Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Je nebezpečné létat novým letadlem? Ne, říkají statistiky i pilot

Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce. Na první pohled by se mohlo zdát, že nová letadla mají více problémů než ta, která jsou časem prověřená. Není to úplně pravda. Závady a případné nehody jsou totiž u novinek mnohem více medializovány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M32i68c62h88a57l 77Z42e61t55e90k 3648922290107

A 340 nemělo žádnou smetelnou nehodu? A co AF 447 Rio - Paris? Zmizení letadla nad jižním Atlantikem?8-o

0/0
21.1.2013 21:09
Foto

T83e12r56e94z60a 75Š58í82r40o57v16á77, 23T34e29c14h49n67e59t84.63C24z 2568595836421

Dobrý večer, to byla A330: http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/flight.af.447.php

+1/0
22.1.2013 0:01

K85a25r81e61l 39N10e53p38o45v69í80m 8634883221306

A340 je čtyřmotorák, jako jumbo.

0/0
22.1.2013 15:30

J48o38z14e82f 78K64o18s41t50e50l95a43n43s46k68ý 8545962209276

Do A-380 nasadnem, až keď bude pokrstená, teda keď sa nejaká zrúti na zem. Bude veľmi nepravdepodobné, aby krátko po sebe padli dve 380-ky.

Keď to padne, bude to ešte väčší masaker ako keď sa v 80. rokoch zrútilo v Japonsku Jumbo s 555 ľuďmi na palube. Bola to nejaká špeciálna verzia pre Japoncov a len pre vnútroštátne lety.

0/0
21.1.2013 18:46

R89o43b11e77r27t 16B34a83l87a58b32á85n 9782473642

Létat není nebezpečné. Nebezpečné je s ním jen padat.

0/0
21.1.2013 14:49

J24a85n 51K76o15m77á77r82e40k 5215438669193

co tohle má společného s vědou a vesmírem?

0/0
21.1.2013 14:45

P91a76v24e83l 52V70e32t85e47š59n85í76k 7535798295817

Můžu se zeptat kdy bylo A380 "grounded" na 3 měsíce? Pokud vím, tak FAA ani jiná agentura nic takového nikdy nepředepsala. Nějakou dobu je přestal používat Quantas potom, co během letu explodoval jeden Rolls-Royce (A380 jako taková tu explozy ustála). Tam jako příčina byl únik oleje (který se tady mimochodem děje i u B787 a nazývá se to "prkotina a dětská nemoc"). To vůbec nemluvím o úniku paliva (taky prkotina?), která se u A380 nestala.

Co se týká těch únavových mikrotrhlinek (A380), tak ty nikdy nebyly považované za vážnější hrozbu (podle žádné agentury) ani nevedly k nouzovému přistání ani jiné havarijní situaci.

+1/0
21.1.2013 13:30

V28o64j27t95ě77c31h 82H13o29r14s49k21ý 7607697661832

A380 nebylo grounded, ale každý letadlo bylo uzeměno kvuli kontrolám prasklin na tři měsíce, pokud vim. Exploze motoru byla způsobena vadou materiálu a následnym únikem oleje, exploze způsobila nefunkčnost jednoho hydraulickýho systému a únik paliva + pár dalších problémů. (Všechny aerolinky operující s motorama RR A380ky uzemnili)

Jinak se mi zdaj trhilnky v křídlech daleko závažnější, než přehřívání baterií. I když ty trhlinky zrovna nejsou v nosných strukturách.

Úniky paliva na 787 byly způsobeny špatnou várkou ventilů. Unik oleje byl zaznamenanej pokud vim jen jednou.

Hlavním problémem je u 787 Baterie, tak snad to brzo vyřešej.

Snad už žádný problémy nebudou, jak s A380, tak s 787

0/0
21.1.2013 14:00

J48a24r91o21m43i47r 42F17a24r77e76k 4352643107

No A 380 s  motory RR uzemnili primo provozovatele, ne? Ohledne prasklin byly predepsane pravidelne prohlidky podle poctu nalitanych hodin.

P.S. Rychle ctu, pisete to taky.....

P.S.2: Trhlinky jsou mozna zavaznejsi, ale lepe kontrolovantelne. U tech baterii jde o podle me urcitou nepredvidatelnost v chovani.

+1/0
21.1.2013 14:07

V61o96j57t10ě22c55h 26H70o41r70s92k21ý 7647477311202

Ano, uzemnili je přímo aerolinky, ne agentura, několik motorů se při těhlech kontrolách měnilo.

