Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sonda Curiosity přešla na záložní počítač. Hlavní má poškozenou paměť

Americkou sondu Curiosity, která na Marsu pátrá po stopách života, řídí v současnosti záložní počítač. Paměť hlavního byla poškozena, možná kosmickým zářením. Záložní počítač má stejné parametry jako hlavní, ovšem je potřeba aktualizovat jeho software. Proces prý zatím probíhá bez problémů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73a13n 14K46o43m45á95r80e63k 5195558219873

tohle tady visí už třetí den, je něco nového?

0/0
8.3.2013 14:55
Foto

M20a24r17t22i18n 60K20u56k21a86č 9485441971567

Jen bych si dovolil podotknout, že lapálie je něco jiného než patálie. :-)

Jinak, o parametrech počítače i s fotkou vzhledu je něco více zde: http://www.extremetech.com/extreme/149713-curiosity-swaps-out-its-primary-computer-to-hopefully-restore-full-functionality

0/0
6.3.2013 11:45

P61e76t86r 43M59a26l33i14š63k61a 6911575221913

Člověk má mozek na to, aby se pokoušel kolonizovat vesmír, jen ho nesmí brzdit peníze.

+2/−1
5.3.2013 16:23

D75a49n61i80e60l 85K49r90o15n24e64r 7524924896327

Uplne zive si dokazu predstavit, jak se ted asi Curiosity citi...Taky me obcas zasahne nejaka ta vysokoenergeticka castice...

+2/−1
5.3.2013 12:58

M58a56r45t65i62n 93K43o10v24á45ř 2282410153602

Upřímně řečeno - čekal bych větší redundanci řídícího počítače, než je pouhé zdvojení. Ale nejsem expert, tak asi konstruktéři věděli, co dělali a projekt neskončí předčasně.

+4/−3
5.3.2013 8:54

L55u30k60a47s 28S79u70c34h66a83n21e16k 5706717723780

O tom počítači, operačním systému a platformě na které byl obslužný program vyvinut bych se rád dozvěděl více. Úplně jiné nároky na paměť bude mít program v Javě či C# a úplně jiné je bude mít program v C++. O operačním systému ani nemluvě.

+2/0
5.3.2013 8:10

J16i33ř43í 81S14l14o55u90p 8595973426497

Přiznám se, že nevím moc víc, ale pochybuji, že je tam operační systém v klasickém slova smyslu. Nejspíš půjde o vlastní a velmi skromné jádro, vyvinuté speciálně pro NASA, v horším případě postavené na linuxu. C# ani Javu bych tam nehledal - obě technologie jsou zbytečně náročné na HW a s C++ bych byl taky opatrný. Osobně sázím na speciální OS nebo spíš jenom firmware postavený na obyčejném C - ale je to víc názor, než fakta...

0/0
5.3.2013 9:11

P46a44v41e54l 43N40e58č92e14k14a74l 1192601343895

Curiosity obsahuje 32bitový procesor RAD750 od IBM, který je založen na PowerPC 750. NASA použila i u nového vozítka operační systém reálného času (RTOS) od společnosti Wind River Systems - VxWorks. Více na: http://www.zive.cz/clanky/curiosity-na-marsu-pocitacove-technologie-minulosti/sc-3-a-164888/default.aspx#utm_medium=selfpromo&utm_source=zive&utm_campaign=copylink

+2/0
5.3.2013 10:37

P61a54v55e32l 70N36e45č38e94k97a33l 1552511733685

a sakra, už to tu je, tak aspon odkaz na článek :-)

0/0
5.3.2013 10:39

M86a30t46o31u86š 31L51á66z72ň40o23v78s73k12ý58, 34T30e79c24h93n46e14t74.71c22z

Není to zrovna moje doména, ale základ je jasný: základem je odolný a ne zrovna extrémně výkonný procesor RA50 od BAE, operační systém je VxWorks, pak je několik milionů řádků kódu v C rozdělených do řady modulů.

Pokud vás to opravdu zajímá, kódovací standard Jet Propulsion Laboratory, která sondu provozuje, najdete na http://lars-lab.jpl.nasa.gov/ 

Zhuštěné najdete třeba zde: http://goo.gl/xQfhg 

A ještě jednoduší je začít tady: http://goo.gl/3IlcF

+4/0
5.3.2013 10:13

L11u16k46a56s 19S84u17c28h45a26n53e71k 5396477673190

Jo, tohle vypadá životaschopně. Díky moc za doplnění informací.

