Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Proč jsou černé skříňky dvě, co vydrží a proč se jim říká "černé"

Jsou to kovové krabice o hmotnosti pět až šest kilogramů a pro vyšetřování leteckých nehod jsou naprosto klíčové. Takzvané černé skříňky jsou ve skutečnosti oranžové a vydrží téměř vše. Ale nebylo tomu tak vždy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K49a63r49e37l 98D72v85o33ř41á83k 2884552632604

Stále nechápu, jak je možné, že v dnešní době nejsou schopni zaměřit polohu vysílačů černých skřínek, když za druhé světové války Němci dokázali absolutně přesně triangulací zaměřit vysílačky diverzantů. Nebo že by v dnešní době tyto znalosti již zmizeli?

0/−1
13.4.2014 2:57

A86l49e88š 37J43í15l83e81k 7161562756238

Musíte si uvědomit několik klíčových faktů:

1. Skříňky vysílají AKUSTICKÝ signál (rádiový by se v moři daleko nedostal) - ten se vodou šíří velice dobře (lépe než vzduchem), ale také moře je ruchů bohužel plné. Svoje udělají i proudy, které mohou signál zkreslit, nebo ho "dovést" jinam.

2.Rozloha. Poslat dvě, tři auta do města a hledat vysílačku v době kdy byl "éter" v podstatě prázdný je něco zcela odlišného než hledat v ohromných rozlohách oceánu plného ruchů (motory lodí, velryby, geologické pochody). Navíc operovat s dodávkou ve městě a s lodí na moři je také trochu rozdíl. Pokud chcete namítnout že mohou použít helikoptéru, tak připomínám, že je třeba NASLOUCHAT zvukům ve vodě, takže je třeba loď, či ponorka.

3. Rozdíl v šíření zvukových (ve vodě) a rádiových vln.

Ale nic Vám nebrání jim poradit ;-)

+5/0
13.4.2014 10:38

V95l23a45d21i37m93í64r 49V56e98t13e49š73k89a 2411645755342

Ta červená věc na obrázku má oranžovou barvu????

0/0
12.4.2014 17:44


K98a42r36e19l 47D57v75o63ř24á58k 2834662562914

Ano, pro barvoslepé je to červená. Co by jsi chtěl od laiků.

0/0
13.4.2014 2:58

V60l85a76d71i87m29i56r 94S89o24u14k87a46l 4490631531736

Osobně mám dlouho pocit a případ MH370 to ukázal naplno, že současná podoba černých skříněk je poměrně zastaralá a na případy posledních let prakticky nepřipravená. Těch případů kdy se hledalo letadlo zřícené letadlo hodiny nebo i dny v horách a stálo to životy spousty přeživších bylo už spoustu. Dokonce se hledalo snad dva dny letadlo, které spadlo pár kilometrů od Štrasburgu. Let AF 447 se hledal roky, MH370 se možná nenajde nikdy. Nebo se závodí s časem do kdy ty přístroje budou vysílat signál, přitom baterie už jsou dnes dávno dál, než v době kdy vznikl předpis o 30 dnech.  Komunikační technologie už jsou dnes tak daleko, že by tam myslím vlastně ani žádné černé skříňky už nemusely být.  Nějak si logicky nedokážu vysvětlit, že letadlo vybavené satelitním telefonem také satelitně posílá záznam z kabiny, nevím. Po kapsách nosíme smartphony nabité technologiema a teď hledáme docela hloupé ocelové bedny. V letectví trvá vše desetiletí, ale nové modely už by mohly být vybavené něčím lepším.

+2/−2
11.4.2014 22:12

R29a15d80e57k 42P85r86o75c86h45á72z78k16a 2643889518

To máte jako s hasičákama. Málokdo si koupí do firmy víc hasicích přístrojů, než kolik uvádí požární zpráva :-) Tenhle maják (Teledyne ELP-362D) se vyrábí i ve verzi se silnější baterií na 90 dní. Ale proč by to někdo kupoval, když je určitě dražší... :-)

+3/0
11.4.2014 22:42

P21e87t87r 22J68a75n55d77a 9143527214151

Možná hloupé, ale spolehlivé a funkční kdekoliv. Z mořského dna komunikace přes satelit nebude moc fungovat, že? A zkuste si obyčejný mobil dát do plechovky, jak na tom bude se signálem.

0/−1
12.4.2014 5:29

J59i21ř36í 10N70o84v63á61k 2740442270981

Asi jste kolegu Soukala příliš nepochopil. Dnes by neměl být problém přenášet jakákoliv data, tedy i to, co se nahrává, přímo "live" někam např. do datového skladu v centrále letecké společnosti.

