Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vědecký sloupek: Německo prochází revolucí. Co máme dělat my?

Německo chce zrušit využívání jaderných elektráren a výrobu elektřiny zajistit kombinací fosilních a obnovitelných zdrojů. Fyzik Vladimír Wagner se ptá: Co můžeme udělat, aby nás německá změna neohrožovala, co nejlépe jsme ji využili a zajistili si levnou elektřinu?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67a75n 50K62o88m21á67r52e86k 5755288549193

návrat k fosilním palivům je jednoznačně krok vzad

0/0
6.3.2013 9:57

J40a68n 78K72o94m63á38r25e74k 5505118639323

návrat k uhelným elektrárnám je jednoznačně krok zpět

0/0
6.3.2013 9:55

J14a52n 13K81o28m75á95r81e77k 5835268619623

CO JE FVE?

0/0
6.3.2013 9:55


K51a87r84e37l 34K78u11ž97e65l 8428866198512

Souhlas s článkem, jen malé připodotknutí, rozhodně ne ve zlém: Autor říká, že pro výstavbu přečerpávacích elektráren nám krajina nedává dost možností. Myslím, že kdyby byla elektřina z přečerpaček tak antitržně podporovaná, jako z FVE, pak by se vyplatilo vybudovat u nás umělá pohoří s nádržemi na vrcholech.;-);-D

+1/0
6.3.2013 9:34

V50l53a85d91i35m49í98r 66W17a25g48n15e57r 4518575378

Doplňující aktualita. Německo v tomto roce spustí největší výkon nových uhelných elektráren za posledních 20 let. Zprovozní výkon 5300 MW a uzavře pouze 1000 MW starých uhelných zdrojů. Produkce emisí v minulém roce stoupla o 1,6 %. Letos se tak pravděpodobně tendence přechodu k uhlí popsaná v předchozím příspěvku zrychlí. Ještě více se rozevřou nůžky mezi situací u nás, kde produkce elektřiny z fosilních paliv klesá a v Německu, kde spíše roste.

0/0
4.3.2013 17:58

V62l84a61d21i42m21í50r 40W47a26g31n61e34r 4478205268

Ještě odkaz na podrobnější zprávu: http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecko-letos-spusti-nejvice-uhelnych-elektraren-za-20-let

0/0
4.3.2013 18:01

M71a76r35t52i94n 84B58a76r61t94o43š 7726452325

Neškodil by odkaz na serioznější zdroj.

0/0
4.3.2013 23:47

V76l37a52d69i13m56í34r 97W18a38g12n55e54r 4188275468

Jestli věříte více agentuře Bloomberg, tak zde je originální zdroj, odkud byla zpráva v Ekolistu převzata: http://www.bloomberg.com/news/2013-02-27/germany-to-add-most-coal-fired-plants-in-two-decades-iwr-says.html . Všimněte si, že tam navíc v závěrečné větě přesně potvrzují to, co jsem psal ve svých dvou příspěvcích. Tedy, že zatím ještě stíhá Německo obnovitelnými zdroji a snižováním produkce nahradit odstavené jaderné. Fosilní produkce ale tak nemůže klesat. A uhlí musí nahrazovat plyn. A já dodám, že však po odstavení dalších jaderných bloků, které dnes tvoří 15 % produkce elektřiny už je bude muset nahrazovat uhlí, protože pro snižování produkce už nebude prostor.

0/0
5.3.2013 7:10

J42a68n 14N32o42v79á26k 6154414766363

Tak mám z reakcí na můj předchozí příspěvek, že někteří lidi je prostě rozhodli, že "to nejde". Chci připomenout, že i když se na tom, že to nejde schodnou odborníci z oboru, najde se obvykle nějaký nezodpovědný b..eček, který to udělá.

Kdo zná Stopařova průvodce galaxií, si třeba vzpomene na historii generátoru nekonečné nepravděpodobnosti. Tam je to vyloženě ze života.

