Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zlevní vesmírné lety na desetinu? Zkoušky nové technologie se daří

Americká firma SpaceX chce desetinásobně zlevnit létání do vesmíru Její stroj by měl po vynesení nákladu sestoupit do atmosféry a přistát zpět na zemi na speciální podvozek. V dubnu provedla firma jednu z klíčových zkoušek měkkého přistání a na květen chystá další.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D27a21n 97R98u58b77í65n 4363983549

Privátní firmy by měli expendovat do Vesmíru. Mají na to daleko větší zdroje než tuneláři ze státních institucí R^

2.5.2014 13:35

J56a73n 20V63á52c98l32a69v57í15k 3722656141609

Kez by, jenze krom specifickych trhu tam nahore neni moc co delat, takze firmy jako SpaceX do znacne miry zebraji o verejne penize u statnich instituci...

3.5.2014 9:24

P48e87t15r 74Z27a39s43k36o12č79i87l 2715482958869

Máte tam "Loď Grasshoper", bože, samozřejmě to má být "Grasshopper", tedy kobylka (luční).

2.5.2014 8:02


D11a94v84i65d 43S75a12l98c39e61r 8156640193281

Tak jdu na borůvky ať můžu letět taky :)

2.5.2014 7:03

I68v42o 54J54a93n48á19č89e60k 8603813251222

Je škoda, že ten článek obsahuje spoustu nepřesností a chyb až nepravd.

1.5.2014 18:20

M46a17t83o63u37š 83L73á69z13ň77o79v47s26k72ý84, 16T45e64c33h77n26e82t20.55c27z

Tak si je nenechá ještě pro sebe! Za kritiku autora vám určitě bran nehrozí,neni se čeho bát...

1.5.2014 19:58

M92a11t48o91u15š 34L14á61z59ň88o61v32s77k51ý37, 35T54e97c38h76n73e55t31.46c14z

... tak si je nenechávejte pro sebe... (autokorekce se musí hlídat)

1.5.2014 20:38

I54v25o 26J90a44n30á33č72e17k 8193903711312

Není zde dostatek místa.

1. Pokud první stupeň stojí asi 60-70% ceny, tak je jasné, že nejde lety zlevnit desetinásobně. Ano, SpaceX to možná píše, ale když se nad tím zamyslíte, tak to zatím není reálné. To samé platí pro větu "cena by mohla klesnout až o řád".

2. Zvážil bych použití slova podvozek, myslím si, že se sem skutečně nehodí.

3. Vidím, že miliardy korun již byly opraveny.

4. Ten cíl 10% dnešní ceny platí pro případ, že vyřeší i návrat druhého stupně, ale o tom v článku není ani slovo a čtenář pak logicky nechápe jak by to mohli takhle slevnit.

5. Snížení nosntosti storje o 30%? Zajímalo by mě, kde jste to našel, já nikde takovou informaci nezaznamenal. Ty nohy jsou lehké a v celkové hmotnosti skoro nahrají roli a přesně takové prohlášení vydala samotná NASA, která souhlasila s jejich instalací při startu Dragonu. 6. Změnil bych text u předchozího testu, nejdříve došlo palivo, ale v další větě je napsáno, že nedošlo, ale bylo odstředivou silou vytlačeno na boky nádrží. 7. Dále píšete o počasí a vyzvednutí prvního stupně. Z článku to vypadá, že byl vyzvednut a záznam z něj stažen, ale to je nesmysl. Stupeň se díky počasí rozlomil a potopil, záznam je z letadla, které přebíralo telemetrii a data byla ve velmi španté kvalitě. Takže asi takhle, podle mého názoru je to fakt na celkovou opravu, zvažete to, prosím. Děkuji.

2.5.2014 10:35

I21v71o 55J43a63n22á95č54e22k 8863813501902

Nějak vám zlobí odstavce...

2.5.2014 10:36

M38a22t27o50u28š 54L26á54z11ň78o87v45s67k54ý41, 97T14e43c27h44n82e76t26.14c28z

Díky za poznámky. Budu se držet Vašeho číslování:

1. O poklesu cen mám na řádově miliony můžeme mít svoje pochybnosti, ale v článku je výslovně napsáno, že jde o odhad SpaceX. V jejímž zájmu je samozřejmě možné úspory nadsadit, na druhou stranu se s nimi těžko můžu přít, když SpaceX ví o téhle problematice podstatně více než já. Navíc firma zatím poměrně úspěšně plní sliby, které dříve dávala, a které (i mně) přišly leckdy nereálné...

