Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nacistický blesk měla zastavit zabetonovaná Praha a deset tisíc řopíků

Obrana Československa před nacistickým Německem stála na náhradním řešení. Stavba těžkého opevnění neprobíhala dost rychle, a tak její funkci přebralo jednodušší lehké opevnění. Ale i s velkým množstvím malých bunkrů mohla mít německá armáda opravdu vážné potíže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D97a44v72i69d 42S78v22o39b72o36d57a 2665518114631

čtu tu samé, kdyby... kdyby... atd...

Kdyby byly v pr...li ryby, ..... dál to znáte.

Historii nezměníte ani vy a ani já..

Chválím autora za hezký a přívětivý článek, který nám "nevědoucím" spetřil dnešní den.

Bydlím v pohraniční oblasti kde máme LO-čka v požehnaném počtu a jako kluk jsem se v nich s kamarády něco nablbnul... Takže vyhozené peníze to nebyly... Už z tohoto principu...R^[>-]:-P

+2/−1
29.3.2013 16:36

O75l76d97ř57i65c94h 70Ř96e43z36n89í38k 7265542154428

R^

+1/0
10.3.2013 23:26

M27i22l71a37n 92Š92v25a16g36r97o72v93s33k13ý 9412609315388

Kdyby se ta energie věnovala stavbě tanků a letadel...

Doporučuju přečíst: http://www.ulozto.sk/xv3vijj/psywar-historia-csr-vynikajuce-rar

+1/−4
2.3.2013 17:04

D42a17v42i32d 17M63l41á48k12a 6717971529312

V naší situaci je tato varianta nemožná. Opevnění i přes své nedostatky bylo jedinou možnou cestou. Mít jen mobilní část armády není možné stát účinně bránit v potřebném rozsahu.

+7/0
2.3.2013 17:12

P11a56v81e51l 34O34d88r91a48z82i14l 6424589677720

Opevnění nebylo k ničemu, neboť se vůbec nepoužilo. Byly to zcela vyhozené prostředky. Manažerské selhání.

+1/−9
3.3.2013 11:32

P33a49v12e86l 95O64d32r75a98z20i79l 6494299387610

Milí fantastové, opevnění se nevyužilo a tudíž to vyhozené peníze BYLY.

Chápu, že je vám pravda protivná, ale tak nějak nemůžu za vaše životní prohry.

0/−9
4.3.2013 18:53

P75a14v63e98l 30O71d32r56a58z18i96l 6144529257920

Fakt nemůžu ;-D

+1/−5
4.3.2013 21:46

D48a12v31i81d 79M39l48á58k49a 6447141909592

Nikdo po vás nechce nic jiného než abyste předložil argumenty a fakta, která by smetla naše argumenty, kterých tu zaznělo už mnoho. Obávám se však, že toho nejste a nebudete schopen, protože jste to za tu dlouhou dobu ještě nedokázal (až na ten fakt, který jsem naznačil níže;-D).

+3/0
4.3.2013 22:09

P74a34v24e19l 51O28d53r52a65z54i13l 6724139767790

Milý poněkud zpomalený Davide!

Čti pozorně, píšu ti to naposledy.

Vůbec nerozporuji historická fakta, která tu hystericky prezentuješ. Vůbec nerozporuji, že ti a ti měli tolik a tolik takovejch a takovejch tanků a řopíků a letadel a tak podobně.

Tvé spekulace jsou jenom směšné, protože i když možné, tak velmi, velmi nepravděpodobné.

Snažil jsem si ti vysvětlit, že ne všechna byla ovšem známa vedení státu v roce 1938.

Netuším, proč nechceš, nebo spíš nedokážeš pochopit, že nelze činit rozhodnutí na základě neznámých fakt. Tohle jsem ti opravdu nedokázal vysvětlit, přesto jsem si jist, že závada není na mém vysílači. I když prý studuješ historii, asi ti uniklo, že tzv. druhá válka v Zálivu začala na základě zcela vylhaných zpráv spojenců, tedy v podstatě též na základě propagandy. To se prostě stává a propaganda je zcela legitimní zbraň. Takže jediné, proč tu neustále kničíš, že "jsme se měli bránit" je tvoje smutná životní situace, kdy házíš odpovědnost za svá neustálá selhání na nějaká 75 let stará rozhodnutí. Neustále píšeš, jak je český národ zbabělý a jak není svobodný a hrdý. Naštěstí nejsem Čech, ale i kdybych byl, tak bych se stejně necítil být nějak spřízněn s ukňučenými zbabělci tvého ražení. Zbabělec kňuká, jaké je je neštěstí, že se před 75 lety cosi stalo, hrdý chlap se snaží, aby budoucnost byla jiná. To se ale ty nesnažíš.

