Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo duchů zaťukalo na britský satelit. Ráno pak definitivně zmlklo

Konečnou přibližnou polohu zmizelého letadla Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu se podařilo dopočítat z několika úsečných signálů "ping", které stroj vysílal až do osmé hodiny ranní 8. března malasijského času. Potvrdilo se tak podezření, že letadlo skončilo v Indickém oceánu. Ojedinělý kousek se zároveň podařil odborníkům z britské firmy Inmarsat, kteří využili Dopplerova efektu k odhadu polohy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F33i37l48i57p 92J68i82r44s62á50k 5176510280785

„"[Satelit Inmarsat 3 F1] Bohužel není vybaven GPS, kdyby byl, mohli bychom poskytnout ještě přesnější informace," uvedl mluvčí společnosti pro britskou televizi SkyNews.“

K čemu by byla GPS na geostacionárním satelitu, který je od Země dvakrát dál, než GPS satelity? I kdyby GPS satelity vysílaly všesměrově, nevím nevím, co by se z údajů přijatých na geostacionární dráze dalo spočítat.

0/0
30.3.2014 16:22

P32e68t88r 32Š16a44f84r16á23n 9166901729

motiv.  malajsie je muslimská země..

0/−1
26.3.2014 15:02

L61u18b25o32m69í24r 27P25e92š22k22e 7526303179186

Dopplerův princip využívají zoologové ke globální lokalizaci již více jak 30 let a naše české ornitologické projekty již 20 let. Systém Argos s polárně obíhajícími družicemi a "pípnutím" vysílače na ptákovi v minutovém intervalu dovede určit souřadnice jeho polohy s neuvěřitelně malou chybou jen asi 150 m (v optimálním případě), přičemž polovina z odchylky připadá na nepřesnost určení polohy družice v momentě příjmu. I když jsou v tomto případě podmínky podstatně horší a systém na to není určen (stacionární  "kolébající" se družice ne 900 ale cca 3700 km vysoko, "pípnutí" po hodině a souběh "trojího Doppleru" viz obrázek) dovedu si představit, že podrobná komplexní analýza zaznamenaných dat i dat z dalších letadel v této oblasti může přinést časem relativně dobrou lokalizaci v době posledního pingu.

0/−1
26.3.2014 10:59

K80a57r82e88l 17T61o92u38š61k19a 1116886540

Z letadla letícího v normální výšce si samozřejmě mobilem nezavoláte. A otázka je zda posádka a cestující byli při vědomí. Kdo ví, třeba došlo k nějaké fatální situaci a když piloti vědělí že je konec letadlo na poslední chvíli navedli do hluboko do oceánu, aby nedošlo k větší tragedii, ale asi nemá cenu spekulovat.

0/0
26.3.2014 9:17

M96i26l23a41n 65H 4307160739291

Doufám, že Australijci a Indonésijci spojí síly a australijské pátrací složky trosky letadla co nejdříve naleznou.

+1/−2
26.3.2014 2:21

M39i79c92h34a13l 85M20i55l46l11e97r 9366142579402

nejaci Cechajijci trpi potizemi pameti a navic maji potize rozeznavat stat a narod:-P

0/0
26.3.2014 10:49

M27i83l21a68n 78H 4627230689351

jak to souvisi s ciste gramatickym jevem odvozeni tvaru pridavneho jmena z podstatneho jmena?

Malajsie - malajsijsky

Indonesie - indonesijsky

Persie - persijsky

0/0
27.3.2014 2:10

M71i27c76h97a80l 85M10i11l43l60e27r 9126952829572

Jazykoveda uznava vyjimky.

stat Indonezie - obcan, obyvatel Indonezan, odvozene pridavne jmeno indonezsky, jazyk indonezstina

(stary nazev statu) Persie, predchudce dnesniho Iranu - obcan, obyvatel Peršan, odvozene pridavne jmeno persky, jazyk perstina (Farsi)

stat Malajsie - obcan Malajsijec - odvozene pridavne jmeno malajsijsky....

ale: narodnost malajska, etnicky obyvatel Malajec, odvozene pridavne jmeno malajsky, jazyk malajstina

Definice etnickeho Malajce: jeho rodic byl obcan Malajsie (tedy obcanstvim Malajsijec), je muslimskeho nabozenstvi, mluvi malajstinou, dodrzuje malajske etnicke tradice a jeho domov je ve state Malajsie (malajsijsky obcan) nebo ve state Singapur (singapursky obcan).

