Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 45 lety vzlétl Concorde. Přes Atlantik mu to trvalo tři hodiny

V neděli 2. března 1969, v 15:40 na letišti v Toulouse vydal pilot André Turcat povel: "Motory na plný vzletový výkon!" Legenda civilní letecké dopravy, letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P64a68v91o97l 24K90r98u14p49k49a 9253191378125

Nadzvukový let DC-8 sa uskutočnil o 7 rokov skôr, ako uvádza autor:

http://www.airspacemag.com/history-of-flight/i-was-there-when-the-dc-8-went-supersonic-27846699/?page=1

0/0
5.3.2014 22:18

J37a84r56o21s78l60a32v 50Ř79e25z69n69í59k 7294151395680

Skoro před 50 lety se létalo na měsíc a existovaly nadzvuková dopravní letadla. Zdá se mi, že pokrok je, ale pouze v počítačích, elektronice, komunikaci - tedy internet, mobily.....doprava, kosmonautika, stavebnictví, atd. je dost bída

+1/0
3.3.2014 18:23

J16a27r77o59m71í35r 18K41r48á16l 4860199704149

No, on internet je také dost stará věc, architektura PC je stará 25 let a jen se flikuje.

0/0
3.3.2014 19:30

J84i67ř41í 91S13c50h48w85a91c22h 5246889767384

Jo, článek super, jen mě trochu iritují ta "přesná" čísla o rychlostech. 

Např.: Turcat na první let vzpomíná: "Během chvilky jsme měli rychlost 167 km/h, při 240 km/h jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 296 km/h elegantně vzlétli. 

Silně pochybuji, že uváděl přesně tato čísla ....;-)

Nejspíš říkal: Během chvilky jsme měli rychlost 90 uzlů (167 km/h), při 130 uzlech (240 km/h) jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 160 uzlech  (296 km/h) elegantně vzlétli. Ano takto uvedeno by si to líbilo.... ;-)

Pokud bych tam ty uzly nechtěl vůbec plést, tak bych ta čísla zaokrouhlil alespoň na desítky km/h.

Ono fakt zní divně, když někdo řekne, že ryba měla nejméně 6 stop, ale v překladu se objeví, že ryba měla nejméně 183 cm ....

+2/0
3.3.2014 16:59
Foto

K53o41s79t98a19s 79J19o91a59n51i64d59i48s 2792398541

o holkách lítajících na concorde toho bylo vic :) ale jo, hezké čtení..

spousta technických fines byla vynechána, ale je fakt, že concorde jich měl tolik, že by to bylo čtení na den..

třeba unikátní systém klapek v sání motorů rolls-royce snecma, které zpomalovaly air intake a při vysazení motoru dokázaly generovat vztlak, (ze všech letadel vymontovány, aby se nedal systém zkopírovat), vyvažování letadla pomocí přečerpávání paliva, řízení eleveony, že nebylo potřeba vyhřívání kritických míst letadla, protože bylo horké až dost, v každém okně byl malý chladič, ať se cestující nespálí o sklo.. atd.atd.atd .)))

mohli jste zmínit, že při uvádění na trh nefér spekulace a intervence z americké strany, protesty američanů a problém s povolením od FAA k letu nadzvukovou rychlostí nad pevninou (sonic boom), které odradily světové aerolinky od koupě, a všechny své objednávky zrušily, takže zůstali jen BA a AF. Konečná cena každého letadla pro BA byla jedna libra (resp. AF jeden frank), každý po osmi kusech, každý za 8 liber :) 

Concorde měl smůlu i po 25ti letech, kdy se stalo více nepříznivých událostí a díky kterým byl "ukončen"...

Že předběhl dobu o sto let, protože tak velké a rychlé letadlo pravděpodobně ještě 50 let létat nebude.. Že si zahrál i ve filmu "aféra concorde" - kde havaroval (shodou okolností to bylo právě to letadlo, které havarovalo skutečne v paříži... :|( ) Skupina nadšenců se snaží udržovat jeden letoun živý a shání prostředky na to, aby se dostal znovu do vzuchu..  Naprosto unikátní a nádherné letadlo.. Snad se s ním někdy proletím.. bude zase létat jako jeho děda Vulcan...

