Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Před 40 lety vzlétl prototyp F-16. Ale jenom omylem

Letos v lednu uběhlo 40 let od startu jednoho z nerozšířenějších bojových letadel posledních několika desítek let. Oč by let neplánovanější, o to byla další kariéra letounu F-16 Fighting Falcon úspěšnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P39e74t98r 70M89i58c54h85a17l 2830214521602

Krásná mašina. A zajímavý příběh o prvním letu. :-) Mně osobně se ale víc líbí "obránce flotily".

http://onlyhdwallpapers.com/wallpaper/tomcat_desktop_1600x1200_hd-wallpaper-856303.jpg

+1/0
20.1.2014 18:36

T97o37m26á12š 89P46o94l34á37č22e81k 8665615176520

Pro uplnost bych, jako dalsi vyvojove vetve, zminil izraelsky IAI Lavi a potazmo i cinsky chengdu j-10

0/0
20.1.2014 17:11

J47i85r89i 58R77u68s17n34o82k 4445462647293

Vazena redakce Technetu, dovolte mi, abych se zeptal, a pevne verim ze nejen za sebe, proc se po klinuti na clanek napred otevre fotogalerie a teprve po jejim zavrenim se dostanu na clanek.

Zaroven bych se rad zeptal, jak poznam, kdy takova situace nastane a kdy ne, protoze mi prijde, ze  ne vzdy clanky oznacene "Obrazem:..." zacinaji v galerii.

+2/0
20.1.2014 16:52

T20o77m40á66š 53H49a86a31s 7671217622381

No nevím, jako premiér v záloze snad máte mít pořádnej internet a dělo smartphone, ne? A hlavně máte něco dělat, a ne serfit po technetu..;-)

Jinak existuje i mobilní verze idnes a ta galerii neotvírá. Ale souhlas s tím, že by to označený být mělo, když to jde rovnou do galerie, o tom žádná..

+1/0
20.1.2014 21:51

M80i68c11h62a27l 14C37h51a12l48u30p93a 6618740919903

test

0/0
21.1.2014 20:51

M13i43c67h53a81l 75C24h59a80l25u23p22a 6298310789733

To je takový zvyk u idnes, ty boxíky dole taky vedou přímo na video místo na článek, jak by bylo logické.

+1/0
21.1.2014 20:52

M36i29c95h98a15l 71N64o40v18á22k 7271712575455

A co to má ta F-16E mezi trupem a křídly?

0/0
20.1.2014 13:13

R14a78d57e95k 27P33a53n19c56h14a54r51t80e12k 6903253313796

konformní palivové nádrže.

0/0
20.1.2014 13:27

R68a55d67e42k 77P91a84n41c77h36a44r68t58e52k 6123453213436

česky by se to přeložilo asi jako přimknuté k povrchu

0/0
20.1.2014 13:28

D33a13v55i30d 26K71r90á53l 1629896629498

nebo přiléhající

0/0
20.1.2014 16:15

B92e90n 46P12a12v77k70a 1117643207851

A jsou i nonkonformní? Jako že by si to ta F-16 táhla na laně za sebou?;-D

0/−1
20.1.2014 14:56

R55a26d74e87k 55P12a49n45c89h56a60r96t76e23k 6343503693856

jsou i nonkonformní ... podvěšené pod křídly, případně i pod trupem ;-) A tahání nádrží na laně za letadlem nebyl nijak nereálný nápad ještě v době proudových letadel před vynálezem poněkud praktičtějšího tankování ve vzduchu.;-)

+1/0
20.1.2014 15:02
Foto

M47a32t50ě24j 86K50u76č21e49r98a 6676490421977

A byl takový nápad někdy realizován ve skutečnosti?

0/0
23.1.2014 0:55

R23a27d98e13k 51F83o45l51p23r54e72c91h42t

Třeba na konci války se do stadia zkoušek dostal v Německu projekt přídavné nádrže v draku Fi 103 (letounová střela V-1) tažené za Aradem Ar 234.

