Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Česko vyváží elektřinu ve velkém. Vyplácí se nám to?

Česko je významným vývozcem elektřiny. Proč a jak to nedělat na úkor ekologie, se ptá v textu pro Technet.cz fyzik Vladimír Wagner.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L72u92b89o96š 80B83o93r74ů75v89k41a 3586125288858

25% NA KŠEFT A JEN SE RABUJE, PLÝTVÁ A KRADE ... TEMELÍN ZBYTEČNÝ A RAKUŠANI MAJÍ PRAVDU ... "BRAVO ČESKÝ KOCOURKOV "... JEN SAMÉ LŽI ...

0/−1
21.2.2014 12:43

J85i87ř96í 93E27r72b85e64n 1913174646757

Dejte si mokrý hadr na hlavu a příště si přečtěte článek dřív, než půjdete do diskuse.

+1/0
31.3.2014 9:35

L50i27b28o27r 84P21o86l80á32k 9592526125919

Děkuji panu Wagnerovi za ucelený pohled na "elektřinu" R^

+5/−1
13.2.2014 23:44


L25i10b67o20r 33P71o48l28á17k 9962396725559

A samozřejmě  poděkování taky Technetu.

+3/0
13.2.2014 23:47

T29o14m42á88š 76V38a97l34d72e23r 7413260179

Ať vyváží elektřinu. Jestliže jsem snížil spotřebu skoro o polovinu bez soláru díky novým technologiím, nebudou mi tolik zvyšovat cenu jako u vody. Akorát by mohli vynechat energii z uhlí. Což znamená ji nevyrábět vůbec. Protože jak rozdělit odběr z různých zdrojů, když cesta po drátech je jen jedna společná. A to ještě plánuju napájet v budoucnu spotřebiče solárem jako doplněk. Prodávat ji nebudu, jelikož celý systém financování politici podělali. Lemplové. Výkon spočítám na spotřebiče 24/7 + akumulaci.

+1/0
13.2.2014 19:12

P97e15t65r 46V51o24k79á95č 1793550905

Novinka z NIF:

https://www.llnl.gov/news/aroundthelab/2014/Feb/NR-14-02-06.html#.Uv0Biv3q9MI

0/0
13.2.2014 18:39

M63a18r40e92k 56H77r66u13b89y 6517582141328

Cekal bych, ze energeticka politika (hned vedle dopravni) jednou z hlavnich priorit Bruselu. A je typicke, ze se spis venuje zahnutosti bananu :-/

0/0
12.2.2014 21:08

V97l59a10d17i17m27í75r 93L95o91u54l41a 2298127402911

Výborný, logicky fundovaný článek. Je zde pouze jedna vada, nikoliv toho článku. Totiž že závěry článku a doporučení jsou stavěné na momentální energetické politice a politicky nastavených pravidlech. Zatímco výstavba elektrárny trvá léta a její životnost desítky let, tak politické rozhodnutí se může měnit doslova ze dne na den. A stačí změnit pravidla fungování burzy,což je politické rozhodnutí, a závěry a doporučení budou zcela jiné.

+5/0
12.2.2014 6:55

V31l40a48d17i62m43í84r 74W88a93g78n66e62r 4588135188

Máte pravdu, že politická rozhodnutí a nálady se můžou měnit v Česku i u sousedů a v Evropě velice rychle a do značné míry často nepredikovatelně. Proto je alespoň podle mého názoru nejlepší cesta držet se toho, aby mix odpovídal podmínkám v dané oblasti a byl co nejefektivnější a nejekologičtější. A zároveň zaručoval bezpečnost vůči i ustřeleným rozhodnutím sousedů či EU. Tedy, měl by umožnit využít výhod spolupráce se sousedy ale měl by chránit před jejich špatnými rozhodnutími. Zároveň je třeba se na všech úrovních snažit o racionální rozhodování založené na vědecké a technologické realitě.

+2/0
12.2.2014 8:21

J62a17n 41H29a26v30r95d71a 4481739874249

Škoda, že článek pana Wagnera je příliš dlouhý (pro mě) . Přesto jsou zajímavá tato fakta:

1) jaderná elektřina je nejlevnější, ale jde blbě vypínat

2) přednost  na burze má elektřina z obnovitelných zdrojů

3) v případě převisu výroby elektřiny je cena elektřiny i záporná

Znamená to tedy, že elektřina z OZ zvyšuje svoje náklady pro uživatele i díky tomu, že při jejím užití se musí "vyvézt " elektřina z nevypnutelných zdrojů za nižší ceny než nákladové?

