Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Když vítr lomcuje jedním letadlem za druhým

Letadla, která se v pátek snažila přistát na španělském letišti v Bilbau, musela bojovat se silným větrem. Video zachytilo dramatické chvíle při přistání i vzletech. Jedno z letadel muselo kvůli poryvům větru dokonce v poslední chvíli zrušit přistání a opět vzlétnout.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M66a22r51t83i16n 45O87c73h 7919154205216

Nevim, ale me se zda, ze to video je zrychlene, majaky na letadlech tak rychle neblikaji...

0/0
19.12.2012 14:22

F82r33a64n87t96i86š33e47k 55L42u91f43t 5277309464456

Tady zrovna jeden co to nezvládl:

https://www.youtube.com/watch?v=-aXY3xzsdFI

Piloti  jsou šikovní ale na klidu při letu mi takové video nepřidá

0/0
17.12.2012 15:32

F65r57a29n81t57i42š24e49k 77L22u64f68t 5817979604776

ještě animace

https://www.youtube.com/watch?v=P2H3-ZXBFjk

0/0
18.12.2012 0:59


K65a89r64e88l 13Ž44a42l10o73u57d97e34k 1294184662840

Je hezké vidět, že i za ztížených podmínek to piloti zvládají bez větších problémů.

Pokud dojde k velkému nárazu větru a odchylce - ještě jedno kolo a znovu, bez chyby.

Smekám před pány, co řídí takové " okřídlené krávy". To totiž nejsou letadla, ale lodě s křídly! Pro laika postačí, když si ze svého osobního vozidla nasedne do kamionu s návěsem a zkusí si chvilku řídit (podotýkám bez praxe). Auto jako auto, že ehmm.;-)

+1/0
17.12.2012 13:24

L97i52b17o43r 85F37o63l50t18ý25n20e83k 2326635657574

Dobrý den, mohl by někdo z redakce potvrdit, že máte právo na změnu videa ve smyslu umístění loga iDnes v levém horním rohu?

+5/−2
16.12.2012 19:17

S80t24a76n36i65s57l41a30v 25P28ř18i10b43y88l 1299688551786

proč to píšete do diskuze a nenapíšete přímo redakci? 8-o

+1/−3
16.12.2012 22:42

A70l38b89e26r91t 37C36e24c79h87l 1333571777208

Protože žádná odpověď, Stando.

+2/−1
17.12.2012 0:30
Foto

J90a50n 52K14u40ž39n29í50k

Dobrý den, video máme koupeno ze servisu agentury Reuters za nemalé peníze. A ano, máme na to právo. Stejně jako redakce ostatních deníků, které si tuto službu platí. Hezký den.

+4/0
17.12.2012 14:28

R20a85d28i66m 29S63r16a29m94e51k 2384534929363

Také dobrý den u zvědavých Foltýnků. Musím říct, že jsem často překvapen kam až jsou schopní nevychovanci "strkat rypák". Ale Vy jste tomu nasadil korunu 8-o

0/−1
20.12.2012 13:34
Foto

M66i63c32h48a98l 50Ř77e53h95á67č50e96k 8185927468

Tak jsem si trochu googlil, abych vyzkoumal, jak to doopravdy bylo.

Toto video bylo natočeno 25. dubna 2012, v médiích povětšinou publikováno 27. dubna 2012. Letiště Bilbao, ICAO kód LEBB. Dokonce jsem našel i METARy z toho dne. Ten s nejhorším větrem byl v 1830 UTC:

METAR LEBB 251830Z 22019G37KT 170V260 9999 -RA FEW040 SCT065 15/08 Q0998 NOSIG=

To je 19 uzlů, nárazy až 37 uzlů, ze směru 220 (variabilní mezi 170 a 260 stupňů). Ať už používali dráhu 10/28 nebo 12/30, je to skoro přesně boční vítr (tipoval bych ale buď 28 nebo 30). Dále večer vítr postupně slábl, ve 2200UTC už to bylo 7kt bez nárazů.

