Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Před 40 lety vzlétl prototyp F-16. Ale jenom omylem

Letos v lednu uběhlo 40 let od startu jednoho z nerozšířenějších bojových letadel posledních několika desítek let. Oč by let neplánovanější, o to byla další kariéra letounu F-16 Fighting Falcon úspěšnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P59e63t61r 54M35i59c68h50a81l 2230884271962

Krásná mašina. A zajímavý příběh o prvním letu. :-) Mně osobně se ale víc líbí "obránce flotily".

http://onlyhdwallpapers.com/wallpaper/tomcat_desktop_1600x1200_hd-wallpaper-856303.jpg

+1/0
20.1.2014 18:36

T56o40m46á80š 46P47o94l74á27č72e63k 8855455216690

Pro uplnost bych, jako dalsi vyvojove vetve, zminil izraelsky IAI Lavi a potazmo i cinsky chengdu j-10

0/0
20.1.2014 17:11

J16i98r76i 11R54u97s96n47o74k 4765792697163

Vazena redakce Technetu, dovolte mi, abych se zeptal, a pevne verim ze nejen za sebe, proc se po klinuti na clanek napred otevre fotogalerie a teprve po jejim zavrenim se dostanu na clanek.

Zaroven bych se rad zeptal, jak poznam, kdy takova situace nastane a kdy ne, protoze mi prijde, ze  ne vzdy clanky oznacene "Obrazem:..." zacinaji v galerii.

+2/0
20.1.2014 16:52

T91o12m93á67š 80H24a30a49s 7951597342301

No nevím, jako premiér v záloze snad máte mít pořádnej internet a dělo smartphone, ne? A hlavně máte něco dělat, a ne serfit po technetu..;-)

Jinak existuje i mobilní verze idnes a ta galerii neotvírá. Ale souhlas s tím, že by to označený být mělo, když to jde rovnou do galerie, o tom žádná..

+1/0
20.1.2014 21:51

M34i29c64h87a44l 80C70h73a33l38u21p16a 6898500959113

test

0/0
21.1.2014 20:51

M41i48c43h70a69l 24C15h20a80l60u91p76a 6408550859583

To je takový zvyk u idnes, ty boxíky dole taky vedou přímo na video místo na článek, jak by bylo logické.

+1/0
21.1.2014 20:52

M79i50c30h77a72l 27N20o88v45á87k 7441272785645

A co to má ta F-16E mezi trupem a křídly?

0/0
20.1.2014 13:13

R56a73d33e78k 53P94a27n84c85h62a59r49t81e33k 6103203813556

konformní palivové nádrže.

0/0
20.1.2014 13:27

R97a64d30e40k 69P54a79n63c75h25a59r79t78e27k 6753623803366

česky by se to přeložilo asi jako přimknuté k povrchu

0/0
20.1.2014 13:28

D30a66v31i16d 15K83r33á45l 1909206679708

nebo přiléhající

0/0
20.1.2014 16:15

B21e87n 33P45a32v66k90a 1537913197971

A jsou i nonkonformní? Jako že by si to ta F-16 táhla na laně za sebou?;-D

0/−1
20.1.2014 14:56

R24a62d19e70k 12P78a69n64c56h46a38r54t35e40k 6423233353846

jsou i nonkonformní ... podvěšené pod křídly, případně i pod trupem ;-) A tahání nádrží na laně za letadlem nebyl nijak nereálný nápad ještě v době proudových letadel před vynálezem poněkud praktičtějšího tankování ve vzduchu.;-)

+1/0
20.1.2014 15:02
Foto

M31a44t72ě65j 56K87u72č67e39r52a 6276580691387

A byl takový nápad někdy realizován ve skutečnosti?

0/0
23.1.2014 0:55

R22a38d96e16k 69F69o35l29p17r88e11c51h64t

Třeba na konci války se do stadia zkoušek dostal v Německu projekt přídavné nádrže v draku Fi 103 (letounová střela V-1) tažené za Aradem Ar 234.