+1/−7
5.3.2013 9:30

D40a47v56i34d 71M56l93á85k11a 6277171789952

Mé spekulace, tak jako názory jiných lidí, jsou sice nepravděpodobné ale jsou možné. Zde se jedná o hypotézy, vycházející z jasných faktů. Ten kdo je nezná, jako například Vy, píše hlouposti a neumí argumentovat, protože nemá čím.

Jediné čím jste přispěl do této diskuze byly urážky a zesměšnování mé osoby nebo jiných zde píšících pánů a dam.

+3/0
5.3.2013 17:19

P74a25v50e79l 37O27d64r98a42z72i89l 6434729747930

Takže jsi to zase nepochopil, ale opravdu už ti to znovu psát nebudu, smutný příběhu porevolučního základního školství.

0/−6
5.3.2013 19:04

D59a65v37i76d 65M45l80á68k14a 6667431349132

Pokud nechcete psát nepište. Nebude zde alespon zářit Vaše neznalost problematiky, neznající hranic vesmíru ;-D

O tom, že to daní lidé v dané době nevěděli už byla řeč a také o tom básníte jen Vy. To bude způsobeno tím, že jste někdy v životě něco nevěděl, nějak se rozhodl a bylo to špatně a vrátit se nemůžete. Proto zde argumentuje pouze tím, že oni to vědět nemohli. Pravda to je, ale ted to víme a musíme se z jejich chyb poučit. A když je znát nebude naučíme se prd a budeme dělat stále chyby, tak jako Vy p. Odrazil.

0/0
5.3.2013 19:56

P77a29v32e50l 11O46d72r69a78z87i32l 6324499627740

Takže jsi to zase nepochopil ;-D

Není tvoje chyba, že nejsi moc bystrý, ale proč máš potřebu to neustále zdůrazňovat, to mi teda vysvětli.;-D

0/−5
11.3.2013 11:35

D47a23v61i81d 22M31l20á16k66a 6517511299192

Pochopit větu "oni to nevěděli" a větu "to, že to nevěděli my víme" je Váš problém. Asi zažil nějaké trauma v minulosti, protože se stále odkazujete na to, že něco nevěděli, soudil bych, že jste Vy nebo někdo vám blízký něco nevěděl a něco se nezdařilo. Nevěšte hlavu, jak jsem říkal. Tehdy jste to nevěděl, ale nyní už to víte;-)

0/0
11.3.2013 19:20

P79a68v21e32l 60O31d73r39a94z69i20l 6324729577850

Tvoje hrozná nešikovnost opět způsobuje, že jsi naprosto a totálně mimo.;-DV

Kvalita studentů UK hrozivě klesá.

0/−5
11.3.2013 21:24

O94n57d87ř42e22j 41P16a39v28e30l 3720300646970

Sice to není k tématu, ale nejste příbuzný Václava Klause? Váš styl tomu odpovídá.;-D;-D;-D

+4/0
14.3.2013 16:48

P21a43v43e94l 31O50d69r17a63z21i26l 6114539737820

Nejsem, ale pokud máte na mysli, že si stojím za svým i přes osočování diletantů, tak děkuji za poklonu.

0/−1
3.4.2013 19:38

T65o21m11á97š 47N58e79u55g93e40b75a66u36e14r 1920415100100

Kdbyby se ta energie věnovala stavbě tanků a letadel, tak by mimo jiné byla Německá říše ještě více vyzbrojena po zabrání Českoslovenka, než byla (dá se oprávněně předpokládat, že drtivá většína bojeschopné techniky by po vyhlášení mobilizace byla v záborovém pásmu). Pochopitelně s tím se v době rozhodování zda tanky nebo pevnosti nedalo počítat, avšak vy byste s tím již počítat měl. Takže z dnešního pohledu další plus pro stavbu pevností (ono je jich pochopitelně více).

