Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 14 610 dny začalo jezdit metro. Podívejte se na unikátní fotografie

Stavba první trasy metra se neobešla bez komplikací. Za pochodu se měnila koncepce podpovrchové tramvaje na metro, ve stanici Mládežnická uvolnil vydatný déšť mohutný sesuv. Nuselský most testovaly raketové motory i soupravy s pytli cementu. Přesto metro zahájilo provoz včas.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P70e64t80r 98H26o45r59á95l85e11k 8483629588

Díky za zajímavou fotogalerii. V textu mě ale zarazily dvě věci. 1) Informace že se metro dostavělo včas. První oficiální termín dokončení byl ale rok 1970. 2) Rozhodnutí o změně koncepce podpovrchové tramvaje na metro, že prý padlo těsně před sovětskou invazí. Z jiných zdrojů ale vyplývá, že vláda o tom rozhodla v srpnu 1967, tedy rok před invazí. Je ale moc dobře, že 40 let metra připomínáte, jen škoda, že letos žádné otevírání stanic nebude.

0/0
8.5.2014 19:01

J55i44ř70í 31D98o59u72t37n28á71č 2960117667545

Byl jsem na brigádě na stanici staroměstská ... tuším v létě roku 78 .. dolů nás nepustili, neb nám nebylo 18 .. ale to bahno všude si pamatuju moc dobře ... jednou kolem 10 dopoledne se sháněla nějaká babka, že ve výjezdu ze staveniště se válej nějaký hadry ... byl to chlap ještě z noční ... nikomu kupodivu nechběl a kolik tater se na něm otočilo asi nikdo nezjistil...

+4/0
8.5.2014 18:47

M70i13l40a20n 46V68o16t44a70v19a 5854476791322

takže taková první "Blanka" a stihla se v termínu. hmmmm Ještě by mě zajímalo kolikanásobně překročili rozpočet poměrově vůči třeba Blance

0/−1
8.5.2014 16:41

A82l17e63x43a16n64d82r 58K34o75s88t39k93a 5109426809486

Patrně daleko méně. Spolu s metrem se sice zvládly z ukradeného materiálu stavět stovky chatek na sázavě, ale on tehdy ten materiál na jednu chatu nebyl zas tak drahý.

0/0
8.5.2014 17:23

M52i17l40a33n 88V10o81t17a86v27a 5244336341622

proto by mě zajímal poměr a nikoli přesná částka.

0/0
8.5.2014 17:24

J91a25n 12S28a42l34o27m77o82n 4469160691335

Což o to, zajimavé by to jistě bylo, ale myslím že tehdy se na to koukalo trochu jinak. Ono by vůbec bylo zajimavé ten poměr vzít. Třeba i na "pracnost" stavby. Například od bývalého kolegy vím, že se podařilo stáhnout "pracnost" výstavby jedné panelákové bytové jednotky na 100 člověkokohodin. Zajímalo by mě kam jsme se dostali s tou "pracností" dnes.

0/0
8.5.2014 18:25

R55o63b20e80r68t 80P79r91a47ž46á50k 4448636565120

Jak jinak? Rozkrádání majetku v soc. vlastnictví byl zločin takřka hrdelní. A kradlo se mnohem víc než dnes.

+1/0
8.5.2014 21:12

J82a74n 82S75a26l87o71m24o69n 4749790881335

No já nevím, ale když si představíte že parta desti lidí postaví byt za deset hodin a to mluvíme o bytu postaveném ze "zelené" louky, tak mi to přijde docela rychlé. Faktem je, že nejvíc času jim prý ušetřila dobrá organizace logistiky s pomocí výpočetního střediska.

0/0
8.5.2014 22:14

R50o88b97e98r71t 31P97r69a79ž56á89k 4768696525200

No, ono poskládat panely jako stavebnici zase takový hi-tech není. Problém byl učinit to sídliště obyvatelným. Viz film Panelstory.

0/0
8.5.2014 22:57

J56a30n 48S49a86l79o36m48o82n 4599660501805

No, ono je toho na bytu trochu víc než jen poskládat panely. Mimochodem postavit dneska hrubou stavbu domu může trvat klidně jen tři dny.

0/0
8.5.2014 23:30

D80a43n64i79e18l 65R31e71i66c61h21e23l 8679149823

Praha byla 53. městem na světě, které získalo metro a jedno z posledních evropských velkoměst. To už se tehdy soudruzi určitě nepochlubili.

