Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Když vítr lomcuje jedním letadlem za druhým

Letadla, která se v pátek snažila přistát na španělském letišti v Bilbau, musela bojovat se silným větrem. Video zachytilo dramatické chvíle při přistání i vzletech. Jedno z letadel muselo kvůli poryvům větru dokonce v poslední chvíli zrušit přistání a opět vzlétnout.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M23a94r38t56i61n 46O29c70h 7469394605906

Nevim, ale me se zda, ze to video je zrychlene, majaky na letadlech tak rychle neblikaji...

0/0
19.12.2012 14:22

F44r62a28n22t40i68š73e23k 90L28u13f23t 5967459114716

Tady zrovna jeden co to nezvládl:

https://www.youtube.com/watch?v=-aXY3xzsdFI

Piloti  jsou šikovní ale na klidu při letu mi takové video nepřidá

0/0
17.12.2012 15:32

F68r81a80n22t47i60š97e20k 26L10u39f56t 5397729614196

ještě animace

https://www.youtube.com/watch?v=P2H3-ZXBFjk

0/0
18.12.2012 0:59

K38a18r97e64l 69Ž76a95l85o47u20d84e94k 1904244582250

Je hezké vidět, že i za ztížených podmínek to piloti zvládají bez větších problémů.

Pokud dojde k velkému nárazu větru a odchylce - ještě jedno kolo a znovu, bez chyby.

Smekám před pány, co řídí takové " okřídlené krávy". To totiž nejsou letadla, ale lodě s křídly! Pro laika postačí, když si ze svého osobního vozidla nasedne do kamionu s návěsem a zkusí si chvilku řídit (podotýkám bez praxe). Auto jako auto, že ehmm.;-)

+1/0
17.12.2012 13:24

L44i56b11o64r 57F48o53l82t64ý17n95e40k 2396275827284

Dobrý den, mohl by někdo z redakce potvrdit, že máte právo na změnu videa ve smyslu umístění loga iDnes v levém horním rohu?

+5/−2
16.12.2012 19:17

S65t92a84n88i46s45l11a90v 85P94ř74i36b75y13l 1289118501236

proč to píšete do diskuze a nenapíšete přímo redakci? 8-o

+1/−3
16.12.2012 22:42

A22l82b70e96r60t 88C63e24c10h62l 1803641567298

Protože žádná odpověď, Stando.

+2/−1
17.12.2012 0:30
Foto

J36a65n 38K97u39ž69n77í97k

Dobrý den, video máme koupeno ze servisu agentury Reuters za nemalé peníze. A ano, máme na to právo. Stejně jako redakce ostatních deníků, které si tuto službu platí. Hezký den.

+4/0
17.12.2012 14:28

R55a19d77i62m 73S26r17a60m88e93k 2884254159103

Také dobrý den u zvědavých Foltýnků. Musím říct, že jsem často překvapen kam až jsou schopní nevychovanci "strkat rypák". Ale Vy jste tomu nasadil korunu 8-o

0/−1
20.12.2012 13:34
Foto

M56i68c41h94a34l 32Ř45e48h20á30č48e54k 8105197748

Tak jsem si trochu googlil, abych vyzkoumal, jak to doopravdy bylo.

Toto video bylo natočeno 25. dubna 2012, v médiích povětšinou publikováno 27. dubna 2012. Letiště Bilbao, ICAO kód LEBB. Dokonce jsem našel i METARy z toho dne. Ten s nejhorším větrem byl v 1830 UTC:

METAR LEBB 251830Z 22019G37KT 170V260 9999 -RA FEW040 SCT065 15/08 Q0998 NOSIG=

To je 19 uzlů, nárazy až 37 uzlů, ze směru 220 (variabilní mezi 170 a 260 stupňů). Ať už používali dráhu 10/28 nebo 12/30, je to skoro přesně boční vítr (tipoval bych ale buď 28 nebo 30). Dále večer vítr postupně slábl, ve 2200UTC už to bylo 7kt bez nárazů.

