Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč jsou černé skříňky dvě, co vydrží a proč se jim říká "černé"

Jsou to kovové krabice o hmotnosti pět až šest kilogramů a pro vyšetřování leteckých nehod jsou naprosto klíčové. Takzvané černé skříňky jsou ve skutečnosti oranžové a vydrží téměř vše. Ale nebylo tomu tak vždy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K39a43r40e94l 34D70v23o43ř24á18k 2954672192974

Stále nechápu, jak je možné, že v dnešní době nejsou schopni zaměřit polohu vysílačů černých skřínek, když za druhé světové války Němci dokázali absolutně přesně triangulací zaměřit vysílačky diverzantů. Nebo že by v dnešní době tyto znalosti již zmizeli?

0/−1
13.4.2014 2:57

A47l56e65š 56J98í22l46e28k 7291692676708

Musíte si uvědomit několik klíčových faktů:

1. Skříňky vysílají AKUSTICKÝ signál (rádiový by se v moři daleko nedostal) - ten se vodou šíří velice dobře (lépe než vzduchem), ale také moře je ruchů bohužel plné. Svoje udělají i proudy, které mohou signál zkreslit, nebo ho "dovést" jinam.

2.Rozloha. Poslat dvě, tři auta do města a hledat vysílačku v době kdy byl "éter" v podstatě prázdný je něco zcela odlišného než hledat v ohromných rozlohách oceánu plného ruchů (motory lodí, velryby, geologické pochody). Navíc operovat s dodávkou ve městě a s lodí na moři je také trochu rozdíl. Pokud chcete namítnout že mohou použít helikoptéru, tak připomínám, že je třeba NASLOUCHAT zvukům ve vodě, takže je třeba loď, či ponorka.

3. Rozdíl v šíření zvukových (ve vodě) a rádiových vln.

Ale nic Vám nebrání jim poradit ;-)

+5/0
13.4.2014 10:38

V27l54a67d62i33m78í83r 68V42e53t66e11š26k28a 2301515245412

Ta červená věc na obrázku má oranžovou barvu????

0/0
12.4.2014 17:44

K44a38r95e51l 45D47v87o75ř87á18k 2404692752694

Ano, pro barvoslepé je to červená. Co by jsi chtěl od laiků.

0/0
13.4.2014 2:58

V76l78a12d59i20m45i33r 36S34o64u41k45a39l 4470351571976

Osobně mám dlouho pocit a případ MH370 to ukázal naplno, že současná podoba černých skříněk je poměrně zastaralá a na případy posledních let prakticky nepřipravená. Těch případů kdy se hledalo letadlo zřícené letadlo hodiny nebo i dny v horách a stálo to životy spousty přeživších bylo už spoustu. Dokonce se hledalo snad dva dny letadlo, které spadlo pár kilometrů od Štrasburgu. Let AF 447 se hledal roky, MH370 se možná nenajde nikdy. Nebo se závodí s časem do kdy ty přístroje budou vysílat signál, přitom baterie už jsou dnes dávno dál, než v době kdy vznikl předpis o 30 dnech.  Komunikační technologie už jsou dnes tak daleko, že by tam myslím vlastně ani žádné černé skříňky už nemusely být.  Nějak si logicky nedokážu vysvětlit, že letadlo vybavené satelitním telefonem také satelitně posílá záznam z kabiny, nevím. Po kapsách nosíme smartphony nabité technologiema a teď hledáme docela hloupé ocelové bedny. V letectví trvá vše desetiletí, ale nové modely už by mohly být vybavené něčím lepším.

+2/−2
11.4.2014 22:12

R14a83d89e72k 25P35r79o66c91h73á25z48k24a 2923729758

To máte jako s hasičákama. Málokdo si koupí do firmy víc hasicích přístrojů, než kolik uvádí požární zpráva :-) Tenhle maják (Teledyne ELP-362D) se vyrábí i ve verzi se silnější baterií na 90 dní. Ale proč by to někdo kupoval, když je určitě dražší... :-)

+3/0
11.4.2014 22:42

P86e97t66r 18J84a27n86d16a 9783967594211

Možná hloupé, ale spolehlivé a funkční kdekoliv. Z mořského dna komunikace přes satelit nebude moc fungovat, že? A zkuste si obyčejný mobil dát do plechovky, jak na tom bude se signálem.

0/−1
12.4.2014 5:29

J97i21ř39í 77N83o34v49á95k 2590432960221

Asi jste kolegu Soukala příliš nepochopil. Dnes by neměl být problém přenášet jakákoliv data, tedy i to, co se nahrává, přímo "live" někam např. do datového skladu v centrále letecké společnosti.

