Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluce v létání slaví 45 let. Legendární Jumbo Jet vymýšleli i Češi

Když Boeing 747 poprvé přistával v Praze, byla to taková událost, že někteří rodiče psali dětem omluvenky do školy, aby se také mohli jít podívat. Psal se rok 1972 a začínala nová éra dopravního letectví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

H79o46n70z54a 59H96a40d53r26b46o34l68e83c 4329536330680

Pěkný článek pro mě je 747 nejkrásnější letadlo na světě. Chtěl bych se v něm někdy svézt :)

+1/0
10.2.2014 18:46

M45a34r83e31k 28F35l61e27k46a87č 1457172320661

Pro mě taky, letěl jsem jím 2x, amsterdam - chicago. Bylo to něco užasného. Synátor má jako hračky už dvě Jumba a jednu 737. Nejvzácnější hračky

+2/0
10.2.2014 19:47
Foto

H23o71n17z27a 10H95a19d35r85b26o93l69e51c 4729816400490

:)

0/0
10.2.2014 20:14

J49i67ř97í 10K13o30c50u61r21e19k 6365234195938

Co je pravdy na tom, že v rámci testovacích letů si jeden pilot dovolil s tímhle érem provést sudový výkrut? Letadlo i pilot to prý zvládli.

0/0
10.2.2014 16:18

J45a93r78o20m95i76r 14F53a37r58e20k 4472663367

To byla 707, pokud me pamet neklame....

+5/0
10.2.2014 16:40
Foto

H58o83n87z44a 15H47a94d49r33b65o20l51e65c 4659876860820

Taky si nevzpomínam že bych někde viděl akrobačku se 747. Na simulátoru x-plane 10 to s ní provést nejde (mě se to aspoň nikdy nepovedlo :-D )

0/0
10.2.2014 18:48

P22e76p31i57k 74U71h62e84r 6633446959398

B707

http://www.youtube.com/results?search_query=b707%20barrel%20roll&sm=3

0/0
10.2.2014 22:22

L48u88k64á62š 24N13o36v30á90k 4176706982943

ještě detail...Jumbo se stavělo tak, aby mohly všechny kusy být v budoucnu přestavěny na nákladní. Počítalo se s nadzvukovýma letadlama. jenže ty jaksi ekonomicky nedopadly a celkově ten vývoj dost ustrnul, takže Jumbo dodnes vesele lítá...

+1/0
10.2.2014 13:12

K69a22r10e54l 20D47l64o50u75h97ý 2702455772825

Někde jsem četl, že 747 byla vyvinuta pro náklad, protože se mělo za to, že osobní dopravě budou vládnout nadzvuková letadla. Ale situace se vyvinula ta, že nadzvuk byl ekonomický nesmysl-obrovské náklady na osobokilometr. A tak se 747 upravila a vznikla legend. Jediné minus je dle mého to, že když to spadne, tak najednou může umřít 500 lidí.  A to je nářez.

+1/0
10.2.2014 15:13

D21a35n 59R50u13b98í20n 5838767542877

No a taky to párkrát spadlo.. nicméně ono už je to jedno jestli je to Jumbo nebo čmelák.. pád = konec pro všecky.

+2/−1
10.2.2014 15:38
Foto

H51o62n61z65a 90H14a15d32r61b15o58l61e40c 4539956410880

Pravda. Viděl jsem dokument o srážce dvou 747 na runwayi. Přes 600 mrtvých :(

0/0
10.2.2014 18:51

K72a90r93e27l 45D29l24o93u41h65ý 2672985842845

Jo, na Kanárských ostrovech. Ale za to technika nemohla, tady byl lidský faktor. Kapitán letadla nepočkal tam, kde měl zůstat stát

+1/0
10.2.2014 19:16
Foto

H45o55n65z67a 84H13a83d83r92b64o23l26e76c 4629726280960

Tenkrát tam kvůli nějaké bombě odklonili provoz na menší letiště poblíž kde to piloti neznali a nebyl tam pozemní radar, navíc mlha... A lidská chyba... :(

