Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zlevní vesmírné lety na desetinu? Zkoušky nové technologie se daří

Americká firma SpaceX chce desetinásobně zlevnit létání do vesmíru Její stroj by měl po vynesení nákladu sestoupit do atmosféry a přistát zpět na zemi na speciální podvozek. V dubnu provedla firma jednu z klíčových zkoušek měkkého přistání a na květen chystá další.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D13a52n 11R22u62b67í76n 4223333469

Privátní firmy by měli expendovat do Vesmíru. Mají na to daleko větší zdroje než tuneláři ze státních institucí R^

0/−1
2.5.2014 13:35

J44a28n 58V91á53c14l71a20v90í33k 3672116121819

Kez by, jenze krom specifickych trhu tam nahore neni moc co delat, takze firmy jako SpaceX do znacne miry zebraji o verejne penize u statnich instituci...

+1/0
3.5.2014 9:24

P32e53t14r 48Z75a94s67k59o40č29i85l 2265822348919

Máte tam "Loď Grasshoper", bože, samozřejmě to má být "Grasshopper", tedy kobylka (luční).

+2/0
2.5.2014 8:02

D34a91v28i66d 14S13a32l31c16e82r 8956300563701

Tak jdu na borůvky ať můžu letět taky :)

+1/0
2.5.2014 7:03

I84v29o 11J50a29n88á18č62e37k 8453383771832

Je škoda, že ten článek obsahuje spoustu nepřesností a chyb až nepravd.

+1/0
1.5.2014 18:20

M87a39t16o37u30š 46L27á66z40ň49o43v96s77k10ý31, 97T64e79c74h21n87e54t98.83c75z

Tak si je nenechá ještě pro sebe! Za kritiku autora vám určitě bran nehrozí,neni se čeho bát...

+3/0
1.5.2014 19:58

M63a44t83o70u64š 81L38á35z28ň43o91v98s55k75ý82, 38T14e53c79h66n52e50t88.85c64z

... tak si je nenechávejte pro sebe... (autokorekce se musí hlídat)

+1/0
1.5.2014 20:38

I72v65o 63J66a94n42á39č32e61k 8653123431942

Není zde dostatek místa.

1. Pokud první stupeň stojí asi 60-70% ceny, tak je jasné, že nejde lety zlevnit desetinásobně. Ano, SpaceX to možná píše, ale když se nad tím zamyslíte, tak to zatím není reálné. To samé platí pro větu "cena by mohla klesnout až o řád".

2. Zvážil bych použití slova podvozek, myslím si, že se sem skutečně nehodí.

3. Vidím, že miliardy korun již byly opraveny.

4. Ten cíl 10% dnešní ceny platí pro případ, že vyřeší i návrat druhého stupně, ale o tom v článku není ani slovo a čtenář pak logicky nechápe jak by to mohli takhle slevnit.

5. Snížení nosntosti storje o 30%? Zajímalo by mě, kde jste to našel, já nikde takovou informaci nezaznamenal. Ty nohy jsou lehké a v celkové hmotnosti skoro nahrají roli a přesně takové prohlášení vydala samotná NASA, která souhlasila s jejich instalací při startu Dragonu. 6. Změnil bych text u předchozího testu, nejdříve došlo palivo, ale v další větě je napsáno, že nedošlo, ale bylo odstředivou silou vytlačeno na boky nádrží. 7. Dále píšete o počasí a vyzvednutí prvního stupně. Z článku to vypadá, že byl vyzvednut a záznam z něj stažen, ale to je nesmysl. Stupeň se díky počasí rozlomil a potopil, záznam je z letadla, které přebíralo telemetrii a data byla ve velmi španté kvalitě. Takže asi takhle, podle mého názoru je to fakt na celkovou opravu, zvažete to, prosím. Děkuji.

+2/0
2.5.2014 10:35

I75v66o 15J71a59n65á39č97e19k 8133903821832

Nějak vám zlobí odstavce...

