Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluce v létání slaví 45 let. Legendární Jumbo Jet vymýšleli i Češi

Když Boeing 747 poprvé přistával v Praze, byla to taková událost, že někteří rodiče psali dětem omluvenky do školy, aby se také mohli jít podívat. Psal se rok 1972 a začínala nová éra dopravního letectví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

H18o22n79z91a 22H57a89d27r47b89o65l75e69c 4419786670950

Pěkný článek pro mě je 747 nejkrásnější letadlo na světě. Chtěl bych se v něm někdy svézt :)

+1/0
10.2.2014 18:46

M96a28r69e10k 51F66l44e85k19a44č 1117352470761

Pro mě taky, letěl jsem jím 2x, amsterdam - chicago. Bylo to něco užasného. Synátor má jako hračky už dvě Jumba a jednu 737. Nejvzácnější hračky

+2/0
10.2.2014 19:47
Foto

H44o88n62z12a 32H10a23d85r96b55o74l52e33c 4789446210460

:)

0/0
10.2.2014 20:14

J85i43ř18í 53K27o92c14u66r55e45k 6165124225888

Co je pravdy na tom, že v rámci testovacích letů si jeden pilot dovolil s tímhle érem provést sudový výkrut? Letadlo i pilot to prý zvládli.

0/0
10.2.2014 16:18

J90a98r22o31m85i17r 38F56a67r82e20k 4302243357

To byla 707, pokud me pamet neklame....

+5/0
10.2.2014 16:40
Foto

H97o43n65z50a 96H97a25d91r38b33o26l95e57c 4449766630160

Taky si nevzpomínam že bych někde viděl akrobačku se 747. Na simulátoru x-plane 10 to s ní provést nejde (mě se to aspoň nikdy nepovedlo :-D )

0/0
10.2.2014 18:48

P83e84p65i83k 52U21h56e57r 6143176389758

B707

http://www.youtube.com/results?search_query=b707%20barrel%20roll&sm=3

0/0
10.2.2014 22:22

L35u43k96á78š 78N68o22v79á64k 4146246732983

ještě detail...Jumbo se stavělo tak, aby mohly všechny kusy být v budoucnu přestavěny na nákladní. Počítalo se s nadzvukovýma letadlama. jenže ty jaksi ekonomicky nedopadly a celkově ten vývoj dost ustrnul, takže Jumbo dodnes vesele lítá...

+1/0
10.2.2014 13:12

K70a87r15e89l 58D92l78o13u75h35ý 2452575512545

Někde jsem četl, že 747 byla vyvinuta pro náklad, protože se mělo za to, že osobní dopravě budou vládnout nadzvuková letadla. Ale situace se vyvinula ta, že nadzvuk byl ekonomický nesmysl-obrovské náklady na osobokilometr. A tak se 747 upravila a vznikla legend. Jediné minus je dle mého to, že když to spadne, tak najednou může umřít 500 lidí.  A to je nářez.

+1/0
10.2.2014 15:13
Foto

D31a18n 91R92u90b85í26n 5138897292277

No a taky to párkrát spadlo.. nicméně ono už je to jedno jestli je to Jumbo nebo čmelák.. pád = konec pro všecky.

+2/−1
10.2.2014 15:38
Foto

H78o75n64z83a 50H78a70d91r83b81o32l51e67c 4559236590710

Pravda. Viděl jsem dokument o srážce dvou 747 na runwayi. Přes 600 mrtvých :(

0/0
10.2.2014 18:51

K58a17r61e30l 37D24l89o70u72h21ý 2322875822665

Jo, na Kanárských ostrovech. Ale za to technika nemohla, tady byl lidský faktor. Kapitán letadla nepočkal tam, kde měl zůstat stát

+1/0
10.2.2014 19:16
Foto

H97o85n72z79a 27H24a29d34r56b74o65l66e71c 4989666340470

Tenkrát tam kvůli nějaké bombě odklonili provoz na menší letiště poblíž kde to piloti neznali a nebyl tam pozemní radar, navíc mlha... A lidská chyba... :(