Takže je to ještě méně, než maximální demonstrovaný boční vítr během certifikace pro A320, který jsem zmiňoval níže. Nárazová složka a točící se směr v METARu jsou sice velké, ale jsou to informace za půlhodinové období. Dá předpokládat, že většina konečných přibližení byla v relativně konstantních podmínkách, střih větru uvedený není. Nic, s čím si zkušený pilot nedokáže bezpečně poradit. Bohužel to, že v médiích (a teď nemyslím tento článek idnes, ale videa na youtube) zmiňovali "dramatická přistání" a "near misses" (tím označili onen go-around), osvětě moc nepomáhá.

+6/−2
16.12.2012 16:13
Foto

J30a71n 80K44u23ž37n61í28k

Dobrý den, googlil jste dobře, ale trochu nepřesně. Video z 25. dubna opravdu existuje a také jsou na něm zachycena letadla přistávající ve větru na letišti v Bilbau.Video, které jsme uveřejnili bylo vydáno agenturou Reuters v pátek 14.12.2012 a zachycuje aktuální situaci. Pravda je, že jsou si videa dost podobná. Na tomto letišti není nárazový vítr nic tak neobvyklého.

+1/0
17.12.2012 14:39
Foto

M97i25c47h17a48l 73Ř85e74h40á24č35e19k 8685657438

Tak to se omlouvám za dezinformace, ta podoba mě dostala.

+1/0
17.12.2012 17:42

A44n55t61o16n97í56n 24K28o26n96e85č67n32ý 1180807904726

Autobus také jistě zvládne více, než 100 km /hod.

Přesto si nepřeji, aby někdo se mnou jako pasažerém zkoumal hranice.

To že to umí nezpochybňuji.

Zpochybňuji jejich právo se mnou na palubě zkoušet, co všechno umí.

0/−6
16.12.2012 13:32

Z93d49e43n78ě86k 24M95á74č33a54l17a 1393735989150

hehe, to je příměr jak stehno. S tím letadlem nějak přistát musíš, není jiná možnost, nemyslíš?

+2/0
17.12.2012 12:51

Š64t37ě46p88á60n 30F62r71a83n95c30l 8204629154630

No, je... ale asi by se mu líbila ještě míň :-)

0/0
17.12.2012 16:37

P66e59t32r 62T25y29č31k63a 6565402659412

Myslím, že pro piloty je to lepší situace než neočekávaný střih větru. Mě hlavně zaujalo jak díky tomu větru to letadlo po přerušeném přistání doslova vystřelí směrem nahoru. Jak papírová vlaštovka.

0/0
16.12.2012 10:36

P73a12v16e88l 51N96o80v12á93k 7711906409523

tak nějak chápu, že do toho museli přistávat. Ale nechápu že nechali někoho i vzlítnout to si myslím že je asi zbytečný risk...

+1/−2
15.12.2012 18:04
Foto

K40a77m58i82l 66Ř14e42h68á69k 4879574175219

Vzlet není tak velký problém a v místě přistání bývá počasí většinou naprosto rozdílné.

+1/0
16.12.2012 12:27

Č84e42s72t89m57í94r 87P88r68o77c17h77á22z81k12a 8688940678911

Řekl bych, že cestující neprožívali zrovna veselé chvilky .

+5/0
15.12.2012 12:28

A20n83t51o71n80í88n 36K32o71n14e23č57n81ý 1400227944696

Piloti těch letadel nejsou hrdinové, ale pitomci, které by měli okamžitě propustit. Autobusáci proboha nemůžou jezdit rallye. Nikdy bych nechtěl letět s pilotem, který bude hazardovat jako tihle jelimani. Za těchto podmínek neměli vůbec v tom místě přistávat! Co si tím chtěli dokázat?

Totéž platí o pozemním personálu, i když v menší míře, pokud dali informace, rozhoduje pilot.

+2/−31
15.12.2012 8:01
Foto

M31i81c43h45a63l 51Ř18e80h74á87č90e60k 8655107928

Kdepak, oni nejsou pitomci ani hazardéři. Oni to dokonale umí a hlavně přesně věcí, kde je v konkrétním případě hranice, co je ještě bezpečné a co ne. Do rozhodnutí, co je ještě OK a kde už je velká míra rizika, spadá velikost větru, nárazy větru, šířka RWY, konkrétní letadlo, schopnosti konkrétního pilota, funkčnost systémů letadla atd. Pro go-around jsou jasně stanovená kritéria; pokud se odchýlí od osy dráhy a sestupové roviny víc, než je daná mez, musí provést go-around (nezávisle na tom, jestli je důvodem odchylky vítr nebo cokoliv jiného).

