Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 45 lety vzlétl Concorde. Přes Atlantik mu to trvalo tři hodiny

V neděli 2. března 1969, v 15:40 na letišti v Toulouse vydal pilot André Turcat povel: "Motory na plný vzletový výkon!" Legenda civilní letecké dopravy, letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P55a80v84o44l 67K90r24u58p25k30a 9853621678705

Nadzvukový let DC-8 sa uskutočnil o 7 rokov skôr, ako uvádza autor:

http://www.airspacemag.com/history-of-flight/i-was-there-when-the-dc-8-went-supersonic-27846699/?page=1

0/0
5.3.2014 22:18

J57a17r40o81s51l39a83v 42Ř73e67z72n77í97k 7624261205350

Skoro před 50 lety se létalo na měsíc a existovaly nadzvuková dopravní letadla. Zdá se mi, že pokrok je, ale pouze v počítačích, elektronice, komunikaci - tedy internet, mobily.....doprava, kosmonautika, stavebnictví, atd. je dost bída

+1/0
3.3.2014 18:23

J16a17r24o17m20í60r 72K84r41á18l 4820219454759

No, on internet je také dost stará věc, architektura PC je stará 25 let a jen se flikuje.

0/0
3.3.2014 19:30

J73i96ř76í 60S48c71h54w66a48c51h 5236179267714

Jo, článek super, jen mě trochu iritují ta "přesná" čísla o rychlostech. 

Např.: Turcat na první let vzpomíná: "Během chvilky jsme měli rychlost 167 km/h, při 240 km/h jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 296 km/h elegantně vzlétli. 

Silně pochybuji, že uváděl přesně tato čísla ....;-)

Nejspíš říkal: Během chvilky jsme měli rychlost 90 uzlů (167 km/h), při 130 uzlech (240 km/h) jsem jemně přitáhl řízení k sobě, abychom ve 160 uzlech  (296 km/h) elegantně vzlétli. Ano takto uvedeno by si to líbilo.... ;-)

Pokud bych tam ty uzly nechtěl vůbec plést, tak bych ta čísla zaokrouhlil alespoň na desítky km/h.

Ono fakt zní divně, když někdo řekne, že ryba měla nejméně 6 stop, ale v překladu se objeví, že ryba měla nejméně 183 cm ....

+2/0
3.3.2014 16:59
Foto

K89o92s61t41a15s 94J78o54a52n63i47d55i66s 2952198301

o holkách lítajících na concorde toho bylo vic :) ale jo, hezké čtení..

spousta technických fines byla vynechána, ale je fakt, že concorde jich měl tolik, že by to bylo čtení na den..

třeba unikátní systém klapek v sání motorů rolls-royce snecma, které zpomalovaly air intake a při vysazení motoru dokázaly generovat vztlak, (ze všech letadel vymontovány, aby se nedal systém zkopírovat), vyvažování letadla pomocí přečerpávání paliva, řízení eleveony, že nebylo potřeba vyhřívání kritických míst letadla, protože bylo horké až dost, v každém okně byl malý chladič, ať se cestující nespálí o sklo.. atd.atd.atd .)))

mohli jste zmínit, že při uvádění na trh nefér spekulace a intervence z americké strany, protesty američanů a problém s povolením od FAA k letu nadzvukovou rychlostí nad pevninou (sonic boom), které odradily světové aerolinky od koupě, a všechny své objednávky zrušily, takže zůstali jen BA a AF. Konečná cena každého letadla pro BA byla jedna libra (resp. AF jeden frank), každý po osmi kusech, každý za 8 liber :) 

Concorde měl smůlu i po 25ti letech, kdy se stalo více nepříznivých událostí a díky kterým byl "ukončen"...

Že předběhl dobu o sto let, protože tak velké a rychlé letadlo pravděpodobně ještě 50 let létat nebude.. Že si zahrál i ve filmu "aféra concorde" - kde havaroval (shodou okolností to bylo právě to letadlo, které havarovalo skutečne v paříži... :|( ) Skupina nadšenců se snaží udržovat jeden letoun živý a shání prostředky na to, aby se dostal znovu do vzuchu..  Naprosto unikátní a nádherné letadlo.. Snad se s ním někdy proletím.. bude zase létat jako jeho děda Vulcan...

