Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sklopit rotory a rychle vpřed. Jaká je budoucnost vrtulníků

Vrtulníky příštích let by měly být ekologičtější, levnější na provoz i údržbu a komfortnější pro posádku. Zároveň však mají být rychlejší, tišší a bezpečnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11o29z10e85f 40K67o41s14t60e48l42a95n89s12k50ý 8845882679756

Namiesto airbagov sa mi vhodnejším riešením zdá vystreľovací padák umiestnený na konci hriadeľa rotora. Na rovnakom mieste majú vojenské Apache umiestnený radar, takže padák by sa tam mohol zmestiť.

0/0
7.2.2013 11:47

P65e45t79r 20S16e18d42l14á66k 3414885211744

Fly-by-wire jé to zase budou piloti šťastní, až za ně bude rozhodovat někdo jinej a oni se boudou pobaveně koukat, jak se s nimi jejich stroj řítí do zeměkoule :D Protože počítač se prostě rozhodl přistát. Airbusy už tuhle fíčuru mají. Je toho plnej youtube.

+1/−2
6.2.2013 20:46

P64e56t96r 38P36r62o47k15š62a11n 2554535189

Děkuji tatínkovi za vysvětlivky ke spoustě věcí v tomto článku! A jinak musím pochválit i Mladou Frontu za seriozní zpracování a neupravování odpovědí pánů techniků. R^

0/0
6.2.2013 20:45

H24u65g16o 73K67o59n49e74č27n64ý 3308183925768

Sklopit vrtule a zaparkovat. Místa je málo.

0/0
6.2.2013 14:59

V97á63c73l72a71v 36K67r40a42j15č21a 5586359309694

Nerozumím tomu, ale nějak se mi nezdá ta životnost 12.000 hodin, což je 25 let. To pak znamená, že ročně nalítá jenom 500 hod, tj 1,5 hod denně. To potom musí letová hodina stát 50.000,- Kč 8-o

0/0
6.2.2013 13:43

J12a43r34o66s97l92a75v 97B92r72ü38m71m10e47r 7904753306

Ano, letováé hodiny vrtulníků se pohybují v desetisících

0/0
6.2.2013 15:30

Z42d85e49n51e88k 38V82r27b50a 8839335103617

Vrtulník je velmi drahý, právě kvůli požadavkům na spolehlivost. Mnoho dílů se mění po náletu určitého počtu hodin nebo po dosažení stáří, aby se předešlo katastrofickému selhání. Životnost rotorových listů 12k letových hodin je krásná. Pro představu, motor rotax 912, dnes nejvíce používaný motor pro ultralehké letouny (tedy létání pro zábavu) má stanovenou životnost na 2000 motohodin. První motory této série začínali s životností na pouhých 600 hodinách. Cena nového rotaxu cca 300 tisíc kč. Letectví není levné. Letová hodina vrtulníku EC135, který používá např. policie se udává někde mezi 80-90 tisíci korunami na letovou hodinu. To jste nebyl s odhadem daleko. Smutné je, že policie ty stroje mnohdy používá na věci, kde by stačil jednomotorový pístový stroj se zlomkouvou pořizovací cenou a cenou letové hodiny desetkrát menší. Ale to pana Grosse, co to s námi myslel upřímně a sociální demokracii v době hojnosti moc nezajímalo...

+3/0
6.2.2013 15:39

O19n34d29ř14e24j 31Č94a51p93k82a 6311641803104

Nemají jednomotorové vrtulníky zakázáno létat nad město ? To by jejich nasazení u policie celkem komplikovalo...

+1/0
6.2.2013 16:56

Z43d63e66n92e51k 38V90r25b49a 8799285233157

To není tak přesné. S každým jednomotorovým strojem by měl pilot letět tak, aby v případě selhání pohoné jednotky mohl "někde" alespoň řízeně havarovat a vystoupit z toho co zbylo. Takže nad město klidně, pokud je kam s tím praštit. Vrtulník nepotřebuje k nouzovému přistání moc místa. To samozřejmě využití jednomotorového stroje je pro policejní práci dost limitující, na druhou stranu ale třeba k dohledu nad dálnicí je takový stroj naprosto dostatečný. Místo jedné hodiny v EC135 mohu létat za stejné peníze celý den. Celá koncepce policejní letky je v tomhle ohledu dost "šílená".