+1/−1
12.4.2014 10:43

P20e85t94r 95T19y43č60k88a 6535472729382

No z letadla to problém docela je. Buď je to složité technicky a nebo je to drahé.

+2/0
12.4.2014 13:42
Foto

K50o40s20t97a14s 92J23o14a36n68i36d23i89s 2892978271

jo, to je fakt..

letadla uz sice maji vsechny povinne automatic ELT (emergency locator transmitter), takze kdyz havaruje letadlo na sousi, vy se o nem okamzite. Ale jakmile je pod vodou, tak je konec. Radiove vlny se pod vodou nesiri. 

existuje deployable ELT, jde odpojit manualne nebo se samo odpoji v urcenych pripadech, ale zatim je v podobe, kdy si ten vred na letadlo nikdo nejspis nenalepi. Umi ale nahravat takrka vse a plave na vode a vysila gps pozici kazdych 50s po dobu 24 hodin. Vzhledem k tomu, ze existuje velmi sofistikovany celosvetovy system sledovani a vyhledavani na techto (121.5MHz/243MHz*/406.025MHz) frekvencich, tak je takrka stoprocentni sance, ze se misto dopadu najde do nekolika hodin nejpozdeji.

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

Co se tyka bezdratoveho prenosu do interni databanky - kazdy system se v letadle da vypnout, i zivotne dulezite systemy maji sve tlacitko off, takze je treba mit integrovane staticke zarizeni - black box, neodpojitelne, nezavisle.

+2/0
12.4.2014 11:27
Foto

K43o39s77t74a86s 79J23o87a17n53i54d89i52s 2222488681

*vi se o nem

0/0
12.4.2014 11:28

A69n98t66o85n29í56n 82Z55e17l38e85n95ý 2954143961916

Třeba spoléhají na zápěstí pasažéru z byznis třídy

http://www.breitling.com/en/emergency/

0/0
12.4.2014 14:23
Foto

P98e31t20r 78K59r91e25n61ž33e65l52o24k 5509107

Tak mě napadlo, zřejmě hodně naivně, že jestliže se předpokládá pád do vody, že by mohli mít nějaké patrony, jestli to váží jen cca 6 kilo, stačilo by to vypustit jako bóji a vynést na hladinu? Nemusela by vyplavat černá skříňka, ale alespoň lokátor, který by v sobě nesl i GPS místa, kdy vyplaval na povrch :-)

0/0
11.4.2014 20:53
Foto

K64o67s97t36a56s 13J70o51a44n87i32d49i88s 2902838181

takové zařízení již existuje

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

automaticky nebo i manuálně se odpojuje od trupu letadla.

+4/0
11.4.2014 21:08
Foto

P89e25t54r 32K78r72e62n55ž52e17l75o10k 5429147

Tak to je fajn, už jsem přemýšlel o patentu (vtip) :-)

0/0
11.4.2014 21:16
Foto

K16o81s89t48a40s 58J49o91a42n55i56d21i98s 2692898671

ale komerční letadla ho zatím nemají - i kdyz by to i v pripade AF velmi velmi urychlylo patrani

0/0
12.4.2014 11:05

A17l16e71š 17M21a29r44t76i47n18í24k 2897607554694

Díky za dobrou reklamu na firmu Honeywell. Pokud s námi chcete pracovat, podívejte se na honeywell.jobs.cz. Vývoj věcí do letadel je v Brně na Černovické terase. Honeywell je tam už 10 let a Amazon tam nikdy nebude. Děláme i vývoj turbodmychadel do aut a super elektroniky i mechaniky. Přesvědčte se sami...R^

+3/0
11.4.2014 20:11

J65a45k61u97b 82M19a39t50o91u75š 3445672432323

Už vidím tu spoustu výrobců letadel a provozovatelů leteckých služeb, jak po tom to článku jdou si koupit černou skříňku jedině té firmy. ;-D

+1/0
11.4.2014 21:49

P18a82v93e48l 46Č45e67r88n23ý 7694385441807

"Současné černé skříňky odolají žáru o teplotě 1 100 °C po dobu jedné hodiny, při nárazu vydrží přetížení až 3 400 G během 0,6 sekundy a snesou tlak a další účinkymořskévody v hloubce až 6 km po dobu nejméně 30 dnů."

-

To je sice hezké... ale když do Dvojčat narazila ta dvě letada, nenašla se tam ze 4 černých skříněk ani jedna, ani pouhý zbytek nějaké černé skříňky. ;-D

0/0
11.4.2014 19:45

G34a49b97r93i31e76l 20H93o22r26t60e59n 9271249403364

Že černé skříňky nepřežijí se občas stává, stalo se to několikrát i po WTC...

