Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo duchů zaťukalo na britský satelit. Ráno pak definitivně zmlklo

Konečnou přibližnou polohu zmizelého letadla Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu se podařilo dopočítat z několika úsečných signálů "ping", které stroj vysílal až do osmé hodiny ranní 8. března malasijského času. Potvrdilo se tak podezření, že letadlo skončilo v Indickém oceánu. Ojedinělý kousek se zároveň podařil odborníkům z britské firmy Inmarsat, kteří využili Dopplerova efektu k odhadu polohy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F70i44l50i81p 46J86i54r42s75á85k 5126950290135

„"[Satelit Inmarsat 3 F1] Bohužel není vybaven GPS, kdyby byl, mohli bychom poskytnout ještě přesnější informace," uvedl mluvčí společnosti pro britskou televizi SkyNews.“

K čemu by byla GPS na geostacionárním satelitu, který je od Země dvakrát dál, než GPS satelity? I kdyby GPS satelity vysílaly všesměrově, nevím nevím, co by se z údajů přijatých na geostacionární dráze dalo spočítat.

0/0
30.3.2014 16:22

P12e48t32r 94Š64a54f87r85á44n 9106671409

motiv.  malajsie je muslimská země..

0/−1
26.3.2014 15:02

L30u33b47o39m86í65r 66P77e75š14k58e 7716763989946

Dopplerův princip využívají zoologové ke globální lokalizaci již více jak 30 let a naše české ornitologické projekty již 20 let. Systém Argos s polárně obíhajícími družicemi a "pípnutím" vysílače na ptákovi v minutovém intervalu dovede určit souřadnice jeho polohy s neuvěřitelně malou chybou jen asi 150 m (v optimálním případě), přičemž polovina z odchylky připadá na nepřesnost určení polohy družice v momentě příjmu. I když jsou v tomto případě podmínky podstatně horší a systém na to není určen (stacionární  "kolébající" se družice ne 900 ale cca 3700 km vysoko, "pípnutí" po hodině a souběh "trojího Doppleru" viz obrázek) dovedu si představit, že podrobná komplexní analýza zaznamenaných dat i dat z dalších letadel v této oblasti může přinést časem relativně dobrou lokalizaci v době posledního pingu.

0/−1
26.3.2014 10:59

K82a24r67e95l 90T84o20u32š49k67a 1636926170

Z letadla letícího v normální výšce si samozřejmě mobilem nezavoláte. A otázka je zda posádka a cestující byli při vědomí. Kdo ví, třeba došlo k nějaké fatální situaci a když piloti vědělí že je konec letadlo na poslední chvíli navedli do hluboko do oceánu, aby nedošlo k větší tragedii, ale asi nemá cenu spekulovat.

0/0
26.3.2014 9:17

M44i83l98a49n 24H 4157650309931

Doufám, že Australijci a Indonésijci spojí síly a australijské pátrací složky trosky letadla co nejdříve naleznou.

+1/−2
26.3.2014 2:21

M45i98c46h38a51l 37M97i88l59l28e64r 9596152709762

nejaci Cechajijci trpi potizemi pameti a navic maji potize rozeznavat stat a narod:-P

0/0
26.3.2014 10:49

M14i76l54a20n 10H 4967710339711

jak to souvisi s ciste gramatickym jevem odvozeni tvaru pridavneho jmena z podstatneho jmena?

Malajsie - malajsijsky

Indonesie - indonesijsky

Persie - persijsky

0/0
27.3.2014 2:10

M59i43c90h14a19l 57M70i42l73l87e78r 9676592629432

Jazykoveda uznava vyjimky.

stat Indonezie - obcan, obyvatel Indonezan, odvozene pridavne jmeno indonezsky, jazyk indonezstina

(stary nazev statu) Persie, predchudce dnesniho Iranu - obcan, obyvatel Peršan, odvozene pridavne jmeno persky, jazyk perstina (Farsi)

stat Malajsie - obcan Malajsijec - odvozene pridavne jmeno malajsijsky....

ale: narodnost malajska, etnicky obyvatel Malajec, odvozene pridavne jmeno malajsky, jazyk malajstina

Definice etnickeho Malajce: jeho rodic byl obcan Malajsie (tedy obcanstvim Malajsijec), je muslimskeho nabozenstvi, mluvi malajstinou, dodrzuje malajske etnicke tradice a jeho domov je ve state Malajsie (malajsijsky obcan) nebo ve state Singapur (singapursky obcan).

