Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Je nebezpečné létat novým letadlem? Ne, říkají statistiky i pilot

Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce. Na první pohled by se mohlo zdát, že nová letadla mají více problémů než ta, která jsou časem prověřená. Není to úplně pravda. Závady a případné nehody jsou totiž u novinek mnohem více medializovány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48i46c65h91a53l 75Z95e29t41e94k 3108702150227

A 340 nemělo žádnou smetelnou nehodu? A co AF 447 Rio - Paris? Zmizení letadla nad jižním Atlantikem?8-o

0/0
21.1.2013 21:09
Foto

T48e61r77e15z76a 39Š48í17r22o83v39á41, 88T68e76c76h16n18e28t74.68C51z 2598115756951

Dobrý večer, to byla A330: http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/flight.af.447.php

+1/0
22.1.2013 0:01

K30a74r74e50l 18N71e13p57o67v51í30m 8574663811676

A340 je čtyřmotorák, jako jumbo.

0/0
22.1.2013 15:30


J76o73z63e79f 79K15o15s63t54e87l27a20n25s65k64ý 8165652539816

Do A-380 nasadnem, až keď bude pokrstená, teda keď sa nejaká zrúti na zem. Bude veľmi nepravdepodobné, aby krátko po sebe padli dve 380-ky.

Keď to padne, bude to ešte väčší masaker ako keď sa v 80. rokoch zrútilo v Japonsku Jumbo s 555 ľuďmi na palube. Bola to nejaká špeciálna verzia pre Japoncov a len pre vnútroštátne lety.

0/0
21.1.2013 18:46

R77o85b84e89r76t 84B89a82l88a22b66á96n 9552433612

Létat není nebezpečné. Nebezpečné je s ním jen padat.

0/0
21.1.2013 14:49

J75a54n 22K10o61m85á25r68e20k 5955298539923

co tohle má společného s vědou a vesmírem?

0/0
21.1.2013 14:45

P42a11v85e23l 90V23e98t89e89š88n73í12k 7945248315747

Můžu se zeptat kdy bylo A380 "grounded" na 3 měsíce? Pokud vím, tak FAA ani jiná agentura nic takového nikdy nepředepsala. Nějakou dobu je přestal používat Quantas potom, co během letu explodoval jeden Rolls-Royce (A380 jako taková tu explozy ustála). Tam jako příčina byl únik oleje (který se tady mimochodem děje i u B787 a nazývá se to "prkotina a dětská nemoc"). To vůbec nemluvím o úniku paliva (taky prkotina?), která se u A380 nestala.

Co se týká těch únavových mikrotrhlinek (A380), tak ty nikdy nebyly považované za vážnější hrozbu (podle žádné agentury) ani nevedly k nouzovému přistání ani jiné havarijní situaci.

+1/0
21.1.2013 13:30

V41o30j30t64ě81c14h 88H61o52r53s30k90ý 7707257781792

A380 nebylo grounded, ale každý letadlo bylo uzeměno kvuli kontrolám prasklin na tři měsíce, pokud vim. Exploze motoru byla způsobena vadou materiálu a následnym únikem oleje, exploze způsobila nefunkčnost jednoho hydraulickýho systému a únik paliva + pár dalších problémů. (Všechny aerolinky operující s motorama RR A380ky uzemnili)

Jinak se mi zdaj trhilnky v křídlech daleko závažnější, než přehřívání baterií. I když ty trhlinky zrovna nejsou v nosných strukturách.

Úniky paliva na 787 byly způsobeny špatnou várkou ventilů. Unik oleje byl zaznamenanej pokud vim jen jednou.

Hlavním problémem je u 787 Baterie, tak snad to brzo vyřešej.

Snad už žádný problémy nebudou, jak s A380, tak s 787

0/0
21.1.2013 14:00

J64a46r89o56m21i80r 82F63a29r61e84k 4642333357

No A 380 s  motory RR uzemnili primo provozovatele, ne? Ohledne prasklin byly predepsane pravidelne prohlidky podle poctu nalitanych hodin.

P.S. Rychle ctu, pisete to taky.....

P.S.2: Trhlinky jsou mozna zavaznejsi, ale lepe kontrolovantelne. U tech baterii jde o podle me urcitou nepredvidatelnost v chovani.

+1/0
21.1.2013 14:07

V58o90j11t47ě45c63h 98H33o37r60s96k96ý 7617487691772

Ano, uzemnili je přímo aerolinky, ne agentura, několik motorů se při těhlech kontrolách měnilo.