Pro všechny, kteří tvrdí, že dnes by se již metro nepostavilo, doporučuju najít si údaj, kolik se postavilo km dálnic do r. 1989 a kolik po Listopodadu. Tehdejší režim byl mrzákem skutečně snad ve všech ohledech.

+12/−4
8.5.2014 12:39

Z13d60e77n55ě18k 25S33k92ř14i36v77a76n 5294490579226

Praha byla 34. městem na světě, které vybudovalo metro. I Vídeň byla o 2 roky později. ;-)

+5/0
8.5.2014 13:00

V90á94c58l86a29v 89K49o95p88t18a 4554753212

slovy klasika: "měšťáci z Vídně maj se tak bídně..."

0/0
8.5.2014 14:16

Z82d28e24n23ě73k 37S68k91ř62i66v77a29n 5644180719926

Tak ještě veršík na Helsinky - metro od roku 1982 ;-).

0/0
8.5.2014 14:52

R42e38n66é 39Š83r44ů92t27e56k 8708215656298

Burani z Helsinek, před soudruhy z ČSSR si na**ali do plínek.

0/0
8.5.2014 17:39

T67o87m34á83š 96M25o28r31a10v18č66í38k 3967776303305

Helsinky nemají snad ani tu polovinu obyvatel Prahy. Pokud se zaměřujete na hlavní města, tak třeba bohatý Bern nemá a nejspíš ani metro mít nebude.

0/0
8.5.2014 17:40

Z28d37e36n81ě27k 68S53k47ř14i27v50a88n 5574830899926

Jo, soustředil jsem se jen na hlavní města v Evropě. Jinak po Praze to byl Washington, Taškent, Charkov, Lyon, Amsterdam atd. To jen pro pana Reichela a jeho přitakávače, aby věděli, že jsme nebyli jedni z posledních ;-).

0/0
8.5.2014 17:57

T75o73m15á95š 65M63o45r49a82v67č57í41k 3517216613435

Žádná tragédie ani ostuda to není, ale jmenovat zde Lyon je tak trošku nefér, když naše Brno nemá a snad ani nikdy metro mít nebude.

0/0
8.5.2014 19:41

Z84d59e27n73ě43k 44S97k49ř60i96v11a78n 5554740839956

Lyon má 1,7 mil. obyvatel (s příměstskými částmi), Brno asi 0,5 mil., takže srovnávat můžeme jen to, že je to 2. největší město Francie. Ale věřte, že bych Brňákům metro přál. :-)

0/0
8.5.2014 20:15

R89o26b49e49r92t 40P36r52a62ž31á84k 4618156175970

Já snad ani ne.

+1/0
8.5.2014 22:58

T30o58m91á57š 16Z72e37m59a89n 3245878314325

Ještě lepší je zjistit si kolik km dálnic bylo rozestavěno před rokem 1948..

Pak ty čísla komunistické výstavby vypadají ještě titěrnější..

+2/0
8.5.2014 13:04

J28a46n 98S32a69l56o62m94o45n 4779470931435

Ono to bylo hlavně proto, že za komunistů se na dálnice z vysoka kašlalo. Důležitější pro ně byla masová doprava jako byla železnice a to hlavně pro těžké náklady, nikoli pro osobní přepravu. Prostě režim měl totálně jiné priority a proč stavět dálnice, když každý průmyslový podnik měl vlečku a do každé prdelky kde takový podnik byl vedla železnice.

0/0
8.5.2014 18:21

K77a33r49e14l 70E96n96d75l25e27r 3503660850745

Přesně. Představa, že se prakticky všechno bude vozit po silnicích, by tehdy každému připadala směšná.

0/0
8.5.2014 20:47

R41a34d90o43s30l13a76v 61K48l43a63u38d85a 5694978974872

To jsou ale kecy. Komunisty nemusím, ale to že se jim metro povedlo a rozhodně nebylo vybudováno "pozdě" to se jim upřít nedá. Fakt si nedokážu představit, jak by se dneska hloubil "trojúhelník" pod centrem, když vidíme co udělalo na severu céčko, na západě áčko a nikdo neví jestli někdy bude déčko. Dálnice jsou úplně jinej problém.

