Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 14 610 dny začalo jezdit metro. Podívejte se na unikátní fotografie

Stavba první trasy metra se neobešla bez komplikací. Za pochodu se měnila koncepce podpovrchové tramvaje na metro, ve stanici Mládežnická uvolnil vydatný déšť mohutný sesuv. Nuselský most testovaly raketové motory i soupravy s pytli cementu. Přesto metro zahájilo provoz včas.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P29e11t90r 28H33o37r15á43l13e64k 8543659978

Díky za zajímavou fotogalerii. V textu mě ale zarazily dvě věci. 1) Informace že se metro dostavělo včas. První oficiální termín dokončení byl ale rok 1970. 2) Rozhodnutí o změně koncepce podpovrchové tramvaje na metro, že prý padlo těsně před sovětskou invazí. Z jiných zdrojů ale vyplývá, že vláda o tom rozhodla v srpnu 1967, tedy rok před invazí. Je ale moc dobře, že 40 let metra připomínáte, jen škoda, že letos žádné otevírání stanic nebude.

0/0
8.5.2014 19:01

J93i70ř84í 78D16o46u89t36n47á28č 2720437517655

Byl jsem na brigádě na stanici staroměstská ... tuším v létě roku 78 .. dolů nás nepustili, neb nám nebylo 18 .. ale to bahno všude si pamatuju moc dobře ... jednou kolem 10 dopoledne se sháněla nějaká babka, že ve výjezdu ze staveniště se válej nějaký hadry ... byl to chlap ještě z noční ... nikomu kupodivu nechběl a kolik tater se na něm otočilo asi nikdo nezjistil...

+4/0
8.5.2014 18:47

M96i30l57a17n 10V16o25t86a19v24a 5864286791562

takže taková první "Blanka" a stihla se v termínu. hmmmm Ještě by mě zajímalo kolikanásobně překročili rozpočet poměrově vůči třeba Blance

0/−1
8.5.2014 16:41


A81l18e12x88a20n34d72r 25K72o28s95t71k63a 5779916639716

Patrně daleko méně. Spolu s metrem se sice zvládly z ukradeného materiálu stavět stovky chatek na sázavě, ale on tehdy ten materiál na jednu chatu nebyl zas tak drahý.

0/0
8.5.2014 17:23

M49i46l81a16n 46V64o91t78a83v74a 5644296271192

proto by mě zajímal poměr a nikoli přesná částka.

0/0
8.5.2014 17:24

J79a64n 20S70a54l41o40m33o15n 4839880141445

Což o to, zajimavé by to jistě bylo, ale myslím že tehdy se na to koukalo trochu jinak. Ono by vůbec bylo zajimavé ten poměr vzít. Třeba i na "pracnost" stavby. Například od bývalého kolegy vím, že se podařilo stáhnout "pracnost" výstavby jedné panelákové bytové jednotky na 100 člověkokohodin. Zajímalo by mě kam jsme se dostali s tou "pracností" dnes.

0/0
8.5.2014 18:25

R60o19b27e59r24t 73P89r70a42ž71á29k 4818736695800

Jak jinak? Rozkrádání majetku v soc. vlastnictví byl zločin takřka hrdelní. A kradlo se mnohem víc než dnes.

+1/0
8.5.2014 21:12

J45a88n 53S41a52l45o67m21o98n 4619830441535

No já nevím, ale když si představíte že parta desti lidí postaví byt za deset hodin a to mluvíme o bytu postaveném ze "zelené" louky, tak mi to přijde docela rychlé. Faktem je, že nejvíc času jim prý ušetřila dobrá organizace logistiky s pomocí výpočetního střediska.

0/0
8.5.2014 22:14

R18o22b76e32r56t 60P57r27a74ž57á14k 4148536295190

No, ono poskládat panely jako stavebnici zase takový hi-tech není. Problém byl učinit to sídliště obyvatelným. Viz film Panelstory.

0/0
8.5.2014 22:57

J31a48n 50S71a67l69o51m68o94n 4449720901245

No, ono je toho na bytu trochu víc než jen poskládat panely. Mimochodem postavit dneska hrubou stavbu domu může trvat klidně jen tři dny.

0/0
8.5.2014 23:30

D50a15n60i62e88l 55R26e34i58c51h59e26l 8199339283

Praha byla 53. městem na světě, které získalo metro a jedno z posledních evropských velkoměst. To už se tehdy soudruzi určitě nepochlubili.

