Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Revoluce v létání slaví 45 let. Legendární Jumbo Jet vymýšleli i Češi

Když Boeing 747 poprvé přistával v Praze, byla to taková událost, že někteří rodiče psali dětem omluvenky do školy, aby se také mohli jít podívat. Psal se rok 1972 a začínala nová éra dopravního letectví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

H34o16n60z11a 84H42a76d49r70b83o18l38e95c 4309796200310

Pěkný článek pro mě je 747 nejkrásnější letadlo na světě. Chtěl bych se v něm někdy svézt :)

+1/0
10.2.2014 18:46

M71a56r50e90k 87F87l31e53k40a32č 1377132340211

Pro mě taky, letěl jsem jím 2x, amsterdam - chicago. Bylo to něco užasného. Synátor má jako hračky už dvě Jumba a jednu 737. Nejvzácnější hračky

+2/0
10.2.2014 19:47
Foto

H82o47n67z11a 65H94a34d40r74b54o15l94e34c 4889626470740

:)

0/0
10.2.2014 20:14


J53i70ř28í 23K39o27c90u45r27e38k 6575534195498

Co je pravdy na tom, že v rámci testovacích letů si jeden pilot dovolil s tímhle érem provést sudový výkrut? Letadlo i pilot to prý zvládli.

0/0
10.2.2014 16:18

J46a45r72o34m90i37r 28F23a24r95e40k 4802953847

To byla 707, pokud me pamet neklame....

+5/0
10.2.2014 16:40
Foto

H92o63n42z89a 91H56a83d41r16b97o53l29e76c 4649486660760

Taky si nevzpomínam že bych někde viděl akrobačku se 747. Na simulátoru x-plane 10 to s ní provést nejde (mě se to aspoň nikdy nepovedlo :-D )

0/0
10.2.2014 18:48

P85e65p15i68k 58U61h63e70r 6193566399568

B707

http://www.youtube.com/results?search_query=b707%20barrel%20roll&sm=3

0/0
10.2.2014 22:22

L31u81k57á30š 16N52o63v94á66k 4606616652153

ještě detail...Jumbo se stavělo tak, aby mohly všechny kusy být v budoucnu přestavěny na nákladní. Počítalo se s nadzvukovýma letadlama. jenže ty jaksi ekonomicky nedopadly a celkově ten vývoj dost ustrnul, takže Jumbo dodnes vesele lítá...

+1/0
10.2.2014 13:12

K39a74r80e70l 60D62l74o56u29h54ý 2252905262435

Někde jsem četl, že 747 byla vyvinuta pro náklad, protože se mělo za to, že osobní dopravě budou vládnout nadzvuková letadla. Ale situace se vyvinula ta, že nadzvuk byl ekonomický nesmysl-obrovské náklady na osobokilometr. A tak se 747 upravila a vznikla legend. Jediné minus je dle mého to, že když to spadne, tak najednou může umřít 500 lidí.  A to je nářez.

+1/0
10.2.2014 15:13
Foto

D12a78n 29R82u10b53í84n 5838257952987

No a taky to párkrát spadlo.. nicméně ono už je to jedno jestli je to Jumbo nebo čmelák.. pád = konec pro všecky.

+2/−1
10.2.2014 15:38
Foto

H70o22n84z70a 19H34a13d48r63b29o86l82e98c 4589926630980

Pravda. Viděl jsem dokument o srážce dvou 747 na runwayi. Přes 600 mrtvých :(

0/0
10.2.2014 18:51

K12a36r41e39l 89D18l61o26u47h77ý 2612215292545

Jo, na Kanárských ostrovech. Ale za to technika nemohla, tady byl lidský faktor. Kapitán letadla nepočkal tam, kde měl zůstat stát

+1/0
10.2.2014 19:16
Foto

H58o83n71z89a 50H89a84d19r29b22o51l61e23c 4249946290330

Tenkrát tam kvůli nějaké bombě odklonili provoz na menší letiště poblíž kde to piloti neznali a nebyl tam pozemní radar, navíc mlha... A lidská chyba... :(