+7/−1
3.3.2014 16:12
Foto

K45o41s18t21a83s 11J28o36a11n88i30d29i34s 2652458821

6 minut krásy: https://www.youtube.com/watch?v=v9bVFkDhGPE

+1/0
3.3.2014 16:15

M58i79c86h17a36e86l 98K90o93n92e17č88n37ý 6522113679569

Pěkný článek a asi nejkrásnější dopravní letadlo. Škoda, že už není možnost se s ním proletět. ;-)

+1/0
3.3.2014 13:24

M46a75r82e79k 64F53l51e22k52a96č 1307582890661

Možná bude příští rok, jedno se dává nějak znova do kupy

0/0
3.3.2014 14:56

J93a16n 81H10a68v92l32i28n57a 9414276269903

A ze lital Concorde v reklamnim zbarveni Pepsi znajete?

http://www.concordesst.com/history/events/pepsi.html

+1/0
3.3.2014 13:19

J38i98ř57í 86P62o72s86p88í61š12i92l 8352440936828

Škoda, že Concorde či něco stejně rychlého už nelétá. Člověk by si klidně připlatil za zaoceánské lety. Letět z EU na západní pobřeží USA, do Austrálie či Japonska je současnou leteckou dopravou dlouhé a celkem vyčerpávající pro cestující.

0/0
3.3.2014 13:03

M89a78r41t14i35n 22S81e54d52o42n74a 2335286276509

Pravidelna linka Condorde byla z Evropy (London, Paris) pouze do New Yourku. Na cestu s vetsi bagazi tento stroj nebyl staveny, a let rozhodne nebyl v uzkych sedackach nic pohodlneho.

+1/0
3.3.2014 13:09

V61i47t 62K57r82a53j48i42c95e27k 2791154542793

Dovolím si oponovat. Měl jsem to velké štěstí, že jsem s ním letěl z Londýna do New Yorku a ač tam místa nebylo, tak ty sedačky byly pohodlné a na ty 3:16 co jsme letěli to bohatě stačilo, navíc díky perfektnímu servisu,obsluze po prakticky celou dobu letu, fascinací z té techniky i díky informacím, které nám průběžně kapitán podával to byl pro mě dosud největší letecký zážitek i požitek. Pokud by ještě tato kráska létala, tak bych jí určitě dal přednost před klasickými letadly.

+1/0
4.3.2014 0:27

O16n42d57ř37e44j 67Č62a85p22k64a 6811561533154

Pokud jste si mohl dovolit Concorde, můžete si dovolit první třídu v 747 nebo A380, cena je +/- srovnatelná. Takže nic jako vyčerpávající let se nekoná, máte vlastní postel, špičkovou obsluhu a výborné jídlo, u Emirates si můžete ráno před přistáním dát i sprchu...

0/0
3.3.2014 14:43

J54a86n 48Š68k71r21a49b55á72n86e20k 7395500458442

prolezl jsem si jak Concord tak Tůčko, zvenku impozantní a krásná letadla, zevnitř stísněné, nepohodlné, úzké sedačky, malinká okýnka, celkově to vyvolává u slabších povah docela klaustrofobické pocity. První třída u "klasických" letadel či soukromý tryskáč je dle mého lepší řešení v této cenové kategorii..

0/0
3.3.2014 14:58

A85l55e17x37a74n45d98r 26K94o82s58t86k75a 5359966759366

Právě. Osobně se domnívám, že Concorde zemřel na to, že kdo má na letenky, ten už si připlatí za soukromý tryskáč a letí kdy ptořebuje.

0/0
4.3.2014 4:27

P98e42t87r 18P77a21c42o43u39r60e69k 6704263156

Byl jsem se na něj podívat v Sinsheimu a paráda :-) hned vedle stojí i TU :-).Škoda že sem nedali žádné fotky interieru.