0/−1
3.3.2013 16:59

P84a58v47e76l 77K93u24r49a93l 5191634440620

Ano... ovšem dokud se nějaký ten nezodpovědný b..eček nenajde tak je naprosto nezodpovědné předpokládat že nějaká taková technologie bude vůbec někdy existovat... může existovat zítra... a nebo to někdo může vymyslet až za 500 let.

Jakékoli plány a činnosti které dnes děláme musí používat jenom a pouze to co existuje DNES... a ne to co možná bude existovat zítra. "Pokrok" se vyskytuje v náhodných balíčcích. Spoléhat se na něj nedá.

A mluvíte o naprosto nemyslné knize o které by nebít ještě nesmyslnějšího filmu ani pes neštěkl. Doporučil bych se podívat opačným směrem... zkuste Hvězdnou pěchotu. Prodává se v pohodě už 50 let.

+2/−1
3.3.2013 18:28

J90a73n 67N95o49v49á40k 6494594256613

No, vidíte a všichni vědci světa musí dělat plány na věci, které ještě neexistují. S těmi bateriemi je to v současnosti tak, že po nové generaci nějakých superbaterií existuje už teď obrovský trh - miliardy mobilů, miliardy tabletů, miliardy notebooků, elektromobily a všechny možné elektronické tentononcy. Proto spousta velkých hráčů do tohohle vývoje mrská hodně peněz a úsilí (vlády, výrobci elektroniky, výrobci aut, ...). Je to podobná situace jako s vývojem atomové bomby za Druhé světové války. Není to ani tak otázka jestli, ale kdy (za rok nebo za pět let). Něco tu ale do těch pěti let určitě bude.

0/0
4.3.2013 14:21

P74a67v23e88l 95O21d47r37a35z29i49l 6494709607340

Víte, pane Nováku, vy pletete hrušky s jabkama.

Jistě, vědci obvykle vyvíjejí věci, které ještě neexistují.

Ale ukažte mi firmu, která vyvíjí třeba mobil s tím, že za rok, kdy bude mít jít na trh, nějaký vědec vymyslí převratný akumulátor velikosti zrnka čočky s kapacitou na dvouměsíční provoz.

+1/0
4.3.2013 19:11

J60a39n 68N33o36v78á34k 6504414686223

Stopařův průvodce galaxií vyšel jen v ČR v roce 1990, 1998, 2002, 2004 a 2008 a vždy se po něm na pultech jen zaprášilo. To JE úspěšná kniha. Ona je totiž z podobného hnízda jako Jistě, pane ministře, je v ní společně s humorem i hluboký vhled do fungovaní mezilidských vztahů a lidské společnosti.

Hvězdnou pěchotu jsem četl (a viděl film). Je to banální akční příběh o tom, jak to má chudák voják těžké na cvičáku a jak se střílí brouci. To celé namíchané s fašounskou propagandou (totální militarizace společnosti, lidská práva jen "za zásluhy",...). Je to lehké čtení, věřím, že se to dobře prodává, ale intelektuálně je to tak na úrovni Avengers nebo Avatara.

+1/0
4.3.2013 14:41

P30a64v91e46l 86O35d42r84a12z19i80l 6354539817710

Mno, a na jaké intelektuální úrovni je podle vás aplikace beletrie ala Průvodce do reálného světa?

0/0
4.3.2013 19:12

P35a19v43e50l 33K96u44r25a87l 5111804350870

Nikoliv... Hvězdná pěchota prostě pojednává o tom že lidstvo ve vesmíru narazí na rasu jejíž jediným instinktem je (ač disponuje inteligencí) je prostě množit se rozšiřovat vlastní území a zabírat planety pro další množení. Nic jiného "brouci" prostě neřeší. (To je mimochodem taky jeden z důvodů proč je postupně opouští "spojenci" tipu "skinny" kteří jsou víc podobní lidem).

Celá rasa- jedinci v ní prakticky neexstují - je prostě podřízena jedné mysli úlu... (mimochodem to byla inspirace pro Tyranidy a Zergy)

A další pointa je Heinleinova kritika tehdy moderní absence tělesných trestů pro děti a představa že to povede k nárůstu dětské kriminality kterou nebude možné zastavit protože dítě před 18. rokem do kriminálu nikdo nepošle a pokud tak jen do nějakého ústavu. Měl pravdu... a vcelku to nesnášel když viděl začátky toho co popisoval v 80tých letech.

