Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč jsou černé skříňky dvě, co vydrží a proč se jim říká "černé"

Jsou to kovové krabice o hmotnosti pět až šest kilogramů a pro vyšetřování leteckých nehod jsou naprosto klíčové. Takzvané černé skříňky jsou ve skutečnosti oranžové a vydrží téměř vše. Ale nebylo tomu tak vždy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K69a82r73e89l 63D71v39o91ř97á90k 2454672462264

Stále nechápu, jak je možné, že v dnešní době nejsou schopni zaměřit polohu vysílačů černých skřínek, když za druhé světové války Němci dokázali absolutně přesně triangulací zaměřit vysílačky diverzantů. Nebo že by v dnešní době tyto znalosti již zmizeli?

0/−1
13.4.2014 2:57

A21l72e96š 94J27í64l65e80k 7121922206428

Musíte si uvědomit několik klíčových faktů:

1. Skříňky vysílají AKUSTICKÝ signál (rádiový by se v moři daleko nedostal) - ten se vodou šíří velice dobře (lépe než vzduchem), ale také moře je ruchů bohužel plné. Svoje udělají i proudy, které mohou signál zkreslit, nebo ho "dovést" jinam.

2.Rozloha. Poslat dvě, tři auta do města a hledat vysílačku v době kdy byl "éter" v podstatě prázdný je něco zcela odlišného než hledat v ohromných rozlohách oceánu plného ruchů (motory lodí, velryby, geologické pochody). Navíc operovat s dodávkou ve městě a s lodí na moři je také trochu rozdíl. Pokud chcete namítnout že mohou použít helikoptéru, tak připomínám, že je třeba NASLOUCHAT zvukům ve vodě, takže je třeba loď, či ponorka.

3. Rozdíl v šíření zvukových (ve vodě) a rádiových vln.

Ale nic Vám nebrání jim poradit ;-)

+5/0
13.4.2014 10:38

V41l17a12d78i81m48í10r 10V44e92t25e71š74k80a 2261515865972

Ta červená věc na obrázku má oranžovou barvu????

0/0
12.4.2014 17:44

K27a78r31e55l 34D20v18o90ř50á64k 2434882802804

Ano, pro barvoslepé je to červená. Co by jsi chtěl od laiků.

0/0
13.4.2014 2:58

V79l30a39d32i88m28i18r 96S66o46u80k27a56l 4350291451476

Osobně mám dlouho pocit a případ MH370 to ukázal naplno, že současná podoba černých skříněk je poměrně zastaralá a na případy posledních let prakticky nepřipravená. Těch případů kdy se hledalo letadlo zřícené letadlo hodiny nebo i dny v horách a stálo to životy spousty přeživších bylo už spoustu. Dokonce se hledalo snad dva dny letadlo, které spadlo pár kilometrů od Štrasburgu. Let AF 447 se hledal roky, MH370 se možná nenajde nikdy. Nebo se závodí s časem do kdy ty přístroje budou vysílat signál, přitom baterie už jsou dnes dávno dál, než v době kdy vznikl předpis o 30 dnech.  Komunikační technologie už jsou dnes tak daleko, že by tam myslím vlastně ani žádné černé skříňky už nemusely být.  Nějak si logicky nedokážu vysvětlit, že letadlo vybavené satelitním telefonem také satelitně posílá záznam z kabiny, nevím. Po kapsách nosíme smartphony nabité technologiema a teď hledáme docela hloupé ocelové bedny. V letectví trvá vše desetiletí, ale nové modely už by mohly být vybavené něčím lepším.

+2/−2
11.4.2014 22:12

R24a92d13e74k 40P20r85o81c90h70á90z96k44a 2653559228

To máte jako s hasičákama. Málokdo si koupí do firmy víc hasicích přístrojů, než kolik uvádí požární zpráva :-) Tenhle maják (Teledyne ELP-362D) se vyrábí i ve verzi se silnější baterií na 90 dní. Ale proč by to někdo kupoval, když je určitě dražší... :-)

+3/0
11.4.2014 22:42

P44e91t54r 51J93a62n67d88a 9293217844731

Možná hloupé, ale spolehlivé a funkční kdekoliv. Z mořského dna komunikace přes satelit nebude moc fungovat, že? A zkuste si obyčejný mobil dát do plechovky, jak na tom bude se signálem.

0/−1
12.4.2014 5:29

J17i63ř81í 71N14o27v29á94k 2760152480201

Asi jste kolegu Soukala příliš nepochopil. Dnes by neměl být problém přenášet jakákoliv data, tedy i to, co se nahrává, přímo "live" někam např. do datového skladu v centrále letecké společnosti.

