Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 14 610 dny začalo jezdit metro. Podívejte se na unikátní fotografie

Stavba první trasy metra se neobešla bez komplikací. Za pochodu se měnila koncepce podpovrchové tramvaje na metro, ve stanici Mládežnická uvolnil vydatný déšť mohutný sesuv. Nuselský most testovaly raketové motory i soupravy s pytli cementu. Přesto metro zahájilo provoz včas.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P32e83t58r 66H32o33r59á15l55e79k 8253809148

Díky za zajímavou fotogalerii. V textu mě ale zarazily dvě věci. 1) Informace že se metro dostavělo včas. První oficiální termín dokončení byl ale rok 1970. 2) Rozhodnutí o změně koncepce podpovrchové tramvaje na metro, že prý padlo těsně před sovětskou invazí. Z jiných zdrojů ale vyplývá, že vláda o tom rozhodla v srpnu 1967, tedy rok před invazí. Je ale moc dobře, že 40 let metra připomínáte, jen škoda, že letos žádné otevírání stanic nebude.

0/0
8.5.2014 19:01

J91i93ř14í 56D82o40u91t94n92á48č 2650717907345

Byl jsem na brigádě na stanici staroměstská ... tuším v létě roku 78 .. dolů nás nepustili, neb nám nebylo 18 .. ale to bahno všude si pamatuju moc dobře ... jednou kolem 10 dopoledne se sháněla nějaká babka, že ve výjezdu ze staveniště se válej nějaký hadry ... byl to chlap ještě z noční ... nikomu kupodivu nechběl a kolik tater se na něm otočilo asi nikdo nezjistil...

+4/0
8.5.2014 18:47

M42i16l41a58n 24V70o88t18a40v68a 5884496881662

takže taková první "Blanka" a stihla se v termínu. hmmmm Ještě by mě zajímalo kolikanásobně překročili rozpočet poměrově vůči třeba Blance

0/−1
8.5.2014 16:41

A46l89e90x77a11n64d92r 98K57o25s87t80k86a 5969396449926

Patrně daleko méně. Spolu s metrem se sice zvládly z ukradeného materiálu stavět stovky chatek na sázavě, ale on tehdy ten materiál na jednu chatu nebyl zas tak drahý.

0/0
8.5.2014 17:23

M94i40l98a26n 97V23o30t10a20v25a 5824636441672

proto by mě zajímal poměr a nikoli přesná částka.

0/0
8.5.2014 17:24

J42a50n 35S58a12l57o87m70o35n 4409430571265

Což o to, zajimavé by to jistě bylo, ale myslím že tehdy se na to koukalo trochu jinak. Ono by vůbec bylo zajimavé ten poměr vzít. Třeba i na "pracnost" stavby. Například od bývalého kolegy vím, že se podařilo stáhnout "pracnost" výstavby jedné panelákové bytové jednotky na 100 člověkokohodin. Zajímalo by mě kam jsme se dostali s tou "pracností" dnes.

0/0
8.5.2014 18:25

R70o43b83e90r78t 95P75r93a18ž89á49k 4478766695760

Jak jinak? Rozkrádání majetku v soc. vlastnictví byl zločin takřka hrdelní. A kradlo se mnohem víc než dnes.

+1/0
8.5.2014 21:12

J89a49n 20S44a23l56o54m39o61n 4479370851155

No já nevím, ale když si představíte že parta desti lidí postaví byt za deset hodin a to mluvíme o bytu postaveném ze "zelené" louky, tak mi to přijde docela rychlé. Faktem je, že nejvíc času jim prý ušetřila dobrá organizace logistiky s pomocí výpočetního střediska.

0/0
8.5.2014 22:14

R33o14b67e82r50t 95P58r65a36ž33á14k 4678686735330

No, ono poskládat panely jako stavebnici zase takový hi-tech není. Problém byl učinit to sídliště obyvatelným. Viz film Panelstory.

0/0
8.5.2014 22:57

J60a84n 21S34a86l20o79m85o30n 4979440691265

No, ono je toho na bytu trochu víc než jen poskládat panely. Mimochodem postavit dneska hrubou stavbu domu může trvat klidně jen tři dny.

0/0
8.5.2014 23:30

D14a32n53i51e19l 69R69e14i31c66h96e79l 8219209633

Praha byla 53. městem na světě, které získalo metro a jedno z posledních evropských velkoměst. To už se tehdy soudruzi určitě nepochlubili.