A mimochodem... lidská práva lidi mají... ale neexistuje nikdo ve vesmíru kdo vám je má povinnost zajistit... máte právo na život? No a co? Když budete umírat někde hlady je to vaše chyba, nikdo není povinnen se s vámi rozdělit o jídlo a ten život vám zajistit. Každý na vás může kašlat. Právo na život vám nebere, jenom nezajišťují.

Federace se starala jenom o ty kteří se aktvně podíleli na jejím chodu, zbytku bylo sdělo "dělejte jak umíte" je to na vás. A s tímto přístupem já souhlasím.

0/0
5.3.2013 8:42

K82a49m26i81l 29S82c90h81w45a87g42e24r 3163846585246

S první třetinou se dá souhlasit, většina plánů stojí na věcech, které ještě nejsou...

No a s tím Stopařovým průvodcem jste to "trošičku" mimo mísu :D ale hlavně:

.

Don't panic! R^

.

Žádný člověk nemůže vědět všechno...a kdo se někdy nesplete, že...

+1/0
4.3.2013 14:57

J25a50n 64N52o25v17á89k 6454254846483

Celý problém FV/větrníků je v tom, že dnes ještě neumíme ve VELKÉM skladovat elektřinu. Ať už ve formě baterií/kondenzátorů/stlačeného vzduchu/přečerpávacích elektráren. Osobně to považuju za druhou největší technologickou výzvu současnosti (po řízené jederné fúzi). Ale tuším, že právě v Německu (a nejen tam) se do tohohle výzkumu investují v současnosti obrovské peníze.

Jestli se tam povede technologický průlom, tak budou naopak Němcům všichni závidět a ty politicko-ekonomické důsledky, to bude fičák. Arabové se budou muset znova učit prohánět velbloudy pouští :-)

0/−1
2.3.2013 7:14

P13a45v15e98l 54K12u61r92a98l 5151694900880

Problém je v tom že ona akumulace energie v podstatě jde proti přirozené tendeci vesmíru dosáhnout toho aby hustota energie v prostoru byla co nejmenší.

Jde to obecně jenom v energetickém gradientu a nikdy to nebude 100 procentně účinné.

0/0
2.3.2013 12:47

P89a30v10e36l 26K21u84r10a18l 5961644840320

Krom toho investice peněz do výzkumu zdaleka nezaručuje jeho uspěšný výsledek...

Do přeměny švestek na zlato taky v minulosti hodně vladařů investovalo velké peníze a výsledek nikde.

+3/0
2.3.2013 16:18

J39a34n 18N90o83v67á15k 6424414526373

1) Je to investice do vývoje, není to žádné budování technologie z ničeho, ale o vylepšování už existujících, běžně užívaných technologií. Třeba kapacitu Li-Pol baterií lze prý změnami v konstrukci (na mikro a nano úrovni) zvýšit až o řád (můj zdroje je časopis Vesmír).

2) Ohledně těch švestek:-), jmenujte 3 vladaře. Jinak tahle technologie už je celkem dobře propracovaná, hlavně v oblasti kolem Vizovic.:-)

+1/−2
3.3.2013 10:29

P25a61v82e95l 31O79d97r55a58z75i62l 6934179637280

ad 1 - pokud by to šlo, tak už to někdo dělá.

0/0
3.3.2013 10:56

P13a98v48e93l 48K49u23r31a72l 5371834180300

Problém je že taky řádově snížíte jejich živostnsot a počet nabíjecích cyklů.

0/0
3.3.2013 10:57

J11a85n 55N57o76v72á21k 6634384886783

Právě, že ne.

0/0
3.3.2013 16:26

P38a97v19e36l 56O76d39r11a36z65i64l 6154939467140

Samozřejmě že jo.

0/0
4.3.2013 19:13

M86a11r40t20i68n 47B71a77r53t71o30š 7146272445

Proč si to myslíte?