Asi si ten článek o víkendu přečtu celý.

+1/−2
12.2.2014 6:08

V43l11a11d46i47m10í58r 58W37a73g82n89e95r 4668315428

Díky všem za diskuzi, i těm s oponujícími názory. Díky odpovědím na reakce pana Nováka jsem mohl řadu věcí dovysvětlit a jeho odkazy na grafy a statistiky krásně dokumentovaly to, co jsem v článku psal (tedy pokles produkce fosilní elektřiny v Česku a růst v Německu). 

Jen bych si ještě dovolil jednu připomínku k panu Navarovi. Ten tvrdí, jak to mají Němci dobře promyšlené a naplánované. To opravdu bohužel není pravda. V Německu díky intenzivní a velice úspěšné aktivistické kampani se veřejnost rozhodla podpořit zrušení využívání jaderné energie. Cesta k tomu byla nastoupena v roce 2000 vládou, ve které byly koaličními partnery Zelení. Od té doby se v Německu nehledá nejefektivnější a nejekologičtější energetický mix, ale mix bez jádra. To je základní dogma. Priorita na druhém místě je pak co největší podíl FV a větru. Toto rozhodnutí je čistě politické bez posuzování ekologických či jiných parametrů. 

V roce 2009 se ukazovalo, že náhrada jaderných bloků bude finančně náročná a neobejde se bez zvýšeného využívání fosilních paliv, proto Angela Merkelová prosadila i přes intenzivní kampaň aktivistů prodloužení životnosti jaderných bloků s tím, že jejich využívání zaplatí výstavbu OZE a potřebných vedení ze severu na jih, Ovšem po Fukušimě, která přišla krátce před volbami bylo jasné, že by ji protijaderná kampaň smetla, takže provedla manévr s okamžitým zastavením osmi bloků a úprkem ve směru Energiewende.

Takže němečtí odborníci musí vyvíjet opravdu extrémní úsilí, aby alespoň trochu udrželi situaci v rozumných mezích a zabránily největším průšvihům, ke kterým politická rozhodnutí, činěná politiky i proti fyzikální a technické realitě jen proto, aby byli zvoleni, vedou. Ovšem, zda to Německo ustojí a jak to vše dopadne, je značně nejisté.

+16/−2
11.2.2014 23:23

V37l80a25d39i38m95í37r 20W48a33g59n11e23r 4288215898

Doporučuji nyní sledovat německé noviny a diskuze. Bavorsko, které je v podobné geografické poloze a závislé na průmyslu,jako Česko, má nyní začít zavírat své klíčové jaderné bloky. Z velké části je má nahradit větrná elektřina ze severu a plynové elektrárny v samotném Bavorsku. Ovšem problém je, že plynové bloky se nyní bez dotací nevyplatí a Bavorsko tlačí na dotace pro ně. Zároveň potřebné vedení ze severu na jih ještě nestojí. Pouze se právě nyní dokončil předběžný plán trasy. A proti jeho stavbě se zvedá velký odpor obyvatel v místech, kudy povede a zvláště před volbami. Bavorští politici (v čele s bavorským premiérem Seehoferem) tak nechtějí teď dát souhlas k jeho stavbě, aby neztratili voliče. Centrální vláda, průmyslové kruhy a Zelení se zase bojí, že bude chtít Bavorsko prodloužit fungování jaderek nebo bude bez energie a tlačí na co nejrychlejší odsouhlasení stavby vedení. Problém ovšem je, že první jaderka už se má odstavovat v roce 2017 a stavba vedení (hlavně jeho prosazení, výkup pozemků ...) může trvat i daleko déle. Je tak docela pravděpodobné, že bude Bavorsko brzy závislé na elektřině z Temelína. Bude opravdu zajímavé sledovat, jak se politické střety a jejich dopady na energetiku budou v Německu vyvíjet.

+9/−1
11.2.2014 23:40

V94l20a85d74i59m76í65r 26W21a13g59n13e79r 4678455368

Velice pěkný článek o problematice nutných síťových vedení a zádrhelech, které před Němci v tomto ohledu stojí, napsal Petr Nejedlý.

