Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Když vítr lomcuje jedním letadlem za druhým

Letadla, která se v pátek snažila přistát na španělském letišti v Bilbau, musela bojovat se silným větrem. Video zachytilo dramatické chvíle při přistání i vzletech. Jedno z letadel muselo kvůli poryvům větru dokonce v poslední chvíli zrušit přistání a opět vzlétnout.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M14a18r13t75i34n 59O59c46h 7819554375846

Nevim, ale me se zda, ze to video je zrychlene, majaky na letadlech tak rychle neblikaji...

0/0
19.12.2012 14:22

F72r56a93n92t94i54š94e89k 22L49u78f48t 5237419374246

Tady zrovna jeden co to nezvládl:

https://www.youtube.com/watch?v=-aXY3xzsdFI

Piloti  jsou šikovní ale na klidu při letu mi takové video nepřidá

0/0
17.12.2012 15:32

F38r87a22n91t57i54š62e68k 63L18u19f95t 5437159114486

ještě animace

https://www.youtube.com/watch?v=P2H3-ZXBFjk

0/0
18.12.2012 0:59

K71a75r76e31l 48Ž28a16l92o10u74d68e72k 1794884462460

Je hezké vidět, že i za ztížených podmínek to piloti zvládají bez větších problémů.

Pokud dojde k velkému nárazu větru a odchylce - ještě jedno kolo a znovu, bez chyby.

Smekám před pány, co řídí takové " okřídlené krávy". To totiž nejsou letadla, ale lodě s křídly! Pro laika postačí, když si ze svého osobního vozidla nasedne do kamionu s návěsem a zkusí si chvilku řídit (podotýkám bez praxe). Auto jako auto, že ehmm.;-)

+1/0
17.12.2012 13:24

L46i67b88o37r 92F67o31l64t47ý96n59e89k 2526555287464

Dobrý den, mohl by někdo z redakce potvrdit, že máte právo na změnu videa ve smyslu umístění loga iDnes v levém horním rohu?

+5/−2
16.12.2012 19:17

S72t56a10n93i35s44l23a63v 28P48ř21i67b17y25l 1329948291806

proč to píšete do diskuze a nenapíšete přímo redakci? 8-o

+1/−3
16.12.2012 22:42

A12l74b82e46r10t 73C25e86c78h92l 1983681297528

Protože žádná odpověď, Stando.

+2/−1
17.12.2012 0:30
Foto

J74a74n 47K45u74ž81n28í97k

Dobrý den, video máme koupeno ze servisu agentury Reuters za nemalé peníze. A ano, máme na to právo. Stejně jako redakce ostatních deníků, které si tuto službu platí. Hezký den.

+4/0
17.12.2012 14:28

R55a30d29i76m 45S35r45a66m93e83k 2164164549533

Také dobrý den u zvědavých Foltýnků. Musím říct, že jsem často překvapen kam až jsou schopní nevychovanci "strkat rypák". Ale Vy jste tomu nasadil korunu 8-o

0/−1
20.12.2012 13:34
Foto

M31i85c77h16a94l 65Ř24e70h88á53č10e75k 8915357968

Tak jsem si trochu googlil, abych vyzkoumal, jak to doopravdy bylo.

Toto video bylo natočeno 25. dubna 2012, v médiích povětšinou publikováno 27. dubna 2012. Letiště Bilbao, ICAO kód LEBB. Dokonce jsem našel i METARy z toho dne. Ten s nejhorším větrem byl v 1830 UTC:

METAR LEBB 251830Z 22019G37KT 170V260 9999 -RA FEW040 SCT065 15/08 Q0998 NOSIG=

To je 19 uzlů, nárazy až 37 uzlů, ze směru 220 (variabilní mezi 170 a 260 stupňů). Ať už používali dráhu 10/28 nebo 12/30, je to skoro přesně boční vítr (tipoval bych ale buď 28 nebo 30). Dále večer vítr postupně slábl, ve 2200UTC už to bylo 7kt bez nárazů.