0/0
10.2.2014 20:13

P17a89v84e81l 88N63o68v79á13k 7331546719563

90% nehod v letectví způsobí lidský faktrot. Většinou z důvodu toho, že piloti nevěří technice ;-) co se týče toho že zemře 500lidí najednou dívám se na to asi tak, že to je osud. Jeden mrtví je tragedie 500 mrtvích pouhá statistika ;-)

+1/0
10.2.2014 22:18

A51n37t43o74n38i97n 37B67l52a73z23e91k 4178292877371

Nejhezci letadlo na svete.R^

+6/−2
10.2.2014 10:03

J93i46ř30í 27J54i54r31o44u72d68e30k 8136199464664

Jojo, ale až po Dakotě;-)

0/0
10.2.2014 10:13

J40a47r72o69m24i28r 48F85a96r91e64k 4632253717

Kdepak, oba se mylite. nejhezci je Constellation :-)

+4/−1
10.2.2014 11:39

A88n80t44o80n52í18n 86Z33e53l12e96n15ý 2984113681776

http://www.conniesurvivors.com/

0/0
10.2.2014 12:09

K33a58r15e16l 81D54l43o58u72h19ý 2552595332355

To zase mně se líbil Concorde.:-)

+2/0
10.2.2014 12:31

V88á89c15l71a82v 87P84c32h66á38l79e17k 8926702721182

Já mám nejradši Spitfire, ale v dopravních to asi taky bude Concorde ;-)

+1/0
10.2.2014 13:08

A28n46t27o28n67i16n 58B18l88a43z46e84k 4178422627361

Ja jsem se byl podivat v Concordu...a pripadal jsem si jako v ponorce. Ani jsem se tam nenarovnal a vse je miniaturni. Dost mne to nemile prekvapilo.

+2/0
10.2.2014 14:27

J98a28n 22Š17k10r36a28b80á91n11e91k 7765360748612

jeden den jsem si prolezl Concord i Tu-144, ačkoli letadla jsou z venku vskutku impozantní, interier mě svoji stísněností mírně překvapil, druhý den jsem si prolezl i Jumbo, prošel se po křídle a je to opravdu krásné (nikoli však nejkrásnější) a obrovské letadlo. Ten samý den jsem byl i v ponorce a můžu říct že ponorka je mnohem stísněnější a klaustrofobičtější než concord...  Vše v technických muzeích v Sinsheimu a Spayeru, můžu vřele doporučit.

+3/0
10.2.2014 18:03

J72a85n 64H89a18v41l14i66n81a 9414956829493

Connie je elagance sama! ;-) Dakota je legenda, o tom zadna

+1/0
10.2.2014 13:04

M50a10r24t33i74n 52P17l73a57t65i18l 9911283461368

Když jsem s tímhle letadlem letěl naposled, tak britští piloti zapoměli zabrzdit podvozek při zatažení do trupu. Letadlo se celé třáslo a vypadalo to, že budeme v mimořádných zprávách. Z šoku jsem se probral až kdesi nad Skotskem.

0/0
10.2.2014 8:55

R65o24m80a81n 24K80r73a98t51o52c54h94v93í61l 6406747136534

To se ty kolečka točily tak dlouho?

0/0
10.2.2014 10:43

Z77d40e91n85ě67k 11W83e66r87n25h29a56r97t 6887945772108

No, kolečka... Ony to jsou pořádné kola a při vzletové rychlosti 290kmh to je energie jako hrom...

0/0
10.2.2014 10:47

R67o59m24a67n 67K75r10a72t80o30c57h22v21í27l 6896147486504

Opravdu se ty kolečka zastavila až nad Skotskem?

Nebylo to od ničeho jiného?

0/0
10.2.2014 12:28

M16a44r79t55i78n 96P56l92a58t78i94l 9531643981268

Já jsem psal o sobě, kolečka zabrzdili jak je zatáhly. Ale s letadlem to v tu chvíli udělalo hrozné věci.

0/0
10.2.2014 12:34

J60a71k24u87b 84Š19a63f90a23n86d80a 7355537751961

To se mi nezdá. Když to s letadlem nedělá nic pokud je podvozek vysunutý tak proč by to s ním mělo něco dělat při jeho zasunutí. Ta kola se ničeho nedotýkají.