0/−1
2.5.2014 10:36

M10a29t26o33u23š 54L96á16z91ň26o74v68s33k11ý61, 76T93e20c80h93n19e77t22.61c80z

Díky za poznámky. Budu se držet Vašeho číslování:

1. O poklesu cen mám na řádově miliony můžeme mít svoje pochybnosti, ale v článku je výslovně napsáno, že jde o odhad SpaceX. V jejímž zájmu je samozřejmě možné úspory nadsadit, na druhou stranu se s nimi těžko můžu přít, když SpaceX ví o téhle problematice podstatně více než já. Navíc firma zatím poměrně úspěšně plní sliby, které dříve dávala, a které (i mně) přišly leckdy nereálné...

2. Výraz podvozek mi přišel srozumitelný, protože přibližuje funkci zařízení, přitom jeho přesná podoba je v článku vysvětlená.

3. To byla samozřejmě chyba.

4. Máte pravdu, to je matoucí. Z textu to vypadá, že cena závisí jen od zvládnutí návratu I. stupně, ale těch opatření má být více. Změním to v textu.

5. Údaj o snížení hmotnosti je od SpaceX. Musk to řekl několikrát např.: http://www.popularmechanics.com/science/space/rockets/musk-spacex-now-has-all-the-pieces-for-reusable-rockets-15985616 6. To mi přijde v pořádku. Palivo bylo na palubě, ale samotným motorům došlo. 7. Máte pravdu, to je v článku špatně. Nepřijde mi to na celkovou opravdu, v podstatě jde o dvě věci, které je nutné opravit, což pod článek samozřejmě napíšu. Ještě jednou děkuji za postřehy a upozornění.

+1/−1
2.5.2014 17:05

A25l92e20x88a73n32d16r 64K51o33s31t50k48a 5389646129846

Viděl bych to tak, že hláška o možnosti vynechat nákladné a zdlouhavé opravy je víceméně propaganda. Nepochybně by i v případě dokonale hladkého přistání byla nutná zevrubná kontrola, odzkoušení atd. Ale pravda, patrně s delší praxí by to šlo zkrátit na něco jako je předletová prohlídka letadla.

+3/0
1.5.2014 18:03

A21n68t51o71n65í67n 33Š56t30e92f71k30a 3771632679782

myslím, že kvalitativně je to uplně jinde, když první stupeň přistane na všechny čtyři

0/−1
2.5.2014 15:08

M45a47r67t60i93n 47V19o13k49o85u28n 9348953493556

pri prvnich par pristanich urcite ano, ale pokud se pri opakovanych zkouskach ukaze, ze to je vicemene zbytecne, tak by slo velmi zrychlit a zlevnit. Dobre je srovnani s dopravnimi letadly, ktere Elon Musk rad pouziva: sice se po kazdem pristani kontroluji, ale nemusi se postavit cele znovu :)

+1/0
13.5.2014 17:08

M85a37r26t24i95n 36R58a59k34o85u41š 5523397448438

Vesmírná turistika i s pobytem nestojí miliardy korun. V technetu by se lhát nemělo. Jinak dobrý článek.

1. Dennis Tito (60), USA, 2001, 9 dní, 20 mil. USD

2. Mark Shuttleworth (28), JAR, 2002, 11 dní, 20 mil. USD

3. Gregory Olsen (59), USA, 2005, 11 dní, 20 mil. USD

4. Anousheh Ansariová (40), USA/Írán, 2006, 12 dní, 20 mil. USD

5. Charles Simonyi (58), USA/Maď., 2007, 15 dní, 25 mil. USD a 2009 14 dní 35 mil. USD 6. Richard Garriott (47), USA/Brit., 2008, 12 dní, 35 mil. USD 7. Guy Laliberté (50), Kanada, 2009, 12 dní, 35 mil. USD

+2/0
1.5.2014 14:59

M73a68t63o71u13š 90L95á51z90ň73o58v47s31k79ý49, 98T60e80c46h84n92e60t49.71c52z

Mate pravdu,opravdu je tam v cenách při turisty chyba o rad! Děkuji za upozorněni, opravím to.

+3/0
1.5.2014 19:57

P86e86t42r 74M62o93t78y67č15k21a 2592708340459

Tak to je fajn. Přistání bylo úspěšné, ale na místě nebyl nikdo, kdo by to dokázal natočit alespoň na mobil. Přistání bylo natolik úspěšné, že palubní počítač pak fungoval jen osm sekund. A bylo to vše tak úspěšné, že následné záznamy byly natolik poškozené, že na nich není poznat, zda jde o záběry přistání, nebo pohled do mixeru. Netušil jsem, že se dnes podobné záznamy dělají stále na film, protože kdyby to byl elektronický záznam, dovolím si tvrdit, že ten by dnes i na trhu běžně dostupné technologie dokázaly ochránit před poškozením i několik hodin v přímém ohni.