Takže je to ještě méně, než maximální demonstrovaný boční vítr během certifikace pro A320, který jsem zmiňoval níže. Nárazová složka a točící se směr v METARu jsou sice velké, ale jsou to informace za půlhodinové období. Dá předpokládat, že většina konečných přibližení byla v relativně konstantních podmínkách, střih větru uvedený není. Nic, s čím si zkušený pilot nedokáže bezpečně poradit. Bohužel to, že v médiích (a teď nemyslím tento článek idnes, ale videa na youtube) zmiňovali "dramatická přistání" a "near misses" (tím označili onen go-around), osvětě moc nepomáhá.

+6/−2
16.12.2012 16:13
Foto

J24a37n 25K58u29ž28n13í97k

Dobrý den, googlil jste dobře, ale trochu nepřesně. Video z 25. dubna opravdu existuje a také jsou na něm zachycena letadla přistávající ve větru na letišti v Bilbau.Video, které jsme uveřejnili bylo vydáno agenturou Reuters v pátek 14.12.2012 a zachycuje aktuální situaci. Pravda je, že jsou si videa dost podobná. Na tomto letišti není nárazový vítr nic tak neobvyklého.

+1/0
17.12.2012 14:39
Foto

M34i18c72h18a60l 91Ř81e28h34á27č64e82k 8885817908

Tak to se omlouvám za dezinformace, ta podoba mě dostala.

+1/0
17.12.2012 17:42

A39n78t72o66n88í60n 25K31o55n22e82č80n23ý 1230937724186

Autobus také jistě zvládne více, než 100 km /hod.

Přesto si nepřeji, aby někdo se mnou jako pasažerém zkoumal hranice.

To že to umí nezpochybňuji.

Zpochybňuji jejich právo se mnou na palubě zkoušet, co všechno umí.

0/−6
16.12.2012 13:32

Z62d64e96n40ě36k 42M27á60č24a48l26a 1793525199560

hehe, to je příměr jak stehno. S tím letadlem nějak přistát musíš, není jiná možnost, nemyslíš?

+2/0
17.12.2012 12:51

Š41t46ě84p79á56n 60F24r47a19n85c27l 8944779214680

No, je... ale asi by se mu líbila ještě míň :-)

0/0
17.12.2012 16:37

P15e39t54r 55T29y33č84k60a 6135452549152

Myslím, že pro piloty je to lepší situace než neočekávaný střih větru. Mě hlavně zaujalo jak díky tomu větru to letadlo po přerušeném přistání doslova vystřelí směrem nahoru. Jak papírová vlaštovka.

0/0
16.12.2012 10:36

P74a22v98e51l 12N12o35v48á76k 7371246259563

tak nějak chápu, že do toho museli přistávat. Ale nechápu že nechali někoho i vzlítnout to si myslím že je asi zbytečný risk...

+1/−2
15.12.2012 18:04
Foto

K48a27m87i53l 19Ř47e49h49á54k 4429864355959

Vzlet není tak velký problém a v místě přistání bývá počasí většinou naprosto rozdílné.

+1/0
16.12.2012 12:27

Č89e33s56t84m81í43r 11P54r48o35c19h44á24z91k51a 8718910768241

Řekl bych, že cestující neprožívali zrovna veselé chvilky .

+5/0
15.12.2012 12:28

A39n98t80o15n96í17n 92K97o15n65e30č78n22ý 1260157224116

Piloti těch letadel nejsou hrdinové, ale pitomci, které by měli okamžitě propustit. Autobusáci proboha nemůžou jezdit rallye. Nikdy bych nechtěl letět s pilotem, který bude hazardovat jako tihle jelimani. Za těchto podmínek neměli vůbec v tom místě přistávat! Co si tím chtěli dokázat?

Totéž platí o pozemním personálu, i když v menší míře, pokud dali informace, rozhoduje pilot.

+2/−31
15.12.2012 8:01
Foto

M91i90c55h79a23l 11Ř10e91h77á19č94e54k 8965767618

Kdepak, oni nejsou pitomci ani hazardéři. Oni to dokonale umí a hlavně přesně věcí, kde je v konkrétním případě hranice, co je ještě bezpečné a co ne. Do rozhodnutí, co je ještě OK a kde už je velká míra rizika, spadá velikost větru, nárazy větru, šířka RWY, konkrétní letadlo, schopnosti konkrétního pilota, funkčnost systémů letadla atd. Pro go-around jsou jasně stanovená kritéria; pokud se odchýlí od osy dráhy a sestupové roviny víc, než je daná mez, musí provést go-around (nezávisle na tom, jestli je důvodem odchylky vítr nebo cokoliv jiného).

