Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlevní vesmírné lety na desetinu? Zkoušky nové technologie se daří

Americká firma SpaceX chce desetinásobně zlevnit létání do vesmíru Její stroj by měl po vynesení nákladu sestoupit do atmosféry a přistát zpět na zemi na speciální podvozek. V dubnu provedla firma jednu z klíčových zkoušek měkkého přistání a na květen chystá další.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D85a70n 79R88u43b13í33n 4113183319

Privátní firmy by měli expendovat do Vesmíru. Mají na to daleko větší zdroje než tuneláři ze státních institucí R^

0/−1
2.5.2014 13:35

J62a39n 97V96á80c25l93a41v89í51k 3362406901819

Kez by, jenze krom specifickych trhu tam nahore neni moc co delat, takze firmy jako SpaceX do znacne miry zebraji o verejne penize u statnich instituci...

+1/0
3.5.2014 9:24

P22e95t56r 74Z51a97s77k92o16č36i22l 2735212838669

Máte tam "Loď Grasshoper", bože, samozřejmě to má být "Grasshopper", tedy kobylka (luční).

+2/0
2.5.2014 8:02

D10a74v17i34d 18S37a62l40c55e89r 8496160863621

Tak jdu na borůvky ať můžu letět taky :)

+1/0
2.5.2014 7:03

I77v69o 54J80a38n62á13č22e51k 8873223731872

Je škoda, že ten článek obsahuje spoustu nepřesností a chyb až nepravd.

+1/0
1.5.2014 18:20

M87a98t28o86u18š 66L29á25z39ň51o73v89s16k14ý70, 47T46e87c67h32n12e66t29.35c20z

Tak si je nenechá ještě pro sebe! Za kritiku autora vám určitě bran nehrozí,neni se čeho bát...

+3/0
1.5.2014 19:58

M43a24t21o28u45š 54L31á95z85ň74o28v80s12k60ý16, 67T75e69c12h35n64e98t21.39c31z

... tak si je nenechávejte pro sebe... (autokorekce se musí hlídat)

+1/0
1.5.2014 20:38

I44v82o 50J36a51n98á41č95e83k 8503463931152

Není zde dostatek místa.

1. Pokud první stupeň stojí asi 60-70% ceny, tak je jasné, že nejde lety zlevnit desetinásobně. Ano, SpaceX to možná píše, ale když se nad tím zamyslíte, tak to zatím není reálné. To samé platí pro větu "cena by mohla klesnout až o řád".

2. Zvážil bych použití slova podvozek, myslím si, že se sem skutečně nehodí.

3. Vidím, že miliardy korun již byly opraveny.

4. Ten cíl 10% dnešní ceny platí pro případ, že vyřeší i návrat druhého stupně, ale o tom v článku není ani slovo a čtenář pak logicky nechápe jak by to mohli takhle slevnit.

5. Snížení nosntosti storje o 30%? Zajímalo by mě, kde jste to našel, já nikde takovou informaci nezaznamenal. Ty nohy jsou lehké a v celkové hmotnosti skoro nahrají roli a přesně takové prohlášení vydala samotná NASA, která souhlasila s jejich instalací při startu Dragonu. 6. Změnil bych text u předchozího testu, nejdříve došlo palivo, ale v další větě je napsáno, že nedošlo, ale bylo odstředivou silou vytlačeno na boky nádrží. 7. Dále píšete o počasí a vyzvednutí prvního stupně. Z článku to vypadá, že byl vyzvednut a záznam z něj stažen, ale to je nesmysl. Stupeň se díky počasí rozlomil a potopil, záznam je z letadla, které přebíralo telemetrii a data byla ve velmi španté kvalitě. Takže asi takhle, podle mého názoru je to fakt na celkovou opravu, zvažete to, prosím. Děkuji.

+2/0
2.5.2014 10:35

I95v36o 61J71a69n59á49č51e59k 8233483501102

Nějak vám zlobí odstavce...