Pro všechny, kteří tvrdí, že dnes by se již metro nepostavilo, doporučuju najít si údaj, kolik se postavilo km dálnic do r. 1989 a kolik po Listopodadu. Tehdejší režim byl mrzákem skutečně snad ve všech ohledech.

+12/−4
8.5.2014 12:39

Z24d94e36n47ě91k 47S11k76ř22i42v71a84n 5474690189366

Praha byla 34. městem na světě, které vybudovalo metro. I Vídeň byla o 2 roky později. ;-)

+5/0
8.5.2014 13:00

V22á86c65l12a33v 51K52o51p64t73a 4914963892

slovy klasika: "měšťáci z Vídně maj se tak bídně..."

0/0
8.5.2014 14:16

Z98d22e51n60ě28k 49S80k48ř45i53v32a13n 5134820499556

Tak ještě veršík na Helsinky - metro od roku 1982 ;-).

0/0
8.5.2014 14:52

R82e40n85é 88Š43r33ů14t31e67k 8268895536838

Burani z Helsinek, před soudruhy z ČSSR si na**ali do plínek.

0/0
8.5.2014 17:39

T19o79m32á43š 59M43o86r51a67v54č72í51k 3217786303475

Helsinky nemají snad ani tu polovinu obyvatel Prahy. Pokud se zaměřujete na hlavní města, tak třeba bohatý Bern nemá a nejspíš ani metro mít nebude.

0/0
8.5.2014 17:40

Z12d18e90n60ě20k 11S64k88ř47i39v60a33n 5894940609586

Jo, soustředil jsem se jen na hlavní města v Evropě. Jinak po Praze to byl Washington, Taškent, Charkov, Lyon, Amsterdam atd. To jen pro pana Reichela a jeho přitakávače, aby věděli, že jsme nebyli jedni z posledních ;-).

0/0
8.5.2014 17:57

T94o38m93á12š 27M21o32r96a97v46č74í77k 3417786563465

Žádná tragédie ani ostuda to není, ale jmenovat zde Lyon je tak trošku nefér, když naše Brno nemá a snad ani nikdy metro mít nebude.

0/0
8.5.2014 19:41

Z69d15e24n92ě28k 82S57k69ř31i78v70a95n 5574900449636

Lyon má 1,7 mil. obyvatel (s příměstskými částmi), Brno asi 0,5 mil., takže srovnávat můžeme jen to, že je to 2. největší město Francie. Ale věřte, že bych Brňákům metro přál. :-)

0/0
8.5.2014 20:15

R76o89b61e83r90t 52P65r83a95ž67á63k 4218636885200

Já snad ani ne.

+1/0
8.5.2014 22:58

T15o59m13á85š 30Z88e46m65a75n 3555468424955

Ještě lepší je zjistit si kolik km dálnic bylo rozestavěno před rokem 1948..

Pak ty čísla komunistické výstavby vypadají ještě titěrnější..

+2/0
8.5.2014 13:04

J42a61n 10S50a55l40o23m63o87n 4939620771625

Ono to bylo hlavně proto, že za komunistů se na dálnice z vysoka kašlalo. Důležitější pro ně byla masová doprava jako byla železnice a to hlavně pro těžké náklady, nikoli pro osobní přepravu. Prostě režim měl totálně jiné priority a proč stavět dálnice, když každý průmyslový podnik měl vlečku a do každé prdelky kde takový podnik byl vedla železnice.

0/0
8.5.2014 18:21

K18a31r24e92l 57E66n88d59l89e96r 3863570430865

Přesně. Představa, že se prakticky všechno bude vozit po silnicích, by tehdy každému připadala směšná.

0/0
8.5.2014 20:47

R53a95d17o45s16l33a87v 62K16l63a69u17d58a 5954518704192

To jsou ale kecy. Komunisty nemusím, ale to že se jim metro povedlo a rozhodně nebylo vybudováno "pozdě" to se jim upřít nedá. Fakt si nedokážu představit, jak by se dneska hloubil "trojúhelník" pod centrem, když vidíme co udělalo na severu céčko, na západě áčko a nikdo neví jestli někdy bude déčko. Dálnice jsou úplně jinej problém.