+7/−1
3.3.2014 16:12
Foto

K11o31s37t90a98s 79J30o12a77n47i79d49i68s 2722938131

6 minut krásy: https://www.youtube.com/watch?v=v9bVFkDhGPE

+1/0
3.3.2014 16:15

M44i10c94h48a56e51l 16K50o95n28e54č22n23ý 6922153579569

Pěkný článek a asi nejkrásnější dopravní letadlo. Škoda, že už není možnost se s ním proletět. ;-)

+1/0
3.3.2014 13:24

M27a50r91e79k 35F72l19e71k59a62č 1677242380851

Možná bude příští rok, jedno se dává nějak znova do kupy

0/0
3.3.2014 14:56

J79a69n 43H21a66v11l70i72n58a 9244856939793

A ze lital Concorde v reklamnim zbarveni Pepsi znajete?

http://www.concordesst.com/history/events/pepsi.html

+1/0
3.3.2014 13:19

J35i18ř87í 83P42o31s91p50í31š12i33l 8192370856758

Škoda, že Concorde či něco stejně rychlého už nelétá. Člověk by si klidně připlatil za zaoceánské lety. Letět z EU na západní pobřeží USA, do Austrálie či Japonska je současnou leteckou dopravou dlouhé a celkem vyčerpávající pro cestující.

0/0
3.3.2014 13:03

M96a88r47t35i66n 41S73e52d78o80n47a 2565856536919

Pravidelna linka Condorde byla z Evropy (London, Paris) pouze do New Yourku. Na cestu s vetsi bagazi tento stroj nebyl staveny, a let rozhodne nebyl v uzkych sedackach nic pohodlneho.

+1/0
3.3.2014 13:09

V76i92t 40K91r82a63j70i77c34e91k 2461444572673

Dovolím si oponovat. Měl jsem to velké štěstí, že jsem s ním letěl z Londýna do New Yorku a ač tam místa nebylo, tak ty sedačky byly pohodlné a na ty 3:16 co jsme letěli to bohatě stačilo, navíc díky perfektnímu servisu,obsluze po prakticky celou dobu letu, fascinací z té techniky i díky informacím, které nám průběžně kapitán podával to byl pro mě dosud největší letecký zážitek i požitek. Pokud by ještě tato kráska létala, tak bych jí určitě dal přednost před klasickými letadly.

+1/0
4.3.2014 0:27

O20n12d39ř25e93j 74Č69a75p59k36a 6471611643194

Pokud jste si mohl dovolit Concorde, můžete si dovolit první třídu v 747 nebo A380, cena je +/- srovnatelná. Takže nic jako vyčerpávající let se nekoná, máte vlastní postel, špičkovou obsluhu a výborné jídlo, u Emirates si můžete ráno před přistáním dát i sprchu...

0/0
3.3.2014 14:43

J13a93n 74Š16k95r39a34b40á77n44e12k 7225360208222

prolezl jsem si jak Concord tak Tůčko, zvenku impozantní a krásná letadla, zevnitř stísněné, nepohodlné, úzké sedačky, malinká okýnka, celkově to vyvolává u slabších povah docela klaustrofobické pocity. První třída u "klasických" letadel či soukromý tryskáč je dle mého lepší řešení v této cenové kategorii..

0/0
3.3.2014 14:58

A43l30e96x25a84n67d78r 18K41o91s78t31k10a 5429136539316

Právě. Osobně se domnívám, že Concorde zemřel na to, že kdo má na letenky, ten už si připlatí za soukromý tryskáč a letí kdy ptořebuje.

0/0
4.3.2014 4:27

P97e60t74r 40P27a40c48o27u42r79e33k 6934223816

Byl jsem se na něj podívat v Sinsheimu a paráda :-) hned vedle stojí i TU :-).Škoda že sem nedali žádné fotky interieru.

