Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Strach je dědičný, ukazuje pokus. Jak přesně a co jiného se dědí?

Jeden z nejzajímavějších vědeckých objevů roku 2013 byl objev dědičného strachu u myší. Biologové nejen díky němu pronikají do tajů zvláštního druhu dědičnosti, který není zapsán písmeny genetického kódu v DNA.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a12n 20P63a31v77e18l63k38a 3827281754711

Říkal jsem si dávno, že není možné, aby se za pár generací vyšlechtily nějaké vlastnosti bez toho, aby se zkušenosti z cvičení přenesly na další generace. Asi to nebude jen strach, co se dědí.

0/0
5.1.2014 19:20

J96a43n 39Š44v93a78d33l13e73n37k31a 9784839840

Jenže epigenetická změna patrně není trvalá, kdežto u těch ras se o trvalou změnu jedná.

0/0
6.1.2014 10:02

J25a70n 49P83a14v61e87l46k97a 3647291774291

Nejedna. Musi se podporovat v kazde generaci.

0/0
9.1.2014 20:13


J78a92n 16Š79v79a36d27l51e74n52k96a 9304619500

E-e. Musejí se udržovat vzájemným křížením jedinců dané rasy, kteří jsou zároveň nositeli požadovaných vlastností. Ale to už je obdoba přirozeného výběru, epigenetiku do toho není nutné zařazovat.

0/0
13.1.2014 8:59

M85a12r74t88i84n 46N91e91r91m88u97t 9247237828599

No hurá, konečně můžeme nahlas hovořit o tom, co všichni dávno známe - že návyky jsou dědičné (a bude to i politicky korektní, protože to dokážeme vědecky zdůvodnit)

0/0
5.1.2014 12:37

M44i73c25h25a59l 53M19a66l56a51t 5522668426506

Aniž bych četl celý článek, tak si myslím, že je logické, že strach se dědí, protože díky strachu z čehokoliv co je nebezpečné může cokoliv živého přežít.

Nebýt strachu a dědičné informace toho, z čeho ten strach mít, nepřežil by žádný živočišný druh.

0/0
4.1.2014 23:34

F28r51a63n51t21i12š44e33k 75L44u41f36t 5857119274816

Strach je daný geneticky, to se vědělo, ale nové je, že se může zdědit strach z konkrétní věci po otci i když jeho předkové se toho nebáli.

0/0
8.1.2014 17:41

P64a22v43e90l 39O77d81r14a12z96i75l 6454279477420

Ano, o vysvětluje různé zdánlivě neopodstatněné fobie, jako třeba odpor vůči "slizkým hadům," přestože hadi slizcí většinou nejsou.

Kupodivu se nedědí strach z ohně a každý se musí spálit.

0/0
13.1.2014 9:48

J79o59s51e73f 46P43o72t12r 6790251217969

Dovolil bych si dát příklad jak to funguje.

Pampeliška, v květnu, když vykvete má kolem sebe bohatý trs listů, Když ale roste na chodníku, kde je sešlapávaná, nebo na pěstěném trávníku, kde je neustále sečena, co se stane ?

Pampeliška po posečení nebo po ušlapání nevytvoří bohatý trs listú, ale vytvoří růžici listů, které jsou těsně přitisknuté k zemi a vegetuje dále i v těch pro ní nepříznivých podmínkách. V květnu si toho všimněte.

Všechno musí mít nějaké odůvodnění:

Včerejší odůvodnění podle neodarwinistů je : došlo k náhodné mutaci, a pampeliška náhodně vytvořila růžici listů přitisklých k zemi. Náhodná mutace se náhodou  projeví  u všech sečených  a  pošlapávaných,  a výsledek té náhodné mutace je úplně stejný u všech nesčetných  pošlapávaných pampelišek . vytvořily přízemní růžici. Je jasné, že tady je vysvětlení neodaewinistů vedle jak ta jedle.

Dnešní vysvětlení podle epigenetiky : rostlina nějakým způsobem reaguje na změny. Epigenetický kód vypne geny odpovědné za tvar rostliny - růst vzhůru, a zapne geny odpovědné za tvar - růst při zemi jako růžice. Tato změna není dědičná, v příštím roce pampeliška zase vytvoří bohatý  trs  květů ( dokud se nepošlape). Život takto může reagovat na změny podmínek, ovšem pouze v rámci genetické výbavy, když nemá vhodné substituční geny, umírá.