I v malém letadle typu Cirrus SR22 se dá docela bez problémů naučit přistávat s bočním větrem kolem 15 uzlů, a když to člověk fakt umí, dá se bezpečně přistát i s 20 uzly z boku. Pro A320 je boční vítr demonstrovaný při certifikaci 33 uzlů s nárazy 38kt (a to bylo s některými nefunkčními systémy - direct law, vypnutý yaw damper) . POZOR, toto není maximální povolelý limit, to je jen vítr, který zrovna foukal během certifikace. Pro B777 Bylo demonstrováno přistání se 38 uzly z boku, v manuálu jako "guideline" je 45 uzlů z boku na suché dráze - ale opět to není limit. Dobří piloti zvládnou víc, pokud jsou ostatní podmínky dobré. Limitující je hlavně brzdný účinek na RWY a šířka RWY. Limity pro automatické přistání jsou o hodně menší (u A320 15kt crosswind pro CATI, 10kt pro CATII+III).

Na to video jsem se díval několikrát - a před pány piloty a paními pilotkami smekám. Perfektně provedená přistání a vzlet, perfektní rozhodnutí provést go-around. Já otevřeně přiznávám, že v takovýchle podmínkách bych to nedal. Jo, když budu hodně trénovat, třeba se něčemu takovému za pár let aspoň přiblížím... Do té doby doufám, že v podobných podmínkách budou řídit ti chlapci či dívky, kteří seděli v kokpitu na videu.

+21/0
15.12.2012 10:32
Foto

K89a24m11i10l 43Ř70e90h10á30k 4719264835559

Vy se v tom vyznáte?

0/0
16.12.2012 12:28

A29n35t46o10n86í42n 47K22o34n56e55č41n42ý 1890167114456

Rozhodně dostatečně na to, abych věděl, že nechci,aby toto se mnou někdo zkoušel. Většina leteckých neštěstí je dána chybou pilota, jsou to chybující lidé, jako každý jiný. Kdyby řidič autobusu byl také velmi schopným řidičem rallye, nepřeji si, aby tyto svoje schopnosti zkoumal, když jsem pasažér. I když chápu, že to umí, nesmí si to dokazovat s pasažery na palubě.

+1/−7
16.12.2012 13:35

N70i15k 13A30d67l66e39r 8214600989399

Nemusím být řidič, abych věděl, že se mi pří jízdě s "Frantou" dělá špatně a že riskuje.

To, co je na záběrech, si jako cestující nepřeji. Opravdu nejsem v letadle proto, aby sebou házelo jak papírová vlaštovka.

A bláboly o tom, jaká rychlost větru byla při certifikaci, jsou jen bláboly. To, co je na videu, by nastat nemělo a autor Řeháček to potvzuje - protože to co kdo "dá" nebo "nedá", není 50:50. To, jak funguje letecká doprava, musí být nastaveno tak, že to 100% dá a moc dobře to víte. Pravidla jsou nastavena vždy na toho "nejblbějšího"

0/−5
16.12.2012 21:01

V81í22t 72J46e66ž62e61k 4496509909735

Pravidla jsou k ničemu, já bych je zakázal, a místo toho se již vždy budeme ptát uživatele "Nik Adler", neb on je lepší než profíci s letitou praxí R^

0/0
17.12.2012 15:36

N33i61k 79A64d67l54e68r 8104790849979

Vůbec jste nepochopil, co jsem se příspěvkem snažil říci, ale nevadí. Prostě se mi záběry nelíbí a v letadle bych sedět nechtěl. Toť vše.

0/0
17.12.2012 19:35

V84i10l20é79m 34S61t67u17d87n35i43č18k40a 4223821181730

No to je sice hezke, ale letadlo nemuze, jako autobus, zastavit nekde na krytem placku a pockat, nez vitr prejde.

