Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Opravy do původního stavu jsou po povodních vyhozené peníze, říká expert

Co se týče živelných pohrom, mají lidé krátkou paměť a často trpí pocitem, že přírodu dokážeme ovládnout, říká geograf Vít Vílímek. Týká se to Čech, ale i zemí, které za sebou mají horší pohromy než byly středoevropské povodně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J60a59n 94M81o49l44n22a27r 7740285381320

jo uz nasi predkove to delali blbe. Spadne juditin most tak tam prdnem karluv. Aspon tam davali ty vejce....

0/0
6.5.2014 2:14

P49a78v17e93l 72C90h64o91d70o21r 7858152843

Další odborník na všechno. Tak prvně, pokud začnou odpouštět maximum, tak udělají povodeň pod přehradou jen tím odpouštěním, za další za dva dny neupustí toho tolik, aby to zastavilo velkou vodu a za další při prodkém snížení hladiny může dojít k rozsáhlým sesuvům půdy na obnažených březích....

+1/−2
2.5.2014 19:50

P10a75v65e81l 95C48h15o24d23o38r 7528252663

reakce patřila níže "odborníkům na přehrady"

+1/−1
2.5.2014 19:51


D23a78v55i20d 12Č26e60c80h 7600944871593

Bavíme se o malých povodních. Zádrže neplní ani svou základní funkci, ke kterým byly vybudovány. Zbytek nekomentuju...

0/0
3.5.2014 17:25

R14a18d27i29m 32P49o73l89á96š49e68k 9566453789799

Ono by stačilo prosazovat u opravovaných zatopených baráků příslušné stavební úpravy anebo některé škody neproplácet.

Co sui třeba myslet o majiteli baráku, kterému voda zatopila barák a zničila drahý plynový kotel ve sklepě a on z peněz od pojišťovny ten sklep čistí a kupuje do něho nový ještě dražší kotel ?

Proč třeba nepřestěhuje ten plynový kotel do patra stejně tak jako dražší vybavení domu?

+2/−1
2.5.2014 18:08

T33o17m35á50š 63M78a16c76e85j45k59a 6191692537137

Most i řeka byly obnoveny v té podobě, při které už jednou došlo k neštěstí.

Podobné věci se řeší po každé povodni, ale slovy klasika: Je to marný, je to marný, je to marný. Nakopat jim za to někam, nebo to ty lidi co jsou za to zodpovědní řádně potrestat.

+1/0
2.5.2014 17:26

J48a79n 76Š31k90r40a87b94á90n87e77k 7345680728202

Stejně tak rekultivace prováděné po povrchové těžbě uhlí jsou vyhozené peníze, příroda sama si s tím poradí sama a lépe..

0/0
2.5.2014 12:45

J98i73ř33í 46K37o72c34u53r33e79k 6975404405828

Vzpoměl jsem si na článek, kdy ekologové jeden cenný biotop rozjezdili tankem, to proto aby zůstal ojedinělý a nepřeměnil se na běžný.

+2/0
2.5.2014 13:56

J71i40r14k45a 92H10o87n78c23ů 2864484451228

Ano, ten článek jsem také četl, jenže jsem jej, na rozdíl od Vás, pochopil.

0/−1
3.5.2014 3:55

A44l62e85x53a46n14d75r 46K85o84s33t26k40a 5249366529506

ANo, to co teď dělají s tím opuštěným dolem.. Přeměna na jezero. Nacpe se do toho XY miliard, zatímco kdyby to nechali jen tak být, tak to potrvá 30 let namísto 5-6, ale bude to zadarmo a totéž. Břehy by si lehly na úhel nějakých 45 stupňů, postupně by se to stabilizovalo, zarostlo náletem a díru vyplní voda. Namísto "ekologické investice" za miliardy by stačilo, aby tam kde má být pláž a přístup k vodě projel buldozer, odvezl pár desítek vozů materiálu, pak přivézt jeden vůz ornice, nechat to dělníky rozhodit, osít trávou, opět rok počkat a pak na kraj přivézt jednu či dvě tatrovky písku.