0/0
4.1.2014 1:00

J80a83n 32Š66v17a48d74l85e39n32k51a 9204499690

Nejde o tu konkrétní pampelišku, ale o její potomstvo. Rostliny mají obecně velmi bohatý program přizpůsobení se prostředí, protože na rozdíl od živočichů nemohou jenom tak odejít jinam. Takže pokud budete sešlapávat pampelišku, poroste jinak, než kdyby třeba rostla na louce. Ptejte se proto, jak bude vypadat potomstvo té sešlapávané pampelišky, pokud bude vyseto na louku, tj. zda bude vypadat stále "sešlapávaně", nebo to bude normální luční pampeliška (teď opomíjím, což patrně netušíte, že pampelišek existují desítky druhů, takže ta z chodníku může být úplně jiný druh než ta na louce - dále připomínám, že pampeliška je víceletá rostlina, takže v příštím roce na tom místě vyroste tatáž, kterou jste vloni sešlapával). Ten článek vypráví o tom, že v některých případech se zřejmě epigenetické změny mohou přenášet na potomstvo. Na rozdíl od genetických změn ale nejsou trvalé, zřejmě po určitém počtu generací vyhasnou (píšu "zřejmě", protože se jedná o vcelku nový objev, který zatím není dobře prozkoumán). Toto zjištění tudíž není v rozporu z neodarwinismem.

+1/0
4.1.2014 12:26

M58a49r24t36i98n 15N38e12r60m76u44t 9377807478919

když budete většinu života pracovat v lomu, narostou vám svaly, opálíte se, ztvrdnou ruce - na rozdíl třeba když budete celý život klavíristou nebo úředníkem. To přece není věc mutace genů. (a pro rejpaly - za komunistů se do lomu může dostat klavírista natotata)

0/0
5.1.2014 12:48

P20a63v75e27l 79O11d30r78a39z67i95l 6524609127570

Pane Potře, to "vysvětlení podle neodarwinistů" jste si vymyslel sám, takže nedává smysl, abyste s ním bojoval. Nejde přece o žádnou mutaci.

0/0
13.1.2014 9:51

S18l41á33v76k84a 32H86a53r25a16z68i78m33o55v32á 4792678363932

ne "vychovám", přímo vytvořím, sorry

0/0
3.1.2014 20:38

S29l68á74v91k68a 67H37a69r83a67z12i61m76o98v13á 4682128133132

Tady je velmi sofistikovaná diskuze, ale chápu to správně i já jako laik? Budu-li teda dávat někomu do nosu (pravidelně, za daných podmínek), vychovám z jeho dětí - i následujících generací - bázlivé ovce?

0/0
3.1.2014 20:35

G61a68b32r19i59e21l 21H32o96r33t16e87n 9381259663824

Ne. Bolest by musel dlouhodobě provázet nějaký společný indikátor, pak by potomci oběti skutečně mohli vnímat onen indikátor jako hrozbu, aniž by v souvislosti s ním zažili cokoliv nepříjemného.

0/0
3.1.2014 21:12

S88l42á48v63k18a 56H62a13r85a23z53i90m78o30v86á 4292758633732

Však já to tak myslela : "za daných podmínek" -  jsem psala...vy jste to nazval odborně "společný indikátor". Princip je stejný, a stejně strašlivý. Dokonce bez kontaktu s rodiči (myši ze zkumavky) nesou potomci jejich strach.

0/0
3.1.2014 22:08

J34a95n 58P24a80v57e45l 8403462768796

Myslím, že to ani nemusí být za daných podmínek. Když někdo bude soustavně dostávat do huby, bude soustavně ponižován, ..., mělo by se to dědit také aniž by tam byl nějaký konkrétní podnět. Tím podnětem bude totiž sám život. Ale muselo by to, podle mě, být dostatečně soustavné.

0/0
3.1.2014 23:23

S73l45á20v25k23a 35H63a49r94a15z16i29m32o46v66á 4292528763452

Přesně, co myslím. Život v určitém prostředí, se soustavnými negativními podněty atd. vytváří další a další generace ovcí. A co ? Zařídila příroda rovnováhu, opak? Ovlivňují nás kladné podněty, vzory, když přitom nedostáváme do čumáku?

0/0
3.1.2014 23:55

P86a21v73e50l 42O86d39r28a67z16i71l 6264259357160

Bude-li to soustavné, tak si zvyknete a nebudete se toho bát, čili nebude co dědit.