+1/0
8.5.2014 15:51

T33o51m36á87š 57M53o40r53a84v38č53í11k 3197536683815

Nikdo neví jestli bude Déčko? Asi jsem jediný, který to ví;-)

0/0
8.5.2014 17:36

J79a75n 44S97a54l42o55m34o30n 4679180391865

Asi jo :-)

0/0
8.5.2014 18:22

R59a39d62o48s35l76a34v 90K59l65a48u62d14a 5624478584192

Tak možná je vás víc, ale neví to ani GŘ DP. Ten si tedy myslí, že výstavba by mohla být zahájena v roce 2016. Ale neví kdo a hlavně z čeho to zaplatí. Na podzim jsou volby, takže co bude za dva roky je fakt v hvězdách.

0/0
8.5.2014 21:10

T53o26m47á76š 26M74o36r21a77v19č79í62k 3367856323235

Takže ví, že Déčko bude, jen neví kdy bude zahájena stavba?

0/0
8.5.2014 22:56

J48a50n 80S95a66l81o97m55o30n 4389580571605

Jasně a v oblasti "bytová výstavba" byli za socialismu naprosto totální brzda a mrazák ;-D. No až na takovou drobnost že na množství postavených bytů které tehdy byly, jsme se ani za 20 let nevzmohli, i když se jedná o "panelákové králíkárny".

0/0
8.5.2014 18:19

K84a80r86e76l 65E36n28d37l36e66r 3603110960285

Ve kterých se kupodivu po zateplení a výměně oken bydlí o hodně líp, než v novém sádrokartónu.

+1/0
8.5.2014 20:46

J35a98n 15S45a75l48o25m55o54n 4459890621465

Jj, také v takovém paneláku bydlím a je to fajn bydlení. :-) I když na rodinný domek to nikdy mít nebude, ale pokud chce člověk bydlet ve městě, tak neznám nic lepšího. :-)

0/0
8.5.2014 22:15

T13o71m64á42š 18M23o49r15a70v11č91í35k 3547496633215

To si dobře pamatuji, za minulého režimu bytů velká nadbytek, samý ležák a po revoluci čekací doby jak blázen. Aneb místní hantýrkou: "Zlatí komunisti, dnes by se žádný byt už nepostavil".

0/0
8.5.2014 20:58

T23o23m44á64š 84M78o30r30a32v23č81í22k 3697346423405

ý

0/0
8.5.2014 21:39

J75a73n 80S34a64l11o28m92o82n 4779300381145

No, o nadbytku bytů jsem nic nepsal. Pořadníky byly stále pořádně dlouhé a čekací doby taky, ale ono to bylo dost dáno tím, že byt chtěl prakticky kde kdo a nájmy byly prostě přijatelné. Navíc nájem ve "státním" byl velice přijatelný, v "dužstevním" to bylo o anuitu dražší, ale zase ten byt byl s dekretem, čili jako v osobním vlastnictví. A to nemluvím o bytech podnikových.

0/0
8.5.2014 22:11

T52o50m92á74š 90M43o31r75a27v80č28í91k 3447216843105

Tak vy jste psal, že jsme se za 20 let nevzmohli postavit dostatek bytů, přitom paradoxně oproti socialismu je dnes bytů přebytek. Chcete stavět víc nebo si stěžujete na nedostatek bytů? Třeba mi to vysvětlíte.

0/0
8.5.2014 22:18

J67a91n 11S75a59l93o78m75o81n 4859580221265

Bytů je přebytek jen proto, že pro valnou většinu lidí je ekonomicky neůnosné si je pořídit a tak bydlí tři a někdy i více generací v jednom bytě. Za socialismu by důchodce obývající byt 4+1 byl upozorněn, že by si byt měl vyměnit za menší a ten větší uvolnit nějaké rodině s dítětem. Jinak jsem chtěl upozornit na to, že z hlediska počtu postavených bytových jednotek (a to je prokazatelné z českého statictického úřadu) prostě dvacet let zaostáváme za socialismem a pokud bysme sza socialismu stavěli stejně jako dneska, tak dodnes všichni bydlíme někde ve společných bytech jako tomu bylo do padesátých let.

