Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letadlo duchů zaťukalo na britský satelit. Ráno pak definitivně zmlklo

Konečnou přibližnou polohu zmizelého letadla Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu se podařilo dopočítat z několika úsečných signálů "ping", které stroj vysílal až do osmé hodiny ranní 8. března malasijského času. Potvrdilo se tak podezření, že letadlo skončilo v Indickém oceánu. Ojedinělý kousek se zároveň podařil odborníkům z britské firmy Inmarsat, kteří využili Dopplerova efektu k odhadu polohy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F94i64l17i88p 89J22i46r81s37á42k 5526390930985

„"[Satelit Inmarsat 3 F1] Bohužel není vybaven GPS, kdyby byl, mohli bychom poskytnout ještě přesnější informace," uvedl mluvčí společnosti pro britskou televizi SkyNews.“

K čemu by byla GPS na geostacionárním satelitu, který je od Země dvakrát dál, než GPS satelity? I kdyby GPS satelity vysílaly všesměrově, nevím nevím, co by se z údajů přijatých na geostacionární dráze dalo spočítat.

0/0
30.3.2014 16:22

P51e80t84r 97Š54a54f20r89á80n 9146611539

motiv.  malajsie je muslimská země..

0/−1
26.3.2014 15:02

L60u64b52o64m66í59r 64P14e11š73k69e 7186973329646

Dopplerův princip využívají zoologové ke globální lokalizaci již více jak 30 let a naše české ornitologické projekty již 20 let. Systém Argos s polárně obíhajícími družicemi a "pípnutím" vysílače na ptákovi v minutovém intervalu dovede určit souřadnice jeho polohy s neuvěřitelně malou chybou jen asi 150 m (v optimálním případě), přičemž polovina z odchylky připadá na nepřesnost určení polohy družice v momentě příjmu. I když jsou v tomto případě podmínky podstatně horší a systém na to není určen (stacionární  "kolébající" se družice ne 900 ale cca 3700 km vysoko, "pípnutí" po hodině a souběh "trojího Doppleru" viz obrázek) dovedu si představit, že podrobná komplexní analýza zaznamenaných dat i dat z dalších letadel v této oblasti může přinést časem relativně dobrou lokalizaci v době posledního pingu.

0/−1
26.3.2014 10:59


K72a88r16e97l 21T63o87u91š73k48a 1126226860

Z letadla letícího v normální výšce si samozřejmě mobilem nezavoláte. A otázka je zda posádka a cestující byli při vědomí. Kdo ví, třeba došlo k nějaké fatální situaci a když piloti vědělí že je konec letadlo na poslední chvíli navedli do hluboko do oceánu, aby nedošlo k větší tragedii, ale asi nemá cenu spekulovat.

0/0
26.3.2014 9:17

M28i15l82a13n 37H 4467610809391

Doufám, že Australijci a Indonésijci spojí síly a australijské pátrací složky trosky letadla co nejdříve naleznou.

+1/−2
26.3.2014 2:21

M72i74c91h73a89l 96M77i21l76l10e32r 9896472109742

nejaci Cechajijci trpi potizemi pameti a navic maji potize rozeznavat stat a narod:-P

0/0
26.3.2014 10:49

M15i49l88a71n 71H 4777260649471

jak to souvisi s ciste gramatickym jevem odvozeni tvaru pridavneho jmena z podstatneho jmena?

Malajsie - malajsijsky

Indonesie - indonesijsky

Persie - persijsky

0/0
27.3.2014 2:10

M77i85c95h89a66l 80M60i69l83l43e26r 9406162479732

Jazykoveda uznava vyjimky.

stat Indonezie - obcan, obyvatel Indonezan, odvozene pridavne jmeno indonezsky, jazyk indonezstina

(stary nazev statu) Persie, predchudce dnesniho Iranu - obcan, obyvatel Peršan, odvozene pridavne jmeno persky, jazyk perstina (Farsi)

stat Malajsie - obcan Malajsijec - odvozene pridavne jmeno malajsijsky....

ale: narodnost malajska, etnicky obyvatel Malajec, odvozene pridavne jmeno malajsky, jazyk malajstina

Definice etnickeho Malajce: jeho rodic byl obcan Malajsie (tedy obcanstvim Malajsijec), je muslimskeho nabozenstvi, mluvi malajstinou, dodrzuje malajske etnicke tradice a jeho domov je ve state Malajsie (malajsijsky obcan) nebo ve state Singapur (singapursky obcan).