Praskliny se museli zkontrolovat do toho počtu nalýtanejch hodin, ale ovlivnilo to taky všechny stroje.

S tim a bateriema máte pravdu, naštěstí bezpečnostní systémy fungujou jak maj (kontejner na baterie nevyzařoval ani tolik tepla, aby se roztavili plastový pásky, kterejma se baterie uchycuje do letadla, a ventil v trupu se otevřel kuli kouři)

+1/0
21.1.2013 14:14

A35l76e92x12a37n38d87r 18K48o79s31t19k80a 5109536569476

Ohledně těch prasklin. No řekněme si to poctivě, neměly by vznikat, nicméně únava materiálu je únava materiálu. Při konstrukci provedou nějaké simulace a vyjde jim, že to musí vydržet řekněme 20 tisíc hodin letu, nebo 2000 startů/přistání. Tak se předepíše kontrola po půlce tohoto času. A hele, ono to je již poškozené. Ne tolik, aby hrozilo rozlomení, ale poškozené. Tak se prostě předepíše kontrola dříve. O nic jiného nejde. Uvědomte si, že tohle není malinkatá cessna, ale obrovské letadlo (podle verze váha 165-245 tun) takže síly působící na křídlo budou patřičně mohutné.

0/0
21.1.2013 23:01

V29i52l52é62m 59S57t20u67d77n82i30č27k32a 4823941841130

Chvili jsem uvazoval, proc byl letoun trestan za explosi prevazeneho sejkova automobilu ;-D

0/0
21.1.2013 16:55

F51r98a42n62t71i32š18e49k 61S42c34h16l88i40c26h46t72s 9445942781575

Ono nejde o to létat/nelétat.

Ono jde hlavně o to, že se může stát, řečeno slovy expertů, že změna v konstrukci Dreamlineru bude tak rozsáhlá, že bude lepší celý projekt zrušit a letadla zešrotovat. To, ale může zcela zničit i Boeing, který poslední roky vložil veškeré finanční prostředky do vývoje tohoto, bez pochyby, progresivního letadla! Proč tomu tak je? No hlavně proto, že v konstrukci nejsou rezervy - změna konstrukce nebo použitých prvků vede ke změně hmotnosti, k posunutí těžiště, ke změně letových paramentrů a tím k přepracování konstrukce a dočasnému pozastavení výroby! Nikdo není schopen dnes říct, co bude na konci celého procesu. Jedno je jisté, akcionáři Boeingu dnes začínají každý den úpěnlivou modlitbou za přijatelný konec celé aféry.

0/0
21.1.2013 12:56

J75a29r82o44m58i55r 66F89a25r95e36k 4332773577

Jde o baterii! Ne o chybu konstrukce. Drak jako takovy je ok. Nejvetsi problem by byl, pokud by se ukazalo, ze koncepce vynechani hydraulickych a pneumatickych systemu a jejich nahrazeni elektrickymi systemy je spatna, ale to ukaze az cas a dlouhodoby ostry provoz.

0/0
21.1.2013 13:05

P53e24t84r 56T30y43č22k96a 6245852609882

Fly by wire používá Airbus A320 už od roku 1987. To mi přijde jako dost dlouho aby byla ověřena bezpečnost.

+1/0
21.1.2013 13:12

J52a14r80o58m47i98r 16F55a75r78e58k 4282223767

Nejde jen o FBW, nektere hydraulicke a pneumaticke systemy byly nahrazeny elektrickymi (brzdy, tlakovani kabiny, nastaveni stabilizatoru... na wiki je to popsano). Sli zase o kousek dal....

+1/0
21.1.2013 13:19

J51i59ř45í 45K96o81d21ý81d71e31k 7870870736443

Navíc se Fly by wire používá u armádních letadel mnohem déle. Stejně tak určitá verze byla použita u Concorde.

0/0
21.1.2013 13:24

F44r77a14n95t82i69š12e62k 19S66c57h36l27i31c81h74t64s 9665432521905

No právě! Proč myslíte, že zvolili právě tyto akumulátory? Protože se jim do omezeného prostoru vešly, měly dostatečnou kapacitu při nízké hmotnosti. Všude kolem jsou další systémy a přepážky draku navržené prakticky na míru. Každá úprava pak vede k řetězové reakci a nutnosti přepracovat mnohonsobně víc systémů a konstrukčních prvků, než jen akumulátory a systémy jejich ochrany, nabíjení a řízení!