0/0
23.1.2014 10:45

R50a94d89e95k 35P57a39n66c33h76a79r89t53e24k 6243153123346

http://z.greyfalcon.us/pictures2/zz7.jpg tady je obrázek vlek na tyči. Me 262 vlekala bomby.

0/0
23.1.2014 12:10

R14a28d79e84k 96P27a13n25c28h25a61r18t52e58k 6673863313126

třeba zde http://i122.photobucket.com/albums/o265/WDW_Megaraptor/me262v10.jpg

0/0
23.1.2014 12:11
Foto

V87l56a36s61t43a 79C82o71u73f39a88l 7787819159915

Chytrá otázka, že? A výborná odpověď.

0/0
20.1.2014 16:37
Foto

M82i98r27o59s31l25a15v 98S17t53e24i48n17e25r 6718464943555

Zajímavé by bylo, kdyby se alespoň po letech přiznalo, že na vývoji a výrobě elektroniky měl velký podíl Izrael. Zejména výkonové zesilovače pro VHF a UHF, UKW a radarová obranná zařízení.

0/0
20.1.2014 12:18

J36a83r98o46s56l91a27v 50B27r44ü41m51m88e35r 7814353476

Že se na vývoji zbraní USA Izrael podílí z velké části je poměrně známé, a no a co?

0/0
20.1.2014 12:30

P65e83t87r 13H51e65n41d31r62i36c35h 6686332650232

Krásný stroj, ale stejně zůstanu více zatížený na "Rusáky", konkrétně Mig - 29 a Su - 27

+1/0
20.1.2014 11:24

O27t42o 86V58o65d98i98č80k13a 7394967639818

to je ovšem trošku jiná váhová kategorie...:-)

0/0
20.1.2014 12:26

M71a22r71t58i80n 43K45y98p39r 2712485794564

MiG 29, i když je dvoumotorák ani ne. Mezi 12 a 15 tunami už není takový rozdíl. Konec konců MiG 29 vznikl právě jako protivník F-16.

0/0
20.1.2014 13:05

J79o24s70e64f 24V90o75s18i84c74k18y 4483487876103

Konec koncu Mig-29 uz  zkoncil. Slovaci jich meli 14 a uz jim nelita ani jeden. Ted si mysli, ze jim tam budou hlidat Cesi !

0/−2
20.1.2014 13:50

R83a87d32e48k 36P44a66n80c63h23a95r73t84e79k 6813433573866

Skončil kde? Ve světě jich létají stovky ;-)

+3/0
20.1.2014 14:02

J26a28r51o10s87l67a42v 48B89r95ü13m85m82e72r 7934953206

Kde máte ten nesmysl, že Slovákům nelítá ani jeden Mig-29?

+2/0
20.1.2014 14:07

J39a86r59o56m18í53r 79K13r82á60l 4770799434109

Pokud vím, létají čtyři a Slováci mají problém sehnat peníze na provoz.  A nechce se jim platit za ledadla o polovinu dražší a s poloviční nosností.

0/0
20.1.2014 14:35

J93a35r15o90s11l82a65v 46B32r60ü67m11m27e90r 7674193206

Sice problémy s financováním mají, jako každý stát dnes, ale počet letuschopných je variabilní a dnes se snaží, aby měli provozuschopné všech 10 modernizovaných.

+2/0
20.1.2014 14:37
Foto

V89l21a85s84t32a 28C98o65u70f43a56l 7177649589875

Svět je Česko a Slovensko? Migy létají v mnoha zemích a stále se vyrábějí.

0/0
20.1.2014 16:27

J21o25s69e84f 87B46r87o15ž19k55a 6314232348577

Dobrá přehledná kniha je Moderní bojová letadla 1990-dodnes, Thomas Newdick, Tom Cooper. Člověk až žasne, kolik je ve výzbroji řady států M-21, M-29 a potom SU a kde všude jsou licenčně vyráběny. Jinak jsem někde četl, že Rusové pravděpodobně s výrobou Migů skončí. Protože nepovažují za ekonomické držet výrobu dvou továren na letadla podobné kategorie. A Mig to bude pravděpodobně z důvodů, že u uložených a zakonzervovaných strojů řada dílů přesto podléhá korozi.