+1/0
27.3.2014 7:18
Foto

P89a24v62e71l 11K88a96s80í15k17, 96T86e57c88h18n60e56t20.53c94z

Stačí se podívat na: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=malajsijsk%C3%BD&Hledej=Hledej

+1/0
27.3.2014 11:15

M13i11c87h53a95l 49M62i15l13l82e44r 9986122249812

vyborny clanekR^R^R^

0/0
26.3.2014 2:12

M15a90r81t68i92n 12C79u74l81e69k 2292613515701

Jestli je to tak, jak píšete, tak je divné, že nikdo z cestujících či posádky nezakročil. Přece po tolika hodinách letu, navíc když jim slunce muselo svítit do letadla z opačné strany než normálně, to muselo už být podezřelé, co se děje. Zrovna tak je divné, že by nikdo z pasažérů nezkusil zavolat mobilem. Někdo mohl mít i připojení přes satelit. To by vypadalo na nějaké hromadné zneškodnění cestujících ještě za letu.

+1/0
26.3.2014 0:44

M87i36c18h74a60l 36M90i76l31l72e97r 9846432179602

v 8:11 malajskeho casu se letadlo nalezalo na zapade, tedy v jine casove zone, odhadem mohlo byt o 1-2 hodiny za malajskym casem, tedy 7:11 nebo i 6:11 rano, ne zas tak dlouho po rozedneni.

0/0
26.3.2014 2:10

J45a12n 56M95o25h97y20l15a 6842129479821

No, možné je samozřejmě vše, nicméně správnost polohy Slunce v letadle podle mne vnímá tak jeden cestující z milionu. Mobilní signál takhle daleko od pobřeží je prakticky vyloučen a o přítomnosti cestujícího se satelitním telefonem na palubě, zvláště při cestě do Číny, se mi zdá celkem logické pohybovat. :-D

0/0
26.3.2014 6:08

P40e31t23r 25T46y60č52k92a 6315162789122

Pravda je že minimálně celá posádka, která tam asi lítala pravidelně, špatnou polohu letadla nejspíš vnímá.

+1/0
26.3.2014 6:54

M30i87c37h69a19l 70M18i67l72l24e45r 9676722649362

v kriticke dobe zmeny kursu asi tezko, protoze kdyz se startuje v 00:40 v noci na sestihodinovy let, kabinovy personal zacne pripravovat vozicky s obcerstvenim jakmile zhasne znacka "pripoutat se". 40 minut po startu, kdy se letadlo naposledy ozvalo radiem a menil se kurs letu, by byl kabinovy personal plne zamestnan potahovanim vozicku po letadle.

Pokud byl za zmenu kursu zodpovedny jeden z pilotu, je velmi pravdepodobne, ze se ohlasil palubnim rozhlasem a rekl neco jako "vazeni pasazeri, prave jsme dostali hlaseni o silnych bourkach ve smeru naseho letu, budeme muset zmenit kurs a oblast obletet." A je po  ptakach na nejakou dobu, aniz by si s tim nekdo lamal hlavu. I zmena letove hladiny se v tom pripade bude zdat jako logicka.

Po odklizeni sklenic a tacku se uklidi vozicky, zhasnou svetla v kabine, pasazeri se budou snazit spat a kdo nemuze, bude se tise divat na nejake video z palubniho systemu. Cast kabinove posadky se take uklidi k odpocinku do jejich kamrliku a druha cast se posadi v zadni "kuchynce", bude klabosit a sem tam obslouzi nejakeho pasazera, ktery nemuze spat, napojem nebo susenkami. Celkem nikoho z pasazeru, tim mene kabinovou posadku ani nenapadne se divat z okenka, protoze v noci jsou pres vetsinu okenek tak jako tak stazene rolety a pokud se leti nad mraky, dole stejne neni nic videt.

