Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Raketoplán se rozpadal, ale posádka nic netušila. Zkáza Columbie

NASA a s ní i celý svět si dnes, v pátek 1. února 2013, připomíná výročí tří největších katastrof při pilotovaných letech a jejich oběti. Všechny se shodou okolností odehrály vždy na rozhraní ledna a února, byť samozřejmě v různých letech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R93i35c26h59a32r92d 81N92o30v38á58k 9181952752636

Bezva článek, dneska na Technetu už druhej, zachraňujete aspoň částečně úroveň iDnes R^ :-)

0/0
6.2.2013 0:16

P12a20v86e38l 91F26a10r98a 9964545128978

Ti "citovači z bible" to je pěkná sebranka! Rv

0/0
4.2.2013 7:57

L24u65k27á81š 45K68o79h57o22u68t 7718144432919

v té infografice o columbii je chybička... je tam čas posunutý o hodinu... 14:53 pak 13:54 a pak 14:58... asi se nevraceli v čase že ne...

je to detail.... :)

+1/0
3.2.2013 14:30

J70a21n 19J30e94ž61e27k 3141475497375

> klesala rychlostí přibližně 20 000 km/h

Ehm, opravdu tak rychle?

0/0
2.2.2013 10:39

P13a53v94e93l 36S29a14m30e93k 9677367135566

Raketoplán vstupuje do atmosféry rychlosti 7,5 km/s tedy cca 27000 km/h takže vašich 20000 km/h je celkem logických když zpomaluje třením o atmosféru. Ale není to samozřejme rychlost vertilkální ale rychlost letu vpřed.

0/0
3.2.2013 13:38

L22u48k26á27š 51K43o48h82o93u98t 7558874882769

jde o rychlost pohybu vpřed, nikoliv výškové metry... raketoplán obvykle operuje v oblasti tzv. LEO (Low Earth Orbit) cca 300km. Ale i tak je raketoplán více méně řízená cihla... moc aerodynamiky nepobral takže jeho schopnost letu závisí na jeho rychlosti i proto přistává rychlostí 480km/h (při nižších rychlostech by neměl vztlak a neudržel by se ve vzduchu). Řídit tuhle věc jistě není vůbec jednoduché i za standartní situace

0/0
3.2.2013 14:35

J58a49n 79J20e28ž76e53k 3421245837635

Pánové, mně je jasné, jak dobře to autor myslel a jak blbě to napsal. Opravdu mi není nutné vysvětlovat "LEO", "vstup do atmosféry" apod.

0/0
3.2.2013 15:31

M85a48r66t82i49n 34J44i17r62o17u55s44e10k 7626135105548

No prostě "A Colombian Enterprise to Endeavor for the Discovery of Atlantis... and all Challengers shall be destroyed."

0/−1
2.2.2013 0:44

A19l54e49n15a 47N51o55s79k23o56v18á 7357123795349

Chtela jsem napsat neco moudreho, ale to bych si nesmela vsimnout, ze jsem prvni zena v diskuzi :-D.

+1/0
2.2.2013 0:24
Foto

H42a63n65a 93A81n98t53o73n20o80v35á 6687129144794

Tak napište, že se článek povedl, to můžou i ženské.

+2/0
2.2.2013 14:09

R56i24c75h98a32r69d 43K57á47b96a 8209138350760

Diky za pekny clanek. Aspon nejaka kvalitni rubrika na iDnes. R^

+8/0
1.2.2013 19:26

T36o80m60á37š 31B12l45a96h19o28š 6556647795390

Stále nechápu, proč se Astronautům říká kosmonauti ...

Dokud nepadl bolševik, ve všech tehdejších publikacích jsem se setkával s astronauty.

Ale teď se zase zavádí podivná móda kosmonautů, přičemž pokud vím, tak kosmonauti létali především z Bajkonuru ... :-/

0/−4
1.2.2013 18:25

J34i21ř82í 53K74v42ě10š 1923586132561

Spíš byste se měl ptát, proč se kosmonautům říká astronauti. Výraz "kosmonaut" totiž vznikl dříve. Ne o moc, ale dříve. ;-)

+7/0
1.2.2013 18:50

T64o97m15á27š 96B70l94a28h96o83š 6986747405790

Pokud NASA píše o astronautech, byli, jsou a budou to pro mě astronauti.

Nemusím to používat jen proto, že první kosmonaut byl právě kosmonaut ...

