Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Před 40 lety vzlétl prototyp F-16. Ale jenom omylem

Letos v lednu uběhlo 40 let od startu jednoho z nerozšířenějších bojových letadel posledních několika desítek let. Oč by let neplánovanější, o to byla další kariéra letounu F-16 Fighting Falcon úspěšnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P67e11t43r 16M46i42c87h70a36l 2800114121792

Krásná mašina. A zajímavý příběh o prvním letu. :-) Mně osobně se ale víc líbí "obránce flotily".

http://onlyhdwallpapers.com/wallpaper/tomcat_desktop_1600x1200_hd-wallpaper-856303.jpg

+1/0
20.1.2014 18:36

T82o61m79á56š 91P13o10l83á35č74e96k 8505795156390

Pro uplnost bych, jako dalsi vyvojove vetve, zminil izraelsky IAI Lavi a potazmo i cinsky chengdu j-10

0/0
20.1.2014 17:11

J56i27r44i 87R28u62s43n68o16k 4525122567573

Vazena redakce Technetu, dovolte mi, abych se zeptal, a pevne verim ze nejen za sebe, proc se po klinuti na clanek napred otevre fotogalerie a teprve po jejim zavrenim se dostanu na clanek.

Zaroven bych se rad zeptal, jak poznam, kdy takova situace nastane a kdy ne, protoze mi prijde, ze  ne vzdy clanky oznacene "Obrazem:..." zacinaji v galerii.

+2/0
20.1.2014 16:52

T80o30m59á98š 62H45a85a82s 7121117142611

No nevím, jako premiér v záloze snad máte mít pořádnej internet a dělo smartphone, ne? A hlavně máte něco dělat, a ne serfit po technetu..;-)

Jinak existuje i mobilní verze idnes a ta galerii neotvírá. Ale souhlas s tím, že by to označený být mělo, když to jde rovnou do galerie, o tom žádná..

+1/0
20.1.2014 21:51

M98i62c91h14a91l 35C41h12a41l53u90p92a 6828490459233

test

0/0
21.1.2014 20:51

M55i37c53h45a54l 28C63h75a75l43u14p93a 6328370559233

To je takový zvyk u idnes, ty boxíky dole taky vedou přímo na video místo na článek, jak by bylo logické.

+1/0
21.1.2014 20:52

M81i87c64h69a39l 75N79o20v98á25k 7141882365755

A co to má ta F-16E mezi trupem a křídly?

0/0
20.1.2014 13:13

R59a27d32e39k 54P57a64n58c43h45a85r26t69e87k 6413183743846

konformní palivové nádrže.

0/0
20.1.2014 13:27

R39a19d14e27k 78P16a46n74c26h54a30r50t38e36k 6103253263816

česky by se to přeložilo asi jako přimknuté k povrchu

0/0
20.1.2014 13:28

D64a76v79i90d 64K48r52á77l 1529696879488

nebo přiléhající

0/0
20.1.2014 16:15

B11e34n 39P73a79v32k57a 1797203847631

A jsou i nonkonformní? Jako že by si to ta F-16 táhla na laně za sebou?;-D

0/−1
20.1.2014 14:56

R38a12d43e17k 14P19a85n10c52h16a76r41t94e93k 6743703613496

jsou i nonkonformní ... podvěšené pod křídly, případně i pod trupem ;-) A tahání nádrží na laně za letadlem nebyl nijak nereálný nápad ještě v době proudových letadel před vynálezem poněkud praktičtějšího tankování ve vzduchu.;-)

+1/0
20.1.2014 15:02
Foto

M36a46t58ě36j 24K30u90č76e58r14a 6516450161957

A byl takový nápad někdy realizován ve skutečnosti?

0/0
23.1.2014 0:55

R10a47d76e56k 57F43o43l90p51r26e81c71h69t

Třeba na konci války se do stadia zkoušek dostal v Německu projekt přídavné nádrže v draku Fi 103 (letounová střela V-1) tažené za Aradem Ar 234.