0/0
13.1.2014 9:53

J49o17s80e63f 16P61o65t36r 6680681287769

Pan Švadlenka,

dole pan Švadlenka udělal nečekaný obrat "Už se začíná uvažovat, že by tímto způsobem mohla probíhat evoluce".

To co každý normálně logicky  uvažující člověk poznal, totiž to, že  Darinowa vývojová teorie nemůže vysvětlit evoluci, pomalu, ale jistě leze na povrch. Teorie, která nejméně 150 let podstatným způsobem ovlivňovala  myšlení světa se ukazuje jako falešná myšlenka, která bude mít maximálně podpůrnou funkci.

Velice zajímav=é bude sledovat chování představiteů darwinismu a nedarwinismu. 

Konečně to ukazuje i pan Švadlenka : " Ono je to svým způsobem smíření darwinismu s lamarckismem". To kdybyste řekli ještě loni u zkoušky z genetiky, tak vás vyhodí ne ze zkoušky, ale ze školy.

Nejsem genetik, ale sleduji zásadní nové trendy. Epigenetika se těžce probíjí přes dobře placená a teplá místa evolučních vědců pro které toto nové odvětví vědy znamená profesní kolaps.

0/−1
3.1.2014 18:33

G36a77b23r37i92e63l 10H89o67r98t94e77n 9381839173954

Že nejsou věci tak jednoduhé, jak je popisuje ta či ona teorie, se jednou za čas ukáže ve všech oborech, nicméně pokud nová teorie dopňuje a rozvíjí teorii stávající, neznamená to v žádném případě, že by stávající teorie byla od základu chybná. V každém případě na to, že by vědci začali uznávat tu vaši teorii, postavenou na stvoření světa z varlat boha chaosu (nebo čemu jste se rozhodl věřit), tak na to zapomeňte.:-)

+3/0
3.1.2014 18:40

J42a32n 88Š89v93a26d95l58e48n88k69a 9834309840

Co blázníte, četl jste vůbec ten můj příspěvek? Darwin byl lamarckista, sám věřil v dědičnost získaných vlastností, takže co přesně je oním zjištěním o epigenetice, uvedeném v článku, popřeno? I Lamarck navíc navrhl způsob, jakým probíhá evoluce, Darwin pouze objevil základní mechanismy, neoadrwinistická syntéza je poté propojila se zjištěními genetiky a molekulární genetiky. A nic zatím neukazuje, že by se tato neodarwinistická syntéza mýlila, nová zjištění ji pouze dále zpřesňují, jako zase jiné výzkumy zpřesňují třeba kvantovou mechaniku či astrofyziku.

Mimochodem, prosím, raději nepište o tom, kdo by koho vyhodil od zkoušky z genetiky - vy sám jste nikdy takovou zkoušku nedělal a o genetice máte jenom mlhavé povědomí. Epigenetika se totiž nemusí vůbec přes nic probíjet, už v roce 2003 nás učili o modifikacích histonů a DNA jako základu epigenetické dědičnosti. To jenom tak na okraj...

+1/0
3.1.2014 19:52

K15a81r24e20l 13C49h53r78a78s61t24i44n47a 4503224130345

A já si říkal, proč máme tolik politických pobudů! Oni mají strach, že je z teplého křesla někdo vyšoupne.

0/0
3.1.2014 16:00

H31o53n69z93a 45H79r37o81m19a80s 1635877147922

DNA bla bla. Kdyby to tak bylo tak proc ma tolik uspesnych rodicu tak zabednene a nepouzitelne potomky. Proc maji top sportovci deti ktere maji nulove sportovni vlohy atd...

0/−6
3.1.2014 15:11

A26n68t82o92n22í63n 28K80o66n51e62č53n36ý 1750587774556

Statistika a pravděpodobnost.

Valná většina chytrých lidí má chytré děti. (Což nemusí znamenat úspěšné, protože jim třeba může chybět dravost, což není vlastnost nutně dědičná, ale často daná hladem v mládí.)

Valná většina fyzicky nadaných rodičů má fyzicky nadané děti (dá se to dobře změřit třeba u rychlosti mechanické reakce).

Některé děti chytrých rodičů jsou tak ještě nadanější než rodiče, některé děti sportovců jsou ještě lepší sportovci.

Příroda však vytváří mutace i na opačnou stranu.

(A to nemluvím o nemocech a jiných nešťastných náhodách.)

