Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přehrávač VLC může poškodit notebook, tvrdí Dell a ruší záruku

Internetovými diskuzemi se šíří příběh zákazníka, který reklamoval notebook Dell se zničenými reproduktory. Servis záruční opravu odmítl se zdůvodněním, že má nainstalovaný přehrávač VLC, který za poškození může.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L50u23b52o64š 69S80u10š20i61l 1158277276408

Dobrý den, reproduktor musí být vždy navržen na vyšší trvalý sinusový příkon než má zesilovač výkon. Je třeba počítat s obdélníkovým průběhem v limitaci, tam je zátěž největší. Samozřejmě musí souhlasit impedance nebo může být u reproduktoru vyšší. Při nižší se může spálit nebo může odejít zesilovač. Pokud tomu tak není, je vždy chyba na straně výrobce.

+1/0
25.2.2014 17:03

J16o85s72e71f 61P58o53ž61i79v13i86l 8604746357610

Tak když už někdo chce poslouchat metal, má si vzít bedýnky nebo sluchátka, že jo;-D.

0/0
18.2.2014 21:43

M69a18r12t45i12n 58J85i98r37o78u14s16e41k 7136285155848

No tak autore, kapku se mýlíte nebo ti autoři VLC(sám používám). Přirozený nepřebuzený audio signál má úplně jiné výkonové parametry do reproduktorů, než plně saturovaný, přebuzení signál. Rozdíl je dost podstatný.

-

Nicméně si nedovedu představit posluchače, který by snesl saturovaný signál po dobu delší než několik vteřin. Pokud ano, má něco s ušima. ;-D

0/0
13.2.2014 18:44


A86n96t54o24n59í74n 37S61e81b71e69r20a 7643148930559

Já to používám max na 130, ale přes repro notebooku jsem neposlouchal ani jednou. Vždy jsou lepší buď sluchátka nebo externí repro. Takže ty DELL šmejdy nemůžu zničit. ;-D

0/0
12.2.2014 9:06

M47a50r52e13k 81H24r81u30b85y 6447912561528

Klika, ze Dell nevyrabi fotaky. Vymlouvali by se, ze lze znicit objektiv digitalnim zoomem ;-) (Nic proti jejich notasum, Latitudy jsou drice.)

+3/−1
11.2.2014 17:11
Foto

P21e57t60r 96Š12r73a77i79e46r 9193422732827

Kristova noho, tady se rozběhla diskuse, jako kdyby odešly repro Bowers Wilkins ve studiu Rudolfinum...;-D Problém je samozřejmě v tom, že holt celý nf obvod je v konkrétním případě jen "do počtu" a hajdalácky navržený a zkresleným signálem se repráčky upečou raz dva:-P. Osobně bych si nepouštěl film "na plný koule" z pidirepráčků na NTB ale použil bych externí repro, když už... no jasně, třeba na služební cestu je ale lidi netahají...;-)

+1/0
11.2.2014 11:11

B30e85n 25P88a72v73k19a 1597933627751

Už tu dlouho nebyl článek o vlivu USB kabelu za 10 tisíc na přenos... whatever. Tak se to musí někde nahnat;-D

0/−1
11.2.2014 13:17

J12a12n 71J25o34r38d25a82n 5801187709

Mam za sebou asi 4 reklamace a vymeny reproduktoru o notebooku Dell. VLC nepouzivam, obcas WMP, ale opravdu jen vyjimecne. Tak jednou za ctvrt roku, po zbytek roku mam pripojena sluchatka, ktera funguji bez problemu. A prave vetsinou jednou za ctvrt roku zjistim, ze jeden reproduktor nefunguje a druhy neakutecne sumi a skoro nehraje.

Dle mych zkusenosti s nepouzivanim reproduktoru je problem na strane Dellu.

+2/0
11.2.2014 8:13

M24i19c23h62a40l 26Z74e10t40e19k 3388972930947

Limitace (clipping) je nebezpečný jev i v případě klasického zesilovače a reprobeden. Basák při přebuzení dokáže vytrhnout membránu ze závěsu.

