Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sklopit rotory a rychle vpřed. Jaká je budoucnost vrtulníků

Vrtulníky příštích let by měly být ekologičtější, levnější na provoz i údržbu a komfortnější pro posádku. Zároveň však mají být rychlejší, tišší a bezpečnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35o91z23e79f 37K73o76s16t43e50l65a31n83s47k24ý 8935312589946

Namiesto airbagov sa mi vhodnejším riešením zdá vystreľovací padák umiestnený na konci hriadeľa rotora. Na rovnakom mieste majú vojenské Apache umiestnený radar, takže padák by sa tam mohol zmestiť.

0/0
7.2.2013 11:47

P52e53t52r 39S51e59d92l26á17k 3644195371524

Fly-by-wire jé to zase budou piloti šťastní, až za ně bude rozhodovat někdo jinej a oni se boudou pobaveně koukat, jak se s nimi jejich stroj řítí do zeměkoule :D Protože počítač se prostě rozhodl přistát. Airbusy už tuhle fíčuru mají. Je toho plnej youtube.

+1/−2
6.2.2013 20:46

P91e77t25r 79P73r67o79k60š24a68n 2604115149

Děkuji tatínkovi za vysvětlivky ke spoustě věcí v tomto článku! A jinak musím pochválit i Mladou Frontu za seriozní zpracování a neupravování odpovědí pánů techniků. R^

0/0
6.2.2013 20:45


H74u67g98o 12K28o54n97e45č39n25ý 3818623705298

Sklopit vrtule a zaparkovat. Místa je málo.

0/0
6.2.2013 14:59

V43á57c69l50a33v 22K22r38a16j32č43a 5296629779434

Nerozumím tomu, ale nějak se mi nezdá ta životnost 12.000 hodin, což je 25 let. To pak znamená, že ročně nalítá jenom 500 hod, tj 1,5 hod denně. To potom musí letová hodina stát 50.000,- Kč 8-o

0/0
6.2.2013 13:43

J37a83r91o37s47l84a35v 26B14r45ü63m38m17e62r 7614423276

Ano, letováé hodiny vrtulníků se pohybují v desetisících

0/0
6.2.2013 15:30

Z13d47e46n13e53k 28V36r87b90a 8459615763687

Vrtulník je velmi drahý, právě kvůli požadavkům na spolehlivost. Mnoho dílů se mění po náletu určitého počtu hodin nebo po dosažení stáří, aby se předešlo katastrofickému selhání. Životnost rotorových listů 12k letových hodin je krásná. Pro představu, motor rotax 912, dnes nejvíce používaný motor pro ultralehké letouny (tedy létání pro zábavu) má stanovenou životnost na 2000 motohodin. První motory této série začínali s životností na pouhých 600 hodinách. Cena nového rotaxu cca 300 tisíc kč. Letectví není levné. Letová hodina vrtulníku EC135, který používá např. policie se udává někde mezi 80-90 tisíci korunami na letovou hodinu. To jste nebyl s odhadem daleko. Smutné je, že policie ty stroje mnohdy používá na věci, kde by stačil jednomotorový pístový stroj se zlomkouvou pořizovací cenou a cenou letové hodiny desetkrát menší. Ale to pana Grosse, co to s námi myslel upřímně a sociální demokracii v době hojnosti moc nezajímalo...

+3/0
6.2.2013 15:39

O98n90d30ř11e11j 41Č89a34p33k44a 6171401643144

Nemají jednomotorové vrtulníky zakázáno létat nad město ? To by jejich nasazení u policie celkem komplikovalo...

+1/0
6.2.2013 16:56

Z69d83e14n75e53k 88V26r26b25a 8409405823647

To není tak přesné. S každým jednomotorovým strojem by měl pilot letět tak, aby v případě selhání pohoné jednotky mohl "někde" alespoň řízeně havarovat a vystoupit z toho co zbylo. Takže nad město klidně, pokud je kam s tím praštit. Vrtulník nepotřebuje k nouzovému přistání moc místa. To samozřejmě využití jednomotorového stroje je pro policejní práci dost limitující, na druhou stranu ale třeba k dohledu nad dálnicí je takový stroj naprosto dostatečný. Místo jedné hodiny v EC135 mohu létat za stejné peníze celý den. Celá koncepce policejní letky je v tomhle ohledu dost "šílená".