0/0
23.1.2014 10:45

R39a45d97e19k 69P18a53n73c35h37a24r81t52e39k 6553143443646

http://z.greyfalcon.us/pictures2/zz7.jpg tady je obrázek vlek na tyči. Me 262 vlekala bomby.

0/0
23.1.2014 12:10

R46a19d75e92k 27P46a27n37c28h57a83r29t76e63k 6533893543786

třeba zde http://i122.photobucket.com/albums/o265/WDW_Megaraptor/me262v10.jpg

0/0
23.1.2014 12:11
Foto

V48l43a42s91t42a 69C71o33u93f14a27l 7867389569865

Chytrá otázka, že? A výborná odpověď.

0/0
20.1.2014 16:37
Foto

M79i72r94o75s21l98a80v 81S51t60e68i53n58e73r 6698904963605

Zajímavé by bylo, kdyby se alespoň po letech přiznalo, že na vývoji a výrobě elektroniky měl velký podíl Izrael. Zejména výkonové zesilovače pro VHF a UHF, UKW a radarová obranná zařízení.

0/0
20.1.2014 12:18

J17a70r11o72s14l48a14v 68B32r41ü98m49m88e10r 7954493136

Že se na vývoji zbraní USA Izrael podílí z velké části je poměrně známé, a no a co?

0/0
20.1.2014 12:30

P67e76t78r 55H97e66n91d81r32i87c21h 6976632130162

Krásný stroj, ale stejně zůstanu více zatížený na "Rusáky", konkrétně Mig - 29 a Su - 27

+1/0
20.1.2014 11:24

O66t79o 67V55o24d75i34č90k17a 7884667809418

to je ovšem trošku jiná váhová kategorie...:-)

0/0
20.1.2014 12:26

M61a59r72t14i55n 15K91y22p51r 2622495784284

MiG 29, i když je dvoumotorák ani ne. Mezi 12 a 15 tunami už není takový rozdíl. Konec konců MiG 29 vznikl právě jako protivník F-16.

0/0
20.1.2014 13:05

J49o25s37e16f 14V29o35s41i69c31k54y 4813727786763

Konec koncu Mig-29 uz  zkoncil. Slovaci jich meli 14 a uz jim nelita ani jeden. Ted si mysli, ze jim tam budou hlidat Cesi !

0/−2
20.1.2014 13:50

R69a88d87e26k 35P39a32n59c83h64a91r71t89e64k 6143393873366

Skončil kde? Ve světě jich létají stovky ;-)

+3/0
20.1.2014 14:02

J73a59r95o84s12l69a41v 48B71r39ü15m89m40e75r 7384313326

Kde máte ten nesmysl, že Slovákům nelítá ani jeden Mig-29?

+2/0
20.1.2014 14:07

J62a45r24o48m95í89r 41K71r23á42l 4380699374399

Pokud vím, létají čtyři a Slováci mají problém sehnat peníze na provoz.  A nechce se jim platit za ledadla o polovinu dražší a s poloviční nosností.

0/0
20.1.2014 14:35

J42a27r17o23s81l91a67v 29B56r76ü63m98m27e68r 7534883636

Sice problémy s financováním mají, jako každý stát dnes, ale počet letuschopných je variabilní a dnes se snaží, aby měli provozuschopné všech 10 modernizovaných.

+2/0
20.1.2014 14:37
Foto

V50l67a11s68t25a 49C40o82u28f34a70l 7697409709215

Svět je Česko a Slovensko? Migy létají v mnoha zemích a stále se vyrábějí.

0/0
20.1.2014 16:27

J41o95s86e81f 27B92r46o63ž12k16a 6684592488777

Dobrá přehledná kniha je Moderní bojová letadla 1990-dodnes, Thomas Newdick, Tom Cooper. Člověk až žasne, kolik je ve výzbroji řady států M-21, M-29 a potom SU a kde všude jsou licenčně vyráběny. Jinak jsem někde četl, že Rusové pravděpodobně s výrobou Migů skončí. Protože nepovažují za ekonomické držet výrobu dvou továren na letadla podobné kategorie. A Mig to bude pravděpodobně z důvodů, že u uložených a zakonzervovaných strojů řada dílů přesto podléhá korozi.