+1/−1
12.4.2014 10:43

P88e95t11r 83T82y25č82k59a 6245452349602

No z letadla to problém docela je. Buď je to složité technicky a nebo je to drahé.

+2/0
12.4.2014 13:42
Foto

K75o40s14t53a59s 13J52o89a73n80i25d74i18s 2722178311

jo, to je fakt..

letadla uz sice maji vsechny povinne automatic ELT (emergency locator transmitter), takze kdyz havaruje letadlo na sousi, vy se o nem okamzite. Ale jakmile je pod vodou, tak je konec. Radiove vlny se pod vodou nesiri. 

existuje deployable ELT, jde odpojit manualne nebo se samo odpoji v urcenych pripadech, ale zatim je v podobe, kdy si ten vred na letadlo nikdo nejspis nenalepi. Umi ale nahravat takrka vse a plave na vode a vysila gps pozici kazdych 50s po dobu 24 hodin. Vzhledem k tomu, ze existuje velmi sofistikovany celosvetovy system sledovani a vyhledavani na techto (121.5MHz/243MHz*/406.025MHz) frekvencich, tak je takrka stoprocentni sance, ze se misto dopadu najde do nekolika hodin nejpozdeji.

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

Co se tyka bezdratoveho prenosu do interni databanky - kazdy system se v letadle da vypnout, i zivotne dulezite systemy maji sve tlacitko off, takze je treba mit integrovane staticke zarizeni - black box, neodpojitelne, nezavisle.

+2/0
12.4.2014 11:27
Foto

K11o37s76t76a70s 87J33o72a74n71i94d87i68s 2612898231

*vi se o nem

0/0
12.4.2014 11:28

A85n75t34o40n79í20n 11Z71e90l36e34n17ý 2794353741196

Třeba spoléhají na zápěstí pasažéru z byznis třídy

http://www.breitling.com/en/emergency/

0/0
12.4.2014 14:23
Foto

P18e61t57r 86K68r57e88n86ž17e41l77o86k 5189637

Tak mě napadlo, zřejmě hodně naivně, že jestliže se předpokládá pád do vody, že by mohli mít nějaké patrony, jestli to váží jen cca 6 kilo, stačilo by to vypustit jako bóji a vynést na hladinu? Nemusela by vyplavat černá skříňka, ale alespoň lokátor, který by v sobě nesl i GPS místa, kdy vyplaval na povrch :-)

0/0
11.4.2014 20:53
Foto

K31o21s90t12a87s 42J48o76a50n89i35d15i84s 2432628251

takové zařízení již existuje

http://www.hr-smith.com/images/stories/503_series_cpi_datasheet.pdf

automaticky nebo i manuálně se odpojuje od trupu letadla.

+4/0
11.4.2014 21:08
Foto

P91e49t95r 84K79r17e13n12ž54e38l85o46k 5329487

Tak to je fajn, už jsem přemýšlel o patentu (vtip) :-)

0/0
11.4.2014 21:16
Foto

K42o24s62t37a15s 22J26o77a46n41i70d40i20s 2672618631

ale komerční letadla ho zatím nemají - i kdyz by to i v pripade AF velmi velmi urychlylo patrani

0/0
12.4.2014 11:05

A72l54e33š 91M48a38r90t33i83n23í18k 2877567594564

Díky za dobrou reklamu na firmu Honeywell. Pokud s námi chcete pracovat, podívejte se na honeywell.jobs.cz. Vývoj věcí do letadel je v Brně na Černovické terase. Honeywell je tam už 10 let a Amazon tam nikdy nebude. Děláme i vývoj turbodmychadel do aut a super elektroniky i mechaniky. Přesvědčte se sami...R^

+3/0
11.4.2014 20:11

J12a53k12u57b 21M51a56t38o49u97š 3235122632233

Už vidím tu spoustu výrobců letadel a provozovatelů leteckých služeb, jak po tom to článku jdou si koupit černou skříňku jedině té firmy. ;-D

+1/0
11.4.2014 21:49

P48a96v45e50l 90Č64e40r22n40ý 7984145321397

"Současné černé skříňky odolají žáru o teplotě 1 100 °C po dobu jedné hodiny, při nárazu vydrží přetížení až 3 400 G během 0,6 sekundy a snesou tlak a další účinkymořskévody v hloubce až 6 km po dobu nejméně 30 dnů."

-

To je sice hezké... ale když do Dvojčat narazila ta dvě letada, nenašla se tam ze 4 černých skříněk ani jedna, ani pouhý zbytek nějaké černé skříňky. ;-D

0/0
11.4.2014 19:45

G53a90b14r37i30e86l 84H68o86r17t20e50n 9211259263824

Že černé skříňky nepřežijí se občas stává, stalo se to několikrát i po WTC...