Jedni z mála výrobců, kteří tenhle problém vyřešili, jsou např. Harman/Kardon nebo Pavel Dudek (DPA).

+1/−1
11.2.2014 7:37

F14i95l71i27p 46T91ř27e94b84a 6933980118616

Mýlíte se. Nebezpečný není clipping, ale výkon, a clipping je pouze vedlejší efekt toho, že do reproduktoru (nebo jiné části systému) pouštíte silnější signál, než jaký dokáže zpracovat. To ale samo o sobě nemusí vést k poškození.

Ostatně clippipng se vyskytuje prakticky ve veškeré moderní hudbě v podobě "elektrického" zvuku kytary.

+3/0
11.2.2014 8:23

M55i18c93h59a92l 74Z58e71t16e74k 3208432920847

Na omylu jste vy. Můžete klidně napájet 100W zesilovačem 80W bedny a nic jim neuděláte. Naopak, pokud budete krmit 100W  bedny 30W zesikem, zničíte si je s mnohem větší pravděpodobností. Limitace je nebezpečná kvůli tomu, že se při ní dostane na reprosvorky stejnosměrné napětí řádově jednotky až desítky voltů (dle výkonu). Např. u 100W zesiku na 4ohm repráku v limitaci cca 20V. To prakticky žádný reprák dlouho nevydrží....;-)

+1/−1
11.2.2014 8:38

J92a32n 65F73i13a77l29a 7304417525649

Kvalitní zesilovač nedává na výstupu stejnosměrné napětí ani při limitaci. Levnější zesilovače s asymetrickým napájením mají na výstupu kondenzátor, tam stejnosměrné napětí také není.

0/0
11.2.2014 10:09

B43e25n 53P29a33v29k62a 1397633297911

Tak tyhle svoje moudra hlavně jděte říci výrobcům hi-fi a hudební profi techniky. Nebo sepište knihu:-P

Výrobcům shitových domácích kin to neříkejte, ti vaše moudra vědí/znají již dávno;-D

0/0
11.2.2014 10:42

F46i59l44i33p 44T32ř96e31b61a 6833530178336

Tak teď nevím, jestli se bavíme o poškození membrány, nebo o spálení cívky.

Pokud maximální napětí výstupu zesilovače odpovídá jmenovitému výkonu reproduktoru, pak při trvalém plném DC zatížení jde do reproduktoru přesně dvojnásobný výkon, to ano, ale to už jsou de facto laboratorní podmínky vyžadující zesilovač bez jakékoliv ochrany proti DC na obou stranách, a o signálu, který by bylo velmi obtížné vytvořit jen pomocí VLC i úmyslně.

PS: Opravdu je možné zničit reproduktory vhodným signálem ze zesilovače o méně než třetinovém výkonu?

0/0
11.2.2014 11:00

M71i29c29h94a32l 41Z34e75t50e94k 3598582150527

Zpravidla se reproduktor poškodí mechanicky (basový-není výhybkou SS oddělen-membrána, závěs). Nebezpečné jsou i odtrhy a překmity při odběhu z limitace - pro všechny repro bez rozdílu (cívka-výškový). DC ochrana zpravidla nestačí reagovat, když je stav limitace po krátkých úsecích rychle za sebou. 

30W zesik v limitaci na 8ohm repro = 15.5V. Vražedná kombinace i pro 100W basák.

+1/0
11.2.2014 11:14

B81e55n 56P14a38v64k11a 1857153397791

To je čistá teorie. V praxi k tomu nedojde. To byste tu měl jinak hromadu odpálených repráků od kytarových zesilovačů. A že tam se to sakra mučí!

