Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

NÁZOR: Česká energetika míří i bez soutěže o Temelín k jádru

Při rozumném zvážení všech možností vývoje energetiky u nás i ve střední Evropě nám jaderná energetika stále vychází stále jako nejlepší řešení, píše pro Technet fyzik Vladimír Wágner.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K54a36r30e91l 67N25o97v53á11k 8225964499165

Velmi dobrý komentář v dnešních lidovkách na toto téma z venku a s odstupem. Hovoří o tom, že jaderná energetika je celosvětově dlouho za zenitem a na ústupu a počet reaktorů a vyrobená energie z jádra se poměrně rychle snižuje a to i ve velmi dynamicky se rozvíjejících zemích jako je Čína. Jaderná energetika je na výstavbu čím dál dražší a čím dál časově náročnější. Velmi mě proto překvapuje, že se v tomto článku p. Wagner odvolává na flexibilitu jádra, přitom je to nejvíc neflexibilní rozhodnutí co lze udělat, které nepůjde zvrátit desítky let. Bude to naprosto fatální rozhodnutí. Češi se bohužel vždycky připravovali na minulou válku a potom na to šeredně doplatili a nikdy se z toho nepoučili, jak kdysi řekl jakýsi klasik Rv

0/−1
30.4.2014 15:21

V78l37a71d74i85m88í92r 50W22a86g41n39e79r 4498635338

Pane Novák v dřívějších lidovkách je zase jasně popsáno, že německá cesta vede jasně k uhlí a uhlí začíná dominovat dokonce nad ropou a stává se prvním zdrojem. A i u nás případné zrušení rozvoje jádra povede k vysoké spotřebě uhlí a cestě k prolomení limitů. Je tak opravdu možné, že zelené aktivity opravdu vyhrály svůj boj proti jádru za prolomení limitů.

Nečetl jsem ten dnešní článek, ale velice pravděpodobně se jednalo o výstup z konference : NEC2014 - Ekonomické limity jaderné energetiky, kterou pořádalo Greenpeace, Hnutí duha, Jihočeské matky ... A pravděpodobně založena na prezentaci Mycle Schneidera. Ten ovšem netvrdil, že by počet reaktorů a výroba elektřiny z jádra v Číně (Indii, Jižní Koreji) padala, naopak, tam roste. On dokoce i počet reaktorů ve světě nepadá ale stagnuje. U výroby je propad daný momentální odstavením všech japoských reaktorů. Jinak letos by mohlo být dokončeno i deset nových reaktorů a rozestavěno je přes sedmdesát, což jsou největší čísla od osmdesátých let. Podrobněji zde:  http://www.osel.cz/index.php?clanek=7383 .

Jinak včera večer po této konferenci byl beseda právě s Mycle Schneiderem na jedné straně a se mnou na druhé moderovaná Jaroslavem Šonkou. Besedu lze vidět na adrese:   http://www.rozhlas.cz/plus/redakce/_zprava/jaderna-energetika-v-evrope-upadek-nebo-oziveni-sledujte-dalsi-videoprenos-debaty-spolu-o-evrope--1340814 

Docela jsem váhal, zda tu dávat odkaz, protože má angličtina je "Czech pigin English" :-( :-) Ale na druhou stranu zde může zájemce získat docela zajímavé informace a udělat si o problematice svůj vlastní názor.

+1/0
30.4.2014 16:31

K10a39r68e89l 92N95o93v44á27k 8485804269695

Ano, je to možné, četl jsem to v papírových novinách a na netu jsem nenašel odkaz, možná později bude. Mrzí mě, že se diskuze o tomto technickém tématu tak zfanatizovala a že skuteční odborníci na danou problematiku už to dávno odpískali a jen politici se to snaží tlačit, protože taková zakázka se hezky rozkrádá. Rv

0/0
30.4.2014 19:47


K25a63r24e79l 82N59o74v10á73k 8355394829845

Budoucnost jádra bych viděl v malých lokálních blocích, vytápějících města, to je správný směr jaderné energetiky a tam je možné vidět flexibilitu.

0/0
30.4.2014 19:52

V41l49a87d62i86m75í43r 29W10a81g38n59e22r 4828435378

Víte pane Nováku, Vám prostě uniká jedna věc, Ony jsou potřeba jak velké tak malé zdroje. Jaderné bloky mají, alespoň zatím silné stránky, jako velké zdroje. I malé modulární reaktory, o kterých se nyní mluví jsou s výkony v řádu 100 MW. Je to dáno tím, že řada provozních nákladů roste jen velmi pomalu s rostoucí velikostí. Problém je také ten, že musíte zajistit ochranu radioaktivního materiálů. Také je řada zdrojů, které jsou spíše malé a decentralizované, takže zde je prostor právě pro ně. Možná v budoucnu ano, ale pokud se nejedná o osamělé místo, kde nemáte jiné zdroje, tak pro malé reaktory není hlavně z ekonomických důvodů zatím místo.