+1/0
8.5.2014 15:51

T45o94m20á36š 58M22o95r79a19v96č82í24k 3757126343935

Nikdo neví jestli bude Déčko? Asi jsem jediný, který to ví;-)

0/0
8.5.2014 17:36

J40a45n 53S78a91l71o62m18o86n 4899280111935

Asi jo :-)

0/0
8.5.2014 18:22

R44a58d42o61s87l64a95v 87K76l52a88u95d32a 5924538644652

Tak možná je vás víc, ale neví to ani GŘ DP. Ten si tedy myslí, že výstavba by mohla být zahájena v roce 2016. Ale neví kdo a hlavně z čeho to zaplatí. Na podzim jsou volby, takže co bude za dva roky je fakt v hvězdách.

0/0
8.5.2014 21:10

T67o33m65á54š 70M93o94r72a93v15č58í66k 3577666493435

Takže ví, že Déčko bude, jen neví kdy bude zahájena stavba?

0/0
8.5.2014 22:56

J70a32n 17S63a23l80o67m75o60n 4779560881815

Jasně a v oblasti "bytová výstavba" byli za socialismu naprosto totální brzda a mrazák ;-D. No až na takovou drobnost že na množství postavených bytů které tehdy byly, jsme se ani za 20 let nevzmohli, i když se jedná o "panelákové králíkárny".

0/0
8.5.2014 18:19

K13a94r19e29l 89E67n34d57l38e78r 3903180950425

Ve kterých se kupodivu po zateplení a výměně oken bydlí o hodně líp, než v novém sádrokartónu.

+1/0
8.5.2014 20:46

J93a12n 91S13a58l83o46m65o45n 4859250311955

Jj, také v takovém paneláku bydlím a je to fajn bydlení. :-) I když na rodinný domek to nikdy mít nebude, ale pokud chce člověk bydlet ve městě, tak neznám nic lepšího. :-)

0/0
8.5.2014 22:15

T11o57m90á57š 22M36o96r42a37v12č77í74k 3627546333515

To si dobře pamatuji, za minulého režimu bytů velká nadbytek, samý ležák a po revoluci čekací doby jak blázen. Aneb místní hantýrkou: "Zlatí komunisti, dnes by se žádný byt už nepostavil".

0/0
8.5.2014 20:58

T41o48m38á65š 52M88o84r52a80v23č94í78k 3217906603455

ý

0/0
8.5.2014 21:39

J52a12n 88S70a23l56o93m17o48n 4519450891655

No, o nadbytku bytů jsem nic nepsal. Pořadníky byly stále pořádně dlouhé a čekací doby taky, ale ono to bylo dost dáno tím, že byt chtěl prakticky kde kdo a nájmy byly prostě přijatelné. Navíc nájem ve "státním" byl velice přijatelný, v "dužstevním" to bylo o anuitu dražší, ale zase ten byt byl s dekretem, čili jako v osobním vlastnictví. A to nemluvím o bytech podnikových.

0/0
8.5.2014 22:11

T16o25m55á44š 87M69o32r70a97v54č68í19k 3617916693475

Tak vy jste psal, že jsme se za 20 let nevzmohli postavit dostatek bytů, přitom paradoxně oproti socialismu je dnes bytů přebytek. Chcete stavět víc nebo si stěžujete na nedostatek bytů? Třeba mi to vysvětlíte.

0/0
8.5.2014 22:18

J22a88n 55S87a81l95o51m62o72n 4159880461495

Bytů je přebytek jen proto, že pro valnou většinu lidí je ekonomicky neůnosné si je pořídit a tak bydlí tři a někdy i více generací v jednom bytě. Za socialismu by důchodce obývající byt 4+1 byl upozorněn, že by si byt měl vyměnit za menší a ten větší uvolnit nějaké rodině s dítětem. Jinak jsem chtěl upozornit na to, že z hlediska počtu postavených bytových jednotek (a to je prokazatelné z českého statictického úřadu) prostě dvacet let zaostáváme za socialismem a pokud bysme sza socialismu stavěli stejně jako dneska, tak dodnes všichni bydlíme někde ve společných bytech jako tomu bylo do padesátých let.

