Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 45 lety vzlétl Concorde. Přes Atlantik mu to trvalo tři hodiny

V neděli 2. března 1969, v 15:40 na letišti v Toulouse vydal pilot André Turcat povel: "Motory na plný vzletový výkon!" Legenda civilní letecké dopravy, letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P92a57v13o39l 40K47r94u13p61k28a 9523951668385

Nadzvukový let DC-8 sa uskutočnil o 7 rokov skôr, ako uvádza autor:

http://www.airspacemag.com/history-of-flight/i-was-there-when-the-dc-8-went-supersonic-27846699/?page=1

0/0
5.3.2014 22:18

J84a93r76o39s57l62a72v 66Ř53e41z18n22í66k 7984921765100

Skoro před 50 lety se létalo na měsíc a existovaly nadzvuková dopravní letadla. Zdá se mi, že pokrok je, ale pouze v počítačích, elektronice, komunikaci - tedy internet, mobily.....doprava, kosmonautika, stavebnictví, atd. je dost bída

+1/0
3.3.2014 18:23

J53a18r46o49m65í18r 32K15r80á64l 4820639844759

No, on internet je také dost stará věc, architektura PC je stará 25 let a jen se flikuje.

0/0
3.3.2014 19:30


J11i34ř31í 79S98c17h68w75a47c80h 5356139707314

Jo, článek super, jen mě trochu iritují ta "přesná" čísla o rychlostech. 

Např.: Turcat na první let vzpomíná: "Během chvilky jsme měli rychlost 167 km/h, při 240 km/h jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 296 km/h elegantně vzlétli. 

Silně pochybuji, že uváděl přesně tato čísla ....;-)

Nejspíš říkal: Během chvilky jsme měli rychlost 90 uzlů (167 km/h), při 130 uzlech (240 km/h) jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 160 uzlech  (296 km/h) elegantně vzlétli. Ano takto uvedeno by si to líbilo.... ;-)

Pokud bych tam ty uzly nechtěl vůbec plést, tak bych ta čísla zaokrouhlil alespoň na desítky km/h.

Ono fakt zní divně, když někdo řekne, že ryba měla nejméně 6 stop, ale v překladu se objeví, že ryba měla nejméně 183 cm ....

+2/0
3.3.2014 16:59
Foto

K90o32s44t15a25s 40J45o76a24n24i85d31i26s 2652748671

o holkách lítajících na concorde toho bylo vic :) ale jo, hezké čtení..

spousta technických fines byla vynechána, ale je fakt, že concorde jich měl tolik, že by to bylo čtení na den..

třeba unikátní systém klapek v sání motorů rolls-royce snecma, které zpomalovaly air intake a při vysazení motoru dokázaly generovat vztlak, (ze všech letadel vymontovány, aby se nedal systém zkopírovat), vyvažování letadla pomocí přečerpávání paliva, řízení eleveony, že nebylo potřeba vyhřívání kritických míst letadla, protože bylo horké až dost, v každém okně byl malý chladič, ať se cestující nespálí o sklo.. atd.atd.atd .)))

mohli jste zmínit, že při uvádění na trh nefér spekulace a intervence z americké strany, protesty američanů a problém s povolením od FAA k letu nadzvukovou rychlostí nad pevninou (sonic boom), které odradily světové aerolinky od koupě, a všechny své objednávky zrušily, takže zůstali jen BA a AF. Konečná cena každého letadla pro BA byla jedna libra (resp. AF jeden frank), každý po osmi kusech, každý za 8 liber :) 

Concorde měl smůlu i po 25ti letech, kdy se stalo více nepříznivých událostí a díky kterým byl "ukončen"...

Že předběhl dobu o sto let, protože tak velké a rychlé letadlo pravděpodobně ještě 50 let létat nebude.. Že si zahrál i ve filmu "aféra concorde" - kde havaroval (shodou okolností to bylo právě to letadlo, které havarovalo skutečne v paříži... :|( ) Skupina nadšenců se snaží udržovat jeden letoun živý a shání prostředky na to, aby se dostal znovu do vzuchu..  Naprosto unikátní a nádherné letadlo.. Snad se s ním někdy proletím.. bude zase létat jako jeho děda Vulcan...