0/0
30.4.2014 23:07

V57á47c18l75a79v 96Z32e27l58i96n88k88a 2332360143382

Marná snaha. Byl jsem upozorněn na asi tři dny starý příspěvek pana Nováka v následujícím znění: "Jo, víte že takhle argumentovala jadrná lobby když stavěli první temelín. K odstavení uhelných elektráren ovšem následně nedošlo, ale přebytky se vesele vyvážely. Taky bych chtěl takhle podnikat, stát převezme rizika a já převezmu zisky."

Co k tomu dodat víc, než že diskuse s někým takovým postrádá smysl. Seznam bloků, které byly odstaveny jako kompenzace za spouštěný Temelín byl publikován tolikrát, že lze jen stěží předpokládat, že by o něm někdo nevěděl. Diskutovat s někým, komu není žádná lež dost špatná na to, aby se styděl jí použít, je škoda času.

0/0
30.4.2014 23:49

K16a18r63e53l 56N64o60v15á81k 8505244809845

Jistě pane Zelinka máte svou svatou pravdu a kdo s vámi nesouhlasí, toho je nutno urážet. Tohle ovšem nemá rozměr, aby se mě to dotklo.

Pane Wagner, nic mi neuniká, narozdíl od vás mám alespoň vzdělání v daném oboru. Proč vy se vlastně veřejně pasujete za experta v oboru, který vám nic neříká? Dobře se na tom zviditelňuje? :-)

0/0
2.5.2014 18:05

D30a69v76i41d 72H26o86u31z17a14r 4444266696133

Energetika natolik důležité odvětví, že by se její koncepce měla řešit odborně, nikoli politicky. Dle mého názoru jaderná energetika patří mezi obnovitelné zdroje, protože v důsledku jaderných reakcí vzniká v palivu další štěpný materiál. Jaderná energie také neprodukuje žádné spaliny, CO2, nezabírá ornou půdu jako fotovoltaiky a je stálým a nejlevnějším zdrojem energie. 

Pokud chceme být energeticky nezávislou zemí, tak bez jádra to nepůjde...

0/0
29.4.2014 9:42

Z89b85y54n94ě73k 77K10o53ř14í29n88e79k 9914853129922

Proč nejsme tak blbí jako Finové. EPR 1600 ve výstavbě, uzavřený kontrakt na MIR 1200 :-)

0/0
28.4.2014 10:39

M39i81l51a42n 38V36a22n57ě60č19e26k 6168988137284

Ano, energetika dnes kráčí jinam než by si to přál pan Wagner a řada diskutujících.

Naštěstí naše energetická koncepce (kterou vytváří biolog-genetik, pan Wágner a paní z úřadu pro jadernou (ne)bezpečnost) je jen cár papíru, který nikoho nezajímá.

Energetickou koncepci určuje trh a EU a nejsilnější hráči vítězí.

Myslím, že silnější je Německo než ČR.

Takže je rozhodnuto.

Energiewende zvítězí i přes to,že jí pan Wagner každý rok přisuzuje krach. A vítězí i mimo EU (Japonsko, Kalifornie, Čína-samé nejsilnější ekonomiky).

+4/−11
27.4.2014 20:08

D37a85v60i69d 28N37o54v50o13t84n76ý 2657572525919

Dal jsem vám plus, mám totiž rád srandu :-)

+3/0
27.4.2014 20:22

J33a11n 29V23á74c62l73a37v74í63k 3732956441639

Cina v soucasnosti stavi vic jak deset jadernych elektraren a planuje v roce 2030 pokryvat 16 procent produkce elektriny prave z jadernych elektraren.

+4/0
27.4.2014 20:23

M60i92l53a11n 10V60a93n40ě26č82e64k 6838408487564

pane Václavík, OZE v Číně budou mít těch 16% o deset let dříve,

Čína už je světová jednička ve slunci, větru a vodě.

Samozřejmě, jako jaderná velmoc bude dál stavět JE (ale své plány po Fukušimě zredukovali na 1/2 a u FV a větru je zdvojnásobili). U FV jsou nejen největší výrobce panelů ale v roce 2013 jich nainstalovali u sebe nejvíc na světě.

+1/0
27.4.2014 20:39

V61l69a63d15i67m84í25r 86W84a37g65n63e57r 4858165548

Víte pane Vaněček, ale, co už neřeknete, je, že těch 16 % je totálně dominováno hydroelektrárnami a třeba právě Třemi soutěskami či kaskádou přehrad na Jang´c, kde došlo k největší katastrofě při protržení přehrad, která měla okolo 25 000 přímých obětí a zasaženy jí byli milióny obyvatel. V roce 2012 produkoval vítr necelé 2 % elektřiny a fotovoltaika ještě o dost méně.

