Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Muž, který rozhodoval o Jumbo Jetu a vyšetřoval havárii Challengeru

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém. Jak nacpat do letadla více cestujících. Konstrukci nového letadla dostal na starost Joe Sutter.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M62a23r39t39i88n 98Č71i55s10l58á77k 5508125821393

...myslím,  že to s B747 bylo trošku jinak. Podle mne soutěžil Boeing o zakázku USAF na transportní letadlo a zakázku nakonec vyhrála C5x Galaxy a Boeing pak udělal z B747 dopravní letadlo, aby nezkrachoval. Pokud se nepletu tak prototyp neměl okna na hlavní palubě. Horní paluba byla určena pro přepravu obsluhy nákladu...:-P

0/0
26.2.2014 19:48

R97e31g36i78n52e 52M47a42r78t97i34n 6932458740218

:-P:-P:-P

Kecy.

CITACE:

Zatímco Britové a Francouzi soupeřili s Rusy ve stavbě nadzvukového dopravního letadla, v Boeingu řešili jiný problém.RvRv

Byla neděle 9. února 1969 dopoledne. Po ...?

A teď skutečnost:!! http://cs.wikipedia.org/wiki/Boeing_2707 Boeing 2707 byl projekt amerického nadzvukového dopravního letadla. Skupina Boeing jej začala vyvíjet v roce 1967 jako reakci na francouzsko-britský Concorde. První zkušební lety byly plánovány na rok 1970

+1/0
16.2.2014 14:31

J20a45n 16K73ř19í39ž 6735103445408

...já jen malilinkatou vsuvku - jsem zvědav,kdy bude požadavek na létadlo s ještě větší kapacitou.

Tisíc,dva tisíce,šest tisíc lidí.

Případně ještě větší.;-D

0/0
16.2.2014 17:44


P59a80v90e34l 75S18e60d75l19a51c60e37k 4748439526149

To jesice pravda, ale Boeing 2707 zustal jen na papire, vyroben nebyl ani prototyp. Narozdil od Concordu ci TU144 ktere se dockali vyroby.

0/0
16.2.2014 19:02

R67e69g68i60n92e 11M43a80r76t54i25n 6802388780268

Jde o to, že Boeing nekašlal na supersonik (jak vyznívá z článku), naopak obrovsky se snažil ho vyvinout, jak zadal prezident J.F.Kenedy. Takže také soupeřil.:-)

0/0
16.2.2014 19:10

R78e98g74i85n69e 62M50a67r88t84i65n 6482838920178

oprava J.F.Kennedy

0/0
16.2.2014 19:11

M26a50r26t55i96n 87N37e32r19m24u55t 9297467278729

Co jsem pochopil z dokumentů, tak Jumbo bylo provizorium určené k překlenutí právě té doby, než se postaví nadzvuk a k pozdějšímu předělání pro nákladní lety, protože budoucnost osobní přepravy byla viděna právě v nadzvuku. Nakonec - nic není stálejší než provizorium (podobně jako B-52)

0/0
16.2.2014 21:16

R61e68g93i81n89e 40M59a74r90t90i88n 6752968440718

Boeing 747 pro osbní dopravu vznikl jako vedlejší produkt vývoje vysoko kapacitní přepravy materiálu a vojáků na bojiště ve Vietnamu.

Energetická krize stopla vývoj supersoniku Boeing 2707 + chtěli Mach 3 a neměli na to materiál. Titan byl ve své době strašně nákladný (armáda  měla prototyp XB-70 Valkyrie).

0/0
17.2.2014 6:37

L67a33d11i86s58l47a53v 36M22i69k47a 1471749624414

Dodnes nádherné éro, i když A 380 je větší a jistě impozantní, ale eleganci a krásu B 747 už těžko někdo překoná.