+1/0
2.5.2014 15:43

T91o98m56á22š 28M56a73c88e75j71k31a 6291592457967

Jenže lidi nebudou čekat 30 let, oni to chcou mít hned.

0/0
3.5.2014 7:27

T91o60m89á90š 47Z36e60m36a64n 3455858544805

Tenhle článek mi mluví z duše.

+1/0
2.5.2014 12:26

K28a62t85e60ř35i72n93a 49D87r10a25h15o21k64o70u41p53i26l35o49v35á 9346781332443

Stačilo by kdyby pojišťovny odmítly pojistit ty domy nebo pouze za velké sumy. To by mělo být dostatečné varování pro majitele a hlavně to dává smysl.

+2/−1
2.5.2014 11:02

J15a24n 41B71í90l75e42k 7124922694223

To se už dávno děje. Problém je hlavně v tom, že pojišťovny, když mají proplácet vzniklé škody, hledají jen možnost, aby proplácet nic nemusely, případně jen co nejméně. Vím o čem píši po zkušenosti s Hasičskou pojišťovnou v roce 2002 v povodí Vltavy ;-O!!

0/0
2.5.2014 12:30

J84i70ř93í 86K50o57c13u60r74e85k 6365714885948

Hmm, když už teda existují ty stavební úřady...

Vydáváme nemalé náklady na územní plánování, řešíme v něm takové podstatné věci, jako jestli může být v obytné zástavbě zástavba komerční (obchod a autoservis a kolik jich vlastně povolit/nařídit, například) a tak na věci opravdu podstatné nezřídka nezbývá čas.

Záplavové území obce, které je zastavěné, je již úředně vedené jako zastavěné a tak odpadá téměř roční úřední "kolečko", pokud opravujete povodní poničený dům. Stavět jinde znamená, že musíte vybrat území v souladu s ÚP nebo projít územním řízením (další úřední "kolečko" a půl roku navíc) a přitom všem potřebuejte někde bydlet...

0/0
2.5.2014 13:55

D21a28v59i15d 54Č93e82c62h 7260304581623

Ony ty vodní zádrže nebyly vybudovány jen tak pro srandu králíkům. Jenže to by jejich správcové nesměli být rybáři...

+1/0
2.5.2014 10:05

T76o96m33á81š 13Z28e93m57a55n 3825328474975

Proč?

Jsou to především vodní elektrárny a pak ještě zadržují vodu pro období sucha.

S většími povodněmi toho moc nenadělají a mít je preventivně třea 10-20 let na suchu nedává smysl.

0/0
2.5.2014 12:27

J77a31n 28B58í58l78e52k 7514762784563

Nikdo po nich nechce, aby byly preventivně 10 let na suchu!! Bohatě by stačilo je začít včas upouštět vždy před kritickým obdobím jako bývají jarní tání sněhu (pokud je sněhu větší množství než letos), případně zimní oblevy a při zvláštním chováním tlakových níží nad Střední Evropou. Jako vodní elektrárny zas tak užitečné nejsou.

+2/0
2.5.2014 12:36

A81l96e47x75a39n32d53r 72K38o87s80t15k36a 5919826179766

Ohromně by pomohlo prostě začít odpouštět maximum v okamžiku, kdy je jasné, co se na ně hrne. Posledně bylo varování cca 48 hodin předem, přehrady začaly upouštět 6 hodin před příchodem povodňové vlny. Netřeba rozebírat, že za 48 hodin se odpustí 8* víc než za 6 hodin. V ČR není lodní doprava nějak významná. Není naprosto přípustné, aby se kvůli lodím za pár milionů nechala povodeň zbytečně přerůst tak, že páchá miliardové škody. Výsledkem této "odborné" snahy bylo zbrždění kulminační vlny na Vltavě, že pak přišla doslova ve stejný okamžik, jako vlna z Berounky. A dohdomady to udělalo Ústí pod Labem. Zábrany se přelily o tuším 11 cm, nebo tak, což je přesně toto spojení kulminací.

