Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zapomenutá námořní tragédie: Zbabělý kapitán poslal na smrt 448 lidí

Jako jedna z prvních lodí na světě byla Cimbria vybavena bezpečnostními vodotěsnými dveřmi. Měly zabránit rychlému zaplavení v případě havárie. Nezabránily. Ve čtvrtek 18. ledna 1883 šla ke dnu i s většinou cestujících a posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R55u46d42o21l49f 31D47o84v67i97č46í52n 1639236265802

Celkom fajn článok, akurát že prvá polovica úplne zbytočný balast, už ma to prestávalo baviť...

0/0
25.2.2014 0:04
Foto

P76a41v69e92l 38M66a69r30t87i72n54e47k 9185925311313

Vyborny clanek. jen ten nadpis. Na Technetu se clanky prodavaji jinak, nejen podle bulvarnosti. Piste dal, namorni plavba mozna neni tak vdecne tema, jako letectvi, ale dejiny jsou zajimavejsi - a hlavne delsi.

0/−1
23.2.2014 2:03

A66d51a70m 50R32y75c20h66l13ý 1768637709743

Skvělý článek, možná lepší příběh pro film než Titanic....

+4/−1
20.2.2014 23:23

M17a44r48t58i58n 11W94a46l47l14n38e64r 6645790784370

I ja se musim pripojit s podekovanim za zajimave cteni.

+1/−1
20.2.2014 22:18

J18i27ř96í 77N58o78v19o75t17n86ý 6558191125510

Díky za super článek, zapomenutá tragédie,

+8/−1
20.2.2014 17:14

O67n25d46ř54e77j 15K50u69d54r32n56a 9236327135228

Dobrý článek, špatný titulek.

+18/−1
20.2.2014 14:03

J91a31k79u72b 28S98ú48k97e15n94í37k 1178390409

Na iDnesu musí psát titulky někdo jiný než články. A popravdě, toho člověka by měli vyhodit:-/ Jinak článek R^

+3/0
20.2.2014 22:18

O45n66d38ř37e30j 76P19o69š75t85a 7504117594327

Dobré počteníčko. Díky

+2/−1
20.2.2014 11:50

Z84d25e73n80ě40k 96T44e15s89n70e27r 1316951359613

Mimochodem autore, proč není v článku uvedeno, jak se tedy projevil zbabělý kapitán Cimbrie, když už se to vešlo do titulku?

+2/−1
20.2.2014 11:17
Foto

P30e87t39r 11K10r64e92n70ž31e67l21o20k 5739957

Taky jsem to hledal, ale jestli to nakonec nebude tak, že se v titulku jedná o kapitána lodi Sultan. Pochybuju, že za těch 10 minut se kapitán Cimbrie mohl nějak zbaběle či nezbaběle zachovat ...

+11/0
20.2.2014 11:20

F47i94l76i43p 58T75ř86e26b83a 6163480478206

Taky myslím, že jde o Cuttlina.

+4/0
20.2.2014 11:47

Z64d73e73n92ě27k 39T97e95s79n13e34r 1306351339933

To mne taky napadlo, ale poté je článek ještě tendenčnější, než jsem se obával. Tento případ bývá často rozebírán při kapitánských zkouškách, kapitán Cimbrie porušil celou řadu předpisů* (nedal přednost lodi zprava, nedostatečně používal zvukovou signalizaci, plul příliš rychle, nebyly uzavřeny bezpečnostní přepážky, ač to situace vyžadovala) naproti tomu Cuttlin měl v daný moment prakticky neovladatelnou loď, takže ani pomoci nemohl bez toho, že by Cimbrii znovu ohrozil, navíc měl menší a zastaralejší plavidlo - jenže vyvázl lépe, protože Britové jsou námořníci...

+6/−4
20.2.2014 13:07

S84t51a38n96i78s22l28a49v 59M19o84k60r64ý 8827922616662

Nemam zadne zkusenosti s rizenim lodi, takze se ptam vazne. Jak mohl dat prednost zprava kdyz byla takova mlha ze bylo videt na par metru? A pokud jsem pochopil dobre text, tak CImbrii jela tak pomalu jak jen to slo, kdyby jela pomaleji, kormidlo by nezabiralo a lod by byla neovladatelna. Prosim tedy o vysvetleni co mel kapitan Cimbrie tedy spravne delat,

+4/0
20.2.2014 13:30

Z50d87e16n53ě47k 61T72e72s63n41e73r 1306831269283

Přednost zprava je otázka ani ne tak přednosti samotné (byť ta bude mít (mlhou umenšený) význam z hlediska zavinění), jako toho, jak měl postupovat v okamžiku blížíce se kolize (kam uhnout a pod).

Cimbria právě zřejmě pomalu neplula, protože jinak by díra v boku nebyla tak velká a podle samotných zachráněných se i v okamžiku pohybovala znatelnou rychlostí. Z následků na boku bylo spočítáno, že reálně plula více, než 5 uzlů, přičemž k ovladatelnosti kormidla by stačily max. 2 (spíš ještě méně)

Kapitán měl tedy jet pomaleji, častěji troubit a rychleji reagovat, když parník zjistil, případně i přijmout preventivní bezpečnostní opatření (čluny k vodě, přepážky uzavřít, když byl v úseku s hustou dopravou a ostrovy v takové mlze.