Takže je to ještě méně, než maximální demonstrovaný boční vítr během certifikace pro A320, který jsem zmiňoval níže. Nárazová složka a točící se směr v METARu jsou sice velké, ale jsou to informace za půlhodinové období. Dá předpokládat, že většina konečných přibližení byla v relativně konstantních podmínkách, střih větru uvedený není. Nic, s čím si zkušený pilot nedokáže bezpečně poradit. Bohužel to, že v médiích (a teď nemyslím tento článek idnes, ale videa na youtube) zmiňovali "dramatická přistání" a "near misses" (tím označili onen go-around), osvětě moc nepomáhá.

+6/−2
16.12.2012 16:13
Foto

J33a49n 97K60u34ž38n56í10k

Dobrý den, googlil jste dobře, ale trochu nepřesně. Video z 25. dubna opravdu existuje a také jsou na něm zachycena letadla přistávající ve větru na letišti v Bilbau.Video, které jsme uveřejnili bylo vydáno agenturou Reuters v pátek 14.12.2012 a zachycuje aktuální situaci. Pravda je, že jsou si videa dost podobná. Na tomto letišti není nárazový vítr nic tak neobvyklého.

+1/0
17.12.2012 14:39
Foto

M43i78c41h80a71l 47Ř54e47h43á73č67e78k 8805307148

Tak to se omlouvám za dezinformace, ta podoba mě dostala.

+1/0
17.12.2012 17:42

A91n73t96o79n38í93n 79K21o85n46e15č69n54ý 1580157204746

Autobus také jistě zvládne více, než 100 km /hod.

Přesto si nepřeji, aby někdo se mnou jako pasažerém zkoumal hranice.

To že to umí nezpochybňuji.

Zpochybňuji jejich právo se mnou na palubě zkoušet, co všechno umí.

0/−6
16.12.2012 13:32

Z88d15e15n67ě49k 28M79á95č31a73l28a 1543875429320

hehe, to je příměr jak stehno. S tím letadlem nějak přistát musíš, není jiná možnost, nemyslíš?

+2/0
17.12.2012 12:51

Š36t69ě69p66á54n 26F70r62a37n19c85l 8314669374790

No, je... ale asi by se mu líbila ještě míň :-)

0/0
17.12.2012 16:37

P57e38t68r 98T38y62č49k17a 6705102779342

Myslím, že pro piloty je to lepší situace než neočekávaný střih větru. Mě hlavně zaujalo jak díky tomu větru to letadlo po přerušeném přistání doslova vystřelí směrem nahoru. Jak papírová vlaštovka.

0/0
16.12.2012 10:36

P49a60v57e84l 26N76o48v24á37k 7871516829643

tak nějak chápu, že do toho museli přistávat. Ale nechápu že nechali někoho i vzlítnout to si myslím že je asi zbytečný risk...

+1/−2
15.12.2012 18:04
Foto

K13a82m48i40l 69Ř70e50h37á32k 4449654155809

Vzlet není tak velký problém a v místě přistání bývá počasí většinou naprosto rozdílné.

+1/0
16.12.2012 12:27

Č32e57s44t29m15í96r 41P53r85o87c93h57á43z24k53a 8248540558291

Řekl bych, že cestující neprožívali zrovna veselé chvilky .

+5/0
15.12.2012 12:28

A67n68t90o97n78í47n 64K22o28n68e88č35n37ý 1800567434276

Piloti těch letadel nejsou hrdinové, ale pitomci, které by měli okamžitě propustit. Autobusáci proboha nemůžou jezdit rallye. Nikdy bych nechtěl letět s pilotem, který bude hazardovat jako tihle jelimani. Za těchto podmínek neměli vůbec v tom místě přistávat! Co si tím chtěli dokázat?

Totéž platí o pozemním personálu, i když v menší míře, pokud dali informace, rozhoduje pilot.

+2/−31
15.12.2012 8:01
Foto

M95i43c65h93a69l 54Ř48e33h86á54č26e94k 8175647748

Kdepak, oni nejsou pitomci ani hazardéři. Oni to dokonale umí a hlavně přesně věcí, kde je v konkrétním případě hranice, co je ještě bezpečné a co ne. Do rozhodnutí, co je ještě OK a kde už je velká míra rizika, spadá velikost větru, nárazy větru, šířka RWY, konkrétní letadlo, schopnosti konkrétního pilota, funkčnost systémů letadla atd. Pro go-around jsou jasně stanovená kritéria; pokud se odchýlí od osy dráhy a sestupové roviny víc, než je daná mez, musí provést go-around (nezávisle na tom, jestli je důvodem odchylky vítr nebo cokoliv jiného).