0/0
3.3.2014 12:47

J18a73n 28Š78k69r54a69b52á84n22e33k 7725290748212

Taky jsem tam byl, senza.R^. Škoda že takové muzeum není někde u nás. nejlíp ještě s muzeem ve Spayeru které je poblíž...

0/0
3.3.2014 15:00

D83a40v17i57d 36P18r44a73ž93á44k 6834392552786

Nádherné letadlo R^

+1/0
3.3.2014 12:33

D77a41n 69R35u98b87í11n 5178297722427

Ten Concorde v Praze přistál v roce 1996, nikoliv 1986.

+1/0
3.3.2014 12:26

L47u35d35ě30k 19N66o40v94ý 2591429733191

V článku se píše 1986 a pak znova až za 10 let. Takže je možné, že o tom prvním přistání prostě jen nevíte. ;-)

+3/0
3.3.2014 14:07

R68a24d27e73k 98F34o44l84p25r24e73c17h80t

V článku je to dobře, bylo to v roce 1986.

Fotografie například tady:

http://www.planes.cz/cs/photo/1156328/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

nebo tady černobílá (i s užovkama, ty by tam v roce 96 nebyly):

http://www.planes.cz/cs/photo/1002742/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

0/0
3.3.2014 14:36

D63a47n 30R85u19b75í20n 5448247872827

A není divné, že to bylo oboje na den přesně? Tzn. 20.10.?

0/0
3.3.2014 17:45

B19e53n84j77a52m43i95n 45K13a31p10l21a81n 3242126821847

Mohl by někdo zasvěcený pro nás laiky ve stručnosti shrnout, proč už Concordy nelítaj?

Ď. :-)

0/0
3.3.2014 12:15

J86a27n 33J60a27n49e55č29e20k 9190493650636

Drahý provoz a remcání ekologů

+8/−1
3.3.2014 12:32

M74a54r35t44i64n 55S49e65d42o80n27a 2375146586639

Drahe provozni naklady. S nastupem internetu a videokonferenci se pocet lidi co zaplatili 15x vice oproti beznemu letu aby usetrili 4 hodiny casu zmensil. Navic Concorde je uvnitr velmi maly,neni to zadne pohodlne cestovani. TU 144 byl pro cestujici o trosku vetsi.

0/−1
3.3.2014 12:36
Foto

K35o48s70t17a92s 35J56o96a63n31i90d14i38s 2582428341

První úvahy o zrušení byly mnohem dříve než letadlo havarovalo v paříži. Prhoram byl nerentabilní, aerolinky dotovaly provoz. Pak s novým manažerem letů přišla exkluzivita, vybrané jídlo a víno, skvělý servis, concorde lounge se spoustou priorit se program stal profitujícím. Pak přišla havárie v Paříži - která byla zaviněna serii chyb - zjednodušeně: začalo to přetíženým letadlem - bagáží i palivem "pošpunty", dále kouskem plechu z motoru tristaru, který startoval těsně před concorde, a pneumatikami concorde, které byly velmi náchylné k defektům a letecký úřad je doporučoval už dlouho předtím vyměnit za konstrukčně lepší a novější (plechem uříznutý kus pneumatiky vrazil vysokou rychlostí do křídla, udělal díru do křídla i do nádrže a křídlo začalo hořet, což způsobilo nekontrolovatelný let a následný pád).

Po havárii bylo letadlo zmodernizováno, dostalo nový interiér, nádrže z kevlaru, nové pneu Michelin atd.atd. Jenže vliv 9/11 a pokles objemu letecké dopravy způsobil, že letadla se neplnila a obě aerolinky ohláslily konec projektu concorde. 

Je to nejbezpečnější letadlo světa s nějméně incidenty, díky tomu, že za letu bylo teplé (až horké) nekorodoval drak letadla, ani křídla a letadlo po 27mi letech vypadalo jako nové. Byly všechny v naprosto perfektním stavu. V r.2012 se poprvé objem letecké přepravy dostal na úroveň jaká byla před 9/11 a concorde by pravděpodobně byl zase rentabilní.. ale už jsou všechny out..