0/−1
2.5.2014 10:36

M15a23t66o44u72š 22L85á62z46ň42o91v73s51k90ý76, 54T60e61c74h70n91e29t64.40c59z

Díky za poznámky. Budu se držet Vašeho číslování:

1. O poklesu cen mám na řádově miliony můžeme mít svoje pochybnosti, ale v článku je výslovně napsáno, že jde o odhad SpaceX. V jejímž zájmu je samozřejmě možné úspory nadsadit, na druhou stranu se s nimi těžko můžu přít, když SpaceX ví o téhle problematice podstatně více než já. Navíc firma zatím poměrně úspěšně plní sliby, které dříve dávala, a které (i mně) přišly leckdy nereálné...

2. Výraz podvozek mi přišel srozumitelný, protože přibližuje funkci zařízení, přitom jeho přesná podoba je v článku vysvětlená.

3. To byla samozřejmě chyba.

4. Máte pravdu, to je matoucí. Z textu to vypadá, že cena závisí jen od zvládnutí návratu I. stupně, ale těch opatření má být více. Změním to v textu.

5. Údaj o snížení hmotnosti je od SpaceX. Musk to řekl několikrát např.: http://www.popularmechanics.com/science/space/rockets/musk-spacex-now-has-all-the-pieces-for-reusable-rockets-15985616 6. To mi přijde v pořádku. Palivo bylo na palubě, ale samotným motorům došlo. 7. Máte pravdu, to je v článku špatně. Nepřijde mi to na celkovou opravdu, v podstatě jde o dvě věci, které je nutné opravit, což pod článek samozřejmě napíšu. Ještě jednou děkuji za postřehy a upozornění.

+1/−1
2.5.2014 17:05

A18l32e71x95a49n53d47r 95K51o53s56t54k13a 5439576249246

Viděl bych to tak, že hláška o možnosti vynechat nákladné a zdlouhavé opravy je víceméně propaganda. Nepochybně by i v případě dokonale hladkého přistání byla nutná zevrubná kontrola, odzkoušení atd. Ale pravda, patrně s delší praxí by to šlo zkrátit na něco jako je předletová prohlídka letadla.

+3/0
1.5.2014 18:03

A76n67t75o68n68í75n 81Š25t18e83f40k14a 3881792699112

myslím, že kvalitativně je to uplně jinde, když první stupeň přistane na všechny čtyři

0/−1
2.5.2014 15:08

M51a50r15t52i17n 81V62o30k58o43u89n 9848403283776

pri prvnich par pristanich urcite ano, ale pokud se pri opakovanych zkouskach ukaze, ze to je vicemene zbytecne, tak by slo velmi zrychlit a zlevnit. Dobre je srovnani s dopravnimi letadly, ktere Elon Musk rad pouziva: sice se po kazdem pristani kontroluji, ale nemusi se postavit cele znovu :)

+1/0
13.5.2014 17:08

M66a30r15t88i68n 42R62a41k63o94u36š 5793777658798

Vesmírná turistika i s pobytem nestojí miliardy korun. V technetu by se lhát nemělo. Jinak dobrý článek.

1. Dennis Tito (60), USA, 2001, 9 dní, 20 mil. USD

2. Mark Shuttleworth (28), JAR, 2002, 11 dní, 20 mil. USD

3. Gregory Olsen (59), USA, 2005, 11 dní, 20 mil. USD

4. Anousheh Ansariová (40), USA/Írán, 2006, 12 dní, 20 mil. USD

5. Charles Simonyi (58), USA/Maď., 2007, 15 dní, 25 mil. USD a 2009 14 dní 35 mil. USD 6. Richard Garriott (47), USA/Brit., 2008, 12 dní, 35 mil. USD 7. Guy Laliberté (50), Kanada, 2009, 12 dní, 35 mil. USD

+2/0
1.5.2014 14:59

M43a69t25o50u23š 63L87á23z71ň36o61v32s60k86ý22, 60T66e74c93h55n72e70t11.12c79z

Mate pravdu,opravdu je tam v cenách při turisty chyba o rad! Děkuji za upozorněni, opravím to.