+1/−1
12.4.2014 10:43

P53e49t96r 57T27y98č31k79a 6355152229422

No z letadla to problém docela je. Buď je to složité technicky a nebo je to drahé.

+2/0
12.4.2014 13:42
Foto

K73o93s52t61a35s 24J54o28a35n21i74d37i87s 2292928271

jo, to je fakt..

letadla uz sice maji vsechny povinne automatic ELT (emergency locator transmitter), takze kdyz havaruje letadlo na sousi, vy se o nem okamzite. Ale jakmile je pod vodou, tak je konec. Radiove vlny se pod vodou nesiri. 

existuje deployable ELT, jde odpojit manualne nebo se samo odpoji v urcenych pripadech, ale zatim je v podobe, kdy si ten vred na letadlo nikdo nejspis nenalepi. Umi ale nahravat takrka vse a plave na vode a vysila gps pozici kazdych 50s po dobu 24 hodin. Vzhledem k tomu, ze existuje velmi sofistikovany celosvetovy system sledovani a vyhledavani na techto (121.5MHz/243MHz*/406.025MHz) frekvencich, tak je takrka stoprocentni sance, ze se misto dopadu najde do nekolika hodin nejpozdeji.

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

Co se tyka bezdratoveho prenosu do interni databanky - kazdy system se v letadle da vypnout, i zivotne dulezite systemy maji sve tlacitko off, takze je treba mit integrovane staticke zarizeni - black box, neodpojitelne, nezavisle.

+2/0
12.4.2014 11:27
Foto

K46o60s44t38a53s 43J96o54a64n20i71d30i89s 2142488111

*vi se o nem

0/0
12.4.2014 11:28

A50n48t96o19n73í67n 69Z62e60l29e83n41ý 2744683681976

Třeba spoléhají na zápěstí pasažéru z byznis třídy

http://www.breitling.com/en/emergency/

0/0
12.4.2014 14:23
Foto

P16e13t43r 73K69r83e88n39ž95e97l95o24k 5519347

Tak mě napadlo, zřejmě hodně naivně, že jestliže se předpokládá pád do vody, že by mohli mít nějaké patrony, jestli to váží jen cca 6 kilo, stačilo by to vypustit jako bóji a vynést na hladinu? Nemusela by vyplavat černá skříňka, ale alespoň lokátor, který by v sobě nesl i GPS místa, kdy vyplaval na povrch :-)

0/0
11.4.2014 20:53
Foto

K38o31s72t72a86s 48J31o82a53n78i90d80i76s 2332598651

takové zařízení již existuje

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

automaticky nebo i manuálně se odpojuje od trupu letadla.

+4/0
11.4.2014 21:08
Foto

P78e95t50r 73K24r85e69n73ž40e66l59o66k 5229757

Tak to je fajn, už jsem přemýšlel o patentu (vtip) :-)

0/0
11.4.2014 21:16
Foto

K71o54s20t35a89s 62J67o11a81n30i75d32i59s 2642828871

ale komerční letadla ho zatím nemají - i kdyz by to i v pripade AF velmi velmi urychlylo patrani

0/0
12.4.2014 11:05

A16l65e79š 40M28a98r73t77i20n52í60k 2987417304884

Díky za dobrou reklamu na firmu Honeywell. Pokud s námi chcete pracovat, podívejte se na honeywell.jobs.cz. Vývoj věcí do letadel je v Brně na Černovické terase. Honeywell je tam už 10 let a Amazon tam nikdy nebude. Děláme i vývoj turbodmychadel do aut a super elektroniky i mechaniky. Přesvědčte se sami...R^

+3/0
11.4.2014 20:11

J63a70k77u17b 46M70a50t42o95u96š 3775242302963

Už vidím tu spoustu výrobců letadel a provozovatelů leteckých služeb, jak po tom to článku jdou si koupit černou skříňku jedině té firmy. ;-D

+1/0
11.4.2014 21:49

P90a35v15e90l 51Č59e92r85n80ý 7564715791417

"Současné černé skříňky odolají žáru o teplotě 1 100 °C po dobu jedné hodiny, při nárazu vydrží přetížení až 3 400 G během 0,6 sekundy a snesou tlak a další účinkymořskévody v hloubce až 6 km po dobu nejméně 30 dnů."

-

To je sice hezké... ale když do Dvojčat narazila ta dvě letada, nenašla se tam ze 4 černých skříněk ani jedna, ani pouhý zbytek nějaké černé skříňky. ;-D

0/0
11.4.2014 19:45

G25a47b12r68i68e61l 40H21o60r81t56e45n 9271649323834

Že černé skříňky nepřežijí se občas stává, stalo se to několikrát i po WTC...