+3/−1
3.3.2014 16:32

G55a79b49r56i54e84l 46H59o55r43t28e54n 9451159323234

https://www.youtube.com/watch?v=gWIWAI6GmQQ

Concorde and Tu-144 at the Paris Air Show in 1973

(včetně zmíněné nehody).

0/0
3.3.2014 12:13

J89i91n92d71ř47i42c72h 37M27i57t71t22e72r 6501200173983

Nádhera, ale SR 71 se mi líbí nejvíc.

+2/0
3.3.2014 11:21

J56a70r57o64m12í18r 50K11r21á60l 4580179124609

No, to ale srovnáváte nesrovnatelné.  Podobnost je snad jen v tom, že obě letadla byla v té době malý zázrak.

0/0
3.3.2014 19:35

J57i98n77d23ř46i65c70h 85M23i17t21t38e96r 6221340853153

Ano je to nesrovnatelné. SR 71 létalo 3600 km/h. Byl to špionážní , ale ne dopravní letoun. Ale srovnal jsem je právě z toho důvodu, že předběhla dobu. A obě byla nesmírně elegantní.

0/0
3.3.2014 19:50

P33a20v54e88l 43K74r57e86j83č51í69ř 2362801233296

Hm, zajímavý článek. Ale ten první nadzvukový let DC-8-43 se dle Wikipedie sice konal 21. srpna, ovšem roku 1961. Tak co je správně?

0/0
3.3.2014 10:59

A25l96e23š 23J94í36l72e51k 7381702576498

Jsem rád že jsem měl možnost tento krásný stroj ještě vidět ve vzduchu než je BA vyřadili. Jak ten se krásně "nesl" když přistával v Londýně! Ale ten rachot... to bylo teda něco :o) Teď se ale zase dá kochat A380, to je zase důstojnost sama :o)

+2/0
3.3.2014 10:27

M52a73r20i37e 75Š35í55p34k95o56v71á 5232332294367

Naprostý souhlas. Měla jsem to štěstí (nedaleko Prahy), vidět Concorde, když naposledy odlétal z Ruzyně. Bylo to úchvatné letadlo. Kochám se A380, je to taky fešák, ale Concorde byl výjimečný - ve všem.

+1/0
3.3.2014 10:39

L62a23d10i59s41l92a90v 22M10i98k21a 1891779594684

Tak ty dvě letadla se nedají absolutně porovnávat. Taky jsem několikrát v Paříži i Londýně viděl přistání, nebo start Concorde a vždy mě to fascinovalo. A 380 je určitě impozantní a důstojný letoun, ale k porovnání spíše s B 747 který ač menší mi přijde daleko elegantnější, A 380 je prostě takový impozantní tlusťoch.

0/0
3.3.2014 11:38

J26o27s85e34f 15P23o72l24á93č10e35k 8873336686347

Mě tu naopak dost zajímavých informací chybí, například to, že se Concorde za letu roztáhl i o 30cm díky tření, což bylo nutno vyřešit řadou za zmínku stojících technických řešení atd.

+1/0
3.3.2014 10:09

P10a88v75e10l 20V38a37ň21h25a56r60a 9618207382640

Clanek neni o technice Concorde, ale o jeho prvnim letu. Ale o technickem reseni Concordu bych si taky precetl rad. :-) Je to proste krasavec...

+6/0
3.3.2014 10:50
Foto

J45a76n 74K36u39ž53n37í98k

Třeba na to dojde :-). Díky za zajímavý podnět.

+4/0
3.3.2014 12:11

J24o22s89e97f 16N58o16v14a67k 5528742976318

Pánové, díky a smekám. Parádní článek, kéž by i zbytek rubrik v rámci idnes byl taky takhle kvalitní.

+11/0
3.3.2014 8:35

J24o76z49e40f 87K16o70s77t53e61l61a85n39s64k57ý 8235962399806

Na tomto lietadle je pekne vidieť, že technický vývoj sa dá len ťažko predpovedať. Pred 40 rokmi lietali nadzvukové dopravné lietadlá a dnes nelietajú. Dôvody sú všeobecne známe.