0/0
10.2.2014 20:13

P17a67v31e21l 85N59o70v16á42k 7461706589473

90% nehod v letectví způsobí lidský faktrot. Většinou z důvodu toho, že piloti nevěří technice ;-) co se týče toho že zemře 500lidí najednou dívám se na to asi tak, že to je osud. Jeden mrtví je tragedie 500 mrtvích pouhá statistika ;-)

+1/0
10.2.2014 22:18

A47n32t76o29n22i16n 73B84l21a37z14e87k 4968382147291

Nejhezci letadlo na svete.R^

+6/−2
10.2.2014 10:03

J52i61ř31í 22J68i59r41o63u73d59e94k 8946619514654

Jojo, ale až po Dakotě;-)

0/0
10.2.2014 10:13

J22a35r55o27m89i49r 57F49a66r54e21k 4952393267

Kdepak, oba se mylite. nejhezci je Constellation :-)

+4/−1
10.2.2014 11:39

A32n87t31o65n86í89n 84Z49e46l78e86n89ý 2224553621216

http://www.conniesurvivors.com/

0/0
10.2.2014 12:09

K77a33r68e70l 90D62l51o21u23h78ý 2932215642665

To zase mně se líbil Concorde.:-)

+2/0
10.2.2014 12:31

V57á63c12l47a51v 70P73c39h74á60l80e72k 8886762391982

Já mám nejradši Spitfire, ale v dopravních to asi taky bude Concorde ;-)

+1/0
10.2.2014 13:08

A36n12t86o54n76i86n 36B67l34a68z46e19k 4518172947721

Ja jsem se byl podivat v Concordu...a pripadal jsem si jako v ponorce. Ani jsem se tam nenarovnal a vse je miniaturni. Dost mne to nemile prekvapilo.

+2/0
10.2.2014 14:27

J84a78n 30Š32k87r74a13b90á46n48e58k 7175890288732

jeden den jsem si prolezl Concord i Tu-144, ačkoli letadla jsou z venku vskutku impozantní, interier mě svoji stísněností mírně překvapil, druhý den jsem si prolezl i Jumbo, prošel se po křídle a je to opravdu krásné (nikoli však nejkrásnější) a obrovské letadlo. Ten samý den jsem byl i v ponorce a můžu říct že ponorka je mnohem stísněnější a klaustrofobičtější než concord...  Vše v technických muzeích v Sinsheimu a Spayeru, můžu vřele doporučit.

+3/0
10.2.2014 18:03

J74a81n 24H52a91v34l19i89n69a 9374436229813

Connie je elagance sama! ;-) Dakota je legenda, o tom zadna

+1/0
10.2.2014 13:04

M34a63r86t67i65n 18P87l19a55t16i20l 9611973941178

Když jsem s tímhle letadlem letěl naposled, tak britští piloti zapoměli zabrzdit podvozek při zatažení do trupu. Letadlo se celé třáslo a vypadalo to, že budeme v mimořádných zprávách. Z šoku jsem se probral až kdesi nad Skotskem.

0/0
10.2.2014 8:55

R37o38m28a77n 16K94r71a37t37o63c12h48v75í87l 6606947546624

To se ty kolečka točily tak dlouho?

0/0
10.2.2014 10:43

Z31d66e81n60ě90k 51W80e40r63n29h74a13r89t 6937385112618

No, kolečka... Ony to jsou pořádné kola a při vzletové rychlosti 290kmh to je energie jako hrom...

0/0
10.2.2014 10:47

R40o18m64a15n 86K62r36a58t13o62c68h21v31í93l 6216657986754

Opravdu se ty kolečka zastavila až nad Skotskem?

Nebylo to od ničeho jiného?

0/0
10.2.2014 12:28

M38a35r76t47i76n 95P75l40a52t61i34l 9731183201748

Já jsem psal o sobě, kolečka zabrzdili jak je zatáhly. Ale s letadlem to v tu chvíli udělalo hrozné věci.

0/0
10.2.2014 12:34

J35a29k85u88b 56Š44a13f55a12n87d88a 7225287421341

To se mi nezdá. Když to s letadlem nedělá nic pokud je podvozek vysunutý tak proč by to s ním mělo něco dělat při jeho zasunutí. Ta kola se ničeho nedotýkají.

