Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Počítání atomů ukázalo, že Země mohla být od začátku vhodná pro život

Nová analýza naznačuje, že krystaly zirkonu z Austrálie jsou staré téměř 4,4 miliardy let. Jak se zdá, naše Země velmi rychle dosáhla "moderní" geologické podoby vhodné i pro život.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L30u55k43á51š 17Z28a13h23r95a89d24n65í43č69e12k 5806960859331

jestli má někdo zájem o celý vědecký článek at mi napíše na grebena@email.cz

0/0
27.2.2014 15:05

J64a63n 49H45l70e88d29í33k 4409862178272

až bude věda na úrovni, odsouhlasí pravdivost bible

0/−1
26.2.2014 22:12

P34e75t25r 57H94o35r20á34k 1549663429844

A co ohledně vzniku země odsouhlasí z toho textu?

0/0
26.2.2014 22:16


L10a43d13a 12N87o57v47a82k 4252333697

do té doby se jí ale bude muset náboženství neustále přizpůsobovat....:-P

+1/0
27.2.2014 1:44

J19a85n 52K77ř67í51ž 6165703895348

;-D;-D

+1/0
27.2.2014 11:39

J55a62n 83Š79v51a60d56l48e15n54k19a 9604649740

Myslím, že vám tam něco vypadlo. Správně mělo být: "Až bude věda zase na úrovni starověku..."

0/0
27.2.2014 14:01

J66a97n 12P44a27v66e51l32k87a 3677191214201

Vždyť už našli pozůstatky života staré 3.8 mld. let.

0/0
26.2.2014 16:15

L86a64d44a 79N88o16v14a57k 4372423227

já to tuhle taky našel...

0/0
27.2.2014 1:45

L62u11k84á97š 45K80u18ž61e46l47a 6328579907510

Jak překvapující... snad si vědci nemyslí, že jsme tu náhodou...??

+1/−1
26.2.2014 12:23

K94a32m36i52l 27P66y23t98e37l68a 8802940431989

Ne, nemysli. Evoluce podleha prirodnimu vyberu. Tam moc nahody neuzijete.

+3/0
26.2.2014 13:13

P72a10v39e85l 18K95u40r69a38l 5191204350660

Když vaše genetické dispozice nebudou vhodné k přežití v daném prostředí tak chcípnete a tyhle dispozice nepředáte dál. V tom žádná náhoda nehraje roli.

A pokud jsou jen málo vhodné tak vám něco s vhodnějšími dispoziceme sežere všechno jídlo a nakonec vás zabije prostou statististikou že uživí víc potomků a ti těm vašim nic nenechají a pojdete hlady.

Pokud tedy dost rychle se z vašeho druhu nevyeliminují nevhodné znaky a tím se defacto "druh" změní... a z čistě sémantického hlediska se pro nás pak jeví vhodně udělat tlustou čáru a říct že to je nový druh... Je to otázka pár set generací.

U psů už by to vážně chtělo nové druhy zavést protože Yorkshiráci nemají s vlkem šedým z kterého jsme je vyšlechtili společného téměř nic.

+1/0
26.2.2014 23:08

M34a23r74t15i55n 82I43g50u83e 9560656852462

Když budeme potřebovat naprosto přesně vědět co se stalo před miliardami let, nebo z čeho se skládá cosi co existuje miliardy kilometrů daleko, pokud vůbec, zeptejme se vědců. Ideálně pana Grygara, ten ví i třeba co si nemáme myslet.

+1/−1
26.2.2014 11:53

J88a35r57o67s41l31a81v 79V92o65r52e88l 2570278519651

Ikdyž s vaším názorem souhlasím, nemůžu souhlasit s plevelením diskuze. A co toho tu je... :-(

0/0
26.2.2014 12:12

J45a28r56o86s96l83a89v 27V43o24r70e29l 2340678539551

Už odmala se mi zdál podezřelý výklad Pangey. Jedna obrovská masa pevniny a kolem voda. Nepřišlo mi to vzniklé normálním vývojem. Pak jsem se dozvěděl o překladech sumerských klínopisných destiček napsaných Zechariem Sitchinem. Tam se popisuje náraz několikrát větší planety než je naše Země a sražení Země na novou oběžnou dráhu. Místo nárazu a původní oběžná dráha je dnes známá jako pásmo planetek mezi Marsem a Jupiterem. Tenkrát mi docvaklo, že takto by se Pangea mohla snadno vytvořit. Vody by se nalily do odseknuté části, která by byla relativně plochá. A proč to píšu - v takový moment by možná došlo k daleko rychlejšímu schlazení Země, než je to uvažované pozvolné, o kterém se píše v článku (ikdyž je mi jasné, že takový náraz, to je také neuvěřitelné množství tepelné energie).

0/0
26.2.2014 11:53

V52l66a21d83i13m52í72r 30Š98e18v65e81č52e33k 1751890777974

Po takovém nárazu by ze Země byla žhavá koule a tak by se voda neměla kam nalít...