Pro všechny, kteří tvrdí, že dnes by se již metro nepostavilo, doporučuju najít si údaj, kolik se postavilo km dálnic do r. 1989 a kolik po Listopodadu. Tehdejší režim byl mrzákem skutečně snad ve všech ohledech.

+12/−4
8.5.2014 12:39

Z25d15e76n53ě82k 31S77k75ř36i12v97a93n 5534280469836

Praha byla 34. městem na světě, které vybudovalo metro. I Vídeň byla o 2 roky později. ;-)

+5/0
8.5.2014 13:00

V15á36c42l61a13v 79K62o57p97t13a 4294383282

slovy klasika: "měšťáci z Vídně maj se tak bídně..."

0/0
8.5.2014 14:16

Z23d53e75n10ě25k 69S24k31ř90i85v94a36n 5554260489216

Tak ještě veršík na Helsinky - metro od roku 1982 ;-).

0/0
8.5.2014 14:52

R75e26n85é 84Š81r90ů53t77e58k 8598455526298

Burani z Helsinek, před soudruhy z ČSSR si na**ali do plínek.

0/0
8.5.2014 17:39

T54o78m11á48š 57M22o58r32a93v37č57í32k 3627246493475

Helsinky nemají snad ani tu polovinu obyvatel Prahy. Pokud se zaměřujete na hlavní města, tak třeba bohatý Bern nemá a nejspíš ani metro mít nebude.

0/0
8.5.2014 17:40

Z35d57e62n23ě46k 32S86k43ř53i45v32a10n 5964500649336

Jo, soustředil jsem se jen na hlavní města v Evropě. Jinak po Praze to byl Washington, Taškent, Charkov, Lyon, Amsterdam atd. To jen pro pana Reichela a jeho přitakávače, aby věděli, že jsme nebyli jedni z posledních ;-).

0/0
8.5.2014 17:57

T70o12m45á17š 92M86o97r14a89v87č81í87k 3377616293755

Žádná tragédie ani ostuda to není, ale jmenovat zde Lyon je tak trošku nefér, když naše Brno nemá a snad ani nikdy metro mít nebude.

0/0
8.5.2014 19:41

Z13d39e33n12ě82k 39S82k31ř90i67v94a21n 5884580349526

Lyon má 1,7 mil. obyvatel (s příměstskými částmi), Brno asi 0,5 mil., takže srovnávat můžeme jen to, že je to 2. největší město Francie. Ale věřte, že bych Brňákům metro přál. :-)

0/0
8.5.2014 20:15

R71o34b60e59r78t 42P54r47a59ž57á33k 4578506975150

Já snad ani ne.

+1/0
8.5.2014 22:58

T90o25m55á95š 66Z27e62m49a41n 3295238254345

Ještě lepší je zjistit si kolik km dálnic bylo rozestavěno před rokem 1948..

Pak ty čísla komunistické výstavby vypadají ještě titěrnější..

+2/0
8.5.2014 13:04

J90a85n 24S41a63l38o26m13o11n 4689960701845

Ono to bylo hlavně proto, že za komunistů se na dálnice z vysoka kašlalo. Důležitější pro ně byla masová doprava jako byla železnice a to hlavně pro těžké náklady, nikoli pro osobní přepravu. Prostě režim měl totálně jiné priority a proč stavět dálnice, když každý průmyslový podnik měl vlečku a do každé prdelky kde takový podnik byl vedla železnice.

0/0
8.5.2014 18:21

K84a52r35e16l 34E80n92d61l13e95r 3433610660345

Přesně. Představa, že se prakticky všechno bude vozit po silnicích, by tehdy každému připadala směšná.

0/0
8.5.2014 20:47

R19a83d28o40s64l26a29v 55K73l43a90u93d21a 5814128884562

To jsou ale kecy. Komunisty nemusím, ale to že se jim metro povedlo a rozhodně nebylo vybudováno "pozdě" to se jim upřít nedá. Fakt si nedokážu představit, jak by se dneska hloubil "trojúhelník" pod centrem, když vidíme co udělalo na severu céčko, na západě áčko a nikdo neví jestli někdy bude déčko. Dálnice jsou úplně jinej problém.