+1/0
27.3.2014 7:18
Foto

P17a28v16e71l 98K89a27s92í67k82, 24T81e18c46h94n66e26t21.67c61z

Stačí se podívat na: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=malajsijsk%C3%BD&Hledej=Hledej

+1/0
27.3.2014 11:15

M84i18c21h74a60l 11M96i92l52l39e37r 9316102639612

vyborny clanekR^R^R^

0/0
26.3.2014 2:12

M60a55r50t68i44n 54C34u18l25e66k 2142913635481

Jestli je to tak, jak píšete, tak je divné, že nikdo z cestujících či posádky nezakročil. Přece po tolika hodinách letu, navíc když jim slunce muselo svítit do letadla z opačné strany než normálně, to muselo už být podezřelé, co se děje. Zrovna tak je divné, že by nikdo z pasažérů nezkusil zavolat mobilem. Někdo mohl mít i připojení přes satelit. To by vypadalo na nějaké hromadné zneškodnění cestujících ještě za letu.

+1/0
26.3.2014 0:44

M93i11c90h38a31l 71M97i16l41l21e97r 9926342509382

v 8:11 malajskeho casu se letadlo nalezalo na zapade, tedy v jine casove zone, odhadem mohlo byt o 1-2 hodiny za malajskym casem, tedy 7:11 nebo i 6:11 rano, ne zas tak dlouho po rozedneni.

0/0
26.3.2014 2:10

J55a91n 80M53o84h43y20l74a 6512329169601

No, možné je samozřejmě vše, nicméně správnost polohy Slunce v letadle podle mne vnímá tak jeden cestující z milionu. Mobilní signál takhle daleko od pobřeží je prakticky vyloučen a o přítomnosti cestujícího se satelitním telefonem na palubě, zvláště při cestě do Číny, se mi zdá celkem logické pohybovat. :-D

0/0
26.3.2014 6:08

P10e95t18r 55T18y42č53k57a 6385452919772

Pravda je že minimálně celá posádka, která tam asi lítala pravidelně, špatnou polohu letadla nejspíš vnímá.

+1/0
26.3.2014 6:54

M90i62c53h24a39l 69M51i29l83l79e68r 9736322479772

v kriticke dobe zmeny kursu asi tezko, protoze kdyz se startuje v 00:40 v noci na sestihodinovy let, kabinovy personal zacne pripravovat vozicky s obcerstvenim jakmile zhasne znacka "pripoutat se". 40 minut po startu, kdy se letadlo naposledy ozvalo radiem a menil se kurs letu, by byl kabinovy personal plne zamestnan potahovanim vozicku po letadle.

Pokud byl za zmenu kursu zodpovedny jeden z pilotu, je velmi pravdepodobne, ze se ohlasil palubnim rozhlasem a rekl neco jako "vazeni pasazeri, prave jsme dostali hlaseni o silnych bourkach ve smeru naseho letu, budeme muset zmenit kurs a oblast obletet." A je po  ptakach na nejakou dobu, aniz by si s tim nekdo lamal hlavu. I zmena letove hladiny se v tom pripade bude zdat jako logicka.

Po odklizeni sklenic a tacku se uklidi vozicky, zhasnou svetla v kabine, pasazeri se budou snazit spat a kdo nemuze, bude se tise divat na nejake video z palubniho systemu. Cast kabinove posadky se take uklidi k odpocinku do jejich kamrliku a druha cast se posadi v zadni "kuchynce", bude klabosit a sem tam obslouzi nejakeho pasazera, ktery nemuze spat, napojem nebo susenkami. Celkem nikoho z pasazeru, tim mene kabinovou posadku ani nenapadne se divat z okenka, protoze v noci jsou pres vetsinu okenek tak jako tak stazene rolety a pokud se leti nad mraky, dole stejne neni nic videt.