0/0
11.4.2014 19:57

P43a49v84e53l 80Č28e26r54n18ý 7884695941777

Statisticky se tady jedná téměř o zázrak - že by se černé skříňky úplně ztratily, to se stane jedině když letadlo spadne někde v horách nebo do moře.

-

List of unrecovered flight recorders

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unrecovered_flight_recorders

0/−1
11.4.2014 20:03

J88a30n 44K65ř38í35ž 6935933375188

Viz.můj příspěvek níže(co se WTC týče).

0/0
11.4.2014 21:26

J62a88n 84K39ř53í57ž 6545343935698

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB196/doc04.pdf

Ale ano,našly a vytěžily je.

+1/0
11.4.2014 21:23

P12a47v16e86l 36Č60e96r30n56ý 7604795901447

Jasně, ale to je let 93, já jsem psal o letech 11 a 185 - to jsou 4 blackboxy, které úplně zmizely. Jinak u letů 77 a 93 se ty skříňky našly, i když nebyl nikdy zveřejněn zvukový záznam (respektive u 77 se CVR  ani nepodařilo vytáhnout)

0/0
11.4.2014 21:29

J43a71n 61K22ř79í87ž 6395383895158

...jeden z letů byl později přejmenován.

Nevím proč,ale byl.(Který nevím).

Jinak se do dalších disputací pouštět nebudu(k ničemu by nevedly).

Děkuji za pozornost a dobrou noc.

0/0
11.4.2014 21:34

P41e32t63r 94T87y72č95k62a 6645742359742

Pokud jsou na hlasovém záznamníku pouze poslední dvě hodiny tak by to mohl být přesně ten důvod proč to letadlo odletělo do Indického oceánu.

+5/0
11.4.2014 15:45
Foto

M51i23l57o38š 77R38e72c46h76t38o70r54o51v67i90č 7454730452643

BATERIE BY MĚLY BÝT DVOU FÁZOVÉ. Jeden typ by byl dvousložkouvý, který by pracoval tak, že by se dvě látky sloučili až pod jistým tlakem,  který by odpovídal nějaké kritické hloubce. Po smísení tech dvou látek by rázem tenhle typ baterie začal dodávat energii do nouzového majáku. Běžná baterie by napojila až po snížení účinnosti baterie směsné.   Tím by byla šance nalezení delší.

+1/−2
11.4.2014 14:28

S41t21a41n74i64s72l64a18v 57P59ř96i24b26y19l 1679298481636

Otázka je, jestli by ten "tlak" nutný pro sloučení látek nenastal ve většině případů po dopadu letadla :-)

0/0
11.4.2014 15:15

R50a20d11e64k 52P38r13o60c18h53á30z80k60a 2873289198

To IMHO není nutné. Lithiové primární články vydrží třeba deset i víc let, s tím problém není. Vysílání by se dalo načasovat elektronicky podle nějakého vzorce, aby i po letech to třeba jeden den v roce pípalo. Nebo na to jít hrubou silou a dát tam těch baterek víc a pak by to pípalo třeba rok v kuse. Všechno je řešitelné, otázkou jsou peníze :-)

+2/0
11.4.2014 16:04

V92i62k20t47o92r 65Š22a29f25á86ř 9790233538444

Doporucim serial Mayday/Air crash investigations. Tyhle veci jsou tam rozebirany v kazdy epizode. Nicmene tam uz nekolikrat rikali, ze standardni CVR ma delku 30 minut, ne 2 hodiny. Ale mozna se predpisy od te doby zmenily.

0/0
11.4.2014 13:12

P82e47t52r 81T33y35č63k76a 6685122719132

30 minut to asi bývalo, nicméně 30 minut je asi dost málo. Bylo hodně nehod kdy to letadlo po kritické situaci zůstalo ve vzduchu déle než 30minut.

0/0
11.4.2014 15:47

R63a21d87e76k 98P18r95o16c26h14á19z10k70a 2833969808

Americké předpisy vyžadují 30 minut, ale doporučuje se 2 hodiny a to už také prakticky všichni dodržují.

0/0
11.4.2014 16:10

D48a65v58i88d 16S72ý69k81o37r77a 7644911551257

Diky za clanek.

+5/0
11.4.2014 12:38

J93a17n 75F88i11a11l41a 7484867705279

Černá skříňka, black box, je uzavřený systém, u kterého známe pouze vstupy a výstupy jako reakce na vstupy. Dovnitř tedy nevidíme, je neprůhledná,  proto "černá". Co neznámého je uvnitř se zjišťuje podle reakce výstupů na vstupy. Například: na vstupu je 3 a 2, na výstupu je 6, tedy uvnitř je násobička.

Z toho byl odvozen název černá skříňka pro zapisovače záznamů, kdy se z výstupu (záznamu) určuje, co neznámého se dělo.