0/0
2.5.2014 16:56

K40a48r38e95l 21E16n76d72l63e13r 3663510150205

Naivní představa, že přehrady mohou zabránit velkým povodním. Mohou, ale musely by mít mnohonásobně větší kapacitu. Například při posledních povodních v Praze převýšil objem proteklé vody kapacitu celé vltavské kaskády asi stočtyřicetkrát. Přehrady mohou vyrovnat jen malé povodně, vážený pane, a to také dělají.

+3/0
3.5.2014 8:37

T98o27m76á10š 16Z79e28m28a33n 3385588194195

A co povodně 2013?

To ještě 2 dny před povodní vypadalo že toho moc nenaprší.

Porstě si zvykejte že u vody se nebydlí.

+1/0
3.5.2014 10:46

D96a25v91i66d 75Č70e74c20h 7380504601693

Bavím se samozřejmě o malých povodních. U nás byla zádrž využívána tak, že si tam chodili rybáři leštit svoje pruty a když tejden chcalo, neupouštělo se, neboť rybáři (včetně správce) prskali, že by přišli o svoje pstruhy. Zádrž mezitím málem praskla. Kdyby se tak stalo, padesát kilometrů po proudu by měli do desetimetrové výšky všichni vymalováno. Mezitím se samozřejmě už dva týdny vědělo, co se bude dít, ty srážky byly očekávatelné a očekávané. Bohužel tohle není ojedinělý případ, takových šašků je po republice kvanta.

0/0
3.5.2014 17:23

R89a70d12e74k 28N85o31v32a77k 9804873599910

Dodal bych že je třeba hovořit o zadržování vody v krajině, nejen přehradami, ale i samotnou péčí o půdu. Nejen zemědělskou (remízky, hluboká orba, orba po vrstevnici, vhodné plodiny), ale i lesní (zalesnění průseků a polomů, rekultivace rigolů po lesní technice) a také městské (tráva místo betonu kde to jde...)

Je toho dost, řešení jsou relativně levná, nejbolestnější je jen změna myšlení.

+8/−1
2.5.2014 9:03

J76i37ř57í 22K25o98c46u12r95e79k 6575714465908

No vidíte. Lesy tvořily v roce 1800 asi 25 % povrchu ČR. Dneska je to 33 % Každý lesník průsek zalesňuje, většinou do jednoho roku od vykáčení. Jenže panelákový člověk není zvyklý na to, že sazenice stromu je vysoká 25 cm a tak ji v trávě nevidí. Pak chodí a a nadává na nezalesněný průsek. Kdyby se tam šel podívat za pět let, tak tam uvidí dvoumetrové stromky a bude říkat: No vidite, že to jde, zasadit les. Přitom ten les byl zasazený už v době, kdy panelákový člověk nadával, že tam les neroste.

Jenže takového člověka nepřesvědčíte, protože se nenechá. Natož aby šel sázet stromky, aby viděl, jak se to dělá. Změna myšlení je bolestivá a je jednodušší nadávat na "nezasázený" les než vzít kosu a jít vysekat trávu aby sazenicím tolik nestínila.

+2/−1
2.5.2014 13:12

R79a40d98e70k 75N26o39v25a19k 9254523149510

Jsem "vidlák", mě poučovat nemusíte, v lese jsem docela často.

Dobrý hospodář samozřejmě toto dělá, je to i v jeho zájmu, jen tací nejsou zdaleka všichni.

0/0
2.5.2014 14:17

R36a85d41i25m 36P42o73l98á43š26e97k 9226503239679

Nejde jen o les. Jde o zasypaná jezírka, malé rybníčky, bažiny, prameniště.  Zmeliorovaní obrovské plochy polí, ze kterých tak voda rychle utíká. Zatrubněné menší potůčky a vodoteče, narovnaná, zůžená až vybetonovaná koryta větších potoků a řek.