0/0
11.4.2014 19:57

P92a35v35e36l 19Č44e26r71n47ý 7654935261887

Statisticky se tady jedná téměř o zázrak - že by se černé skříňky úplně ztratily, to se stane jedině když letadlo spadne někde v horách nebo do moře.

-

List of unrecovered flight recorders

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unrecovered_flight_recorders

0/−1
11.4.2014 20:03

J23a12n 53K87ř21í13ž 6465453705928

Viz.můj příspěvek níže(co se WTC týče).

0/0
11.4.2014 21:26

J25a78n 54K61ř88í35ž 6105783495238

http://www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB196/doc04.pdf

Ale ano,našly a vytěžily je.

+1/0
11.4.2014 21:23

P38a47v73e77l 95Č30e18r74n42ý 7884635911677

Jasně, ale to je let 93, já jsem psal o letech 11 a 185 - to jsou 4 blackboxy, které úplně zmizely. Jinak u letů 77 a 93 se ty skříňky našly, i když nebyl nikdy zveřejněn zvukový záznam (respektive u 77 se CVR  ani nepodařilo vytáhnout)

0/0
11.4.2014 21:29

J78a73n 15K65ř61í10ž 6215783475318

...jeden z letů byl později přejmenován.

Nevím proč,ale byl.(Který nevím).

Jinak se do dalších disputací pouštět nebudu(k ničemu by nevedly).

Děkuji za pozornost a dobrou noc.

0/0
11.4.2014 21:34

P41e20t57r 63T82y37č46k47a 6865542129592

Pokud jsou na hlasovém záznamníku pouze poslední dvě hodiny tak by to mohl být přesně ten důvod proč to letadlo odletělo do Indického oceánu.

+5/0
11.4.2014 15:45
Foto

M74i37l74o91š 90R93e71c12h80t38o32r20o74v87i83č 3682473785377

BATERIE BY MĚLY BÝT DVOU FÁZOVÉ. Jeden typ by byl dvousložkouvý, který by pracoval tak, že by se dvě látky sloučili až pod jistým tlakem,  který by odpovídal nějaké kritické hloubce. Po smísení tech dvou látek by rázem tenhle typ baterie začal dodávat energii do nouzového majáku. Běžná baterie by napojila až po snížení účinnosti baterie směsné.   Tím by byla šance nalezení delší.

+1/−2
11.4.2014 14:28

S44t89a26n41i67s47l65a35v 47P95ř51i76b46y65l 1299978761906

Otázka je, jestli by ten "tlak" nutný pro sloučení látek nenastal ve většině případů po dopadu letadla :-)

0/0
11.4.2014 15:15

R69a18d26e16k 45P49r13o86c46h87á93z52k76a 2103179278

To IMHO není nutné. Lithiové primární články vydrží třeba deset i víc let, s tím problém není. Vysílání by se dalo načasovat elektronicky podle nějakého vzorce, aby i po letech to třeba jeden den v roce pípalo. Nebo na to jít hrubou silou a dát tam těch baterek víc a pak by to pípalo třeba rok v kuse. Všechno je řešitelné, otázkou jsou peníze :-)

+2/0
11.4.2014 16:04

V67i68k58t94o16r 53Š34a68f34á16ř 9390603848534

Doporucim serial Mayday/Air crash investigations. Tyhle veci jsou tam rozebirany v kazdy epizode. Nicmene tam uz nekolikrat rikali, ze standardni CVR ma delku 30 minut, ne 2 hodiny. Ale mozna se predpisy od te doby zmenily.

0/0
11.4.2014 13:12

P55e88t16r 77T77y69č20k37a 6545752389802

30 minut to asi bývalo, nicméně 30 minut je asi dost málo. Bylo hodně nehod kdy to letadlo po kritické situaci zůstalo ve vzduchu déle než 30minut.

0/0
11.4.2014 15:47

R11a77d40e93k 28P50r68o29c97h59á49z81k83a 2263839578

Americké předpisy vyžadují 30 minut, ale doporučuje se 2 hodiny a to už také prakticky všichni dodržují.

0/0
11.4.2014 16:10

D80a38v19i51d 11S91ý42k15o46r98a 7324471171397

Diky za clanek.

+5/0
11.4.2014 12:38

J23a81n 66F35i52a56l37a 7404877875909

Černá skříňka, black box, je uzavřený systém, u kterého známe pouze vstupy a výstupy jako reakce na vstupy. Dovnitř tedy nevidíme, je neprůhledná,  proto "černá". Co neznámého je uvnitř se zjišťuje podle reakce výstupů na vstupy. Například: na vstupu je 3 a 2, na výstupu je 6, tedy uvnitř je násobička.

Z toho byl odvozen název černá skříňka pro zapisovače záznamů, kdy se z výstupu (záznamu) určuje, co neznámého se dělo.

