Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zapomenutá námořní tragédie: Zbabělý kapitán poslal na smrt 448 lidí

Jako jedna z prvních lodí na světě byla Cimbria vybavena bezpečnostními vodotěsnými dveřmi. Měly zabránit rychlému zaplavení v případě havárie. Nezabránily. Ve čtvrtek 18. ledna 1883 šla ke dnu i s většinou cestujících a posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R19u82d26o88l16f 62D23o25v16i34č57í93n 1979706515662

Celkom fajn článok, akurát že prvá polovica úplne zbytočný balast, už ma to prestávalo baviť...

0/0
25.2.2014 0:04
Foto

P98a46v22e61l 95M81a23r96t50i65n66e40k 9345705771953

Vyborny clanek. jen ten nadpis. Na Technetu se clanky prodavaji jinak, nejen podle bulvarnosti. Piste dal, namorni plavba mozna neni tak vdecne tema, jako letectvi, ale dejiny jsou zajimavejsi - a hlavne delsi.

0/−1
23.2.2014 2:03

A92d52a80m 85R43y58c42h47l46ý 1518267509323

Skvělý článek, možná lepší příběh pro film než Titanic....

+4/−1
20.2.2014 23:23

M48a71r67t36i43n 22W46a71l81l60n21e41r 6605310754380

I ja se musim pripojit s podekovanim za zajimave cteni.

+1/−1
20.2.2014 22:18

J52i46ř19í 41N14o22v22o37t92n33ý 6618981705450

Díky za super článek, zapomenutá tragédie,

+8/−1
20.2.2014 17:14

O55n58d74ř34e81j 39K32u28d87r98n94a 9456807215298

Dobrý článek, špatný titulek.

+18/−1
20.2.2014 14:03

J63a67k30u89b 10S36ú19k21e37n20í20k 1788440739

Na iDnesu musí psát titulky někdo jiný než články. A popravdě, toho člověka by měli vyhodit:-/ Jinak článek R^

+3/0
20.2.2014 22:18

O43n51d11ř26e32j 84P86o58š31t97a 7574507524517

Dobré počteníčko. Díky

+2/−1
20.2.2014 11:50

Z72d60e91n91ě57k 68T72e42s60n72e60r 1336271489633

Mimochodem autore, proč není v článku uvedeno, jak se tedy projevil zbabělý kapitán Cimbrie, když už se to vešlo do titulku?

+2/−1
20.2.2014 11:17
Foto

P54e47t64r 88K75r85e81n71ž60e93l61o97k 5659207

Taky jsem to hledal, ale jestli to nakonec nebude tak, že se v titulku jedná o kapitána lodi Sultan. Pochybuju, že za těch 10 minut se kapitán Cimbrie mohl nějak zbaběle či nezbaběle zachovat ...

+11/0
20.2.2014 11:20

F79i46l58i62p 58T28ř44e61b50a 6163110238706

Taky myslím, že jde o Cuttlina.

+4/0
20.2.2014 11:47

Z89d77e98n83ě31k 41T20e66s19n80e63r 1706781229653

To mne taky napadlo, ale poté je článek ještě tendenčnější, než jsem se obával. Tento případ bývá často rozebírán při kapitánských zkouškách, kapitán Cimbrie porušil celou řadu předpisů* (nedal přednost lodi zprava, nedostatečně používal zvukovou signalizaci, plul příliš rychle, nebyly uzavřeny bezpečnostní přepážky, ač to situace vyžadovala) naproti tomu Cuttlin měl v daný moment prakticky neovladatelnou loď, takže ani pomoci nemohl bez toho, že by Cimbrii znovu ohrozil, navíc měl menší a zastaralejší plavidlo - jenže vyvázl lépe, protože Britové jsou námořníci...

+6/−4
20.2.2014 13:07

S39t93a91n58i91s94l12a19v 12M14o81k86r22ý 8487462506272

Nemam zadne zkusenosti s rizenim lodi, takze se ptam vazne. Jak mohl dat prednost zprava kdyz byla takova mlha ze bylo videt na par metru? A pokud jsem pochopil dobre text, tak CImbrii jela tak pomalu jak jen to slo, kdyby jela pomaleji, kormidlo by nezabiralo a lod by byla neovladatelna. Prosim tedy o vysvetleni co mel kapitan Cimbrie tedy spravne delat,

+4/0
20.2.2014 13:30

Z85d18e82n87ě38k 62T51e41s55n38e26r 1756781499913

Přednost zprava je otázka ani ne tak přednosti samotné (byť ta bude mít (mlhou umenšený) význam z hlediska zavinění), jako toho, jak měl postupovat v okamžiku blížíce se kolize (kam uhnout a pod).

Cimbria právě zřejmě pomalu neplula, protože jinak by díra v boku nebyla tak velká a podle samotných zachráněných se i v okamžiku pohybovala znatelnou rychlostí. Z následků na boku bylo spočítáno, že reálně plula více, než 5 uzlů, přičemž k ovladatelnosti kormidla by stačily max. 2 (spíš ještě méně)

Kapitán měl tedy jet pomaleji, častěji troubit a rychleji reagovat, když parník zjistil, případně i přijmout preventivní bezpečnostní opatření (čluny k vodě, přepážky uzavřít, když byl v úseku s hustou dopravou a ostrovy v takové mlze.