I v malém letadle typu Cirrus SR22 se dá docela bez problémů naučit přistávat s bočním větrem kolem 15 uzlů, a když to člověk fakt umí, dá se bezpečně přistát i s 20 uzly z boku. Pro A320 je boční vítr demonstrovaný při certifikaci 33 uzlů s nárazy 38kt (a to bylo s některými nefunkčními systémy - direct law, vypnutý yaw damper) . POZOR, toto není maximální povolelý limit, to je jen vítr, který zrovna foukal během certifikace. Pro B777 Bylo demonstrováno přistání se 38 uzly z boku, v manuálu jako "guideline" je 45 uzlů z boku na suché dráze - ale opět to není limit. Dobří piloti zvládnou víc, pokud jsou ostatní podmínky dobré. Limitující je hlavně brzdný účinek na RWY a šířka RWY. Limity pro automatické přistání jsou o hodně menší (u A320 15kt crosswind pro CATI, 10kt pro CATII+III).

Na to video jsem se díval několikrát - a před pány piloty a paními pilotkami smekám. Perfektně provedená přistání a vzlet, perfektní rozhodnutí provést go-around. Já otevřeně přiznávám, že v takovýchle podmínkách bych to nedal. Jo, když budu hodně trénovat, třeba se něčemu takovému za pár let aspoň přiblížím... Do té doby doufám, že v podobných podmínkách budou řídit ti chlapci či dívky, kteří seděli v kokpitu na videu.

+21/0
15.12.2012 10:32
Foto

K74a16m11i33l 66Ř45e25h60á26k 4719134715389

Vy se v tom vyznáte?

0/0
16.12.2012 12:28

A54n76t61o10n58í58n 54K98o16n95e79č24n74ý 1130707824886

Rozhodně dostatečně na to, abych věděl, že nechci,aby toto se mnou někdo zkoušel. Většina leteckých neštěstí je dána chybou pilota, jsou to chybující lidé, jako každý jiný. Kdyby řidič autobusu byl také velmi schopným řidičem rallye, nepřeji si, aby tyto svoje schopnosti zkoumal, když jsem pasažér. I když chápu, že to umí, nesmí si to dokazovat s pasažery na palubě.

+1/−7
16.12.2012 13:35

N47i22k 67A64d67l91e64r 8954270559919

Nemusím být řidič, abych věděl, že se mi pří jízdě s "Frantou" dělá špatně a že riskuje.

To, co je na záběrech, si jako cestující nepřeji. Opravdu nejsem v letadle proto, aby sebou házelo jak papírová vlaštovka.

A bláboly o tom, jaká rychlost větru byla při certifikaci, jsou jen bláboly. To, co je na videu, by nastat nemělo a autor Řeháček to potvzuje - protože to co kdo "dá" nebo "nedá", není 50:50. To, jak funguje letecká doprava, musí být nastaveno tak, že to 100% dá a moc dobře to víte. Pravidla jsou nastavena vždy na toho "nejblbějšího"

0/−5
16.12.2012 21:01

V71í37t 49J92e91ž48e73k 4376989269875

Pravidla jsou k ničemu, já bych je zakázal, a místo toho se již vždy budeme ptát uživatele "Nik Adler", neb on je lepší než profíci s letitou praxí R^

0/0
17.12.2012 15:36

N21i83k 60A98d12l39e50r 8764960139919

Vůbec jste nepochopil, co jsem se příspěvkem snažil říci, ale nevadí. Prostě se mi záběry nelíbí a v letadle bych sedět nechtěl. Toť vše.

0/0
17.12.2012 19:35

V60i13l21é16m 41S36t30u69d37n31i19č61k17a 4673311521240

No to je sice hezke, ale letadlo nemuze, jako autobus, zastavit nekde na krytem placku a pockat, nez vitr prejde.