Praskliny se museli zkontrolovat do toho počtu nalýtanejch hodin, ale ovlivnilo to taky všechny stroje.

S tim a bateriema máte pravdu, naštěstí bezpečnostní systémy fungujou jak maj (kontejner na baterie nevyzařoval ani tolik tepla, aby se roztavili plastový pásky, kterejma se baterie uchycuje do letadla, a ventil v trupu se otevřel kuli kouři)

+1/0
21.1.2013 14:14

A98l29e73x94a31n40d77r 41K27o30s49t46k10a 5619516139966

Ohledně těch prasklin. No řekněme si to poctivě, neměly by vznikat, nicméně únava materiálu je únava materiálu. Při konstrukci provedou nějaké simulace a vyjde jim, že to musí vydržet řekněme 20 tisíc hodin letu, nebo 2000 startů/přistání. Tak se předepíše kontrola po půlce tohoto času. A hele, ono to je již poškozené. Ne tolik, aby hrozilo rozlomení, ale poškozené. Tak se prostě předepíše kontrola dříve. O nic jiného nejde. Uvědomte si, že tohle není malinkatá cessna, ale obrovské letadlo (podle verze váha 165-245 tun) takže síly působící na křídlo budou patřičně mohutné.

0/0
21.1.2013 23:01

V68i77l42é25m 64S22t61u95d24n82i31č25k59a 4823851441590

Chvili jsem uvazoval, proc byl letoun trestan za explosi prevazeneho sejkova automobilu ;-D

0/0
21.1.2013 16:55

F39r36a59n33t15i27š43e58k 86S37c97h54l92i64c29h51t16s 9985592941615

Ono nejde o to létat/nelétat.

Ono jde hlavně o to, že se může stát, řečeno slovy expertů, že změna v konstrukci Dreamlineru bude tak rozsáhlá, že bude lepší celý projekt zrušit a letadla zešrotovat. To, ale může zcela zničit i Boeing, který poslední roky vložil veškeré finanční prostředky do vývoje tohoto, bez pochyby, progresivního letadla! Proč tomu tak je? No hlavně proto, že v konstrukci nejsou rezervy - změna konstrukce nebo použitých prvků vede ke změně hmotnosti, k posunutí těžiště, ke změně letových paramentrů a tím k přepracování konstrukce a dočasnému pozastavení výroby! Nikdo není schopen dnes říct, co bude na konci celého procesu. Jedno je jisté, akcionáři Boeingu dnes začínají každý den úpěnlivou modlitbou za přijatelný konec celé aféry.

0/0
21.1.2013 12:56

J11a67r26o61m69i87r 44F49a45r71e24k 4812163357

Jde o baterii! Ne o chybu konstrukce. Drak jako takovy je ok. Nejvetsi problem by byl, pokud by se ukazalo, ze koncepce vynechani hydraulickych a pneumatickych systemu a jejich nahrazeni elektrickymi systemy je spatna, ale to ukaze az cas a dlouhodoby ostry provoz.

0/0
21.1.2013 13:05

P34e96t68r 88T66y94č18k76a 6865842639762

Fly by wire používá Airbus A320 už od roku 1987. To mi přijde jako dost dlouho aby byla ověřena bezpečnost.

+1/0
21.1.2013 13:12

J30a84r68o36m95i36r 91F71a51r96e85k 4752133597

Nejde jen o FBW, nektere hydraulicke a pneumaticke systemy byly nahrazeny elektrickymi (brzdy, tlakovani kabiny, nastaveni stabilizatoru... na wiki je to popsano). Sli zase o kousek dal....

+1/0
21.1.2013 13:19

J62i70ř58í 24K33o47d33ý68d38e53k 7340470756573

Navíc se Fly by wire používá u armádních letadel mnohem déle. Stejně tak určitá verze byla použita u Concorde.

0/0
21.1.2013 13:24

F88r92a90n39t76i15š20e24k 64S76c45h28l55i23c63h82t10s 9815232631455

No právě! Proč myslíte, že zvolili právě tyto akumulátory? Protože se jim do omezeného prostoru vešly, měly dostatečnou kapacitu při nízké hmotnosti. Všude kolem jsou další systémy a přepážky draku navržené prakticky na míru. Každá úprava pak vede k řetězové reakci a nutnosti přepracovat mnohonsobně víc systémů a konstrukčních prvků, než jen akumulátory a systémy jejich ochrany, nabíjení a řízení!