+1/0
26.2.2014 12:10

J93a97r48o44s79l52a17v 10V80o43r47e91l 2620588519801

Ikdyby byla sražena "vodní" planetou? Nevím jaké množství vody dokáže pohltit takovou energii, ale nejteplejší horniny by asi letěly do vesmíru nebo by se prostě odpařily. Mně to spíše zapadá do sebe (doufám, že to není přání otcem myšlenky..., to bych nerad;)

0/−1
26.2.2014 12:16

V68l33a59d96i19m92í60r 45Š13e92v41e26č95e43k 1151140477814

Jednu pořádnou srážku jsme tu už kdysi (asi) měli.

Předpokládá se, že před 4,5 miliardami let se Země srazila rychlostí asi 30 000 kilometrů za hodinu s tělesem o velikosti Marsu. Dopadající těleso Zemi zasáhlo jen tečně. Úhel dopadu byl právě natolik vhodný, že byly zasaženy pouze horní vrstvy jejího povrchu. Zemí se začala šířit obrovská rázová vlna, která jí celou otřásla. Povrch obou těles se přitom silně zahřál, až došlo k roztavení horniny. Povrchový materiál obou těles byl odpařen a vymrštěn do vesmíru. Tato mračna odpařených hornin spolu s vyvrženými úlomky hornin vytvořila na oběžné dráze kolem Země prsten materiálu, který se shlukoval, až nakonec vzniklo nové těleso, Měsíc.

+5/0
26.2.2014 12:53

J43a77r65o73s67l26a84v 63V18o91r76e91l 2170848479151

Tak vida...

0/0
26.2.2014 13:08

J40a36n 26Š34v73a88d46l70e59n55k64a 9774499150

Neexistuje žádný důkaz, že k něčemu takovému došlo. Pás planetek se dnes vykládá tak, že silná gravitace Jupitera v této oblasti protoplanetárního disku neumožnila zformování planety. A superkontinent není jenom Pangea. Země si prošla už několika stadii vzniku superkontinentu postupným sražením menších a jeho následného rozpadu. Pangea byla až poslední a za pár desítek milionů let vznikne další, která se později opět rozpadne.

+2/0
26.2.2014 18:15

J74a65r25o45s76l31a51v 26V29o52r28e91l 2280278399331

OK, uvidíme, k jakému poznání v tomto ještě časem dospějeme.

0/0
27.2.2014 8:46

J34a28n 50Š96v29a98d76l11e64n35k47a 9514919210

Asi žádnému. Mezopotámská mytologie patrně nemá k událostem starým miliardy let žádný vztah. Tedy pokud se vůbec jedná o mezopotámskou mytologii a nikoli nějaký rádobyzasvěcený výklad podobný výkladu Nostradamových proroctví zpětně (jejich roubování na již proběhlé události). V době svého formování se sice Země srazila s velkou planetesimálou a následkem toho vznikl Měsíc, ale stopy po této srážce už na Zemi nejsou. Povrch se roztavil, a i kdyby zbyl nějaký kráter, dávno ho zarovnala eroze a další stopy zahladil kontinentální drift. Určitě není pozůstatkem Tichý oceán, to už je dávno vyvráceno.

0/0
27.2.2014 14:06

J74a70r30o27s46l51a16v 96V98o66r56e24l 2890498139321

OK. Jisté ale je, že nevíme ještě všechno ;) a časem se zase dostaneme dál a čertví, co se za 20 let bude povídat např. o pásu planetek. Mně mezopotámská mytologie hodně zajímá a domnívám se, že co je dnes mytologií, byla dříve skutečnost (dejme tomu - do jisté míry). Jen je rozdílná např. naše technologie a nazírání na svět. Čas samozřejmě originální příběh pozměnil - chybami v přepisu, překladu, převyprávěním atp. Ale stejně jako dříve nikdo nevěřil Heinrichu Schliemannovi, dneska se nevěří zápisům sumerského klínového písma nebo staroegyptským kronikářům ;) Mám zato, že na starých zápisech je daleko více pravdy, než si dneska dovolíme tušit.

0/0
27.2.2014 15:02

J71a27n 27Š40v62a46d60l20e81n49k47a 9744479560

Mezopotámská mytologie má asi takovou relevanci jako Silmarillion. Berte to tak, že už tehdy existovali lidé literárně velmi nadaní, tvořící příběhy. Co oni vymysleli, to si dalších tisíc let předávali lidé jako mýtus. Čas od času tam někdo předal něco svého - známe hru na tichou poštu.

0/0
28.2.2014 13:35

P73e24t64r 27H80o50r36á15k 1639613139104

Tak sumeři o tom asi ví pěkné kulové.

0/0
26.2.2014 22:18

J13a54r22o11s76l43a17v 20V56o11r87e87l 2120538139851

Znáte jejich učitele? :-)

+1/0
27.2.2014 8:44

J83a15n 55K86ř26í26ž 6195493525918

...všechny!