(Nebo jen jako malé dítě dupete a křičíte svůj názor? ;-))

0/0
4.3.2013 23:50

P63a74v20e68l 65O49d40r86a74z94i96l 6814809637460

Protože zjemnění struktury elektrod za účelem zvýšení kapacity nutně vede ke snížení jejich mechanické odolnosti.

Podívejte se třeba na rozdíly mezi olověným akumulátorem startovacím a olověným akumulátorem trakčním. Navíc se zvýšením kapacity o řád dostanenem někam k ~kWh/kg, což je sice pěkné, ale nafta má pořád 10x tolik.

Abyste si nemyslel, já nejsem odpůrce elektromobility. Zabýval jsem se elektromobilitou ve své disertaci. Nicméně možná právě proto jsem realista a ne snílek.

0/0
5.3.2013 9:39

J80a60n 20F71r84o19l33í28k 6306410655304

Vesmít za socialismu (tehdy Věda a technika mládeži) psal jak se budeme v roce 2010 prohánět vznášedly a letuschopnými automobily. Jaká je skutečnost? A vladaři? U nás např.Rudolf II.

0/0
3.3.2013 13:36

J64a63n 36N71o22v66á83k 6124894936353

Vesmír je vědecký časopis, s VaTM nemá nic společného. A máte u toho Rudolfa jiný zdroj než: "Patláma, patláma"? Jestli ne, tak je to ubohé. A kde jsou ti další dva?

+2/0
3.3.2013 16:24

J80a63n 56N24o65v24á71k 6644904236173

Tohle je jen výsledek jednoho fyzikálního modelu, konkrétně termodynamiky. Zajímavé je, že tenhle výsledek je v rozporu s teorií gravitace a s astronomickými pozorováními. Oni teoretičtí fyzici si často zahrávají s mystikou a filozofií a jde jim to asi tak stejně špatně jako ekonomům.

0/−1
3.3.2013 10:18

P90a68v93e54l 58O42d39r55a89z36i10l 6294749327470

Výsledek, o kterém píšete, v žádném rozporu s teorií gravitace není.

0/0
3.3.2013 10:55

J33a83n 25N96o61v56á85k 6344394176383

No, pokud by úvahy o entropii platily všeobecně, tak by všude ve vesmíru existovalo jen (skoro)homogenní skorovakuum. Jenomže ony se tu vyskytují takové věci jako planety, hvězdy, galaxie neboli velmi uspořádané struktury. Gravitace a elektromagnetismus totiž působí proti entropii.

On si to málokdo uvědomuje (včetně fyziků), ale všechny "fyzikální zákony" platí jen přibližně a obvykle pro každou existuje určitý interval okolností, kdy je použitelný. Například to teoretizování s entropií platí pouze pro (některé) plyny a (některé) kapaliny, při běžných teplotách a talcích. Jsou to prostě jen modely reality.

Jak pravil slavný statistik George Box: "All models are wrong, some models are useful."

0/0
3.3.2013 16:41

P94a67v14e58l 76K74u17r57a72l 5661774660170

Proti entropii nepůsobí vůbec. Vedou na minimum potenciální energie dané síly- entropii v rámci tohoto parametru maximalizují.

JE to jenom o tom že všechny síly mají minimum někde jinde. To že se náhodou někde lokálně najde tolik energie že se entropie sníží není nic neobvyklého. V dlouhodobém měřítku ovšem i toto - zejména po odstranění zdroje energie- kupříkladu až bude z naší hvězdy studený kus uhlíku- vede k nárůstu entropie.

Vesmír celkově nesměřuje k ničemu jinému než rozkladu. Entropie definovaná jako potenciál je použitelná pro všechny systémy. (jenom občas v popisu není k ničemu)

Lokálně může entropie klesat, ale jenom na úkor okolních oblastí kde adekvátně vzroste.

0/−1
3.3.2013 18:02

K50a71m43i14l 97S80c44h80w91a27g89e86r 3483936605606

"Vesmír celkově nesměřuje k ničemu jinému než rozkladu."