0/0
21.1.2013 13:19

J62a61r78o87m77i77r 69F41a58r69e59k 4352703217

Vidite to moc dramaticky :) tim nechci rict, ze by pripadne zmena byla jednoducha, ale nejde o stavbu noveho letounu.....

0/0
21.1.2013 13:21

F97r74a62n44t52i73š88e49k 78S87c70h64l88i98c96h66t31s 9535302531805

Jestli bych měl věřit dreamlineru nebo concordu, jednoznačně vyhrává concord! Skvělé letadlo!

Dnešní konstruktéři všechno modelují jen na computerech, aniž by vůbec viděli součástky fyzicky. Neříkšm, že je to špatné, ale pak se může taky stát, že se v konstrukci octnou díly jen na základě jejich "papírových" nebo virtuálních parametrů.

0/0
21.1.2013 13:30

P25e35t18r 15T91y42č30k60a 6965962119552

Concord byl taky nejbezpečnější letadlo své doby. Trochu špatné srovnání.

0/0
21.1.2013 13:52

J20a83r10o12m31i90r 78F12a23r82e90k 4262223877

Kridlo concordu bylo taky pocitano na pocitaci pomoci MKP :)

0/0
21.1.2013 14:03

O69n44d91ř47e16j 14Č27a39p81k48a 6531391593414

Na základě toho počítačového modelu se stejně musí postavit prototyp a při testech zničit (stejně jako se dělají crash testy u aut). Akorát se teď na mnohem víc chyb přijde už v tom počítači a ne až na fyzickém modelu nebo dokonce na prototypu...

0/0
21.1.2013 15:36

J67i88ř80í 89K69o19c78u25r96e63k 6105624515508

Mužu se zeptat? Který konstruktér vidí součástku na vlastí oči PŘEDTÍM než ji navrhne?

0/0
22.1.2013 22:51

P67a42v44e90l 91V14e71t85e68š58n90í95k 7375808115607

Přesně tak. Jejich akcie nepadla o 10% náhodou. Mají vážný koncepční problém (ne prkotiny a dětské nemoce).

0/0
21.1.2013 13:41

V58á91c40l47a44v 33P11t10á56č13e19k 1533462374470

Já si nemůžu pomoct ale mě se to letadlo fakt líbí doufám že ty poruchy odstraní:-):-):-)

0/0
21.1.2013 12:35
Foto

L52e62o 76P70o48d13s61t47a55n68i81c29k32y 8972721815973

v Česku je to však zcela jistě bezpečnejší ;-D

0/−2
21.1.2013 11:22
Foto

L24e45o 15P17o31d13s16t43a41n43i44c88k93y 8272481415203

V USA zahynie pri cestných nehodách ročne cca 50 tisíc ľudí. Hovorí to niečo o tom, že lietadlá sú bezpečnejšie?

0/−3
21.1.2013 10:50

P47e43t60r 19T62y56č95k54a 6845772629142

Bezpečnější než auto jistě.

+1/0
21.1.2013 11:05
Foto

L77e12o 83P30o21d39s11t31a39n31i58c70k36y 8172691275573

tak teraz odporúčam zistiť, koľko tie autá cez rok v USA najazdili, ako dlho v a koľko ľudí v nich sedelo - to isté o lietadlách - a koľko je v USA áut a koľko lietadiel a s akou kapacitou ;-D

0/−4
21.1.2013 11:13

P60e51t42r 87T21y59č38k30a 6875612879192

No jistě. Letadla za rok přepraví asi 2,5mld. cestujících na celém světě, 1 mrtvý připadá na 1,3 milionu letů. Ročně umře při leteckých neštěstích cca. 500 lidí na celém světě. To je o dost méně než zemře za rok na silnicích jen v České republice.

0/0
21.1.2013 11:43
Foto

M62a45g34y 52G39r62e40n60d67e82l 6868472191807

statisticky je automobil niekolkotisic nasobne nebezpecnejsi dopravny prostriedok, nez lietadlo.

lietadlo (spolu s vytahom) patria medzi najbezpecnejsie osobne dopravne prostriedky na svete.

0/0
22.1.2013 4:09
Foto

L26e84o 88P81o55d86s78t95a33n36i29c25k66y 8522541105323

v každom prípade - deti do lietadla nepatria

0/−7
21.1.2013 10:47

J77a22n22a 75M84o33l27á95k53o38v66á 7897766636934

Vy zrejme taky ne.

