Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sklopit rotory a rychle vpřed. Jaká je budoucnost vrtulníků

Vrtulníky příštích let by měly být ekologičtější, levnější na provoz i údržbu a komfortnější pro posádku. Zároveň však mají být rychlejší, tišší a bezpečnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77o69z10e13f 85K77o27s93t45e51l72a88n13s24k90ý 8205632769876

Namiesto airbagov sa mi vhodnejším riešením zdá vystreľovací padák umiestnený na konci hriadeľa rotora. Na rovnakom mieste majú vojenské Apache umiestnený radar, takže padák by sa tam mohol zmestiť.

0/0
7.2.2013 11:47

P42e69t53r 27S15e92d96l64á95k 3594945371254

Fly-by-wire jé to zase budou piloti šťastní, až za ně bude rozhodovat někdo jinej a oni se boudou pobaveně koukat, jak se s nimi jejich stroj řítí do zeměkoule :D Protože počítač se prostě rozhodl přistát. Airbusy už tuhle fíčuru mají. Je toho plnej youtube.

+1/−2
6.2.2013 20:46

P83e40t45r 92P43r15o32k17š59a22n 2494375669

Děkuji tatínkovi za vysvětlivky ke spoustě věcí v tomto článku! A jinak musím pochválit i Mladou Frontu za seriozní zpracování a neupravování odpovědí pánů techniků. R^

0/0
6.2.2013 20:45

H43u98g88o 75K11o36n86e53č98n82ý 3338513935198

Sklopit vrtule a zaparkovat. Místa je málo.

0/0
6.2.2013 14:59

V87á23c30l44a50v 23K56r15a72j78č96a 5756579549794

Nerozumím tomu, ale nějak se mi nezdá ta životnost 12.000 hodin, což je 25 let. To pak znamená, že ročně nalítá jenom 500 hod, tj 1,5 hod denně. To potom musí letová hodina stát 50.000,- Kč 8-o

0/0
6.2.2013 13:43

J82a57r14o89s47l59a97v 74B29r57ü68m50m71e84r 7574213506

Ano, letováé hodiny vrtulníků se pohybují v desetisících

0/0
6.2.2013 15:30

Z48d94e43n93e38k 76V97r23b20a 8389365193777

Vrtulník je velmi drahý, právě kvůli požadavkům na spolehlivost. Mnoho dílů se mění po náletu určitého počtu hodin nebo po dosažení stáří, aby se předešlo katastrofickému selhání. Životnost rotorových listů 12k letových hodin je krásná. Pro představu, motor rotax 912, dnes nejvíce používaný motor pro ultralehké letouny (tedy létání pro zábavu) má stanovenou životnost na 2000 motohodin. První motory této série začínali s životností na pouhých 600 hodinách. Cena nového rotaxu cca 300 tisíc kč. Letectví není levné. Letová hodina vrtulníku EC135, který používá např. policie se udává někde mezi 80-90 tisíci korunami na letovou hodinu. To jste nebyl s odhadem daleko. Smutné je, že policie ty stroje mnohdy používá na věci, kde by stačil jednomotorový pístový stroj se zlomkouvou pořizovací cenou a cenou letové hodiny desetkrát menší. Ale to pana Grosse, co to s námi myslel upřímně a sociální demokracii v době hojnosti moc nezajímalo...

+3/0
6.2.2013 15:39

O34n77d41ř72e26j 35Č29a61p56k59a 6891471103854

Nemají jednomotorové vrtulníky zakázáno létat nad město ? To by jejich nasazení u policie celkem komplikovalo...

+1/0
6.2.2013 16:56

Z81d72e83n29e24k 67V56r36b61a 8209845533797

To není tak přesné. S každým jednomotorovým strojem by měl pilot letět tak, aby v případě selhání pohoné jednotky mohl "někde" alespoň řízeně havarovat a vystoupit z toho co zbylo. Takže nad město klidně, pokud je kam s tím praštit. Vrtulník nepotřebuje k nouzovému přistání moc místa. To samozřejmě využití jednomotorového stroje je pro policejní práci dost limitující, na druhou stranu ale třeba k dohledu nad dálnicí je takový stroj naprosto dostatečný. Místo jedné hodiny v EC135 mohu létat za stejné peníze celý den. Celá koncepce policejní letky je v tomhle ohledu dost "šílená".