0/0
3.3.2014 12:47

J48a59n 63Š26k16r50a45b79á50n33e84k 7425230278182

Taky jsem tam byl, senza.R^. Škoda že takové muzeum není někde u nás. nejlíp ještě s muzeem ve Spayeru které je poblíž...

0/0
3.3.2014 15:00

D34a96v74i90d 80P23r75a44ž81á25k 6894582972516

Nádherné letadlo R^

+1/0
3.3.2014 12:33
Foto

D87a54n 23R28u19b39í71n 5468257962127

Ten Concorde v Praze přistál v roce 1996, nikoliv 1986.

+1/0
3.3.2014 12:26

L84u27d19ě51k 54N84o26v30ý 2191179813581

V článku se píše 1986 a pak znova až za 10 let. Takže je možné, že o tom prvním přistání prostě jen nevíte. ;-)

+3/0
3.3.2014 14:07

R13a41d67e71k 24F80o11l25p91r47e38c62h77t

V článku je to dobře, bylo to v roce 1986.

Fotografie například tady:

http://www.planes.cz/cs/photo/1156328/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

nebo tady černobílá (i s užovkama, ty by tam v roce 96 nebyly):

http://www.planes.cz/cs/photo/1002742/concorde-102-g-boaf-british-airways-baw-ba-praha-ruzyne-prg-lkpr/

0/0
3.3.2014 14:36
Foto

D71a23n 13R86u45b87í81n 5768877942957

A není divné, že to bylo oboje na den přesně? Tzn. 20.10.?

0/0
3.3.2014 17:45

B65e92n36j40a73m37i87n 44K15a95p20l86a51n 3662576641237

Mohl by někdo zasvěcený pro nás laiky ve stručnosti shrnout, proč už Concordy nelítaj?

Ď. :-)

0/0
3.3.2014 12:15

J80a20n 47J88a55n72e82č70e22k 9420733280106

Drahý provoz a remcání ekologů

+8/−1
3.3.2014 12:32

M80a25r46t71i16n 30S53e70d51o63n59a 2925576816609

Drahe provozni naklady. S nastupem internetu a videokonferenci se pocet lidi co zaplatili 15x vice oproti beznemu letu aby usetrili 4 hodiny casu zmensil. Navic Concorde je uvnitr velmi maly,neni to zadne pohodlne cestovani. TU 144 byl pro cestujici o trosku vetsi.

0/−1
3.3.2014 12:36
Foto

K36o61s29t87a33s 67J95o77a56n16i19d30i53s 2692608941

První úvahy o zrušení byly mnohem dříve než letadlo havarovalo v paříži. Prhoram byl nerentabilní, aerolinky dotovaly provoz. Pak s novým manažerem letů přišla exkluzivita, vybrané jídlo a víno, skvělý servis, concorde lounge se spoustou priorit se program stal profitujícím. Pak přišla havárie v Paříži - která byla zaviněna serii chyb - zjednodušeně: začalo to přetíženým letadlem - bagáží i palivem "pošpunty", dále kouskem plechu z motoru tristaru, který startoval těsně před concorde, a pneumatikami concorde, které byly velmi náchylné k defektům a letecký úřad je doporučoval už dlouho předtím vyměnit za konstrukčně lepší a novější (plechem uříznutý kus pneumatiky vrazil vysokou rychlostí do křídla, udělal díru do křídla i do nádrže a křídlo začalo hořet, což způsobilo nekontrolovatelný let a následný pád).

Po havárii bylo letadlo zmodernizováno, dostalo nový interiér, nádrže z kevlaru, nové pneu Michelin atd.atd. Jenže vliv 9/11 a pokles objemu letecké dopravy způsobil, že letadla se neplnila a obě aerolinky ohláslily konec projektu concorde. 

Je to nejbezpečnější letadlo světa s nějméně incidenty, díky tomu, že za letu bylo teplé (až horké) nekorodoval drak letadla, ani křídla a letadlo po 27mi letech vypadalo jako nové. Byly všechny v naprosto perfektním stavu. V r.2012 se poprvé objem letecké přepravy dostal na úroveň jaká byla před 9/11 a concorde by pravděpodobně byl zase rentabilní.. ale už jsou všechny out..

