Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Muž, který rozhodoval o Jumbo Jetu a vyšetřoval havárii Challengeru

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém. Jak nacpat do letadla více cestujících. Konstrukci nového letadla dostal na starost Joe Sutter.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48a57r33t30i98n 16Č23i91s18l17á21k 5528545501193

...myslím,  že to s B747 bylo trošku jinak. Podle mne soutěžil Boeing o zakázku USAF na transportní letadlo a zakázku nakonec vyhrála C5x Galaxy a Boeing pak udělal z B747 dopravní letadlo, aby nezkrachoval. Pokud se nepletu tak prototyp neměl okna na hlavní palubě. Horní paluba byla určena pro přepravu obsluhy nákladu...:-P

0/0
26.2.2014 19:48

R76e41g25i61n97e 51M44a78r70t83i34n 6542488250228

:-P:-P:-P

Kecy.

CITACE:

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém.RvRv

Byla neděle 9. února 1969 dopoledne. Po ...?

A teď skutečnost:!! http://cs.wikipedia.org/wiki/Boeing_2707 Boeing 2707 byl projekt amerického nadzvukového dopravního letadla. Skupina Boeing jej začala vyvíjet v roce 1967 jako reakci na francouzsko-britský Concorde. První zkušební lety byly plánovány na rok 1970

+1/0
16.2.2014 14:31

J79a32n 31K58ř28í75ž 6395583205388

...já jen malilinkatou vsuvku - jsem zvědav,kdy bude požadavek na létadlo s ještě větší kapacitou.

Tisíc,dva tisíce,šest tisíc lidí.

Případně ještě větší.;-D

0/0
16.2.2014 17:44

P53a96v44e43l 65S40e86d27l23a89c14e53k 4558639896699

To jesice pravda, ale Boeing 2707 zustal jen na papire, vyroben nebyl ani prototyp. Narozdil od Concordu ci TU144 ktere se dockali vyroby.

0/0
16.2.2014 19:02

R85e49g94i53n67e 97M79a37r84t89i92n 6352748780278

Jde o to, že Boeing nekašlal na supersonik (jak vyznívá z článku), naopak obrovsky se snažil ho vyvinout, jak zadal prezident J.F.Kenedy. Takže také soupeřil.:-)

0/0
16.2.2014 19:10

R30e86g18i11n16e 11M23a40r95t17i40n 6582208670348

oprava J.F.Kennedy

0/0
16.2.2014 19:11

M68a41r88t41i35n 44N14e52r39m72u68t 9587527718149

Co jsem pochopil z dokumentů, tak Jumbo bylo provizorium určené k překlenutí právě té doby, než se postaví nadzvuk a k pozdějšímu předělání pro nákladní lety, protože budoucnost osobní přepravy byla viděna právě v nadzvuku. Nakonec - nic není stálejší než provizorium (podobně jako B-52)

0/0
16.2.2014 21:16

R22e47g94i68n27e 44M54a56r87t56i55n 6522878230198

Boeing 747 pro osbní dopravu vznikl jako vedlejší produkt vývoje vysoko kapacitní přepravy materiálu a vojáků na bojiště ve Vietnamu.

Energetická krize stopla vývoj supersoniku Boeing 2707 + chtěli Mach 3 a neměli na to materiál. Titan byl ve své době strašně nákladný (armáda  měla prototyp XB-70 Valkyrie).

0/0
17.2.2014 6:37

L86a21d13i26s58l14a93v 48M44i23k77a 1561459414564

Dodnes nádherné éro, i když A 380 je větší a jistě impozantní, ale eleganci a krásu B 747 už těžko někdo překoná.

0/0
16.2.2014 12:53

R57e50g35i83n69e 45M88a91r33t78i21n 6522428850828

Hm. Zajímavé, Boeing sám považuje 737 za hezčí.:-)

0/0
16.2.2014 14:43

O56n90d43r52a 61Z65d42r93a66h20a72l 4125810905701

tak ono to je clovek od cleveka..me se treba taky vic libi 747. 737 je jenom trubka s kridly :D

0/0
16.2.2014 19:51

L98i22b98o40r 15H30o67s28a77k 3295942874336

Nerika se TU-144 spis Konkordskij? :-)

+1/0
16.2.2014 10:13

T14o16m71á18š 64M87a32c44e14j82k74a 6231622827247

Ale údajne zbytečne, jeho konstrukce byla jiná.

+2/0
16.2.2014 14:56

J21a66n 62J97e31ž33e66k 3221215367655

"Já jsem mezitím vysvětloval Novožilovovi podstatu zavěšování motorů pod křídly. .... Za několik měsíců jsem od něho dostal plaketu, na níž byl Il-86 s motory pod křídly, jak letí nad Moskvou."

Tohle nějak nechápu. Il-86 letěl poprvé v roce 1976. Před tím už létalo spousta jiných letadel s motory pod křídly. To nám chce autor tvrdit, že Rusové se naučili dávat motory pod křídlo od Boeingu až v polovině sedmdesátých let? A co třeba Il-76, který letěl poprvé v roce 1971 (OK, to byl hornoplošník). A co třeba bombardér Il-28 z padesátých let...?

+1/0
16.2.2014 8:49

P25ř38e23m23y57s73l 42Č38u87l94í12k 8180243592550

Jestliže se sešli v polovině 60tých let, tak nejspíše po pár měsících měli Rusové rozhodnuto o této technologii a vyrobili plaketu Il-86 s motory pod křídly na gondolách, nikoli rovnou letadlo. Il-28 nemá motory na gondolách, technologie uchycení motorů nikoli přímo na křídlo, ale zavěšení pod křídlo na gondolu  je to, o čem se bavili.

0/0
16.2.2014 9:29

J66a25n 47J84e76ž31e15k 3561615247315

Ještě v roce 1971 byl širokotrupý nástupce Il-62 prezentován ve stejné koncepci jako Il-62, tj. čisté křídlo, motory vzadu. Ale zároveň v tu dobu už Il-76 s motory pod křídly letěl.

Ano, dobrá Il-28 tedy není správný příklad. Co třeba prototyp Il-22, co letěl už v 1947?

A aby bylo jasno, já nijak nebráním Rusy. Spíš chci vědět, co tím autor článku myslel.

0/0
16.2.2014 11:33

P72ř63e66m91y93s44l 52Č49u59l18í30k 8560193412840

Il-22 také nemá motory na gondalách, rozhodně ne tak podvěšené. Nějaký technický fígl v tom bude. Nejsem odborník na toto téma, ale u dopravních letadel tato koncepce zvítězila nad motory na zádi a v křídlech, např. TU-104 a Comet. V TU-104 jsem letěl a byl to hodně velký rachot. Minimálně z hlediska hluku jsou ty  gondoly dobré.

0/0
16.2.2014 11:53

J74a87n 22J12e51ž13e51k 3641175287365

Já nerozebírám technické fígle. Prostě si myslím, že v článku je vznik konceptu Il-86 podán trochu jako "urban legend", což by na technet.cz nemělo být. Otázka je, zda takhle "plácal" přímo Sutter, nebo si to trochu přibásnil Pacner.

0/0
16.2.2014 12:04

G43a15b59r67i75e98l 90H83o19r75t46e93n 9601599673644

"byl jmenován předsedou vládní komise, která měla vyšetřit příčinu havárie raketoplánu Challenger" - předsedou byl William Rogers, bývalý náměstek ministra obrany USA, pokud mě paměť neklame. A odhalení chyb při testování taky nebylo "okamžitě", trvalo několik týdnů, než se k tomu propracovali...

0/0
16.2.2014 0:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.