Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Před 40 lety vzlétl prototyp F-16. Ale jenom omylem

Letos v lednu uběhlo 40 let od startu jednoho z nerozšířenějších bojových letadel posledních několika desítek let. Oč by let neplánovanější, o to byla další kariéra letounu F-16 Fighting Falcon úspěšnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P18e31t11r 45M88i37c20h63a35l 2270794931552

Krásná mašina. A zajímavý příběh o prvním letu. :-) Mně osobně se ale víc líbí "obránce flotily".

http://onlyhdwallpapers.com/wallpaper/tomcat_desktop_1600x1200_hd-wallpaper-856303.jpg

+1/0
20.1.2014 18:36

T93o71m92á96š 88P56o18l19á86č57e96k 8445105826870

Pro uplnost bych, jako dalsi vyvojove vetve, zminil izraelsky IAI Lavi a potazmo i cinsky chengdu j-10

0/0
20.1.2014 17:11

J53i97r85i 80R74u37s16n15o70k 4315892977213

Vazena redakce Technetu, dovolte mi, abych se zeptal, a pevne verim ze nejen za sebe, proc se po klinuti na clanek napred otevre fotogalerie a teprve po jejim zavrenim se dostanu na clanek.

Zaroven bych se rad zeptal, jak poznam, kdy takova situace nastane a kdy ne, protoze mi prijde, ze  ne vzdy clanky oznacene "Obrazem:..." zacinaji v galerii.

+2/0
20.1.2014 16:52


T18o73m56á70š 69H24a63a84s 7111847132531

No nevím, jako premiér v záloze snad máte mít pořádnej internet a dělo smartphone, ne? A hlavně máte něco dělat, a ne serfit po technetu..;-)

Jinak existuje i mobilní verze idnes a ta galerii neotvírá. Ale souhlas s tím, že by to označený být mělo, když to jde rovnou do galerie, o tom žádná..

+1/0
20.1.2014 21:51

M93i10c31h73a13l 10C88h54a31l19u36p41a 6978280289873

test

0/0
21.1.2014 20:51

M66i32c74h97a57l 95C11h22a11l35u74p85a 6298120519233

To je takový zvyk u idnes, ty boxíky dole taky vedou přímo na video místo na článek, jak by bylo logické.

+1/0
21.1.2014 20:52

M82i36c80h36a83l 41N66o31v11á53k 7881972475245

A co to má ta F-16E mezi trupem a křídly?

0/0
20.1.2014 13:13

R71a50d94e74k 28P77a19n14c94h96a98r18t71e76k 6343133353296

konformní palivové nádrže.

0/0
20.1.2014 13:27

R66a22d58e71k 46P90a13n34c65h52a96r14t16e12k 6733853633346

česky by se to přeložilo asi jako přimknuté k povrchu

0/0
20.1.2014 13:28

D89a53v82i73d 13K77r41á83l 1379746689888

nebo přiléhající

0/0
20.1.2014 16:15

B96e97n 27P69a40v35k65a 1107133137701

A jsou i nonkonformní? Jako že by si to ta F-16 táhla na laně za sebou?;-D

0/−1
20.1.2014 14:56

R93a22d66e16k 89P90a95n44c85h23a10r22t80e45k 6923183793396

jsou i nonkonformní ... podvěšené pod křídly, případně i pod trupem ;-) A tahání nádrží na laně za letadlem nebyl nijak nereálný nápad ještě v době proudových letadel před vynálezem poněkud praktičtějšího tankování ve vzduchu.;-)

+1/0
20.1.2014 15:02
Foto

M62a63t37ě64j 76K55u98č85e45r71a 6476290621307

A byl takový nápad někdy realizován ve skutečnosti?

0/0
23.1.2014 0:55

R85a81d88e60k 46F71o50l91p41r40e82c74h95t

Třeba na konci války se do stadia zkoušek dostal v Německu projekt přídavné nádrže v draku Fi 103 (letounová střela V-1) tažené za Aradem Ar 234.