0/0
20.12.2012 14:43
Foto

J57a25n 59J98i38r47á19s37e24k 7902938618145

Proč iDNES do tohoto videa umístila IDNES ikonu když není jejím autorem? Toto video je na YouTube!!!!! Už to docela přeháníte... Rv

+17/0
15.12.2012 7:55

M66a52r79t64i94n 22C71e32r20v52e28n47y 2193298886408

Tohle bych si dokazal predstavil pod slovem kradez.

+5/0
17.12.2012 0:07

M46a51t86o79u50š 48L59á92z64ň45o22v27s54k37ý69, 77T88e72c35h95n88e83t56.77c34z

Pokud toto video z PROSINCE 2012 je na YouTube, tak upozorněte Google. Vlastníkem práv na něj je v tomto případě agentura Reuters. A zdá se mi velmi nepravděpodobné, že by ho nechala někoho zdarma umístit na YouTube.

Pokud ovšem spíše nedošlo k mýlce s jiným, skutečně dosti podobným videem z dubna, které na YouTube skutečně je v několika exemplářích.

+1/0
17.12.2012 15:50

M75a48t94o69u67š 90L95á32z56ň72o51v43s68k48ý30, 40T62e20c67h52n92e43t46.27c31z

Ještě ad logo: ano, máme ho právo tam dát. Mimo jiné je to i pojistka proti tomu, aby ho mohl přejímat bez povolení z našich stránek někdo další.

+1/−1
17.12.2012 15:51

V57o34j71t21ě16c70h 12C91u20ř82í56n 8637700171

ačkoliv jsou na to cvičení, tak to jsou machři, co k tomu víc dodat.. klobouk dolu

+5/0
15.12.2012 3:14

M69i82c85h87a48l 47S35l62e66z53á94k 5501206607121

Co to je za nesmysl? V jaký pátek? Tohle video jsem viděl už tak před 3 měsíci  minimálně!

+7/0
15.12.2012 2:57

V27á23c32l58a60v 30N92o39v46o89t94n79ý 1966407587

pravdaR^

0/0
15.12.2012 7:46

M69a79t34o78u13š 55L17á83z59ň77o62v83s61k59ý14, 52T87e69c60h32n36e69t41.70c81z

Dobrý den,

viděl jste zhruba sedmi, osmi měsíci jiné, velmi podobné video ze stejného letiště. I nás to zmátlo a museli jsme ověřovat, zda nedošlo k záměně.

0/0
17.12.2012 15:54

R74a12d87i57m 89S76r55a37m86e49k 2494424359113

Teď si asi připadáte jako hlupák, ale nic si z toho nedělejte občas se to stane každému. Hlavně se z toho poučte a zařaďte do svého života trochu pokory namísto nabubřelého ega :-)

0/0
20.12.2012 18:34

M33i64c39h69a97l 56P77a15d69ě84r67a 7670192650697

fifty...forty...thirty...retard...retard...retard...;-D

+1/0
15.12.2012 2:52

T75o94m76á45š 31Š22t78r60i55g71n38e22r 9511367580791

LEBB ma len jednu drahu s ILS (12/30) a aj to len s ILS cat I. Ani za dobreho pocasia sa by sa na autopilotovi nemalo dosadat az na drahu. I ked to technicky mozne je, podnikove nariadenia a nariadenia od vyrobcu lietadla to pilotom zrejme zakazuju. Kvalita toho luca, mozne interferencie, chybajuci equipment na zemi a prakticky ziaden backup neumoznuju bezpecne pristavanie - len priblizenie do decision height 200ft.

+5/0
15.12.2012 0:49

M86i58c98h61a75l 58P64a70d84ě24r16a 7920322870237

R^

0/0
15.12.2012 2:46
Foto

M80i78c91h65a36l 70Ř80e78h38á94č51e86k 8425497758

Automatické přistání není pro CAT I zakázáno. Kategorie přiblížení a automatické přistání jsou v podstatě nezávislé věci. Za předpokladu, že jsou splněny všechny podmínky pro provedení automatické přistání, a pokud piloti dodržují veškerá minima pro CAT I (výšky rozhodnutí, dráha v dohledu, atd.), je možné provést automatické přistání i při CAT I. Bezpečné je to proto, že pilot monitoruje systémy už od výšky rozhodnutí CAT I; backup je v tomto případě pilot.