+1/−1
6.2.2013 18:43

Z15d76e37n30e70k 65V51r33b89a 8189985683327

Jinak k doplnění, nad částí prahy je omezený prostor, který je pro jednomotorová letadla zapovězeň právě z důvodu nemožnosti nouzového přistání. Ale i zde existují vyjímky např. právě pro vrtulníky s nafukovacími plováky, které mohou v případě nouze sednout na vodu. Pro létání nad Prahou má samozřejmě EC135 určité opodstatnění, pro kontrolu dálnice a špízování nepovolené technopárty je to zbytečný luxus.

0/0
6.2.2013 18:50

A90d87a91m 45R53y56c37h90l26ý 1498357189223

O vrtulnících nevím absolutně nic, ale se zájmem jsem si tento článek přečetl. SUper R^

+2/0
6.2.2013 13:17

O51n30d97ř25e30j 86B71o54k 4247841288388

krásný článek, škoda že u něj nelze dát karma

+2/0
6.2.2013 10:31

M28i80c58h62a90l 63S84e60d90m76í67k 3449265666381

Tvarované listy hlavního rotoru připomínají lodní šrouby ponorek, které byly navrženy k zamezení kavitace a tím odhalení vydávaným zvukem.

+1/0
6.2.2013 10:05

P26e88t87r 36D11v21o58ř24á30k 9342737861218

Chybí mi tam konvertoplán V-22 Osprey, který se normálně sériově vyrábí, což je u AW609 nebo jiných projektů zatím nepředstavitelné.

+1/0
6.2.2013 8:27

P96e77t75r 13D72v16o34ř74á78k 9372357851498

Jinak ostatní fíčury (nůžkový vyrovnávací rotor, tvarování listů hlavního rotoru, ...) se do civilního sektory dostaly od vojáků, kde se používají už desetiletí (nůžkový v. rotor = AH-64, zakřivení listů hl. rotoru = UH-60, Westland Lynx).

+2/0
6.2.2013 8:30

P57e30t73r 62H63a98n63á58k 9551651352571

Ta zmínka o atomovém vrtulníku celkem pobavila.:-)

0/0
6.2.2013 4:18

O26n27d69ř66e37j 37Č26a75p73k63a 6231101633704

V té době by snad i na štípání dřeva na chalupě nejradši použili nějakou malou atomovku :-)

+1/0
6.2.2013 11:57

M19i42c62h46a60l 62P49r61o63k37š49a67n 8702744333612

Souhlasím.  Uvedl jsem jaderný pohon schválně. V padesátých letech se prováděly zkoušky strategických letadel s jaderným pohonem. Důvod byl jasný-létat kolem země s jadernými bombami a navzájem se strašit. Nyní, kdy jsou zásoby ropy omezené, cena paliva vysoká se znovu objevují myšlenky na alternativní paliva, hybridní motory a... možná za pár desítek let se objeví i už skoro zapomenutý "atomový" motor.

0/0
7.2.2013 21:25

P50a21v50e54l 55J88a63n17s50a 2105189191754

Jé, lidi, a pamatujete si na (v tehdejší době bombastickej) scifi seriál Airwolf? Vrtulník prošpikovanej elektronikou a vybavenej i tryskovýma motorama, ovládali ho dva parťáci, mladej a starej...

+11/0
6.2.2013 0:51

L92u17b73o97r 91H88a31n94d18l 5159728184641

jop ;-D

0/0
6.2.2013 1:43

P62e42t27r 69N65i51e52s21t22r12o59j 7198249300772

Airwolf byl super :D

+2/0
6.2.2013 5:24

M55a95r59t54i40n 84P69l30z74á68k 2777859128654

Zrovna jsem vzpomínal, jak se ten seriál jmenoval, díky za připomenutí!

+2/0
6.2.2013 7:30

D42a15v76i46d 90V35o31b88o80r43n66i66k 7632790153249

hned jak jsem uvidel ten navrh, tak jsem si na nej vzpomnel :)

Pred par dny jsem si v hlave broukal tu uvodni znelku :D

0/0
6.2.2013 9:05

D88a77v67i52d 49V22o54b28o76r79n91i22k 7522100873659

to patrilo k vlaknu Airwolf :/

0/0
6.2.2013 9:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.