Chápu, že ta firma potřebuje investory a myslím, že tím je také dána snaha všechno malovat z zářivých barvách. Nicméně, pokud ani nedokáží zaznamenat podobný experiment, nevsadil bych na ně ani cent.

+4/−4
1.5.2014 11:58

O64n88d85ř35e49j 46Š87i36m79e84k 5863792717918

Prosím Vám, než něco napíšete, tak si o tom něco nastudujte. Než je začnete shazovat, tak si zjistěte, jak na tom skutečně jsou. To, že není jeden záznam z plánovaného pádu do moře, ještě neznamená, že nejsou jiné, z jiných testů a k tomu v HD! Na youtube tam toho je celkem dost. Jinak firma SpaceX je v tuto chvíli jediná, která něco vyvíjí(Číňané, Indové a Rusové nevyvíjí, pouze recyklují) a má skutečné nové technologie. Také "přetáhla" většinu vývojářů z NASA.

+3/−2
1.5.2014 12:17

J58a50n 22V29á91c28l25a13v62í75k 3372796781789

Vyviji, recykluji ... docela silna slova :-)

+2/0
1.5.2014 12:32

O25n67d89ř38e36j 44Š81i95m16e35k 5983342637608

Indové a Číňani nakupují od Rusů recyklovaný Sojuz(jak loď, tak i nosnou raketu) a ten se dá označit jako z "pravěku". Kromě modernizace řídících jednotek se jedná o design z 60tých let. Do dnešního dne došlo k minimálním úpravám na čemkoliv. Ano, jedná se o lety tak ověřenou technologii, že se může říct, že to je to nejbezpečnější, co do vesmíru létá, ale od té doby Rusové nevyvinuly nic převratného(Buran opravdu nepočítám).

+2/0
1.5.2014 17:38

J17a57n 87V81á32c86l19a64v98í39k 3772156301609

Indove a Cinani nakupuji Soyuzy? A ja mel pocit, ze Cinane pouzivaji motory na UDMH, ktere z ruskych raket pouziva Proton, a Indove krom motoru na UDMH hodne pouzivaji jeste stupne na pevna paliva, takze treba GSLV III, se kterym se pocita pro lety s posadkou, vypada spis jako Ariane 5.

+1/0
1.5.2014 19:43

P35e19t97r 69M66a19r20š21o94u57n 5535368196626

přesně tak, jedná se jen o motory, které jsou mimochodem několikrát zdokonalené, takže o tom, že by neprobíhal vývoj jak tvrdí, si uděláme představu sami.

+1/0
1.5.2014 22:29

K43l86e29m67e64n64t 94W15a87l54l 8577917697608

no ale roura je to pořád stejná, ten design od 60 let rusové nezměnili  :-)

0/−1
2.5.2014 0:15

J67a59k59u30b 24M31a69t96o36u39š 3665542492943

Je celkem těžké zaznamenat přistání, když muže přistát kdekoliv na ploše o rozměru stovek kilometrů čtverečních.

To přístroje fungovali 8 vteřin po přistání jasně značí že modul přistál natolik šetrně že fungovali a že je zřejmě opomenuli dostatečně zabezpečit proti mořské vodě.

+4/0
1.5.2014 12:24

P62e39t38r 94M76a55r31š22o20u20n 5505648656306

jo, to je jen detail, plánované přistání na vodu a nezabezpečíme to proti vodě. jo to je jen prkotina. až to příště poletí, copak tam zase JEN zapomeneme udělat?.... ;-)

+1/0
1.5.2014 14:04

J31a52k22u74b 48M59a53t44o97u32š 3225872912463

Je nepravděpodobné že na to zapomněli. Spíš se izolace poškodila (během přistání či letu.