+7/−1
3.3.2014 16:12
Foto

K54o96s47t66a91s 72J19o97a32n22i75d97i42s 2252338561

6 minut krásy: https://www.youtube.com/watch?v=v9bVFkDhGPE

+1/0
3.3.2014 16:15

M69i31c43h93a45e44l 75K18o95n96e55č18n96ý 6922833259619

Pěkný článek a asi nejkrásnější dopravní letadlo. Škoda, že už není možnost se s ním proletět. ;-)

+1/0
3.3.2014 13:24

M98a30r83e25k 55F89l12e11k53a82č 1517652510191

Možná bude příští rok, jedno se dává nějak znova do kupy

0/0
3.3.2014 14:56

J19a76n 19H38a21v81l38i20n97a 9414346219913

A ze lital Concorde v reklamnim zbarveni Pepsi znajete?

http://www.concordesst.com/history/events/pepsi.html

+1/0
3.3.2014 13:19

J95i87ř94í 89P65o91s16p89í90š60i50l 8232400406928

Škoda, že Concorde či něco stejně rychlého už nelétá. Člověk by si klidně připlatil za zaoceánské lety. Letět z EU na západní pobřeží USA, do Austrálie či Japonska je současnou leteckou dopravou dlouhé a celkem vyčerpávající pro cestující.

0/0
3.3.2014 13:03

M91a60r33t52i54n 87S45e40d86o64n71a 5427323870329

Pravidelna linka Condorde byla z Evropy (London, Paris) pouze do New Yourku. Na cestu s vetsi bagazi tento stroj nebyl staveny, a let rozhodne nebyl v uzkych sedackach nic pohodlneho.

+1/0
3.3.2014 13:09

V51i90t 44K96r15a22j57i92c84e72k 2451284272253

Dovolím si oponovat. Měl jsem to velké štěstí, že jsem s ním letěl z Londýna do New Yorku a ač tam místa nebylo, tak ty sedačky byly pohodlné a na ty 3:16 co jsme letěli to bohatě stačilo, navíc díky perfektnímu servisu,obsluze po prakticky celou dobu letu, fascinací z té techniky i díky informacím, které nám průběžně kapitán podával to byl pro mě dosud největší letecký zážitek i požitek. Pokud by ještě tato kráska létala, tak bych jí určitě dal přednost před klasickými letadly.

+1/0
4.3.2014 0:27

O68n24d79ř50e45j 28Č46a18p80k66a 6141601563184

Pokud jste si mohl dovolit Concorde, můžete si dovolit první třídu v 747 nebo A380, cena je +/- srovnatelná. Takže nic jako vyčerpávající let se nekoná, máte vlastní postel, špičkovou obsluhu a výborné jídlo, u Emirates si můžete ráno před přistáním dát i sprchu...

0/0
3.3.2014 14:43

J35a93n 58Š82k11r68a18b58á77n43e35k 7795430678482

prolezl jsem si jak Concord tak Tůčko, zvenku impozantní a krásná letadla, zevnitř stísněné, nepohodlné, úzké sedačky, malinká okýnka, celkově to vyvolává u slabších povah docela klaustrofobické pocity. První třída u "klasických" letadel či soukromý tryskáč je dle mého lepší řešení v této cenové kategorii..

0/0
3.3.2014 14:58

A27l25e28x49a91n91d86r 68K84o43s19t77k91a 5549656499666

Právě. Osobně se domnívám, že Concorde zemřel na to, že kdo má na letenky, ten už si připlatí za soukromý tryskáč a letí kdy ptořebuje.

0/0
4.3.2014 4:27

P90e24t62r 27P57a16c19o45u45r25e64k 6844783696

Byl jsem se na něj podívat v Sinsheimu a paráda :-) hned vedle stojí i TU :-).Škoda že sem nedali žádné fotky interieru.