0/0
8.5.2014 22:24

T93o38m41á89š 45M42o71r58a88v54č84í44k 3887186233285

Dřív bydlelo více generací v jednom bytě i třeba kvůli čekačce anebo špatnému profilu, tak by mě zajímalo jaký "nedobrovolný" podíl to dělá dnes (prosím o odkaz), protože neznám žádný byt, kde by byly až 3 generace. Takže jste jen chtěl říct, že díky zaostávání se máme lépe než dřív? Asi těžko se strhne soutěž o to, kdo postaví více bytů, když je to tady samý ležák, tudíž vaši logiku nechápu8-o

0/0
8.5.2014 22:50

J48a52n 58S48a47l39o88m53o29n 4279920351105

Vyhledejte si to sám, budou to výsledky ze zčítání lidí, bytů a domů. :-)

0/0
8.5.2014 23:33

T56o15m73á79š 17M35o49r79a71v22č96í40k 3157316533235

Aha, takže vy něco tvrdíte a nevíte zda je to pravda a po mně chcete důkazy?

0/0
8.5.2014 23:42

J25a33n 16S95a77l37o25m80o32n 4319550851825

Ne, jen mě štve lenost lidí a chci být také trochu liný, třeba na dodávání veřejně přístupných odkazů. ;-D

0/0
9.5.2014 10:23

J50a96n 13S82a14l68o37m90o18n 4889600181535

A navíc za socialismu jsem neviděl jediného bezdomovce, pokud pominu některé více méně "pomatené" jedince. I pro člověka který bydlení ztratil třeba z důvodu rozvodu se našla nejdřív podniková ubytovna a pak i malý byt.

0/0
8.5.2014 22:26

T45o32m98á67š 66M76o55r88a21v70č81í85k 3407806673835

Za socialismu jsem na vesnici o 700 obyvatel vídával 3 bezdomovce, tudíž dát na mé zkušenosti, tak zde bylo bezdomovců více než dnes. Mě by jen zajímala statistika těch důvodů jak se stát bezdomovcem. Znám jen dobrovolné anebo zpité či feťáky. Znám lidi s obrovskými dluhy, rozvedené matky samoživitelky s mentálně postiženými dětmi, ale ani jeden z nich se nehodlá stát bezdomovcem.

0/0
8.5.2014 22:55

J39a96n 33S97a48l90o51m54o32n 4809550201425

700 obyvatel to je už městys a ne vesnice. :-) Já ve 25 000 městě neviděl bezdomovce ani jednoho a na vesnici jednoho "dobrovolného" co bydlel v maringotce, kterou dostal od družstva.

0/0
8.5.2014 23:32

T29o46m68á85š 28M36o29r23a76v87č50í59k 3507396453155

A co s tím? Takže jen domněnky nebo to bude mít nějaké vyuzlení se skvělým komunistou? P.S: Doporučuji vám zjistit si co je to vlastně "městys".

0/0
8.5.2014 23:50

J57a79n 25S29a36l13o30m37o85n 4839150351755

Nic. Je to jen protinázor proti tomu když se tvrdí že tehdy bylo VŠECHNO špatně. Nebylo a hotovo, tak jako dneska není VŠECHNO dobře.

0/0
9.5.2014 10:24

N68o28v85á14k 44M88i89r35o74s96l61a30v 3241529770969

Trocha matematiky do diskuse: 

Počet dnů mezi daty 9.5.1974 a 8.5.2014 je 14609, říkám já, Google i .XLS  ;-)

+4/0
8.5.2014 9:18

V34á23c63l14a71v 39R26o74s36e70n65b53e66r91g 6329977852907

Dáma s husou na obr. 41 by se už dneska nesvezla, podle současných přepravních podmínek musí být každé zvíře kromě psa v uzavřené přepravce...

+2/−1
8.5.2014 1:39

Z14d44e34n74ě69k 27S29k53ř45i36v38a10n 5374320749646

Věřím tomu, že svezla. V přepravním řádu je i to, že pes musí mít košík a být na vodítku. Na vodítku psy vídám, ale s košíkem? Minimálně. A nikdo to nekontroluje. Za těch oslavovaných 40 let jsem nikdy neviděl, že by někdo vyšel z kukaně a psa bez košíku vyloučil z přepravy.

Spíš by dnes bylo těžší sehnat tu husu. ;-D

+6/0
8.5.2014 14:07

R68o62m56a77n 88P92o71l49á39č26e60k 1180106690905

Když vidím ty fotky, tak si skoro nedokážu představit jak by taková stavba probíhala dnes třeba v oblasti Václavského náměstí.

+9/0
8.5.2014 0:59

A63l70e84x85a73n79d48r 32K59o69s47t64k55a 5579176269306

Jednoduše, nijak. Dnes by do toho kecali památkáři, eko a jiní aktivisté atd.

+27/0
8.5.2014 5:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.