Pokud nedoslo mezitim v pasazerske kabine k necemu drastickemu, uplynulo by tak par hodin a normalne by se servirovala snidane, obvykle 90minut pred planovanym pristanim. Teprve pak by se ukazalo, ze piloti nedelaji zadne pripravy na pristanit a pokud by nebylo dole zatazeno, lide by zjistili, ze vubec neleti nad pevninou jak by meli, kdyb byli v cinskem vzdusnem prostoru.

0/0
26.3.2014 11:31
Foto

P14a83v35e48l 15K24a21s96í20k32, 65T88e59c79h91n98e19t98.13c62z

Co se dělo s cestujícími, to nyní nikdo neví. Ale co vám mohu zaručit, to je, že neviděli slunce, minimálně ne do přibližně sedmi hodin ráno, a to už bylo po šesti hodinách letu dost pozdě na nějaké znepokojení.

+2/0
26.3.2014 12:03

M31a89r94t45i81n 80C86u75l30e36k 2442323705631

Pokud jsou tam, kde si myslíme, tak byli na jižní polokouli před rovnodenností a navíc vysoko nad mraky, takže Slunce muselo letadlo ozářit před 6 hod. ranní a zřetelně svítat na východě začalo určitě nejméně půl hodiny před tím. Ovšem i tak už by asi bylo pozdě, to máte pravdu.

Zdá se, že skutečně chtěl někdo letadlo zrušit nejen tak, aby ho dlouho nikdo nenašel, ale ještě aby pozůstalé potrápil a svět uvrhl do záhady, bezmoci vůbec něco zjistit a šokoval.

+2/0
26.3.2014 12:15

V49o73j12t95a 86L62e79j65s42e90k 1731795909489

Letadlo zjevně někdo úmyslně nasměroval někam, kde ho nikdo nebude hledat a mělo tam spadnout. Tedy nešlo o to ukradnout letadlo. Dle mě jsou pro to jen dva rozumné důvody:

1) pojišťovací podvod - viz odkazovaný Fedex

2) krádež nákladu - živého či mrtvého. Nevíme, co tam bylo naloženo, případně jestli nebyl mezi pasažéry někdo důležitý (klidně na oficiálně falešný pas). Vyložení nákladu na padáku někde po cestě a sebrání na loď (případně v Indonésii nebo na Vánočním ostrově i přímo ze země...ale to je obé složitější na organizaci, aby si toho nevšimnul někdo nechtěný) není nereálné - koneckonců ty zběsilé manávry nahoru-dolů nemusely mít za cíl jen obelhání radarů, ale i otevření dveří (ať už normálních nebo těch od nákladového prostoru).

+1/0
26.3.2014 0:41

M90i79c58h73a29l 84M56i24l87l89e66r 9346372449762

nemyslim, ze komercni dopravni letadla jsou technicky vybavena na vyhazovani nakladu padakem za letu.....

+1/0
26.3.2014 2:12

O83n87d42ř28e94j 40L28é96b22l 6229498826653

Trochu nerozumím tomu, proč by hned hypotéza o požáru na palubě měla být ve světle tohoto zjištění lichá. Pořád mohlo jít o požár elektroinstalace či něčeho podobného, avšak bez tragických následků pro drak letadla. Zplodiny jsou svinstvo, zejména pokud dochází k nedokonalému hoření (CO, však známe, že), udělají dobrou paseku.

Nemusí to být hned pokus o hromadnou sebevraždu, únos za účelem využití letadla k útoku atp.

0/0
25.3.2014 20:48

I56g14o71r 11P88l47a83n49d76e69r 9137844176350

pri poziari v instalacii dojde vacsinou aj poskodeniu inych zariadeni, ktore su nevyhnutne pre let... MD11 Swissair  mal maly poziar v elektroinstalacii a stal sa neovladatelny...tiez skoncil v mori pri Kanade..

+1/0
25.3.2014 20:58

P84e22t39r 61T35y44č87k58a 6125402619952

Při požáru na palubě by neletěli dalších 6-7 hodin.