Pokud nedoslo mezitim v pasazerske kabine k necemu drastickemu, uplynulo by tak par hodin a normalne by se servirovala snidane, obvykle 90minut pred planovanym pristanim. Teprve pak by se ukazalo, ze piloti nedelaji zadne pripravy na pristanit a pokud by nebylo dole zatazeno, lide by zjistili, ze vubec neleti nad pevninou jak by meli, kdyb byli v cinskem vzdusnem prostoru.

0/0
26.3.2014 11:31
Foto

P72a77v30e33l 71K23a53s60í55k18, 57T60e33c90h23n38e39t32.54c75z

Co se dělo s cestujícími, to nyní nikdo neví. Ale co vám mohu zaručit, to je, že neviděli slunce, minimálně ne do přibližně sedmi hodin ráno, a to už bylo po šesti hodinách letu dost pozdě na nějaké znepokojení.

+2/0
26.3.2014 12:03

M36a69r50t95i24n 93C78u19l25e84k 2552513805331

Pokud jsou tam, kde si myslíme, tak byli na jižní polokouli před rovnodenností a navíc vysoko nad mraky, takže Slunce muselo letadlo ozářit před 6 hod. ranní a zřetelně svítat na východě začalo určitě nejméně půl hodiny před tím. Ovšem i tak už by asi bylo pozdě, to máte pravdu.

Zdá se, že skutečně chtěl někdo letadlo zrušit nejen tak, aby ho dlouho nikdo nenašel, ale ještě aby pozůstalé potrápil a svět uvrhl do záhady, bezmoci vůbec něco zjistit a šokoval.

+2/0
26.3.2014 12:15

V79o24j10t82a 16L87e76j37s81e60k 1611195839769

Letadlo zjevně někdo úmyslně nasměroval někam, kde ho nikdo nebude hledat a mělo tam spadnout. Tedy nešlo o to ukradnout letadlo. Dle mě jsou pro to jen dva rozumné důvody:

1) pojišťovací podvod - viz odkazovaný Fedex

2) krádež nákladu - živého či mrtvého. Nevíme, co tam bylo naloženo, případně jestli nebyl mezi pasažéry někdo důležitý (klidně na oficiálně falešný pas). Vyložení nákladu na padáku někde po cestě a sebrání na loď (případně v Indonésii nebo na Vánočním ostrově i přímo ze země...ale to je obé složitější na organizaci, aby si toho nevšimnul někdo nechtěný) není nereálné - koneckonců ty zběsilé manávry nahoru-dolů nemusely mít za cíl jen obelhání radarů, ale i otevření dveří (ať už normálních nebo těch od nákladového prostoru).

+1/0
26.3.2014 0:41

M84i16c44h28a88l 98M12i37l34l19e77r 9446432449692

nemyslim, ze komercni dopravni letadla jsou technicky vybavena na vyhazovani nakladu padakem za letu.....

+1/0
26.3.2014 2:12

O62n15d79ř98e20j 98L38é55b26l 6659978976873

Trochu nerozumím tomu, proč by hned hypotéza o požáru na palubě měla být ve světle tohoto zjištění lichá. Pořád mohlo jít o požár elektroinstalace či něčeho podobného, avšak bez tragických následků pro drak letadla. Zplodiny jsou svinstvo, zejména pokud dochází k nedokonalému hoření (CO, však známe, že), udělají dobrou paseku.

Nemusí to být hned pokus o hromadnou sebevraždu, únos za účelem využití letadla k útoku atp.

0/0
25.3.2014 20:48

I88g43o14r 19P11l60a39n78d20e33r 9907334766850

pri poziari v instalacii dojde vacsinou aj poskodeniu inych zariadeni, ktore su nevyhnutne pre let... MD11 Swissair  mal maly poziar v elektroinstalacii a stal sa neovladatelny...tiez skoncil v mori pri Kanade..

+1/0
25.3.2014 20:58

P74e72t38r 53T42y92č21k97a 6555392839652

Při požáru na palubě by neletěli dalších 6-7 hodin.