+1/0
27.3.2014 7:18
Foto

P82a33v59e17l 44K37a57s38í22k32, 44T46e60c55h30n96e72t74.73c78z

Stačí se podívat na: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=malajsijsk%C3%BD&Hledej=Hledej

+1/0
27.3.2014 11:15

M17i45c93h78a12l 56M32i84l27l91e18r 9536242209372

vyborny clanekR^R^R^

0/0
26.3.2014 2:12

M75a47r64t87i44n 11C14u77l81e74k 2202203865531

Jestli je to tak, jak píšete, tak je divné, že nikdo z cestujících či posádky nezakročil. Přece po tolika hodinách letu, navíc když jim slunce muselo svítit do letadla z opačné strany než normálně, to muselo už být podezřelé, co se děje. Zrovna tak je divné, že by nikdo z pasažérů nezkusil zavolat mobilem. Někdo mohl mít i připojení přes satelit. To by vypadalo na nějaké hromadné zneškodnění cestujících ještě za letu.

+1/0
26.3.2014 0:44

M90i15c92h85a83l 35M46i39l80l15e87r 9156722219302

v 8:11 malajskeho casu se letadlo nalezalo na zapade, tedy v jine casove zone, odhadem mohlo byt o 1-2 hodiny za malajskym casem, tedy 7:11 nebo i 6:11 rano, ne zas tak dlouho po rozedneni.

0/0
26.3.2014 2:10

J23a89n 32M49o27h53y58l18a 6862389769131

No, možné je samozřejmě vše, nicméně správnost polohy Slunce v letadle podle mne vnímá tak jeden cestující z milionu. Mobilní signál takhle daleko od pobřeží je prakticky vyloučen a o přítomnosti cestujícího se satelitním telefonem na palubě, zvláště při cestě do Číny, se mi zdá celkem logické pohybovat. :-D

0/0
26.3.2014 6:08

P66e22t14r 90T46y44č40k35a 6855252679402

Pravda je že minimálně celá posádka, která tam asi lítala pravidelně, špatnou polohu letadla nejspíš vnímá.

+1/0
26.3.2014 6:54

M83i89c46h65a58l 10M38i38l91l57e67r 9836862709682

v kriticke dobe zmeny kursu asi tezko, protoze kdyz se startuje v 00:40 v noci na sestihodinovy let, kabinovy personal zacne pripravovat vozicky s obcerstvenim jakmile zhasne znacka "pripoutat se". 40 minut po startu, kdy se letadlo naposledy ozvalo radiem a menil se kurs letu, by byl kabinovy personal plne zamestnan potahovanim vozicku po letadle.

Pokud byl za zmenu kursu zodpovedny jeden z pilotu, je velmi pravdepodobne, ze se ohlasil palubnim rozhlasem a rekl neco jako "vazeni pasazeri, prave jsme dostali hlaseni o silnych bourkach ve smeru naseho letu, budeme muset zmenit kurs a oblast obletet." A je po  ptakach na nejakou dobu, aniz by si s tim nekdo lamal hlavu. I zmena letove hladiny se v tom pripade bude zdat jako logicka.

Po odklizeni sklenic a tacku se uklidi vozicky, zhasnou svetla v kabine, pasazeri se budou snazit spat a kdo nemuze, bude se tise divat na nejake video z palubniho systemu. Cast kabinove posadky se take uklidi k odpocinku do jejich kamrliku a druha cast se posadi v zadni "kuchynce", bude klabosit a sem tam obslouzi nejakeho pasazera, ktery nemuze spat, napojem nebo susenkami. Celkem nikoho z pasazeru, tim mene kabinovou posadku ani nenapadne se divat z okenka, protoze v noci jsou pres vetsinu okenek tak jako tak stazene rolety a pokud se leti nad mraky, dole stejne neni nic videt.