+1/−4
1.2.2013 19:23

J12i43ř59í 15K57v53ě67š 1883146332361

Nemusíte. Ale ani není důvod, abyste to jiným zakazoval.

+2/0
1.2.2013 19:36

T23o66m37á91š 76B42l31a57h80o66š 6146407785210

To snad někomu zakazuju?8-o

0/−3
1.2.2013 23:19
Foto

P57a59v46e82l 54K35a46s51í72k72, 98T49e86c11h58n88e74t92.81c90z

Je zvykem používat astronaut pro astronauty NASA a kosmonaut pro ruský vesmírný program. A pak tady máme "účastníka kosmického provozu" jako neutrální termín odlišující amateré od profesionálů (http://en.wikipedia.org/wiki/Spaceflight_participant) :-)

+2/0
1.2.2013 22:49
Foto

J82a13n 67P35e29š51e76k 1271597234960

Ještě tu máme tchajkonauta!

0/0
2.2.2013 0:50

M13a80r93t10i92n 30P15a59p97r88o71s 3934648925363

Jo a remek je českonaut :-)

17.6.2013 14:31
Foto

D54a30v97i90d 90K20l58o86u38d53a 4914208636134

Díky za skvělej článek, těším se na další.

+3/0
1.2.2013 14:13
Foto

K57a29r91e58l 74S94e68i92d11l 8659675690438

Díky redakci a těším se na další díly (stejně jako u seriálu o r. 1938).

+3/0
1.2.2013 13:40

O82n11d21ř19e12j 41L91e95k55e29š 8678312854541

Ale jak bylo receno, stejne i kdyby o poskozeni vedeli, by jim nezbylo nic jineho nez to presto zkusit, protoze jina moznost zrejme nebyla.

+3/0
1.2.2013 11:52
Foto

K92a65r55e11l 19S51e55i49d69l 8799445880978

Možná pro ně bylo lepší, že o tom nevěděli... Vzpomněl jsem si na příběh Komarova, který tu před časem vycházel.

+4/0
1.2.2013 13:42

M67i61l28o41s 33Z31a76k 6746858267435

Meli jim to rict. Treba by se s tim dalo neco udelat. Korekce letove drahy, nebo tak neco. Vim, ze raketoplan ma letove vlastnosti padajici cihly, ale zkusit neco mohli. Komarov mel ze zacatku stesti a skoro se mu to povedlo. Treba by oni meli tho stesti trochu vic :-)

+1/0
1.2.2013 16:17

A88l78e70š 16H11o10r33á36k 3875493750379

Myslím, že je dobře, že jim to neřekli. Vy byste to chtěl vědět se stoprocentní jistotou, že za chvíli umřete ? Že s tím něco mohli udělat je nesmysl. Přeměnu velkého množství kinetické energie v tepelnou energii při vstupu do atmosféry prostě neokecáte a poškozený tepelný štít Vám dává nulové možnosti. Mohli jen doufat, že poškození není až tak velké, jinak nemohli vůbec nic.

0/0
2.2.2013 10:25

P54a63v57e27l 86O43d41r41a74z23i43l 6344449377860

Záchranná mise Atlantis BY se mohla uskutečnit, kdyby bylo rozhodnuto včas. Columbia měla vzhledem k programu zásoby do 15. února a Atlantis měl startovat 1. března, což by prý šlo uspíšit na 10. února, čili by měli pět dní na kontakt a "přestup." Další zvažovanou možností byla oprava pomocí dostupných součástek, kanystrů s vodou (-> ledem) a dílů z vrat nákladového prostoru, kde byla šance nižší.

Obě tyto možnosti ale pocházejí od CAIB, tedy vyšetřovací komise, a přišly ex-post.

Když byla Columbia nahoře, tak bylo uvažování o něčem takovém kvůli možná-nějakému-nevíme-jakému poškození manažersky velmi obtížné (nebo spíš jednoduché).

+5/0
1.2.2013 11:48

T43o10m19á79š 17Ž48i22t22n40ý 6801490471691

columbia se 1 unora vracela z mise. Životnost zásob na o. dráze je 8 dní - byli na dně - měli jen reuervu tak 3, v nouzovém režimu možná (?) 5 dní. Pak by stejně došel kyslík + energie.

0/0
1.2.2013 13:02

P55a17v10e57l 91O33d73r77a75z13i88l 6414539847670

Pokud je životnost zásob 8 dní, tak vysvětlete, jaktože tam přežili od 16. ledna.