0/0
21.1.2013 13:19

J15a37r69o39m39i96r 25F39a81r70e88k 4252243617

Vidite to moc dramaticky :) tim nechci rict, ze by pripadne zmena byla jednoducha, ale nejde o stavbu noveho letounu.....

0/0
21.1.2013 13:21

F92r33a56n45t79i84š41e83k 88S90c22h58l56i25c83h55t43s 9775982221755

Jestli bych měl věřit dreamlineru nebo concordu, jednoznačně vyhrává concord! Skvělé letadlo!

Dnešní konstruktéři všechno modelují jen na computerech, aniž by vůbec viděli součástky fyzicky. Neříkšm, že je to špatné, ale pak se může taky stát, že se v konstrukci octnou díly jen na základě jejich "papírových" nebo virtuálních parametrů.

0/0
21.1.2013 13:30

P84e59t18r 57T67y82č63k14a 6475852809482

Concord byl taky nejbezpečnější letadlo své doby. Trochu špatné srovnání.

0/0
21.1.2013 13:52

J53a36r76o17m64i38r 58F95a12r95e86k 4332903477

Kridlo concordu bylo taky pocitano na pocitaci pomoci MKP :)

0/0
21.1.2013 14:03

O17n67d19ř42e49j 55Č28a58p12k97a 6781621793974

Na základě toho počítačového modelu se stejně musí postavit prototyp a při testech zničit (stejně jako se dělají crash testy u aut). Akorát se teď na mnohem víc chyb přijde už v tom počítači a ne až na fyzickém modelu nebo dokonce na prototypu...

0/0
21.1.2013 15:36

J77i74ř14í 35K45o91c25u46r32e72k 6165924895788

Mužu se zeptat? Který konstruktér vidí součástku na vlastí oči PŘEDTÍM než ji navrhne?

0/0
22.1.2013 22:51

P81a47v83e16l 92V56e58t29e63š17n25í78k 7385348775737

Přesně tak. Jejich akcie nepadla o 10% náhodou. Mají vážný koncepční problém (ne prkotiny a dětské nemoce).

0/0
21.1.2013 13:41

V19á84c75l77a97v 34P30t81á97č55e55k 1913302864680

Já si nemůžu pomoct ale mě se to letadlo fakt líbí doufám že ty poruchy odstraní:-):-):-)

0/0
21.1.2013 12:35
Foto

L42e29o 55P46o76d95s97t53a58n89i29c91k55y 8152741415793

v Česku je to však zcela jistě bezpečnejší ;-D

0/−2
21.1.2013 11:22
Foto

L35e43o 14P19o42d69s45t52a23n78i46c46k41y 8322901505253

V USA zahynie pri cestných nehodách ročne cca 50 tisíc ľudí. Hovorí to niečo o tom, že lietadlá sú bezpečnejšie?

0/−3
21.1.2013 10:50

P28e17t97r 73T75y19č24k55a 6545472279942

Bezpečnější než auto jistě.

+1/0
21.1.2013 11:05
Foto

L17e37o 17P87o90d25s74t69a32n33i85c85k10y 8332821285163

tak teraz odporúčam zistiť, koľko tie autá cez rok v USA najazdili, ako dlho v a koľko ľudí v nich sedelo - to isté o lietadlách - a koľko je v USA áut a koľko lietadiel a s akou kapacitou ;-D

0/−4
21.1.2013 11:13

P22e58t95r 11T15y88č55k34a 6805612669942

No jistě. Letadla za rok přepraví asi 2,5mld. cestujících na celém světě, 1 mrtvý připadá na 1,3 milionu letů. Ročně umře při leteckých neštěstích cca. 500 lidí na celém světě. To je o dost méně než zemře za rok na silnicích jen v České republice.

0/0
21.1.2013 11:43
Foto

M93a85g24y 97G35r28e70n19d38e52l 6418752741557

statisticky je automobil niekolkotisic nasobne nebezpecnejsi dopravny prostriedok, nez lietadlo.

lietadlo (spolu s vytahom) patria medzi najbezpecnejsie osobne dopravne prostriedky na svete.

0/0
22.1.2013 4:09
Foto

L95e83o 21P87o74d84s41t37a48n34i67c97k16y 8322281425653

v každom prípade - deti do lietadla nepatria

0/−7
21.1.2013 10:47

J73a67n29a 63M85o20l20á74k41o61v53á 7687546226264

Vy zrejme taky ne.