+1/0
1.5.2014 16:43

V59á88c10l19a24v 98Č52e57r25m61á24k 4233390557484

To video je nejspíš jenom v takové kvalitě, která se z rakety zvládla přenést vzduchem. Zařízení, které to natáčelo, momentákně leží s celým prvním stupněm na dně oceánu. Jestli se jim to povede vyzvednout, tak se třeba dočkáme i lepšího videa.

A pro pana Maršouna s tím zabezpečením proti vodě: ono to má přistávat na suchou zem, mimo jiné právě proto, aby nemuseli řešit odolnost proti mořské vodě. Tohle byl jenom test a nikdo jim asi nedovolí s tím pokusně přistávat do nějaké zajímavé oblasti (třeba zpátky k místu startu).

+2/−1
1.5.2014 16:22

P48e79t58r 65M49a74r82š27o90u15n 5895518276416

ale prosím vás, právě proto na to poukazuji. ano byl to test. a jak píše první příspěvek, má trochu pravdy v tom, že dokud neuvidím neuvěřím. A na záznamu úspěchu by měla logicky společnost zájem, protože jde o prestiž a získání sponzoringu (a to platí jak pro soukromníka, tak pro státní aparát, kdy chcete vlastně dotaci, proto předvádíte, že vám to funguje, že) 

Proto mi můžete vysvětlit k čemu by tam byla kamera, kterou by tam namontovali na monitorování přistání na souši, když veděli, že pokusně budou přistávat na moře? nebo nemít natáčení vyřešeno tak, abych ho mohl použít? (nečekám, že se mi to v moři potopí?);-) Ta kamera je na tom jistě to nejlevnější.

ale já z toho kovbojku nedělám, stejně jako je jasné, že jim záznam prostě nevyšel, tak to nemusí znamenat že přistání nevyšlo. Ale na druhou stranu jak tu pro ně argumentují jiní... já bych z nich nedělal ani bohy technologie...

+2/0
1.5.2014 22:27

A15n82t88o62n83í62n 30Š19t40e50f65k76a 3721362599592

omylem jsem Vám dal plus....pokusná přistání na pevnině na všechny čtyři můžete vidět na YT, tohle byl reálný návrat stupně, s pokusným reálným bržděním. Oni postupují krok za krokem a velmi efektivně, postupně skládají a přikládají jednu technologii za druhou.

0/−1
2.5.2014 15:18

V34á29c97l94a58v 52Č62e32r52m70á75k 4713180137344

Trochu čáru přes rozpočet jim udělalo i počasí, způsobilo problémy lodím a letadlům které to měly sledovat.

Bohy z nich nikdo nedělá, ale podle mne jsou mometálně rozjetí nejlépe. Osobně ještě čekám, co předvedou Reaction Engines se Skylonem, ale tam je to ještě asi na dolouho trať.

0/0
4.5.2014 13:32

V57á34c26l20a78v 35Č60e54r91m28á38k 4493180987714

... dlouhou ...

+1/0
4.5.2014 13:32

I12v56o 67J41a80n69á53č31e82k 8623303651202

Pane Motyčka vycházíte z článku, který nepíše pravdu a navíc pak sám máte velice mylné představy o SpaceX, takže celý váš příspěvek vyzněl dost hloupě.

+1/0
1.5.2014 18:22

J23i85ř58í 11K36o25c18u51r56e26k 6805344735748

Jo v oceánu čekají stovky lidí s voděodolným mobilem, aby přistání natočili a pak doplavali pár set metrů ke břehu. Ti majetnější nepotřebují nutně voděodolný mobil, protože tam dopádlovali na kánoi. A pak tam taky by mastňáci s motorovým člunem.

Boha jeho, oceán není štěchovická přehrada!

0/−1
2.5.2014 11:11
Foto

M15i76r29o12s53l32a80v 68S29t14e76i32n64e13r 1135425568573

Zatím se z důvodů nižších nákladů používaly ruské rakety z Bajkonuru. Potom, co Putin opět spustil studenou válku, je to už z politických důvodů neúnosné.

Nepochybně proto roste tlak na vývoj v USA- také z vojenského hlediska je zahuštění sítě satelitů důležitý úkol. Příští válka bude s Ruskem a odehraje se především ve vesmíru. Zatím není jasné, zda se k válečným štváčům přidá třeba Čína nebo Severní Korea. Persie má zájem spíše o arabský svět, s Rusy bude sotva mít společné zájmy- jedině snad zničení USA a Izraele.