0/0
20.1.2014 18:52

J30a86r81o59s90l70a68v 67B23r92ü85m34m93e56r 7304973886

Ano, Rusko postupně přejde na deriváty SU-27, dokud nebude nová generace. Ale např. se vyrábí námořní verze Migu-29 pro Indii a další.

0/0
20.1.2014 23:51

J84o64s31e13f 39N86o36v94á27k 7860642940101

Ruské stroje se mi taky hodně líbí, ovšem nesmíte si je prohlížet příliš zblízka. Srovnávat např. dílenské zpracování F/A-18 a MiG-29 je jako srovnávat Audi A8 a VAZ 2101. Na CIAFu 2005 jsem si mohl zblízka velmi detailně prohlédnout celou letku devětadvacítek skupiny Striži a nestačil jsem zírat. Kokpity i povrch letadel vypadaly jako by "prodělaly několik sovětských ofenzív" a plechy na spodku trupu a podvozkových šachtách nesly naprosto zřetelné stopy po rovnání kladivem. Nezpochybňuji letové výkony a technické parametry těchto strojů, ale jejich dílenské zpracování je tragické a naprosto v sovětském stylu ;-)

0/0
20.1.2014 17:11

J64o11s61e62f 41B52r20o77ž69k12a 6524272138107

To lze konec konců vidět i na dnech NATO v Mošnově. Rusové říkají, že je to bojový stroj, který má v bojových akcích krátkou životnost a není na parádu. Důležitý je čas na výrobu a celkové náklady. To už byl konec konců problém u řady výrobců letadel ve 2. SV.

0/0
20.1.2014 18:57
Foto

V57l33a45s25t65a 23C30o13u38f45a48l 7437609859425

A tak je to správně. Proto je to levné a výkonné. Kolik hodin přežije takový stroj ve skutečné válce? Kolik člověkohodin je třeba k výrobě dalšího? Jsou to různé filosofie přístupu k vojenské technice. Srovnejte cenu AK47 a M16. Je třetinová. A použitelnost a rozšíření po světě je daleko větší.

+2/0
20.1.2014 20:53

J14o15s73e67f 58B91r34o70ž62k14a 6194292288817

Když už jsme odbočili na pěchotní zbraně. Na výrobu M16 jsou třeba pokrokové technologie, jejichž zavedení při licenční výrobě by vyžadovalo značné náklady. Licenční výrobu AK47 nakoupila řada států, protože je to výrobně jednodušší a nenáročné na kvalifikovanost pracovních sil. A levné. Proto se také v řadě zemí třetího světa vyrábí deriváty AK47 bez licence. Už i náš porovnatelný SA vz. 58 vyžaduje po stránce výroby jiné strojní vybavení a kvalifikovanější pracovníky.

+1/0
22.1.2014 13:45

D21a14n98i39e38l 12P59a12n31e51k 6732951362640

moc hezké letadlo

0/0
20.1.2014 10:47

R23a28d79e65k 77F72o64l38p84r68e21c75h85t

Vysvětlení kauzy video:

Kdosi (ne z technetu) do článku vložil video s Tornadem. Toto video bylo později nahrazeno videem s F-16, bez bližšího vysvětlení. Takže nejdřív byl za "blbce" autor, což by nebylo to nejhorší. Mnohem horší je, že se tak teď mohou cítit ti, kteří na chybu upozornili. Tímto se jim omlouvám.

+18/0
20.1.2014 9:51

P69e41t15r 45T93i47c90h34ý 4450181155574

Mila redakce, na videu k clanku neni F-16, ale pravdepodobne Panavia Tornado.