+3/0
27.4.2014 21:04

J41a20n 85N51o90v32á64k 6564904976923

Ono je o asi tak experte, že vítr produkoval 2,07% elektřiny (asi 103 TWh), zatímco jaderná energie byla na "oslnivých" 1,97% (asi 98 TWh).

Vše podle oficiální statistiky (http://english.cec.org.cn/No.110.index.htm). Dále se sluší dodat, že v roce 2013 byly spuštěny celé dva jaderné bloky o celkové kapacitě 2,2 GW a přidali tedy dalších asi 18 TWh. Jenže vítr přidal 2x tolik (40 TWh nové výroby) a fotovoltaika přidala dalších cca 15 TWh.

Jaderná energie je v Číně pro výrobu elektřiny okrajová technologie, která má perspektivu to dotáhnout na nějakých 5% v roce 2020. Dosažení oněch 16% výroby čínské energie by znamenalo minimálně 10x navýšit instalovaný výkon elektráren, tj. okolo 180 nových jaderných bloků.

V Číně stále drtivě dominují tepelné elektrárny (78%, hlavně uhlí) a velké hydroelektrárny (17%). Vítr a FV se tam rozběhly teprve relativně nedávno, ale ten růst je krásně exponenciální, sympatickcýh 30-40% ročně navíc.

0/0
27.4.2014 22:07

J83a45n 57N90o31v35á79k 6234924196893

Ale sluší se dodat, že teď staví nové čistší a účinnější uhelné elektrárny a odstavují ty staré, takže i při růstu celkové výroby elektřiny z uhlí bude jeho spotřeba stagnovat nebo mírně klesat.

0/0
27.4.2014 22:09

J75a77n 45S16a68l72o43m96o45n 4549200381335

Já bych vám přál aby jste se šel na takovu "čistší a účinější" uhelnou elektrárnu podívat. Je to furt stejný svinstvo, jen se kvůli tomu musí ničit další kus přírodního prostředí pro těžbu vápence.

+3/0
27.4.2014 22:12

J73a53n 96N65o39v15á17k 6234694916403

Viděl jsem, nenadchla mě. Viděl jsem i těžbu vápence, taky mě to nějak neoslnilo. Každopádně nahrazovat elektrárny s účinností výroby elektřiny 30% elektrárnami s účinností 45% mi přijde jako krok správným směrem. Však taky Němci dnes mají spotřebu uhlí na jednotku vyrobené elektřiny asi poloviční než ji měli v roce 1990. Teď budou zavírat další staré uhelné elektrárny a zase budou lepší.

0/0
27.4.2014 22:21

J51a36n 46S44a37l77o71m22o45n 4509430181155

To se ovšem děje. Takovou rekonstrukcí již prošla elektrárna Tušimice a měla jí projít i elektrárna Ledvice (kde však jsou stále potíže s dodáním nového kotle na kritickou páru). Nyní touto rekonstrukcí prochází elektrárna Počerady II. Prostě účinnost uhelných elektráren se zvedá i u nás a jejich emise se snižují (součástí rekonstrukcí je i nové odsíření). Ovšem množství CO, CO2 a NOx tím příliš ovlivnit nelze.

0/0
27.4.2014 22:43

V84l62a90d23i93m61í47r 73W16a34g27n76e37r 4248835868

Pane Nováku, děkuji za potvrzení toho, co jsem napsal. Tedy, že Vaněčkem uváděné OZE opravdu dominuje voda. U Vás 17 %. A vítr je jen ty 2 % (to, jestli je to slabě pod nebo nad je dáno tím, jakou celkovou produkci vezmete). Fotovoltaika pak mnohem méně. Ano, máte pravdu a to jsem nikde nepopíral, že jádro je také na úrovni 2 %. A že dominuje uhlí (78 %). Proto je dobře, když se intenzivně rozvíjí jádro, voda i vítr, aby přece jen mohly emise přece jen znatelněji klesnout.

0/0
27.4.2014 22:18

V12á75c16l84a14v 63Z41e36l98i68n67k81a 2962920823392

Expert jste tu podle všeho hlavně Vy. Proč říkáte jen to, co se Vám hodí do krámu? Pár dní nazpět tu někdo uváděl, možná zrovna Vy, že Čína přidala v roce 2013 něco přes 2GW v jádře a kolem 20GW ve větru. Beru ta čísla tak jak jsou neb nemám chuť hledat aktuální statistiky a na základě prosté úvahy se ptám, zda tohle má být úspěch. Muset postavit 20 giga abych vyrobil 40 terra? A celková čísla zřejmě nebudou o mnoho lepší. Ze summary, které mám k dispozici vím, že v roce 2012 měla Čína ve větru instalovaný výkon kolem 60GW (beru jakýsi střed a ne údaj na konci roku, aby se korigovalo zkreslení vlivem postupně spouštěných kapacit) a produkce se pohybovala okolo 100TWh. To tedy znamená ani ne 2000 hodin ročního využití instalovaného výkonu. Z pohledu technického velmi tristní výsledek.