A320 má následující podmínky: operátor dříve ověřil, že kvalita CAT I signálu je dostatečná; piloti jsou si vědomi možných fluktuací v LOC/GS signálu a jsou připraveni okamžitě vypnout autopilota; FMS ukazuje alespoň CAT II; piloti používají postupy jako pro CAT II/III; vizuální konktakt s RWY/světelnou řadou navázán v CAT I minimech; pokud piloti neplánují provést automatické přistání, odpojí autopilota v 80ft nebo výše.

V praxi se CAT I automatické přistání ale používá jen naprosto výjimečně, v praxi pro to není žádný důvod. Povinnost použít automatické přistání nastává až od horších podmínek než CAT I minima. Trénink pilotů pro udržení platné kvalifikace na automatické přistání se většinou dělá na dráze, která je CAT II nebo III (protože pokud pilot na takovou druhá nelétá, tak stejně nikdy automatické přistání potřebovat nebude).

Někteří operátoři v provozní specifikaci automatické přistání při CAT I zakazují.

0/0
15.12.2012 10:57

M89a55r69e33k 90Ř19e54h93á83k 9619883838238

Asi slušný adrenalin takové přistání zvlášť zakončené s "go around". Zajímavé jak rychle to letadlo vystoupá. Během pár vteřin stovky metrů. Asi slušné přetížení.

+1/0
14.12.2012 23:39

M43i98r96e81k 63Š16u11r51g69o57t 6309842458708

Určitě to bylo dost drsné a kloubouk dolů před piloty, ale přehrál jsem si to několikrát a záběry jsou zrychlené, ani jedno dopravní letadlo nestoupá tak ostře a rychle nahoru jako stíhačka, a pohyby těsně před dosednutím jsou taky velmi trhané, jak staré grotesky s Chaplinem...

+1/−1
14.12.2012 23:35

M66a22r10e68k 19Ř11e61h32á95k 9479373138618

Ne, není to zrychlené.

+1/0
14.12.2012 23:55

V90o94j77t31ě37c72h 97H24o32r92s10k26ý 7847297891532

Je to zrychlené, stačí se podívat, jak rychle blikají na poziční světla. (Pár záběrů je tam realtime):-)

+1/0
15.12.2012 2:03

M83i13c20h90a50l 45P92a32d39ě91r45a 7850402460157

..je to zrychlena...prvne sestupova rychlost...to by se rozbil, zadruhe sledujte rychlost okolni /napr.listy ve vetru/.

0/0
15.12.2012 2:48

M86i85c83h73a77l 71P42a96d91ě44r54a 7800912190247

.je to zrychlena=neni to zrychlene

0/0
15.12.2012 2:55

M34a96r50e40k 55Ř12e44h79á32k 9989583918908

Právě pohyb větví ve větru se mě zrychlený nezdá. Nad těmi pozičnímy světly jsem taky přemýšlel. Nevíte někdo jaká je předepsaná frekvence? Nikde jsem to nenašel.

0/0
15.12.2012 18:53

V89l67a21s38t47i29k 32R54o52š31l96a19p39i32l 8270818361

Málo platný... Když je moře klidné, může být kormidelníkem kdokoliv. Tady je jasně vidět, že tihle kapitáni fakt umí. R^

+12/0
14.12.2012 23:07

M20a94r80e97k 46H43r51u59b24y 6167372921918

jj, tohle jsou momenty, kdy si zaslouzi svuj plat. Nutno podotknout, ze vetsinu z nich to za celou karieru nepotka ;-)

+3/−1
14.12.2012 23:38

J82a19n 59N13o59v72á22k 6988372707220

Na pasažéry to udělalo dojem, jedno sedadlo nezůstalo suché...

-

Nicméně byť jsou na to piloti cvičeni, tak stejně klobouk dolů.

+12/0
14.12.2012 22:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.