0/0
23.1.2014 10:45

R92a69d88e76k 36P11a24n27c87h44a40r39t33e21k 6443623493766

http://z.greyfalcon.us/pictures2/zz7.jpg tady je obrázek vlek na tyči. Me 262 vlekala bomby.

0/0
23.1.2014 12:10

R50a24d61e83k 59P23a31n97c85h50a95r18t95e51k 6933183823516

třeba zde http://i122.photobucket.com/albums/o265/WDW_Megaraptor/me262v10.jpg

0/0
23.1.2014 12:11
Foto

V59l32a40s48t27a 80C34o81u67f73a28l 7727119889725

Chytrá otázka, že? A výborná odpověď.

0/0
20.1.2014 16:37
Foto

M76i31r77o79s19l20a75v 55S38t24e72i31n78e48r 6888444243375

Zajímavé by bylo, kdyby se alespoň po letech přiznalo, že na vývoji a výrobě elektroniky měl velký podíl Izrael. Zejména výkonové zesilovače pro VHF a UHF, UKW a radarová obranná zařízení.

0/0
20.1.2014 12:18

J91a12r27o46s11l95a79v 59B76r54ü56m79m23e49r 7164443286

Že se na vývoji zbraní USA Izrael podílí z velké části je poměrně známé, a no a co?

0/0
20.1.2014 12:30

P29e26t37r 73H40e83n76d11r33i53c59h 6546422780392

Krásný stroj, ale stejně zůstanu více zatížený na "Rusáky", konkrétně Mig - 29 a Su - 27

+1/0
20.1.2014 11:24

O13t44o 18V86o55d40i30č81k10a 7594427309978

to je ovšem trošku jiná váhová kategorie...:-)

0/0
20.1.2014 12:26

M58a11r33t24i43n 30K68y27p86r 2622615274494

MiG 29, i když je dvoumotorák ani ne. Mezi 12 a 15 tunami už není takový rozdíl. Konec konců MiG 29 vznikl právě jako protivník F-16.

0/0
20.1.2014 13:05

J44o76s51e30f 14V44o74s27i75c77k41y 4293887876983

Konec koncu Mig-29 uz  zkoncil. Slovaci jich meli 14 a uz jim nelita ani jeden. Ted si mysli, ze jim tam budou hlidat Cesi !

0/−2
20.1.2014 13:50

R44a37d24e97k 63P78a52n32c30h44a20r21t19e21k 6263813563696

Skončil kde? Ve světě jich létají stovky ;-)

+3/0
20.1.2014 14:02

J16a94r52o39s78l54a96v 54B79r82ü32m91m94e54r 7414693826

Kde máte ten nesmysl, že Slovákům nelítá ani jeden Mig-29?

+2/0
20.1.2014 14:07

J58a48r62o63m70í91r 54K30r84á92l 4320659164589

Pokud vím, létají čtyři a Slováci mají problém sehnat peníze na provoz.  A nechce se jim platit za ledadla o polovinu dražší a s poloviční nosností.

0/0
20.1.2014 14:35

J95a83r59o82s92l56a14v 57B68r10ü18m97m69e98r 7384493656

Sice problémy s financováním mají, jako každý stát dnes, ale počet letuschopných je variabilní a dnes se snaží, aby měli provozuschopné všech 10 modernizovaných.

+2/0
20.1.2014 14:37
Foto

V78l49a38s67t42a 92C15o45u12f96a18l 7937619739885

Svět je Česko a Slovensko? Migy létají v mnoha zemích a stále se vyrábějí.

0/0
20.1.2014 16:27

J73o33s36e17f 44B71r48o22ž77k10a 6784622558717

Dobrá přehledná kniha je Moderní bojová letadla 1990-dodnes, Thomas Newdick, Tom Cooper. Člověk až žasne, kolik je ve výzbroji řady států M-21, M-29 a potom SU a kde všude jsou licenčně vyráběny. Jinak jsem někde četl, že Rusové pravděpodobně s výrobou Migů skončí. Protože nepovažují za ekonomické držet výrobu dvou továren na letadla podobné kategorie. A Mig to bude pravděpodobně z důvodů, že u uložených a zakonzervovaných strojů řada dílů přesto podléhá korozi.

