Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zapomenutá námořní tragédie: Zbabělý kapitán poslal na smrt 448 lidí

Jako jedna z prvních lodí na světě byla Cimbria vybavena bezpečnostními vodotěsnými dveřmi. Měly zabránit rychlému zaplavení v případě havárie. Nezabránily. Ve čtvrtek 18. ledna 1883 šla ke dnu i s většinou cestujících a posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R39u93d71o52l72f 20D80o57v17i15č98í61n 1599116255492

Celkom fajn článok, akurát že prvá polovica úplne zbytočný balast, už ma to prestávalo baviť...

0/0
25.2.2014 0:04
Foto

P26a11v90e55l 39M87a39r76t11i66n70e29k 9175955591973

Vyborny clanek. jen ten nadpis. Na Technetu se clanky prodavaji jinak, nejen podle bulvarnosti. Piste dal, namorni plavba mozna neni tak vdecne tema, jako letectvi, ale dejiny jsou zajimavejsi - a hlavne delsi.

0/−1
23.2.2014 2:03

A94d89a19m 46R70y70c57h50l50ý 1338987989823

Skvělý článek, možná lepší příběh pro film než Titanic....

+4/−1
20.2.2014 23:23


M55a94r78t24i60n 20W11a50l60l84n48e84r 6355800114620

I ja se musim pripojit s podekovanim za zajimave cteni.

+1/−1
20.2.2014 22:18

J39i17ř83í 15N98o77v13o15t46n34ý 6658891885140

Díky za super článek, zapomenutá tragédie,

+8/−1
20.2.2014 17:14

O78n12d89ř91e75j 85K69u66d76r88n75a 9926947215158

Dobrý článek, špatný titulek.

+18/−1
20.2.2014 14:03

J40a34k46u91b 59S60ú28k30e95n91í63k 1298910549

Na iDnesu musí psát titulky někdo jiný než články. A popravdě, toho člověka by měli vyhodit:-/ Jinak článek R^

+3/0
20.2.2014 22:18

O92n42d21ř74e66j 88P37o78š94t55a 7644697794557

Dobré počteníčko. Díky

+2/−1
20.2.2014 11:50

Z64d83e13n85ě49k 84T53e78s71n57e76r 1396211239623

Mimochodem autore, proč není v článku uvedeno, jak se tedy projevil zbabělý kapitán Cimbrie, když už se to vešlo do titulku?

+2/−1
20.2.2014 11:17
Foto

P23e80t39r 14K95r96e43n20ž18e91l35o65k 5549807

Taky jsem to hledal, ale jestli to nakonec nebude tak, že se v titulku jedná o kapitána lodi Sultan. Pochybuju, že za těch 10 minut se kapitán Cimbrie mohl nějak zbaběle či nezbaběle zachovat ...

+11/0
20.2.2014 11:20

F67i29l11i83p 87T18ř82e39b50a 6483620508966

Taky myslím, že jde o Cuttlina.

+4/0
20.2.2014 11:47

Z45d77e63n57ě96k 12T23e49s74n95e49r 1776711769743

To mne taky napadlo, ale poté je článek ještě tendenčnější, než jsem se obával. Tento případ bývá často rozebírán při kapitánských zkouškách, kapitán Cimbrie porušil celou řadu předpisů* (nedal přednost lodi zprava, nedostatečně používal zvukovou signalizaci, plul příliš rychle, nebyly uzavřeny bezpečnostní přepážky, ač to situace vyžadovala) naproti tomu Cuttlin měl v daný moment prakticky neovladatelnou loď, takže ani pomoci nemohl bez toho, že by Cimbrii znovu ohrozil, navíc měl menší a zastaralejší plavidlo - jenže vyvázl lépe, protože Britové jsou námořníci...

+6/−4
20.2.2014 13:07

S29t56a98n46i90s38l74a21v 97M75o62k25r60ý 8987412646182

Nemam zadne zkusenosti s rizenim lodi, takze se ptam vazne. Jak mohl dat prednost zprava kdyz byla takova mlha ze bylo videt na par metru? A pokud jsem pochopil dobre text, tak CImbrii jela tak pomalu jak jen to slo, kdyby jela pomaleji, kormidlo by nezabiralo a lod by byla neovladatelna. Prosim tedy o vysvetleni co mel kapitan Cimbrie tedy spravne delat,

+4/0
20.2.2014 13:30

Z56d28e70n43ě42k 71T77e66s18n89e39r 1546881849223

Přednost zprava je otázka ani ne tak přednosti samotné (byť ta bude mít (mlhou umenšený) význam z hlediska zavinění), jako toho, jak měl postupovat v okamžiku blížíce se kolize (kam uhnout a pod).

Cimbria právě zřejmě pomalu neplula, protože jinak by díra v boku nebyla tak velká a podle samotných zachráněných se i v okamžiku pohybovala znatelnou rychlostí. Z následků na boku bylo spočítáno, že reálně plula více, než 5 uzlů, přičemž k ovladatelnosti kormidla by stačily max. 2 (spíš ještě méně)

Kapitán měl tedy jet pomaleji, častěji troubit a rychleji reagovat, když parník zjistil, případně i přijmout preventivní bezpečnostní opatření (čluny k vodě, přepážky uzavřít, když byl v úseku s hustou dopravou a ostrovy v takové mlze.