Váže si myslíte, že tohle utáhne čínského ekonomického draka? Tamní továrny musí jet, jak chce zákazník zboží a ne jak si vítr umane foukat. Proto se orientují hlavně na uhlí. Ne proto že by tak moc chtěli, ale proto, že nemají jinou možnost. Jádro, ten podle Vás "okrajový doplněk" by stavěli rádi i řádově více, protože mají dost odborníků, aby věděli, že je to spolehlivý a stabilní zdroj, jenže to nejde. Nejsou kapacity na výstavbu elektráren ani na výrobu komponent, protože to věru nemůže dělat kdejaký zemědělec, který si měsíc před tím umyl nohy od bláta z rýžoviště. A hlavně není ani dostatek kvalifikovaného personálu pro obsluhu. S kotlem se zacvičí manipulovat kdejaký jouda, ale řídit jaderný reaktor je úplně jiná liga. A tohle vědí Číňané moc dobře.

+3/0
27.4.2014 22:53

R45a90d79i75m 24P92o29l18á54š65e44k 9126293669109

Ono taky není problém naložit pár vlaků FV panely a střídači a za měsíc postavit na okraji pouště u železniční trati, kde předtím elektřina nebyla Fv elektrárnu o instalovaném výkonu x megawatt. Podobné to bude s větrníky. Aby místní obyvatelé měli elektřinu aspoň pár hodin denně.

A to se asi právě děje v Číně.

Později ovšem logicky přijdou požadavky na tvalé dodávky elektřiny, přijdou tovární výrobny atd a potom bude třeba připravovat nějakou klasickou elektrárnu. Když tam nebude uhlí, tak nejspíš jadernou.

0/0
28.4.2014 5:25

J62a87n 34V43á73c37l32a10v31í31k 3642246351939

Po Fukusime doslo k prechodnemu pozastaveni schvalovani projektu v primorskych oblastech, coz je vzhledem k okolnostem na miste. Ted je vse pri starem a hlavni omezeni pro jadernou energetiku v Cine se zda byt nedostatek vyrobnich kapacit a kvalifikovaneho personalu.

Az bude mit CR stejne podminky pro vetrne a vodni elektrarny jako Cina, tak nejspis mnoho odpurcu OZE zmeni nazor, do te doby...

+2/0
27.4.2014 21:06

P64a75v23e51l 86K40u46r43a18l 5721184560960

no nevím... jeslti dojde k dalšímu Alpinsko-himalajskému vrásnění tak budeme mít jiné starosti než vodní elektrárny...

+1/0
27.4.2014 21:08

V40l47a29d38i17m41í68r 14W93a71g58n18e12r 4238895588

Pane Vaněček, Vy už jste úplně přešel od faktů k ideologickému boji. Na rozdíl od Vás, já (a i zmiňovaní kolegové) proti žádnému zdroji nebojujeme. Myslíme, že lidstvo by mělo využít všechny možnosti a to takovým způsobem, kdy je to efektivní a dané zdroje jsou při takovém využití nejpřínosnější. Nás těší pokrok v kvalitě větrných, fotovoltaických, jaderných, klasických i dalších zdrojů. A myslíme, že by se měl hledat nejefektivnější a nejekologičtější energetický mix, který dokáže zajistit bezpečné dodávky elektřiny za sociálně únosnou cenu.

Vy už to berete tak, že se musí prosadit ideologická doktrína, ať je jakkoliv scestná, jen když ji prosazuje ten nejsilnější a klackem ji vnutí všem ostatním. Víte, ale ono bohužel přírodní zákony nelze ubít klackem jakékoliv síly. A Německo to pociťuje už teď, a to teprve nyní opravdové odstavování jaderných bloků začíná, a to v Bavorsku, kde dosud jádro dodává téměř 50 % elektřiny. A opravdu uvidíme, co nastane.

Víte, když jsem Vám před lety říkal, že Vaše představa o tom, že se budou němečti spotřebitelé topit v laciné elektřině z fotovoltaiky a větru a jak v Německu bude pro spotřebitele laciná, je zcestná, tak jste nevěřil. Když jsem říkal, že v Německu Energiewende povede ke zvýšené produkci z fosilních paliv a z uhlí, tak jste nevěřil také. Když jsem říkal, že velkou část elektřiny ze stabilních zdrojů (jádra a uhlí) od nás Němci budou dovážet a budou nás zalévat obrovskými přebytky OZE elektřiny, tak jste nevěřil také. Tvrdil jste, že od nás Němci přece žádnou elektřinu potřebovat nebudou. A nyní přesně toto nastává. Uvidíme, jestli se splní moje předpovědi ohledně Bavorska:  http://echo24.cz/a/wrHMk/pruvodce-stredoevropskou-energetikou-po-odpiskani-temelina jako se splnily předpovědi, které jsem o německé energetice učinil před třemi lety. Každý to může porovnat zde: http://www.osel.cz/index.php?clanek=5700 .