+1/0
1.2.2013 16:40

M75i45c46h71a73l 23K88o36l78o69v67r87a42t 5517263465472

N.A.S.A. - Need Another Seven Astronauts ... tento černý humor putoval internetem při zkáze Columbie v roce 2003 ;-(

0/−10
1.2.2013 10:14

L94u71d84ě67k 22N84o41v20ý 2621189673951

což se píše ve článku

+1/0
1.2.2013 10:30
Foto

L30u48k62á63š 53Z45á94v44o76d72s56k65ý 9791319871

proč informujete o něčem, co je v článku jasně napsáno?

+1/0
1.2.2013 10:39

M33a44r40t35i58n 66K51o45t81e98k 6109623597141

Zkuste clanek docist do konce.;-O

+2/0
1.2.2013 11:22
Foto

M60i20c14h30a39l 57B30r14e34š87k15o30v12e69c 4311258294866

Zajímavý článek / seriál, jen bych poopravil drobný detail - Američané mají astronauty. Kosmonauti startují za Rusko.

+1/−3
1.2.2013 10:06

L90u95k17á74š 32T81ó18t38h 6788123807642

Americania ich volaju astronauti, Rusi kozmonauti no a ceske a slovenske oznacenie osoby pracujucej vo vesmire je kosmonaut/kozmonaut, tak preco by sme to pomenovanie mali menit.

+3/0
1.2.2013 10:20
Foto

M53i82c44h39a26l 61B51r44e49š72k67o28v20e51c 4301378644806

Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod. Ostatně třeba Čína má tchajkonauty. Prostě je to rozdíl na kterém si dané vesmírné agentury zřejmě zakládají, i když jsou to lidé kteří dělají totéž, tedy létají do vesmíru.

+1/−5
1.2.2013 10:34

L23u66k79á22š 71T63ó95t84h 6878313217102

"Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod."

To je argument, ako od Fica so Zemanom dohromady...

+5/−2
1.2.2013 10:45

J78a27n 33B69l44a32ž84e71k 1536680720836

Američani mají computer a my stále tvrdošíjně říkáme počítač. Je to k USA nespravedlivé, že se nepřizpůsobíme. :-/

+5/0
1.2.2013 11:47

R47u27d38a 88S64l79a61v80í73k 5963878246841

U nás se říká komp.

+1/0
1.2.2013 11:53

J41a21n 80M43u40c72h30a 8329496922496

u nás vyčislitělnaja mašína :-)

0/0
1.2.2013 12:45

M94a50r17t96i51n 92K37o54v92á95ř 2742530353172

U nás sčot.

0/0
1.2.2013 23:52

T30o18m68á40š 36Ž81i38t18n84ý 6131210141381

Ukolébáni pocitem, že se nic vážnějšího nestane, byť se potvrdily možnosti vážného poškození tepelné ochrany odpadávajícím ledem a izolací hlavní nádrže, vyslali vedoucí činitelé programu do kosmu také raketoplán Columbia.

No vzhledem k tomu že se to poškození přihodilo cestou nahoru, tak o nějakém posílání do kosmu se závadou nemůže být řeč. Spíš neuváženě povolili návrat... Ale moc jiných možností stejně neměli, vyslání záchranné mise nebylo možné - ani jiný STS ani sojuz  nebyli připravené a k ISS columbia doletět nemohla. Zásoby kyslíku byly jen na pár dní, takže byli tak jako tak v pytli.

+2/0
1.2.2013 8:48

M23a94r51t60i96n 33S87o92u24š71e63k 8388793699435

Mohlo se zkusit improvizovat. Ucpat díru toaletním papírem, zkusit křídlo zpevnit izolepou, anebo nějak manévrovat, aby křídlo nebylo vystaveno nejvyšší teplotě..

.

Problém je, že Amerika se změnila a doby Apolla 13 jsou pryč. Dnes už nikdo neimprovizuje, když na to není proces, tak jsou bezmocní.

+1/−2
1.2.2013 9:11

T30o87m65á66š 55Ž35i19t64n61ý 6911220211201

Těsnící materiál který by odolat teplotě při návratu neměli na paluně (místo poškození bylo na náběžné hraně křídla - tzn. nejvíce tepelně zatížená část trupu) Ano, mohli zkusit letět s jiným úhlem náběhu, aby to místo trochu méně namáhané, ale asi by to moc nepomohlo - podle výsledků testů měli asi metrovou díru - to se jen tak opravit nedá.

0/0
1.2.2013 9:29

R85a64d14i85m 47P64o23l58á51š44e76k 9296463239169

To nikdo neví předem, jestli se taková věc nedala s jejich zdroji opravit tak, aby se dostali na zem živí.