0/0
3.3.2014 12:47

J12a57n 45Š42k41r88a84b12á66n94e41k 7835740488102

Taky jsem tam byl, senza.R^. Škoda že takové muzeum není někde u nás. nejlíp ještě s muzeem ve Spayeru které je poblíž...

0/0
3.3.2014 15:00

D51a79v24i92d 10P56r64a55ž51á68k 6184182132556

Nádherné letadlo R^

+1/0
3.3.2014 12:33
Foto

D75a32n 83R16u73b17í30n 5568227342607

Ten Concorde v Praze přistál v roce 1996, nikoliv 1986.

+1/0
3.3.2014 12:26

L80u88d56ě66k 84N73o41v70ý 2451939443501

V článku se píše 1986 a pak znova až za 10 let. Takže je možné, že o tom prvním přistání prostě jen nevíte. ;-)

+3/0
3.3.2014 14:07

R91a77d22e46k 11F93o72l32p80r81e55c89h72t

V článku je to dobře, bylo to v roce 1986.

Fotografie například tady:

http://www.planes.cz/cs/photo/1156328/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

nebo tady černobílá (i s užovkama, ty by tam v roce 96 nebyly):

http://www.planes.cz/cs/photo/1002742/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

0/0
3.3.2014 14:36
Foto

D57a76n 11R41u79b93í67n 5888427292677

A není divné, že to bylo oboje na den přesně? Tzn. 20.10.?

0/0
3.3.2014 17:45

B17e88n65j94a75m47i67n 60K41a80p90l38a61n 3692286621487

Mohl by někdo zasvěcený pro nás laiky ve stručnosti shrnout, proč už Concordy nelítaj?

Ď. :-)

0/0
3.3.2014 12:15

J11a79n 98J42a66n93e37č96e40k 9390653980766

Drahý provoz a remcání ekologů

+8/−1
3.3.2014 12:32

M61a59r57t53i39n 22S37e77d56o42n23a 5947583900659

Drahe provozni naklady. S nastupem internetu a videokonferenci se pocet lidi co zaplatili 15x vice oproti beznemu letu aby usetrili 4 hodiny casu zmensil. Navic Concorde je uvnitr velmi maly,neni to zadne pohodlne cestovani. TU 144 byl pro cestujici o trosku vetsi.

0/−1
3.3.2014 12:36
Foto

K48o48s70t60a41s 28J86o62a29n35i50d93i37s 2962458181

První úvahy o zrušení byly mnohem dříve než letadlo havarovalo v paříži. Prhoram byl nerentabilní, aerolinky dotovaly provoz. Pak s novým manažerem letů přišla exkluzivita, vybrané jídlo a víno, skvělý servis, concorde lounge se spoustou priorit se program stal profitujícím. Pak přišla havárie v Paříži - která byla zaviněna serii chyb - zjednodušeně: začalo to přetíženým letadlem - bagáží i palivem "pošpunty", dále kouskem plechu z motoru tristaru, který startoval těsně před concorde, a pneumatikami concorde, které byly velmi náchylné k defektům a letecký úřad je doporučoval už dlouho předtím vyměnit za konstrukčně lepší a novější (plechem uříznutý kus pneumatiky vrazil vysokou rychlostí do křídla, udělal díru do křídla i do nádrže a křídlo začalo hořet, což způsobilo nekontrolovatelný let a následný pád).

Po havárii bylo letadlo zmodernizováno, dostalo nový interiér, nádrže z kevlaru, nové pneu Michelin atd.atd. Jenže vliv 9/11 a pokles objemu letecké dopravy způsobil, že letadla se neplnila a obě aerolinky ohláslily konec projektu concorde. 

Je to nejbezpečnější letadlo světa s nějméně incidenty, díky tomu, že za letu bylo teplé (až horké) nekorodoval drak letadla, ani křídla a letadlo po 27mi letech vypadalo jako nové. Byly všechny v naprosto perfektním stavu. V r.2012 se poprvé objem letecké přepravy dostal na úroveň jaká byla před 9/11 a concorde by pravděpodobně byl zase rentabilní.. ale už jsou všechny out..