Pokud nedoslo mezitim v pasazerske kabine k necemu drastickemu, uplynulo by tak par hodin a normalne by se servirovala snidane, obvykle 90minut pred planovanym pristanim. Teprve pak by se ukazalo, ze piloti nedelaji zadne pripravy na pristanit a pokud by nebylo dole zatazeno, lide by zjistili, ze vubec neleti nad pevninou jak by meli, kdyb byli v cinskem vzdusnem prostoru.

0/0
26.3.2014 11:31
Foto

P10a41v96e15l 56K16a32s79í27k75, 23T50e70c41h84n43e97t32.91c64z

Co se dělo s cestujícími, to nyní nikdo neví. Ale co vám mohu zaručit, to je, že neviděli slunce, minimálně ne do přibližně sedmi hodin ráno, a to už bylo po šesti hodinách letu dost pozdě na nějaké znepokojení.

+2/0
26.3.2014 12:03

M37a17r91t58i85n 10C48u20l18e54k 2302133755741

Pokud jsou tam, kde si myslíme, tak byli na jižní polokouli před rovnodenností a navíc vysoko nad mraky, takže Slunce muselo letadlo ozářit před 6 hod. ranní a zřetelně svítat na východě začalo určitě nejméně půl hodiny před tím. Ovšem i tak už by asi bylo pozdě, to máte pravdu.

Zdá se, že skutečně chtěl někdo letadlo zrušit nejen tak, aby ho dlouho nikdo nenašel, ale ještě aby pozůstalé potrápil a svět uvrhl do záhady, bezmoci vůbec něco zjistit a šokoval.

+2/0
26.3.2014 12:15

V39o93j88t19a 20L33e61j20s29e89k 1441585679959

Letadlo zjevně někdo úmyslně nasměroval někam, kde ho nikdo nebude hledat a mělo tam spadnout. Tedy nešlo o to ukradnout letadlo. Dle mě jsou pro to jen dva rozumné důvody:

1) pojišťovací podvod - viz odkazovaný Fedex

2) krádež nákladu - živého či mrtvého. Nevíme, co tam bylo naloženo, případně jestli nebyl mezi pasažéry někdo důležitý (klidně na oficiálně falešný pas). Vyložení nákladu na padáku někde po cestě a sebrání na loď (případně v Indonésii nebo na Vánočním ostrově i přímo ze země...ale to je obé složitější na organizaci, aby si toho nevšimnul někdo nechtěný) není nereálné - koneckonců ty zběsilé manávry nahoru-dolů nemusely mít za cíl jen obelhání radarů, ale i otevření dveří (ať už normálních nebo těch od nákladového prostoru).

+1/0
26.3.2014 0:41

M17i23c68h60a93l 16M41i92l48l47e28r 9566672219702

nemyslim, ze komercni dopravni letadla jsou technicky vybavena na vyhazovani nakladu padakem za letu.....

+1/0
26.3.2014 2:12

O71n54d19ř74e94j 12L89é54b87l 6219688126273

Trochu nerozumím tomu, proč by hned hypotéza o požáru na palubě měla být ve světle tohoto zjištění lichá. Pořád mohlo jít o požár elektroinstalace či něčeho podobného, avšak bez tragických následků pro drak letadla. Zplodiny jsou svinstvo, zejména pokud dochází k nedokonalému hoření (CO, však známe, že), udělají dobrou paseku.

Nemusí to být hned pokus o hromadnou sebevraždu, únos za účelem využití letadla k útoku atp.

0/0
25.3.2014 20:48

I86g12o24r 37P41l52a13n94d84e69r 9197694436460

pri poziari v instalacii dojde vacsinou aj poskodeniu inych zariadeni, ktore su nevyhnutne pre let... MD11 Swissair  mal maly poziar v elektroinstalacii a stal sa neovladatelny...tiez skoncil v mori pri Kanade..

+1/0
25.3.2014 20:58

P55e51t89r 63T65y50č49k56a 6455342839712

Při požáru na palubě by neletěli dalších 6-7 hodin.