0/0
20.1.2014 18:52

J84a77r85o91s92l68a69v 52B88r18ü50m81m71e11r 7264933126

Ano, Rusko postupně přejde na deriváty SU-27, dokud nebude nová generace. Ale např. se vyrábí námořní verze Migu-29 pro Indii a další.

0/0
20.1.2014 23:51

J74o52s13e51f 39N78o51v49á34k 7120742970781

Ruské stroje se mi taky hodně líbí, ovšem nesmíte si je prohlížet příliš zblízka. Srovnávat např. dílenské zpracování F/A-18 a MiG-29 je jako srovnávat Audi A8 a VAZ 2101. Na CIAFu 2005 jsem si mohl zblízka velmi detailně prohlédnout celou letku devětadvacítek skupiny Striži a nestačil jsem zírat. Kokpity i povrch letadel vypadaly jako by "prodělaly několik sovětských ofenzív" a plechy na spodku trupu a podvozkových šachtách nesly naprosto zřetelné stopy po rovnání kladivem. Nezpochybňuji letové výkony a technické parametry těchto strojů, ale jejich dílenské zpracování je tragické a naprosto v sovětském stylu ;-)

0/0
20.1.2014 17:11

J23o71s76e52f 46B85r70o38ž77k66a 6944522558267

To lze konec konců vidět i na dnech NATO v Mošnově. Rusové říkají, že je to bojový stroj, který má v bojových akcích krátkou životnost a není na parádu. Důležitý je čas na výrobu a celkové náklady. To už byl konec konců problém u řady výrobců letadel ve 2. SV.

0/0
20.1.2014 18:57
Foto

V95l79a95s15t42a 17C39o37u20f58a15l 7817369559235

A tak je to správně. Proto je to levné a výkonné. Kolik hodin přežije takový stroj ve skutečné válce? Kolik člověkohodin je třeba k výrobě dalšího? Jsou to různé filosofie přístupu k vojenské technice. Srovnejte cenu AK47 a M16. Je třetinová. A použitelnost a rozšíření po světě je daleko větší.

+2/0
20.1.2014 20:53

J50o29s44e50f 23B20r70o68ž10k33a 6734562268147

Když už jsme odbočili na pěchotní zbraně. Na výrobu M16 jsou třeba pokrokové technologie, jejichž zavedení při licenční výrobě by vyžadovalo značné náklady. Licenční výrobu AK47 nakoupila řada států, protože je to výrobně jednodušší a nenáročné na kvalifikovanost pracovních sil. A levné. Proto se také v řadě zemí třetího světa vyrábí deriváty AK47 bez licence. Už i náš porovnatelný SA vz. 58 vyžaduje po stránce výroby jiné strojní vybavení a kvalifikovanější pracovníky.

+1/0
22.1.2014 13:45

D23a34n84i44e35l 94P32a37n31e77k 6912451152420

moc hezké letadlo

0/0
20.1.2014 10:47

R49a41d86e79k 88F12o32l53p53r33e20c74h81t

Vysvětlení kauzy video:

Kdosi (ne z technetu) do článku vložil video s Tornadem. Toto video bylo později nahrazeno videem s F-16, bez bližšího vysvětlení. Takže nejdřív byl za "blbce" autor, což by nebylo to nejhorší. Mnohem horší je, že se tak teď mohou cítit ti, kteří na chybu upozornili. Tímto se jim omlouvám.

+18/0
20.1.2014 9:51

P69e34t46r 42T82i64c79h92ý 4540911575514

Mila redakce, na videu k clanku neni F-16, ale pravdepodobne Panavia Tornado.