0/0
20.1.2014 18:52

J32a54r91o44s37l53a25v 76B90r62ü90m53m47e89r 7584943626

Ano, Rusko postupně přejde na deriváty SU-27, dokud nebude nová generace. Ale např. se vyrábí námořní verze Migu-29 pro Indii a další.

0/0
20.1.2014 23:51

J17o35s28e34f 45N72o31v14á92k 7400372590661

Ruské stroje se mi taky hodně líbí, ovšem nesmíte si je prohlížet příliš zblízka. Srovnávat např. dílenské zpracování F/A-18 a MiG-29 je jako srovnávat Audi A8 a VAZ 2101. Na CIAFu 2005 jsem si mohl zblízka velmi detailně prohlédnout celou letku devětadvacítek skupiny Striži a nestačil jsem zírat. Kokpity i povrch letadel vypadaly jako by "prodělaly několik sovětských ofenzív" a plechy na spodku trupu a podvozkových šachtách nesly naprosto zřetelné stopy po rovnání kladivem. Nezpochybňuji letové výkony a technické parametry těchto strojů, ale jejich dílenské zpracování je tragické a naprosto v sovětském stylu ;-)

0/0
20.1.2014 17:11

J63o40s59e72f 79B52r26o58ž33k30a 6734952418727

To lze konec konců vidět i na dnech NATO v Mošnově. Rusové říkají, že je to bojový stroj, který má v bojových akcích krátkou životnost a není na parádu. Důležitý je čas na výrobu a celkové náklady. To už byl konec konců problém u řady výrobců letadel ve 2. SV.

0/0
20.1.2014 18:57
Foto

V25l90a34s57t62a 81C47o70u36f36a46l 7857809709395

A tak je to správně. Proto je to levné a výkonné. Kolik hodin přežije takový stroj ve skutečné válce? Kolik člověkohodin je třeba k výrobě dalšího? Jsou to různé filosofie přístupu k vojenské technice. Srovnejte cenu AK47 a M16. Je třetinová. A použitelnost a rozšíření po světě je daleko větší.

+2/0
20.1.2014 20:53

J43o22s87e26f 34B98r60o92ž73k20a 6164782148827

Když už jsme odbočili na pěchotní zbraně. Na výrobu M16 jsou třeba pokrokové technologie, jejichž zavedení při licenční výrobě by vyžadovalo značné náklady. Licenční výrobu AK47 nakoupila řada států, protože je to výrobně jednodušší a nenáročné na kvalifikovanost pracovních sil. A levné. Proto se také v řadě zemí třetího světa vyrábí deriváty AK47 bez licence. Už i náš porovnatelný SA vz. 58 vyžaduje po stránce výroby jiné strojní vybavení a kvalifikovanější pracovníky.

+1/0
22.1.2014 13:45

D14a53n37i14e10l 15P23a68n81e73k 6772291912130

moc hezké letadlo

0/0
20.1.2014 10:47

R33a36d92e70k 55F29o89l18p85r78e17c73h64t

Vysvětlení kauzy video:

Kdosi (ne z technetu) do článku vložil video s Tornadem. Toto video bylo později nahrazeno videem s F-16, bez bližšího vysvětlení. Takže nejdřív byl za "blbce" autor, což by nebylo to nejhorší. Mnohem horší je, že se tak teď mohou cítit ti, kteří na chybu upozornili. Tímto se jim omlouvám.

+18/0
20.1.2014 9:51

P96e59t47r 55T12i43c87h31ý 4810181815804

Mila redakce, na videu k clanku neni F-16, ale pravdepodobne Panavia Tornado.