0/0
5.3.2013 10:32
Foto

P86e81t91r 57J56a71n36o46v72s13k74ý 5363790315820

Prijde mi, ze tato sonda nic zatim nenasla, tak aby vubec lide zas vedeli, ze se neco deje, vymysli se porucha, která se dovede bravurne opravit, ale zas bude zapotrebi cas, nastaveni a na testy. Myslim, ze se tomu rika PR! Neprijde nikomu divné, ze po tak dlouhe dobe dobe je na svete jen par fotek, pak jedna senzace, co senzaci neni... A dal nic? Ja se tesil na plno uzasnych fotek v HD a technickochemické analizy.... No nevim, na to kolik je tam pristroju, zatim nic moc!;-D;-D;-D Ale drzim palce, snad budu prekvapen!

+3/−19
5.3.2013 8:08

A25l14e20š 62H55o15r60á38k 8846146611890

Vy nebudete nikdy překvapen. Na schpnost nechat se překvapit musí být jedinec nadán určitou minimální fantazií, intelektem a znalostmi.

+5/0
5.3.2013 12:05

M42a55r83e59k 31Š81i24m64o38n 2784107828168

Tohle je ve vesmírném výzkumu normální. Komunikace má zpoždění jednotkách minut a ještě jen v oknech podle otáčrení marzu (nevim, jestli je nějaká retranslační družice), nevrtá se nazdařbůh, ale vozítko musí nejdřív vyfotit okolí, poslat ho, počkat, až ho analyzujou odborníci, odborníci řeknou - tamta skála vyopadá nadějně, pošlou ho ke skále, to zas trvá pár hodin až dní, pak vyfotí skálu zblízka atd. A pak odebere vzrorek a ve vzorku je jen drť hornin. Hmm. Ale muselo se to zkusit, aby jsme to věděli jistě.

0/0
6.3.2013 20:53
Foto

P19e79t48r 23J42a97n96o29v60s52k15ý 5763280465510

Prijde mi, ze tato sonda nic zatim nenasla, tak aby vubec lide zas vedeli, ze se neco deje, vymysli se porucha, která se dovede bravurne opravit, ale zas bude zapotrebi cas, nastaveni a na testy. Myslim, ze se tomu rika PR! Neprijde nikomu divné, ze po tak dlouhe dobe dobe je na svete jen par fotek, pak jedna senzace, co senzaci neni... A dal nic? Ja se tesil na plno uzasnych fotek v HD a technickochemické analizy.... No nevim, na to kolik je tam pristroju, zatim nic moc!;-D;-D;-D Ale drzim palce, snad budu prekvapen!

+2/−15
5.3.2013 7:54

P95e42t51r 41H21a22m42ž80í95k 7711613712593

Vy toho nevíte asi krapet víc, že? 8-o

+9/−3
5.3.2013 8:13
Foto

P54e56t46r 13J37a56n45o34v21s25k51ý 5153640695800

No a vy? Nemysím, ze to bude nejaký šlágr sezony, nebo něco tají !

+1/−14
5.3.2013 8:18

L13i77b82o12r 45W71a67l95i37c68h70i92e76w98i51c51z 3808366467744

Když Vás to tak zajímá, proč si nedohledáte informace na oficiálních stránkách projektu? Proč čekáte na to, že Vám informace někdo naservíruje přímo do hlavy a když se k tomu nikdo nemá, je určitě důvodem nějaké spiknutí ... ?

+8/−1
5.3.2013 8:25

P14a16v11e48l 71K10r26e84j27č98í36ř 2552511603776

No jestli jenom čtete iDnes a čekáte, že vám všechny fotky z Curiosity naservíruje pod nos, tak to asi čekáte marně. Třeba tady http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/images/?s=1 je celkem dost fotek už zpracovaných. Jejich důkladná prohlídka vám jistě pár hodin zabere. Další tuny materiálu jsou někde jinde na stránkách NASA volně k dispozici - hledat to nebudu. Fotky nejsou snad přímo v raw formátu, ale jsou zvlášť pro kanály R, G, B. Nic vám nebrání si ty černobílé fotky stáhnout, v nějaké foto editoru si s nima vyhrát a pak světu ukázat krásné, barevné a třeba i panoramatické snímky z Marsu. Budu se těšit :-)

+9/−1
5.3.2013 8:23

P27a88v59e36l 87K86r60e18j44č65í63ř 2682351693726

"kvůli poslednímu vývoi" - asi nějaká progresivní gramatika, co? :-)