I v malém letadle typu Cirrus SR22 se dá docela bez problémů naučit přistávat s bočním větrem kolem 15 uzlů, a když to člověk fakt umí, dá se bezpečně přistát i s 20 uzly z boku. Pro A320 je boční vítr demonstrovaný při certifikaci 33 uzlů s nárazy 38kt (a to bylo s některými nefunkčními systémy - direct law, vypnutý yaw damper) . POZOR, toto není maximální povolelý limit, to je jen vítr, který zrovna foukal během certifikace. Pro B777 Bylo demonstrováno přistání se 38 uzly z boku, v manuálu jako "guideline" je 45 uzlů z boku na suché dráze - ale opět to není limit. Dobří piloti zvládnou víc, pokud jsou ostatní podmínky dobré. Limitující je hlavně brzdný účinek na RWY a šířka RWY. Limity pro automatické přistání jsou o hodně menší (u A320 15kt crosswind pro CATI, 10kt pro CATII+III).

Na to video jsem se díval několikrát - a před pány piloty a paními pilotkami smekám. Perfektně provedená přistání a vzlet, perfektní rozhodnutí provést go-around. Já otevřeně přiznávám, že v takovýchle podmínkách bych to nedal. Jo, když budu hodně trénovat, třeba se něčemu takovému za pár let aspoň přiblížím... Do té doby doufám, že v podobných podmínkách budou řídit ti chlapci či dívky, kteří seděli v kokpitu na videu.

+21/0
15.12.2012 10:32
Foto

K64a71m95i96l 18Ř27e59h77á87k 4459954875289

Vy se v tom vyznáte?

0/0
16.12.2012 12:28

A55n96t28o19n79í50n 79K11o31n43e25č96n80ý 1230287974976

Rozhodně dostatečně na to, abych věděl, že nechci,aby toto se mnou někdo zkoušel. Většina leteckých neštěstí je dána chybou pilota, jsou to chybující lidé, jako každý jiný. Kdyby řidič autobusu byl také velmi schopným řidičem rallye, nepřeji si, aby tyto svoje schopnosti zkoumal, když jsem pasažér. I když chápu, že to umí, nesmí si to dokazovat s pasažery na palubě.

+1/−7
16.12.2012 13:35

N53i18k 88A67d23l49e30r 8174140839419

Nemusím být řidič, abych věděl, že se mi pří jízdě s "Frantou" dělá špatně a že riskuje.

To, co je na záběrech, si jako cestující nepřeji. Opravdu nejsem v letadle proto, aby sebou házelo jak papírová vlaštovka.

A bláboly o tom, jaká rychlost větru byla při certifikaci, jsou jen bláboly. To, co je na videu, by nastat nemělo a autor Řeháček to potvzuje - protože to co kdo "dá" nebo "nedá", není 50:50. To, jak funguje letecká doprava, musí být nastaveno tak, že to 100% dá a moc dobře to víte. Pravidla jsou nastavena vždy na toho "nejblbějšího"

0/−5
16.12.2012 21:01

V23í66t 44J27e22ž81e45k 4806899849735

Pravidla jsou k ničemu, já bych je zakázal, a místo toho se již vždy budeme ptát uživatele "Nik Adler", neb on je lepší než profíci s letitou praxí R^

0/0
17.12.2012 15:36

N56i95k 60A43d37l79e98r 8374140409799

Vůbec jste nepochopil, co jsem se příspěvkem snažil říci, ale nevadí. Prostě se mi záběry nelíbí a v letadle bych sedět nechtěl. Toť vše.

0/0
17.12.2012 19:35

V89i91l86é98m 59S42t56u97d11n75i65č47k86a 4633981971840

No to je sice hezke, ale letadlo nemuze, jako autobus, zastavit nekde na krytem placku a pockat, nez vitr prejde.