0/0
11.4.2014 19:57

P49a77v95e35l 92Č52e69r77n53ý 7914665561957

Statisticky se tady jedná téměř o zázrak - že by se černé skříňky úplně ztratily, to se stane jedině když letadlo spadne někde v horách nebo do moře.

-

List of unrecovered flight recorders

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unrecovered_flight_recorders

0/−1
11.4.2014 20:03

J16a27n 26K57ř68í41ž 6565703975348

Viz.můj příspěvek níže(co se WTC týče).

0/0
11.4.2014 21:26

J73a30n 16K57ř33í76ž 6335153185288

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB196/doc04.pdf

Ale ano,našly a vytěžily je.

+1/0
11.4.2014 21:23

P20a26v43e45l 90Č20e56r94n15ý 7364735801137

Jasně, ale to je let 93, já jsem psal o letech 11 a 185 - to jsou 4 blackboxy, které úplně zmizely. Jinak u letů 77 a 93 se ty skříňky našly, i když nebyl nikdy zveřejněn zvukový záznam (respektive u 77 se CVR  ani nepodařilo vytáhnout)

0/0
11.4.2014 21:29

J76a95n 68K91ř27í69ž 6535423125748

...jeden z letů byl později přejmenován.

Nevím proč,ale byl.(Který nevím).

Jinak se do dalších disputací pouštět nebudu(k ničemu by nevedly).

Děkuji za pozornost a dobrou noc.

0/0
11.4.2014 21:34

P57e89t77r 69T75y46č71k44a 6735552399622

Pokud jsou na hlasovém záznamníku pouze poslední dvě hodiny tak by to mohl být přesně ten důvod proč to letadlo odletělo do Indického oceánu.

+5/0
11.4.2014 15:45
Foto

M70i35l15o11š 72R36e29c96h27t30o95r34o47v65i15č 7164790722163

BATERIE BY MĚLY BÝT DVOU FÁZOVÉ. Jeden typ by byl dvousložkouvý, který by pracoval tak, že by se dvě látky sloučili až pod jistým tlakem,  který by odpovídal nějaké kritické hloubce. Po smísení tech dvou látek by rázem tenhle typ baterie začal dodávat energii do nouzového majáku. Běžná baterie by napojila až po snížení účinnosti baterie směsné.   Tím by byla šance nalezení delší.

+1/−2
11.4.2014 14:28

S52t61a36n64i74s25l73a83v 60P40ř80i43b28y42l 1509898661286

Otázka je, jestli by ten "tlak" nutný pro sloučení látek nenastal ve většině případů po dopadu letadla :-)

0/0
11.4.2014 15:15

R90a50d55e24k 80P77r33o52c22h63á68z65k98a 2383319928

To IMHO není nutné. Lithiové primární články vydrží třeba deset i víc let, s tím problém není. Vysílání by se dalo načasovat elektronicky podle nějakého vzorce, aby i po letech to třeba jeden den v roce pípalo. Nebo na to jít hrubou silou a dát tam těch baterek víc a pak by to pípalo třeba rok v kuse. Všechno je řešitelné, otázkou jsou peníze :-)

+2/0
11.4.2014 16:04

V13i96k94t20o41r 27Š22a95f48á62ř 9980873558434

Doporucim serial Mayday/Air crash investigations. Tyhle veci jsou tam rozebirany v kazdy epizode. Nicmene tam uz nekolikrat rikali, ze standardni CVR ma delku 30 minut, ne 2 hodiny. Ale mozna se predpisy od te doby zmenily.

0/0
11.4.2014 13:12

P46e24t65r 33T57y34č73k38a 6835522209552

30 minut to asi bývalo, nicméně 30 minut je asi dost málo. Bylo hodně nehod kdy to letadlo po kritické situaci zůstalo ve vzduchu déle než 30minut.

0/0
11.4.2014 15:47

R18a83d31e19k 86P40r30o47c40h58á49z15k94a 2113929258

Americké předpisy vyžadují 30 minut, ale doporučuje se 2 hodiny a to už také prakticky všichni dodržují.

0/0
11.4.2014 16:10

D92a32v88i71d 74S49ý13k42o51r14a 7564641291547

Diky za clanek.

+5/0
11.4.2014 12:38

J83a63n 32F42i90a85l60a 7324777505249

Černá skříňka, black box, je uzavřený systém, u kterého známe pouze vstupy a výstupy jako reakce na vstupy. Dovnitř tedy nevidíme, je neprůhledná,  proto "černá". Co neznámého je uvnitř se zjišťuje podle reakce výstupů na vstupy. Například: na vstupu je 3 a 2, na výstupu je 6, tedy uvnitř je násobička.

Z toho byl odvozen název černá skříňka pro zapisovače záznamů, kdy se z výstupu (záznamu) určuje, co neznámého se dělo.