+4/0
3.1.2014 15:19

G46a44b63r48i39e60l 90H68o11r85t37e92n 9681899903734

Protože přes věškeré výhody, dané geneticky, má poslední slovo výchova. Udělat z inteligentního kluka líného, arogantního a nevzdělaného zmetka je překvapivě snadné.:-(

+6/0
3.1.2014 15:28

A67n97d74r64e56a 98Č49i16e50r86n27a 5406917520610

Dnes je to dokonce trend.

0/0
3.1.2014 16:02
Foto

K33v40ě34t27o52s50l54a85v 18S91p34u21r76n90ý 2867970610712

R.I.P. Darwinova jediná správná teorie. Tímto je dáno, že přirozený výběr je jen sekundární mechanizmus.

0/−2
3.1.2014 13:59
Foto

A78d68a76m 82W23i98s46e 2949577967529

kdyz necemu nerozumim, tak radeji mlcim ;-)

+2/0
3.1.2014 14:28
Foto

K42v59ě76t57o34s14l61a43v 71S47p33u22r21n66ý 2727320870722

Tak proč píšete?

0/−1
3.1.2014 14:37
Foto

A25d62a88m 65W68i23s83e 2839497277359

aaa, pan je navic vtipny ;-D ... tak pro pomalejsi jedince vysvetlim: ja reagoval na vas nesmyslny text, ze ktereho vyplyva(pokud ovsem nejste troll), ze o Darwinove zrejme moc nevite. Proto jsem vas jako samaritan chtel uchranit pristim sebezesmesnenim. Vrele vam doporucuji si precist neco od Dawkinse.

+1/0
3.1.2014 14:41
Foto

K80v57ě92t57o43s74l41a57v 63S52p86u34r63n88ý 2347540550652

Jinak zdroj je zde: http://www.osel.cz/index.php?clanek=7327 a následně

0/0
3.1.2014 14:38
Foto

A26d49a76m 58W32i41s43e 2629767907629

clanek znam, ale z neho nic co prvne proklamujete nevyplyva.

+1/0
3.1.2014 14:42

G72a49b63r43i17e90l 89H40o64r76t91e40n 9741349293384

To jste špatně pochopil souvislosti. Přečtěte si níže příspěvek Jana Švadlenky, hezky to popsal.

0/0
3.1.2014 14:52

J38a34n 76Š44v67a38d27l33e77n58k32a 9344609230

Ale vůbec ne. To jenom tomu vy vůbec nerozumíte.

0/0
3.1.2014 16:19

I79g97o50r 93F89o12s 9322903564961

Říkám to už roky, že vědátoři o genetice vědí kulové když prohlašují že DNA obsahuje genetický nic neříkající odpad. Ještě si roky počkáme než se DNA naučí číst pokud vůbec někdy.

+2/0
3.1.2014 12:36

J44a23n 90Š88v33a19d11l33e12n13k15a 9384989550

Však z velké části obsahuje - pomnožené mobilní elementy. Ale kromě to jsou v ní také geny a regulační oblasti genů, které zajišťují jejich správnou expresi. Řekl bych ovšem, že i podprůměrný vědátor toho ví o genetice mnohonásobně více než vy.

+2/0
3.1.2014 16:21

J94a44n 31Š40v65a58d68l64e79n50k95a 9934889790

Ono to svým způsobem smíření darwinismu a lamarckismu je (teď pominu, že sám Darwin byl lamarckista, protože předpokládal dědičnost vlastností získaných v průběhu života). Už se začíná uvažovat, že by právě tímto způsobem také mohla probíhat evoluce. Značná plasticita genomu daná epigenetickou dědičností by umožňovala rychle reagovat na měnící se podmínky prostředí. Pokud by nějaká změna trvala dostatečně dlouho, přirozený výběr upřednostní mutaci přímo v genomu, která příslušnou adaptaci trvale zafixuje. Upřednostní ji proto, že epigenetická dědičnost není tak stabilní jako genetická, může se v průběhu života měnit (jak se uvádí i v článku), takže pokud je změna prostředí trvalá, je výhodnější také trvalá změna dědičnosti = změna genomu.