0/0
10.2.2014 13:26

J63a46r90o28m98i75r 84F92a41r68e38k 4552203747

Vždy tam budou nějaké vibrace, když je zasunut a zajištěn, přenášejí se více na okolní konstrukci. Navíc je uzavřen v malém prostoru, tak to jde holt víc znát.

0/0
10.2.2014 17:45

P34a38v54e58l 46Z94a73j34í75č51e41k 8354780736590

v teto rychlosti otaceni sebemensi vule pusobi obrovske sily... takze bych tomu i veril ze to slo slyset i citit ale jen chvili podle me

0/0
10.2.2014 20:22

M87i83c57h97a27l 97M86i81l89l20e98r 9506362549302

zajimavy clanek, par pripominek.

"Poslední model letounu Boeing 747-800 s řadou vylepšení sice již létá (první let 7. února 2010), ale mnoho leteckých společností jej neobjednalo. "

Duvody proc neobjednaly jsou dva. Nektere daly prednost pockat na Dreamliner Boeing 787 (cehoz ted ruzne z nich lituji) a rada dalsich si zvolila jako nejvetsi leadlo ve sve flotile Airbus A 380, ktery ma jeste vetsi kapacitu pasazeru nez Jumbo.

"Další naši krajané létají jako kapitáni, nebo druzí piloti Jumbo Jetu u Korean Air, Emirates i jiných leteckých společností."

Emiraty nepouzivaji Jumbo jako osobni letadlo pro prepravu asazeru, ale pouze jako cargo na prepravu nakladu, maji momentalne jen dve a nekolik meli v minulosti docasne "lísovanych" od jinych prepravcu.

Emirates jsou plne orientovany na Airbus A380, kterych maji ve flotile v soucasne dobe 44. K puvodne objednanym 90 letadlum A 380 pridaly dalsich 50.

+8/0
10.2.2014 6:27

J28a88n 92H79a76v58l43i63n80a 9474596389703

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?

Takze kdyz litaji cargo, tak uz nejsou kapitani na Jumbu??

Chybicka se vloudi kazdemu, ale pan Obenrhauf ma takove znalosti, ze u neho dost pochybuji, spis to vidim na potrebu exhibice

ps. a abych dostal tradici: To SP Namibie je nejake kratke, ne? Asi photoshop ;-D

+5/−1
10.2.2014 9:44

J48a85n 73H95a20v43l52i84n79a 9574916759473

omlouvam se za zkomoleni jmena! Obendrauf

0/0
10.2.2014 9:45

R56o64m47a47n 54K47r78a55t33o52c41h97v95í11l 6536297756594

chtěl říci, že čeští kapitáni a piloti létají u Emirates na jiných typech.

0/0
10.2.2014 10:44

J66a68n 26H42a13v46l12i39n92a 9114456479403

to nevim, ja vim o jednom u Emirates a ten lital triple a jestli se preskolil na 380 to uz nevim, ale mam ten pocit

0/0
10.2.2014 10:51

R10o14m39a12n 78K25r43a92t22o59c24h25v43í41l 6966237416984

Tak asi, nejznámější je pan Srnec. Ale těch pilotů tam bude podstatně víc.

http://finance.idnes.cz/rozhovor-s-pilotem-miroslavem-srncem-d8y-/podnikani.aspx?c=A130731_172348_podnikani_kho

0/0
10.2.2014 11:12

M64i14c96h35a17l 30M23i60l10l44e24r 9546772209842

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?" Divim se, ze te to podivuje.

 Zrejme ti neni znamo, ze ruzne aerolinky se v dane svetove ekonomicke situaci octly na rozcesti kterym smerem v budoucnosti se bude rozvijet jejich podnikani a na jaky trh se maji nejlepe orientovat.

Nektere s predchozimi Jumby ve flotile si spocitaly, ze budou potrebovat mozna mene linek s vetsi kapacitou a regulerni spojeni s A380 1x denne lepe splni pozadavky, nez treba dosavadni 2x Jumba denne, ale plna jen ve spickovem obdobi.