0/0
10.2.2014 20:13

P76a36v53e53l 82N66o95v50á61k 7741226779673

90% nehod v letectví způsobí lidský faktrot. Většinou z důvodu toho, že piloti nevěří technice ;-) co se týče toho že zemře 500lidí najednou dívám se na to asi tak, že to je osud. Jeden mrtví je tragedie 500 mrtvích pouhá statistika ;-)

+1/0
10.2.2014 22:18

A47n13t11o24n34i64n 93B74l95a44z52e34k 4608852637701

Nejhezci letadlo na svete.R^

+6/−2
10.2.2014 10:03

J51i89ř13í 47J72i55r61o38u23d24e28k 8756389644494

Jojo, ale až po Dakotě;-)

0/0
10.2.2014 10:13

J16a55r87o36m62i65r 56F74a11r39e71k 4802903117

Kdepak, oba se mylite. nejhezci je Constellation :-)

+4/−1
10.2.2014 11:39

A29n32t80o42n79í19n 83Z19e40l94e90n51ý 2724113191466

http://www.conniesurvivors.com/

0/0
10.2.2014 12:09

K28a46r40e93l 45D77l71o59u11h14ý 2942255112185

To zase mně se líbil Concorde.:-)

+2/0
10.2.2014 12:31

V10á74c69l36a92v 91P47c43h58á54l65e96k 8256922441202

Já mám nejradši Spitfire, ale v dopravních to asi taky bude Concorde ;-)

+1/0
10.2.2014 13:08

A92n54t65o64n21i35n 49B96l64a51z59e31k 4408742247681

Ja jsem se byl podivat v Concordu...a pripadal jsem si jako v ponorce. Ani jsem se tam nenarovnal a vse je miniaturni. Dost mne to nemile prekvapilo.

+2/0
10.2.2014 14:27

J17a32n 93Š26k80r45a17b26á97n83e87k 7845380488612

jeden den jsem si prolezl Concord i Tu-144, ačkoli letadla jsou z venku vskutku impozantní, interier mě svoji stísněností mírně překvapil, druhý den jsem si prolezl i Jumbo, prošel se po křídle a je to opravdu krásné (nikoli však nejkrásnější) a obrovské letadlo. Ten samý den jsem byl i v ponorce a můžu říct že ponorka je mnohem stísněnější a klaustrofobičtější než concord...  Vše v technických muzeích v Sinsheimu a Spayeru, můžu vřele doporučit.

+3/0
10.2.2014 18:03

J77a24n 89H21a49v59l46i95n74a 9344726709513

Connie je elagance sama! ;-) Dakota je legenda, o tom zadna

+1/0
10.2.2014 13:04

M41a26r13t82i40n 96P88l92a98t28i39l 9561463481658

Když jsem s tímhle letadlem letěl naposled, tak britští piloti zapoměli zabrzdit podvozek při zatažení do trupu. Letadlo se celé třáslo a vypadalo to, že budeme v mimořádných zprávách. Z šoku jsem se probral až kdesi nad Skotskem.

0/0
10.2.2014 8:55

R36o47m63a67n 26K88r80a17t49o62c74h18v70í35l 6286917186734

To se ty kolečka točily tak dlouho?

0/0
10.2.2014 10:43

Z65d83e81n80ě14k 54W41e58r68n78h94a60r64t 6127205792698

No, kolečka... Ony to jsou pořádné kola a při vzletové rychlosti 290kmh to je energie jako hrom...

0/0
10.2.2014 10:47

R37o69m14a54n 61K59r19a62t29o64c87h28v67í79l 6356317816804

Opravdu se ty kolečka zastavila až nad Skotskem?

Nebylo to od ničeho jiného?

0/0
10.2.2014 12:28

M63a83r55t42i19n 36P66l30a12t21i88l 9971723971898

Já jsem psal o sobě, kolečka zabrzdili jak je zatáhly. Ale s letadlem to v tu chvíli udělalo hrozné věci.

0/0
10.2.2014 12:34

J64a90k31u13b 29Š14a33f72a28n84d88a 7535397111971

To se mi nezdá. Když to s letadlem nedělá nic pokud je podvozek vysunutý tak proč by to s ním mělo něco dělat při jeho zasunutí. Ta kola se ničeho nedotýkají.