Samozřejmě z tepla domova se to radí:)

+1/0
20.2.2014 15:39

Z87d50e68n91ě23k 15T20e60s87n72e26r 1956191919733

abych byl objektivní - kapitán britské lodi mohl a měl, což shledala i admiralita Admiralita vyslat své čluny na kontrolu či pomoc, ale Cullin se hájil tím, že předpokládal, že když jeho loď je schopná plavby, tak "supermoderní" a špičkově vybavená loď bude zcela v pořádku... dá se tak říct, že to jsou hlavně oběti novinářského přehánění...

+3/−1
20.2.2014 15:41

P25e90t94r 54I86s90k83r13a 7871617463306

Pane Tesnere, popravdě kapitán nejsem, ale svého času jsem si některé základní věci dohledal. Platí pravidlo, že větší plavidlo má přednost před menším, tedy podle toho by měla přednost německá loď. Diskutujete tedy pravidla té doby, nebo mi něco uniklo?

+2/−1
21.2.2014 18:00

Z75d29e33n69ě19k 25T41e27s30n34e40r 1406651969453

Tohle pravidlo neplatí a nikdy neplatilo! To je úplný nesmysl, dnes je systém předností odvozen z manévrovacích schopností lodí, kodifikován v COLREGu, a ten vychází z dříve platných zásad a sjednocuje je. Nicméně z tohoto hlediska byly obě dvě plavidla ve stejné kategorii - běžná motorová loď, tedy se uplatnilo pravidlo přednosti zprava.

0/0
22.2.2014 13:34

F66i90l29i69p 76G25a63l43a70š 2877867654878

No mám pocit, že jste asi byl o toho soudu tenkrát, protože to co jste napsal je jak vystřižené z vyšetřovaní zmiňované admirality, která chce hodit špínu na ty co se nemohou bránit..

+1/0
20.2.2014 13:48

M10i87c32h70a47l 85P85a90v78l57á84t 9773873674429

A v clanku se zase docteme v podstate to, co psal tehdejsi nemecky (a zprostredkovane i nas domaci) tisk. Takze kazdy muze posoudit, co je realite blizsi. :o)

(A zminka o ponorkarich to jen pekne ilustruje.)

0/0
20.2.2014 15:27

Z83d35e96n19ě30k 98T63e43s20n46e81r 1856151409453

Spisy jsou dochované (minimálně odůvodnění rozhodnutí) a používají se jako studijní materiál, takže patří k těm známějším.

0/0
20.2.2014 15:34

D13a30v25i52d 94Z58a86h54r53a74d28n86í80č23e40k 3117447406381

Opět supr článek. Díky

+7/−1
20.2.2014 10:49

R46e61n66é 86C11v54r88k51a49l 9846429546506

Děkuji. Zajímavý článek o události, kterou jsem neznal a přitom vrhá dost jiný pohled na vzájemné anglo-německé vztahy na moři...

+4/−1
20.2.2014 10:33

Z87d57e41n41ě82k 39T79e87s40n60e77r 1316481859333

Moc ne, popis rozepří mezi oběma loďmi je tendenční, Admiralita věc vyšetřovala vcelku důkladně a na straně Cimbrie byla celá řada pochybení, včetně toho, že vůbec nevyužili systémy, které měli k záchraně lodi...

+4/0
20.2.2014 11:12

A41l75e15š 53J49a52v73ů58r12e74k 2362109540730

zajimave cteni

0/−1
20.2.2014 10:09
Foto

J54a98n 13K85a69d55r48a39b11a 7307555102779

Pěkný článek, do Ameriky se na této lodi plavili 1881 mí příbuzní...

+1/−1
20.2.2014 9:11

A67l39e27š 11J77a23v22ů46r95e44k 2882809910840

ti indiani ???? ;-D . Sorry, nedalo me to.:-)

+1/0
20.2.2014 10:09

O81l15i41v37e64r 35N87e36u73m17a75n10n 3550316209

Nejspis se teda na ten clun prece jen probili ;-D

0/0
20.2.2014 10:13
Foto

J30a14n 74K80a22d55r56a33b61a 7247635582389

Loď se potopila pár let potom co tam mí příbuzní jeli:-)a cestovali z tehdejšího Rakousko-Uherska, takže to indiáni snad nebyli:-)

0/0
20.2.2014 10:40

M65i28c21h10a87e49l 17K12o45n94e66č72n14ý 6592633279549

Po delší době na I dnes pěkný článek. DíkyR^

+1/−1
20.2.2014 8:45
Foto

P55e12t90r 41P30r63o75c35h44á61z29k89a 3762786362694

Zajímavé čtení.Děkuji.

+2/−1
20.2.2014 5:58

L69u25k72á29š 35M91e53d84v25ě62d 5402708319573

Děkuji za hezký článekR^

+27/0
20.2.2014 1:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.