Naopak jine si vypocitaly, ze kapacita Jumba, natoz prejit na A380 je pro ne prilis moc a ze se jim vyplati nasazovat na linky mensi letadla casteji, zvlast, kdyz B787 ma byt tak inovativni a ekonomicke. Proto rozhodnuti o dalsich objednavkach od aerolinek s Jumby v soucasnych flotilach vedla dvema odlisnymi smery.

 Doporucuji trochu vic uvazovat a nemyslet si hned, ze kazdy, kdo sem napise, to dela z nejake potreby exhibice. (nebo si zacnu o tobe myslet, ze podle sebe.....;-))

+1/0
11.2.2014 2:50

V21i40k93t66o98r 73K14o42š66k53a 4192110277689

747-8 pro cestující snad mají jen BA a Lufthansa. Jinak jako cargo letouny jich pár společností vlastní....

0/0
10.2.2014 10:01

M14i15c25h60a12l 80M43i43l74l95e18r 9876272259972

747-8I BA nema, z velkych aerolinek jen Lufthansa 9 z objednanych 19 a vedle ni nekolik mensich aerolinek. Korean je ma na objednavce (10), dosud nedodano.

 Mas pravdu, ze ruzne aerolinky pouzivaji cargo verzi 8F.

0/0
11.2.2014 3:02
Foto

P77e67t81r 14P39r32o10c12h56á42z34k59a 3702396802974

Jumbo Jet je jedno s nejkrásnějších letadel vůbec.R^

+7/−2
10.2.2014 5:43

M29i94c91h94a39l 98M93i74l39l51e77r 9656972579202

s tim bych souhlasil. Byl jsem velky fanda Jumba a letel jsem s nim uz dostkrat, ale v poslednich trech letech jsem si oblibil A380 pro jeho tichost a vetsi pohodli, ackoliv tou klasickou siluetou Jumbo nic nepredci.

+3/0
10.2.2014 6:28

D56a88n 43R88u85b37í96n 5868467142127

Pro me je nepochopitelny jak se tohle muze zvednout uz pri rychlosti 300 km/h...

+6/−1
10.2.2014 4:27

B67o27r76i30s 71P13o93u97z88a91r 5358298685787

To jako proč ? Jaká si myslíte,že byla např. startovací ( nebo přistávací)rychlost u F-104 Starfighter ( k hmotnosti letounu opravdu pozoruhodně malá nosná plocha - křídla).

0/0
10.2.2014 12:28

K73a16r73e87l 53D44l14o98u32h77ý 2702365502935

Tady se to kompenzovalo téměř raketovým motorem. Ale zvednou něco takového, jako je 747 nebo 380, to je prostě proti logice:-):-)

0/0
10.2.2014 12:33

J69a32n 18H55a90v36l40i75n97a 9194796749713

vykladejte cmelakovi ;-)

+3/0
10.2.2014 13:06

D98a67n 27R30u68b74í19n 5228317322987

No vysvětlete mi jak je možné v 300km/h rychlosti zvednout skoro 500.000 kg včetně mě nacpanýho knedlíkama R^

+1/0
10.2.2014 15:42

J91i69ř97í 67K93o98c58u44r61e98k 6385664835788

Doporučuju studium na fakultě strojní, VUT Brno, obor konstrukce letadel. Pokud Vám to ani oni nedokáží vysvětlit, to, co jste sám zažil, tak je jakékoliv snažení marné ... a tygr vegetarián... ;-)

+1/0
10.2.2014 16:17

J37a42r47o96m18i64r 17F78a71r15e40k 4142563127

Potrebujete k tomu vztlakovou silu nejakych 50kN :-)

I kdyz tezko rict, jak s tim zahybaji ty knedliky, to se neda odhadnout....

0/0
10.2.2014 16:41

J61a40r80o48m98i19r 62F31a37r71e81k 4982603447

Ježiš, taková chyba. Jdu se na chvíli stydět do kouta...5000kN....

+1/0
10.2.2014 18:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.