+1/−1
6.2.2013 18:43

Z51d48e57n19e51k 96V40r62b14a 8519945323697

Jinak k doplnění, nad částí prahy je omezený prostor, který je pro jednomotorová letadla zapovězeň právě z důvodu nemožnosti nouzového přistání. Ale i zde existují vyjímky např. právě pro vrtulníky s nafukovacími plováky, které mohou v případě nouze sednout na vodu. Pro létání nad Prahou má samozřejmě EC135 určité opodstatnění, pro kontrolu dálnice a špízování nepovolené technopárty je to zbytečný luxus.

0/0
6.2.2013 18:50

A79d77a48m 12R27y85c17h38l49ý 1638827899813

O vrtulnících nevím absolutně nic, ale se zájmem jsem si tento článek přečetl. SUper R^

+2/0
6.2.2013 13:17

O70n69d93ř83e48j 84B11o26k 4537131458738

krásný článek, škoda že u něj nelze dát karma

+2/0
6.2.2013 10:31

M78i66c50h46a38l 21S71e70d80m58í22k 3759475626411

Tvarované listy hlavního rotoru připomínají lodní šrouby ponorek, které byly navrženy k zamezení kavitace a tím odhalení vydávaným zvukem.

+1/0
6.2.2013 10:05

P16e76t12r 84D74v28o69ř35á69k 9682297131198

Chybí mi tam konvertoplán V-22 Osprey, který se normálně sériově vyrábí, což je u AW609 nebo jiných projektů zatím nepředstavitelné.

+1/0
6.2.2013 8:27

P30e53t36r 74D12v37o47ř28á65k 9902207511218

Jinak ostatní fíčury (nůžkový vyrovnávací rotor, tvarování listů hlavního rotoru, ...) se do civilního sektory dostaly od vojáků, kde se používají už desetiletí (nůžkový v. rotor = AH-64, zakřivení listů hl. rotoru = UH-60, Westland Lynx).

+2/0
6.2.2013 8:30

P29e10t22r 57H27a46n85á53k 9941481512281

Ta zmínka o atomovém vrtulníku celkem pobavila.:-)

0/0
6.2.2013 4:18

O70n55d19ř40e79j 77Č18a18p61k49a 6371321463724

V té době by snad i na štípání dřeva na chalupě nejradši použili nějakou malou atomovku :-)

+1/0
6.2.2013 11:57

M19i25c23h49a84l 90P42r63o97k69š23a22n 8502824273652

Souhlasím.  Uvedl jsem jaderný pohon schválně. V padesátých letech se prováděly zkoušky strategických letadel s jaderným pohonem. Důvod byl jasný-létat kolem země s jadernými bombami a navzájem se strašit. Nyní, kdy jsou zásoby ropy omezené, cena paliva vysoká se znovu objevují myšlenky na alternativní paliva, hybridní motory a... možná za pár desítek let se objeví i už skoro zapomenutý "atomový" motor.

0/0
7.2.2013 21:25

P34a14v83e56l 41J81a38n86s84a 2235119421584

Jé, lidi, a pamatujete si na (v tehdejší době bombastickej) scifi seriál Airwolf? Vrtulník prošpikovanej elektronikou a vybavenej i tryskovýma motorama, ovládali ho dva parťáci, mladej a starej...

+11/0
6.2.2013 0:51

L79u71b89o20r 54H36a69n39d55l 5639598844171

jop ;-D

0/0
6.2.2013 1:43

P56e48t27r 67N37i35e90s94t24r33o47j 7888409370862

Airwolf byl super :D

+2/0
6.2.2013 5:24

M35a63r71t88i10n 14P28l96z33á11k 2957559568354

Zrovna jsem vzpomínal, jak se ten seriál jmenoval, díky za připomenutí!

+2/0
6.2.2013 7:30

D78a49v34i71d 34V35o88b69o27r84n75i50k 7632640483529

hned jak jsem uvidel ten navrh, tak jsem si na nej vzpomnel :)

Pred par dny jsem si v hlave broukal tu uvodni znelku :D

0/0
6.2.2013 9:05

D30a23v98i82d 14V90o91b70o83r12n37i50k 7932660413789

to patrilo k vlaknu Airwolf :/

0/0
6.2.2013 9:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.