Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Raketoplán se rozpadal, ale posádka nic netušila. Zkáza Columbie

NASA a s ní i celý svět si dnes, v pátek 1. února 2013, připomíná výročí tří největších katastrof při pilotovaných letech a jejich oběti. Všechny se shodou okolností odehrály vždy na rozhraní ledna a února, byť samozřejmě v různých letech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R66i85c16h10a40r79d 78N97o84v49á53k 9471222352896

Bezva článek, dneska na Technetu už druhej, zachraňujete aspoň částečně úroveň iDnes R^ :-)

0/0
6.2.2013 0:16

P79a59v43e29l 42F12a27r79a 9394665418328

Ti "citovači z bible" to je pěkná sebranka! Rv

0/0
4.2.2013 7:57

L62u76k90á90š 16K78o44h24o54u58t 7108244162739

v té infografice o columbii je chybička... je tam čas posunutý o hodinu... 14:53 pak 13:54 a pak 14:58... asi se nevraceli v čase že ne...

je to detail.... :)

+1/0
3.2.2013 14:30


J60a91n 25J53e52ž89e86k 3481165757425

> klesala rychlostí přibližně 20 000 km/h

Ehm, opravdu tak rychle?

0/0
2.2.2013 10:39

P56a26v30e93l 58S47a67m76e20k 9447317595296

Raketoplán vstupuje do atmosféry rychlosti 7,5 km/s tedy cca 27000 km/h takže vašich 20000 km/h je celkem logických když zpomaluje třením o atmosféru. Ale není to samozřejme rychlost vertilkální ale rychlost letu vpřed.

0/0
3.2.2013 13:38

L23u67k33á69š 39K68o66h71o77u12t 7848754462629

jde o rychlost pohybu vpřed, nikoliv výškové metry... raketoplán obvykle operuje v oblasti tzv. LEO (Low Earth Orbit) cca 300km. Ale i tak je raketoplán více méně řízená cihla... moc aerodynamiky nepobral takže jeho schopnost letu závisí na jeho rychlosti i proto přistává rychlostí 480km/h (při nižších rychlostech by neměl vztlak a neudržel by se ve vzduchu). Řídit tuhle věc jistě není vůbec jednoduché i za standartní situace

0/0
3.2.2013 14:35

J88a56n 74J48e81ž66e24k 3581575577635

Pánové, mně je jasné, jak dobře to autor myslel a jak blbě to napsal. Opravdu mi není nutné vysvětlovat "LEO", "vstup do atmosféry" apod.

0/0
3.2.2013 15:31

M91a33r40t90i44n 25J70i65r34o39u31s63e78k 7756175755368

No prostě "A Colombian Enterprise to Endeavor for the Discovery of Atlantis... and all Challengers shall be destroyed."

0/−1
2.2.2013 0:44

A78l24e45n27a 21N83o78s30k44o95v48á 7917143635209

Chtela jsem napsat neco moudreho, ale to bych si nesmela vsimnout, ze jsem prvni zena v diskuzi :-D.

+1/0
2.2.2013 0:24
Foto

H74a15n47a 44A36n80t42o85n24o20v22á 6337669924954

Tak napište, že se článek povedl, to můžou i ženské.

+2/0
2.2.2013 14:09

R71i74c90h87a79r42d 22K46á79b48a 8609708100290

Diky za pekny clanek. Aspon nejaka kvalitni rubrika na iDnes. R^

+8/0
1.2.2013 19:26

T31o72m29á74š 21B87l73a38h72o49š 6556457375300

Stále nechápu, proč se Astronautům říká kosmonauti ...

Dokud nepadl bolševik, ve všech tehdejších publikacích jsem se setkával s astronauty.

Ale teď se zase zavádí podivná móda kosmonautů, přičemž pokud vím, tak kosmonauti létali především z Bajkonuru ... :-/

0/−4
1.2.2013 18:25

J59i22ř37í 48K33v73ě11š 1263836762621

Spíš byste se měl ptát, proč se kosmonautům říká astronauti. Výraz "kosmonaut" totiž vznikl dříve. Ne o moc, ale dříve. ;-)

+7/0
1.2.2013 18:50

T68o66m94á74š 20B42l66a91h46o91š 6576547145320

Pokud NASA píše o astronautech, byli, jsou a budou to pro mě astronauti.

Nemusím to používat jen proto, že první kosmonaut byl právě kosmonaut ...