+3/0
1.5.2014 19:57

P45e60t46r 20M54o50t97y34č31k62a 2222298600849

Tak to je fajn. Přistání bylo úspěšné, ale na místě nebyl nikdo, kdo by to dokázal natočit alespoň na mobil. Přistání bylo natolik úspěšné, že palubní počítač pak fungoval jen osm sekund. A bylo to vše tak úspěšné, že následné záznamy byly natolik poškozené, že na nich není poznat, zda jde o záběry přistání, nebo pohled do mixeru. Netušil jsem, že se dnes podobné záznamy dělají stále na film, protože kdyby to byl elektronický záznam, dovolím si tvrdit, že ten by dnes i na trhu běžně dostupné technologie dokázaly ochránit před poškozením i několik hodin v přímém ohni.

Chápu, že ta firma potřebuje investory a myslím, že tím je také dána snaha všechno malovat z zářivých barvách. Nicméně, pokud ani nedokáží zaznamenat podobný experiment, nevsadil bych na ně ani cent.

+4/−4
1.5.2014 11:58

O18n51d78ř91e35j 79Š29i89m15e12k 5723752927648

Prosím Vám, než něco napíšete, tak si o tom něco nastudujte. Než je začnete shazovat, tak si zjistěte, jak na tom skutečně jsou. To, že není jeden záznam z plánovaného pádu do moře, ještě neznamená, že nejsou jiné, z jiných testů a k tomu v HD! Na youtube tam toho je celkem dost. Jinak firma SpaceX je v tuto chvíli jediná, která něco vyvíjí(Číňané, Indové a Rusové nevyvíjí, pouze recyklují) a má skutečné nové technologie. Také "přetáhla" většinu vývojářů z NASA.

+3/−2
1.5.2014 12:17

J14a22n 67V74á69c76l51a61v85í42k 3362746241229

Vyviji, recykluji ... docela silna slova :-)

+2/0
1.5.2014 12:32

O15n45d23ř36e45j 21Š80i35m22e85k 5913602107538

Indové a Číňani nakupují od Rusů recyklovaný Sojuz(jak loď, tak i nosnou raketu) a ten se dá označit jako z "pravěku". Kromě modernizace řídících jednotek se jedná o design z 60tých let. Do dnešního dne došlo k minimálním úpravám na čemkoliv. Ano, jedná se o lety tak ověřenou technologii, že se může říct, že to je to nejbezpečnější, co do vesmíru létá, ale od té doby Rusové nevyvinuly nic převratného(Buran opravdu nepočítám).

+2/0
1.5.2014 17:38

J35a66n 90V64á45c95l61a55v69í56k 3242476261429

Indove a Cinani nakupuji Soyuzy? A ja mel pocit, ze Cinane pouzivaji motory na UDMH, ktere z ruskych raket pouziva Proton, a Indove krom motoru na UDMH hodne pouzivaji jeste stupne na pevna paliva, takze treba GSLV III, se kterym se pocita pro lety s posadkou, vypada spis jako Ariane 5.

+1/0
1.5.2014 19:43

P80e12t49r 72M93a85r63š39o86u60n 5695568506776

přesně tak, jedná se jen o motory, které jsou mimochodem několikrát zdokonalené, takže o tom, že by neprobíhal vývoj jak tvrdí, si uděláme představu sami.

+1/0
1.5.2014 22:29

K76l56e93m44e63n65t 69W34a41l81l 8497577307508

no ale roura je to pořád stejná, ten design od 60 let rusové nezměnili  :-)

0/−1
2.5.2014 0:15

J98a27k73u89b 50M34a20t74o68u58š 3785972142613

Je celkem těžké zaznamenat přistání, když muže přistát kdekoliv na ploše o rozměru stovek kilometrů čtverečních.