+7/0
21.1.2013 11:06
Foto

L78e40o 42P53o41d15s15t10a40n66i22c97k33y 8242951875153

;-D;-D;-D

0/−2
21.1.2013 11:13

J67a60n 19C35h95y14t40r60ý 2713852119585

Ach jo. To je ale blbě napsaný něbo přeložený. Hned první věta:

.

"Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce."

.

Jak mam jako vědět, jako neletecký odborník, že se nejedná o jedno letadlo? A v článku je několik takových kombinací. ;-€ Proč nemohou napsat "Boing 787 Dreamliner nesmí látat. Obří Airbus A380 byl také uzemněn na......" To by hned dávalo jiný smysl.

+3/−2
21.1.2013 9:52

T21o16m56á72š 34K45n35a19i10f67l 6273710217810

ono to dává smysl i takto. to, že někdo má problémy se elementárním pochopením psaného textu ... není problém autora.

+4/−5
21.1.2013 9:55

J19a72n 35C93h81y56t49r60ý 2313262539685

Jasně, pro toho, kdo ví, že Dreamliner je Boing, tak to dává smysl.

+3/0
21.1.2013 11:50

T81o36m12á92š 69K29n14a51i28f60l 6643340977770

Ne. Tím to není.

+1/−2
21.1.2013 12:31
Foto

M70a77g14y 98G42r46e23n24d93e66l 6348762141547

Ale je. Plne dvojposchodove lietadlo bolo dlho nesplnenym snom mnohych konstrukterov a aeroliniek. Takze kto nepozna, ze B787 sa vola aj Dreamliner, moze si to lahko spliest s A380tkou, ktora je tym splnenym snom mnohych. Je to napisane naozaj prinajmensom matuco.

0/0
22.1.2013 4:06

J18i59ř83í 39S28m65r63ž 7970178173977

Až tomu vychytají blechy , tak to bude dobrá mašina. Piloti se s tím naučí lítat a je po starostech.

+3/0
21.1.2013 9:43

R96a67d69e62k 58T17r11n 2955132856706

To je škoda, je to nádherný stroj plný nových technologií...snad ho dají zpět do provozu :-/

0/0
21.1.2013 9:31

P56e32t82r 17T54y67č41k44a 6675912259582

Může mi někdo vysvětlit proč se v letadlech používají Li-on baterie a ne klasické gelové jako v autech?

+1/−1
21.1.2013 9:28

J42a67k76u35b 15Š41a24f71a70n96d11a 7445777531601

Hmotnost?

+1/0
21.1.2013 9:43

P45e58t33r 80T11y68č47k13a 6605552219202

Nechápu proč mám mínus. Jen jsem se zeptal. To se člověk už nemůže normálně zeptat?

+2/−2
21.1.2013 11:44

O94n66d71ř49e15j 81Č19a37p94k80a 6811941633874

Hmotnost a rozměry (většina letadel ale používá NiCd akumulátory, Li-ion má akorát Dreamliner a částečně A380).

0/0
21.1.2013 13:33

M23i98c59h30a47l 38N11o16v94á84k 1444217232894

Přijde mi, že dokud nová letadla nepadají (to by muselo dojít k fatálnímu poškození draku = křídla, trup atd.), je to OK. I třeba kráva velikosti A380 je schopna bez motorů bezpečně doplachtit desítky km (a doufat, že tam bude kam přistát ;-) Dreamliner používá hromady dlouhodobě nevyzkoušených materiálů, takže se dalo předpokládat, že porodních bolestí bude více. Nelze vše vychytat před nasazením do provozu, protože náklady by byly astronomické (mluvíme-li o únavě materiálu, vyžadovalo by to tisíce hodin ve vzduchu, bez platících pasažérů...)

+3/−1
21.1.2013 9:07
Foto

L94e63o 25P78o93d31s28t15a98n57i95c61k68y 8262651635763

Lietanie lietadlom je tá najnebezpečnejšia vec na svete. Ak by ste sa mohli opýtať tých, čo to neprežili, potvrdili by vám to.

0/−23
21.1.2013 7:57
Foto

S38v26a22t54o47p53l40u17k 81K18n88o70s 3862148931687

presne tak a proto rcne zemre  na silnicich mnohem mene lidi nez pri leteckych katastrofach............ zavrete nekdo toho trolla pls.

+8/−1
21.1.2013 8:19

R28a42d40e65k 13P10a42n68c18h10a12r34t84e68k 6843493413186

Totéž by Vám potvrdili mrtví chodci o vycházení na ulici ;-) dokonce by jich bylo za rok víc, než obětí leteckých katastrof ;-)

+6/0
21.1.2013 8:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.