+1/0
12.2.2014 8:13

V33l38a49d15i45m16í97r 14W72a14g19n36e60r 4348975358

Odkaz na něj: http://neviditelnypes.lidovky.cz/nemecko-problematicke-tepny-energeticke-transformace-ppa-/p_ekonomika.aspx?c=A140210_165917_p_ekonomika_wag

+1/0
12.2.2014 8:22

V60l64a77d16i71m21í55r 62L31o48u73l22a 2848347602451

Jestliže vám dobře rozumím, tak jde o tento problém: zajištění energie je jeden z prvořadých úkolů státu, a stát by měl k tomuto úkolu přistupovat ryze pragmaticky, to znamená vytvořit matematicko-ekonomický model, v rámci dostupných informací co nejkomplexnější a pomocí tohoto modelu hledat ekonomicky optimální řešení tohoto problému. To ovšem znamená, že politici by museli být zcela odstaveni od rozhodování a museli by prostě přijmout výsledky modelování, stejně jako různí ekologisté a lobbysté. Ekologové a lobbysté by se tohoto modelování pochopitelně měli zúčastnit, ale pouze na úrovni dodávání objektivních informací do tohoto modelu, a politikům by účast byla zakázána zcela.

Situace je ale zcela opačná, politici rozhodují o tom, jak výsledky tohoto modelování mají dopadnout, a pokud jsou odlišné od jejich názoru, tak politický názor má přednost před výsledkem modelu. A ekologisté a lobbysté mohutně podporují politiky v tom smyslu, že jim podsouvají svůj, finančně nebo ideologicky motivovaný zájem, jako zájem platící pro celou společnost.

Prostě je to celé postavené na hlavu.

+8/0
12.2.2014 7:19

J53a91r64o85m93i81r 49F88a73r78e75k 4552133607

Tak tohle je krasne shrnuti, taky jsem to tak nejak pochopil....

+2/0
12.2.2014 8:14

V16l83a51d34i15m53í17r 80W57a27g66n38e59r 4818845588

Problém je, že ekonomická pravidla se mohou měnit kdykoliv a to, jaká budou byť i za rok (cena emisních povolenek, nastavení pravidel trhu ....) je do značné míry absolutně nepředpovídatelné (krásně to ukazuje vývoj v posledních letech). Ovšem efektivní a ekologický mix je do značné míry dán v dané oblasti geografickými, geologickými a technologickými možnostmi, které jsou dostupné. A tyto věci se mění spíše relativně pomalu a bez dramatických zlomů. Takž ty by měly být racionálně rozebrány a na jejich základě by měl být vytvořen dostatečně rozmanitý efektivní a ekologický mix, který by dokázal reagovat na příležitosti i rizika plynoucí i z dramatických změn politických a ekonomických nastavení. A případně i případných technologických skoků (které lze vyhlížet, ale těžko s nimi počítat). Energetika se rozvíjí dlouhodobě. A přesně takový mix třeba navrhovala komise NEK II.

0/−1
12.2.2014 8:31

J39i60r29i 84D75o25b80r16ý 9698739693

Pane Wagner, tady si dovolim castecne nesouhlasit. Ekonomicka pravidla se meni jen velmi malo. Z ekonomicko-technickeho pohledu jsou penize smenitelne za energii.

Problem je v tom, ze tok penez je dukladne zamaskovan systemem dotaci. 

Je tedy nemozne cenu energii spocitat, prestoze je platime. Uzasny vysletek teto "zelene" transformace.

+1/0
12.2.2014 9:24

K82a46r76e86l 75P44o23d15h10o81r35s40k98y 3845833382765

Ono to samozřejmě není tak jednoduché. Některé vstupy do toho modelu jsou závislý na politice a i různý výsledky mají politické dopady, viz třeba Ukrajina a Rusko. Takže model ano, ale ten bude mít víc řešení a do jejich výběru by měli mluvit i politici.

0/0
12.2.2014 20:51

B21r38o90n92i26s25l52a40v 31M18e35r52t97l83í42k 1212611611832

Neměl by to být spíš Order of Merit? Nejse si jist, ale že se Č. rep. píše s velkym Č, to vím jistě :-)

0/0
11.2.2014 22:29

V91l81a94d19i24m26í54r 28W12a49g84n80e30r 4858445928

Ohledně merit order se to opravdu nepíše tak, jak navrhujete. Usus je třeba zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Merit_order . V názvech Česko a Česká republika je vždy správně velké písmeno. Kromě jediného případu, na který upozorňujete. Nevím jestli to vzniklo u mě nebo při redakčních úpravách, ale v každém případě se za tuto tragickou a trestuhodnou chybu hluboce omlouvám.