+3/−1
3.3.2014 16:32

G12a60b63r29i41e79l 17H40o16r34t70e54n 9461859463174

https://www.youtube.com/watch?v=gWIWAI6GmQQ

Concorde and Tu-144 at the Paris Air Show in 1973

(včetně zmíněné nehody).

0/0
3.3.2014 12:13

J12i70n57d90ř67i15c66h 57M73i96t38t28e88r 6271100793213

Nádhera, ale SR 71 se mi líbí nejvíc.

+2/0
3.3.2014 11:21

J34a21r43o93m71í34r 67K40r40á53l 4170569424259

No, to ale srovnáváte nesrovnatelné.  Podobnost je snad jen v tom, že obě letadla byla v té době malý zázrak.

0/0
3.3.2014 19:35

J43i87n42d91ř66i49c53h 49M96i92t16t55e44r 6501880503873

Ano je to nesrovnatelné. SR 71 létalo 3600 km/h. Byl to špionážní , ale ne dopravní letoun. Ale srovnal jsem je právě z toho důvodu, že předběhla dobu. A obě byla nesmírně elegantní.

0/0
3.3.2014 19:50

P34a90v43e21l 73K13r23e40j46č89í59ř 2372601593106

Hm, zajímavý článek. Ale ten první nadzvukový let DC-8-43 se dle Wikipedie sice konal 21. srpna, ovšem roku 1961. Tak co je správně?

0/0
3.3.2014 10:59

A40l80e94š 39J56í35l42e40k 7661842246498

Jsem rád že jsem měl možnost tento krásný stroj ještě vidět ve vzduchu než je BA vyřadili. Jak ten se krásně "nesl" když přistával v Londýně! Ale ten rachot... to bylo teda něco :o) Teď se ale zase dá kochat A380, to je zase důstojnost sama :o)

+2/0
3.3.2014 10:27

M87a25r89i26e 51Š88í64p82k65o98v13á 5682842294607

Naprostý souhlas. Měla jsem to štěstí (nedaleko Prahy), vidět Concorde, když naposledy odlétal z Ruzyně. Bylo to úchvatné letadlo. Kochám se A380, je to taky fešák, ale Concorde byl výjimečný - ve všem.

+1/0
3.3.2014 10:39

L30a58d92i21s45l43a15v 24M62i55k59a 1931629904604

Tak ty dvě letadla se nedají absolutně porovnávat. Taky jsem několikrát v Paříži i Londýně viděl přistání, nebo start Concorde a vždy mě to fascinovalo. A 380 je určitě impozantní a důstojný letoun, ale k porovnání spíše s B 747 který ač menší mi přijde daleko elegantnější, A 380 je prostě takový impozantní tlusťoch.

0/0
3.3.2014 11:38

J75o36s59e62f 34P24o55l72á18č48e94k 8753446416767

Mě tu naopak dost zajímavých informací chybí, například to, že se Concorde za letu roztáhl i o 30cm díky tření, což bylo nutno vyřešit řadou za zmínku stojících technických řešení atd.

+1/0
3.3.2014 10:09

P36a54v37e73l 22V80a73ň72h77a16r82a 9108377702910

Clanek neni o technice Concorde, ale o jeho prvnim letu. Ale o technickem reseni Concordu bych si taky precetl rad. :-) Je to proste krasavec...

+6/0
3.3.2014 10:50
Foto

J94a12n 91K15u32ž76n18í31k

Třeba na to dojde :-). Díky za zajímavý podnět.

+4/0
3.3.2014 12:11

J93o46s73e85f 83N72o50v66a70k 5818842286148

Pánové, díky a smekám. Parádní článek, kéž by i zbytek rubrik v rámci idnes byl taky takhle kvalitní.

+11/0
3.3.2014 8:35

J66o88z77e78f 11K62o81s56t51e23l28a11n26s52k92ý 8835392189106

Na tomto lietadle je pekne vidieť, že technický vývoj sa dá len ťažko predpovedať. Pred 40 rokmi lietali nadzvukové dopravné lietadlá a dnes nelietajú. Dôvody sú všeobecne známe.

