Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Muž, který rozhodoval o Jumbo Jetu a vyšetřoval havárii Challengeru

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém. Jak nacpat do letadla více cestujících. Konstrukci nového letadla dostal na starost Joe Sutter.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M34a34r85t82i20n 68Č86i56s15l42á56k 5318535981663

...myslím,  že to s B747 bylo trošku jinak. Podle mne soutěžil Boeing o zakázku USAF na transportní letadlo a zakázku nakonec vyhrála C5x Galaxy a Boeing pak udělal z B747 dopravní letadlo, aby nezkrachoval. Pokud se nepletu tak prototyp neměl okna na hlavní palubě. Horní paluba byla určena pro přepravu obsluhy nákladu...:-P

0/0
26.2.2014 19:48

R76e98g79i39n62e 94M54a22r56t58i17n 6582868840528

:-P:-P:-P

Kecy.

CITACE:

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém.RvRv

Byla neděle 9. února 1969 dopoledne. Po ...?

A teď skutečnost:!! http://cs.wikipedia.org/wiki/Boeing_2707 Boeing 2707 byl projekt amerického nadzvukového dopravního letadla. Skupina Boeing jej začala vyvíjet v roce 1967 jako reakci na francouzsko-britský Concorde. První zkušební lety byly plánovány na rok 1970

+1/0
16.2.2014 14:31

J43a80n 49K95ř32í60ž 6795683125818

...já jen malilinkatou vsuvku - jsem zvědav,kdy bude požadavek na létadlo s ještě větší kapacitou.

Tisíc,dva tisíce,šest tisíc lidí.

Případně ještě větší.;-D

0/0
16.2.2014 17:44

P27a10v26e97l 72S75e25d47l42a22c45e78k 4798629796219

To jesice pravda, ale Boeing 2707 zustal jen na papire, vyroben nebyl ani prototyp. Narozdil od Concordu ci TU144 ktere se dockali vyroby.

0/0
16.2.2014 19:02

R38e33g12i19n98e 70M62a98r74t81i57n 6762168960398

Jde o to, že Boeing nekašlal na supersonik (jak vyznívá z článku), naopak obrovsky se snažil ho vyvinout, jak zadal prezident J.F.Kenedy. Takže také soupeřil.:-)

0/0
16.2.2014 19:10

R76e57g68i77n54e 94M58a85r41t43i49n 6522408960128

oprava J.F.Kennedy

0/0
16.2.2014 19:11

M68a43r52t48i50n 45N98e71r93m55u46t 9277327898279

Co jsem pochopil z dokumentů, tak Jumbo bylo provizorium určené k překlenutí právě té doby, než se postaví nadzvuk a k pozdějšímu předělání pro nákladní lety, protože budoucnost osobní přepravy byla viděna právě v nadzvuku. Nakonec - nic není stálejší než provizorium (podobně jako B-52)

0/0
16.2.2014 21:16

R47e41g45i82n67e 31M21a83r35t26i78n 6472708740598

Boeing 747 pro osbní dopravu vznikl jako vedlejší produkt vývoje vysoko kapacitní přepravy materiálu a vojáků na bojiště ve Vietnamu.

Energetická krize stopla vývoj supersoniku Boeing 2707 + chtěli Mach 3 a neměli na to materiál. Titan byl ve své době strašně nákladný (armáda  měla prototyp XB-70 Valkyrie).

0/0
17.2.2014 6:37

L28a32d11i71s22l24a34v 67M55i93k77a 1841749314174

Dodnes nádherné éro, i když A 380 je větší a jistě impozantní, ale eleganci a krásu B 747 už těžko někdo překoná.

0/0
16.2.2014 12:53

R77e35g94i23n94e 17M17a56r38t79i57n 6582268320708

Hm. Zajímavé, Boeing sám považuje 737 za hezčí.:-)

0/0
16.2.2014 14:43

O96n37d96r44a 37Z24d25r59a76h13a23l 4735880875891

tak ono to je clovek od cleveka..me se treba taky vic libi 747. 737 je jenom trubka s kridly :D

0/0
16.2.2014 19:51

L46i46b62o27r 47H53o52s57a78k 3515202744716

Nerika se TU-144 spis Konkordskij? :-)

+1/0
16.2.2014 10:13

T91o64m65á17š 44M83a95c49e86j40k92a 6921622747277

Ale údajne zbytečne, jeho konstrukce byla jiná.

+2/0
16.2.2014 14:56

J20a81n 43J27e68ž48e43k 3211945977845

"Já jsem mezitím vysvětloval Novožilovovi podstatu zavěšování motorů pod křídly. .... Za několik měsíců jsem od něho dostal plaketu, na níž byl Il-86 s motory pod křídly, jak letí nad Moskvou."

Tohle nějak nechápu. Il-86 letěl poprvé v roce 1976. Před tím už létalo spousta jiných letadel s motory pod křídly. To nám chce autor tvrdit, že Rusové se naučili dávat motory pod křídlo od Boeingu až v polovině sedmdesátých let? A co třeba Il-76, který letěl poprvé v roce 1971 (OK, to byl hornoplošník). A co třeba bombardér Il-28 z padesátých let...?

+1/0
16.2.2014 8:49

P27ř54e79m27y91s26l 48Č52u67l22í46k 8160383142910

Jestliže se sešli v polovině 60tých let, tak nejspíše po pár měsících měli Rusové rozhodnuto o této technologii a vyrobili plaketu Il-86 s motory pod křídly na gondolách, nikoli rovnou letadlo. Il-28 nemá motory na gondolách, technologie uchycení motorů nikoli přímo na křídlo, ale zavěšení pod křídlo na gondolu  je to, o čem se bavili.

0/0
16.2.2014 9:29

J50a58n 16J68e34ž84e77k 3341475967175

Ještě v roce 1971 byl širokotrupý nástupce Il-62 prezentován ve stejné koncepci jako Il-62, tj. čisté křídlo, motory vzadu. Ale zároveň v tu dobu už Il-76 s motory pod křídly letěl.

Ano, dobrá Il-28 tedy není správný příklad. Co třeba prototyp Il-22, co letěl už v 1947?

A aby bylo jasno, já nijak nebráním Rusy. Spíš chci vědět, co tím autor článku myslel.

0/0
16.2.2014 11:33

P92ř16e33m57y53s69l 18Č59u66l51í68k 8690473752530

Il-22 také nemá motory na gondalách, rozhodně ne tak podvěšené. Nějaký technický fígl v tom bude. Nejsem odborník na toto téma, ale u dopravních letadel tato koncepce zvítězila nad motory na zádi a v křídlech, např. TU-104 a Comet. V TU-104 jsem letěl a byl to hodně velký rachot. Minimálně z hlediska hluku jsou ty  gondoly dobré.

0/0
16.2.2014 11:53

J19a17n 15J72e74ž15e22k 3761965837155

Já nerozebírám technické fígle. Prostě si myslím, že v článku je vznik konceptu Il-86 podán trochu jako "urban legend", což by na technet.cz nemělo být. Otázka je, zda takhle "plácal" přímo Sutter, nebo si to trochu přibásnil Pacner.

0/0
16.2.2014 12:04

G36a73b98r49i29e41l 29H84o33r42t28e20n 9681769963774

"byl jmenován předsedou vládní komise, která měla vyšetřit příčinu havárie raketoplánu Challenger" - předsedou byl William Rogers, bývalý náměstek ministra obrany USA, pokud mě paměť neklame. A odhalení chyb při testování taky nebylo "okamžitě", trvalo několik týdnů, než se k tomu propracovali...

0/0
16.2.2014 0:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.