+5/0
27.4.2014 21:29

J53a59n 78N93o24v88á89k 6304604416363

Tady se přidám k panu Vaněčkovi. Čistě kvůli tomu, že jsem měl nedávno tu možnost absolvovat přednášku o energetice od paní Drábové. Zažil jsem oba stupně pedagogiky, prvek očekávání i prvek zklamání.

Nejdříve jsem odposlouchal prezentaci, kde nejnovější data byla z roku 2008, takže například vůbec nereflektovala, že FV instalace jsou aktuálně 5x levnější než čísla, která prezentovala, nebo info o 30 budovaných uhelných elektrárnách v Německu (mezitím bylo 20 projektů zrušeno, jeden je hotový bez povolení provozu). Pak jsem se dozvěděl, že životní úoveň se měří v kWh (já věřím těm co říkají že ve studeném pivu a nohách v teple :-).

Nakonec mě čekal ještě šok a zhnusení, protože se ukázalo, že to celé je ve skutečnosti PR akce ČEZu. Jinými slovy, významná státní úřednice prdelkuje pro nějakou firmu, nad kterou by měla vykonávat z titulu své funkce dozor. To je na odvolání z funkce.

+1/0
27.4.2014 22:36

V62á28c79l61a34v 26Z39e90l61i11n91k57a 2812650883702

I kdyby byly 20x levnější, tak vám to funguje s nějakým 10-12% využitím instalovaného výkonu. Co ve zbylém čase? OZE by byly úžasné, kdyby se dařilo zvládat dvě věci. Kdybychom uměli bezpečně, efektivně a ve velkém skladovat elektřinu a kdybychom jí díky zvládnuté supravodivosti uměli strkat po kontinentu tam a zpět bez významějších ztrát. Z pohledu zelených věrozvěstů je toto podle všeho podružné, z pohledu technického ovšem zcela zásadní.

To první umíme pouze z malé části díky přečerpávacím elektrárnám, kterých už ale těžko postavíme další a stovky, které bychom pro tak obří úroveň akumulace potřebovali. A to druhé se možná daří v laboratořích, ale do průmyslového nasazení je ještě na míle daleko. A hlavně do bezpečného nasazení. Po rozhovoru s jedním elektroinženýrem mám najednou docela kopřivku při představě supravodivého kabelu zatíženého staticíci či miliony ampér proudu, který nějakým nedopatřením či selháním pozbude své supravodivosti a jeho odpor vyskočí na běžné hodnoty.

0/0
27.4.2014 23:05

K14a63r42e84l 26N55o84v63á22k 8385624829505

možnost skladování el. energie je zlatý grál energetiky. Pokud se tohle podaří vyřešit, bude to  konec konvenčních zdrojů, včetně megalomanských zdrojů jako jsou jaderky. Osobně věřím, že se to podaří během několika málo let do elektroniky. Ale může to být něco mezi 5 až 300 lety. tzn. nemůžeme se na to spoléhat.

0/0
27.4.2014 23:55

L57i97b77o74r 15W15a84l24i19c34h90i71e32w38i56c61z 3128956377344

Jen jestli ten "zlatý grál" energetiky není obdobou perpetua mobile.

+1/0
28.4.2014 0:33

V28á85c65l27a55v 19Z17e43l25i49n94k63a 2552490143132

Věřte, nic jiného Vám za aktuálního stavu nezbývá. Pokroky v akumulaci jsou to ano, ale jde se po krůčcích. Jenže pro zvládnutí akumulace potřebné k protlačení FVE a VTE coby hlavního zdroje potřebujete spíše mílové skoky. Příroda z principu energii ředí. Akumulací se snažíme o opak a jdeme tudíž proti přírodě. Ta si to logicky nechce nechat líbit. Nadějných konceptů, které vypadaly hezky na papíře anebo při ojedinělých pokusech v laboratořích, už byla spousta, ale standardní super spolehlivé a hyper bezpečné průmyslové nasazení pořád nikde. Jenže koncepce energetiky nejde postavit na víře. To by mohlo hodně špatně dopadnout.

0/0
28.4.2014 11:23

J23a81n 76N60o13v55á93k 6394504236933

Co kdybyste reagoval na můj text a ne na nějakou vlastní utkvělou představu. Smiřte se s tím, že nové instalace VE a FVE jsou už dnes levnější než nové JE nebo nové fosilní zdroje. Ony vytlačují baseload, podle nich se bude tvořit celý systém.

