů s nárazy 38kt (a to bylo s některými nefunkčními systémy - direct law, vypnutý yaw damper) . POZOR, toto není maximální povolelý limit, to je jen vítr, který zrovna foukal během certifikace. Pro B777 Bylo demonstrováno přistání se 38 uzly z boku, v manuálu jako "guideline" je 45 uzlů z boku na suché dráze - ale opět to není limit. Dobří piloti zvládnou víc, pokud jsou ostatní podmínky dobré. Limitující je hlavně brzdný účinek na RWY a šířka RWY. Limity pro automatické přistání jsou o hodně menší (u A320 15kt crosswind pro CATI, 10kt pro CATII+III).

Na to video jsem se díval několikrát - a před pány piloty a paními pilotkami smekám. Perfektně provedená přistání a vzlet, perfektní rozhodnutí provést go-around. Já otevřeně přiznávám, že v takovýchle podmínkách bych to nedal. Jo, když budu hodně trénovat, třeba se něčemu takovému za pár let aspoň přiblížím... Do té doby doufám, že v podobných podmínkách budou řídit ti chlapci či dívky, kteří seděli v kokpitu na videu.

21 0
možnosti
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 32 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

v diskusi jsou 3 příspěvky

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 32 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 34 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!