Samozřejmě z tepla domova se to radí:)

+1/0
20.2.2014 15:39

Z76d89e46n80ě80k 28T21e85s69n87e32r 1636301609853

abych byl objektivní - kapitán britské lodi mohl a měl, což shledala i admiralita Admiralita vyslat své čluny na kontrolu či pomoc, ale Cullin se hájil tím, že předpokládal, že když jeho loď je schopná plavby, tak "supermoderní" a špičkově vybavená loď bude zcela v pořádku... dá se tak říct, že to jsou hlavně oběti novinářského přehánění...

+3/−1
20.2.2014 15:41

P76e39t53r 25I44s73k68r21a 7911887713556

Pane Tesnere, popravdě kapitán nejsem, ale svého času jsem si některé základní věci dohledal. Platí pravidlo, že větší plavidlo má přednost před menším, tedy podle toho by měla přednost německá loď. Diskutujete tedy pravidla té doby, nebo mi něco uniklo?

+2/−1
21.2.2014 18:00

Z89d15e74n11ě97k 45T22e96s33n18e71r 1776501329213

Tohle pravidlo neplatí a nikdy neplatilo! To je úplný nesmysl, dnes je systém předností odvozen z manévrovacích schopností lodí, kodifikován v COLREGu, a ten vychází z dříve platných zásad a sjednocuje je. Nicméně z tohoto hlediska byly obě dvě plavidla ve stejné kategorii - běžná motorová loď, tedy se uplatnilo pravidlo přednosti zprava.

0/0
22.2.2014 13:34

F25i17l65i79p 54G60a76l70a84š 2977297954678

No mám pocit, že jste asi byl o toho soudu tenkrát, protože to co jste napsal je jak vystřižené z vyšetřovaní zmiňované admirality, která chce hodit špínu na ty co se nemohou bránit..

+1/0
20.2.2014 13:48

M29i20c30h33a78l 89P66a44v27l90á60t 9303613334739

A v clanku se zase docteme v podstate to, co psal tehdejsi nemecky (a zprostredkovane i nas domaci) tisk. Takze kazdy muze posoudit, co je realite blizsi. :o)

(A zminka o ponorkarich to jen pekne ilustruje.)

0/0
20.2.2014 15:27

Z58d54e63n30ě12k 10T38e24s70n23e59r 1226871649363

Spisy jsou dochované (minimálně odůvodnění rozhodnutí) a používají se jako studijní materiál, takže patří k těm známějším.

0/0
20.2.2014 15:34

D31a97v20i20d 77Z81a85h60r69a81d55n76í32č70e49k 3907897456921

Opět supr článek. Díky

+7/−1
20.2.2014 10:49

R37e86n70é 55C82v77r55k61a75l 9696589866656

Děkuji. Zajímavý článek o události, kterou jsem neznal a přitom vrhá dost jiný pohled na vzájemné anglo-německé vztahy na moři...

+4/−1
20.2.2014 10:33

Z16d13e29n46ě69k 48T44e19s31n32e64r 1196911329563

Moc ne, popis rozepří mezi oběma loďmi je tendenční, Admiralita věc vyšetřovala vcelku důkladně a na straně Cimbrie byla celá řada pochybení, včetně toho, že vůbec nevyužili systémy, které měli k záchraně lodi...

+4/0
20.2.2014 11:12

A37l19e53š 77J66a21v41ů64r81e17k 2292749840540

zajimave cteni

0/−1
20.2.2014 10:09
Foto

J97a89n 24K97a76d30r69a94b79a 7417125782859

Pěkný článek, do Ameriky se na této lodi plavili 1881 mí příbuzní...

+1/−1
20.2.2014 9:11

A33l66e33š 85J44a43v46ů40r53e14k 2482949430580

ti indiani ???? ;-D . Sorry, nedalo me to.:-)

+1/0
20.2.2014 10:09

O74l20i92v91e81r 33N76e65u50m57a88n27n 3460126389

Nejspis se teda na ten clun prece jen probili ;-D

0/0
20.2.2014 10:13
Foto

J29a38n 78K88a89d71r69a12b74a 7277955972309

Loď se potopila pár let potom co tam mí příbuzní jeli:-)a cestovali z tehdejšího Rakousko-Uherska, takže to indiáni snad nebyli:-)

0/0
20.2.2014 10:40

M40i65c38h63a43e83l 38K50o74n92e17č44n37ý 6582563399929

Po delší době na I dnes pěkný článek. DíkyR^

+1/−1
20.2.2014 8:45
Foto

P61e19t68r 74P13r55o58c77h95á55z46k89a 3632236922424

Zajímavé čtení.Děkuji.

+2/−1
20.2.2014 5:58

L15u94k48á82š 71M30e48d81v96ě62d 5102248549163

Děkuji za hezký článekR^

+27/0
20.2.2014 1:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.