0/0
20.12.2012 14:43
Foto

J79a38n 65J59i53r96á81s50e49k 7122978848525

Proč iDNES do tohoto videa umístila IDNES ikonu když není jejím autorem? Toto video je na YouTube!!!!! Už to docela přeháníte... Rv

+17/0
15.12.2012 7:55

M59a28r53t82i36n 71C36e85r37v10e80n43y 2133478896538

Tohle bych si dokazal predstavil pod slovem kradez.

+5/0
17.12.2012 0:07

M48a52t83o45u93š 30L51á29z48ň40o13v38s38k83ý58, 69T31e44c74h24n64e57t84.21c81z

Pokud toto video z PROSINCE 2012 je na YouTube, tak upozorněte Google. Vlastníkem práv na něj je v tomto případě agentura Reuters. A zdá se mi velmi nepravděpodobné, že by ho nechala někoho zdarma umístit na YouTube.

Pokud ovšem spíše nedošlo k mýlce s jiným, skutečně dosti podobným videem z dubna, které na YouTube skutečně je v několika exemplářích.

+1/0
17.12.2012 15:50

M86a51t37o84u25š 50L58á91z96ň11o59v24s48k58ý39, 76T34e44c95h68n97e56t52.50c21z

Ještě ad logo: ano, máme ho právo tam dát. Mimo jiné je to i pojistka proti tomu, aby ho mohl přejímat bez povolení z našich stránek někdo další.

+1/−1
17.12.2012 15:51

V22o67j72t74ě88c90h 66C72u63ř16í77n 8237430321

ačkoliv jsou na to cvičení, tak to jsou machři, co k tomu víc dodat.. klobouk dolu

+5/0
15.12.2012 3:14

M88i53c45h41a82l 98S54l81e84z45á46k 5391236887511

Co to je za nesmysl? V jaký pátek? Tohle video jsem viděl už tak před 3 měsíci  minimálně!

+7/0
15.12.2012 2:57

V83á39c97l86a73v 13N81o85v26o18t20n91ý 1506847517

pravdaR^

0/0
15.12.2012 7:46

M60a63t89o21u16š 25L61á25z69ň51o65v39s81k36ý37, 58T76e77c30h78n76e79t36.69c28z

Dobrý den,

viděl jste zhruba sedmi, osmi měsíci jiné, velmi podobné video ze stejného letiště. I nás to zmátlo a museli jsme ověřovat, zda nedošlo k záměně.

0/0
17.12.2012 15:54

R16a66d29i32m 72S17r14a95m43e84k 2824494119813

Teď si asi připadáte jako hlupák, ale nic si z toho nedělejte občas se to stane každému. Hlavně se z toho poučte a zařaďte do svého života trochu pokory namísto nabubřelého ega :-)

0/0
20.12.2012 18:34

M36i32c23h38a44l 17P73a98d58ě88r59a 7420232290167

fifty...forty...thirty...retard...retard...retard...;-D

+1/0
15.12.2012 2:52

T73o80m37á29š 92Š98t57r42i92g96n43e60r 9421487510541

LEBB ma len jednu drahu s ILS (12/30) a aj to len s ILS cat I. Ani za dobreho pocasia sa by sa na autopilotovi nemalo dosadat az na drahu. I ked to technicky mozne je, podnikove nariadenia a nariadenia od vyrobcu lietadla to pilotom zrejme zakazuju. Kvalita toho luca, mozne interferencie, chybajuci equipment na zemi a prakticky ziaden backup neumoznuju bezpecne pristavanie - len priblizenie do decision height 200ft.

+5/0
15.12.2012 0:49

M18i75c94h93a56l 62P50a90d62ě53r16a 7170402720397

R^

0/0
15.12.2012 2:46
Foto

M93i83c89h68a13l 54Ř29e18h81á78č88e30k 8415117558

Automatické přistání není pro CAT I zakázáno. Kategorie přiblížení a automatické přistání jsou v podstatě nezávislé věci. Za předpokladu, že jsou splněny všechny podmínky pro provedení automatické přistání, a pokud piloti dodržují veškerá minima pro CAT I (výšky rozhodnutí, dráha v dohledu, atd.), je možné provést automatické přistání i při CAT I. Bezpečné je to proto, že pilot monitoruje systémy už od výšky rozhodnutí CAT I; backup je v tomto případě pilot.