To přístroje fungovali 8 vteřin po přistání jasně značí že modul přistál natolik šetrně že fungovali a že je zřejmě opomenuli dostatečně zabezpečit proti mořské vodě.

+4/0
1.5.2014 12:24

P71e14t11r 16M18a10r84š22o15u46n 5695698486466

jo, to je jen detail, plánované přistání na vodu a nezabezpečíme to proti vodě. jo to je jen prkotina. až to příště poletí, copak tam zase JEN zapomeneme udělat?.... ;-)

+1/0
1.5.2014 14:04

J47a82k13u68b 53M81a88t38o39u28š 3575332132863

Je nepravděpodobné že na to zapomněli. Spíš se izolace poškodila (během přistání či letu.

+1/0
1.5.2014 16:43

V15á69c33l88a95v 20Č55e43r76m86á85k 4263490927184

To video je nejspíš jenom v takové kvalitě, která se z rakety zvládla přenést vzduchem. Zařízení, které to natáčelo, momentákně leží s celým prvním stupněm na dně oceánu. Jestli se jim to povede vyzvednout, tak se třeba dočkáme i lepšího videa.

A pro pana Maršouna s tím zabezpečením proti vodě: ono to má přistávat na suchou zem, mimo jiné právě proto, aby nemuseli řešit odolnost proti mořské vodě. Tohle byl jenom test a nikdo jim asi nedovolí s tím pokusně přistávat do nějaké zajímavé oblasti (třeba zpátky k místu startu).

+2/−1
1.5.2014 16:22

P73e14t38r 28M73a14r98š20o41u60n 5315588126596

ale prosím vás, právě proto na to poukazuji. ano byl to test. a jak píše první příspěvek, má trochu pravdy v tom, že dokud neuvidím neuvěřím. A na záznamu úspěchu by měla logicky společnost zájem, protože jde o prestiž a získání sponzoringu (a to platí jak pro soukromníka, tak pro státní aparát, kdy chcete vlastně dotaci, proto předvádíte, že vám to funguje, že) 

Proto mi můžete vysvětlit k čemu by tam byla kamera, kterou by tam namontovali na monitorování přistání na souši, když veděli, že pokusně budou přistávat na moře? nebo nemít natáčení vyřešeno tak, abych ho mohl použít? (nečekám, že se mi to v moři potopí?);-) Ta kamera je na tom jistě to nejlevnější.

ale já z toho kovbojku nedělám, stejně jako je jasné, že jim záznam prostě nevyšel, tak to nemusí znamenat že přistání nevyšlo. Ale na druhou stranu jak tu pro ně argumentují jiní... já bych z nich nedělal ani bohy technologie...

+2/0
1.5.2014 22:27

A29n26t78o69n66í64n 81Š42t82e63f78k23a 3571852929222

omylem jsem Vám dal plus....pokusná přistání na pevnině na všechny čtyři můžete vidět na YT, tohle byl reálný návrat stupně, s pokusným reálným bržděním. Oni postupují krok za krokem a velmi efektivně, postupně skládají a přikládají jednu technologii za druhou.

0/−1
2.5.2014 15:18

V20á14c11l52a23v 78Č63e25r39m82á76k 4503580837964

Trochu čáru přes rozpočet jim udělalo i počasí, způsobilo problémy lodím a letadlům které to měly sledovat.

Bohy z nich nikdo nedělá, ale podle mne jsou mometálně rozjetí nejlépe. Osobně ještě čekám, co předvedou Reaction Engines se Skylonem, ale tam je to ještě asi na dolouho trať.

0/0
4.5.2014 13:32

V98á24c81l55a38v 82Č65e29r76m38á13k 4473720467414

... dlouhou ...