Ak by niekto v 70. rokoch predpovedal budúcnosť lietania, tak určite by predpokladal všetko možné, len nie toto - že o 40 rokov nadzvukové dopravné lietadlá nebudú...

Podobne zaujímavá ako história Concordu je história vzniku jeho ruskej kópie - TU-144. Rusi ukradli takmer kompletnú dokumentáciu Concordu a podľa nej skúsili urobiť ruskú kópiu. Tá na medzinárodnej leteckej prehliadke v Paríži hneď aj havarovala...

+6/−6
3.3.2014 8:33

R28i32c42h37a48r93d 88T10r37e48f21i27l 4511525869380

Ten třetí odstavec je absolutní blábol.:-/

+13/−2
3.3.2014 8:58

J22a23n 35J31i24r36o74u52s32e54k 7843679294561

Proč blábol? Kopie to byla a nehoda se stala.

+1/−4
3.3.2014 10:16

R82i41c73h84a10r81d 33T61r39e84f21i61l 4541175399940

Evidentně jsi nikdy neslyšel o technických zadávacích podmínkách. 

Tu-144 havaroval na aerosalónu v Paříži v roce 1973. To už premiéru měl za sebou.

+1/0
3.3.2014 10:57

L76a58d39i24s79l69a13v 86M84i90k56a 1891149924194

Premieru vzletu a zkoušek ano, ale byla to jeho první veřejná prezentace.

+2/0
3.3.2014 11:40

J31a79n 79Š64k79r53a65b51á14n14e60k 7835490198612

Já bych Túčko jako kopii Concordu neviděl.. vzájemná vnější podobnost je logicky způsobena stejnými cíli které letouny měli splnit.

+7/−1
3.3.2014 10:50

J80o66z22e36f 77K35o37s15t75e23l37a85n10s18k34ý 8435562459746

Celý príbeh "kopírovania" je celkom dobre zdokumentovaný, dokonca aj s pikoškami. Teda čo Rusi, resp. ich technológia nedokázala vyrobiť a ako to zlátali, aby tučko lietalo.

+1/−4
3.3.2014 11:30

M89a81r74t52i59n 50S20e17d35o19n29a 5857623770339

Pane Kostelansky, velmi rad budu za jakykoliv dukaz vasich slov, zvlaste kdyz sam Zapad priznal ze zvesti o kopirovani byly vymysli - pro Zapad bylo tezke priznat ze SSSR muze byt napred (pak si SSSR toto zopakoval i u raketoplanu Buran) tak prisel s touto legendou.

Evidentne jsem tyto dva stoje vedle sebe nevidel (napr. v Sinsheim), jinak i laik vidi velke rozdily. At uz jde o motory a jejich zaveseni, koncovky kridel, prostor pro cestuji (v TU 144 vetsi), ovladani (Concord elektronika, TU-144 rucne) ci navic stabilizacni kridla v urovni pasadky u TU-144.

+3/0
3.3.2014 12:48

J20a89r76o77m24í82r 92K74r13á51l 4520679654429

On to takový výmysl nebyl.  Některé ty plány poskytli Francouzi Rusům sami v rámci jakýchsi "dobrých vztahů".

0/0
3.3.2014 19:38

J78a70n 13H47a74v28l79i16n24a 9624846669283

ach jo, tahleta lez je uz opravdu NUDNA!! Uz jen motory jsou zcela jinak umisteny a tudiz i chovani za letu je trosku jine!!!

+1/0
3.3.2014 13:18

D12a94v56i36d 73M17a76l97i44n65a 1770303900953

Podle mne, nejkrasnejsi letadlo vsech dob. Jeste obdivuji Lockheed Constellation, ale to je jina kapitola.

+6/0
3.3.2014 7:30

J16a70r10o16m82í53r 73K55r48á25l 4470879584529

Tak.  A navíc nejspolehlivější.

0/0
3.3.2014 7:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.