+3/−1
3.3.2014 16:32

G23a25b15r25i94e50l 79H60o36r20t52e39n 9551879943974

https://www.youtube.com/watch?v=gWIWAI6GmQQ

Concorde and Tu-144 at the Paris Air Show in 1973

(včetně zmíněné nehody).

0/0
3.3.2014 12:13

J90i31n43d60ř22i85c94h 41M84i47t88t64e95r 6101100103893

Nádhera, ale SR 71 se mi líbí nejvíc.

+2/0
3.3.2014 11:21

J68a45r76o52m66í65r 85K80r68á60l 4220249654329

No, to ale srovnáváte nesrovnatelné.  Podobnost je snad jen v tom, že obě letadla byla v té době malý zázrak.

0/0
3.3.2014 19:35

J67i20n21d39ř31i35c10h 81M37i30t72t39e57r 6601250643353

Ano je to nesrovnatelné. SR 71 létalo 3600 km/h. Byl to špionážní , ale ne dopravní letoun. Ale srovnal jsem je právě z toho důvodu, že předběhla dobu. A obě byla nesmírně elegantní.

0/0
3.3.2014 19:50

P19a51v48e85l 52K28r54e33j65č57í78ř 2532341813266

Hm, zajímavý článek. Ale ten první nadzvukový let DC-8-43 se dle Wikipedie sice konal 21. srpna, ovšem roku 1961. Tak co je správně?

0/0
3.3.2014 10:59

A28l24e30š 53J83í70l78e74k 7881862186568

Jsem rád že jsem měl možnost tento krásný stroj ještě vidět ve vzduchu než je BA vyřadili. Jak ten se krásně "nesl" když přistával v Londýně! Ale ten rachot... to bylo teda něco :o) Teď se ale zase dá kochat A380, to je zase důstojnost sama :o)

+2/0
3.3.2014 10:27

M79a36r18i34e 65Š13í35p12k72o27v45á 5252912664157

Naprostý souhlas. Měla jsem to štěstí (nedaleko Prahy), vidět Concorde, když naposledy odlétal z Ruzyně. Bylo to úchvatné letadlo. Kochám se A380, je to taky fešák, ale Concorde byl výjimečný - ve všem.

+1/0
3.3.2014 10:39

L65a77d31i37s12l48a55v 20M42i40k70a 1791649404764

Tak ty dvě letadla se nedají absolutně porovnávat. Taky jsem několikrát v Paříži i Londýně viděl přistání, nebo start Concorde a vždy mě to fascinovalo. A 380 je určitě impozantní a důstojný letoun, ale k porovnání spíše s B 747 který ač menší mi přijde daleko elegantnější, A 380 je prostě takový impozantní tlusťoch.

0/0
3.3.2014 11:38

J58o97s43e70f 74P96o56l33á22č49e98k 8783536116777

Mě tu naopak dost zajímavých informací chybí, například to, že se Concorde za letu roztáhl i o 30cm díky tření, což bylo nutno vyřešit řadou za zmínku stojících technických řešení atd.

+1/0
3.3.2014 10:09

P14a60v26e65l 22V96a67ň59h15a18r34a 9258757922930

Clanek neni o technice Concorde, ale o jeho prvnim letu. Ale o technickem reseni Concordu bych si taky precetl rad. :-) Je to proste krasavec...

+6/0
3.3.2014 10:50
Foto

J33a70n 71K94u67ž47n80í31k

Třeba na to dojde :-). Díky za zajímavý podnět.

+4/0
3.3.2014 12:11

J91o18s18e53f 19N86o12v68a11k 5198632356198

Pánové, díky a smekám. Parádní článek, kéž by i zbytek rubrik v rámci idnes byl taky takhle kvalitní.

+11/0
3.3.2014 8:35

J62o97z27e79f 90K48o38s62t50e80l79a39n27s26k38ý 8175582439406

Na tomto lietadle je pekne vidieť, že technický vývoj sa dá len ťažko predpovedať. Pred 40 rokmi lietali nadzvukové dopravné lietadlá a dnes nelietajú. Dôvody sú všeobecne známe.