0/0
10.2.2014 13:26

J68a39r81o31m55i94r 24F93a60r76e86k 4402573977

Vždy tam budou nějaké vibrace, když je zasunut a zajištěn, přenášejí se více na okolní konstrukci. Navíc je uzavřen v malém prostoru, tak to jde holt víc znát.

0/0
10.2.2014 17:45

P72a30v91e88l 38Z12a88j14í27č62e75k 8404210366570

v teto rychlosti otaceni sebemensi vule pusobi obrovske sily... takze bych tomu i veril ze to slo slyset i citit ale jen chvili podle me

0/0
10.2.2014 20:22

M29i82c36h29a13l 51M59i26l51l51e94r 9506952699352

zajimavy clanek, par pripominek.

"Poslední model letounu Boeing 747-800 s řadou vylepšení sice již létá (první let 7. února 2010), ale mnoho leteckých společností jej neobjednalo. "

Duvody proc neobjednaly jsou dva. Nektere daly prednost pockat na Dreamliner Boeing 787 (cehoz ted ruzne z nich lituji) a rada dalsich si zvolila jako nejvetsi leadlo ve sve flotile Airbus A 380, ktery ma jeste vetsi kapacitu pasazeru nez Jumbo.

"Další naši krajané létají jako kapitáni, nebo druzí piloti Jumbo Jetu u Korean Air, Emirates i jiných leteckých společností."

Emiraty nepouzivaji Jumbo jako osobni letadlo pro prepravu asazeru, ale pouze jako cargo na prepravu nakladu, maji momentalne jen dve a nekolik meli v minulosti docasne "lísovanych" od jinych prepravcu.

Emirates jsou plne orientovany na Airbus A380, kterych maji ve flotile v soucasne dobe 44. K puvodne objednanym 90 letadlum A 380 pridaly dalsich 50.

+8/0
10.2.2014 6:27

J41a72n 75H73a54v63l96i63n11a 9974196649213

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?

Takze kdyz litaji cargo, tak uz nejsou kapitani na Jumbu??

Chybicka se vloudi kazdemu, ale pan Obenrhauf ma takove znalosti, ze u neho dost pochybuji, spis to vidim na potrebu exhibice

ps. a abych dostal tradici: To SP Namibie je nejake kratke, ne? Asi photoshop ;-D

+5/−1
10.2.2014 9:44

J28a54n 25H83a86v46l41i93n59a 9214536569233

omlouvam se za zkomoleni jmena! Obendrauf

0/0
10.2.2014 9:45

R14o50m47a42n 60K91r43a90t30o13c63h46v80í92l 6326297356304

chtěl říci, že čeští kapitáni a piloti létají u Emirates na jiných typech.

0/0
10.2.2014 10:44

J92a85n 47H96a96v35l20i63n59a 9384416819613

to nevim, ja vim o jednom u Emirates a ten lital triple a jestli se preskolil na 380 to uz nevim, ale mam ten pocit

0/0
10.2.2014 10:51

R31o27m41a58n 56K25r67a47t27o30c30h97v50í60l 6476157526184

Tak asi, nejznámější je pan Srnec. Ale těch pilotů tam bude podstatně víc.

http://finance.idnes.cz/rozhovor-s-pilotem-miroslavem-srncem-d8y-/podnikani.aspx?c=A130731_172348_podnikani_kho

0/0
10.2.2014 11:12

M73i34c89h59a69l 74M16i53l21l32e95r 9416142589482

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?" Divim se, ze te to podivuje.

 Zrejme ti neni znamo, ze ruzne aerolinky se v dane svetove ekonomicke situaci octly na rozcesti kterym smerem v budoucnosti se bude rozvijet jejich podnikani a na jaky trh se maji nejlepe orientovat.

Nektere s predchozimi Jumby ve flotile si spocitaly, ze budou potrebovat mozna mene linek s vetsi kapacitou a regulerni spojeni s A380 1x denne lepe splni pozadavky, nez treba dosavadni 2x Jumba denne, ale plna jen ve spickovem obdobi.