0/0
23.1.2014 10:45

R84a46d34e46k 27P85a70n50c49h42a38r45t20e17k 6133543343956

http://z.greyfalcon.us/pictures2/zz7.jpg tady je obrázek vlek na tyči. Me 262 vlekala bomby.

0/0
23.1.2014 12:10

R65a60d78e36k 97P55a42n70c18h88a69r31t96e81k 6113593233496

třeba zde http://i122.photobucket.com/albums/o265/WDW_Megaraptor/me262v10.jpg

0/0
23.1.2014 12:11
Foto

V21l34a30s43t90a 78C45o49u60f25a36l 7637469479175

Chytrá otázka, že? A výborná odpověď.

0/0
20.1.2014 16:37
Foto

M43i26r23o26s57l47a77v 14S55t77e81i79n28e45r 1555435608923

Zajímavé by bylo, kdyby se alespoň po letech přiznalo, že na vývoji a výrobě elektroniky měl velký podíl Izrael. Zejména výkonové zesilovače pro VHF a UHF, UKW a radarová obranná zařízení.

0/0
20.1.2014 12:18

J63a43r98o74s32l68a98v 90B58r93ü26m44m53e51r 7324243626

Že se na vývoji zbraní USA Izrael podílí z velké části je poměrně známé, a no a co?

0/0
20.1.2014 12:30

P65e87t42r 65H12e42n30d74r64i19c98h 6276132150812

Krásný stroj, ale stejně zůstanu více zatížený na "Rusáky", konkrétně Mig - 29 a Su - 27

+1/0
20.1.2014 11:24

O75t69o 82V13o17d68i92č53k26a 7664877839868

to je ovšem trošku jiná váhová kategorie...:-)

0/0
20.1.2014 12:26

M21a33r39t57i13n 82K88y55p28r 2372605114784

MiG 29, i když je dvoumotorák ani ne. Mezi 12 a 15 tunami už není takový rozdíl. Konec konců MiG 29 vznikl právě jako protivník F-16.

0/0
20.1.2014 13:05

J10o67s59e10f 73V55o88s44i67c82k67y 4293177936723

Konec koncu Mig-29 uz  zkoncil. Slovaci jich meli 14 a uz jim nelita ani jeden. Ted si mysli, ze jim tam budou hlidat Cesi !

0/−2
20.1.2014 13:50

R43a25d98e24k 58P42a63n41c79h51a23r30t25e35k 6573423313126

Skončil kde? Ve světě jich létají stovky ;-)

+3/0
20.1.2014 14:02

J37a68r35o93s26l91a42v 93B51r52ü50m70m38e95r 7874263226

Kde máte ten nesmysl, že Slovákům nelítá ani jeden Mig-29?

+2/0
20.1.2014 14:07

J12a38r46o51m46í45r 35K78r58á60l 4340729194209

Pokud vím, létají čtyři a Slováci mají problém sehnat peníze na provoz.  A nechce se jim platit za ledadla o polovinu dražší a s poloviční nosností.

0/0
20.1.2014 14:35

J49a45r26o79s34l47a48v 98B16r80ü63m89m21e89r 7184233276

Sice problémy s financováním mají, jako každý stát dnes, ale počet letuschopných je variabilní a dnes se snaží, aby měli provozuschopné všech 10 modernizovaných.

+2/0
20.1.2014 14:37
Foto

V41l98a23s54t14a 84C59o89u32f98a24l 7667419179305

Svět je Česko a Slovensko? Migy létají v mnoha zemích a stále se vyrábějí.

0/0
20.1.2014 16:27

J42o41s10e34f 21B25r62o78ž72k13a 6314642878557

Dobrá přehledná kniha je Moderní bojová letadla 1990-dodnes, Thomas Newdick, Tom Cooper. Člověk až žasne, kolik je ve výzbroji řady států M-21, M-29 a potom SU a kde všude jsou licenčně vyráběny. Jinak jsem někde četl, že Rusové pravděpodobně s výrobou Migů skončí. Protože nepovažují za ekonomické držet výrobu dvou továren na letadla podobné kategorie. A Mig to bude pravděpodobně z důvodů, že u uložených a zakonzervovaných strojů řada dílů přesto podléhá korozi.