+1/−4
1.2.2013 19:23

J43i11ř51í 42K43v14ě90š 1393806882471

Nemusíte. Ale ani není důvod, abyste to jiným zakazoval.

+2/0
1.2.2013 19:36

T42o61m94á57š 71B13l90a44h34o14š 6706767745440

To snad někomu zakazuju?8-o

0/−3
1.2.2013 23:19
Foto

P13a70v38e68l 17K11a67s32í25k88, 71T59e83c49h71n71e39t85.16c36z

Je zvykem používat astronaut pro astronauty NASA a kosmonaut pro ruský vesmírný program. A pak tady máme "účastníka kosmického provozu" jako neutrální termín odlišující amateré od profesionálů (http://en.wikipedia.org/wiki/Spaceflight_participant) :-)

+2/0
1.2.2013 22:49
Foto

J74a87n 66P19e78š27e72k 1341767964400

Ještě tu máme tchajkonauta!

0/0
2.2.2013 0:50

M61a69r73t86i79n 20P45a15p85r22o29s 3514728625743

Jo a remek je českonaut :-)

0/0
17.6.2013 14:31
Foto

D83a69v47i67d 32K10l93o93u28d44a 4584528976264

Díky za skvělej článek, těším se na další.

+3/0
1.2.2013 14:13
Foto

K82a86r19e37l 19S69e22i29d55l 8669445640578

Díky redakci a těším se na další díly (stejně jako u seriálu o r. 1938).

+3/0
1.2.2013 13:40

O52n87d64ř38e38j 17L42e67k74e54š 8518312664461

Ale jak bylo receno, stejne i kdyby o poskozeni vedeli, by jim nezbylo nic jineho nez to presto zkusit, protoze jina moznost zrejme nebyla.

+3/0
1.2.2013 11:52
Foto

K88a48r39e42l 42S44e52i14d70l 8499905110868

Možná pro ně bylo lepší, že o tom nevěděli... Vzpomněl jsem si na příběh Komarova, který tu před časem vycházel.

+4/0
1.2.2013 13:42

M46i41l58o29s 22Z36a55k 6376818537575

Meli jim to rict. Treba by se s tim dalo neco udelat. Korekce letove drahy, nebo tak neco. Vim, ze raketoplan ma letove vlastnosti padajici cihly, ale zkusit neco mohli. Komarov mel ze zacatku stesti a skoro se mu to povedlo. Treba by oni meli tho stesti trochu vic :-)

+1/0
1.2.2013 16:17

A34l98e96š 75H18o32r36á81k 3115723470269

Myslím, že je dobře, že jim to neřekli. Vy byste to chtěl vědět se stoprocentní jistotou, že za chvíli umřete ? Že s tím něco mohli udělat je nesmysl. Přeměnu velkého množství kinetické energie v tepelnou energii při vstupu do atmosféry prostě neokecáte a poškozený tepelný štít Vám dává nulové možnosti. Mohli jen doufat, že poškození není až tak velké, jinak nemohli vůbec nic.

0/0
2.2.2013 10:25

P30a43v95e31l 18O39d90r60a66z84i83l 6404499117190

Záchranná mise Atlantis BY se mohla uskutečnit, kdyby bylo rozhodnuto včas. Columbia měla vzhledem k programu zásoby do 15. února a Atlantis měl startovat 1. března, což by prý šlo uspíšit na 10. února, čili by měli pět dní na kontakt a "přestup." Další zvažovanou možností byla oprava pomocí dostupných součástek, kanystrů s vodou (-> ledem) a dílů z vrat nákladového prostoru, kde byla šance nižší.

Obě tyto možnosti ale pocházejí od CAIB, tedy vyšetřovací komise, a přišly ex-post.

Když byla Columbia nahoře, tak bylo uvažování o něčem takovém kvůli možná-nějakému-nevíme-jakému poškození manažersky velmi obtížné (nebo spíš jednoduché).

+5/0
1.2.2013 11:48

T71o66m11á89š 69Ž37i18t31n46ý 6211620171211

columbia se 1 unora vracela z mise. Životnost zásob na o. dráze je 8 dní - byli na dně - měli jen reuervu tak 3, v nouzovém režimu možná (?) 5 dní. Pak by stejně došel kyslík + energie.

0/0
1.2.2013 13:02

P80a97v30e60l 70O55d25r68a15z24i50l 6464519517600

Pokud je životnost zásob 8 dní, tak vysvětlete, jaktože tam přežili od 16. ledna.