0/−1
11.2.2014 13:15

M43a96r33t20i89n 79N88e18r29m56u14t 9987667168329

tomu se neříká limitace, ale porucha kondenzátoru nebo výpadek větve zdroje

0/0
11.2.2014 13:15
Foto

P94e25t94r 64Š83r74a39i79e24r 9743142792257

Jj, to máte pravdu, DPA 380 po 2 autorových upgradech stále hraje jako z praku...;-)

0/0
11.2.2014 10:59

M51a32r85t23i89n 25J88i44r11o65u59s24e70k 7506845955778

No, Dudek musel upravovat. Ten konec právě takovým saturovaným signálem odcházel do kytiček. Zejména když byl nakrmen signálem vyšším, než 20Khz notně protestoval. :-)

0/0
13.2.2014 18:53
Foto

P56e89t96r 16Š69r84a89i50e54r 9153132262187

...až na to, že se spálí výškový repro (harmonické vyšších řádů ze zkreslení jsou v mnohem větším "objemu", než v normální hudbě ale skrz výhybku v reprosoustavě bez potíží projdou...). Vyzkoušeno vícekrát i osobně...;-D

0/0
11.2.2014 11:15

P44e85t10r 72S65t96r69a90k18a 9507277865933

Pokud mate spatne navrzeny system, je to problem navrhu. Pri spravnem navrhu limitace samozrejme neznici vubec nic. To, ze to nekteri "vseumelove" neumi navrhnout zesilovac, limiter a reproduktor je vec druha. Navic reproduktor ma byt navrzen tak, aby se membrana ze zavesu nikdy utrhnout nemohla. U v clanku resenych reproduktoru NTB je tech problemu ponekud vice, ale to je na delsi psani a ja jsem liny.

0/0
17.2.2014 15:47

T58o44m49a23s 34H54a83c46e28k 6244817195817

A neni to nahodou kachna?

V clanku je uveden odkaz na officialni bugreport od Dellu, kde je jasne uvedeno ze se jedna o chybu/zavadu a jejim resenim je upgrade BIOSu.

Druhy odkaz je jen nejaky prispevek v diskuzi od cloveka jehoz je to prvni prispevek.

Ne ze by byl Dell Rolls Royce mezi notebooky, ale je rozhodne solidni dric (Latitude rada) a spolehlivejsi nez lecktere jine firmy. A se servisem (alespon u nas v Au) jsme nikdy zadne problemy nemeli. 

Mozna by to chtelo oficialni vyjadreni o Dellu?

+4/0
11.2.2014 4:49

V46l94a71d45i20m84í27r 91Š30e73v24e96č83e87k 1351860477484

Pravdou je, že VLC má volume do 200% a tak věřím, že to nějaký nekvalitní repráky odhulit může... Nicméně to určitě není důvod k neuznání záruky!

0/−3
11.2.2014 0:04

L79u28d75v36í55k 10G40a80j58d42o71š26í70k 2275623824592

Volume 200% ve VLC ještě neznamená, že audiosoustava je o 100% přetížena. NENÍ. Jen se softwareově zvuk přefiltruje, aby byly nízké úrovně hlasitosti hlasitější a vyšší úrovně hlasitosti se oříznou na maximu. HW audiosoustavy nedostává navíc nic, na co by neměl být dimenzován.

Jistě to audiosoustavě nedělá moc dobře, pokud do ní pouštíte kontinuálně maximální přípustné buzení, nicméně vydržet by to měla. Pokud ne, je to závada na oprávněnou reklamaci.

+5/0
11.2.2014 10:59

V73l28a71d40i42m68í11r 37Š69e35v26e49č66e57k 1591790747124

Však píšu, že by se záruka měla uznat. Jen dodávám, že si dokážu představit, že to repráky může odrovnat!

0/0
11.2.2014 13:08
Foto

K89a15r20e49l 70H15r38u35š84k29a 2141121958437

Hardware, který lze oddělat softwarově, si ani nic jiného nezaslouží...

+20/0
10.2.2014 20:48

M10i37c60h67a74l 17C47h59a73l97u84p74a 6248400919843

Taky jsem si na to vzpomněl. Kdysi jsem to četl v souvislosti s viry.