0/0
25.3.2014 22:24

I58r56e59n27a 61P89l11a23c48h89e14t67k42o81v14á 3904514800877

proc se porad pise, ze neco vypnuli? nemohlo to byt mimo provoz kuli nejake poruse, hm?

0/−1
25.3.2014 19:45

J74a43k22u63b 81S87e22m65e15r75á89d 2867746351451

vse tomu nasvedcuje :-);-)

0/0
25.3.2014 21:26

P11e82t28r 91T71y11č32k62a 6475832689692

ACARS vypnuli ještě před posledním hlášením. Kdyby měli nějaký problém tak to mohli ohlásit.

+1/0
25.3.2014 22:19

I20g59o87r 30P56l74a50n18d32e46r 9927774396490

pripomina mi to trochu nehodu B767 Egyptair,z r. 1999, aj tam pilot ako zostal v kabine sam, zmenil kurz,a s vykrikom allah je velky sklopil nos lietadla a zobral so sebou  na druhy svet 216 ludi.. ., len mi nie je jasne v tomto pripade naco tak daleko letili...

+1/0
25.3.2014 19:28

P34e94t47r 58T13y38č41k96a 6795302729582

Prostě někdo nechtěl aby se to letadlo našlo a s ním i důkazy co se stalo. Někdo na palubě letadla. A myslím, že pokud se mu to takto povedlo tak dokázal naplánovat i ostaní věci okolo tak aby nikdo nenašel důkazy. To letadlo se nejspíš nikdy nenajde.

+1/0
25.3.2014 19:47

M19i86c52h79a74l 78M23i27l11l15e27r 9556422229342

nebo....dalsi z mnoha moznosti, uznavam....co jestli se piloti servali po tom, co jeden z nich vypnul komunikacni pristroje a zmenil kurs? (umyslne nespekuluji o duvodech pro vypnuti komunikace a zmenu kursu, nechci zadne konspirace proc, pouze CO se mohlo v kabine stat).

Tomu mohly odpovidat zmeny letovych hladin po zmene kursu. Co jestli pilot, ktery se snazil zabranit zmenam byl pri rvacce zabit, jinak zneskodnen nebo utrpel takove zraneni, ze upadl do dlouhotrvajiciho bezvedomi, tudiz se mu nepodarilo komunikaci obnovit? Co jestli pachatel ale take pri tom utrpel zraneni a sam pozdeji upadl do bezvedomi, takze letadlo pokracovalo na autopilotu a kurzu nastavenem nez ztratil vedomi az do momentu kdy doslo palivo?

0/0
26.3.2014 2:26

M26a22g64d89a50l62e31n75a 36N25o87v80a39k37o22v78a 5665573975655

Mate chybu v prekladu: "Je možné, že za těch dvou týdnů udělali pokroky ve výzkumu, které by jinak trvaly třeba rok." Dik za opravu a jinak super clanek!

0/0
25.3.2014 19:27

K71a23r63e22l 47K29o77š90ť25á89l 8147251840255

Jedna věc je ten odpovídač, ten slouží pro řízení letového provozu, ale nechápu, že v době kdy kdejaká firma má za pár korun GPS lokátory ve služebních autech, aby měla přehled, kde se courají, letadla za miliardy tohle nemají. Že se o ně ty letecké společnosti nebojí. Navíc to není poprvé, co nějaké éro spadlo do oceánu a pak se složitě a dlouho dohledávalo.

0/0
25.3.2014 18:56

J40a31r95o86s21l25a63v 85B97r82ü88m87m35e59r 7974443566

GPS lokátory ale odesílají data přes GSM, nebo podobnou síť. V letadle tuto funkci má odpovídač, který ale piloti vypnuli.

0/0
25.3.2014 19:10

P60e68t91r 76T85y50č83k55a 6585342729892

Ještě je v letadle ACARS. Ten taky deaktivovali.

+1/0
25.3.2014 19:20

P34e22t37r 63T36y35č12k78a 6525492889852

GPS přístroj není schopen sám o sobě poslat informaci o své poloze. GPS tuto funkci nemá. V letadle GPS samozřejmě mají.

