Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Raketoplán se rozpadal, ale posádka nic netušila. Zkáza Columbie

NASA a s ní i celý svět si dnes, v pátek 1. února 2013, připomíná výročí tří největších katastrof při pilotovaných letech a jejich oběti. Všechny se shodou okolností odehrály vždy na rozhraní ledna a února, byť samozřejmě v různých letech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R29i28c67h62a28r80d 18N47o19v34á71k 9771322702316

Bezva článek, dneska na Technetu už druhej, zachraňujete aspoň částečně úroveň iDnes R^ :-)

0/0
6.2.2013 0:16

P52a94v52e69l 60F71a69r16a 9694765718578

Ti "citovači z bible" to je pěkná sebranka! Rv

0/0
4.2.2013 7:57

L37u84k31á84š 86K16o10h98o62u27t 7508284782149

v té infografice o columbii je chybička... je tam čas posunutý o hodinu... 14:53 pak 13:54 a pak 14:58... asi se nevraceli v čase že ne...

je to detail.... :)

+1/0
3.2.2013 14:30

J84a98n 85J15e93ž26e91k 3941435147385

> klesala rychlostí přibližně 20 000 km/h

Ehm, opravdu tak rychle?

0/0
2.2.2013 10:39

P93a66v14e58l 22S96a85m55e33k 9807627865496

Raketoplán vstupuje do atmosféry rychlosti 7,5 km/s tedy cca 27000 km/h takže vašich 20000 km/h je celkem logických když zpomaluje třením o atmosféru. Ale není to samozřejme rychlost vertilkální ale rychlost letu vpřed.

0/0
3.2.2013 13:38

L84u70k31á70š 67K34o53h34o89u55t 7868694292639

jde o rychlost pohybu vpřed, nikoliv výškové metry... raketoplán obvykle operuje v oblasti tzv. LEO (Low Earth Orbit) cca 300km. Ale i tak je raketoplán více méně řízená cihla... moc aerodynamiky nepobral takže jeho schopnost letu závisí na jeho rychlosti i proto přistává rychlostí 480km/h (při nižších rychlostech by neměl vztlak a neudržel by se ve vzduchu). Řídit tuhle věc jistě není vůbec jednoduché i za standartní situace

0/0
3.2.2013 14:35

J81a54n 64J42e50ž26e56k 3921495957505

Pánové, mně je jasné, jak dobře to autor myslel a jak blbě to napsal. Opravdu mi není nutné vysvětlovat "LEO", "vstup do atmosféry" apod.

0/0
3.2.2013 15:31

M50a29r64t71i54n 33J31i21r46o30u32s93e30k 7366195605138

No prostě "A Colombian Enterprise to Endeavor for the Discovery of Atlantis... and all Challengers shall be destroyed."

0/−1
2.2.2013 0:44

A13l20e26n87a 91N43o13s11k68o47v22á 7707913905319

Chtela jsem napsat neco moudreho, ale to bych si nesmela vsimnout, ze jsem prvni zena v diskuzi :-D.

+1/0
2.2.2013 0:24
Foto

H34a30n27a 14A88n62t45o31n64o58v82á 6427599604444

Tak napište, že se článek povedl, to můžou i ženské.

+2/0
2.2.2013 14:09

R16i41c64h53a89r38d 78K61á57b85a 8609708850840

Diky za pekny clanek. Aspon nejaka kvalitni rubrika na iDnes. R^

+8/0
1.2.2013 19:26

T19o49m53á38š 11B68l10a18h14o71š 6506667885610

Stále nechápu, proč se Astronautům říká kosmonauti ...

Dokud nepadl bolševik, ve všech tehdejších publikacích jsem se setkával s astronauty.

Ale teď se zase zavádí podivná móda kosmonautů, přičemž pokud vím, tak kosmonauti létali především z Bajkonuru ... :-/

0/−4
1.2.2013 18:25

J39i19ř10í 52K49v33ě41š 1793156482111

Spíš byste se měl ptát, proč se kosmonautům říká astronauti. Výraz "kosmonaut" totiž vznikl dříve. Ne o moc, ale dříve. ;-)

+7/0
1.2.2013 18:50

T91o54m67á69š 28B37l91a58h45o55š 6186387145580

Pokud NASA píše o astronautech, byli, jsou a budou to pro mě astronauti.

Nemusím to používat jen proto, že první kosmonaut byl právě kosmonaut ...

+1/−4
1.2.2013 19:23

J90i43ř96í 36K92v13ě32š 1493276322471

Nemusíte. Ale ani není důvod, abyste to jiným zakazoval.