+8/0
20.1.2014 8:27

M36i40l82a63n 98K71u31t36r 8202521810481

Ne pravděpodobně, ale je to Panavia Tornado. :-)

+2/0
20.1.2014 8:36

J41i56ř63í 53D36o44u86t62n51á42č 2280957847565

taky jsem to projel až k tomu videu a nestačím zírat ;-D

+1/0
20.1.2014 8:48

P35e15t12r 29T15y22č31k39a 6475892109382

Nepoznat F16 je skutečně majstrštyk redaktora.

+4/0
20.1.2014 8:46
Foto

J23a46n 84W65i42r87n92i73t88z40e93r 8638884577550

Dobré ráno,

musím se pana Folprechta zastat, video do článku nedal, bylo dílem nepozornosti jednoho kolegy. Jakmile jsem se k němu proklikal (také jsem neodolal a prohlédl si fotky), vyhodil jsem ho - tedy to Tornado. Za chybu se omlouváme. :-/

+10/0
20.1.2014 9:08

J62i25ř18í 43D96o16u73t65n29á16č 2150397607185

Kolegu nechte vařit kafe ;-) ... a nenechte ho být kreativní u jinak pěkné práce

+1/−1
20.1.2014 9:14

R92a65d62e25k 23F97o12l96p18r53e35c32h95t

Škoda, že ten kdo vkládá videa, to nekonzultuje předem a autorem. Jako by nestačily chyby, které si v článku nasekám sám. :-)

Už mi taky bylo vloženo video Trenérů do článku o Čmelákách, navíc s popiskem: "stroj vývojově vycházel z vojenských cvičných letounů Z-226 a Z-326". To mi taky vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Tam jsem jim alespoň poslal správný text, když už tam ty videa musí vkládat.

+9/0
20.1.2014 9:32

J26i40ř50í 23D70o58u59t15n30á14č 2910937637565

Jinak hezká formulace -vyhodil jsem ho R^;-D

+4/0
20.1.2014 9:21

R27a77d59e13k 37F83o79l32p76r78e50c89h55t

Jaké video, žádné video jsem tam neposílal, ani tam žádné nevidím.

0/0
20.1.2014 9:04

J57a53k70u82b 20Ř10í88h43a 4255159452551

Jak už psal pan Wirnitzer, v původním článku (četl jsem ho kolem 8. hodiny) skutečně žádné video nebylo. Faktem ale je, že ten, kdo ho tam dal by si měl nafackovat. Neřekl bych, kdyby třeba špatně popsal verze A, C. To jsou dost podobná letadla. Ale dvoumotorový letoun s křídly s měnitelnou geometrií si splést s F16? Autor videa neměl zrovna dobrý den.

0/0
20.1.2014 9:17

V79i54l87é87m 72P68ř60í66h79o33d46a 2154269503527

Pak že F16 není stealth, když se dokáže přetransformovat do podoby Tornáda...:-)

0/0
20.1.2014 14:42

J73o49s61e10f 32N24o11v16á44k 7470932910141

Asi už video stihli vyměnit, já tam opravdu vidím zaběry F-16 tankující ve vzduchu.

0/0
20.1.2014 9:40

J30a40k21u41b 14N33o81v95á90k 9582184274821

tak asi takhle ... na mise typu CSA (Close Air Support) by se jeste pouzivat dala. Jako doprovodnej stroj pro bombardovaci svazy asi jeste taky. Ale rozhodne ne jako pruzkumnej letou, prepadovej nebo zachytnej stihac .... teda .... vzhledem k tomu, ze nase Gripeny jsou vlastne zachytny stihaci, tak by se pouzit dala. Obrovska vyhoda F-16 je prave v ty viceucelovosti ..... jinak ale drak letounu a pasivni ochrana je na dnesni dobu tezce oldschool

0/0
20.1.2014 8:12

R20a31d21e47k 53P41a67n36c49h80a25r82t30e54k 6733203493936

Co přesně je na draku letounu odldschool? Pokud vím, tak zatím nikdo žádný převratně nový aerodynamický koncept nevymyslel. ;-) Pokud se nebavíme o nepoměrně dražších stealth letounech, které zatím dostala do operačně použitelného stavou pouze jediná země.

+8/0
20.1.2014 10:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.