Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Je nebezpečné létat novým letadlem? Ne, říkají statistiky i pilot

Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce. Na první pohled by se mohlo zdát, že nová letadla mají více problémů než ta, která jsou časem prověřená. Není to úplně pravda. Závady a případné nehody jsou totiž u novinek mnohem více medializovány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M95i93c96h21a32l 23Z62e96t46e89k 3548512650597

A 340 nemělo žádnou smetelnou nehodu? A co AF 447 Rio - Paris? Zmizení letadla nad jižním Atlantikem?8-o

0/0
21.1.2013 21:09
Foto

T55e19r71e95z80a 43Š63í75r21o71v40á18, 67T32e42c73h39n26e40t35.38C43z 2618115976371

Dobrý večer, to byla A330: http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/flight.af.447.php

+1/0
22.1.2013 0:01

K52a10r91e41l 71N65e94p17o69v26í93m 8914973891436

A340 je čtyřmotorák, jako jumbo.

0/0
22.1.2013 15:30

J38o70z64e47f 91K96o32s71t17e56l91a50n67s31k12ý 8185792639196

Do A-380 nasadnem, až keď bude pokrstená, teda keď sa nejaká zrúti na zem. Bude veľmi nepravdepodobné, aby krátko po sebe padli dve 380-ky.

Keď to padne, bude to ešte väčší masaker ako keď sa v 80. rokoch zrútilo v Japonsku Jumbo s 555 ľuďmi na palube. Bola to nejaká špeciálna verzia pre Japoncov a len pre vnútroštátne lety.

0/0
21.1.2013 18:46

R77o67b67e50r54t 45B26a68l42a97b44á68n 9602913432

Létat není nebezpečné. Nebezpečné je s ním jen padat.

0/0
21.1.2013 14:49

J41a20n 89K93o50m45á12r41e70k 5385628859413

co tohle má společného s vědou a vesmírem?

0/0
21.1.2013 14:45

P97a91v58e36l 51V53e54t27e69š38n65í13k 7335458395377

Můžu se zeptat kdy bylo A380 "grounded" na 3 měsíce? Pokud vím, tak FAA ani jiná agentura nic takového nikdy nepředepsala. Nějakou dobu je přestal používat Quantas potom, co během letu explodoval jeden Rolls-Royce (A380 jako taková tu explozy ustála). Tam jako příčina byl únik oleje (který se tady mimochodem děje i u B787 a nazývá se to "prkotina a dětská nemoc"). To vůbec nemluvím o úniku paliva (taky prkotina?), která se u A380 nestala.

Co se týká těch únavových mikrotrhlinek (A380), tak ty nikdy nebyly považované za vážnější hrozbu (podle žádné agentury) ani nevedly k nouzovému přistání ani jiné havarijní situaci.

+1/0
21.1.2013 13:30

V75o45j11t56ě26c84h 10H75o18r34s55k90ý 7357687571942

A380 nebylo grounded, ale každý letadlo bylo uzeměno kvuli kontrolám prasklin na tři měsíce, pokud vim. Exploze motoru byla způsobena vadou materiálu a následnym únikem oleje, exploze způsobila nefunkčnost jednoho hydraulickýho systému a únik paliva + pár dalších problémů. (Všechny aerolinky operující s motorama RR A380ky uzemnili)

Jinak se mi zdaj trhilnky v křídlech daleko závažnější, než přehřívání baterií. I když ty trhlinky zrovna nejsou v nosných strukturách.

Úniky paliva na 787 byly způsobeny špatnou várkou ventilů. Unik oleje byl zaznamenanej pokud vim jen jednou.

Hlavním problémem je u 787 Baterie, tak snad to brzo vyřešej.

Snad už žádný problémy nebudou, jak s A380, tak s 787

0/0
21.1.2013 14:00

J19a73r25o86m80i74r 39F94a88r19e94k 4802613277

No A 380 s  motory RR uzemnili primo provozovatele, ne? Ohledne prasklin byly predepsane pravidelne prohlidky podle poctu nalitanych hodin.

P.S. Rychle ctu, pisete to taky.....

P.S.2: Trhlinky jsou mozna zavaznejsi, ale lepe kontrolovantelne. U tech baterii jde o podle me urcitou nepredvidatelnost v chovani.

+1/0
21.1.2013 14:07

V15o44j55t25ě85c38h 86H77o16r51s10k33ý 7667927571452

Ano, uzemnili je přímo aerolinky, ne agentura, několik motorů se při těhlech kontrolách měnilo.