0/0
20.1.2014 18:52

J34a45r70o45s43l91a73v 94B64r45ü60m65m88e12r 7474343416

Ano, Rusko postupně přejde na deriváty SU-27, dokud nebude nová generace. Ale např. se vyrábí námořní verze Migu-29 pro Indii a další.

0/0
20.1.2014 23:51

J73o72s42e56f 78N89o82v11á11k 7770292500511

Ruské stroje se mi taky hodně líbí, ovšem nesmíte si je prohlížet příliš zblízka. Srovnávat např. dílenské zpracování F/A-18 a MiG-29 je jako srovnávat Audi A8 a VAZ 2101. Na CIAFu 2005 jsem si mohl zblízka velmi detailně prohlédnout celou letku devětadvacítek skupiny Striži a nestačil jsem zírat. Kokpity i povrch letadel vypadaly jako by "prodělaly několik sovětských ofenzív" a plechy na spodku trupu a podvozkových šachtách nesly naprosto zřetelné stopy po rovnání kladivem. Nezpochybňuji letové výkony a technické parametry těchto strojů, ale jejich dílenské zpracování je tragické a naprosto v sovětském stylu ;-)

0/0
20.1.2014 17:11

J81o29s70e43f 97B63r53o31ž97k25a 6564472768637

To lze konec konců vidět i na dnech NATO v Mošnově. Rusové říkají, že je to bojový stroj, který má v bojových akcích krátkou životnost a není na parádu. Důležitý je čas na výrobu a celkové náklady. To už byl konec konců problém u řady výrobců letadel ve 2. SV.

0/0
20.1.2014 18:57
Foto

V73l54a36s60t40a 48C71o57u90f55a98l 7557549869435

A tak je to správně. Proto je to levné a výkonné. Kolik hodin přežije takový stroj ve skutečné válce? Kolik člověkohodin je třeba k výrobě dalšího? Jsou to různé filosofie přístupu k vojenské technice. Srovnejte cenu AK47 a M16. Je třetinová. A použitelnost a rozšíření po světě je daleko větší.

+2/0
20.1.2014 20:53

J41o23s53e54f 23B62r40o94ž54k14a 6834792198747

Když už jsme odbočili na pěchotní zbraně. Na výrobu M16 jsou třeba pokrokové technologie, jejichž zavedení při licenční výrobě by vyžadovalo značné náklady. Licenční výrobu AK47 nakoupila řada států, protože je to výrobně jednodušší a nenáročné na kvalifikovanost pracovních sil. A levné. Proto se také v řadě zemí třetího světa vyrábí deriváty AK47 bez licence. Už i náš porovnatelný SA vz. 58 vyžaduje po stránce výroby jiné strojní vybavení a kvalifikovanější pracovníky.

+1/0
22.1.2014 13:45

D57a85n19i12e35l 19P56a73n27e88k 6122781342380

moc hezké letadlo

0/0
20.1.2014 10:47

R25a44d51e18k 65F87o65l11p12r91e62c11h42t

Vysvětlení kauzy video:

Kdosi (ne z technetu) do článku vložil video s Tornadem. Toto video bylo později nahrazeno videem s F-16, bez bližšího vysvětlení. Takže nejdřív byl za "blbce" autor, což by nebylo to nejhorší. Mnohem horší je, že se tak teď mohou cítit ti, kteří na chybu upozornili. Tímto se jim omlouvám.

+18/0
20.1.2014 9:51

P59e80t55r 56T67i62c81h42ý 4690881535284

Mila redakce, na videu k clanku neni F-16, ale pravdepodobne Panavia Tornado.