0/0
25.3.2014 22:24

I93r26e68n80a 48P35l13a24c15h46e33t90k24o24v18á 1756864846100

proc se porad pise, ze neco vypnuli? nemohlo to byt mimo provoz kuli nejake poruse, hm?

0/−1
25.3.2014 19:45

J15a61k64u44b 13S96e56m12e61r76á40d 2667886521691

vse tomu nasvedcuje :-);-)

0/0
25.3.2014 21:26

P57e86t35r 13T30y82č65k28a 6405192289982

ACARS vypnuli ještě před posledním hlášením. Kdyby měli nějaký problém tak to mohli ohlásit.

+1/0
25.3.2014 22:19

I49g50o41r 72P68l59a33n78d20e38r 9817644826900

pripomina mi to trochu nehodu B767 Egyptair,z r. 1999, aj tam pilot ako zostal v kabine sam, zmenil kurz,a s vykrikom allah je velky sklopil nos lietadla a zobral so sebou  na druhy svet 216 ludi.. ., len mi nie je jasne v tomto pripade naco tak daleko letili...

+1/0
25.3.2014 19:28

P32e51t46r 74T78y43č47k53a 6655312499822

Prostě někdo nechtěl aby se to letadlo našlo a s ním i důkazy co se stalo. Někdo na palubě letadla. A myslím, že pokud se mu to takto povedlo tak dokázal naplánovat i ostaní věci okolo tak aby nikdo nenašel důkazy. To letadlo se nejspíš nikdy nenajde.

+1/0
25.3.2014 19:47

M63i27c48h42a33l 35M84i97l17l60e29r 9146702169642

nebo....dalsi z mnoha moznosti, uznavam....co jestli se piloti servali po tom, co jeden z nich vypnul komunikacni pristroje a zmenil kurs? (umyslne nespekuluji o duvodech pro vypnuti komunikace a zmenu kursu, nechci zadne konspirace proc, pouze CO se mohlo v kabine stat).

Tomu mohly odpovidat zmeny letovych hladin po zmene kursu. Co jestli pilot, ktery se snazil zabranit zmenam byl pri rvacce zabit, jinak zneskodnen nebo utrpel takove zraneni, ze upadl do dlouhotrvajiciho bezvedomi, tudiz se mu nepodarilo komunikaci obnovit? Co jestli pachatel ale take pri tom utrpel zraneni a sam pozdeji upadl do bezvedomi, takze letadlo pokracovalo na autopilotu a kurzu nastavenem nez ztratil vedomi az do momentu kdy doslo palivo?

0/0
26.3.2014 2:26

M73a58g29d14a69l30e38n59a 24N81o65v39a83k60o94v83a 5205333855945

Mate chybu v prekladu: "Je možné, že za těch dvou týdnů udělali pokroky ve výzkumu, které by jinak trvaly třeba rok." Dik za opravu a jinak super clanek!

0/0
25.3.2014 19:27

K16a39r76e14l 55K79o83š83ť70á31l 8427131720785

Jedna věc je ten odpovídač, ten slouží pro řízení letového provozu, ale nechápu, že v době kdy kdejaká firma má za pár korun GPS lokátory ve služebních autech, aby měla přehled, kde se courají, letadla za miliardy tohle nemají. Že se o ně ty letecké společnosti nebojí. Navíc to není poprvé, co nějaké éro spadlo do oceánu a pak se složitě a dlouho dohledávalo.

0/0
25.3.2014 18:56

J72a94r46o26s78l62a35v 67B34r59ü67m94m11e46r 7214763186

GPS lokátory ale odesílají data přes GSM, nebo podobnou síť. V letadle tuto funkci má odpovídač, který ale piloti vypnuli.

0/0
25.3.2014 19:10

P79e84t20r 58T44y80č24k58a 6895452539872

Ještě je v letadle ACARS. Ten taky deaktivovali.

+1/0
25.3.2014 19:20

P91e49t61r 66T15y87č10k47a 6935532339692

GPS přístroj není schopen sám o sobě poslat informaci o své poloze. GPS tuto funkci nemá. V letadle GPS samozřejmě mají.