+3/0
10.2.2014 21:30

J22a45n 95M25a72j76e49r 9343569668111

Měl celý Dell poslat do patřičných míst a soudit se. Hardware, který jde takto zničit pomocí software, si nic jiného nezaslouží. :-)

+4/0
10.2.2014 20:02

J16a83n 80M33a66j39e81r 9483389958901

Jak už tady jeden z diskutujících napsal, přece uživatelský přehrávač VLC není ovladač zařízení. Veškeré zesílení jde přes ovladače a právě ty dopustily zničení reproduktoru. Ne přehrávač VLC.

+14/0
10.2.2014 20:21

P14a66t64r40i41k 21Š63e95b90e97s43t98a 4173672166795

(cit) úroveň digitálního zvukového signálu se počítá od záporných hodnot, maximum je skutečně na 0 db (/cit)

 

Nývlt... Nývlt... Co to plácaj za nesmysly !!

V digitálu není známá referenční hodnota napětí nebo výkonu, což je zcela logické, že... v digitálu se užívá relativní jednotka dBFS, kdy 0 dB je maximální hodnota digitálního signálu, který můlže převodník zpracovat (lidově řečeno rozsah převodníku).

To, co tady ukazujete je normální gragfické znázornění budiče signálu. Máte správně popsaný obrázek, že ořezaný signál je zkreslený, ale rozhodně nemůže sám o sobě poškodit reproduktory, právě proto, že převodník D/A nepusí rozsah signálu více, než je jeho maximum - viz 0 dB = maximální hodnota digitálního signálu, který můlže převodník zpracovat, tedy nemůže rozsah 0 dB v D nijak překročit.

Z čehož vyplývá, že závisí na připojeném zesilovači a elektroakustických vlastnostech připojených reproduktorů (sluchátek). Tedy je chyba nikoli v daném SW, ale v HW počítače, který připustí budezní signálu více, než snese reprák, ergo, lidově řečeno zesilovač má vyšší výkon, než snese reproduktor.

+1/0
10.2.2014 20:01

J70o33s87e36f 21P18r16o40k74e92š 8744278443418

No a před zesilovačem máte digitálně řízený procesor hlasitosti atd. zesílení může být vyšší. A nějak mi uniklo že by D/A převodník mohl jít jen do mínusu. To jako sinusovka nemá kladné a záporné napětí oproti potenciálu. Nechám si poradit, třeba se mýlím. 0 dB je určité dané napětí na určitém daném odporu.

0/−1
10.2.2014 20:15

P91a62t87r31i41k 38Š59e41b45e37s69t59a 4753132716835

v digitále? Jak to chcete docílit... píšete o analogu.

0/0
10.2.2014 23:43

J73o65s60e58f 20P25r50o69k79e95š 8604338643488

No samozřejmě, vždyť je to z digi na audio proto převodník D/A. To znamená výstup. Takže z těch jedniček a nul se vytvoří v D/A převodníku hodinovým vzorkováním vzorek audio. V tomto případě dB je celková šířka přenosu.To se pak již dá dál (již audio) řídit digitálně přes předzesilovače, které se dají, jejich zesílení (zisk), nastavovat také těmi jedničkami a nulami o x krát nebo decibelů. Zde bych viděl také příčinu. Dál stále jako analog do výkonového zesilovače. Že by tam dali reproduktor který by nesnesl zesílení tohoto zesilovače se mi nezdá. Zde opět se může vše počítat v dB, jak zisk zesilovače, tak citlivost reproduktoru. Pro vstup je to A/D tj. z mikrofonu nebo jiného audio zařízení.

Takže když budu zesilovat, tak to nebudu dělat v D/A, ale za ním v analogových zesilovačích. Jinak celé to může být v jednom čipu. Celý signálový procesor.

0/0
11.2.2014 1:24

J46o46s60e58f 15P79r21o85k36e76š 8294388863608

Také audio procesor.