0/0
28.4.2014 8:14

L27i37b12o20r 41W34a58l31i71c42h59i29e94w96i51c97z 3698386377254

"Smiřte se s tím, že nové instalace VE a FVE jsou už dnes levnější než nové JE nebo nové fosilní zdroje."

Můžete toto tvrzení podpořit nějakými čísly?

"Ony vytlačují baseload, podle nich se bude tvořit celý systém."

Chcete tvrdit, že veškerá dodávka bude obchodována pouze v rámci spotu? Futures neřiditelné zdroje (FVE, VTE) nedokáží poskytovat, takže nic jiného než spot nebo nucený výkup nezbývá.

+2/0
28.4.2014 8:23

J81a33n 53N47o29v29á76k 6314724906363

Nabízím srovnání německých výkupních cen pro VE a FVE a garantovanou cenou pro JE Hinckey point a ještě více: http://www.agora-energiewende.org/fileadmin/downloads/publikationen/Analysen/Comparing_Costs_of_Decarbonisationtechnologies/Agora_Analysis_Decarbonisationtechnologies_web_final..pdf

0/0
29.4.2014 12:19

V76á42c24l89a15v 23Z38e62l38i96n28k41a 2692630623802

Vytlačování base-load je dáno politicky. Nic to ovšem nemění na faktu, že po technické stránce je to naprostá hloupost. Odstavovat zdroje, které jsou schopné výroby bez ohledu na počasí, roční období a denní či noční dobu a nahrazovat je zdroji, u kterých nevíme, co udělají za dvě hodiny, tak to už chce skutečně hodně velkou absenci zdravého rozumu.

Stejně tak ta cena. Ano, když šikovně zakouzlíte s čísly u nákladů a naprosto účelově zapomenete, že srovnáváte zdroje, které jsou co do kvality a spolehlivosti dodávek naprosto nesrovnatelné, tak toho Vašeho tvrzení možná dosáhnete. Realita ovšem bude krutě jiná a jakkoliv z takového scénáře nemám radost, protože všichni půjdeme ekonomicky na hubu, tak se na druhé straně docela těším na to, až se zastánci OZE změní v lovnou zvěř. Obávám se, že bláboly made in Greenpeace a další podobné organizace Vás potom před zuřícímy davy ochrání jen těžko.

+1/0
28.4.2014 12:25

M62i60l57a33n 10V23a96n22ě92č83e63k 6898228577364

Vážený pane Zelinko

souhlasí s Vámi že se fotovoltaiku v ČR podařilo likvidovat díky solárním pijavicím (největší je ČEZ ), je to jeden z největších tunelů, ŕada všehoschopných si tím namazala kapsu.

To ale není případ Německa, tam 85% obyvatel podporuje Energiewende,

zelení jsou z nich jen menšina , většina jsou konzervativci jako já , já ještě pamatuji bezodpadové hospodařeni na statku mého strýce, já chci čistou energii

bez válek kvůli energetickým zdrojům.

A protože dělám ve FV  ( pouze v rámci projektů EU , placený z EU ) tak vím jaké jsou možnosti a vidím že dlouhodobě na tom Německé hospodářství hodně vydělá.

0/−1
28.4.2014 14:16

J58a79r16o82s85l80a17v 46B84r40ü75m97m28e63r 7914823826

Bláboly, kecy, beďary.

0/0
30.4.2014 18:03

K66a47r23e69l 25N67o35v63á45k 8125964309585

Tak tohle mě vůbec nepřekvapuje. Materiály z ČEZ jsou přeposlány přes jistou poradenskou firmu, změní se znak v prezentaci a následně jsou přeposlány k jednání vlády. Problém je v tom, že ČEZ si koupil přes politické strany vládu. Bohužel ČSSD je strana, kterou má koupenu, takže se tady dlouho nic nezmění. Babiš by si měl pozvat vedení a dát jim okamžinou výpověď . Od nového vedení by měl požadovat důslednou kontrolu účetnictví a smluv, které uzavírá.

0/0
27.4.2014 23:49

J48a50n 80S69a68l60o63m80o75n 4109550241725

To jsou takové "kecy v kleci" a zprávy agentury JPP (Jedna paní povídala). Přijďte z důkazy a podejte trestní oznámení, pak je o čem se bavít.

0/0
28.4.2014 7:06

K91a34r24e77l 58N10o10v80á32k 8745444669435

To nejsou kecy v kleci, ale mám s tím osobní zkušenost a znám lidi zevnitř, kteří se na tom podíleli. Ovšem je to velmi obtížně prokazatelné. Nadhodnocené náklady a plnění některých smluv se velmi těžko dokazuje a hlavně je těžké dokázat úmysl. Energetika tady vždycky byla a stále je jako zlatý důl. Pokud se bude stavět Temelín, tak ze zakázky v řádu stovek miliard počítejte minimálně 15-20 % bude vyvedeno.