Ak by niekto v 70. rokoch predpovedal budúcnosť lietania, tak určite by predpokladal všetko možné, len nie toto - že o 40 rokov nadzvukové dopravné lietadlá nebudú...

Podobne zaujímavá ako história Concordu je história vzniku jeho ruskej kópie - TU-144. Rusi ukradli takmer kompletnú dokumentáciu Concordu a podľa nej skúsili urobiť ruskú kópiu. Tá na medzinárodnej leteckej prehliadke v Paríži hneď aj havarovala...

+6/−6
3.3.2014 8:33

R72i89c60h86a29r39d 31T61r18e51f92i18l 4441395429310

Ten třetí odstavec je absolutní blábol.:-/

+13/−2
3.3.2014 8:58

J10a34n 95J50i47r65o30u70s60e37k 7223769934581

Proč blábol? Kopie to byla a nehoda se stala.

+1/−4
3.3.2014 10:16

R89i70c22h93a35r41d 62T88r30e10f66i53l 4611355599520

Evidentně jsi nikdy neslyšel o technických zadávacích podmínkách. 

Tu-144 havaroval na aerosalónu v Paříži v roce 1973. To už premiéru měl za sebou.

+1/0
3.3.2014 10:57

L27a55d95i43s57l88a10v 88M43i16k68a 1881369914274

Premieru vzletu a zkoušek ano, ale byla to jeho první veřejná prezentace.

+2/0
3.3.2014 11:40

J54a67n 59Š61k32r95a50b13á10n67e20k 7145940838922

Já bych Túčko jako kopii Concordu neviděl.. vzájemná vnější podobnost je logicky způsobena stejnými cíli které letouny měli splnit.

+7/−1
3.3.2014 10:50

J14o94z20e18f 20K65o79s60t10e11l69a33n59s29k71ý 8725622379826

Celý príbeh "kopírovania" je celkom dobre zdokumentovaný, dokonca aj s pikoškami. Teda čo Rusi, resp. ich technológia nedokázala vyrobiť a ako to zlátali, aby tučko lietalo.

+1/−4
3.3.2014 11:30

M21a84r11t73i36n 56S75e52d94o74n46a 2845156146499

Pane Kostelansky, velmi rad budu za jakykoliv dukaz vasich slov, zvlaste kdyz sam Zapad priznal ze zvesti o kopirovani byly vymysli - pro Zapad bylo tezke priznat ze SSSR muze byt napred (pak si SSSR toto zopakoval i u raketoplanu Buran) tak prisel s touto legendou.

Evidentne jsem tyto dva stoje vedle sebe nevidel (napr. v Sinsheim), jinak i laik vidi velke rozdily. At uz jde o motory a jejich zaveseni, koncovky kridel, prostor pro cestuji (v TU 144 vetsi), ovladani (Concord elektronika, TU-144 rucne) ci navic stabilizacni kridla v urovni pasadky u TU-144.

+3/0
3.3.2014 12:48

J11a72r77o28m81í60r 74K17r59á59l 4620719904829

On to takový výmysl nebyl.  Některé ty plány poskytli Francouzi Rusům sami v rámci jakýchsi "dobrých vztahů".

0/0
3.3.2014 19:38

J38a93n 56H75a21v71l18i13n31a 9834616439233

ach jo, tahleta lez je uz opravdu NUDNA!! Uz jen motory jsou zcela jinak umisteny a tudiz i chovani za letu je trosku jine!!!

+1/0
3.3.2014 13:18

D83a84v62i25d 63M28a20l28i97n93a 1440553320463

Podle mne, nejkrasnejsi letadlo vsech dob. Jeste obdivuji Lockheed Constellation, ale to je jina kapitola.

+6/0
3.3.2014 7:30

J76a51r23o73m83í84r 68K66r80á89l 4180939424419

Tak.  A navíc nejspolehlivější.

0/0
3.3.2014 7:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.