0/0
25.3.2014 19:23

I48v14a 27V46a60l78č47í72k93o23v61á 1289618301371

Články na Technetu se zcela vymykají ze stylu psaní na iDnesu. To je prostě radost to číst. Ty popsané změny, zdroje, to je prostě způsob, jak si to už dlouho představuji.

Děkuji a jen tak dál, doufám že nakazíte i kolegy "takynovináře".

+22/0
25.3.2014 18:30

J23a32n 67N87o26v80á78k 4426204150381

To je stejné, jako za komančů, tehdy byly také nejnormálnější články v Technickém magazínu, Vesmíru a podobných periodikách. Vše ostatní goebbelsovská propaganda. Tak jako i teď.

0/0
25.3.2014 21:13
Foto

P95a58v20e39l 23K35a61s50í19k40, 63T77e96c21h97n80e92t77.86c43z

Bereme si to tedy jako závazek do budoucna ;-D Díky!

0/0
26.3.2014 12:06

J14a83k59u86b 25S36e65m16e87r68á70d 2167406321811

podepisuji R^

0/0
25.3.2014 21:30
Foto

P88a61v64e98l 35K66a20s20í96k58, 53T69e76c28h10n84e63t32.71c33z

Děkujeme, chvála se čte hezky. Máme také štěstí na čtenáře! :-)

0/0
26.3.2014 12:06

J21a97n 33B24a86u69e54r 1616506685574

Možná budu za blbce, ale třeba mi někdo odpoví:.je aspoň teoreticky možné, že na palubě se vše zbláznilo, např. že přístroje prostě začaly ukazovat jih místo severu apod, posádka se ve tmě nad oceánem nedokázala orientovat a prostě letěli jinam než chtěli?

0/0
25.3.2014 17:54

J46a74n 38K19ř28í38ž 6785613765938

...ne.

Letadlo se,kromě jiných instrumentů,hlásí odpovídačem.

A ten někdo vypnul.

0/0
25.3.2014 17:56

J73a62n 37B70a66u87e87r 1876826175824

No dobře, ale pokud to někdo vypnul, tak s tím chtěl někam zdrhnout, tak proč sakra letěl někam,kde neměl šanci nikam doletět? To se ten odpovídač nemůže taky pokazit?

0/0
25.3.2014 18:02

J68a98n 70K89ř38í50ž 6225643215588

...v tomhle letadle se muselo "pokazit" tolik věcí(a najednou),že o náhodu šlo velice těžko.

Navíc,způsobem kterým v prostoru "kličkovalo" je naprosto nepravděpodobné,že by šlo o technické selhání.

+4/0
25.3.2014 18:05

J69a37n 11B17a94u47e19r 1806566845704

Roger

0/0
25.3.2014 18:06

J94a39n 46K44ř95í52ž 6295813665728

Beep.

0/0
25.3.2014 18:07

J66a61n 73B77a75u66e28r 1896866655954

To uz neznam

0/0
25.3.2014 19:26

J64a44n 14K35ř35í62ž 6705503785178

...my,co jsme byli v Emerice,jo.

0/0
25.3.2014 19:27

J35a31n 22B73a68u33e54r 1416966915824

Kdyz se bojim litat tak se tam nepodivam. Titanic uz nejezdi a Regiojet si troufne jen do Ostravy

0/0
25.3.2014 19:47

J54a85n 12K74ř36í39ž 6295793895898

:-)

0/0
25.3.2014 21:47
Foto

P69a28v73e39l 93M42a19r69t89i58n40e86k 9645405391613

Lode pluji furt. Treba i plno jachtaru, jeno je je to na dlouhy lokte. Ja to pres par karibskych ostrovu delal 4-5 mesicu z kanaru..

0/0
26.3.2014 3:23

I14r16e43n72a 57P89l73a23c20h58e11t59k98o33v51á 1696874276650

treba to vypnul pozar a ne lidska ruka.. btw podle stylu psani,,kvitecek?

0/0
25.3.2014 19:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.