+7/0
21.1.2013 11:06
Foto

L91e92o 54P49o39d94s76t39a43n37i49c29k51y 8542861105593

;-D;-D;-D

0/−2
21.1.2013 11:13

J40a34n 83C76h22y40t96r24ý 2603602509535

Ach jo. To je ale blbě napsaný něbo přeložený. Hned první věta:

.

"Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce."

.

Jak mam jako vědět, jako neletecký odborník, že se nejedná o jedno letadlo? A v článku je několik takových kombinací. ;-€ Proč nemohou napsat "Boing 787 Dreamliner nesmí látat. Obří Airbus A380 byl také uzemněn na......" To by hned dávalo jiný smysl.

+3/−2
21.1.2013 9:52

T19o32m49á78š 76K60n82a29i23f50l 6173340127850

ono to dává smysl i takto. to, že někdo má problémy se elementárním pochopením psaného textu ... není problém autora.

+4/−5
21.1.2013 9:55

J45a12n 92C38h83y74t50r48ý 2673242809235

Jasně, pro toho, kdo ví, že Dreamliner je Boing, tak to dává smysl.

+3/0
21.1.2013 11:50

T52o24m43á25š 87K88n32a17i61f41l 6313470317810

Ne. Tím to není.

+1/−2
21.1.2013 12:31
Foto

M79a50g64y 63G70r32e71n22d74e25l 6478602751577

Ale je. Plne dvojposchodove lietadlo bolo dlho nesplnenym snom mnohych konstrukterov a aeroliniek. Takze kto nepozna, ze B787 sa vola aj Dreamliner, moze si to lahko spliest s A380tkou, ktora je tym splnenym snom mnohych. Je to napisane naozaj prinajmensom matuco.

0/0
22.1.2013 4:06

J23i96ř33í 34S93m15r37ž 7840528763727

Až tomu vychytají blechy , tak to bude dobrá mašina. Piloti se s tím naučí lítat a je po starostech.

+3/0
21.1.2013 9:43

R69a37d41e98k 36T10r57n 2495372246966

To je škoda, je to nádherný stroj plný nových technologií...snad ho dají zpět do provozu :-/

0/0
21.1.2013 9:31

P35e87t63r 10T90y77č65k56a 6615172539952

Může mi někdo vysvětlit proč se v letadlech používají Li-on baterie a ne klasické gelové jako v autech?

+1/−1
21.1.2013 9:28

J23a71k15u17b 55Š63a36f90a44n46d79a 7375587451441

Hmotnost?

+1/0
21.1.2013 9:43

P20e37t10r 26T18y78č59k13a 6675382309382

Nechápu proč mám mínus. Jen jsem se zeptal. To se člověk už nemůže normálně zeptat?

+2/−2
21.1.2013 11:44

O53n38d48ř85e44j 61Č83a44p85k63a 6941491923734

Hmotnost a rozměry (většina letadel ale používá NiCd akumulátory, Li-ion má akorát Dreamliner a částečně A380).

0/0
21.1.2013 13:33

M86i15c90h50a83l 71N42o41v30á46k 1344167362874

Přijde mi, že dokud nová letadla nepadají (to by muselo dojít k fatálnímu poškození draku = křídla, trup atd.), je to OK. I třeba kráva velikosti A380 je schopna bez motorů bezpečně doplachtit desítky km (a doufat, že tam bude kam přistát ;-) Dreamliner používá hromady dlouhodobě nevyzkoušených materiálů, takže se dalo předpokládat, že porodních bolestí bude více. Nelze vše vychytat před nasazením do provozu, protože náklady by byly astronomické (mluvíme-li o únavě materiálu, vyžadovalo by to tisíce hodin ve vzduchu, bez platících pasažérů...)

+3/−1
21.1.2013 9:07
Foto

L43e21o 11P48o26d42s97t47a16n97i92c92k95y 8612101335733

Lietanie lietadlom je tá najnebezpečnejšia vec na svete. Ak by ste sa mohli opýtať tých, čo to neprežili, potvrdili by vám to.

0/−23
21.1.2013 7:57
Foto

S15v75a25t14o71p96l76u86k 46K65n21o95s 3282498201547

presne tak a proto rcne zemre  na silnicich mnohem mene lidi nez pri leteckych katastrofach............ zavrete nekdo toho trolla pls.

+8/−1
21.1.2013 8:19

R28a32d45e11k 37P36a96n27c70h20a90r80t50e31k 6953303643216

Totéž by Vám potvrdili mrtví chodci o vycházení na ulici ;-) dokonce by jich bylo za rok víc, než obětí leteckých katastrof ;-)

+6/0
21.1.2013 8:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.