Já věřím tomu, že kdyby tu díru objevili už na oběžné dráze a měli na rozhodnutí pár dnů, tak by leccos vymysleli. Třeba vysloveně žáruvzdorný materiál tam neměli, ale třebas běžný organický materiál je do určité míry žáruvzdorný tím, že uvolňuje plyny, které to teplo prostě odnáší pryč. Zas tak dlouho to křídlo vydržet nepotřebovalo, jen pár desítek minut. A taky když tu díru ve skutečnosti nikdo neviděl, nikdo neví, jak byla velká. Klidně to mohla být jen štěrbina , vypadlá ucpávka mezi žáruvzdornými cihlami. Uvědomte si, že žáruvzdorné cihly izolace raketoplánu sice musely vydržet žár pár tisíc stupňů, ale jejich držáky uvnitř křídla musely ztratit veškerou mechanickou pevnost už někde při 400 - 500 stupních, pokud to byla speciální hliníková slitina nebo pokud to byla žáruvzdorná ocel , tak ta vydrží dostatečně pevná maximálně 800 - 900 st C.

Ostatně to, že už nad Kalifornií odpadávaly úlomky, dokazuje, že ten otvor mohl být malý a že postupně se rozšiřoval odpádáváním cihel tepelné izolace, jak se jejich držáky přehřály a utavily.

Možná stačilo, když to přeženu, kdyby 2 - 4  kosmonauti svlékli ohniodolné spodní prádlo, předpokládám, že ho podobně jako piloti F1 mají a někdo ve skafandru je nacpal do té díry.....raketoplán by třeba přistál s fatálně poškozeným křídlem nebo nad zemí zhavaroval, ale lidi by přežili.....

Ale to jsou jen úvahy laika, co kdyby........

+2/0
1.2.2013 9:54

L46u14d12ě55k 22N94o87v95ý 2461539573121

Nebo použít kus tepelné izolace z místa, kde není tak fatálně důležitá, jako na náběžné hraně křídla.. Já vím, že to zní naprosto šíleně, ale kdyby věděli, že jinak nemají šanci, přicházejí na řadu i šílená řešení.. Jinak ale, o nárazu toho úlomku při startu se vědělo, snažili se na to podívat tou vojenskou družicí, tak mě trošku zaráží, že když tam nebylo vidět, že neposlali ven kosmonauta se podívat, to za prvé a za druhé, že v této situaci, kdy se ví, že možná je raketoplán poškozen, nikoho údaje z čidel neznepokojily (jak se píše v článku). Rozuměl bych tomu, kdyby o možném poškození nevěděli, na čidla opravdu není 100% spoleh, ale takto? (ano, vím, že bylo stejně pozdě..)

+1/0
1.2.2013 10:29

R13a40d89i67m 84P22o76l16á58š67e77k 9896253559849

Mám pocit, co si pamatuji z té doby, protože články o poškození raketoplánu už byly myslím ještě v době, kdy raketoplán byl ještě nahoře, že si mysleli , že to poškození není fatální. A tak se o to zas tak moc nestarali. Nebo možná chtěli doufat, že to poškození není fatální.

A ty údaje z čidel vyhodnotili na zemi snad až dodatečně. Co se týká posádky, mám pocit, že s ní ani nemohli být ve spojení , protože raketoplán byl v oblaku horkem ionizované atmosféry a tudíž spojení s raketoplánem bylo nemožné nebo velmi omezené.

0/0
1.2.2013 18:01

P78e53t88r 46H18a21n13á27k 9561881652981

Zapomněl jste napsat, že mohli vyskočit;-D

0/0
1.2.2013 11:14

P25a97v68e66l 42O88d61r20a27z60i75l 6904179687160

Ale jistě, pokud by se dostali do přijatelné výšky / rychlosti, tak ano, mohli by vyskočit.

+1/0
1.2.2013 11:44

R56a77d36i21m 39P65o19l19á52š56e17k 9496893109229

Možná nějaká další verze raketoplánu už něco takového jako záchranné moduly, ve kterých by se z takové výšky mohli zachránit, bude mít.

0/0
1.2.2013 18:04

J43o78s28e22f 61Š18l88o10u45f 1119637458661

Při sestupu všichni kromě dvou pilotů do záchranného (sestupového) modulu a při potížích se katapultovat a přistávat na padácích jak Rusové.

0/0
2.2.2013 12:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.