+12/0
11.4.2014 11:26

J47a28n 77K37ř52í20ž 6485383825378

Ano.

0/0
11.4.2014 19:28

E13l53i81š95k89a 50K15u48č30e53r13o60v10á 7209112333803

slyšela jsem mluvit o Windows jako o "black box". to jen tak na okraj :-D

0/0
11.4.2014 22:35

M82i95c49h10a77l 86C71h68a54l90u53p83a 6678250639723

To je podle toho. Prostě tam běží hromada aplikací zároveň a uživatel do toho nevidí a neví, co se děje uvnitř. Ale dneska se tak dá asi označit většina techniky...

+1/0
12.4.2014 22:37

P86e90t63r 92D92ö20r59f35l98e66r 6275239867287

Perlička, sice víc než 2 roky stará, ale za pozornost stojí

https://www.youtube.com/watch?v=D2Gw72A0t-M

+2/0
11.4.2014 9:00

M67á35r29i39a 65K42r42a37j35č65i20o36v45á 4597611630623

Jestliže se ve CVR zapisují poslední dvě hodiny letu, pak je otázka, co se v případě malajského letadla objasní. Podle všeho poslední  hodiny řídíl letadlo autopilot, který toho moc nenakecá.

+7/0
11.4.2014 8:36

R37a49d87e22k 29P47r39o86c71h45á23z10k20a 2683579818

Pak je ještě šance získat něco z FDR, ten zapisuje delší dobu, s rezervou se tam vejde celý poslední let.

0/0
11.4.2014 9:02

M35á33r27i64a 38K59r30a39j59č65i96o82v65á 4737101730443

Z FDR se získá informace o stavech přístrojů, motorů, klapek, výkonu, rychlosti, výšce a bůhvíčem dalším jistojistě potřebném pro zjištění průběhu letu. V případě, že nedošlo k fatálnímu selhání stroje, které by bylo příčinou pádu (což předchozí vyšetřování vylučuje - postupné vypínání odpovídačů), pak FDR neobjasňuje motiv. Ať už posádky nebo nepo případného únosce.

0/0
11.4.2014 12:34

R13a89d73e98k 15P48r87o88c51h92á95z28k36a 2243969618

Jistě, to bude určitě složité. Ale dá se z toho poznat třeba jestli se oba piloti snažili dělat každý něco úplně jiného apod.

0/0
11.4.2014 12:43

P54e20t35r 43K98r34á77l 4284570628622

Zajímalo by mě na základě čeho se přestanou data ve skříňce samovolně přepisovat. Přerušení zdroje napájení? Nulová aktivita pohybu letadla?

+9/0
11.4.2014 8:07

D50a55n31i96e45l 49K64r16o78n83e81r 7304834396747

Heh, při cteni clanku me napadla stejna otázka...:-)

+1/0
11.4.2014 8:47

P85e65t34r 20P32r50u10s 7317205639732

Je tam detektor narazu. A zpravidla se pri havarii prerusi i napajeni.

+3/0
11.4.2014 9:15

R40a45d78e22k 54P50r52o84c46h43á29z95k60a 2783709178

U CVR je "impact switch", který zastaví nahrávání při nárazu se zrychlením přes 2.5 G. FDR nahrává dokud má napájení.

+6/0
11.4.2014 9:21

D27a76v72i88d 51R13y34c47h21e93t47s40k22ý 9506341200420

2.5 G asi nemuže vzniknou při nějakém manévru nebo nárazu na ranvej..? To by musel mít pilot pořádný prdy...

0/0
11.4.2014 10:36

R70a19d29e37k 66P38r41o77c97h92á41z66k69a 2723419608

To už by znamenalo opravdu hodně tvrdé přistání :-). Incident se bude vyšetřovat, letadlo půjde na inspekci, nejspíš tam bude nějaké poškození.

Ale nevím, jestli je těch 2.5 G u impact switche míněno v předozadní ose nebo jestli z jakéhokoliv směru.

+1/0
11.4.2014 10:56

M43i81c53h47a73l 32C36h20a41l10u60p13a 6228720959183

2,5G je cca zrychlení/zpomalení o 90km/h za jednu sec, to normálně nedá ani auto, natož dopravní letadlo s mnohem větší setrvačností.

0/0
12.4.2014 22:42

J19i62ř89í 68N51e79u60m47e41i21s52t20e92r 2802515303161

V L-410 uvp na vojně se používaly ruské sarpp. Zakládal se do toho celuloidový film, takže jsem si myslel, že je to bůhvíjak vymakané. Pak se ale ukázalo, ze do povrchu v podstatě jen škrábou hroty. :)

+4/0
11.4.2014 7:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.