Praskliny se museli zkontrolovat do toho počtu nalýtanejch hodin, ale ovlivnilo to taky všechny stroje.

S tim a bateriema máte pravdu, naštěstí bezpečnostní systémy fungujou jak maj (kontejner na baterie nevyzařoval ani tolik tepla, aby se roztavili plastový pásky, kterejma se baterie uchycuje do letadla, a ventil v trupu se otevřel kuli kouři)

+1/0
21.1.2013 14:14

A52l53e50x84a37n93d50r 50K28o79s64t48k38a 5219496549606

Ohledně těch prasklin. No řekněme si to poctivě, neměly by vznikat, nicméně únava materiálu je únava materiálu. Při konstrukci provedou nějaké simulace a vyjde jim, že to musí vydržet řekněme 20 tisíc hodin letu, nebo 2000 startů/přistání. Tak se předepíše kontrola po půlce tohoto času. A hele, ono to je již poškozené. Ne tolik, aby hrozilo rozlomení, ale poškozené. Tak se prostě předepíše kontrola dříve. O nic jiného nejde. Uvědomte si, že tohle není malinkatá cessna, ale obrovské letadlo (podle verze váha 165-245 tun) takže síly působící na křídlo budou patřičně mohutné.

0/0
21.1.2013 23:01

V32i95l68é23m 29S27t57u71d51n80i66č51k37a 4303871191600

Chvili jsem uvazoval, proc byl letoun trestan za explosi prevazeneho sejkova automobilu ;-D

0/0
21.1.2013 16:55

F25r53a39n43t47i50š95e26k 13S45c82h35l54i19c82h86t13s 9495452841925

Ono nejde o to létat/nelétat.

Ono jde hlavně o to, že se může stát, řečeno slovy expertů, že změna v konstrukci Dreamlineru bude tak rozsáhlá, že bude lepší celý projekt zrušit a letadla zešrotovat. To, ale může zcela zničit i Boeing, který poslední roky vložil veškeré finanční prostředky do vývoje tohoto, bez pochyby, progresivního letadla! Proč tomu tak je? No hlavně proto, že v konstrukci nejsou rezervy - změna konstrukce nebo použitých prvků vede ke změně hmotnosti, k posunutí těžiště, ke změně letových paramentrů a tím k přepracování konstrukce a dočasnému pozastavení výroby! Nikdo není schopen dnes říct, co bude na konci celého procesu. Jedno je jisté, akcionáři Boeingu dnes začínají každý den úpěnlivou modlitbou za přijatelný konec celé aféry.

0/0
21.1.2013 12:56

J71a86r97o57m16i15r 41F88a13r36e34k 4142903697

Jde o baterii! Ne o chybu konstrukce. Drak jako takovy je ok. Nejvetsi problem by byl, pokud by se ukazalo, ze koncepce vynechani hydraulickych a pneumatickych systemu a jejich nahrazeni elektrickymi systemy je spatna, ale to ukaze az cas a dlouhodoby ostry provoz.

0/0
21.1.2013 13:05

P53e37t56r 85T22y43č67k19a 6445702679122

Fly by wire používá Airbus A320 už od roku 1987. To mi přijde jako dost dlouho aby byla ověřena bezpečnost.

+1/0
21.1.2013 13:12

J45a80r58o64m43i88r 60F54a19r22e50k 4402203267

Nejde jen o FBW, nektere hydraulicke a pneumaticke systemy byly nahrazeny elektrickymi (brzdy, tlakovani kabiny, nastaveni stabilizatoru... na wiki je to popsano). Sli zase o kousek dal....

+1/0
21.1.2013 13:19

J90i35ř43í 91K55o77d68ý95d48e28k 7930150746273

Navíc se Fly by wire používá u armádních letadel mnohem déle. Stejně tak určitá verze byla použita u Concorde.

0/0
21.1.2013 13:24

F90r36a15n49t91i72š26e79k 44S92c23h82l73i79c53h62t11s 9235932661645

No právě! Proč myslíte, že zvolili právě tyto akumulátory? Protože se jim do omezeného prostoru vešly, měly dostatečnou kapacitu při nízké hmotnosti. Všude kolem jsou další systémy a přepážky draku navržené prakticky na míru. Každá úprava pak vede k řetězové reakci a nutnosti přepracovat mnohonsobně víc systémů a konstrukčních prvků, než jen akumulátory a systémy jejich ochrany, nabíjení a řízení!