2. Výraz podvozek mi přišel srozumitelný, protože přibližuje funkci zařízení, přitom jeho přesná podoba je v článku vysvětlená.

3. To byla samozřejmě chyba.

4. Máte pravdu, to je matoucí. Z textu to vypadá, že cena závisí jen od zvládnutí návratu I. stupně, ale těch opatření má být více. Změním to v textu.

5. Údaj o snížení hmotnosti je od SpaceX. Musk to řekl několikrát např.: http://www.popularmechanics.com/science/space/rockets/musk-spacex-now-has-all-the-pieces-for-reusable-rockets-15985616 6. To mi přijde v pořádku. Palivo bylo na palubě, ale samotným motorům došlo. 7. Máte pravdu, to je v článku špatně. Nepřijde mi to na celkovou opravdu, v podstatě jde o dvě věci, které je nutné opravit, což pod článek samozřejmě napíšu. Ještě jednou děkuji za postřehy a upozornění.

2.5.2014 17:05

A71l66e72x58a42n51d67r 48K78o65s86t87k56a 5699706819496

Viděl bych to tak, že hláška o možnosti vynechat nákladné a zdlouhavé opravy je víceméně propaganda. Nepochybně by i v případě dokonale hladkého přistání byla nutná zevrubná kontrola, odzkoušení atd. Ale pravda, patrně s delší praxí by to šlo zkrátit na něco jako je předletová prohlídka letadla.

1.5.2014 18:03

A26n86t33o70n82í54n 45Š77t95e68f23k94a 3901202219382

myslím, že kvalitativně je to uplně jinde, když první stupeň přistane na všechny čtyři

2.5.2014 15:08

M92a73r83t87i71n 51V13o57k74o20u52n 9378913973576

pri prvnich par pristanich urcite ano, ale pokud se pri opakovanych zkouskach ukaze, ze to je vicemene zbytecne, tak by slo velmi zrychlit a zlevnit. Dobre je srovnani s dopravnimi letadly, ktere Elon Musk rad pouziva: sice se po kazdem pristani kontroluji, ale nemusi se postavit cele znovu :)

13.5.2014 17:08

M87a88r30t62i36n 66R34a11k82o27u23š 5643557978358

Vesmírná turistika i s pobytem nestojí miliardy korun. V technetu by se lhát nemělo. Jinak dobrý článek.

1. Dennis Tito (60), USA, 2001, 9 dní, 20 mil. USD

2. Mark Shuttleworth (28), JAR, 2002, 11 dní, 20 mil. USD

3. Gregory Olsen (59), USA, 2005, 11 dní, 20 mil. USD

4. Anousheh Ansariová (40), USA/Írán, 2006, 12 dní, 20 mil. USD

5. Charles Simonyi (58), USA/Maď., 2007, 15 dní, 25 mil. USD a 2009 14 dní 35 mil. USD 6. Richard Garriott (47), USA/Brit., 2008, 12 dní, 35 mil. USD 7. Guy Laliberté (50), Kanada, 2009, 12 dní, 35 mil. USD

1.5.2014 14:59

M82a73t76o75u28š 75L95á96z60ň54o44v29s23k18ý44, 92T49e14c69h64n17e11t88.58c12z

Mate pravdu,opravdu je tam v cenách při turisty chyba o rad! Děkuji za upozorněni, opravím to.

1.5.2014 19:57

P36e48t82r 15M53o38t47y12č75k83a 2682628250319

Tak to je fajn. Přistání bylo úspěšné, ale na místě nebyl nikdo, kdo by to dokázal natočit alespoň na mobil. Přistání bylo natolik úspěšné, že palubní počítač pak fungoval jen osm sekund. A bylo to vše tak úspěšné, že následné záznamy byly natolik poškozené, že na nich není poznat, zda jde o záběry přistání, nebo pohled do mixeru. Netušil jsem, že se dnes podobné záznamy dělají stále na film, protože kdyby to byl elektronický záznam, dovolím si tvrdit, že ten by dnes i na trhu běžně dostupné technologie dokázaly ochránit před poškozením i několik hodin v přímém ohni.

Chápu, že ta firma potřebuje investory a myslím, že tím je také dána snaha všechno malovat z zářivých barvách. Nicméně, pokud ani nedokáží zaznamenat podobný experiment, nevsadil bych na ně ani cent.