0/0
16.2.2014 12:53

R54e19g34i85n89e 51M63a15r98t60i35n 6732518770898

Hm. Zajímavé, Boeing sám považuje 737 za hezčí.:-)

0/0
16.2.2014 14:43

O55n62d38r67a 17Z32d52r85a32h62a31l 4535500115441

tak ono to je clovek od cleveka..me se treba taky vic libi 747. 737 je jenom trubka s kridly :D

0/0
16.2.2014 19:51

L98i13b79o47r 86H80o98s66a88k 3415612584586

Nerika se TU-144 spis Konkordskij? :-)

+1/0
16.2.2014 10:13

T28o46m67á71š 29M33a41c17e48j28k51a 6161692817457

Ale údajne zbytečne, jeho konstrukce byla jiná.

+2/0
16.2.2014 14:56

J98a53n 83J42e39ž73e69k 3361375437385

"Já jsem mezitím vysvětloval Novožilovovi podstatu zavěšování motorů pod křídly. .... Za několik měsíců jsem od něho dostal plaketu, na níž byl Il-86 s motory pod křídly, jak letí nad Moskvou."

Tohle nějak nechápu. Il-86 letěl poprvé v roce 1976. Před tím už létalo spousta jiných letadel s motory pod křídly. To nám chce autor tvrdit, že Rusové se naučili dávat motory pod křídlo od Boeingu až v polovině sedmdesátých let? A co třeba Il-76, který letěl poprvé v roce 1971 (OK, to byl hornoplošník). A co třeba bombardér Il-28 z padesátých let...?

+1/0
16.2.2014 8:49

P86ř17e56m85y10s61l 44Č18u27l62í49k 8900283692880

Jestliže se sešli v polovině 60tých let, tak nejspíše po pár měsících měli Rusové rozhodnuto o této technologii a vyrobili plaketu Il-86 s motory pod křídly na gondolách, nikoli rovnou letadlo. Il-28 nemá motory na gondolách, technologie uchycení motorů nikoli přímo na křídlo, ale zavěšení pod křídlo na gondolu  je to, o čem se bavili.

0/0
16.2.2014 9:29

J71a73n 70J38e60ž29e57k 3191405377905

Ještě v roce 1971 byl širokotrupý nástupce Il-62 prezentován ve stejné koncepci jako Il-62, tj. čisté křídlo, motory vzadu. Ale zároveň v tu dobu už Il-76 s motory pod křídly letěl.

Ano, dobrá Il-28 tedy není správný příklad. Co třeba prototyp Il-22, co letěl už v 1947?

A aby bylo jasno, já nijak nebráním Rusy. Spíš chci vědět, co tím autor článku myslel.

0/0
16.2.2014 11:33

P83ř20e98m81y40s43l 59Č83u80l82í63k 8450663782880

Il-22 také nemá motory na gondalách, rozhodně ne tak podvěšené. Nějaký technický fígl v tom bude. Nejsem odborník na toto téma, ale u dopravních letadel tato koncepce zvítězila nad motory na zádi a v křídlech, např. TU-104 a Comet. V TU-104 jsem letěl a byl to hodně velký rachot. Minimálně z hlediska hluku jsou ty  gondoly dobré.

0/0
16.2.2014 11:53

J82a51n 66J47e87ž50e71k 3741455917255

Já nerozebírám technické fígle. Prostě si myslím, že v článku je vznik konceptu Il-86 podán trochu jako "urban legend", což by na technet.cz nemělo být. Otázka je, zda takhle "plácal" přímo Sutter, nebo si to trochu přibásnil Pacner.

0/0
16.2.2014 12:04

G77a39b91r45i38e55l 94H13o94r71t17e37n 9141589703464

"byl jmenován předsedou vládní komise, která měla vyšetřit příčinu havárie raketoplánu Challenger" - předsedou byl William Rogers, bývalý náměstek ministra obrany USA, pokud mě paměť neklame. A odhalení chyb při testování taky nebylo "okamžitě", trvalo několik týdnů, než se k tomu propracovali...

0/0
16.2.2014 0:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.