A320 má následující podmínky: operátor dříve ověřil, že kvalita CAT I signálu je dostatečná; piloti jsou si vědomi možných fluktuací v LOC/GS signálu a jsou připraveni okamžitě vypnout autopilota; FMS ukazuje alespoň CAT II; piloti používají postupy jako pro CAT II/III; vizuální konktakt s RWY/světelnou řadou navázán v CAT I minimech; pokud piloti neplánují provést automatické přistání, odpojí autopilota v 80ft nebo výše.

V praxi se CAT I automatické přistání ale používá jen naprosto výjimečně, v praxi pro to není žádný důvod. Povinnost použít automatické přistání nastává až od horších podmínek než CAT I minima. Trénink pilotů pro udržení platné kvalifikace na automatické přistání se většinou dělá na dráze, která je CAT II nebo III (protože pokud pilot na takovou druhá nelétá, tak stejně nikdy automatické přistání potřebovat nebude).

Někteří operátoři v provozní specifikaci automatické přistání při CAT I zakazují.

0/0
15.12.2012 10:57

M41a60r17e43k 50Ř66e27h35á58k 9219393468668

Asi slušný adrenalin takové přistání zvlášť zakončené s "go around". Zajímavé jak rychle to letadlo vystoupá. Během pár vteřin stovky metrů. Asi slušné přetížení.

+1/0
14.12.2012 23:39

M48i91r49e12k 29Š66u49r76g51o78t 6479982878678

Určitě to bylo dost drsné a kloubouk dolů před piloty, ale přehrál jsem si to několikrát a záběry jsou zrychlené, ani jedno dopravní letadlo nestoupá tak ostře a rychle nahoru jako stíhačka, a pohyby těsně před dosednutím jsou taky velmi trhané, jak staré grotesky s Chaplinem...

+1/−1
14.12.2012 23:35

M23a24r66e41k 19Ř89e16h22á55k 9109953318728

Ne, není to zrychlené.

+1/0
14.12.2012 23:55

V75o57j41t57ě73c18h 62H68o89r38s86k11ý 7737607781882

Je to zrychlené, stačí se podívat, jak rychle blikají na poziční světla. (Pár záběrů je tam realtime):-)

+1/0
15.12.2012 2:03

M81i68c43h61a98l 14P20a90d78ě30r55a 7600352460497

..je to zrychlena...prvne sestupova rychlost...to by se rozbil, zadruhe sledujte rychlost okolni /napr.listy ve vetru/.

0/0
15.12.2012 2:48

M15i97c92h73a28l 20P31a73d90ě35r97a 7320852780407

.je to zrychlena=neni to zrychlene

0/0
15.12.2012 2:55

M44a39r36e33k 73Ř40e62h68á73k 9719463498778

Právě pohyb větví ve větru se mě zrychlený nezdá. Nad těmi pozičnímy světly jsem taky přemýšlel. Nevíte někdo jaká je předepsaná frekvence? Nikde jsem to nenašel.

0/0
15.12.2012 18:53

V52l62a12s43t52i87k 81R13o80š86l59a78p60i94l 8520368101

Málo platný... Když je moře klidné, může být kormidelníkem kdokoliv. Tady je jasně vidět, že tihle kapitáni fakt umí. R^

+12/0
14.12.2012 23:07

M80a34r21e48k 85H26r33u12b72y 6197522381288

jj, tohle jsou momenty, kdy si zaslouzi svuj plat. Nutno podotknout, ze vetsinu z nich to za celou karieru nepotka ;-)

+3/−1
14.12.2012 23:38

J12a80n 69N52o30v38á32k 6638792967960

Na pasažéry to udělalo dojem, jedno sedadlo nezůstalo suché...

-

Nicméně byť jsou na to piloti cvičeni, tak stejně klobouk dolů.

+12/0
14.12.2012 22:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.