Naopak jine si vypocitaly, ze kapacita Jumba, natoz prejit na A380 je pro ne prilis moc a ze se jim vyplati nasazovat na linky mensi letadla casteji, zvlast, kdyz B787 ma byt tak inovativni a ekonomicke. Proto rozhodnuti o dalsich objednavkach od aerolinek s Jumby v soucasnych flotilach vedla dvema odlisnymi smery.

 Doporucuji trochu vic uvazovat a nemyslet si hned, ze kazdy, kdo sem napise, to dela z nejake potreby exhibice. (nebo si zacnu o tobe myslet, ze podle sebe.....;-))

+1/0
11.2.2014 2:50

V51i42k28t48o43r 75K13o66š82k75a 4652260987559

747-8 pro cestující snad mají jen BA a Lufthansa. Jinak jako cargo letouny jich pár společností vlastní....

0/0
10.2.2014 10:01

M74i72c57h16a29l 67M57i70l70l57e66r 9526122149452

747-8I BA nema, z velkych aerolinek jen Lufthansa 9 z objednanych 19 a vedle ni nekolik mensich aerolinek. Korean je ma na objednavce (10), dosud nedodano.

 Mas pravdu, ze ruzne aerolinky pouzivaji cargo verzi 8F.

0/0
11.2.2014 3:02
Foto

P50e84t25r 70P59r97o28c28h65á19z42k70a 3662176832144

Jumbo Jet je jedno s nejkrásnějších letadel vůbec.R^

+7/−2
10.2.2014 5:43

M57i17c96h46a59l 47M35i84l90l90e80r 9706702819902

s tim bych souhlasil. Byl jsem velky fanda Jumba a letel jsem s nim uz dostkrat, ale v poslednich trech letech jsem si oblibil A380 pro jeho tichost a vetsi pohodli, ackoliv tou klasickou siluetou Jumbo nic nepredci.

+3/0
10.2.2014 6:28
Foto

D72a98n 31R41u89b49í54n 5498567552537

Pro me je nepochopitelny jak se tohle muze zvednout uz pri rychlosti 300 km/h...

+6/−1
10.2.2014 4:27

B91o96r86i95s 89P63o85u53z18a44r 5158668855127

To jako proč ? Jaká si myslíte,že byla např. startovací ( nebo přistávací)rychlost u F-104 Starfighter ( k hmotnosti letounu opravdu pozoruhodně malá nosná plocha - křídla).

0/0
10.2.2014 12:28

K59a40r79e67l 27D56l57o82u27h69ý 2702455742935

Tady se to kompenzovalo téměř raketovým motorem. Ale zvednou něco takového, jako je 747 nebo 380, to je prostě proti logice:-):-)

0/0
10.2.2014 12:33

J63a13n 66H49a89v15l55i38n96a 9934106269833

vykladejte cmelakovi ;-)

+3/0
10.2.2014 13:06
Foto

D26a73n 56R66u41b45í39n 5398187742807

No vysvětlete mi jak je možné v 300km/h rychlosti zvednout skoro 500.000 kg včetně mě nacpanýho knedlíkama R^

+1/0
10.2.2014 15:42

J38i98ř94í 18K78o26c35u53r88e91k 6885154765648

Doporučuju studium na fakultě strojní, VUT Brno, obor konstrukce letadel. Pokud Vám to ani oni nedokáží vysvětlit, to, co jste sám zažil, tak je jakékoliv snažení marné ... a tygr vegetarián... ;-)

+1/0
10.2.2014 16:17

J76a79r56o31m42i84r 67F11a71r40e19k 4702133397

Potrebujete k tomu vztlakovou silu nejakych 50kN :-)

I kdyz tezko rict, jak s tim zahybaji ty knedliky, to se neda odhadnout....

0/0
10.2.2014 16:41

J10a45r63o54m37i85r 21F90a19r47e58k 4802683567

Ježiš, taková chyba. Jdu se na chvíli stydět do kouta...5000kN....

+1/0
10.2.2014 18:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.