0/0
20.12.2012 14:43
Foto

J98a76n 47J17i22r78á61s92e16k 7792218498175

Proč iDNES do tohoto videa umístila IDNES ikonu když není jejím autorem? Toto video je na YouTube!!!!! Už to docela přeháníte... Rv

+17/0
15.12.2012 7:55

M75a79r11t42i75n 51C39e23r31v13e33n91y 2823978896578

Tohle bych si dokazal predstavil pod slovem kradez.

+5/0
17.12.2012 0:07

M78a38t80o24u38š 36L92á72z77ň23o35v15s52k62ý44, 57T93e98c85h46n54e87t56.68c70z

Pokud toto video z PROSINCE 2012 je na YouTube, tak upozorněte Google. Vlastníkem práv na něj je v tomto případě agentura Reuters. A zdá se mi velmi nepravděpodobné, že by ho nechala někoho zdarma umístit na YouTube.

Pokud ovšem spíše nedošlo k mýlce s jiným, skutečně dosti podobným videem z dubna, které na YouTube skutečně je v několika exemplářích.

+1/0
17.12.2012 15:50

M76a73t23o24u39š 79L71á45z43ň10o82v68s92k47ý52, 17T69e97c38h14n18e77t50.88c44z

Ještě ad logo: ano, máme ho právo tam dát. Mimo jiné je to i pojistka proti tomu, aby ho mohl přejímat bez povolení z našich stránek někdo další.

+1/−1
17.12.2012 15:51

V88o98j13t20ě28c90h 80C21u53ř60í61n 8797570471

ačkoliv jsou na to cvičení, tak to jsou machři, co k tomu víc dodat.. klobouk dolu

+5/0
15.12.2012 3:14

M42i63c69h19a61l 61S87l10e60z43á39k 5831886287641

Co to je za nesmysl? V jaký pátek? Tohle video jsem viděl už tak před 3 měsíci  minimálně!

+7/0
15.12.2012 2:57

V62á98c33l34a79v 49N80o67v34o24t18n12ý 1566487867

pravdaR^

0/0
15.12.2012 7:46

M90a37t22o59u94š 50L48á68z87ň36o55v87s47k69ý80, 43T12e62c56h90n61e37t55.76c97z

Dobrý den,

viděl jste zhruba sedmi, osmi měsíci jiné, velmi podobné video ze stejného letiště. I nás to zmátlo a museli jsme ověřovat, zda nedošlo k záměně.

0/0
17.12.2012 15:54

R61a94d44i94m 52S59r41a61m73e51k 2124714389323

Teď si asi připadáte jako hlupák, ale nic si z toho nedělejte občas se to stane každému. Hlavně se z toho poučte a zařaďte do svého života trochu pokory namísto nabubřelého ega :-)

0/0
20.12.2012 18:34

M23i24c40h45a96l 34P60a43d97ě53r79a 7160492980577

fifty...forty...thirty...retard...retard...retard...;-D

+1/0
15.12.2012 2:52

T35o62m81á44š 61Š43t54r13i72g44n76e24r 9361727270781

LEBB ma len jednu drahu s ILS (12/30) a aj to len s ILS cat I. Ani za dobreho pocasia sa by sa na autopilotovi nemalo dosadat az na drahu. I ked to technicky mozne je, podnikove nariadenia a nariadenia od vyrobcu lietadla to pilotom zrejme zakazuju. Kvalita toho luca, mozne interferencie, chybajuci equipment na zemi a prakticky ziaden backup neumoznuju bezpecne pristavanie - len priblizenie do decision height 200ft.

+5/0
15.12.2012 0:49

M71i72c39h42a76l 31P91a57d52ě47r28a 7960892240467

R^

0/0
15.12.2012 2:46
Foto

M19i41c13h47a87l 29Ř36e76h88á68č20e66k 8105297198

Automatické přistání není pro CAT I zakázáno. Kategorie přiblížení a automatické přistání jsou v podstatě nezávislé věci. Za předpokladu, že jsou splněny všechny podmínky pro provedení automatické přistání, a pokud piloti dodržují veškerá minima pro CAT I (výšky rozhodnutí, dráha v dohledu, atd.), je možné provést automatické přistání i při CAT I. Bezpečné je to proto, že pilot monitoruje systémy už od výšky rozhodnutí CAT I; backup je v tomto případě pilot.