+1/0
4.3.2013 8:01

J19i39ř71í 97K87ü38h61r 2640546860806

Kdyby tu energii naši předkové ihned po samostatnosti (1918) věnovali množení,nebyl by poměr obyvatel cca 15/60 mil.

Jinak opevnit naši hranici stálým opevněním byla jediná možnost jak tuto hranici bránit.Jinak by skoro celá naše armáda byla potřeba jen  na severní hranici.(od Ostravy/Bohumína na západ)

+1/−1
12.3.2013 12:00

D78a11n24i14e85l 54H46a17m18e63r98n73í84k 8626481376200

Moc pěkná série, chválím Technet. Zapojím se také do diskuze, ohledně případné obrany ČSR. Osobně bych nikdy nechtěl činit tak těžké rozhodnutí před které byl postaven Dr. Beneš na podzim 38. Prezident se rozhodl dle svého nejlepšího svědomí a Mnichov přijal. Ano můžeme s jeho rozhodnutím nesouhlasit, můžeme mu vytýkat případné diplomatické chyby, ale uvědomme si, že tak děláme s již historickým nadhledem a bez odpovědnosti za všechny tehdejší občany ČSR.

Kdyby prezident Mnichov nepřijal, nastala by dle mého názoru velice zajímavá situace. Československá armáda byla plně mobilizována, plně vyzbrojená a v obraném postavení v opevnění (i když nedokončeném, nicméně funkčním). Naše pozemní armáda měla navíc daleko lepší vybavení, než měl v ten moment k dispozici protivník (bohužel nevím zda tento fakt naše politické vedení tušilo, protože nacisté propagandisticky sílu své armády zveličovali). V září 38 Německo nemělo mobilizovanou armádu, poměr živé sily jeho nemobilizované armády vůči nám byl cca 1:1 a chyběly mu zásoby. Nacisté měli mírnou převahu v letectví, ale převaha je opět přeceňována, jednak bylo k dispozici pouze několik Bf109 a hlavně fakticky od září 38 do března 39 bylo tak špatné počasí, že s tehdejšími stroji byly jakékoliv operační lety faktickou sebevraždou. Tj. dle mého názoru, Hitler minimálně do konce roku 38 nemohl účinně na ČSR zaútočit. Navíc do března 39 nemohl počítat ani s podporou Luftwaffe. ČSR celkem bez problému mohla dokončit další obranné práce a rozběhnou sériovou výrobu Avie B135, která měla podobné parametry jako Bf109. Válka by nastala nejspíš až v březnu 39. Polsko a Maďarsko do bojů nezasáhnou, protože SSSR, Rumunsko a Jugoslávie jsou připraveni intervenovat na jejich společných hranicích. Pokud Hitler i přes fiasko v Mnichově nepadl a povedlo se mu rozběhnout plnou válečnou výrobu, tak ČSR by v tento moment čelí převaze 3:1. Nezasáhli-li by spojenci na západě (a upřímně pochybuji že ano), ČSR mohla vydržet v boji max. 4-6 měsíců.:(

+7/0
2.3.2013 16:19

V93o49j36t16ě33c69h 52R72ů73ž36e49k 9129202180958

I 4 měsíce jsou dost, aspoň by lidé měli čas utéct přinejmenším ze sudet. 

A myslím, že vojáci chtěli bojovat. A určitě by s sebou vzali spoustu nácků.

+3/0
5.3.2013 16:30

J47i63ř22í 29K24ü10h89r 2190826260156

Dovolil bych si upozornit na možnou nepřesnost v článku. Je zde uvedeno:¨Zdánlivě odvážné tvrzení lze podepřít výsledky ostřelovacích pokusů zkušebního "céčka", uskutečněných československou armádou v roce 1937 v brdském zkušebním prostoru. Na cíl bylo vypáleno ze vzdálenosti 5,6 kilometru celkem 400 těžkých houfnicových granátů ráže 150 mm. Dosaženy byly pouze dva nepřímé zásahy.¨

Zdroj:http://technet.idnes.cz/mobilizace-1938-ceskoslovenske-opevneni-dyq-/vojenstvi.aspx?c=A130226_122717_vojenstvi_kuz 

V publikaci Velká kniha o malých bunkrech ,jsem narazil na informaci o ostřelování cvičného objektu((stěny jen 15cm silné) dne 9.8.1937.Ostřelování prováděl dělostřelecký pluk 102 a použil dvě 15cm hrubé houfnice vz 25.