1.5.2014 11:58

O39n21d91ř32e11j 81Š31i14m86e73k 5813302247508

Prosím Vám, než něco napíšete, tak si o tom něco nastudujte. Než je začnete shazovat, tak si zjistěte, jak na tom skutečně jsou. To, že není jeden záznam z plánovaného pádu do moře, ještě neznamená, že nejsou jiné, z jiných testů a k tomu v HD! Na youtube tam toho je celkem dost. Jinak firma SpaceX je v tuto chvíli jediná, která něco vyvíjí(Číňané, Indové a Rusové nevyvíjí, pouze recyklují) a má skutečné nové technologie. Také "přetáhla" většinu vývojářů z NASA.

1.5.2014 12:17

J37a70n 74V72á86c27l26a49v56í24k 3552106161819

Vyviji, recykluji ... docela silna slova :-)

1.5.2014 12:32

O21n41d59ř33e86j 88Š48i34m94e18k 5653562297158

Indové a Číňani nakupují od Rusů recyklovaný Sojuz(jak loď, tak i nosnou raketu) a ten se dá označit jako z "pravěku". Kromě modernizace řídících jednotek se jedná o design z 60tých let. Do dnešního dne došlo k minimálním úpravám na čemkoliv. Ano, jedná se o lety tak ověřenou technologii, že se může říct, že to je to nejbezpečnější, co do vesmíru létá, ale od té doby Rusové nevyvinuly nic převratného(Buran opravdu nepočítám).

1.5.2014 17:38

J44a94n 40V70á17c33l60a47v23í93k 3892376141239

Indove a Cinani nakupuji Soyuzy? A ja mel pocit, ze Cinane pouzivaji motory na UDMH, ktere z ruskych raket pouziva Proton, a Indove krom motoru na UDMH hodne pouzivaji jeste stupne na pevna paliva, takze treba GSLV III, se kterym se pocita pro lety s posadkou, vypada spis jako Ariane 5.

1.5.2014 19:43

P71e44t18r 55M80a24r32š75o42u32n 5965368616886

přesně tak, jedná se jen o motory, které jsou mimochodem několikrát zdokonalené, takže o tom, že by neprobíhal vývoj jak tvrdí, si uděláme představu sami.

1.5.2014 22:29

K45l79e63m30e69n95t 44W22a28l24l 8397987577598

no ale roura je to pořád stejná, ten design od 60 let rusové nezměnili  :-)

2.5.2014 0:15

J93a46k38u96b 60M43a21t33o72u57š 3115482892213

Je celkem těžké zaznamenat přistání, když muže přistát kdekoliv na ploše o rozměru stovek kilometrů čtverečních.

To přístroje fungovali 8 vteřin po přistání jasně značí že modul přistál natolik šetrně že fungovali a že je zřejmě opomenuli dostatečně zabezpečit proti mořské vodě.

1.5.2014 12:24

P29e97t48r 20M95a98r57š77o23u35n 5175448276376

jo, to je jen detail, plánované přistání na vodu a nezabezpečíme to proti vodě. jo to je jen prkotina. až to příště poletí, copak tam zase JEN zapomeneme udělat?.... ;-)

1.5.2014 14:04

J32a89k40u51b 25M74a25t47o85u67š 3395102552343

Je nepravděpodobné že na to zapomněli. Spíš se izolace poškodila (během přistání či letu.

1.5.2014 16:43

V56á89c72l67a56v 53Č11e97r25m89á88k 4603590457674

To video je nejspíš jenom v takové kvalitě, která se z rakety zvládla přenést vzduchem. Zařízení, které to natáčelo, momentákně leží s celým prvním stupněm na dně oceánu. Jestli se jim to povede vyzvednout, tak se třeba dočkáme i lepšího videa.

A pro pana Maršouna s tím zabezpečením proti vodě: ono to má přistávat na suchou zem, mimo jiné právě proto, aby nemuseli řešit odolnost proti mořské vodě. Tohle byl jenom test a nikdo jim asi nedovolí s tím pokusně přistávat do nějaké zajímavé oblasti (třeba zpátky k místu startu).

1.5.2014 16:22

P25e71t53r 97M92a95r50š66o70u96n 5735468136596

ale prosím vás, právě proto na to poukazuji. ano byl to test. a jak píše první příspěvek, má trochu pravdy v tom, že dokud neuvidím neuvěřím. A na záznamu úspěchu by měla logicky společnost zájem, protože jde o prestiž a získání sponzoringu (a to platí jak pro soukromníka, tak pro státní aparát, kdy chcete vlastně dotaci, proto předvádíte, že vám to funguje, že) 

Proto mi můžete vysvětlit k čemu by tam byla kamera, kterou by tam namontovali na monitorování přistání na souši, když veděli, že pokusně budou přistávat na moře? nebo nemít natáčení vyřešeno tak, abych ho mohl použít? (nečekám, že se mi to v moři potopí?);-) Ta kamera je na tom jistě to nejlevnější.

ale já z toho kovbojku nedělám, stejně jako je jasné, že jim záznam prostě nevyšel, tak to nemusí znamenat že přistání nevyšlo. Ale na druhou stranu jak tu pro ně argumentují jiní... já bych z nich nedělal ani bohy technologie...