0/0
5.3.2013 7:40

J70o78s28e94f 76V95y76s43k40o44c55i82l 7773380419

Sakra to nemaji RAM-ku v RAIDu jako kdejaky lepsi server? :-) Vzdyt pameti odchazeji sotva se na spatne podivate. Anebo se to asi nevyplati tahat dalsi desitky gramu a radeji resi zalozni computer? Nebo je to opravitelne? Ale co se stane az i ten odejde treba na nejakou jinou blbost? Meli jeste vozitko naucit plechovejma packama asemblovat pocitace, aby ze dvou kramu udelat jeden dobrej :-)

+1/−11
5.3.2013 7:29

L25i51b25o30r 34W62a31l98i58c87h52i96e66w82i18c41z 3898246537384

"Sakra to nemaji RAM-ku v RAIDu jako kdejaky lepsi server?"

To má být proboha co? Asi mi něco uniklo ...

+6/0
5.3.2013 7:55

P57e37t56r 82H80a50m54ž29í90k 7411133812793

Pepo, Vy jste evidentně ITC expert se zaměřením na kosmírnou technologii, že? ;-D

+6/0
5.3.2013 8:12

M13i50c21h52a15l 44S20e49d78m69í16k 3339985206601

Elektronika je v kosmu vystavena kosmickému záření a používají se odolné komponenty. Odolnost je ale věcí statistiky, vyjímečně může částice s velkou energií elektroniku poškodit.

http://www.vesmir.cz/clanek/ochrana-elektroniky-ve-vesmiru

http://www.osel.cz/index.php?clanek=4063

+4/0
5.3.2013 8:16

M32a13r64e67k 34Š98i83m86o93n 2424497838178

Ramka v RAIDu se nedělá. Resp. dělá, jmenuje se ECC. Když je ale daná buňka zničená ve všech kopiích, tak je prostě zničená. Nepochybuju, že ji tam měli.

0/0
6.3.2013 20:58

M11a18r26c83e70l 27B63í41l95ý 2873842792429

Curiosity pálí laserem do Marsu, tak jí naopak Marťani vypálili ramku ;-D

+11/0
5.3.2013 6:39

P81e39t93r 96M86u76d45r56o79c28h 9621277202641

A vyrobila tu paměť pro počítač B stejná čínská firma jako pro počítač A? :-)

0/−2
5.3.2013 6:36

D25a78d87a90k 21P15e29t54r 7821660534228

Počítač A má možná smůlu, nebyl vyroben v Číně. Mám několik technických věciček se značkou významných světových firem a na štítku je drobně uvedeno, vyrobeno v Číně.

+1/0
5.3.2013 7:36

R14a30d48i48m 23K46a44l78a78s 2770296292391

A upřímně - podle toho to také vypadá. Nejen co se týká životnosti a kvality zpracování, ale i (a za to pravda Čína nemůže) technického provedení.

Také mám doma ony věcičky, a když jsem před několika měsící vytáhnul starý odložený DVD přehrávač z krabice, zjistil jsem, že má například mnohem lepší a detailnější display než dnešní blu ray stejné značky a obdobné ceny... Ten starý DVD přehrávač byl navíc těžší a pevnější konstrukce, což z hlediska vibrací není úplně zanedbatelné...

Ale nezůstal jsem jen u běžné komerční elektroniky, ale mohu posloužit i zkušenostmi z oblasti tzv. luxusní elektroniky, kde se ceny takových hraček pohybují okolo třiceti tisíc a více. Opět půjde o přehrávač, který jsem zhruba před 7 lety koupil s hrdým označením "made in Japan", "dnes made in China". Váha sice zůstala zachována, ale podíl plastových dílů se zvýšil. Kvalita zpracování se pak v zásadě neliší od komerčních produktů nižších kategorií vámi vzpomínaných významných světových výrobců (klasické komerční elektroniky).

+2/0
5.3.2013 8:13
Foto

P50e17t23r 27P95r10o83c75h70á71z96k57a 3652686232434

Držím palce aby vše proběhlo v pořádku.Sleduji se zájmem tento program a žasnu,co lidé vůbec dokáží.Doufám,že se vše podaří a Curiosity bude moc dále hledat zbytky života na Marsu.