+1/0
4.5.2014 13:32

I31v44o 41J27a12n44á64č89e49k 8243243361562

Pane Motyčka vycházíte z článku, který nepíše pravdu a navíc pak sám máte velice mylné představy o SpaceX, takže celý váš příspěvek vyzněl dost hloupě.

+1/0
1.5.2014 18:22

J86i10ř65í 13K98o86c37u63r72e88k 6925974375588

Jo v oceánu čekají stovky lidí s voděodolným mobilem, aby přistání natočili a pak doplavali pár set metrů ke břehu. Ti majetnější nepotřebují nutně voděodolný mobil, protože tam dopádlovali na kánoi. A pak tam taky by mastňáci s motorovým člunem.

Boha jeho, oceán není štěchovická přehrada!

0/−1
2.5.2014 11:11
Foto

M72i69r57o58s86l85a35v 45S13t13e27i62n61e67r 6958794203735

Zatím se z důvodů nižších nákladů používaly ruské rakety z Bajkonuru. Potom, co Putin opět spustil studenou válku, je to už z politických důvodů neúnosné.

Nepochybně proto roste tlak na vývoj v USA- také z vojenského hlediska je zahuštění sítě satelitů důležitý úkol. Příští válka bude s Ruskem a odehraje se především ve vesmíru. Zatím není jasné, zda se k válečným štváčům přidá třeba Čína nebo Severní Korea. Persie má zájem spíše o arabský svět, s Rusy bude sotva mít společné zájmy- jedině snad zničení USA a Izraele.

+1/−4
1.5.2014 11:53

P92e25t15r 61M12a56r59š72o79u37n 5315578136636

jojo tak ať koukaj z politických důvodů vrátit i ruské motory ;-D;-D;-D

+1/−2
1.5.2014 11:59

J38a55n 71V90á21c64l51a65v98í37k 3232796761639

Pokud Rusove nebudou potrebovat dolary, tak at je prestanou americkym firmam prodavat.

+3/0
1.5.2014 12:07

P82e34t46r 20M36a35r12š57o48u97n 5765418536356

pán mluvil o politických důvodech, proto se musím smát... (protože to motory potřebuje jak rusko kvůli zisku, tak usa, kvuli letům...)

+2/0
1.5.2014 12:10

J83a78n 84V40á33c88l40a13v64í42k 3512636121119

ULA ma zasobu motoru pro Atlas V na 2,5 roku a na Delta 4 s americkymi motory by to nemelo vliv.

V pripade Ruska nejde jen o samotne prijmy za prodej motoru ale i o udrzovani vyrobnich kapacit.

+1/0
1.5.2014 12:46

P14e49t20r 45M56o31t59y10č60k67a 2732778270279

Nerozumím, proč i sem musíte plést tu svou hloupou, černobílou, politickou propagandu, která je navíc úplně zcestná a nesmyslná. Reálný svět totiž funguje úplně jinak, než jste si vy přečetl v novinách.

+7/0
1.5.2014 12:06

J29a46n 88V63á26c52l87a66v83í87k 3952976771529

Na druhou stranu americke urady uz nejakou dobu neudeluji vyvozni licence na satelitni techniku pro starty v Rusku, Kazachstanu a nejspis i na ruskymi firmami vlastnene namorni platforme Ocean Odyssey, coz muze znamenat obrovsky problem pro satelitni operatory a Rusko.

+2/0
1.5.2014 12:17

O10n56d78ř32e69j 69Š15i84m95e75k 5373132247478

Vývoj nových nosičů nezačal letos po Krymu, ale je to otázkou několika let, kdy se rozhodlo, že raketoplány jdou do hrobu a je potřeba zlevnit.