Ráže této houfnice je 149,1mm. Vím je to detail ale i tak.

0/0
2.3.2013 10:53

J27a97k98u62b 75Ř92í81h96a 4355409972691

Popravdě, v tomto jsem pro zaokrouhlování. Pokud tedy smyslem tohoto příspěvku bylo upozornění na ráži 149,1mm. Ono to zcela jistě nebylo 149,1, ale něco kolem, co po zaokrouhlení je 149,1. A přeci jen v evropských mírách (kontinentálních) je zvykem jako ráže větších rozměrů používat celé milimentry. Mimojiné se to líp i vyslovuje. Krom toho i kdyby existovaly dva typy houfnic, jedna s ráží 149,1 a druhá se 150, tak myslím, že jejich účinek by byl zhruba stejný. Je to myslím přijatelné zjednodušení.

0/0
2.3.2013 12:16

J87i84ř93í 75K39ü54h11r 2910896280986

Pokud by to autor nechal na těch 15cm. Bylo by to dle mě v pořádku.Tak se ta zbraň jmenuje.Případně napsat ,že objekt byl ostřelován 15cm houfnicemi. Ona ráže 150mm snad ani používána nebyla.Jen dnes se to vše převádí na minimetry. Dříve se to zaokrouhlovalo na cm dolu. 4 cm PKÚV má ráži 47mm.

15 cm houfnice (třeba http://en.wikipedia.org/wiki/15_cm_sFH_18) ráže 149mm.Náboj 7,92x57 je občas označován jako 8mm.Hlavně na západ od nás.Dle mě by autor udělal lépe kdyby se údaji 150mm vyhnul a použil raději15cm.Ale jak jsem psal je to detail.

0/−1
2.3.2013 12:41

D78a10v74i21d 39M10l44á65k55a 6887241969952

Zaokrouhlování bylo používáno také z důvodu utajení přesné ráže. K matení nepřítele. On se domnívá, že stojí proti 4cm KPÚV a přitom je to 4,7;-D Případ zjednodušování není nijak vyjimečný.

0/0
2.3.2013 15:59

J36i12ř80í 61K85ü59h50r 2550436380416

Utajení? Němci měli k dispozici třeba výkresovou dokumentaci střílen.Pochybuji že jim unikla ráže KPÚV.

0/0
12.3.2013 12:23

D56a74v42i48d 65M60l24á66k72a 6867861959752

Měli mapy, dokumentaci i znalosti. Jenže jaké kvality? Mnoho úseků opevnění jim bud chybělo nebo přebývalo. Dislokaci jednotek naprosto nedocenili a měli o ní obecné a zastaralé informace. Naše informace byly také často nepřesné, ale dislokaci jsme znali v mezích možností dobře a počty jednotek byly známy dokonce i v USA (zpráva amerického vyslance o Wehrmachtu).

Utajení mohlo být jedním z důvodů, neřekl jsem že bylo jediným nebo hlavním.

+1/0
14.3.2013 20:48

V11l26a77d88i98m15í39r 17H97r38u47b61ý 1254281407532

Skoro všichni tady padají na zadek před německou armádou. A jen málokdo ví, nebo si není líný zjistit, jaké byly její stavy a výzbroj v září 1938. Doporučuji tento článek, po faktické stránce v něm nejsou žádné velké chyby http://www.svornost.com/2009/05/1938-%e2%80%a6ale-nemci-nebyli-pripraveni/

.

Kdybychom tenkrát Mnichov nepřijali, možná by Hitler skutečně zaútočil (jen možná a jen proto, že to byl magor), ale rozhodně neměl ještě k dispozici takovou vojenskou převahu, aby nás dokázal "na hlavu" porazit za pár týdnů. A je velmi diskutabilní, jestli by nás dokázal vůbec porazit, pokud ano, tak jen za cenu velkých ztrát na německé straně. My jsme se chtěli bránit a měli jsme čím.

.

Celková politická situace v té době ovšem byla pro nás velmi nepříznivá a není nepravděpodobné, že i kdyby (po našem hypotetickém nepřijetí Mnichova) Hitler nezaútočil, tak by nás západní velmoci nakonec přinutily (hospodářsky a možná i vojensky - byli v té době schopní se s Hitlerem spojit proti nám!!) německé požadavky přijmout. Ale bránit jsme se (a dost pravděpodobně i úspěšně) mohli a měli.