0/0
28.4.2014 7:46

J22a79n 28S50a78l19o25m35o91n 4359260571935

Také tuším že v takových zakázkách je korupce a asi se jí nevyhneme, ale dokud to nejde prokázat, tak bych se takovému nařčení raději vyhnul. Ona je korupce i v zakázkách za mnohem menší peníze.

0/0
28.4.2014 7:51

V41á28c12l90a47v 66Z54e51l74i10n48k66a 2522950293772

Pane Vaněčku, mám ve zvyku říkat, co si myslím, bez moderních korektních vytáček, takže si dovolím k Vašemu výplodu poznamenat zhruba následující.

Napsal jste snůšku hloupostí, které jste patrně nastudoval ze webu nějakých zelených "odborníků". A mimo jiné jste v druhém odstavci ještě hloupě ale skutečně velmi hloupě arogantní. Předložte nám zde prosím své odborné curricuum vitae ať je můžeme porovnat s profesorem Pačesem, doktorem Wagnerem anebo doktorkou Drábovou. Dělá Vám nějakým zvráceným způsobem dobře kopat alespoň na internetu do lidí, proti kterým jste nula, naprostá zaokrouhlená nula? Ale pojďme k věci.

Kdo má podle Vás sestavovat koncepci? Vysoce kvalifikovaní "experti" z Hnutí duha, Greenpeace a dalších podobných organizací, jejichž znalosti o energetice končí na úrovni základní školy. A pokud už mají ve svých řadách nějakého odborníka, tak je to zpravidla někdo, kdo se rozešel se svým oborem ve zlém, protože před ním nepadli všichni na zadek, jak si představoval, ale padl on a na hubu. To mají být oni odborníci? Lidi ze kterých kdejaký elév energetického oboru udělá po odborné stránce hlupáky kdy, se mu zachce. Bude se Vám líbit, když o léčbě plicního nádoru bude místo profesora Pavka rozhodovat tramvaják? Silně pochybuji. Tak prosím neráčejí kecat do energetiky.

+2/0
27.4.2014 22:06

V25á74c46l13a35v 48Z83e61l34i31n45k98a 2462980983962

pokr. Pokud jde o energetickou koncepci, tak nejsilnějším hráčem jsou stále fyzikální a přírodní zákony a věřte, že ani frau Merkel nad nimi nevyhraje, i kdyby to v Deustche Bundesdtagu 100x odhlasovali. Německo, které je tak "silný" hráč, že když bude někdo takový špinavec, že ve správnou chvíli nechá "zhavarovat" jeden nebo dva přeshraniční profily, kterými se valí proud z Německa přes nás a Polsko, tak se nárazově přetížená německá síť nejspíš sesype jak domeček z karet. Německo, které se tak silný tak "silný" hráč, že naprosto ale naprosto netuší, jak dostane proud do průmyslového Bavorska až bude příští rok odstavena jaderná elektrárna Grafenrehinfedl a za další dva roky Gundremmingen? Většina německých inženýrů Vám už teď mimo kameru řekne, že vedení, která by tam dostala proud ze severu nejsou a ani tak rychle nebudou. V Bavorsku to nebude Energiewende, ale Energieende. Ne, ne, vážený pane, Německo bude mít díky OZE šílenství dost starostí samo se sebou a pokud se nevzpamatuje, tak se začne pomalu ale jistě stávat kolosem na hliněných nohách. Ke škodě nás a většiny Evropy, bohužel.

A ty velké ekonomiky? Drtivá většina z několika desítek aktuálně rozestavěných a cca půldruhé stovky připravovaných jaderných reaktorů je právě v zemích jako je Čína, Indie, Korea, Japonsko, Rusko a USA. A to jsou prosím aktuální údaje z počátku roku 2014 a ne nějaký optimismus před Fukušimou. Ony jsou to totiž většinou průmyslové a silně exportní ekonomiky a jejich představitelé proto vědí, že výroba musí jet podle přání zákazníka a ne podle vrtochů přírody. To už tu bylo, nestačilo to a právě proto začali pradědové našich pradědů používat uhlí a umožnili tak to, co dnes nazýváme průmyslovou revolucí.

+3/0
27.4.2014 22:09

R30a64d68i81m 77P41o37l76á21š90e46k 9786793839359

No už jsem to napsal níže vícekrát.

Čína, Indie Korea atd nemají své zelené . jejichž programem je akorát skrz zelenou ideologii netržním politickým způsobem urvat kus energetického trhu pro své zelené "obnovitelné" barony a pro svůj zelený průmysl, který má potom zpětně granty a jinými formami podporovat šíření zelené ideologie a zelených lží. Nic jiného.