Většina z toho se udělalo za socíku, aby bylo víc půdy v extravilánech na poli a víc plochy zahrad v intravilánech nebo aby potok, do kterého ústily odpady, nesmrděl lidem u baráku, ale dva kilometry dál někde v lese......

Prakticky na  každém kilometru čtverečním to byly hektary takto upravovaných ploch.

A dneska se to ani zdaleka nenapravuje, spíš naopak soukromí majitelé navyklí na rovný anglický trávník a beton , v tom ještě pokračují.

0/0
2.5.2014 17:58

J42a68n 21M57o19h25y64l63a 6302399719901

To mělo být plus.

0/0
3.5.2014 13:01

J49a32r55o85m93í63r 15K24r98á22l 4480259834399

Hm, odborník "na přírodu",  co chce s přírodou žít a ne s ní bojovat ?   To se jen tak nevidí.   Jen více takových.  R^

+13/0
2.5.2014 7:58

A11l92e13x51a38n36d34r 73K19o13s14t77k75a 5629856409896

Ano, samozřejmě. Obnovit koryto řeky v podobě, která (jak se už ukázalo) je nevyhovující, navíc za obrovské peníze je samozřejmě nesmysl. Totéž s vesnicí v záplavové oblasti. Jen se tam postaví stěny, které příště vyženou vodu ještě výš a rychleji. Extrémním příkladem je Polabí, kde jde sice o široké údolí, ale neexistuje tam vesnice, která by maximálně kilometr od původního místa neměla nějaký kopec či vyvýšeninu. Ostatně, když se podíváte na to, kam sahala voda.. V naprosté většině případů stačí místo o dva metry výš i s rezervou. Tady se namísto toho už dvakrát za 15 let obnovily vsi v původní podobě. NA druhou stranu, kdyby se nedělalo vše proto, aby voda stekla do koryta řeky co nejrychleji a pak se prohnala dál, tak by to také velice pomohlo.

+2/0
2.5.2014 6:44

J37a98n 71J28e88ž11e33k 3301105587155

Těžké rozhodnutí: obnovit nebo neobnovit vesnici. Co třeba vesnice Staré Město, Malá Strana, Karlín, Holešovice, nebo co třeba v blízkosti řeky vybudované a při velké povodni ohromnými škodami ohrožené stavby jako trasa A, B, ...?

0/0
2.5.2014 7:02

A39l59e52x30a39n71d55r 41K98o29s93t90k45a 5759226519806

Jenže je trochu rozdíl v tom, jestli se dá něco dělat s hlavním městem státu, kde jen tak mimochodem žije 10% obyvatel, nebo jestli je možné přesunout vesnici, ve které je 30 baráků a dohromady tam žije 70 lidí, z toho 30 v produktivním věku a z nich stejně 25 za prací dojíždí do města.

+7/0
2.5.2014 8:21

J25i87ř52í 38K67o31c20u26r22e20k 6225904785308

Těch 10% obyvatel ČR ale nežije v oblastech Prahy, které by mohly být ohroženy povodní, jakou byla ta v roce 2002. V centru Prahy kolem řeky moc lidí nežije, je tam draho a není tam klid. A s Královskými Vinohrady není třeba dělat nic, natož se Střešovicemi, které jsou 150 metrů nad řekou.

0/0
2.5.2014 13:40

T37o77m28á43š 58Z60e82m48a13n 3165538404695

Staré město a Malá strana byly zatopeny jen z velmi malé části při 500 leté povodni.

Praha - 1 300 000 obyvatel (2 miliony jak metro) dala na protipovodňová opatření 13 mld.

na Troubky které mají asi 700 obyvatel padle skoro jedna miliarda.

Si to přepočtěte..

0/0
2.5.2014 12:23

P43a18v35e52l 75F58o52l15t21á16n 4760712384

Konečně rozumné shrnutí realistických pohledů a názorů na lidské soužití s přírodou.

+15/0
2.5.2014 3:06

D41a14v26i61d 43N50y29k98o65d22ý27m 4429638902972

Zajímavý a užitečný rozhovor. R^

+8/0
2.5.2014 0:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.