0/0
21.1.2013 13:19

J98a22r94o51m73i95r 70F63a67r38e37k 4492683807

Vidite to moc dramaticky :) tim nechci rict, ze by pripadne zmena byla jednoducha, ale nejde o stavbu noveho letounu.....

0/0
21.1.2013 13:21

F92r41a15n47t95i42š27e55k 88S39c53h64l73i39c83h29t80s 9205322521935

Jestli bych měl věřit dreamlineru nebo concordu, jednoznačně vyhrává concord! Skvělé letadlo!

Dnešní konstruktéři všechno modelují jen na computerech, aniž by vůbec viděli součástky fyzicky. Neříkšm, že je to špatné, ale pak se může taky stát, že se v konstrukci octnou díly jen na základě jejich "papírových" nebo virtuálních parametrů.

0/0
21.1.2013 13:30

P65e51t81r 63T45y75č20k63a 6105812779362

Concord byl taky nejbezpečnější letadlo své doby. Trochu špatné srovnání.

0/0
21.1.2013 13:52

J82a21r44o55m33i64r 22F10a34r82e20k 4322913857

Kridlo concordu bylo taky pocitano na pocitaci pomoci MKP :)

0/0
21.1.2013 14:03

O47n20d72ř72e85j 67Č15a45p26k30a 6511471243644

Na základě toho počítačového modelu se stejně musí postavit prototyp a při testech zničit (stejně jako se dělají crash testy u aut). Akorát se teď na mnohem víc chyb přijde už v tom počítači a ne až na fyzickém modelu nebo dokonce na prototypu...

0/0
21.1.2013 15:36

J90i71ř77í 93K97o40c19u26r82e93k 6975984985608

Mužu se zeptat? Který konstruktér vidí součástku na vlastí oči PŘEDTÍM než ji navrhne?

0/0
22.1.2013 22:51

P18a27v40e18l 89V59e18t15e27š82n60í35k 7885678565537

Přesně tak. Jejich akcie nepadla o 10% náhodou. Mají vážný koncepční problém (ne prkotiny a dětské nemoce).

0/0
21.1.2013 13:41

V82á55c70l24a69v 24P65t36á37č93e86k 1473592644540

Já si nemůžu pomoct ale mě se to letadlo fakt líbí doufám že ty poruchy odstraní:-):-):-)

0/0
21.1.2013 12:35

L54e58o 24P85o18d25s33t63a63n38i11c14k31y 8492251835483

v Česku je to však zcela jistě bezpečnejší ;-D

0/−2
21.1.2013 11:22

L23e78o 42P71o71d65s30t78a79n53i45c14k58y 8892411735443

V USA zahynie pri cestných nehodách ročne cca 50 tisíc ľudí. Hovorí to niečo o tom, že lietadlá sú bezpečnejšie?

0/−3
21.1.2013 10:50

P11e34t14r 27T51y78č34k30a 6985842759622

Bezpečnější než auto jistě.

+1/0
21.1.2013 11:05

L23e57o 61P24o75d92s43t74a73n15i78c80k58y 8342911895283

tak teraz odporúčam zistiť, koľko tie autá cez rok v USA najazdili, ako dlho v a koľko ľudí v nich sedelo - to isté o lietadlách - a koľko je v USA áut a koľko lietadiel a s akou kapacitou ;-D

0/−4
21.1.2013 11:13

P37e76t10r 13T96y45č59k27a 6135382139782

No jistě. Letadla za rok přepraví asi 2,5mld. cestujících na celém světě, 1 mrtvý připadá na 1,3 milionu letů. Ročně umře při leteckých neštěstích cca. 500 lidí na celém světě. To je o dost méně než zemře za rok na silnicích jen v České republice.

0/0
21.1.2013 11:43
Foto

M58a23g14y 16G13r86e19n69d39e53l 6218592251207

statisticky je automobil niekolkotisic nasobne nebezpecnejsi dopravny prostriedok, nez lietadlo.

lietadlo (spolu s vytahom) patria medzi najbezpecnejsie osobne dopravne prostriedky na svete.

0/0
22.1.2013 4:09

L18e44o 84P88o74d78s30t32a62n34i57c58k83y 8542811655623

v každom prípade - deti do lietadla nepatria

0/−7
21.1.2013 10:47

J88a37n71a 86M94o18l50á14k22o41v74á 7187286426244

Vy zrejme taky ne.