0/0
25.3.2014 19:23

I25v80a 32V58a93l28č92í79k43o44v63á 1259338621451

Články na Technetu se zcela vymykají ze stylu psaní na iDnesu. To je prostě radost to číst. Ty popsané změny, zdroje, to je prostě způsob, jak si to už dlouho představuji.

Děkuji a jen tak dál, doufám že nakazíte i kolegy "takynovináře".

+22/0
25.3.2014 18:30

J54a12n 64N66o39v23á17k 4576754600711

To je stejné, jako za komančů, tehdy byly také nejnormálnější články v Technickém magazínu, Vesmíru a podobných periodikách. Vše ostatní goebbelsovská propaganda. Tak jako i teď.

0/0
25.3.2014 21:13
Foto

P32a71v42e77l 27K20a79s16í61k15, 27T34e61c39h40n91e56t89.58c22z

Bereme si to tedy jako závazek do budoucna ;-D Díky!

0/0
26.3.2014 12:06

J39a72k88u56b 75S87e82m58e72r17á32d 2557976311941

podepisuji R^

0/0
25.3.2014 21:30
Foto

P30a47v65e26l 52K44a27s11í40k37, 77T12e36c97h30n60e67t27.47c41z

Děkujeme, chvála se čte hezky. Máme také štěstí na čtenáře! :-)

0/0
26.3.2014 12:06

J59a81n 85B11a39u37e31r 1436536825714

Možná budu za blbce, ale třeba mi někdo odpoví:.je aspoň teoreticky možné, že na palubě se vše zbláznilo, např. že přístroje prostě začaly ukazovat jih místo severu apod, posádka se ve tmě nad oceánem nedokázala orientovat a prostě letěli jinam než chtěli?

0/0
25.3.2014 17:54

J35a39n 44K19ř53í89ž 6735153765228

...ne.

Letadlo se,kromě jiných instrumentů,hlásí odpovídačem.

A ten někdo vypnul.

0/0
25.3.2014 17:56

J71a58n 29B96a84u56e60r 1516566645384

No dobře, ale pokud to někdo vypnul, tak s tím chtěl někam zdrhnout, tak proč sakra letěl někam,kde neměl šanci nikam doletět? To se ten odpovídač nemůže taky pokazit?

0/0
25.3.2014 18:02

J59a89n 45K47ř60í63ž 6865253235828

...v tomhle letadle se muselo "pokazit" tolik věcí(a najednou),že o náhodu šlo velice těžko.

Navíc,způsobem kterým v prostoru "kličkovalo" je naprosto nepravděpodobné,že by šlo o technické selhání.

+4/0
25.3.2014 18:05

J56a56n 64B51a71u90e87r 1756696925214

Roger

0/0
25.3.2014 18:06

J69a28n 86K32ř66í14ž 6535793705908

Beep.

0/0
25.3.2014 18:07

J96a28n 42B74a49u98e71r 1926366855894

To uz neznam

0/0
25.3.2014 19:26

J63a38n 24K11ř63í54ž 6235643715748

...my,co jsme byli v Emerice,jo.

0/0
25.3.2014 19:27

J85a70n 26B89a70u57e24r 1936596425444

Kdyz se bojim litat tak se tam nepodivam. Titanic uz nejezdi a Regiojet si troufne jen do Ostravy

0/0
25.3.2014 19:47

J52a91n 58K38ř32í76ž 6325913265828

:-)

0/0
25.3.2014 21:47
Foto

P43a17v31e16l 88M72a31r13t58i40n25e97k 9255215571263

Lode pluji furt. Treba i plno jachtaru, jeno je je to na dlouhy lokte. Ja to pres par karibskych ostrovu delal 4-5 mesicu z kanaru..

0/0
26.3.2014 3:23

I84r77e51n56a 97P75l52a54c21h46e64t72k41o77v89á 3724544910517

treba to vypnul pozar a ne lidska ruka.. btw podle stylu psani,,kvitecek?

0/0
25.3.2014 19:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.