+8/0
20.1.2014 8:27

M21i86l55a95n 17K29u45t28r 8342621660831

Ne pravděpodobně, ale je to Panavia Tornado. :-)

+2/0
20.1.2014 8:36

J41i68ř46í 25D20o12u40t90n12á83č 2570547617525

taky jsem to projel až k tomu videu a nestačím zírat ;-D

+1/0
20.1.2014 8:48

P55e13t32r 76T69y47č42k87a 6405602209662

Nepoznat F16 je skutečně majstrštyk redaktora.

+4/0
20.1.2014 8:46
Foto

J96a37n 13W54i46r51n10i82t74z98e33r 8208564387800

Dobré ráno,

musím se pana Folprechta zastat, video do článku nedal, bylo dílem nepozornosti jednoho kolegy. Jakmile jsem se k němu proklikal (také jsem neodolal a prohlédl si fotky), vyhodil jsem ho - tedy to Tornado. Za chybu se omlouváme. :-/

+10/0
20.1.2014 9:08

J54i20ř30í 83D70o47u62t66n91á71č 2310407897245

Kolegu nechte vařit kafe ;-) ... a nenechte ho být kreativní u jinak pěkné práce

+1/−1
20.1.2014 9:14

R92a36d57e83k 58F90o73l92p74r80e12c17h20t

Škoda, že ten kdo vkládá videa, to nekonzultuje předem a autorem. Jako by nestačily chyby, které si v článku nasekám sám. :-)

Už mi taky bylo vloženo video Trenérů do článku o Čmelákách, navíc s popiskem: "stroj vývojově vycházel z vojenských cvičných letounů Z-226 a Z-326". To mi taky vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Tam jsem jim alespoň poslal správný text, když už tam ty videa musí vkládat.

+9/0
20.1.2014 9:32

J52i71ř37í 32D53o58u90t14n16á85č 2500897817355

Jinak hezká formulace -vyhodil jsem ho R^;-D

+4/0
20.1.2014 9:21

R88a50d87e54k 78F77o51l84p84r39e83c98h54t

Jaké video, žádné video jsem tam neposílal, ani tam žádné nevidím.

0/0
20.1.2014 9:04

J31a63k45u36b 19Ř89í44h54a 4565489982921

Jak už psal pan Wirnitzer, v původním článku (četl jsem ho kolem 8. hodiny) skutečně žádné video nebylo. Faktem ale je, že ten, kdo ho tam dal by si měl nafackovat. Neřekl bych, kdyby třeba špatně popsal verze A, C. To jsou dost podobná letadla. Ale dvoumotorový letoun s křídly s měnitelnou geometrií si splést s F16? Autor videa neměl zrovna dobrý den.

0/0
20.1.2014 9:17

V18i46l64é12m 32P50ř97í18h10o91d66a 2844399243617

Pak že F16 není stealth, když se dokáže přetransformovat do podoby Tornáda...:-)

0/0
20.1.2014 14:42

J30o52s46e23f 74N90o58v84á31k 7140632710451

Asi už video stihli vyměnit, já tam opravdu vidím zaběry F-16 tankující ve vzduchu.

0/0
20.1.2014 9:40

J53a94k40u16b 78N83o43v48á29k 9372614574561

tak asi takhle ... na mise typu CSA (Close Air Support) by se jeste pouzivat dala. Jako doprovodnej stroj pro bombardovaci svazy asi jeste taky. Ale rozhodne ne jako pruzkumnej letou, prepadovej nebo zachytnej stihac .... teda .... vzhledem k tomu, ze nase Gripeny jsou vlastne zachytny stihaci, tak by se pouzit dala. Obrovska vyhoda F-16 je prave v ty viceucelovosti ..... jinak ale drak letounu a pasivni ochrana je na dnesni dobu tezce oldschool

0/0
20.1.2014 8:12

R23a62d53e68k 33P59a30n91c25h73a78r50t70e33k 6893203723656

Co přesně je na draku letounu odldschool? Pokud vím, tak zatím nikdo žádný převratně nový aerodynamický koncept nevymyslel. ;-) Pokud se nebavíme o nepoměrně dražších stealth letounech, které zatím dostala do operačně použitelného stavou pouze jediná země.

+8/0
20.1.2014 10:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.