0/0
11.2.2014 1:26

V66l60a41d12i68s90l28a18v 66A84d30a76m22e28c 2505448771368

Když pustíte sinusovku nebo tzv hradby na 0db tak pro zesilovač je to stejné. ale pro reprák jsou hradby zničují, kvůli překmitu mebrány vlastní hnotností. když najdete správnou frekvenci pro danou membránu tak s výkonem 1W uděláte neskutečný rámus. V té místnosti nevydržíte. pozn. Takové pokusy se dají dělat na starých telefonních vložkách s kovovo membránou, Ty to jsou schopné přežít.

0/0
10.2.2014 20:22

B76e96n 89P33a98v27k97a 1907723877381

Prokeš a Adamec. Prosím vás, stáhněte si nějaký hudební software. Na tom snad pochopíte, o čem tady všichni píší v praxi. Když už jste to nepochopili z toho obrázku v článku a nemáte ani teoretické znalosti o této oblasti.

0/0
10.2.2014 20:26

J82o38s81e37f 88P13r28o63k57e64š 8724298373798

Když pustíte nějaký audio soft i s tím přebuzením odejde ten reproduktor u Dellu  nebo ne?

0/0
10.2.2014 20:33

J74o37s37e67f 92P44r90o98k92e60š 8884708423618

Třeba Audacity, tak hraje skresleně ale reproduktory neodejdou, nebo víte že odejdou. Máte to vyzkoušený. Já ano.

0/0
10.2.2014 20:42

V24l14a76d28i39s79l82a56v 48A48d32a24m31e79c 2295708131768

Pane Pavka já v hudebním SW dělám hodně dlouho, obrázky z článku znám velmi důvěrně a buďte si jistej že stavy které popisuji nemají v hudbě co dělat. Víte on není jen digitál, ono se píše o repráku a reprák je analogový a chová se podle mechanických pravidel.

0/0
10.2.2014 20:35

R61u53d33o88l69f 33K78l53u46s83a45l 8307484289691

To si jako dělají legraci? Takže DELL poddimenzuje zařízení, aby nezvládlo to, co by zvládnout mělo a je to chyba zákazníka? ;) ;)

Dobrý, no ;) Za chvilku bude na zrušení reklamace to, že to vůbec vyndáme z krabice...

+9/0
10.2.2014 19:44

M66a49r53t86i54n 88K57a95r28á87s88e44k 1778224219784

Důvod neuznání reklamace jsou už samotné existence low end notebooků. Koukněte na Aukro, kolik jich tam je, a všechny s nefunkčním motherboardem. Ano, tam za to sice může nařízení o nutnosti používat bezolovnatou pájku, ale samozřejmě v kombinaci s ubohým konstrukčním řešením. Co by ste taky chtěli od výkoného notebooku za deset tisíc.

0/0
10.2.2014 20:02

M31a57r21t18i88n 38K34a43r52á48s85e42k 1978204289104

Pokud pustím na trh sestavu zesilovač+reproduktor, která se nechá zničit vstupním signálem generovaným předem známou zvukovkou, zasloužím si nakopat do řiti a ne rušit záruku. Samozřejmě že můžu šetřit na už tak ubohé kvalitě reproduktorů většiny notebooků i tenším drátem a mizerným lepidlem, ale pak musím nést následky těch pár případů, kdy to někdo využije na maximum. Čili zařízení, které se nechá uživatelským způsobem zničit, zaslouží ještě přejet náklaďákem smést do pytlíku a omlátit výrobci o hlavu, za takový výrok.

+9/0
10.2.2014 19:39

V13l54a64d40i75s83l58a87v 13A56d14a11m80e88c 2105408351158

U Delu mají v podstatě pravdu. Pokud se z převodníku místo sinusovky nacpe do repráku signál s ořezanými špičkami (něco ve tvaru hradeb) je to pro reprák ohrnomě velká zátěž a musí to odnést. Nepomůže ani svěcená. To je docela problém sám o sobě. Správné řešení je nepustit jakýkoliv program přes 100% a ovladačem ke kartě zavést možné zesílení pomocí kompresoru, který ohlídá aby sinusovka byla sinusovkou a né hradbama. Ta věc se dá v podstatě řešit ve zvukovce, v té části kde je již analogový zvuk i čistě analogově. Jsou to řešení kdy ještě digitál nebyl.