+12/−1
5.3.2013 5:48

L71a36d97a 16N89o42v49a14k 4822483447

zdá se, že oproti dřívějším jednodušším vozítkům na Marsu, která přežila několikanásobně svojí životnost budeme rádi, když Curiosity přežije testování všech systémů...:-/

+3/−13
5.3.2013 0:57

P21e49t56r 47V59e68s61e69l96ý 2159368863666

Nějakej mindrák nebo jste jen prostě hIoupej?

+10/−2
5.3.2013 7:17

L69a46d43a 58N50o90v57a77k 4302453167

to vůbec neřeš.. Do diskuze můžou přispívat hloupí i zamindrákovaní...;-)R^

0/0
5.3.2013 12:55

L50i31b22o48r 17M66o19u44č56k65a 1718367235332

tj realita 21. stoleti ... vsechno ausus ...

+3/−3
5.3.2013 8:00

L88a14d97a 26N37o44v48a40k 4462533977

aha.. to je jako když mi tady při rychlosti stahování 0,5 Mbps naskočí aktualizace Win kolem 1 GB... 8-o

0/−7
5.3.2013 0:53

S90t62e91p90a66n 90T13o50t95h 8378559225618

no neco takovyho ;-D;-D

+5/0
5.3.2013 6:44

J39i95ř91í 40K11o97c20u30r34e13k 6115534785148

Ne, to je tako když stahujete blueray disk po 33 kbit modemu.

+1/0
5.3.2013 17:44

J18o71z11e89f 74L94a18k75a55t51o64s 5979794327721

Uff tak aspon tak , nech prebehne ten nabeh zalozneho v pohode a moze pokracovat.  Trpol som posledne dni kvoli tomu. To by bola obrovska skoda...keby..  Dufam ze tam vydrzi do tych planovanych ,podla sucasnych vypoctov , dopadov tych meteoritov. Zalezi ake ma senzory curiosity a moze zistit zaujmave udaje, ostatne to uz urcite Nasa planuje ,sucasne z vyskumom. Ktovie co a kedy presne zapricinilo tu chybu pamate.. To sa uz asi nedozvieme. Nezvykla slnecna aktivita alebo akasi chvilkova slabost slabej:-) magnetosfery marsu..?

+1/−2
5.3.2013 0:44
Foto

P37a19v42e90l 46Č85e40r51n18í39k 1488425770660

nj, čím víc křemíku, tím větší šance že někde vesmírná radiace naruší strukturu a přestane to fungovat. Ne nadarmo se v některých armádních přístrojích ještě donedávna používaly elektronky místo tranzistorů.

Tak už jen držet palce aby to opravili a ty peníze a úsilí nevyšlo nazmar.

+2/−3
5.3.2013 0:43

L59i89b47o87r 86M94o78u93č47k80a 1268527635502

elektronkova pamet? 8-o   co mas jinyho za kremik? DNA se taky bez ochrany rozpada

+1/0
5.3.2013 8:03

P50e74t12r 27H86a56m95ž92í68k 7611423272763

Pan Černík měl nejspíše namysli to, že některé důležité řídící obvody se skutečně v některých, především sovětských letadlech řešily "mini" elektronkami (např. kvůli odolnosti před EMP při jaderném výbuchu). To ale není problém Curiosity. Paměť bez křemíků zatím moc nejde...

0/0
5.3.2013 8:18

M29a91r60t36i62n 40P18u94c60h27e20r92n36a 9937420719617

Ten primarni duvod byl, ze tu vhodnou elektroniku proste rusove nemeli. Ta odolnost vuci EMP, to byla argumentace US reverznich inzenyru, kdyz narazili na elektronky. Mysleli, ze to byl zamer a ne nedostatek vhodnych soucastek v CCCP, to je ani ve snu nenapadlo...

+1/0
5.3.2013 12:20

M36i30c55h31a69l 65C31h84a55l68u28p58a 6128850539633

Elektronky používal třeba Eniac, zabíralo to celý hangár a každou chvíli nějaká odešla.

+1/0
5.3.2013 9:55

J22i54ř54í 88K56o91c34u59r62e63k 6315164855488

1 KB paměti v elektronkách je 8.000 elektronek. Jedna fotka zabere cca 3 MB. 

24 miliónů elektronek á 1 gram. Kdyby. 24 tun. To byste tu paměť pro každou fotku musel vozit osmikolkou Tatrou.

+1/0
5.3.2013 17:50

E94d86a 28D57r33á15b16e19k 7489392393417

Sem si pořád říkal jestli dřív skončí "testy", nebo se něco poto... Přeji brzké uzdravení.

0/0
5.3.2013 0:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.