+7/0
3.1.2014 12:03

M44a27r15t47i77n 78H10e53j47t38m98á67n56e97k 5321563187

Kdyz se nad tim zamyslite z pohledu zvirat, tak je to i v celku logicke ze neco takoveho existuje. Spousta z nich narozdil od lidi nestravi velkou cast detstvi s rodici, a nedokaze se od sebe navzajem ucit tak, aby si predala ty podstatne znalosti. Ano, kdyz matka mys s dcerou mysi najde neco co vi ze je spatne, tak ji od toho muze odehnat, ale sance ze se takove setkani bude pravidelne opakovat skrz kazdou generaci po dobu cele epochy se limitne blizi nule. V momente kdy by jedna generace byla o takove setkani s nebezpecim ochuzena, tak se ta informace ztrati (za predpokladu ze mysi nemaji jazyk kterym by se dokazaly tuhle vec navzajem naucit)

Nutnost podobneho principu zkratka vychazi z Darwinismu jako takoveho, kdyby tuhle schopnost organismy nemely, tak by jednoduse neziskaly konkurencni vyhodu v tom umet se vyhnout nebezpeci.

Co se tyce dedicnosti chovani v ghettech apod., tak byla by to pro ne hezka vymluva, ale ucici mechanismy jsou prece jen vyrazne silnejsi nez ty geneticke, a mozna prave naopak genetika by mela nutit deti tech neuspesnych rodin hledat lepsi vzory chovani (za predpokladu ze princip geneticke "pameti" slouzi k ziskani konkurencni vyhody).

+2/0
3.1.2014 9:47

P51a97v93e98l 54O79d90r34a96z37i78l 6434499917390

K poslednímu odstavci můžete přidat i výkony jedinců ze sociálně vyloučených rodin, kteří ovšem prošli krátkou ústavní péčí a následnou adopcí. Já je neznám, mám jen kusé informace, které ale koreluje s heslem "je to v nich."

0/0
13.1.2014 9:58

S29i31m88o84n96a 67B60ě30l55á50k96o92v41á 2960111709413

Velmi zajímavý článek! R^

+11/0
3.1.2014 7:43

I33v42a54n94a 93N80o88v46o24t22n79á 3507300200962

Poznáním epigenetiky - přenáší se vadný obal dvojité šroubovice DNA na potomstvo, tedy je hrozba, že potomci narkomanů, bezdomovců a jiných lidí, žijících na okraji společnosti budou plodit opět vadnou populaci ? !! To je hrůzná perspektiva deformace lidských genů a celé společnosti i vzhledem k tomu, že někteří tzv. nepřizpůsobiví občané mají početnější potomstvo.

0/0
3.1.2014 11:44

J45a68n 47Š35v18a47d58l49e89n77k48a 9574579860

Prozatím bych to takto nezevšeobecňoval. Zatím toho víme o tomto druhu dědičnosti poměrně málo. Mějme na paměti, kam to vedlo posledně, když se někteří vůdcové pokoušeli uplatnit tehdejší nedostatečné znalosti genetiky či evoluční teorie...

+3/0
3.1.2014 11:57

S58t36a94n66i46s19l16a47v 44M35e49l10i47c82h54a80r 8785355396982

Doporučuju k přečtení Rok kohouta.

+1/0
3.1.2014 13:00

A56n71t58o75n61í93n 73K91o63n26e55č32n41ý 1590647844836

Taky si myslím, že víme málo a že je třeba být opatrný.

Ale víme dost na to, abychom nebyli pitomí.

(Např. bezpochyby víme, že chudoba/společenské postavení koreluje významně s nízkým intelektem, stejně bezpochyby víme, že intelekt se převážně jenom dědí, bezpochyby víme, že pouhý běžný život v postindustriální společnosti je náročný na minimální intelekt, a přesto zavedem porodné jenom pro chudobné = vygenerujeme tak nutně větší zátěž pro budoucí společnost.)

Kouření se přenáší z rodičů na děti - mechanismus není úplně zřejmý, ale děti kuřáků, kouří statisticky podstatně častěji (10x-50x podle studie). Je možné, že je to otázka vystavení nikotinu už v dětství, a vzniku potenciální závislosti touto cestou, ale na druhé straně jsou tady výzkumy, že to funguje i u dětí rozvedených rodičů, kteří takto přímo vystaveni nikotinu nikdy nebyli. Mělo by se to pečlivě zkoumat.

(Asi to místní cenzor vymaže, zatím všechny moje podobné texty skončily v místním koši, protože prý nepatří do slušné diskuse. Ale ani vymazané to nepřestane platit.)

+3/0
3.1.2014 15:16

I83v82a11n90a 96N34o22v84o18t98n75á 3937190980222

Úsměvná stará psycholog. aplikace :  " dědičnost rozdává karty a prostředí s nimi hraje".:-)

0/0
4.1.2014 13:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.