+2/0
11.2.2014 22:54

B80r54o53n54i82s69l59a91v 81M83e91r55t82l41í25k 1512721761242

OK. OoM znám ze šipek, kde se takto označeje žebříček playerů dle vydělaných peněz. To jste určitě nevěděl :-) Jó, a díky za článek.

0/0
11.2.2014 23:09

V40l28a55d94i83m12í97r 96W22a28g68n50e71r 4768965968

To opravdu ne, i když šipky občas hraji se sestrou a švagrem. Díky za vysvětlení, aspoň se před nimi příště blýsknu :-)

0/0
11.2.2014 23:26

B27r80o17n39i47s98l35a58v 31M44e70r36t56l66í53k 1652781221672

Šipkama se dá živit (viz. Phil Taylor), ale raději se držte svého kopyta...

0/0
11.2.2014 23:56

P77a49v35e96l 58S98ý66k61o94r69a 7657332157211

Aha, tedy v lete vyvezeme ze solarek za minus ,5O KC a zaplatíme plus 19 KC za kWh ?  Chudak[>-] obcan chudak prumysl

0/0
11.2.2014 21:19
Foto

K63a27r53e54l 94S17e10i79d56l 8699345800638

Ale podle článku jsou na tom Němci ještě hůř.. spíš platí oni nám. Budiž to pro nás útěchou.:-)

0/0
11.2.2014 21:48

M36i84k70u12l95á15š 97L84é38v49y 5412805424881

Zcela jasné sdělení článku. Mně jen nejde do hlavy, jaké vzdělání vlastně mají průměrní němečtí voliči. Myslím tím vzdelání ve fyzice, ekonomice a také v obecních "studijních předpokladech", (jak se ty přijímačky dělají na středních školách).

Fakt nevím, ale přijde mi, že to mají v těch "palicích" vykradeno! Bohužel ten pitomý národ je dost veliký na to, aby nám "podkouřili" v energetice. A je dost pitomý na to, aby si neuvědomil co vlastně dělá!

+1/0
11.2.2014 21:14

P98a68v96e36l 74A14n12t50o55n 7898475348674

Vidím problém v tom, že celý ten trh s elektřinou je o dohodě v rámci EU, jak to má fungovat. Pokud tedy teď Německo prodělává, tak to neznamená, že časem nemůže v EU protlačit nová upravená pravidla, která mu budou lépe vyhovovat. Takže teď si napočítáme, že stavět jádro nám vydělá, ale stačí pár úřednických nařízení ve větších státech a nalité peníze do nového jádra vytečou kanálem.

0/0
11.2.2014 20:39
Foto

K72a69r48e54l 50S88e73i85d97l 8679835930318

To nezní nereálně. :-/

0/0
11.2.2014 21:49

V18l15a64d42i24m14í63r 36W67a90g56n10e37r 4538885318

Co je důležité je, že státu, který má dostatek efektivních vlastních zdrojů elektřiny, které nejsou příliš závislé na dovozu, se hůře diktuje v této oblasti, než státu, který je totálně závislý na tom, kdo diktuje.

0/0
12.2.2014 0:05

T82o30m55á16š 66K72a26p65l79a91n 8353919103353

omlouvám se, jsem naprostý laik ale mám malý dotaz - opravdu se nejde elektřiny nějak "zbavit"? Prostě ji nějak třeba "uzemnit", prostě abych ji nemusel vyvážet v době, kdy je její prodejní cena záporná a já tedy musím za vývoz ještě platit?

A nebo nejde vymyslet jednoduchý program - api na serveru, které by hlásilo okamžik, kdy k tomu dojde a v tu chvíli by to znamenalo, že by cena elektřiny pro domácnosti mohla být třeba za nulu, tj. např. inteligentní karmy atp. by se mohly v tu chvíli zapnout, naakumulovat teplo zadarmo a zároveň by ušetřil dodavatel energie?

0/0
11.2.2014 20:14

J82a98n 67D89v20o80ř41á49k 4343152203627

Ono to částečně jde. Možná máte doma vysoký a nízký tarif elektřiny, lidově denní a noční proud. Noční je levnější, ale abyste jej mohl využívat, musíte mít spotřebiče, které budou spuštěny pouze při nočním tarifu (je to ovládáno dálkově). Je to vhodné pro boilery, případně akumulační kamna.

0/0
11.2.2014 20:25

J18a43n 79D63v92o87ř46á41k 4183462113727

A právě spouštění nízkého tarifu způsobí nárůst spotřeby. Takto lze částečně regulovat odběr.