Samozřejmě z tepla domova se to radí:)

+1/0
20.2.2014 15:39

Z55d66e77n50ě17k 96T41e49s26n17e30r 1246341339553

abych byl objektivní - kapitán britské lodi mohl a měl, což shledala i admiralita Admiralita vyslat své čluny na kontrolu či pomoc, ale Cullin se hájil tím, že předpokládal, že když jeho loď je schopná plavby, tak "supermoderní" a špičkově vybavená loď bude zcela v pořádku... dá se tak říct, že to jsou hlavně oběti novinářského přehánění...

+3/−1
20.2.2014 15:41

P85e63t29r 62I77s57k38r92a 7951347943906

Pane Tesnere, popravdě kapitán nejsem, ale svého času jsem si některé základní věci dohledal. Platí pravidlo, že větší plavidlo má přednost před menším, tedy podle toho by měla přednost německá loď. Diskutujete tedy pravidla té doby, nebo mi něco uniklo?

+2/−1
21.2.2014 18:00

Z10d79e50n61ě39k 83T78e23s19n10e18r 1786961439303

Tohle pravidlo neplatí a nikdy neplatilo! To je úplný nesmysl, dnes je systém předností odvozen z manévrovacích schopností lodí, kodifikován v COLREGu, a ten vychází z dříve platných zásad a sjednocuje je. Nicméně z tohoto hlediska byly obě dvě plavidla ve stejné kategorii - běžná motorová loď, tedy se uplatnilo pravidlo přednosti zprava.

0/0
22.2.2014 13:34

F93i93l67i17p 75G51a95l16a27š 2897877864328

No mám pocit, že jste asi byl o toho soudu tenkrát, protože to co jste napsal je jak vystřižené z vyšetřovaní zmiňované admirality, která chce hodit špínu na ty co se nemohou bránit..

+1/0
20.2.2014 13:48

M51i11c24h32a47l 60P86a33v73l92á91t 9953223864369

A v clanku se zase docteme v podstate to, co psal tehdejsi nemecky (a zprostredkovane i nas domaci) tisk. Takze kazdy muze posoudit, co je realite blizsi. :o)

(A zminka o ponorkarich to jen pekne ilustruje.)

0/0
20.2.2014 15:27

Z60d32e74n15ě45k 17T67e13s45n75e13r 1166491929273

Spisy jsou dochované (minimálně odůvodnění rozhodnutí) a používají se jako studijní materiál, takže patří k těm známějším.

0/0
20.2.2014 15:34

D86a45v91i81d 10Z32a73h56r56a31d37n83í86č35e64k 3707987476891

Opět supr článek. Díky

+7/−1
20.2.2014 10:49

R66e34n72é 11C50v40r68k11a91l 9586899146656

Děkuji. Zajímavý článek o události, kterou jsem neznal a přitom vrhá dost jiný pohled na vzájemné anglo-německé vztahy na moři...

+4/−1
20.2.2014 10:33

Z94d89e16n65ě41k 51T86e88s69n64e50r 1426431659373

Moc ne, popis rozepří mezi oběma loďmi je tendenční, Admiralita věc vyšetřovala vcelku důkladně a na straně Cimbrie byla celá řada pochybení, včetně toho, že vůbec nevyužili systémy, které měli k záchraně lodi...

+4/0
20.2.2014 11:12

A43l44e83š 53J25a44v36ů32r95e38k 2362509570440

zajimave cteni

0/−1
20.2.2014 10:09

J83a85n 90K79a94d49r30a97b30a 7357255922749

Pěkný článek, do Ameriky se na této lodi plavili 1881 mí příbuzní...

+1/−1
20.2.2014 9:11

A31l96e50š 15J21a14v27ů52r56e73k 2142229840100

ti indiani ???? ;-D . Sorry, nedalo me to.:-)

+1/0
20.2.2014 10:09

O49l85i67v20e25r 71N94e94u42m53a91n38n 3540336269

Nejspis se teda na ten clun prece jen probili ;-D

0/0
20.2.2014 10:13

J90a36n 78K21a32d51r31a55b52a 7677405422729

Loď se potopila pár let potom co tam mí příbuzní jeli:-)a cestovali z tehdejšího Rakousko-Uherska, takže to indiáni snad nebyli:-)

0/0
20.2.2014 10:40

M88i90c57h36a13e20l 75K73o14n43e87č23n63ý 6982553289589

Po delší době na I dnes pěkný článek. DíkyR^

+1/−1
20.2.2014 8:45
Foto

P68e45t86r 20P82r84o22c63h58á96z38k20a 3922166802834

Zajímavé čtení.Děkuji.

+2/−1
20.2.2014 5:58

L81u40k43á97š 72M79e84d87v38ě80d 5532938979673

Děkuji za hezký článekR^

+27/0
20.2.2014 1:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.