A320 má následující podmínky: operátor dříve ověřil, že kvalita CAT I signálu je dostatečná; piloti jsou si vědomi možných fluktuací v LOC/GS signálu a jsou připraveni okamžitě vypnout autopilota; FMS ukazuje alespoň CAT II; piloti používají postupy jako pro CAT II/III; vizuální konktakt s RWY/světelnou řadou navázán v CAT I minimech; pokud piloti neplánují provést automatické přistání, odpojí autopilota v 80ft nebo výše.

V praxi se CAT I automatické přistání ale používá jen naprosto výjimečně, v praxi pro to není žádný důvod. Povinnost použít automatické přistání nastává až od horších podmínek než CAT I minima. Trénink pilotů pro udržení platné kvalifikace na automatické přistání se většinou dělá na dráze, která je CAT II nebo III (protože pokud pilot na takovou druhá nelétá, tak stejně nikdy automatické přistání potřebovat nebude).

Někteří operátoři v provozní specifikaci automatické přistání při CAT I zakazují.

0/0
15.12.2012 10:57

M33a69r79e73k 18Ř42e19h65á80k 9149703338908

Asi slušný adrenalin takové přistání zvlášť zakončené s "go around". Zajímavé jak rychle to letadlo vystoupá. Během pár vteřin stovky metrů. Asi slušné přetížení.

+1/0
14.12.2012 23:39

M24i24r57e22k 58Š97u66r81g33o34t 6399582448958

Určitě to bylo dost drsné a kloubouk dolů před piloty, ale přehrál jsem si to několikrát a záběry jsou zrychlené, ani jedno dopravní letadlo nestoupá tak ostře a rychle nahoru jako stíhačka, a pohyby těsně před dosednutím jsou taky velmi trhané, jak staré grotesky s Chaplinem...

+1/−1
14.12.2012 23:35

M49a73r65e64k 90Ř38e43h23á58k 9279263158138

Ne, není to zrychlené.

+1/0
14.12.2012 23:55

V98o74j31t43ě27c95h 44H62o73r20s96k17ý 7117617361102

Je to zrychlené, stačí se podívat, jak rychle blikají na poziční světla. (Pár záběrů je tam realtime):-)

+1/0
15.12.2012 2:03

M44i49c25h73a46l 69P91a24d49ě79r94a 7570112650407

..je to zrychlena...prvne sestupova rychlost...to by se rozbil, zadruhe sledujte rychlost okolni /napr.listy ve vetru/.

0/0
15.12.2012 2:48

M95i53c94h66a17l 11P90a22d62ě98r43a 7740622680567

.je to zrychlena=neni to zrychlene

0/0
15.12.2012 2:55

M88a75r16e22k 23Ř76e10h41á66k 9399823168938

Právě pohyb větví ve větru se mě zrychlený nezdá. Nad těmi pozičnímy světly jsem taky přemýšlel. Nevíte někdo jaká je předepsaná frekvence? Nikde jsem to nenašel.

0/0
15.12.2012 18:53

V61l18a79s10t62i16k 93R29o98š53l37a62p73i12l 8930388551

Málo platný... Když je moře klidné, může být kormidelníkem kdokoliv. Tady je jasně vidět, že tihle kapitáni fakt umí. R^

+12/0
14.12.2012 23:07

M91a89r29e51k 87H52r62u95b21y 6387372331938

jj, tohle jsou momenty, kdy si zaslouzi svuj plat. Nutno podotknout, ze vetsinu z nich to za celou karieru nepotka ;-)

+3/−1
14.12.2012 23:38

J95a74n 61N22o81v66á82k 6688922827800

Na pasažéry to udělalo dojem, jedno sedadlo nezůstalo suché...

-

Nicméně byť jsou na to piloti cvičeni, tak stejně klobouk dolů.

+12/0
14.12.2012 22:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.