0/0
25.3.2014 22:24

I18r72e82n45a 60P79l12a89c66h83e27t65k45o88v59á 3364164280397

proc se porad pise, ze neco vypnuli? nemohlo to byt mimo provoz kuli nejake poruse, hm?

0/−1
25.3.2014 19:45

J42a86k14u42b 83S82e60m23e47r76á97d 2117406481911

vse tomu nasvedcuje :-);-)

0/0
25.3.2014 21:26

P38e20t66r 40T19y32č82k27a 6675112939732

ACARS vypnuli ještě před posledním hlášením. Kdyby měli nějaký problém tak to mohli ohlásit.

+1/0
25.3.2014 22:19

I25g46o83r 61P51l83a11n28d18e13r 9407974626980

pripomina mi to trochu nehodu B767 Egyptair,z r. 1999, aj tam pilot ako zostal v kabine sam, zmenil kurz,a s vykrikom allah je velky sklopil nos lietadla a zobral so sebou  na druhy svet 216 ludi.. ., len mi nie je jasne v tomto pripade naco tak daleko letili...

+1/0
25.3.2014 19:28

P65e64t23r 68T81y86č26k53a 6595482689742

Prostě někdo nechtěl aby se to letadlo našlo a s ním i důkazy co se stalo. Někdo na palubě letadla. A myslím, že pokud se mu to takto povedlo tak dokázal naplánovat i ostaní věci okolo tak aby nikdo nenašel důkazy. To letadlo se nejspíš nikdy nenajde.

+1/0
25.3.2014 19:47

M18i16c59h69a45l 40M89i19l44l76e62r 9256552269392

nebo....dalsi z mnoha moznosti, uznavam....co jestli se piloti servali po tom, co jeden z nich vypnul komunikacni pristroje a zmenil kurs? (umyslne nespekuluji o duvodech pro vypnuti komunikace a zmenu kursu, nechci zadne konspirace proc, pouze CO se mohlo v kabine stat).

Tomu mohly odpovidat zmeny letovych hladin po zmene kursu. Co jestli pilot, ktery se snazil zabranit zmenam byl pri rvacce zabit, jinak zneskodnen nebo utrpel takove zraneni, ze upadl do dlouhotrvajiciho bezvedomi, tudiz se mu nepodarilo komunikaci obnovit? Co jestli pachatel ale take pri tom utrpel zraneni a sam pozdeji upadl do bezvedomi, takze letadlo pokracovalo na autopilotu a kurzu nastavenem nez ztratil vedomi az do momentu kdy doslo palivo?

0/0
26.3.2014 2:26

M30a82g35d79a68l77e19n65a 28N14o98v28a16k56o71v85a 5455913765745

Mate chybu v prekladu: "Je možné, že za těch dvou týdnů udělali pokroky ve výzkumu, které by jinak trvaly třeba rok." Dik za opravu a jinak super clanek!

0/0
25.3.2014 19:27

K93a67r48e66l 10K17o53š63ť88á11l 8967221650575

Jedna věc je ten odpovídač, ten slouží pro řízení letového provozu, ale nechápu, že v době kdy kdejaká firma má za pár korun GPS lokátory ve služebních autech, aby měla přehled, kde se courají, letadla za miliardy tohle nemají. Že se o ně ty letecké společnosti nebojí. Navíc to není poprvé, co nějaké éro spadlo do oceánu a pak se složitě a dlouho dohledávalo.

0/0
25.3.2014 18:56

J94a69r34o68s10l95a97v 49B41r65ü46m22m82e61r 7724903276

GPS lokátory ale odesílají data přes GSM, nebo podobnou síť. V letadle tuto funkci má odpovídač, který ale piloti vypnuli.

0/0
25.3.2014 19:10

P32e77t51r 44T61y44č67k79a 6605342559762

Ještě je v letadle ACARS. Ten taky deaktivovali.

+1/0
25.3.2014 19:20

P16e86t62r 58T60y12č60k75a 6905792759532

GPS přístroj není schopen sám o sobě poslat informaci o své poloze. GPS tuto funkci nemá. V letadle GPS samozřejmě mají.