Byl v jejich sboru.;-D

0/0
27.2.2014 11:43

J80a57n 57Š61v98a59d21l20e54n56k30a 9454469700

Řekl bych, že se to naučili sami. Sami sobě byli učiteli.

0/0
27.2.2014 14:08

L91a43d29a 96N79o56v17a33k 4482473277

nedělal bych ukvapené závěry a počkal bych až se k problematice vyjádří někdo kompetentní.. Třeba František, nebo alespoň Dominik..:-/

+3/−1
26.2.2014 9:52

K60a17m10i24l 29P49y66t24e59l26a 8972690141199

Ti moc kompetentni nejsou. Katolicka cirkev oficialne stari zeme, ani evoluci neodporuje.

Myslim, ze to bude chtit nejakeho opravdoveho odbornika z rad americkych evangeliku. Nejlip nekoho, kdo ma vlastni muzeum dejin Zeme, kde jezdi pralide na dinosaurech.

+7/−1
26.2.2014 10:25

J17a39r54o90s13l36a71v 93B11r39ü95m80m72e78r 7594573606

Přesně. I když neexistuje žádný závazný katolický náhled na dějiny Země, obecně se dnes uznává vědecký, tedy miliardy let, evoluce atd., jen s tím, že evoluce nebyla náhodná, ale byla vedena Božím záměrem.

+2/0
26.2.2014 12:24

L60a76d14a 91N35o71v72a37k 4942223457

nakonec možná křesťané dospějí k názoru, že Bůh vznikl při velkém třesku...;-D

0/0
27.2.2014 1:43

J31a50n 52K76ř14í46ž 6625583465298

...a kdo potom "zařídil" velký třísk?;-D

0/0
27.2.2014 11:46

R39o39b86e16r25t 95M86á56s54l64o 1841631457347

Ok pochopil jsem jak se pozná jak jsou ty krystaly starý. Ale nepochopil jsem jak se pozná, že ty 4G let starý krystaly nepřinesl třeba meteorit který na zem dopadl třeba před 2G rokama.

+2/0
26.2.2014 0:34

D90a54v60i55d 78T76a86c21í11k 8986315738444

Exacto! Urcite na ten vyzkum byl nejaky uzasny grant ;-D

+1/−6
26.2.2014 3:22

M83a44r50t37i16n 79D55y24t24r54y54c16h 7414424498871

kdybyste se líp učil mohl jste o granty žádat sám, ale na dovzdělávání a odstraňování závisti vám nikdo žádný asi nedá... ;-D

+7/−2
26.2.2014 8:18

A95l48b44e92r96t 21V29l81a26c34h 8546741788832

Aha, učit se, jak nejlépe dostat grant. Tak tomu říkám bohulibá činnost! R^

0/0
26.2.2014 13:34

R18o38m38a84n 85B57r33a90d49á79č 9116837636477

Nejsem "odporník", ale předpokládám, že krystaly zirkonu, podobně jako jiné krystaly, vznikají za specifických podmínek a liší se místem vzniku. Zejména pak zásadní vliv bude mít gravitační síla, tudíž krystal vzniklý kdesi na meteoritu byl poznat.

+2/0
26.2.2014 7:47

M85a20r20t71i70n 97D86y19t30r20y86c60h 7374844158761

Gravitační síla ano, ale jen jako nepřímý činitel. Důležitý je tlak a teplota.

0/0
26.2.2014 8:17

M96i70c72h30a31l 91C72h28a92l83u39p58a 6588490649133

Tlak je důsledek té gravitace. Pokud tam nepůsobí ještě nějaké vnější síly navíc.

+1/0
26.2.2014 8:38

M23a60r94t89i51n 17D85y68t28r69y18c46h 7164764648661

Jednoduše, v meteoritu se vám zirkon nevytvoří, nejsou tam na to totiž vhodné podmínky.

+3/0
26.2.2014 8:16

D71a81n84a 38T70a33n84k87e48r 2473509489155

(krystaly zirkonu)

0/0
26.2.2014 8:58

J23a90n 37P36a56v12e77l44k49a 3737831204761

Meteority vznikají také rozbitím planet.

+1/0
26.2.2014 9:34

J39a79n 84Š86v58a73d23l30e21n52k72a 9984459500

A máte důkaz, že se v dané době rozpadla planeta velikosti Země?

0/0
27.2.2014 14:10

J77a20n 60P80a82v10e79l78k32a 3667961104621

Já netvrdím, že je to z meteoritu. Říkám, že meteorit může zirkon, vytvořený na planetě jen přinést, nemusí se na něm tvořit.

0/0
27.2.2014 21:42

L73u38d45ě34k 82R59á35j82e21c14k37ý 7698217680294

Určitá šance, že to bude meteorit vzniklý z nějaké jiné planety tu sice asi bude, ale tipuji, že bude minimální. Celkem jistě by se to pak asi dalo určit tím jak moc roztroušený tam ten zirkon je - pravděpodobnost nárazu velkého meteoritu, který by odpovídal velkému nalezišti zirkonů bude ještě mnohem menší.

+3/0
26.2.2014 10:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.