+2/0
1.2.2013 19:36

T84o18m30á61š 52B38l43a14h37o18š 6246417475850

To snad někomu zakazuju?8-o

0/−3
1.2.2013 23:19
Foto

P43a58v18e52l 16K30a79s95í93k58, 89T44e53c22h45n78e52t36.45c32z

Je zvykem používat astronaut pro astronauty NASA a kosmonaut pro ruský vesmírný program. A pak tady máme "účastníka kosmického provozu" jako neutrální termín odlišující amateré od profesionálů (http://en.wikipedia.org/wiki/Spaceflight_participant) :-)

+2/0
1.2.2013 22:49
Foto

J42a29n 70P95e91š26e73k 1341757504750

Ještě tu máme tchajkonauta!

0/0
2.2.2013 0:50

M12a59r49t58i54n 23P96a21p11r67o88s 3234708715183

Jo a remek je českonaut :-)

0/0
17.6.2013 14:31
Foto

D84a31v68i58d 65K86l94o25u53d24a 4864228596884

Díky za skvělej článek, těším se na další.

+3/0
1.2.2013 14:13
Foto

K56a55r29e53l 81S86e83i13d62l 8909645550258

Díky redakci a těším se na další díly (stejně jako u seriálu o r. 1938).

+3/0
1.2.2013 13:40

O44n63d52ř15e10j 33L83e41k52e64š 8278842884171

Ale jak bylo receno, stejne i kdyby o poskozeni vedeli, by jim nezbylo nic jineho nez to presto zkusit, protoze jina moznost zrejme nebyla.

+3/0
1.2.2013 11:52
Foto

K43a95r44e66l 11S46e32i54d21l 8699695870848

Možná pro ně bylo lepší, že o tom nevěděli... Vzpomněl jsem si na příběh Komarova, který tu před časem vycházel.

+4/0
1.2.2013 13:42

M34i80l67o76s 92Z19a71k 6606608117185

Meli jim to rict. Treba by se s tim dalo neco udelat. Korekce letove drahy, nebo tak neco. Vim, ze raketoplan ma letove vlastnosti padajici cihly, ale zkusit neco mohli. Komarov mel ze zacatku stesti a skoro se mu to povedlo. Treba by oni meli tho stesti trochu vic :-)

+1/0
1.2.2013 16:17

A86l87e75š 57H14o89r11á68k 3925783500179

Myslím, že je dobře, že jim to neřekli. Vy byste to chtěl vědět se stoprocentní jistotou, že za chvíli umřete ? Že s tím něco mohli udělat je nesmysl. Přeměnu velkého množství kinetické energie v tepelnou energii při vstupu do atmosféry prostě neokecáte a poškozený tepelný štít Vám dává nulové možnosti. Mohli jen doufat, že poškození není až tak velké, jinak nemohli vůbec nic.

0/0
2.2.2013 10:25

P28a33v63e18l 92O88d52r82a45z21i47l 6594599837870

Záchranná mise Atlantis BY se mohla uskutečnit, kdyby bylo rozhodnuto včas. Columbia měla vzhledem k programu zásoby do 15. února a Atlantis měl startovat 1. března, což by prý šlo uspíšit na 10. února, čili by měli pět dní na kontakt a "přestup." Další zvažovanou možností byla oprava pomocí dostupných součástek, kanystrů s vodou (-> ledem) a dílů z vrat nákladového prostoru, kde byla šance nižší.

Obě tyto možnosti ale pocházejí od CAIB, tedy vyšetřovací komise, a přišly ex-post.

Když byla Columbia nahoře, tak bylo uvažování o něčem takovém kvůli možná-nějakému-nevíme-jakému poškození manažersky velmi obtížné (nebo spíš jednoduché).

+5/0
1.2.2013 11:48

T34o74m27á56š 82Ž94i35t79n22ý 6701730501301

columbia se 1 unora vracela z mise. Životnost zásob na o. dráze je 8 dní - byli na dně - měli jen reuervu tak 3, v nouzovém režimu možná (?) 5 dní. Pak by stejně došel kyslík + energie.

0/0
1.2.2013 13:02

P67a11v94e15l 82O72d49r52a39z11i77l 6704189277720

Pokud je životnost zásob 8 dní, tak vysvětlete, jaktože tam přežili od 16. ledna.