+1/0
1.2.2013 16:40

M49i98c77h63a58l 51K79o57l43o26v50r41a83t 5547863705792

N.A.S.A. - Need Another Seven Astronauts ... tento černý humor putoval internetem při zkáze Columbie v roce 2003 ;-(

0/−10
1.2.2013 10:14

L94u59d90ě77k 97N25o36v93ý 2511699373361

což se píše ve článku

+1/0
1.2.2013 10:30
Foto

L12u49k98á97š 29Z90á96v98o95d86s32k73ý 9121809791

proč informujete o něčem, co je v článku jasně napsáno?

+1/0
1.2.2013 10:39

M91a13r69t59i12n 86K96o84t17e30k 6929533707201

Zkuste clanek docist do konce.;-O

+2/0
1.2.2013 11:22
Foto

M82i32c17h13a73l 73B56r73e45š29k11o96v13e64c 4241548574916

Zajímavý článek / seriál, jen bych poopravil drobný detail - Američané mají astronauty. Kosmonauti startují za Rusko.

+1/−3
1.2.2013 10:06

L80u68k18á38š 51T13ó20t27h 6528753407472

Americania ich volaju astronauti, Rusi kozmonauti no a ceske a slovenske oznacenie osoby pracujucej vo vesmire je kosmonaut/kozmonaut, tak preco by sme to pomenovanie mali menit.

+3/0
1.2.2013 10:20
Foto

M39i58c36h69a47l 70B33r95e96š49k68o92v20e39c 4671368604666

Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod. Ostatně třeba Čína má tchajkonauty. Prostě je to rozdíl na kterém si dané vesmírné agentury zřejmě zakládají, i když jsou to lidé kteří dělají totéž, tedy létají do vesmíru.

+1/−5
1.2.2013 10:34

L62u31k95á16š 25T16ó87t63h 6208273207922

"Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod."

To je argument, ako od Fica so Zemanom dohromady...

+5/−2
1.2.2013 10:45

J78a80n 36B85l39a33ž43e29k 1816820590166

Američani mají computer a my stále tvrdošíjně říkáme počítač. Je to k USA nespravedlivé, že se nepřizpůsobíme. :-/

+5/0
1.2.2013 11:47

R29u24d31a 82S52l20a54v63í69k 5883738346941

U nás se říká komp.

+1/0
1.2.2013 11:53

J25a22n 23M50u84c15h68a 8669876262436

u nás vyčislitělnaja mašína :-)

0/0
1.2.2013 12:45

M45a84r88t96i91n 48K56o75v33á48ř 2882660653882

U nás sčot.

0/0
1.2.2013 23:52

T69o51m40á53š 75Ž11i75t62n70ý 6871650471481

Ukolébáni pocitem, že se nic vážnějšího nestane, byť se potvrdily možnosti vážného poškození tepelné ochrany odpadávajícím ledem a izolací hlavní nádrže, vyslali vedoucí činitelé programu do kosmu také raketoplán Columbia.

No vzhledem k tomu že se to poškození přihodilo cestou nahoru, tak o nějakém posílání do kosmu se závadou nemůže být řeč. Spíš neuváženě povolili návrat... Ale moc jiných možností stejně neměli, vyslání záchranné mise nebylo možné - ani jiný STS ani sojuz  nebyli připravené a k ISS columbia doletět nemohla. Zásoby kyslíku byly jen na pár dní, takže byli tak jako tak v pytli.

+2/0
1.2.2013 8:48

M66a35r95t22i50n 72S30o32u42š54e78k 8488893859745

Mohlo se zkusit improvizovat. Ucpat díru toaletním papírem, zkusit křídlo zpevnit izolepou, anebo nějak manévrovat, aby křídlo nebylo vystaveno nejvyšší teplotě..

.

Problém je, že Amerika se změnila a doby Apolla 13 jsou pryč. Dnes už nikdo neimprovizuje, když na to není proces, tak jsou bezmocní.

+1/−2
1.2.2013 9:11

T98o81m41á85š 73Ž68i43t77n74ý 6981210731701

Těsnící materiál který by odolat teplotě při návratu neměli na paluně (místo poškození bylo na náběžné hraně křídla - tzn. nejvíce tepelně zatížená část trupu) Ano, mohli zkusit letět s jiným úhlem náběhu, aby to místo trochu méně namáhané, ale asi by to moc nepomohlo - podle výsledků testů měli asi metrovou díru - to se jen tak opravit nedá.

0/0
1.2.2013 9:29

R79a16d87i64m 75P32o10l41á50š47e83k 9586513469509

To nikdo neví předem, jestli se taková věc nedala s jejich zdroji opravit tak, aby se dostali na zem živí.