0/0
10.2.2014 13:26

J38a51r58o48m88i43r 30F21a80r26e21k 4742273317

Vždy tam budou nějaké vibrace, když je zasunut a zajištěn, přenášejí se více na okolní konstrukci. Navíc je uzavřen v malém prostoru, tak to jde holt víc znát.

0/0
10.2.2014 17:45

P77a36v64e57l 95Z60a54j74í25č63e40k 8524520656670

v teto rychlosti otaceni sebemensi vule pusobi obrovske sily... takze bych tomu i veril ze to slo slyset i citit ale jen chvili podle me

0/0
10.2.2014 20:22

M97i70c13h26a60l 49M52i93l26l20e81r 9406602439712

zajimavy clanek, par pripominek.

"Poslední model letounu Boeing 747-800 s řadou vylepšení sice již létá (první let 7. února 2010), ale mnoho leteckých společností jej neobjednalo. "

Duvody proc neobjednaly jsou dva. Nektere daly prednost pockat na Dreamliner Boeing 787 (cehoz ted ruzne z nich lituji) a rada dalsich si zvolila jako nejvetsi leadlo ve sve flotile Airbus A 380, ktery ma jeste vetsi kapacitu pasazeru nez Jumbo.

"Další naši krajané létají jako kapitáni, nebo druzí piloti Jumbo Jetu u Korean Air, Emirates i jiných leteckých společností."

Emiraty nepouzivaji Jumbo jako osobni letadlo pro prepravu asazeru, ale pouze jako cargo na prepravu nakladu, maji momentalne jen dve a nekolik meli v minulosti docasne "lísovanych" od jinych prepravcu.

Emirates jsou plne orientovany na Airbus A380, kterych maji ve flotile v soucasne dobe 44. K puvodne objednanym 90 letadlum A 380 pridaly dalsich 50.

+8/0
10.2.2014 6:27

J73a43n 45H69a45v60l25i77n56a 9254526629353

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?

Takze kdyz litaji cargo, tak uz nejsou kapitani na Jumbu??

Chybicka se vloudi kazdemu, ale pan Obenrhauf ma takove znalosti, ze u neho dost pochybuji, spis to vidim na potrebu exhibice

ps. a abych dostal tradici: To SP Namibie je nejake kratke, ne? Asi photoshop ;-D

+5/−1
10.2.2014 9:44

J94a17n 45H89a63v53l82i54n17a 9574666809343

omlouvam se za zkomoleni jmena! Obendrauf

0/0
10.2.2014 9:45

R41o48m46a24n 29K93r41a53t88o95c16h82v30í17l 6816927556114

chtěl říci, že čeští kapitáni a piloti létají u Emirates na jiných typech.

0/0
10.2.2014 10:44

J17a85n 27H98a18v73l90i75n16a 9604266659853

to nevim, ja vim o jednom u Emirates a ten lital triple a jestli se preskolil na 380 to uz nevim, ale mam ten pocit

0/0
10.2.2014 10:51

R78o88m21a29n 75K40r42a94t58o31c80h16v20í39l 6176437466104

Tak asi, nejznámější je pan Srnec. Ale těch pilotů tam bude podstatně víc.

http://finance.idnes.cz/rozhovor-s-pilotem-miroslavem-srncem-d8y-/podnikani.aspx?c=A130731_172348_podnikani_kho

0/0
10.2.2014 11:12

M61i61c56h58a93l 17M42i39l72l32e53r 9866802379332

ehm...787 a 747 jsou kapacitne nekde uplne jinde, takze jestli si nekdo objednal 787, tak urcite neplanoval 747-8...na to jste prisel jak?" Divim se, ze te to podivuje.

 Zrejme ti neni znamo, ze ruzne aerolinky se v dane svetove ekonomicke situaci octly na rozcesti kterym smerem v budoucnosti se bude rozvijet jejich podnikani a na jaky trh se maji nejlepe orientovat.

Nektere s predchozimi Jumby ve flotile si spocitaly, ze budou potrebovat mozna mene linek s vetsi kapacitou a regulerni spojeni s A380 1x denne lepe splni pozadavky, nez treba dosavadni 2x Jumba denne, ale plna jen ve spickovem obdobi.