+1/0
8.5.2014 15:51

T58o34m81á42š 19M24o35r93a42v32č71í87k 3887806783955

Nikdo neví jestli bude Déčko? Asi jsem jediný, který to ví;-)

0/0
8.5.2014 17:36

J14a16n 28S81a37l42o54m64o38n 4779910241405

Asi jo :-)

0/0
8.5.2014 18:22

R68a20d59o23s49l84a36v 84K91l98a68u92d46a 5324938574672

Tak možná je vás víc, ale neví to ani GŘ DP. Ten si tedy myslí, že výstavba by mohla být zahájena v roce 2016. Ale neví kdo a hlavně z čeho to zaplatí. Na podzim jsou volby, takže co bude za dva roky je fakt v hvězdách.

0/0
8.5.2014 21:10

T83o61m22á96š 17M74o82r17a28v26č79í26k 3137406323205

Takže ví, že Déčko bude, jen neví kdy bude zahájena stavba?

0/0
8.5.2014 22:56

J63a72n 21S22a73l49o95m51o21n 4219160581875

Jasně a v oblasti "bytová výstavba" byli za socialismu naprosto totální brzda a mrazák ;-D. No až na takovou drobnost že na množství postavených bytů které tehdy byly, jsme se ani za 20 let nevzmohli, i když se jedná o "panelákové králíkárny".

0/0
8.5.2014 18:19

K90a19r59e17l 69E93n39d12l42e60r 3443750160305

Ve kterých se kupodivu po zateplení a výměně oken bydlí o hodně líp, než v novém sádrokartónu.

+1/0
8.5.2014 20:46

J68a56n 67S88a67l46o82m82o58n 4819440931435

Jj, také v takovém paneláku bydlím a je to fajn bydlení. :-) I když na rodinný domek to nikdy mít nebude, ale pokud chce člověk bydlet ve městě, tak neznám nic lepšího. :-)

0/0
8.5.2014 22:15

T65o69m85á95š 68M34o28r36a16v29č19í42k 3467926183315

To si dobře pamatuji, za minulého režimu bytů velká nadbytek, samý ležák a po revoluci čekací doby jak blázen. Aneb místní hantýrkou: "Zlatí komunisti, dnes by se žádný byt už nepostavil".

0/0
8.5.2014 20:58

T22o75m46á66š 29M37o94r53a31v47č22í15k 3187606773715

ý

0/0
8.5.2014 21:39

J75a60n 72S42a55l64o75m51o87n 4929610361575

No, o nadbytku bytů jsem nic nepsal. Pořadníky byly stále pořádně dlouhé a čekací doby taky, ale ono to bylo dost dáno tím, že byt chtěl prakticky kde kdo a nájmy byly prostě přijatelné. Navíc nájem ve "státním" byl velice přijatelný, v "dužstevním" to bylo o anuitu dražší, ale zase ten byt byl s dekretem, čili jako v osobním vlastnictví. A to nemluvím o bytech podnikových.

0/0
8.5.2014 22:11

T55o31m53á73š 61M46o15r97a36v24č38í73k 3417736303215

Tak vy jste psal, že jsme se za 20 let nevzmohli postavit dostatek bytů, přitom paradoxně oproti socialismu je dnes bytů přebytek. Chcete stavět víc nebo si stěžujete na nedostatek bytů? Třeba mi to vysvětlíte.

0/0
8.5.2014 22:18

J22a28n 54S51a47l66o84m29o75n 4749560981935

Bytů je přebytek jen proto, že pro valnou většinu lidí je ekonomicky neůnosné si je pořídit a tak bydlí tři a někdy i více generací v jednom bytě. Za socialismu by důchodce obývající byt 4+1 byl upozorněn, že by si byt měl vyměnit za menší a ten větší uvolnit nějaké rodině s dítětem. Jinak jsem chtěl upozornit na to, že z hlediska počtu postavených bytových jednotek (a to je prokazatelné z českého statictického úřadu) prostě dvacet let zaostáváme za socialismem a pokud bysme sza socialismu stavěli stejně jako dneska, tak dodnes všichni bydlíme někde ve společných bytech jako tomu bylo do padesátých let.