+7/0
21.1.2013 11:06

L23e32o 66P39o93d50s14t55a29n73i68c32k49y 8502971815973

;-D;-D;-D

0/−2
21.1.2013 11:13

J52a57n 13C19h20y96t76r68ý 2763702419635

Ach jo. To je ale blbě napsaný něbo přeložený. Hned první věta:

.

"Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce."

.

Jak mam jako vědět, jako neletecký odborník, že se nejedná o jedno letadlo? A v článku je několik takových kombinací. ;-€ Proč nemohou napsat "Boing 787 Dreamliner nesmí látat. Obří Airbus A380 byl také uzemněn na......" To by hned dávalo jiný smysl.

+3/−2
21.1.2013 9:52

T16o10m94á93š 62K18n79a98i62f90l 6933650867300

ono to dává smysl i takto. to, že někdo má problémy se elementárním pochopením psaného textu ... není problém autora.

+4/−5
21.1.2013 9:55

J88a23n 19C97h55y19t32r64ý 2203512729475

Jasně, pro toho, kdo ví, že Dreamliner je Boing, tak to dává smysl.

+3/0
21.1.2013 11:50

T52o89m13á33š 93K54n19a91i21f93l 6693680587560

Ne. Tím to není.

+1/−2
21.1.2013 12:31
Foto

M41a93g76y 63G44r92e20n63d87e53l 6148652291687

Ale je. Plne dvojposchodove lietadlo bolo dlho nesplnenym snom mnohych konstrukterov a aeroliniek. Takze kto nepozna, ze B787 sa vola aj Dreamliner, moze si to lahko spliest s A380tkou, ktora je tym splnenym snom mnohych. Je to napisane naozaj prinajmensom matuco.

0/0
22.1.2013 4:06

J25i62ř20í 91S70m68r62ž 7690168503957

Až tomu vychytají blechy , tak to bude dobrá mašina. Piloti se s tím naučí lítat a je po starostech.

+3/0
21.1.2013 9:43

R34a95d37e73k 57T28r42n 2435212266216

To je škoda, je to nádherný stroj plný nových technologií...snad ho dají zpět do provozu :-/

0/0
21.1.2013 9:31

P10e32t96r 67T81y33č31k86a 6695832629482

Může mi někdo vysvětlit proč se v letadlech používají Li-on baterie a ne klasické gelové jako v autech?

+1/−1
21.1.2013 9:28

J33a57k33u62b 28Š62a32f44a65n12d16a 7255607761511

Hmotnost?

+1/0
21.1.2013 9:43

P70e41t14r 42T31y10č43k39a 6885142109832

Nechápu proč mám mínus. Jen jsem se zeptal. To se člověk už nemůže normálně zeptat?

+2/−2
21.1.2013 11:44

O10n31d81ř91e71j 70Č77a74p51k22a 6611391373954

Hmotnost a rozměry (většina letadel ale používá NiCd akumulátory, Li-ion má akorát Dreamliner a částečně A380).

0/0
21.1.2013 13:33

M44i58c60h64a63l 48N11o30v53á40k 1944577472484

Přijde mi, že dokud nová letadla nepadají (to by muselo dojít k fatálnímu poškození draku = křídla, trup atd.), je to OK. I třeba kráva velikosti A380 je schopna bez motorů bezpečně doplachtit desítky km (a doufat, že tam bude kam přistát ;-) Dreamliner používá hromady dlouhodobě nevyzkoušených materiálů, takže se dalo předpokládat, že porodních bolestí bude více. Nelze vše vychytat před nasazením do provozu, protože náklady by byly astronomické (mluvíme-li o únavě materiálu, vyžadovalo by to tisíce hodin ve vzduchu, bez platících pasažérů...)

+3/−1
21.1.2013 9:07

L57e11o 79P35o89d60s65t90a60n92i62c31k48y 8552161965543

Lietanie lietadlom je tá najnebezpečnejšia vec na svete. Ak by ste sa mohli opýtať tých, čo to neprežili, potvrdili by vám to.

0/−23
21.1.2013 7:57
Foto

S66v45a93t38o67p60l69u88k 51K83n43o44s 3702898521847

presne tak a proto rcne zemre  na silnicich mnohem mene lidi nez pri leteckych katastrofach............ zavrete nekdo toho trolla pls.

+8/−1
21.1.2013 8:19

R90a56d70e78k 43P42a43n94c12h54a67r18t67e43k 6833593113366

Totéž by Vám potvrdili mrtví chodci o vycházení na ulici ;-) dokonce by jich bylo za rok víc, než obětí leteckých katastrof ;-)

+6/0
21.1.2013 8:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.