+2/−2
10.2.2014 19:33

V23l72a36d19i79s38l24a19v 43A15d12a25m97e18c 2695878401338

Ještě poznačím, to prostě nikdo nepočítal zesílení přes 100% a tak se Delům nedivím, že na to nebyli připraveni.

+1/−1
10.2.2014 19:34

J57o79s13e47f 98P33r15o42k34e33š 8624638483558

Konečně rozumný přístup k věci. Takto tomu já také rozumím. Ano, holt musí zastavit svým softem v BIOSu možnost měnit hodnoty zesílení.

0/−1
10.2.2014 19:53

F16i91l96i54p 73T93ř73e35b26a 6653490528846

A znova dokola. Není absolutně žádný rozdíl mezi zesílením ve VLC a tím, když si v jakémkoliv jiném přehrávači pustím přebuzenou nahrávku z kina. Je úplně jedno, jaké hodnoty dosáhne zesílení a nakolik je digitální signál zkreslený. D/A převodník prostě nedokáže vytvořit na výstupu vyšší napětí, než jaké dokáže vytvořit, a pokod na toto napětí není dimenzovaný zesilovač a reproduktor, není to vina zákazníka.

Samozřejmě u profesionálních reproduktorů by nikdy nikdo neuznal reklamaci z důvodu přetížení, ale notebooky mají přecejenom uživatelskou základnu o něco širší (=méně odbornou), a výrobce by s tím měl počítat.

+1/0
11.2.2014 8:34

J87o57s94e40f 91P57r76o82k55e12š 8744738123148

Páni. Za D/A je předzesilovač a ten je řízený také digitálně, až pak je teprve koncový zesilovač a reproduktor. Ten předzesil můžu vohulit až z něj budu mít obdelník atd.

0/0
14.2.2014 21:18

M47a14r89t56i79n 66K56a18r15á20s24e24k 1468584319634

Pokud je něco schopná zvukovka Dellu pustit do zesilovače Dellu a ten do repráku Dellu, musí to reprák ustát. Takže chyba je, že ten notebook má příliš špatně ošetřený vstup nebo výstup zesilovače. Výrobce nemůže dodatečně měnit záruční podmínky, po zjištění že vyrobil větší šmejd, než očekával (což je na druhou stranu běžný jev). To že obdélník a jeho vyšší harmonické kmitočty repráky zatěžují, vědí odborníci a znalí laikové, ale běžnému uživateli přece nemůže přebuzený výstup způsobený funkcí programu, přebuzenou nahrávkou v souboru, nebo čímkoli jiným, odpálit repráky. Nedělal nic špatného. Pitomého jo, ale to se smí.

+1/0
10.2.2014 19:51

J46o97s55e47f 27P83r38o92k70e15š 8704718603898

Jak se ten program VLC spouští ve 100%. Jestli Vy si zisk zvedáte (jelikož to program umožňuje) je to již vaše věc. Je zajímavé, že nikdo zde nenapíše jestli se to odporoučí při normálním provozu i na 100%.

0/0
10.2.2014 20:01

M31a80r70t89i36n 31K35a19r68á84s37e78k 1518844259774

Je to moje věc, ale počítač se tím nesmí nechat poškodit. Jsem uživatel a pokud neporuším některou záruční podmínku, nemá nikdo nárok odepřít mi reklamaci. Zvlášť takovou podmínku, u které je nutná vyšší technická znalost v oboru, aby mi vůbec mohlo dojít, že dělám něco špatně. Už jste slyšel o tom, že by někomu neuznali reklamaci proto, že pokládal notebook na kolena nebo na deku? A při tom, je to o mnoho logičtější a laikovi snáze pochopitelná zásada, nezakrývat otvor pro sání chladícího vzduchu.

+1/0
10.2.2014 20:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.