.

a to je vaše teorie nebo to méte nějak podložené?? ;-D

0/0
4.3.2013 15:09

M14a43r63t46i29n 47B71a51r41t59o34š 7216262585

Pane Kural, pobavil jste mne. Ale raděj si jděte doplnit vzdělání (především pokud jde o termodynamiku). Mluvíte jak kdyby to psal novinář. Tolik nepřesností, tolik nesmyslů. S trochou nadsázky: co věta, to perla.

0/0
4.3.2013 23:44

P80a55v27e17l 55K89u22r80a36l 5581714560130

Prosím prosím... napište jediná věc co je špatně.

0/0
5.3.2013 8:33

J49a23n 70N37o80v55á95k 6674324236293

Navíc nepotřebuju 100% účinnost při přeměně tam a zase zpět, nějakých 80% by bylo úplně vpohodě. Dnes už třeba Dlohé stráně mají účinnost 75%.

0/0
3.3.2013 10:30

P87a12v98e90l 72O47d55r32a64z42i45l 6444689407470

Němcům nikdo závidět nebude. Pokud někdo dosáhne technologického průlomu, tak nejspíš nějaká nadnárodní korporace a ta to nejspíš bude prodávat tomu, kdo si zaplatí.

+1/0
2.3.2013 13:11

J70a47n 33N17o15v73á71k 6444314376693

No, a? Korporace bude prodávat, protože bude chtít zisk z objevu. Třeba koncern Audi vyvíjí baterie, aby je dával do svých elektromobilů, ne aby si pak mohli patentem vytapetovat zasedačku správní rady.

0/−1
3.3.2013 10:34

P31a53v64e30l 90O58d41r96a29z52i89l 6304189877120

Žádnej koncern Audi neexistuje. Audi je součástí koncernu VW. A VW je ta nadnárodní společnost, o které píši.

+1/0
3.3.2013 10:54

J49a91n 70N14o78v11á96k 6434844576443

Oprava, nahrazuji slovo "koncern" slovem "firma", to na vývoji nových baterií a elektromobilů v Audi nic nemění. Ale je se prostě třeba smířit s tím, že je to všechno hodně nové, takže lze čekat slepé uličky za hodně peněz a "Betamaxy".

0/0
3.3.2013 16:50

P24a17v54e25l 67O76d63r13a26z12i67l 6434519857120

S tím souhlasím.

0/0
4.3.2013 19:14

L71u21k93á79š 27K24o28h13o34u78t 7738274582679

ono zdaleka nejde jen o to takovou technologii vymyslet, to je ten menší problém... často pak ještě následuje dloooouhá cesta jak z toho objevu udělat v praxi použitelnou věc. tzn. aby to nevyčerpalo veškeré zásoby cenných kovů apod... a bylo to i finančně únosné

viz třeba ta jaderná fůze... teoreticky je to vymyšlené už desítky let... v praxi to ale není tak úplně jednoduchá záležitost

0/0
3.3.2013 9:47

J34a20n 79N71o55v43á34k 6514134836223

Já netvrdím, že to je lehké nebo levné nebo zaručené. Ale myslím si že dnes už je to v možnostech současné technologie. A je to věc, která může změnit svět.

0/0
3.3.2013 10:37

V66l14a71d98i80m57í28r 27W75a39g85n48e15r 4408295958

Děkuji všem diskutujícím za zajímavé komentáře a diskuzi. Dovolili bych si jen pár komentářů a doplnění jako reakci na příspěvky paní Aleny Silonové. Území Německa je sice velké, ale den a noc jsou tam pořád ve stejnou dobu a i povětrnostní útvary související s vhodnými či naopak nevhodnými podmínkami pro provozování větrných a fotovoltaických elektráren zasahují velká území. Máte pravdu, že fluktuace způsobené změnami počasí a denní doby dokáží fosilní zdroje vyregulovat, ale znamená to, že velkou část potřeb elektřiny pak musíte pokrývat právě těmito zdroji. Krásně to ukazuje to Dánsko, které má 60 % elektřiny z fosilních zdrojů. Německo odstavené jaderné zdroje musí nahrazovat i fosilními. I to je zdroj stavu, kdy tam opět začíná růst emise CO2. V roce 2012 stoupla o 1,6 %. Tato emise byla v minulém roce 931 milionů tun CO2. Pokud by Německo neodstavilo osmici reaktorů, mohla být emise pouze zhruba 897 milionů tun CO2, tedy nejnižší hodnota za velmi dlouhou dobu. I to ukazuje, jak ekologická je prosazená zelená revoluce. Podrobněji viz: http://www.world-nuclear-news.org/EE_Energiewende_sees_emissions_rise_2602131.html .