+1/0
1.2.2013 16:40

M75i50c26h96a29l 12K76o92l74o32v67r22a92t 5537503465282

N.A.S.A. - Need Another Seven Astronauts ... tento černý humor putoval internetem při zkáze Columbie v roce 2003 ;-(

0/−10
1.2.2013 10:14

L48u31d24ě43k 25N42o75v85ý 2441449943721

což se píše ve článku

+1/0
1.2.2013 10:30
Foto

L48u84k73á76š 61Z14á71v54o75d30s28k90ý 9171309811

proč informujete o něčem, co je v článku jasně napsáno?

+1/0
1.2.2013 10:39

M25a60r55t98i87n 63K59o32t85e13k 6389593187501

Zkuste clanek docist do konce.;-O

+2/0
1.2.2013 11:22
Foto

M20i84c67h80a29l 35B47r92e44š41k49o78v91e51c 4271138324356

Zajímavý článek / seriál, jen bych poopravil drobný detail - Američané mají astronauty. Kosmonauti startují za Rusko.

+1/−3
1.2.2013 10:06

L94u59k59á35š 87T44ó16t19h 6888623867722

Americania ich volaju astronauti, Rusi kozmonauti no a ceske a slovenske oznacenie osoby pracujucej vo vesmire je kosmonaut/kozmonaut, tak preco by sme to pomenovanie mali menit.

+3/0
1.2.2013 10:20
Foto

M32i53c63h14a65l 45B59r19e87š93k44o32v25e24c 4591188714176

Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod. Ostatně třeba Čína má tchajkonauty. Prostě je to rozdíl na kterém si dané vesmírné agentury zřejmě zakládají, i když jsou to lidé kteří dělají totéž, tedy létají do vesmíru.

+1/−5
1.2.2013 10:34

L14u82k80á13š 64T57ó89t84h 6958333747202

"Protože tak jak jsem to napsal je to správně? To je myslím dobrý důvod."

To je argument, ako od Fica so Zemanom dohromady...

+5/−2
1.2.2013 10:45

J46a84n 15B71l18a94ž25e86k 1856800520226

Američani mají computer a my stále tvrdošíjně říkáme počítač. Je to k USA nespravedlivé, že se nepřizpůsobíme. :-/

+5/0
1.2.2013 11:47

R47u10d24a 36S19l73a84v96í46k 5803578146911

U nás se říká komp.

+1/0
1.2.2013 11:53

J29a87n 15M23u79c49h36a 8449766562596

u nás vyčislitělnaja mašína :-)

0/0
1.2.2013 12:45

M27a53r15t63i92n 83K30o32v40á67ř 2642630433632

U nás sčot.

0/0
1.2.2013 23:52

T75o31m48á76š 73Ž64i36t11n78ý 6881160191731

Ukolébáni pocitem, že se nic vážnějšího nestane, byť se potvrdily možnosti vážného poškození tepelné ochrany odpadávajícím ledem a izolací hlavní nádrže, vyslali vedoucí činitelé programu do kosmu také raketoplán Columbia.

No vzhledem k tomu že se to poškození přihodilo cestou nahoru, tak o nějakém posílání do kosmu se závadou nemůže být řeč. Spíš neuváženě povolili návrat... Ale moc jiných možností stejně neměli, vyslání záchranné mise nebylo možné - ani jiný STS ani sojuz  nebyli připravené a k ISS columbia doletět nemohla. Zásoby kyslíku byly jen na pár dní, takže byli tak jako tak v pytli.

+2/0
1.2.2013 8:48

M15a41r26t77i70n 53S64o19u64š67e30k 8148613599345

Mohlo se zkusit improvizovat. Ucpat díru toaletním papírem, zkusit křídlo zpevnit izolepou, anebo nějak manévrovat, aby křídlo nebylo vystaveno nejvyšší teplotě..

.

Problém je, že Amerika se změnila a doby Apolla 13 jsou pryč. Dnes už nikdo neimprovizuje, když na to není proces, tak jsou bezmocní.

+1/−2
1.2.2013 9:11

T73o34m64á34š 70Ž59i14t27n87ý 6661130901321

Těsnící materiál který by odolat teplotě při návratu neměli na paluně (místo poškození bylo na náběžné hraně křídla - tzn. nejvíce tepelně zatížená část trupu) Ano, mohli zkusit letět s jiným úhlem náběhu, aby to místo trochu méně namáhané, ale asi by to moc nepomohlo - podle výsledků testů měli asi metrovou díru - to se jen tak opravit nedá.