Co se týče "uzemnění" energie, tak to je jiná potíž. Energii nelze jen tak vyrobit a ani se jí zbavit. Muselo by se někde něco rozsvítit, ohřát atp. Ideálním řešením jsou přečerpávací elektrárny, které "naakumulují" levnou elektřinu a později vypustí "drahou" elektřinu. V ČR je pouze jediná a přestože náklady na její budování byly obrovské a de facto nikdy nevyrobila ani 1 kWh elektřiny, již několikrát se zaplatila. Ekoteroristi však nic takového nepřipustí budovat.

0/−1
11.2.2014 20:32

M74a11r47t90i25n 57V34a70j10s75a90r 5319273386846

Přečerpávací VE máme dvě: kromě Dlouhých strání ještě Dalešice.

0/0
11.2.2014 20:34

J87a16n 81D61v62o62ř57á46k 4223712973217

Omlouvám se. Dalešice jsem omylem vynechal.

0/0
11.2.2014 20:38
Foto

K88a50r89e30l 88S46e16i39d11l 8429885610388

Myslel jsem, že tak funguje i Lipno I a Lipno II?

0/0
11.2.2014 21:51

M46i42c14h71a71l 69C17h55a20l35u98p84a 6688290859383

Celkem by měly být čtyři - http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99e%C4%8Derp%C3%A1vac%C3%AD_vodn%C3%AD_elektr%C3%A1rna#P.C5.99e.C4.8Derp.C3.A1vac.C3.AD_vodn.C3.AD_elektr.C3.A1rny_v_.C4.8Cesku

+1/0
11.2.2014 22:15

M62a98r87t58i37n 76V78a42j76s48a64r 5199733946586

Energii lze nějakými způsoby mařit, ale zařízení, které by to zvládaly na úrovni desítek či stovek MW, se myslím moc nestaví. V minulosti rozhodně nebyly potřeba. V tomhle se ale moc nevyznám.

A co se týče spotřebování energie na povel, přesně o tom jsou "smart grids"; není to ale nic nového, na stejném principu funguje už celé roky HDO (hromadné dálkové ovládání - http://cs.wikipedia.org/wiki/HDO). Problém je, že ani smart grids nemusí být schopny zvýšit odběr elektřiny na povel tak, aby to stačilo - kolik máte doma zařízení, jejichž ovládání můžete - v principu - svěřit někomu jinému? Já jen ledničku (ne, že by to uměla už teď), a v omezené míře pračku. Akumulační kamna by byly ideální, ale topení elektrikou není ani v době OZE žádný cenový hit, takže to má málokdo. No a žehličku, vařič, počítač ani televizi si od distribuční společnosti zapínat a vypínat nenechám (tedy, dokud do toho budu moci mluvit :-/).

+2/0
11.2.2014 20:28

J14a48n 71D11v34o21ř13á18k 4103362513807

Já si nenechám vypínat ani lednici. Půl dne v Německu nefoukne a mně zteplá pivo :-D

+3/0
11.2.2014 20:34

M93a78r93t88i61n 47V20a25j14s36a61r 5509863156366

Vizionáři plánují lednice, které udrží teplotu i při mnohahodinovém vypnutí napájení. Kromě toho, pokud do té lednice pořád polezete a teplota stoupne, tak se dle vizionářů zapne, smart nesmart. Možná pak zaplatíte pokutu :-)

Ovšem musíte počítat s tím, že za takovou chytrou lednici (a zejména její izolaci) něco zaplatíte.

0/0
11.2.2014 20:37

J92a39n 92D68v90o11ř61á14k 4363632793247

To je zajímavé, ovšem odběr lednice, zvlášť bude-li izolována tak, že se několik hodin nesepne, rozvodnou soustavu asi nevytrhne :-(

+1/0
11.2.2014 20:40

M36a38r87t83i50n 37V50a37j60s81a68r 5699293226566

Ano, o to mi taky v mém tom příspěvku šlo. Jen v propagačních materiálech zelených se o tom obvykle moc nemluví. :-)

+2/0
11.2.2014 20:42

M47a88r44t44i48n 82N33e97r81m16u96t 9577227138779

ono se to sice nezdá, ale pokud jsem slyšel dobře, spotřeba všech lednic a mrazáků je snad větší než spotřeba el. lokomotiv. (na každého člověka vychází dejme tomu jedna lednice po 50W = 500MW, což je tak 100 lokomotiv při plném tahu, proč ne)