+1/−1
6.2.2013 18:43

Z64d49e55n48e73k 49V45r46b71a 8189155603307

Jinak k doplnění, nad částí prahy je omezený prostor, který je pro jednomotorová letadla zapovězeň právě z důvodu nemožnosti nouzového přistání. Ale i zde existují vyjímky např. právě pro vrtulníky s nafukovacími plováky, které mohou v případě nouze sednout na vodu. Pro létání nad Prahou má samozřejmě EC135 určité opodstatnění, pro kontrolu dálnice a špízování nepovolené technopárty je to zbytečný luxus.

0/0
6.2.2013 18:50

A52d91a78m 13R39y71c87h24l66ý 1148857689173

O vrtulnících nevím absolutně nic, ale se zájmem jsem si tento článek přečetl. SUper R^

+2/0
6.2.2013 13:17

O86n51d81ř75e88j 70B27o75k 4357841768958

krásný článek, škoda že u něj nelze dát karma

+2/0
6.2.2013 10:31

M29i66c96h74a98l 25S33e46d33m46í22k 3119675946501

Tvarované listy hlavního rotoru připomínají lodní šrouby ponorek, které byly navrženy k zamezení kavitace a tím odhalení vydávaným zvukem.

+1/0
6.2.2013 10:05

P96e44t68r 78D65v61o92ř63á94k 9282447431538

Chybí mi tam konvertoplán V-22 Osprey, který se normálně sériově vyrábí, což je u AW609 nebo jiných projektů zatím nepředstavitelné.

+1/0
6.2.2013 8:27

P26e17t12r 16D95v80o68ř56á69k 9382867531838

Jinak ostatní fíčury (nůžkový vyrovnávací rotor, tvarování listů hlavního rotoru, ...) se do civilního sektory dostaly od vojáků, kde se používají už desetiletí (nůžkový v. rotor = AH-64, zakřivení listů hl. rotoru = UH-60, Westland Lynx).

+2/0
6.2.2013 8:30

P50e27t45r 63H86a12n32á35k 9381491182271

Ta zmínka o atomovém vrtulníku celkem pobavila.:-)

0/0
6.2.2013 4:18

O76n38d36ř13e11j 55Č64a81p78k29a 6261441153154

V té době by snad i na štípání dřeva na chalupě nejradši použili nějakou malou atomovku :-)

+1/0
6.2.2013 11:57

M86i35c93h36a16l 80P34r81o20k74š28a41n 8412414203282

Souhlasím.  Uvedl jsem jaderný pohon schválně. V padesátých letech se prováděly zkoušky strategických letadel s jaderným pohonem. Důvod byl jasný-létat kolem země s jadernými bombami a navzájem se strašit. Nyní, kdy jsou zásoby ropy omezené, cena paliva vysoká se znovu objevují myšlenky na alternativní paliva, hybridní motory a... možná za pár desítek let se objeví i už skoro zapomenutý "atomový" motor.

0/0
7.2.2013 21:25

P87a66v92e88l 28J51a42n53s67a 2815329711144

Jé, lidi, a pamatujete si na (v tehdejší době bombastickej) scifi seriál Airwolf? Vrtulník prošpikovanej elektronikou a vybavenej i tryskovýma motorama, ovládali ho dva parťáci, mladej a starej...

+11/0
6.2.2013 0:51

L30u11b11o58r 81H24a95n40d11l 5439368914931

jop ;-D

0/0
6.2.2013 1:43
Foto

P28e60t83r 69N24i32e70s60t41r59o50j 8262850457923

Airwolf byl super :D

+2/0
6.2.2013 5:24

M50a68r33t58i62n 76P88l73z27á81k 2587279238864

Zrovna jsem vzpomínal, jak se ten seriál jmenoval, díky za připomenutí!

+2/0
6.2.2013 7:30

D85a32v66i95d 33V32o81b68o96r66n98i10k 7532880503599

hned jak jsem uvidel ten navrh, tak jsem si na nej vzpomnel :)

Pred par dny jsem si v hlave broukal tu uvodni znelku :D

0/0
6.2.2013 9:05

D42a94v78i13d 89V41o20b76o39r26n38i85k 7662870653159

to patrilo k vlaknu Airwolf :/

0/0
6.2.2013 9:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.