1.5.2014 22:27

A62n51t66o98n12í52n 66Š44t44e76f69k82a 3301902249602

omylem jsem Vám dal plus....pokusná přistání na pevnině na všechny čtyři můžete vidět na YT, tohle byl reálný návrat stupně, s pokusným reálným bržděním. Oni postupují krok za krokem a velmi efektivně, postupně skládají a přikládají jednu technologii za druhou.

2.5.2014 15:18

V23á65c12l27a52v 67Č56e56r40m59á48k 4153960597784

Trochu čáru přes rozpočet jim udělalo i počasí, způsobilo problémy lodím a letadlům které to měly sledovat.

Bohy z nich nikdo nedělá, ale podle mne jsou mometálně rozjetí nejlépe. Osobně ještě čekám, co předvedou Reaction Engines se Skylonem, ale tam je to ještě asi na dolouho trať.

4.5.2014 13:32

V63á94c65l37a46v 93Č60e43r25m57á36k 4183310337224

... dlouhou ...

4.5.2014 13:32

I29v74o 55J45a47n32á47č57e45k 8973983521542

Pane Motyčka vycházíte z článku, který nepíše pravdu a navíc pak sám máte velice mylné představy o SpaceX, takže celý váš příspěvek vyzněl dost hloupě.

1.5.2014 18:22

J21i16ř95í 38K79o20c13u66r95e58k 6335884295148

Jo v oceánu čekají stovky lidí s voděodolným mobilem, aby přistání natočili a pak doplavali pár set metrů ke břehu. Ti majetnější nepotřebují nutně voděodolný mobil, protože tam dopádlovali na kánoi. A pak tam taky by mastňáci s motorovým člunem.

Boha jeho, oceán není štěchovická přehrada!

2.5.2014 11:11
Foto

M93i41r47o35s17l47a28v 39S50t23e41i40n56e17r 1915475948183

Zatím se z důvodů nižších nákladů používaly ruské rakety z Bajkonuru. Potom, co Putin opět spustil studenou válku, je to už z politických důvodů neúnosné.

Nepochybně proto roste tlak na vývoj v USA- také z vojenského hlediska je zahuštění sítě satelitů důležitý úkol. Příští válka bude s Ruskem a odehraje se především ve vesmíru. Zatím není jasné, zda se k válečným štváčům přidá třeba Čína nebo Severní Korea. Persie má zájem spíše o arabský svět, s Rusy bude sotva mít společné zájmy- jedině snad zničení USA a Izraele.

1.5.2014 11:53

P87e13t50r 40M78a51r22š18o62u78n 5965228576136

jojo tak ať koukaj z politických důvodů vrátit i ruské motory ;-D;-D;-D

1.5.2014 11:59

J42a87n 42V14á66c14l29a14v68í76k 3982386951719

Pokud Rusove nebudou potrebovat dolary, tak at je prestanou americkym firmam prodavat.

1.5.2014 12:07

P35e48t50r 41M50a34r95š80o97u53n 5115688836936

pán mluvil o politických důvodech, proto se musím smát... (protože to motory potřebuje jak rusko kvůli zisku, tak usa, kvuli letům...)

1.5.2014 12:10

J38a65n 60V53á11c82l37a24v28í58k 3432376141679

ULA ma zasobu motoru pro Atlas V na 2,5 roku a na Delta 4 s americkymi motory by to nemelo vliv.

V pripade Ruska nejde jen o samotne prijmy za prodej motoru ale i o udrzovani vyrobnich kapacit.

1.5.2014 12:46

P97e81t62r 79M22o25t45y37č39k55a 2802168780469

Nerozumím, proč i sem musíte plést tu svou hloupou, černobílou, politickou propagandu, která je navíc úplně zcestná a nesmyslná. Reálný svět totiž funguje úplně jinak, než jste si vy přečetl v novinách.

1.5.2014 12:06

J17a43n 59V65á45c45l19a39v21í47k 3832946881969

Na druhou stranu americke urady uz nejakou dobu neudeluji vyvozni licence na satelitni techniku pro starty v Rusku, Kazachstanu a nejspis i na ruskymi firmami vlastnene namorni platforme Ocean Odyssey, coz muze znamenat obrovsky problem pro satelitni operatory a Rusko.