+4/0
1.5.2014 12:19

J31o63s80e32f 38V72a39l85a 9240333443643

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji proto, ze po Saturnu V z ruky konstruktera v. Brauna USA nemely zajem stavet dalsi megalomanske nosne rakety, zatimco Rusove meli nosice jako Energia zabudovane ve vojenskem programu a taky odsud financovane. Dokonce udajne USA nakupovaly pro vlastni potrebu raketove motory od Rusu ve velkem (nosice Atlas ?). Coz je docela legracni, protoze kdyby USA nepostavily v. Brauna az do r. 1960 na vedlejsi kolej, tak mohly mit vsechno-vyvoj ruskych motoru zalozili prakticky jenom nemecti zajatci ( technici z Nordhausenu a okoli, KZ Dora), cili blizci von Braunovi spolupracovnici. Jinak konkurenceschopny, ale poruchovy nosic ma ESA (Ariane) a co se tyce satelitu, tak treba evropsky navigacni system Galileo se ma letos uz konecne spustit

+2/−3
1.5.2014 12:21

J22a49n 33V66á57c88l47a71v14í62k 3882316771699

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji, protoze diky obrovske frekvenci letu dokazou Rusove stlacit cenu dostatecne nizko.

Ariane V ma 59 uspesnych startu v rade a je to jeden z nejspolehlivejsich nosicu na svete.

+1/0
1.5.2014 13:01

J47o95s75e29f 57V41a55l22a 9390793723573

P.S. "pristi valka" nebude mezi Ruskem a USA - nemaji o co valcit. To ze Rusove bez vnejsiho nepritele nemuzou zit, je je fakt, ale take fakt smesne. S Nemci jako s uhlavnimi neprateli se dneska kamaradi Rusko vic nez s USA jako s byvalym uhlavnim spojencem. Zakladni mista konfliktu jsou v nejblizsich 10-20 letech cinsko-ruska hranice na Sibiri ( pristup Ciny k mineralnimu bohatstvi Sibire, japonske more (Severni Korea a Cina proti Japonsku) eventuelne cinske more smerem na Indonesii a potom stredozemni more (konflikt s. Afrika proti jizni Evrope ) - tlak chudych africkych statu podporovanych staty arabskeho blizkeho vychodu. USA nemaji v zadnem konfliktu ani nejmensi zajem.......

+1/−1
1.5.2014 12:48

P75e24t71r 76M28a16r92š82o54u81n 5505408636866

...mají, zájem prodat vojenskou techniku ;-D

+1/0
1.5.2014 14:07

J79o57s89e41f 25V19a28l75a 9820173183543

to ovsem nema s nejakou polarizaci nic spolecneho - prodat se da priteli i nepriteli, jenomze vetsina tech vyse jmenovanych statu je na americke "cerne" listine

0/−1
1.5.2014 14:40

P84e47t88r 91M90a91r20š44o59u66n 5975558856746

s tím souhlasím, proto samozřejmě budou mít o případný konflikt zájem, ale jejím jedno kde se odehraje ;-) A když půjde o to prodat, nedělám si iluze, že se to nějak k těm na listině dostane vždycky ;-)

0/0
1.5.2014 22:34

I59v10o 51U41r13b92á73n75e89k 2256587527

Putin spustil studenou válku...??? Ale no tak...

+2/0
1.5.2014 21:36

J98i25ř67í 44K97o61c58u51r32e84k 6745984955128

Kauzalita a čas jsou pro demagogy naprosto zbytečnými pojmy, například: Cortéz byl občanem USA, proto je potřeba dnešním amíkům vyčítat jeho činy.

0/−1
2.5.2014 11:18

J51o70z95e87f 46K54o81s57t20e72l88a18n57s18k12ý 8535442959286

Pán Steiner, vy máte Slovník ako  v komunistických 50. rokov (studená voja, váleční štváči, zničenie USA). Zdá sa, že čo sa raz človek naučí, už nezabúda...:-(

Amíci používajú ruské rakety z jednoduchého dôvodu - po 2 haváriách sa raketoplány poroučeli do múzea a inú náhradu za ne nemajú. Ukazuje sa, že tie staré ruské "vykopávky" sú stále použiteľné.

+1/0
2.5.2014 6:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.