+12/0
11.4.2014 11:26

J84a40n 41K29ř63í40ž 6415403505498

Ano.

0/0
11.4.2014 19:28

E21l76i70š52k74a 41K26u61č32e21r74o62v76á 7359162243183

slyšela jsem mluvit o Windows jako o "black box". to jen tak na okraj :-D

0/0
11.4.2014 22:35

M49i70c46h52a17l 13C41h43a29l49u12p20a 6728160249173

To je podle toho. Prostě tam běží hromada aplikací zároveň a uživatel do toho nevidí a neví, co se děje uvnitř. Ale dneska se tak dá asi označit většina techniky...

+1/0
12.4.2014 22:37

P76e23t20r 57D10ö73r34f38l21e12r 6865479597337

Perlička, sice víc než 2 roky stará, ale za pozornost stojí

https://www.youtube.com/watch?v=D2Gw72A0t-M

+2/0
11.4.2014 9:00

M26á21r23i68a 93K87r43a45j79č43i50o13v72á 4317531550173

Jestliže se ve CVR zapisují poslední dvě hodiny letu, pak je otázka, co se v případě malajského letadla objasní. Podle všeho poslední  hodiny řídíl letadlo autopilot, který toho moc nenakecá.

+7/0
11.4.2014 8:36

R13a97d49e65k 77P16r50o83c21h58á44z64k69a 2523189268

Pak je ještě šance získat něco z FDR, ten zapisuje delší dobu, s rezervou se tam vejde celý poslední let.

0/0
11.4.2014 9:02

M18á35r42i25a 83K71r77a37j43č71i17o83v78á 4297771310173

Z FDR se získá informace o stavech přístrojů, motorů, klapek, výkonu, rychlosti, výšce a bůhvíčem dalším jistojistě potřebném pro zjištění průběhu letu. V případě, že nedošlo k fatálnímu selhání stroje, které by bylo příčinou pádu (což předchozí vyšetřování vylučuje - postupné vypínání odpovídačů), pak FDR neobjasňuje motiv. Ať už posádky nebo nepo případného únosce.

0/0
11.4.2014 12:34

R14a47d80e81k 27P75r37o11c20h59á33z73k91a 2713269418

Jistě, to bude určitě složité. Ale dá se z toho poznat třeba jestli se oba piloti snažili dělat každý něco úplně jiného apod.

0/0
11.4.2014 12:43

P76e39t15r 68K82r38á75l 4634760588922

Zajímalo by mě na základě čeho se přestanou data ve skříňce samovolně přepisovat. Přerušení zdroje napájení? Nulová aktivita pohybu letadla?

+9/0
11.4.2014 8:07

D36a30n15i89e51l 39K27r87o70n89e50r 7804334326657

Heh, při cteni clanku me napadla stejna otázka...:-)

+1/0
11.4.2014 8:47

P60e97t85r 65P27r39u39s 7537725609942

Je tam detektor narazu. A zpravidla se pri havarii prerusi i napajeni.

+3/0
11.4.2014 9:15

R91a41d50e69k 32P88r89o55c31h21á68z29k15a 2843319808

U CVR je "impact switch", který zastaví nahrávání při nárazu se zrychlením přes 2.5 G. FDR nahrává dokud má napájení.

+6/0
11.4.2014 9:21

D75a59v52i17d 49R17y84c52h20e46t46s28k48ý 9636681200960

2.5 G asi nemuže vzniknou při nějakém manévru nebo nárazu na ranvej..? To by musel mít pilot pořádný prdy...

0/0
11.4.2014 10:36

R19a88d56e64k 81P10r93o58c22h63á45z55k22a 2633839508

To už by znamenalo opravdu hodně tvrdé přistání :-). Incident se bude vyšetřovat, letadlo půjde na inspekci, nejspíš tam bude nějaké poškození.

Ale nevím, jestli je těch 2.5 G u impact switche míněno v předozadní ose nebo jestli z jakéhokoliv směru.

+1/0
11.4.2014 10:56

M79i86c46h33a52l 20C49h31a13l32u13p50a 6358850219243

2,5G je cca zrychlení/zpomalení o 90km/h za jednu sec, to normálně nedá ani auto, natož dopravní letadlo s mnohem větší setrvačností.

0/0
12.4.2014 22:42

J58i40ř58í 30N49e79u80m10e40i53s13t61e71r 2872355943661

V L-410 uvp na vojně se používaly ruské sarpp. Zakládal se do toho celuloidový film, takže jsem si myslel, že je to bůhvíjak vymakané. Pak se ale ukázalo, ze do povrchu v podstatě jen škrábou hroty. :)

+4/0
11.4.2014 7:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.