0/0
1.2.2013 9:29

R26a74d26i56m 82P20o25l90á23š88e92k 9206783549209

To nikdo neví předem, jestli se taková věc nedala s jejich zdroji opravit tak, aby se dostali na zem živí.

Já věřím tomu, že kdyby tu díru objevili už na oběžné dráze a měli na rozhodnutí pár dnů, tak by leccos vymysleli. Třeba vysloveně žáruvzdorný materiál tam neměli, ale třebas běžný organický materiál je do určité míry žáruvzdorný tím, že uvolňuje plyny, které to teplo prostě odnáší pryč. Zas tak dlouho to křídlo vydržet nepotřebovalo, jen pár desítek minut. A taky když tu díru ve skutečnosti nikdo neviděl, nikdo neví, jak byla velká. Klidně to mohla být jen štěrbina , vypadlá ucpávka mezi žáruvzdornými cihlami. Uvědomte si, že žáruvzdorné cihly izolace raketoplánu sice musely vydržet žár pár tisíc stupňů, ale jejich držáky uvnitř křídla musely ztratit veškerou mechanickou pevnost už někde při 400 - 500 stupních, pokud to byla speciální hliníková slitina nebo pokud to byla žáruvzdorná ocel , tak ta vydrží dostatečně pevná maximálně 800 - 900 st C.

Ostatně to, že už nad Kalifornií odpadávaly úlomky, dokazuje, že ten otvor mohl být malý a že postupně se rozšiřoval odpádáváním cihel tepelné izolace, jak se jejich držáky přehřály a utavily.

Možná stačilo, když to přeženu, kdyby 2 - 4  kosmonauti svlékli ohniodolné spodní prádlo, předpokládám, že ho podobně jako piloti F1 mají a někdo ve skafandru je nacpal do té díry.....raketoplán by třeba přistál s fatálně poškozeným křídlem nebo nad zemí zhavaroval, ale lidi by přežili.....

Ale to jsou jen úvahy laika, co kdyby........

+2/0
1.2.2013 9:54

L63u27d72ě21k 15N11o37v53ý 2331819473241

Nebo použít kus tepelné izolace z místa, kde není tak fatálně důležitá, jako na náběžné hraně křídla.. Já vím, že to zní naprosto šíleně, ale kdyby věděli, že jinak nemají šanci, přicházejí na řadu i šílená řešení.. Jinak ale, o nárazu toho úlomku při startu se vědělo, snažili se na to podívat tou vojenskou družicí, tak mě trošku zaráží, že když tam nebylo vidět, že neposlali ven kosmonauta se podívat, to za prvé a za druhé, že v této situaci, kdy se ví, že možná je raketoplán poškozen, nikoho údaje z čidel neznepokojily (jak se píše v článku). Rozuměl bych tomu, kdyby o možném poškození nevěděli, na čidla opravdu není 100% spoleh, ale takto? (ano, vím, že bylo stejně pozdě..)

+1/0
1.2.2013 10:29

R11a24d38i20m 67P61o41l92á88š50e72k 9306503449439

Mám pocit, co si pamatuji z té doby, protože články o poškození raketoplánu už byly myslím ještě v době, kdy raketoplán byl ještě nahoře, že si mysleli , že to poškození není fatální. A tak se o to zas tak moc nestarali. Nebo možná chtěli doufat, že to poškození není fatální.

A ty údaje z čidel vyhodnotili na zemi snad až dodatečně. Co se týká posádky, mám pocit, že s ní ani nemohli být ve spojení , protože raketoplán byl v oblaku horkem ionizované atmosféry a tudíž spojení s raketoplánem bylo nemožné nebo velmi omezené.

0/0
1.2.2013 18:01

P59e44t70r 23H91a14n93á62k 9691931902851

Zapomněl jste napsat, že mohli vyskočit;-D

0/0
1.2.2013 11:14

P30a87v30e92l 73O44d95r24a75z84i78l 6344589467600

Ale jistě, pokud by se dostali do přijatelné výšky / rychlosti, tak ano, mohli by vyskočit.

+1/0
1.2.2013 11:44

R30a22d53i51m 70P69o67l76á19š61e68k 9556193169609

Možná nějaká další verze raketoplánu už něco takového jako záchranné moduly, ve kterých by se z takové výšky mohli zachránit, bude mít.

0/0
1.2.2013 18:04

J67o25s76e74f 20Š14l68o57u98f 1849547308661

Při sestupu všichni kromě dvou pilotů do záchranného (sestupového) modulu a při potížích se katapultovat a přistávat na padácích jak Rusové.

0/0
2.2.2013 12:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.