0/0
8.5.2014 22:24

T71o11m10á10š 90M27o69r41a28v94č42í97k 3187986553985

Dřív bydlelo více generací v jednom bytě i třeba kvůli čekačce anebo špatnému profilu, tak by mě zajímalo jaký "nedobrovolný" podíl to dělá dnes (prosím o odkaz), protože neznám žádný byt, kde by byly až 3 generace. Takže jste jen chtěl říct, že díky zaostávání se máme lépe než dřív? Asi těžko se strhne soutěž o to, kdo postaví více bytů, když je to tady samý ležák, tudíž vaši logiku nechápu8-o

0/0
8.5.2014 22:50

J60a84n 78S29a82l79o85m54o19n 4639270891715

Vyhledejte si to sám, budou to výsledky ze zčítání lidí, bytů a domů. :-)

0/0
8.5.2014 23:33

T63o89m75á84š 14M94o34r51a45v45č54í89k 3887806323855

Aha, takže vy něco tvrdíte a nevíte zda je to pravda a po mně chcete důkazy?

0/0
8.5.2014 23:42

J63a31n 93S41a70l44o78m35o76n 4859180901545

Ne, jen mě štve lenost lidí a chci být také trochu liný, třeba na dodávání veřejně přístupných odkazů. ;-D

0/0
9.5.2014 10:23

J98a11n 71S65a76l63o50m68o19n 4189190491425

A navíc za socialismu jsem neviděl jediného bezdomovce, pokud pominu některé více méně "pomatené" jedince. I pro člověka který bydlení ztratil třeba z důvodu rozvodu se našla nejdřív podniková ubytovna a pak i malý byt.

0/0
8.5.2014 22:26

T92o90m15á32š 32M24o75r15a18v42č94í44k 3247696253975

Za socialismu jsem na vesnici o 700 obyvatel vídával 3 bezdomovce, tudíž dát na mé zkušenosti, tak zde bylo bezdomovců více než dnes. Mě by jen zajímala statistika těch důvodů jak se stát bezdomovcem. Znám jen dobrovolné anebo zpité či feťáky. Znám lidi s obrovskými dluhy, rozvedené matky samoživitelky s mentálně postiženými dětmi, ale ani jeden z nich se nehodlá stát bezdomovcem.

0/0
8.5.2014 22:55

J74a58n 37S62a44l88o78m59o30n 4729860431945

700 obyvatel to je už městys a ne vesnice. :-) Já ve 25 000 městě neviděl bezdomovce ani jednoho a na vesnici jednoho "dobrovolného" co bydlel v maringotce, kterou dostal od družstva.

0/0
8.5.2014 23:32

T21o84m31á30š 11M14o42r84a80v84č68í40k 3327946633325

A co s tím? Takže jen domněnky nebo to bude mít nějaké vyuzlení se skvělým komunistou? P.S: Doporučuji vám zjistit si co je to vlastně "městys".

0/0
8.5.2014 23:50

J80a29n 35S97a93l20o44m90o15n 4219570111355

Nic. Je to jen protinázor proti tomu když se tvrdí že tehdy bylo VŠECHNO špatně. Nebylo a hotovo, tak jako dneska není VŠECHNO dobře.

0/0
9.5.2014 10:24

N71o12v51á87k 71M22i30r20o22s92l67a20v 3651889760529

Trocha matematiky do diskuse: 

Počet dnů mezi daty 9.5.1974 a 8.5.2014 je 14609, říkám já, Google i .XLS  ;-)

+4/0
8.5.2014 9:18

V93á14c66l83a95v 96R90o67s17e95n27b74e86r39g 6959927832837

Dáma s husou na obr. 41 by se už dneska nesvezla, podle současných přepravních podmínek musí být každé zvíře kromě psa v uzavřené přepravce...

+2/−1
8.5.2014 1:39

Z54d22e65n87ě43k 32S50k12ř70i16v41a40n 5824540549236

Věřím tomu, že svezla. V přepravním řádu je i to, že pes musí mít košík a být na vodítku. Na vodítku psy vídám, ale s košíkem? Minimálně. A nikdo to nekontroluje. Za těch oslavovaných 40 let jsem nikdy neviděl, že by někdo vyšel z kukaně a psa bez košíku vyloučil z přepravy.

Spíš by dnes bylo těžší sehnat tu husu. ;-D

+6/0
8.5.2014 14:07
Foto

R61o27m53a44n 51P75o14l59á30č64e25k 1130446350635

Když vidím ty fotky, tak si skoro nedokážu představit jak by taková stavba probíhala dnes třeba v oblasti Václavského náměstí.

+9/0
8.5.2014 0:59

A70l27e81x15a32n39d37r 25K32o61s54t94k30a 5619746659446

Jednoduše, nijak. Dnes by do toho kecali památkáři, eko a jiní aktivisté atd.

+27/0
8.5.2014 5:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.