0/0
25.3.2014 19:23

I36v81a 30V86a33l90č90í97k82o74v43á 1249238431341

Články na Technetu se zcela vymykají ze stylu psaní na iDnesu. To je prostě radost to číst. Ty popsané změny, zdroje, to je prostě způsob, jak si to už dlouho představuji.

Děkuji a jen tak dál, doufám že nakazíte i kolegy "takynovináře".

+22/0
25.3.2014 18:30

J66a88n 49N71o52v72á24k 4596584580341

To je stejné, jako za komančů, tehdy byly také nejnormálnější články v Technickém magazínu, Vesmíru a podobných periodikách. Vše ostatní goebbelsovská propaganda. Tak jako i teď.

0/0
25.3.2014 21:13
Foto

P10a70v39e51l 40K97a74s89í35k62, 46T91e36c42h63n78e43t40.52c48z

Bereme si to tedy jako závazek do budoucna ;-D Díky!

0/0
26.3.2014 12:06

J27a76k93u85b 51S18e33m80e21r32á70d 2387986901291

podepisuji R^

0/0
25.3.2014 21:30
Foto

P67a41v43e45l 49K32a17s71í29k96, 22T38e87c92h80n28e16t20.87c81z

Děkujeme, chvála se čte hezky. Máme také štěstí na čtenáře! :-)

0/0
26.3.2014 12:06

J92a45n 64B87a88u50e18r 1246396745634

Možná budu za blbce, ale třeba mi někdo odpoví:.je aspoň teoreticky možné, že na palubě se vše zbláznilo, např. že přístroje prostě začaly ukazovat jih místo severu apod, posádka se ve tmě nad oceánem nedokázala orientovat a prostě letěli jinam než chtěli?

0/0
25.3.2014 17:54

J36a50n 43K21ř11í95ž 6165983225208

...ne.

Letadlo se,kromě jiných instrumentů,hlásí odpovídačem.

A ten někdo vypnul.

0/0
25.3.2014 17:56

J15a73n 88B39a78u44e87r 1396146645274

No dobře, ale pokud to někdo vypnul, tak s tím chtěl někam zdrhnout, tak proč sakra letěl někam,kde neměl šanci nikam doletět? To se ten odpovídač nemůže taky pokazit?

0/0
25.3.2014 18:02

J20a19n 36K32ř76í55ž 6555973245918

...v tomhle letadle se muselo "pokazit" tolik věcí(a najednou),že o náhodu šlo velice těžko.

Navíc,způsobem kterým v prostoru "kličkovalo" je naprosto nepravděpodobné,že by šlo o technické selhání.

+4/0
25.3.2014 18:05

J41a54n 43B84a86u54e81r 1786316985214

Roger

0/0
25.3.2014 18:06

J75a70n 86K70ř74í58ž 6205163305838

Beep.

0/0
25.3.2014 18:07

J35a20n 45B26a41u17e88r 1346506595104

To uz neznam

0/0
25.3.2014 19:26

J97a27n 73K29ř55í53ž 6905893155608

...my,co jsme byli v Emerice,jo.

0/0
25.3.2014 19:27

J81a64n 16B44a47u49e60r 1116966455904

Kdyz se bojim litat tak se tam nepodivam. Titanic uz nejezdi a Regiojet si troufne jen do Ostravy

0/0
25.3.2014 19:47

J92a17n 15K43ř96í68ž 6555463925548

:-)

0/0
25.3.2014 21:47
Foto

P79a49v20e76l 52M22a51r29t14i28n26e24k 9335535551393

Lode pluji furt. Treba i plno jachtaru, jeno je je to na dlouhy lokte. Ja to pres par karibskych ostrovu delal 4-5 mesicu z kanaru..

0/0
26.3.2014 3:23

I80r92e66n37a 33P53l24a19c14h20e68t84k57o84v44á 3524224160117

treba to vypnul pozar a ne lidska ruka.. btw podle stylu psani,,kvitecek?

0/0
25.3.2014 19:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.