Paní Aleno Silonová, Vaše představa, že v Německu jsou menší dotace do OZE je scestná. Jsou daleko vyšší a způsobují, že cena elektřiny pro spotřebitele je dvakrát větší než u nás. V Německu jsou sice průměrné platy téměř čtyřikrát větší, ale přesto jsou dopady této ceny hlavně na sociálně slabé vrstvy německého obyvatelstva už teď docela dramatické. A i bohatý německý spotřebitel to nemusí vydržet dlouho. Podrobněji:  http://neviditelnypes.lidovky.cz/evropa-speje-elektroenergetika-ke-krizi-fd7-/p_ekonomika.asp?c=A130225_204617_p_ekonomika_wag .

+3/0
28.2.2013 18:52

P14a29v46e93l 58O14d44r90a91z86i71l 6944529777290

Mně by zajímalo, proč má někdo pocit, že když Němci vydělávaj trochu víc, že radostně cpou prachy do nesmyslů. Z mé zkušenosti jsou Němci zhruba stejně spokojení, jako Češi, sice nejezdí feliciema, ale golfama, jenže je považují za stejnej šrot a závidí platy Švýcarům.

0/0
1.3.2013 9:04

M17a19r66e59k 19H56r13u52b30y 6547102811378

Jenom doplnim, ze Nemci sice maji vyssi dotace, ale zato schvalene na o tretinu kratsi dobu nez v CR.

Jinak diky za clanek, vecny a zasveceny pohled je bohuzel v nasich mediich stale vetsi vzacnosti :-/R^

+2/0
1.3.2013 9:10

K48a70m73i41l 35S47c29h31w66a89g63e61r 3683796175926

Časté téma v diskuzi je uložení energie dostupné v létě na zimu. Tak by měl zajímalo, jestli někdo víte o pokusech využít jako akumulátor stlačený vzduch? Vzhledem k tomu kolik mám dolů by neměl být problém najít vhodné místo jako zásobník...

0/0
28.2.2013 14:32

J85a32n 74M97e20r77t38a 3482790191488

Použití stlačeného vzduchu není výhodné kvůli nízké účinnosti, stlačením se vzduch zahřívá a energie ve formě tepla uniká.

+1/−1
28.2.2013 16:50

P11a76v25e49l 58O32d17r52a30z23i40l 6694149577960

Přesně tak. Dá se to buď draho izolovat, nebo prostě využít na krátkodobý (řádu sekund) výkyvy.

+1/−1
1.3.2013 9:06

K50a29m13i97l 50S75c95h58w44a31g35e82r 3273696425356

Samozřejmě - čím víc stlačujete, tím víc tepla, ale to by právě mělo řešit použití jenom málo stlačeného vzduchu. To není možné v obýváku, ale pokud máte dost místa (vytěžené doly - Ostravsko-Karvinsko, atd.) tak by to neměl být problém. Nemám ale představu kolik energie a při jaké účinnosti by bylo možné do takového dolu nacpat. Jinak to teplo se myslím řeší u malých kompresorů uložením tepla zvlášť a pak se při expanzi vzduch zase ohřívá. Takže ještě potřebujete tepelný akumulátor.

.

Nicméně žádné zařízení nemá účinnost 1, a třeba i ty zmiňované Dlouhé stráně mají obsluhu, údržbu, odstávky, obrovské náklady na vybudování, nějakou účinnost procesu a spoustu další nákladů a přesto vydělávají. Takže s tou účinností to nemusí být tak horké - vemte si účinnost spalovacího motoru nebo žárovky a přesto je bude spousta lidí do krve bránit.

0/0
1.3.2013 9:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.