+10/0
1.3.2013 12:25

T11o82m38á53š 41N81e96u52g68e33b16a32u62e82r 1380625240920

Ano, v té době nebyla rozhodující vojenská situace, ale politická (válku žádný stát nechtěl). A tu jsme uzavřením Mnichovské dohody jednoznačně prohráli (dohoda byla výsledkem dvaceti let především politických bojů o existenci Československa). A je dosti pravděpodobné, že nepřijetí dohody by znamenalo nejen ztrátu části území, ale likvidaci celého Československa, které by po válce, ke které by stejně došlo, již nebylo obnoveno (nikdo z vlivných by o to neměl zájem a Češi by nemohli prokázat své zásluhy na vítězství). Jakým způsobem by bylo zlikvidováno je nejasné. To lze jen domýšlet. Ale velmi pravděpodobně další velmi rychlou dohodou čtyř velmocí, jež by obsahovala vojenský zábor Polskem, Německem a Maďarskem a přičlenění dohodnutých částí k jednotlivým zemím. Kalkulovat lze se vznikem samostatného Slovenska bez jižních území, které by připadly Maďarsku.

Velká Británie s případem nepřijetí dohody Československém počítala a byla připravena Československo donutit ke splnění. Mnichovská dohoda byla chápána jako úprava, resp. oprava dohodnutých poválečných poměrů v Evropě. Tedy odstranění chyb, které byly při novém uspořádání Evropy po 1. světové válce udělány, tedy jako progresivní čin čtyř velmocí, jež jsou garantem míru v Evropě, jenž je nejvyšší hodnotou, které musí být podřízeno VŠE (za účelem udržení míru v Evropě je možné uskutečnit cokoliv, tedy i omezenou válku, a toho uměl Hitler využít).

+3/−2
1.3.2013 14:08

V65l20a58d33i77m54í39r 36H27r67u44b20ý 1274981987482

Řekl bych, že jste své fantazii popustil uzdu už trochu přespříliš. Máte pravdu, že uvedené tlaky a tendence byly v té době velmi silné, ale po nepřijetí Mnichova z naší strany se v evropě mohlo stát naprosto cokoliv. Německo byly v té době těsně před bankrotem a Hitlerova pozice v případě "nevítězství" byla nepředvídatelná (nebyl nereálný ani nějaký převrat), klidně mohla padnou vláda i ve francii nebo v anglii (nebo obě), zcela jste ignoroval zájmy ruska ...

.

Nemá cenu spekulovat, co by v politice bylo, kdyby ... Tehdejší politici se nijak nelišili od těch našich prodejných ... korouhviček, takže rozhodně nelze tvrdit, že vámi uvedený vývoj by byl nezbytný a jediný možný.

+2/0
1.3.2013 14:58

T42o43m85á23š 46N56e84u94g90e55b45a16u10e74r 1740645330610

Připouštím, že by se mohlo stát mnohé, ale to co naznačujete je téměř nereálné. Je nutné si uvědomit, že hovoříme o cca 14 dnech (události by nutně musely mít rychlý průběh, neboť Hitler si nemohl dovolit čekat). Pád vlády ve Francii nebo Velké Braitánii, navíc v obou zemích, to je až humorné. Pravdu máte o zájmech Sovětského svazu, které při možnosti posílení Polska by se určitě projevily.

+1/−2
1.3.2013 15:48

V14l46a86d90i33m14í75r 86H52r70u35b11ý 1884951147632

Pokud si myslíte, že by se něco finálně "vyřešilo" za cca 14 dnů po (nepřijatém) Mnichově, tak můj předchozí komentář vaši bujnou fantazii velmi podcenil.

.

Vojensky ani hospodářsky nás NIKDO nemohl za 14 dní donutit vůbec k ničemu. Němci nebyli schopní své ultimátum potvrdit vojenským útokem v udaný čas - naše armáda byla připravená a plně mobilizovaná (a prakticky na plných válečných stavech lidí i výzbroje - to je důležité), jejich armády byly neuspořádaně "rozházené" poblíž hranic, nějaký soustředěný útok by byli schopní začít nejdříve za 2 týdny, reálně tak koncem října 1938.