Já věřím tomu, že kdyby tu díru objevili už na oběžné dráze a měli na rozhodnutí pár dnů, tak by leccos vymysleli. Třeba vysloveně žáruvzdorný materiál tam neměli, ale třebas běžný organický materiál je do určité míry žáruvzdorný tím, že uvolňuje plyny, které to teplo prostě odnáší pryč. Zas tak dlouho to křídlo vydržet nepotřebovalo, jen pár desítek minut. A taky když tu díru ve skutečnosti nikdo neviděl, nikdo neví, jak byla velká. Klidně to mohla být jen štěrbina , vypadlá ucpávka mezi žáruvzdornými cihlami. Uvědomte si, že žáruvzdorné cihly izolace raketoplánu sice musely vydržet žár pár tisíc stupňů, ale jejich držáky uvnitř křídla musely ztratit veškerou mechanickou pevnost už někde při 400 - 500 stupních, pokud to byla speciální hliníková slitina nebo pokud to byla žáruvzdorná ocel , tak ta vydrží dostatečně pevná maximálně 800 - 900 st C.

Ostatně to, že už nad Kalifornií odpadávaly úlomky, dokazuje, že ten otvor mohl být malý a že postupně se rozšiřoval odpádáváním cihel tepelné izolace, jak se jejich držáky přehřály a utavily.

Možná stačilo, když to přeženu, kdyby 2 - 4  kosmonauti svlékli ohniodolné spodní prádlo, předpokládám, že ho podobně jako piloti F1 mají a někdo ve skafandru je nacpal do té díry.....raketoplán by třeba přistál s fatálně poškozeným křídlem nebo nad zemí zhavaroval, ale lidi by přežili.....

Ale to jsou jen úvahy laika, co kdyby........

+2/0
1.2.2013 9:54

L55u16d10ě82k 73N37o53v50ý 2231979913281

Nebo použít kus tepelné izolace z místa, kde není tak fatálně důležitá, jako na náběžné hraně křídla.. Já vím, že to zní naprosto šíleně, ale kdyby věděli, že jinak nemají šanci, přicházejí na řadu i šílená řešení.. Jinak ale, o nárazu toho úlomku při startu se vědělo, snažili se na to podívat tou vojenskou družicí, tak mě trošku zaráží, že když tam nebylo vidět, že neposlali ven kosmonauta se podívat, to za prvé a za druhé, že v této situaci, kdy se ví, že možná je raketoplán poškozen, nikoho údaje z čidel neznepokojily (jak se píše v článku). Rozuměl bych tomu, kdyby o možném poškození nevěděli, na čidla opravdu není 100% spoleh, ale takto? (ano, vím, že bylo stejně pozdě..)

+1/0
1.2.2013 10:29

R47a50d60i56m 60P61o47l90á82š23e63k 9736163589449

Mám pocit, co si pamatuji z té doby, protože články o poškození raketoplánu už byly myslím ještě v době, kdy raketoplán byl ještě nahoře, že si mysleli , že to poškození není fatální. A tak se o to zas tak moc nestarali. Nebo možná chtěli doufat, že to poškození není fatální.

A ty údaje z čidel vyhodnotili na zemi snad až dodatečně. Co se týká posádky, mám pocit, že s ní ani nemohli být ve spojení , protože raketoplán byl v oblaku horkem ionizované atmosféry a tudíž spojení s raketoplánem bylo nemožné nebo velmi omezené.

0/0
1.2.2013 18:01

P57e37t32r 31H91a20n17á53k 9151731872161

Zapomněl jste napsat, že mohli vyskočit;-D

0/0
1.2.2013 11:14

P77a43v24e62l 33O18d23r13a95z32i11l 6894839127750

Ale jistě, pokud by se dostali do přijatelné výšky / rychlosti, tak ano, mohli by vyskočit.

+1/0
1.2.2013 11:44

R82a42d51i35m 75P24o92l95á22š90e76k 9986173399969

Možná nějaká další verze raketoplánu už něco takového jako záchranné moduly, ve kterých by se z takové výšky mohli zachránit, bude mít.

0/0
1.2.2013 18:04

J55o82s72e55f 69Š56l68o59u40f 1659927548471

Při sestupu všichni kromě dvou pilotů do záchranného (sestupového) modulu a při potížích se katapultovat a přistávat na padácích jak Rusové.

0/0
2.2.2013 12:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.