0/0
11.2.2014 20:58

M42a83r35t82i39n 11V76a97j73s65a46r 5769843646776

Jedna lednice třídy A+ spotřebuje 0,2 až 0,6 kWh za den (podle teploty okolí a dalších faktorů). Předpokládejme, že je to 0,5 kWh (nadhodnoceno). Při deseti milionech lednic (nadhodnoceno) je to 5 GWh za den. To sice převyšuje kapacitu Dlouhých strání, ale ne o moc - Dlouhé stráně mají, podle toho co jsem dohledal, kapacitu 4 GWh. Ovšem celých 5 GWh lednic nebude k dispozici pro řízení - ne všechny lednice budou ve stavu, aby mohly ihned reagovat na pokyny soustavy. Čili ve skutečnosti to bude výrazně méně než 5 GWh, rozhodně méně než Dlouhé stráně.

Dnes nikdo smart lednice nemá, takže pokud by se tohle mělo realizovat, lidé by museli masivně na smart lednice přecházet. Jak už jsme řekli, jedna lednice má kapacitu méně než 0,5 kWh, a řekněme, že příplatek za smart lednici oproti normální lednici (lepší izolace a napojení na smart grid) bude 1000 Kč. Cena 1 MWh kapacity pro smart grid bude tedy vyšší než 2 miliony.

Dlouhé stráně byly postaveny za 6.5 mld Kč. To odpovídá 1.6 milionu za MWh kapacity - tedy levnější než v případě lednic!

Závěr: celý smart grid v ČR pomůže v řiditelnosti soustavy asi tak, jako jedna nebo dvě přečerpávací elektrárny, a náklady budou přinejlepším srovnatelné, ale spíš vyšší.

(Mám někde něco špatně?)

0/0
12.2.2014 21:22

M20a98r31t80i49n 56N87e74r45m78u87t 9547637858689

nééé, spočítané to máte pěkně, jen jsem chtěl poukázat, že i ty lednice ve svém součtu znamenají hodně - (a nejsou to jen ty domácí, ale i v obchodech, skladech a mrazírnách) - vidíte, vlastně dají dohromady naši největší přečerpávací elektrárnu.

0/0
12.2.2014 21:41

V30l53a78d48i78m90í36r 45W86a73g18n86e66r 4468745268

Dobrý den pane Kaplane, jak už reagovali jiní, částečně je odpověď na Vaší otázku systém HDO a v budoucnu něco podobného, jen trochu sofistikovanější, smart grid. Problém je, že to dokáže využít jen omezený výkon. A určitě ne to, co například Němci plánují mít (60 GW ve větru a 60 GW ve FV). 

Jinou věcí je, že pochopitelně můžete a také se vypínají elektrárny, v Německu už i OZE. To zase takový problém není. U těch OZE ovšem zákazníka od poplatků za dotovaný odběr neuchrání ani to, že je elektrárna vypnutá a nedodává v důsledku obrovského přebytku výkonu. Provozovatel totiž má zaručený výkup a zaplacení. Ať už elektřina potřeba je či není. V Německu tak už hlavně u některých hlavně větrných zdrojů dochází k jejich vypínání a hradí se jim elektřina, kterou by dodaly, kdyby fungovaly. Je to také v případě, že se třeba kvůli odporu obyvatel zpozdila stavba potřebných vedení, která by vyvedla proud z přímořských či mořských větrných parků

+4/−1
11.2.2014 21:29
Foto

K86a30r95e51l 28S46e22i80d95l 8929365460178

Děkuji za vysvětlení, pořád mi nešlo do hlavy, proč by nešly jednoduše přestavit vrtule "do praporu".

0/0
11.2.2014 21:55

J93a31n 88D52v19o79ř77á55k 4403852393417

"V Německu tak už hlavně u některých hlavně větrných zdrojů dochází k jejich vypínání a hradí se jim elektřina, kterou by dodaly, kdyby fungovaly."

Mně je špatně...;-(;-(

0/0
11.2.2014 22:41

P18e93t45r 61N82o79v86o77t41n23y 3389762649712

To je teprve začátek ;-D

0/0
12.2.2014 10:00

J78a35r41o35s96l93a43v 18B49r65ü23m65m77e93r 7644463196

Ono by to opravdu bylo pro všechny lepší, kdybychom tm majitelům FVE platili za to, že nebudou nic dělat :-/:-/;-€;-€

0/0
12.2.2014 11:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.