Ak by niekto v 70. rokoch predpovedal budúcnosť lietania, tak určite by predpokladal všetko možné, len nie toto - že o 40 rokov nadzvukové dopravné lietadlá nebudú...

Podobne zaujímavá ako história Concordu je história vzniku jeho ruskej kópie - TU-144. Rusi ukradli takmer kompletnú dokumentáciu Concordu a podľa nej skúsili urobiť ruskú kópiu. Tá na medzinárodnej leteckej prehliadke v Paríži hneď aj havarovala...

+6/−6
3.3.2014 8:33

R33i39c34h56a14r52d 58T71r13e48f32i16l 4221675849690

Ten třetí odstavec je absolutní blábol.:-/

+13/−2
3.3.2014 8:58

J71a53n 25J75i98r52o67u51s36e37k 7243909694731

Proč blábol? Kopie to byla a nehoda se stala.

+1/−4
3.3.2014 10:16

R61i52c74h33a12r79d 38T50r23e37f42i75l 4351235279730

Evidentně jsi nikdy neslyšel o technických zadávacích podmínkách. 

Tu-144 havaroval na aerosalónu v Paříži v roce 1973. To už premiéru měl za sebou.

+1/0
3.3.2014 10:57

L67a70d42i56s65l62a42v 66M41i79k70a 1811309754374

Premieru vzletu a zkoušek ano, ale byla to jeho první veřejná prezentace.

+2/0
3.3.2014 11:40

J66a11n 38Š86k78r40a88b65á14n41e30k 7395870438322

Já bych Túčko jako kopii Concordu neviděl.. vzájemná vnější podobnost je logicky způsobena stejnými cíli které letouny měli splnit.

+7/−1
3.3.2014 10:50

J27o54z33e62f 68K52o57s23t17e97l19a18n91s31k18ý 8555302479986

Celý príbeh "kopírovania" je celkom dobre zdokumentovaný, dokonca aj s pikoškami. Teda čo Rusi, resp. ich technológia nedokázala vyrobiť a ako to zlátali, aby tučko lietalo.

+1/−4
3.3.2014 11:30

M74a73r95t36i47n 42S78e15d37o25n45a 2335546326189

Pane Kostelansky, velmi rad budu za jakykoliv dukaz vasich slov, zvlaste kdyz sam Zapad priznal ze zvesti o kopirovani byly vymysli - pro Zapad bylo tezke priznat ze SSSR muze byt napred (pak si SSSR toto zopakoval i u raketoplanu Buran) tak prisel s touto legendou.

Evidentne jsem tyto dva stoje vedle sebe nevidel (napr. v Sinsheim), jinak i laik vidi velke rozdily. At uz jde o motory a jejich zaveseni, koncovky kridel, prostor pro cestuji (v TU 144 vetsi), ovladani (Concord elektronika, TU-144 rucne) ci navic stabilizacni kridla v urovni pasadky u TU-144.

+3/0
3.3.2014 12:48

J61a26r58o66m16í83r 18K87r30á87l 4680329954439

On to takový výmysl nebyl.  Některé ty plány poskytli Francouzi Rusům sami v rámci jakýchsi "dobrých vztahů".

0/0
3.3.2014 19:38

J95a84n 98H90a87v68l57i31n28a 9844296899473

ach jo, tahleta lez je uz opravdu NUDNA!! Uz jen motory jsou zcela jinak umisteny a tudiz i chovani za letu je trosku jine!!!

+1/0
3.3.2014 13:18

D30a97v71i74d 64M84a82l69i91n96a 1620413250653

Podle mne, nejkrasnejsi letadlo vsech dob. Jeste obdivuji Lockheed Constellation, ale to je jina kapitola.

+6/0
3.3.2014 7:30

J85a74r47o77m19í81r 71K41r39á45l 4410669634599

Tak.  A navíc nejspolehlivější.

0/0
3.3.2014 7:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.