+8/0
20.1.2014 8:27

M64i26l73a40n 23K48u15t16r 8562691470261

Ne pravděpodobně, ale je to Panavia Tornado. :-)

+2/0
20.1.2014 8:36

J45i33ř83í 92D95o67u58t95n35á49č 2250187447275

taky jsem to projel až k tomu videu a nestačím zírat ;-D

+1/0
20.1.2014 8:48

P74e85t14r 80T50y27č21k88a 6895122259762

Nepoznat F16 je skutečně majstrštyk redaktora.

+4/0
20.1.2014 8:46
Foto

J71a40n 12W67i18r37n22i30t20z78e58r 8938354247590

Dobré ráno,

musím se pana Folprechta zastat, video do článku nedal, bylo dílem nepozornosti jednoho kolegy. Jakmile jsem se k němu proklikal (také jsem neodolal a prohlédl si fotky), vyhodil jsem ho - tedy to Tornado. Za chybu se omlouváme. :-/

+10/0
20.1.2014 9:08

J84i55ř25í 10D65o94u95t72n29á11č 2740287297155

Kolegu nechte vařit kafe ;-) ... a nenechte ho být kreativní u jinak pěkné práce

+1/−1
20.1.2014 9:14

R55a43d80e77k 28F95o27l93p67r41e86c95h24t

Škoda, že ten kdo vkládá videa, to nekonzultuje předem a autorem. Jako by nestačily chyby, které si v článku nasekám sám. :-)

Už mi taky bylo vloženo video Trenérů do článku o Čmelákách, navíc s popiskem: "stroj vývojově vycházel z vojenských cvičných letounů Z-226 a Z-326". To mi taky vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Tam jsem jim alespoň poslal správný text, když už tam ty videa musí vkládat.

+9/0
20.1.2014 9:32

J16i95ř36í 19D55o36u66t35n43á74č 2110597807755

Jinak hezká formulace -vyhodil jsem ho R^;-D

+4/0
20.1.2014 9:21

R66a81d65e42k 18F91o24l64p44r76e26c16h27t

Jaké video, žádné video jsem tam neposílal, ani tam žádné nevidím.

0/0
20.1.2014 9:04

J41a90k87u82b 23Ř69í80h88a 4765919902281

Jak už psal pan Wirnitzer, v původním článku (četl jsem ho kolem 8. hodiny) skutečně žádné video nebylo. Faktem ale je, že ten, kdo ho tam dal by si měl nafackovat. Neřekl bych, kdyby třeba špatně popsal verze A, C. To jsou dost podobná letadla. Ale dvoumotorový letoun s křídly s měnitelnou geometrií si splést s F16? Autor videa neměl zrovna dobrý den.

0/0
20.1.2014 9:17

V91i62l79é21m 68P79ř28í46h30o60d21a 2114989773137

Pak že F16 není stealth, když se dokáže přetransformovat do podoby Tornáda...:-)

0/0
20.1.2014 14:42

J98o50s60e59f 92N49o18v34á44k 7550902870891

Asi už video stihli vyměnit, já tam opravdu vidím zaběry F-16 tankující ve vzduchu.

0/0
20.1.2014 9:40

J10a85k89u89b 73N23o26v39á44k 9522754964971

tak asi takhle ... na mise typu CSA (Close Air Support) by se jeste pouzivat dala. Jako doprovodnej stroj pro bombardovaci svazy asi jeste taky. Ale rozhodne ne jako pruzkumnej letou, prepadovej nebo zachytnej stihac .... teda .... vzhledem k tomu, ze nase Gripeny jsou vlastne zachytny stihaci, tak by se pouzit dala. Obrovska vyhoda F-16 je prave v ty viceucelovosti ..... jinak ale drak letounu a pasivni ochrana je na dnesni dobu tezce oldschool

0/0
20.1.2014 8:12

R68a96d80e78k 85P82a44n65c81h47a25r41t97e78k 6833373443656

Co přesně je na draku letounu odldschool? Pokud vím, tak zatím nikdo žádný převratně nový aerodynamický koncept nevymyslel. ;-) Pokud se nebavíme o nepoměrně dražších stealth letounech, které zatím dostala do operačně použitelného stavou pouze jediná země.

+8/0
20.1.2014 10:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.