0/0
8.5.2014 22:24

T78o35m74á68š 95M75o26r67a40v56č24í71k 3727486463435

Dřív bydlelo více generací v jednom bytě i třeba kvůli čekačce anebo špatnému profilu, tak by mě zajímalo jaký "nedobrovolný" podíl to dělá dnes (prosím o odkaz), protože neznám žádný byt, kde by byly až 3 generace. Takže jste jen chtěl říct, že díky zaostávání se máme lépe než dřív? Asi těžko se strhne soutěž o to, kdo postaví více bytů, když je to tady samý ležák, tudíž vaši logiku nechápu8-o

0/0
8.5.2014 22:50

J67a23n 89S55a39l74o74m16o83n 4199870451345

Vyhledejte si to sám, budou to výsledky ze zčítání lidí, bytů a domů. :-)

0/0
8.5.2014 23:33

T97o85m88á16š 13M56o87r63a14v45č97í13k 3537806713405

Aha, takže vy něco tvrdíte a nevíte zda je to pravda a po mně chcete důkazy?

0/0
8.5.2014 23:42

J79a74n 27S48a84l17o60m66o53n 4649140601675

Ne, jen mě štve lenost lidí a chci být také trochu liný, třeba na dodávání veřejně přístupných odkazů. ;-D

0/0
9.5.2014 10:23

J83a85n 86S79a43l42o69m34o65n 4689900571795

A navíc za socialismu jsem neviděl jediného bezdomovce, pokud pominu některé více méně "pomatené" jedince. I pro člověka který bydlení ztratil třeba z důvodu rozvodu se našla nejdřív podniková ubytovna a pak i malý byt.

0/0
8.5.2014 22:26

T62o77m91á51š 85M92o12r74a14v44č70í95k 3487896353325

Za socialismu jsem na vesnici o 700 obyvatel vídával 3 bezdomovce, tudíž dát na mé zkušenosti, tak zde bylo bezdomovců více než dnes. Mě by jen zajímala statistika těch důvodů jak se stát bezdomovcem. Znám jen dobrovolné anebo zpité či feťáky. Znám lidi s obrovskými dluhy, rozvedené matky samoživitelky s mentálně postiženými dětmi, ale ani jeden z nich se nehodlá stát bezdomovcem.

0/0
8.5.2014 22:55

J61a48n 52S37a94l30o59m20o33n 4199480121165

700 obyvatel to je už městys a ne vesnice. :-) Já ve 25 000 městě neviděl bezdomovce ani jednoho a na vesnici jednoho "dobrovolného" co bydlel v maringotce, kterou dostal od družstva.

0/0
8.5.2014 23:32

T23o15m35á90š 15M54o82r73a11v78č20í57k 3917786503265

A co s tím? Takže jen domněnky nebo to bude mít nějaké vyuzlení se skvělým komunistou? P.S: Doporučuji vám zjistit si co je to vlastně "městys".

0/0
8.5.2014 23:50

J82a94n 51S43a12l13o30m48o29n 4839420271805

Nic. Je to jen protinázor proti tomu když se tvrdí že tehdy bylo VŠECHNO špatně. Nebylo a hotovo, tak jako dneska není VŠECHNO dobře.

0/0
9.5.2014 10:24

N28o75v54á10k 68M90i39r44o15s42l45a52v 3571609680429

Trocha matematiky do diskuse: 

Počet dnů mezi daty 9.5.1974 a 8.5.2014 je 14609, říkám já, Google i .XLS  ;-)

+4/0
8.5.2014 9:18

V79á13c50l19a93v 49R23o95s67e13n20b84e86r71g 6319217642917

Dáma s husou na obr. 41 by se už dneska nesvezla, podle současných přepravních podmínek musí být každé zvíře kromě psa v uzavřené přepravce...

+2/−1
8.5.2014 1:39

Z82d12e64n56ě32k 87S21k81ř77i61v15a90n 5534520609156

Věřím tomu, že svezla. V přepravním řádu je i to, že pes musí mít košík a být na vodítku. Na vodítku psy vídám, ale s košíkem? Minimálně. A nikdo to nekontroluje. Za těch oslavovaných 40 let jsem nikdy neviděl, že by někdo vyšel z kukaně a psa bez košíku vyloučil z přepravy.

Spíš by dnes bylo těžší sehnat tu husu. ;-D

+6/0
8.5.2014 14:07
Foto

R49o80m91a18n 86P78o61l57á42č65e79k 1540566420215

Když vidím ty fotky, tak si skoro nedokážu představit jak by taková stavba probíhala dnes třeba v oblasti Václavského náměstí.

+9/0
8.5.2014 0:59

A33l86e64x77a65n76d32r 79K61o97s22t70k61a 5899766589666

Jednoduše, nijak. Dnes by do toho kecali památkáři, eko a jiní aktivisté atd.

+27/0
8.5.2014 5:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.