Naopak jine si vypocitaly, ze kapacita Jumba, natoz prejit na A380 je pro ne prilis moc a ze se jim vyplati nasazovat na linky mensi letadla casteji, zvlast, kdyz B787 ma byt tak inovativni a ekonomicke. Proto rozhodnuti o dalsich objednavkach od aerolinek s Jumby v soucasnych flotilach vedla dvema odlisnymi smery.

 Doporucuji trochu vic uvazovat a nemyslet si hned, ze kazdy, kdo sem napise, to dela z nejake potreby exhibice. (nebo si zacnu o tobe myslet, ze podle sebe.....;-))

+1/0
11.2.2014 2:50

V20i36k93t19o87r 15K62o23š15k57a 4642450917979

747-8 pro cestující snad mají jen BA a Lufthansa. Jinak jako cargo letouny jich pár společností vlastní....

0/0
10.2.2014 10:01

M44i83c42h69a59l 64M14i38l29l94e14r 9856462679192

747-8I BA nema, z velkych aerolinek jen Lufthansa 9 z objednanych 19 a vedle ni nekolik mensich aerolinek. Korean je ma na objednavce (10), dosud nedodano.

 Mas pravdu, ze ruzne aerolinky pouzivaji cargo verzi 8F.

0/0
11.2.2014 3:02
Foto

P51e71t50r 53P81r98o12c23h34á57z93k97a 3472506112384

Jumbo Jet je jedno s nejkrásnějších letadel vůbec.R^

+7/−2
10.2.2014 5:43

M70i49c41h38a48l 21M26i30l72l29e81r 9166982159112

s tim bych souhlasil. Byl jsem velky fanda Jumba a letel jsem s nim uz dostkrat, ale v poslednich trech letech jsem si oblibil A380 pro jeho tichost a vetsi pohodli, ackoliv tou klasickou siluetou Jumbo nic nepredci.

+3/0
10.2.2014 6:28
Foto

D68a94n 13R63u85b23í91n 5208977412707

Pro me je nepochopitelny jak se tohle muze zvednout uz pri rychlosti 300 km/h...

+6/−1
10.2.2014 4:27

B17o21r65i65s 65P87o28u65z42a46r 5148398695407

To jako proč ? Jaká si myslíte,že byla např. startovací ( nebo přistávací)rychlost u F-104 Starfighter ( k hmotnosti letounu opravdu pozoruhodně malá nosná plocha - křídla).

0/0
10.2.2014 12:28

K55a30r80e62l 27D95l24o29u56h34ý 2132445862245

Tady se to kompenzovalo téměř raketovým motorem. Ale zvednou něco takového, jako je 747 nebo 380, to je prostě proti logice:-):-)

0/0
10.2.2014 12:33

J24a78n 39H42a95v77l13i14n63a 9164636929863

vykladejte cmelakovi ;-)

+3/0
10.2.2014 13:06
Foto

D42a71n 64R64u65b43í32n 5408927202567

No vysvětlete mi jak je možné v 300km/h rychlosti zvednout skoro 500.000 kg včetně mě nacpanýho knedlíkama R^

+1/0
10.2.2014 15:42

J79i45ř55í 87K64o40c62u31r10e13k 6505624175708

Doporučuju studium na fakultě strojní, VUT Brno, obor konstrukce letadel. Pokud Vám to ani oni nedokáží vysvětlit, to, co jste sám zažil, tak je jakékoliv snažení marné ... a tygr vegetarián... ;-)

+1/0
10.2.2014 16:17

J42a91r37o50m65i73r 98F33a18r80e56k 4912693467

Potrebujete k tomu vztlakovou silu nejakych 50kN :-)

I kdyz tezko rict, jak s tim zahybaji ty knedliky, to se neda odhadnout....

0/0
10.2.2014 16:41

J10a63r83o31m67i81r 61F60a31r24e49k 4322533427

Ježiš, taková chyba. Jdu se na chvíli stydět do kouta...5000kN....

+1/0
10.2.2014 18:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.