+8/0
20.1.2014 8:27

M76i85l67a95n 64K52u44t38r 8122781200611

Ne pravděpodobně, ale je to Panavia Tornado. :-)

+2/0
20.1.2014 8:36

J74i24ř30í 18D56o82u26t48n34á76č 2950927707415

taky jsem to projel až k tomu videu a nestačím zírat ;-D

+1/0
20.1.2014 8:48

P44e26t51r 94T55y55č97k89a 6885112979142

Nepoznat F16 je skutečně majstrštyk redaktora.

+4/0
20.1.2014 8:46
Foto

J46a49n 28W72i40r80n70i93t80z53e41r 8728854857710

Dobré ráno,

musím se pana Folprechta zastat, video do článku nedal, bylo dílem nepozornosti jednoho kolegy. Jakmile jsem se k němu proklikal (také jsem neodolal a prohlédl si fotky), vyhodil jsem ho - tedy to Tornado. Za chybu se omlouváme. :-/

+10/0
20.1.2014 9:08

J14i93ř10í 89D73o34u32t17n27á85č 2170327637625

Kolegu nechte vařit kafe ;-) ... a nenechte ho být kreativní u jinak pěkné práce

+1/−1
20.1.2014 9:14

R84a35d28e20k 51F46o75l30p61r45e25c31h76t

Škoda, že ten kdo vkládá videa, to nekonzultuje předem a autorem. Jako by nestačily chyby, které si v článku nasekám sám. :-)

Už mi taky bylo vloženo video Trenérů do článku o Čmelákách, navíc s popiskem: "stroj vývojově vycházel z vojenských cvičných letounů Z-226 a Z-326". To mi taky vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Tam jsem jim alespoň poslal správný text, když už tam ty videa musí vkládat.

+9/0
20.1.2014 9:32

J60i90ř83í 77D19o69u82t93n94á87č 2210337787235

Jinak hezká formulace -vyhodil jsem ho R^;-D

+4/0
20.1.2014 9:21

R41a10d85e32k 57F16o40l95p27r23e62c43h48t

Jaké video, žádné video jsem tam neposílal, ani tam žádné nevidím.

0/0
20.1.2014 9:04

J94a82k42u63b 73Ř51í57h71a 4265429182971

Jak už psal pan Wirnitzer, v původním článku (četl jsem ho kolem 8. hodiny) skutečně žádné video nebylo. Faktem ale je, že ten, kdo ho tam dal by si měl nafackovat. Neřekl bych, kdyby třeba špatně popsal verze A, C. To jsou dost podobná letadla. Ale dvoumotorový letoun s křídly s měnitelnou geometrií si splést s F16? Autor videa neměl zrovna dobrý den.

0/0
20.1.2014 9:17

V62i79l68é88m 46P16ř85í72h32o44d29a 2744239673257

Pak že F16 není stealth, když se dokáže přetransformovat do podoby Tornáda...:-)

0/0
20.1.2014 14:42

J45o63s72e70f 24N75o30v87á21k 7620332470801

Asi už video stihli vyměnit, já tam opravdu vidím zaběry F-16 tankující ve vzduchu.

0/0
20.1.2014 9:40

J31a50k24u67b 77N34o93v35á70k 9162804164761

tak asi takhle ... na mise typu CSA (Close Air Support) by se jeste pouzivat dala. Jako doprovodnej stroj pro bombardovaci svazy asi jeste taky. Ale rozhodne ne jako pruzkumnej letou, prepadovej nebo zachytnej stihac .... teda .... vzhledem k tomu, ze nase Gripeny jsou vlastne zachytny stihaci, tak by se pouzit dala. Obrovska vyhoda F-16 je prave v ty viceucelovosti ..... jinak ale drak letounu a pasivni ochrana je na dnesni dobu tezce oldschool

0/0
20.1.2014 8:12

R69a26d60e62k 66P50a15n36c21h18a53r70t92e31k 6413913573356

Co přesně je na draku letounu odldschool? Pokud vím, tak zatím nikdo žádný převratně nový aerodynamický koncept nevymyslel. ;-) Pokud se nebavíme o nepoměrně dražších stealth letounech, které zatím dostala do operačně použitelného stavou pouze jediná země.

+8/0
20.1.2014 10:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.