1.5.2014 12:17

O34n31d82ř17e95j 91Š22i10m70e47k 5873702777918

Vývoj nových nosičů nezačal letos po Krymu, ale je to otázkou několika let, kdy se rozhodlo, že raketoplány jdou do hrobu a je potřeba zlevnit.

1.5.2014 12:19

J37o30s96e30f 75V57a76l20a 9240823703673

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji proto, ze po Saturnu V z ruky konstruktera v. Brauna USA nemely zajem stavet dalsi megalomanske nosne rakety, zatimco Rusove meli nosice jako Energia zabudovane ve vojenskem programu a taky odsud financovane. Dokonce udajne USA nakupovaly pro vlastni potrebu raketove motory od Rusu ve velkem (nosice Atlas ?). Coz je docela legracni, protoze kdyby USA nepostavily v. Brauna az do r. 1960 na vedlejsi kolej, tak mohly mit vsechno-vyvoj ruskych motoru zalozili prakticky jenom nemecti zajatci ( technici z Nordhausenu a okoli, KZ Dora), cili blizci von Braunovi spolupracovnici. Jinak konkurenceschopny, ale poruchovy nosic ma ESA (Ariane) a co se tyce satelitu, tak treba evropsky navigacni system Galileo se ma letos uz konecne spustit

1.5.2014 12:21

J32a88n 51V51á41c37l30a56v39í15k 3342966981819

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji, protoze diky obrovske frekvenci letu dokazou Rusove stlacit cenu dostatecne nizko.

Ariane V ma 59 uspesnych startu v rade a je to jeden z nejspolehlivejsich nosicu na svete.

1.5.2014 13:01

J54o94s43e88f 28V56a74l40a 9470823263853

P.S. "pristi valka" nebude mezi Ruskem a USA - nemaji o co valcit. To ze Rusove bez vnejsiho nepritele nemuzou zit, je je fakt, ale take fakt smesne. S Nemci jako s uhlavnimi neprateli se dneska kamaradi Rusko vic nez s USA jako s byvalym uhlavnim spojencem. Zakladni mista konfliktu jsou v nejblizsich 10-20 letech cinsko-ruska hranice na Sibiri ( pristup Ciny k mineralnimu bohatstvi Sibire, japonske more (Severni Korea a Cina proti Japonsku) eventuelne cinske more smerem na Indonesii a potom stredozemni more (konflikt s. Afrika proti jizni Evrope ) - tlak chudych africkych statu podporovanych staty arabskeho blizkeho vychodu. USA nemaji v zadnem konfliktu ani nejmensi zajem.......

1.5.2014 12:48

P74e23t48r 56M20a67r33š35o33u88n 5205298946566

...mají, zájem prodat vojenskou techniku ;-D

1.5.2014 14:07

J34o88s41e59f 86V39a55l75a 9470823383633

to ovsem nema s nejakou polarizaci nic spolecneho - prodat se da priteli i nepriteli, jenomze vetsina tech vyse jmenovanych statu je na americke "cerne" listine

1.5.2014 14:40

P61e26t17r 73M78a83r66š62o76u27n 5695888296706

s tím souhlasím, proto samozřejmě budou mít o případný konflikt zájem, ale jejím jedno kde se odehraje ;-) A když půjde o to prodat, nedělám si iluze, že se to nějak k těm na listině dostane vždycky ;-)

1.5.2014 22:34

I96v74o 33U67r54b48á80n20e23k 2856597117

Putin spustil studenou válku...??? Ale no tak...

1.5.2014 21:36

J22i12ř46í 58K41o56c45u29r52e69k 6325954955858

Kauzalita a čas jsou pro demagogy naprosto zbytečnými pojmy, například: Cortéz byl občanem USA, proto je potřeba dnešním amíkům vyčítat jeho činy.

2.5.2014 11:18

J30o98z41e58f 57K72o97s73t16e76l84a39n12s96k42ý 8795162929866

Pán Steiner, vy máte Slovník ako  v komunistických 50. rokov (studená voja, váleční štváči, zničenie USA). Zdá sa, že čo sa raz človek naučí, už nezabúda...:-(

Amíci používajú ruské rakety z jednoduchého dôvodu - po 2 haváriách sa raketoplány poroučeli do múzea a inú náhradu za ne nemajú. Ukazuje sa, že tie staré ruské "vykopávky" sú stále použiteľné.

2.5.2014 6:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.