Není v tom ani starost  o to, aby lidi měli levnou elektřinu a jiné levné zdroje a není v tom bohužel už dávno žádná ochrana přírody. Jen pouze prachsprosté obohacování na úkor všeho obyvatelstva postižené země. Těch pár akcí pod zelenými, při kterých je skutečně chráněna příroda, není nic jiného než zastírací manévr anebo akce prováděné odzdola naivními hlupáky, kteří si stále myslí, že zelení jsou tady proto, aby chránili životní prostředí.;-€;-€

0/0
28.4.2014 5:21

M22i94l56a76n 59V79a54n68ě91č44e50k 6658268307554

Vážený pane Zelinko

dejte si do vyhledávače moje jméno

"Vanecek" a slova silicon solar cells

vyhledávač 

scholar.google.cz

a uvidíte. Můžete to též porovnat s ostaními.

0/0
28.4.2014 9:46

V15á74c11l50a45v 87Z37e47l10i82n47k69a 2912430113142

Díky za odkaz, ale vyhledávat už ani nemusím. Kšeftíky ve spojení s fotovoltaikou, to vysvětluje tu Vaši horečnou aktivitu v diskusích. No, jen se tužte, budete to nejspíš potřebovat. Pan Babiš zdůvodnil odstřelení Temelína mimo jiné právě průšvihem s fotovoltaikou. Podle toho, co jsem za tím stihl zaslechnout se tím docela dost namíchla průmyslová sféra, takže tlak proti FVE nejspíš rapidně poroste. A protože průmyslová sféra znamená také poměrně silné odbory, tak se můžete dočkat i jiných "argumentů" než jsou slova.

Aby bylo jasno. Já jako technik uznávám pokrok, který v této oblasti je a souhlasím, že je vskutku značný, ale vysvětlete mi, proč Vy na druhé straně odmítáte uznat, že navzdory veškerému pokroku má fotovoltaika stále místo jen jako lokální doplňkový zdroj. Beru FVE na střechách průmyslových komplexů, kde může výrazně napomoci k pohonu klimatizace a tím snížit špičky, které se v důsledku nárůstu klimatizovaných prostor začínají objevovat v síti.

Ve velké energetice ovšem stále nemá co dělat díky svému nestabilnímu a přerušovanému výkonu. Roční využití máte 10-12%. To je naprosto tristní hodnota, která je ovšem daná přírodními poměry a nic s tím neuděláte. Nacpat se do sítě na pozadí povinných přednostních odkupů a přepálených garantovaných cen byla ta největší hloupost, co fotovoltaika jako obor mohla udělat.

+2/0
28.4.2014 11:15

V80o50j94t33ě13c88h 32T49i27c74h94ý 6750462368747

Takový blábol. Německo, pokud jste četl správně, nemá šanci to samo zvládnout. Odstřihněte ho od Polska a ČR a mají blackouty jak na běžícím pásu, protože ten jejich zhůvěřilý koncept je možný jen tehdy, když jim to někdo bude vyrovnávat. Takový kec, to jste musel vymýšlet hooodně dlouho, co?

0/0
28.4.2014 9:26
Foto

M20a55r64e85k 70C77e39r47n47y 5848566567

Vyhoda jaderne energie je, ze po zaplaceni nakladu na stavbu elektrarny, je cena elektriny cca 15x levnejsi, nez u solarka, nebo vetrniku, nehlede na zbytkove teplo, ktere hrave zasobi okolni budovy, treba skoly a nemocnice....bylo by treba osekat vyvoz energie smerem Rakousko a nemecko, aby si to konecne uvedomili....

+2/−1
27.4.2014 17:34

K92a21r20e62l 34N90o39v68á25k 8305964529255

Jaderné elektrárny typu Dukovan nebo Temelína se  staví v neobydlených lokalitách, takže teplo se nevyužívá. Kromě nákladů, které počítáte na samotnou stavbu, je potřeba započítat náklady na stavbu přenosových sítí a přečerpávacích elektráren na vyrovnávání výkonu a skladu na uložení vyhořelého paliva, takže on ten byznys model není tak optimistický jak říkáte. Tím nechci zpochybňovat jadernou energetiku vůči OZ. Jenom je tady demagogická diskuze buď OZ nebo jádro. Je ale i spoustu jiných zdrojů.

+1/0
27.4.2014 17:40

J52a61n 33S69a91l60o10m72o18n 4369240361575

Ale využívá. Jaderná elektrárna Temelín vytápí České Budějovice. :-)

0/−1
27.4.2014 17:42

J40a35n 51V12á57c47l55a41v39í37k 3172226691849

Snad Týn nad Vltavou, ne?

+1/0
27.4.2014 17:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.