+12/0
11.4.2014 11:26

J65a55n 94K49ř34í92ž 6605853615568

Ano.

0/0
11.4.2014 19:28

E26l65i85š78k18a 44K35u56č29e28r31o22v67á 1466668257579

slyšela jsem mluvit o Windows jako o "black box". to jen tak na okraj :-D

0/0
11.4.2014 22:35

M72i36c29h49a50l 30C59h45a46l46u65p22a 6158700609543

To je podle toho. Prostě tam běží hromada aplikací zároveň a uživatel do toho nevidí a neví, co se děje uvnitř. Ale dneska se tak dá asi označit většina techniky...

+1/0
12.4.2014 22:37

P82e96t26r 79D55ö44r21f12l83e67r 6695699527867

Perlička, sice víc než 2 roky stará, ale za pozornost stojí

https://www.youtube.com/watch?v=D2Gw72A0t-M

+2/0
11.4.2014 9:00

M58á81r19i44a 87K58r42a16j74č44i35o43v70á 8960683434233

Jestliže se ve CVR zapisují poslední dvě hodiny letu, pak je otázka, co se v případě malajského letadla objasní. Podle všeho poslední  hodiny řídíl letadlo autopilot, který toho moc nenakecá.

+7/0
11.4.2014 8:36

R57a69d67e84k 48P50r44o12c38h24á26z65k81a 2603899918

Pak je ještě šance získat něco z FDR, ten zapisuje delší dobu, s rezervou se tam vejde celý poslední let.

0/0
11.4.2014 9:02

M58á87r82i13a 70K82r12a22j75č32i80o53v22á 8720233424493

Z FDR se získá informace o stavech přístrojů, motorů, klapek, výkonu, rychlosti, výšce a bůhvíčem dalším jistojistě potřebném pro zjištění průběhu letu. V případě, že nedošlo k fatálnímu selhání stroje, které by bylo příčinou pádu (což předchozí vyšetřování vylučuje - postupné vypínání odpovídačů), pak FDR neobjasňuje motiv. Ať už posádky nebo nepo případného únosce.

0/0
11.4.2014 12:34

R54a21d10e84k 12P19r41o73c42h58á43z25k49a 2913829458

Jistě, to bude určitě složité. Ale dá se z toho poznat třeba jestli se oba piloti snažili dělat každý něco úplně jiného apod.

0/0
11.4.2014 12:43

P50e22t19r 85K40r51á74l 4674540188262

Zajímalo by mě na základě čeho se přestanou data ve skříňce samovolně přepisovat. Přerušení zdroje napájení? Nulová aktivita pohybu letadla?

+9/0
11.4.2014 8:07

D68a89n88i65e11l 82K25r36o49n89e17r 7564774506397

Heh, při cteni clanku me napadla stejna otázka...:-)

+1/0
11.4.2014 8:47

P38e33t67r 95P36r39u96s 7187705599142

Je tam detektor narazu. A zpravidla se pri havarii prerusi i napajeni.

+3/0
11.4.2014 9:15

R56a19d13e46k 41P39r92o92c72h82á52z92k42a 2413349648

U CVR je "impact switch", který zastaví nahrávání při nárazu se zrychlením přes 2.5 G. FDR nahrává dokud má napájení.

+6/0
11.4.2014 9:21

D43a55v43i65d 40R45y11c23h50e10t58s81k86ý 9706811280150

2.5 G asi nemuže vzniknou při nějakém manévru nebo nárazu na ranvej..? To by musel mít pilot pořádný prdy...

0/0
11.4.2014 10:36

R95a36d16e33k 13P57r76o62c84h76á55z84k40a 2343639128

To už by znamenalo opravdu hodně tvrdé přistání :-). Incident se bude vyšetřovat, letadlo půjde na inspekci, nejspíš tam bude nějaké poškození.

Ale nevím, jestli je těch 2.5 G u impact switche míněno v předozadní ose nebo jestli z jakéhokoliv směru.

+1/0
11.4.2014 10:56

M73i63c62h36a93l 73C21h18a88l94u41p80a 6218150119103

2,5G je cca zrychlení/zpomalení o 90km/h za jednu sec, to normálně nedá ani auto, natož dopravní letadlo s mnohem větší setrvačností.

0/0
12.4.2014 22:42

J33i86ř46í 15N27e41u40m96e66i12s54t67e54r 2382205753931

V L-410 uvp na vojně se používaly ruské sarpp. Zakládal se do toho celuloidový film, takže jsem si myslel, že je to bůhvíjak vymakané. Pak se ale ukázalo, ze do povrchu v podstatě jen škrábou hroty. :)

+4/0
11.4.2014 7:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.