.

Takže by celý svět zjisitl, že Hitler v Michově jen blufoval a pak už to mohlo dopadnou naprosto jakkoliv.

+4/−1
1.3.2013 16:22

P82a88v30e79l 17O52d72r11a48z81i62l 6824899207670

Anebo by celý svět zjistil, že Češi odmítají přátelské rady a jak známo, komu není vzájemné rady, tomu není (nejen) hospodářské pomoci!V[>-];-OEU

+1/−4
1.3.2013 18:15

T68o44m62á75š 47N43e94u56g93e88b42a80u96e52r 1300295440270

Nedělejte se, prosím, tak naivní. Z dohody vyplývalo termínované plnění úkolů. Po celé Evropě byla prezentována jako dohoda o záchraně míru, tedy toho pro Evropu nejcenějšího. Na jejím dodržení, případně potrestání jejího nedodržení, závisel evropský pořádek a řád (pro Chamberlaina nad míru důležitá britsko-německá deklarace, kterou mu Hitler právě podepsal). Politici by to museli řešit okamžitě bez ohledu na druhy a množsví prostředků, které byly k dispozici. Vždyť Chamberlain a Daladier byli ve svých zemí oslavováni jako zachránci míru. Vlak se již rozjel, a to značnou rychlostí, a již nebylo možné z něj vystoupit. Politika má svá pravidla a zákonitosti, které je nutné ctít, jinak má politik smůlu. Sám Chamberlain na schůzce v Mnichově prohlásil, že "nejdůležitější je, aby otázka byla rychle vyřešena".

+2/0
1.3.2013 19:17

D14a70v21i81d 43M41l34á39k44a 6277311659932

Pokud by byl Mnichov námi odmítnut, došlo by k označení ČSR za viníka případné války, ale kdy by ta válka vypukla?

Německé armády nejsou na plných stavech (nebyla mobilizace), není ani v nástupových prostorech úplně celá sestava a technologicky ani početně nás příliš nepřekonávali. Jediné v čem skutečně vedli byla propaganda, která Němce a celý svět masírovala jak jsou Němci silní.

Ovšem Hitlerovi by dle mě nezbylo nic jiného než zaútočit s tím, co se stihlo, protože jakýkoliv odklad znamená Hitlerovu prohru - proprapanda, která by se najednou rozplynula a jeho řeči o tom, že je schopen ČSR zničit okamžitým útokem by ho mohly přijít draho.

At by zaútočil kdykoliv byla by to velká neznámá pro obě strany. Navíc lze předpokládat, že Němci prvním útokem neprolomí žádnou linii. Takový výsledek by měl opět katastrofální dopady. Nejen, že Němci nejsou tak silní, ale ČSR je schopné se ubránit. To by možná vyvolalo pozitivní ohlasy v Evropě a získali bychom spojence. Německá morálka by spadla na úplné dno a mohlo dojít také k převratu.

Jsou to samozřejmě jen dohady, ale je to jedna z možností.

+3/0
2.3.2013 16:26

P33a68v80e24l 43O29d60r51a86z45i55l 6344329227630

;-D;-D;-D

+1/−5
3.3.2013 11:37

T40o30m50á38š 42N62e54u92g63e97b32a80u41e15r 1190655220760

A ještě několik drobností, resp. citátů k přijetí dohody Československem:

Daladier: "Francouzská vláda v žádném případě nestrpí v této věci průtahy ze strany československé vlády. Vzal jsem přece už v Londýně na sebe odpovědnost, když jsem bez dotazu u československé vlády dal v zásadě souhlas k odevzdání sudetoněmeckých oblastí. Postavil jsem se na toto stanovisko bez ohledu na to, že mezi Francií a Československem existuje spojenecká smlouva."

Chamberlain: "Československá otázka je evropskou otázkou a její vyřešení je pro velmoci nejen právem, ale i povinností. Ony se musí postarat také o to, aby československá vláda z nerozvážlivosti nebo z umíněnosti neodmítla vyklidit území."

a k možnosti se bránit:

gen. Syrový: "Zhodnotil jsem dané možnosti obrany a poukázal jsem na to, že jsme opuštěni od spojenců a ještě kromě toho překvapeni polskými požadavky územními, takže se nemůže brániti s nadějí na úspěch" (z poválečné výpovědi)

gen. Krejčí: "Odpověděl jsem, že proti Polsku ano, ale že jde o souhrn tří, to jest Německa, Polska a Maďarska, a boj s těmito všemi by neměl naději na úspěch" Beneš: "Prezident nemůže než navrhnout přijetí ultimáta. Kdybychom nepřijali, udělali bychom čestnou válku, ale ztratili bychom samostatnost a národ by byl vyvražděn".

+2/0
1.3.2013 19:17

P66a76v85e73l 83O49d15r11a96z52i28l 6334469877160

Nerad se pletu do cizího hovoru, ale zeptal bych se generála Mláky, proč nepřipojí nějakou svou chytrou odpověď, která by řečené popřela?

0/−5
5.3.2013 9:31

D11a26v79i86d 11M24l65á90k15a 6357301789312

Proč se nedivím, že na tuhle větu přijdete zrovna vy? ;-D;-D;-D

To jen dokazujete, že neumíte ani číst (já reagoval výše).

+1/0
5.3.2013 13:25

P37a70v54e39l 46O68d20r45a96z62i44l 6764549927570

Asi neumím řádně číst, ale nevidím nikde reakci na vyjádření Chamberlaina, Syrového ani Krejčího.

Vidím jenom představu malého děcka, vpravdě Hurvínka, o politických rozhodnutích.

0/−4
5.3.2013 19:04

P53a95v20e78l 98O44d53r98a17z49i41l 6884659617300

P.S. inteligentní člověk by ledacos pochopil z mé reakce 3.3. 11:37, jakkoliv stručné.

;-)

0/−4
5.3.2013 19:06

D82a78v23i83d 31M75l24á57k77a 6167511469892

Napsat smějící se ksichtíky umí každý, ale doplnit takový ironický popisek něčím inteligentním už umí jen člověk znalý problému. Což jak jste právě potvrdil Vy sám nejste.

+1/0
5.3.2013 20:01

P79a82v34e65l 47O21d96r56a81z34i68l 6524389367110

Mláka opět nepochopil. A brzdi, hochu, na UK nemají radost z vulgárně se vyjadřujících študentíků.

0/−4
11.3.2013 11:34

D39a38v29i78d 56M40l10á23k92a 6747781739312

Nejprve byste si měl prostudovat vrstvy jazyka, protože v mém příspěvku žádný vulgarismus není;-D takže vaší "bystrosti" opět tleskám;-D

+2/0
11.3.2013 19:43

P29a95v30e30l 37O12d61r27a68z57i64l 6984249197840

Někde snad píšu o tvém příspěvku 20:01? Nepíšu, nešiko.

0/−4
11.3.2013 21:23

P31a41v58e62l 33O84d31r76a76z22i27l 6204329527330

Vítejde, generále Hrubý. Jak podle vás dopadne konflikt v Sýrii? Nebo nám to řeknete až po bitvě?

0/−4
1.3.2013 16:40

P52a53v45e28l 82O59d14r71a31z18i97l 6974769217600

Takže až po bitvě. No, dalo se to čekat.;-D;-D;-D

0/−4
3.3.2013 11:35

P31e91t41r 85H14r18o53m46á25d68k95a 1209972525608

celkem slabý, nejdřív napsat, že Němci neměli v září 1938 ještě žádné tankové divize, aby pak kritizoval výkony 2. tankové divize při obsazování Vídně v březnu t.r....

potom těch pouze 180 německých tanků s kanovou výzbrojí - kde vzal tenhle nesmysl? Jako by to psal nějakej vlastenec z diskuse na idnes, když tam není žádný pramen, nic... Doporučil bych aspoň to Září 1938 od Johna, sice se dají najít recenze, kde mu vytýkají konkrétně pár chyb, ale oproti tomuto elaborátu je o světelné roky napřed.

0/0
1.3.2013 19:11

L89u44d16ě45k 15K41r56a69t73o65c48h81v53í89l 9115764321784

Je tam více divočin.

Těch 180ks je zřejmě optimistický součet všech PzIII a PzIV, které vyjeli z továren, včetně prototypů a testovacích sérií.

+1/0
1.3.2013 19:35

O98n11d65r88e40j 20U46n47z44e90i81t67i90g 5185619324655

dobry R^

0/0
1.3.2013 11:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.