+1/−4
1.5.2014 11:53

P68e50t41r 15M69a37r23š92o90u29n 5545398856166

jojo tak ať koukaj z politických důvodů vrátit i ruské motory ;-D;-D;-D

+1/−2
1.5.2014 11:59

J16a94n 47V54á62c60l75a42v39í54k 3662536331139

Pokud Rusove nebudou potrebovat dolary, tak at je prestanou americkym firmam prodavat.

+3/0
1.5.2014 12:07

P60e14t48r 23M69a32r64š33o43u98n 5175908886606

pán mluvil o politických důvodech, proto se musím smát... (protože to motory potřebuje jak rusko kvůli zisku, tak usa, kvuli letům...)

+2/0
1.5.2014 12:10

J41a60n 24V89á27c69l25a69v64í58k 3792956811359

ULA ma zasobu motoru pro Atlas V na 2,5 roku a na Delta 4 s americkymi motory by to nemelo vliv.

V pripade Ruska nejde jen o samotne prijmy za prodej motoru ale i o udrzovani vyrobnich kapacit.

+1/0
1.5.2014 12:46

P21e86t48r 25M14o19t41y85č80k40a 2682638510829

Nerozumím, proč i sem musíte plést tu svou hloupou, černobílou, politickou propagandu, která je navíc úplně zcestná a nesmyslná. Reálný svět totiž funguje úplně jinak, než jste si vy přečetl v novinách.

+7/0
1.5.2014 12:06

J60a48n 46V71á70c24l11a77v40í76k 3352626871909

Na druhou stranu americke urady uz nejakou dobu neudeluji vyvozni licence na satelitni techniku pro starty v Rusku, Kazachstanu a nejspis i na ruskymi firmami vlastnene namorni platforme Ocean Odyssey, coz muze znamenat obrovsky problem pro satelitni operatory a Rusko.

+2/0
1.5.2014 12:17

O48n89d43ř73e49j 38Š22i56m60e90k 5863792297558

Vývoj nových nosičů nezačal letos po Krymu, ale je to otázkou několika let, kdy se rozhodlo, že raketoplány jdou do hrobu a je potřeba zlevnit.

+4/0
1.5.2014 12:19

J79o82s30e63f 28V41a18l26a 9210173343673

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji proto, ze po Saturnu V z ruky konstruktera v. Brauna USA nemely zajem stavet dalsi megalomanske nosne rakety, zatimco Rusove meli nosice jako Energia zabudovane ve vojenskem programu a taky odsud financovane. Dokonce udajne USA nakupovaly pro vlastni potrebu raketove motory od Rusu ve velkem (nosice Atlas ?). Coz je docela legracni, protoze kdyby USA nepostavily v. Brauna az do r. 1960 na vedlejsi kolej, tak mohly mit vsechno-vyvoj ruskych motoru zalozili prakticky jenom nemecti zajatci ( technici z Nordhausenu a okoli, KZ Dora), cili blizci von Braunovi spolupracovnici. Jinak konkurenceschopny, ale poruchovy nosic ma ESA (Ariane) a co se tyce satelitu, tak treba evropsky navigacni system Galileo se ma letos uz konecne spustit

+2/−3
1.5.2014 12:21

J34a42n 56V70á89c50l31a49v46í89k 3952946231239

Rakety z Bajkonuru se pouzivaji, protoze diky obrovske frekvenci letu dokazou Rusove stlacit cenu dostatecne nizko.

Ariane V ma 59 uspesnych startu v rade a je to jeden z nejspolehlivejsich nosicu na svete.

+1/0
1.5.2014 13:01

J70o14s86e54f 84V90a94l54a 9970563553713

P.S. "pristi valka" nebude mezi Ruskem a USA - nemaji o co valcit. To ze Rusove bez vnejsiho nepritele nemuzou zit, je je fakt, ale take fakt smesne. S Nemci jako s uhlavnimi neprateli se dneska kamaradi Rusko vic nez s USA jako s byvalym uhlavnim spojencem. Zakladni mista konfliktu jsou v nejblizsich 10-20 letech cinsko-ruska hranice na Sibiri ( pristup Ciny k mineralnimu bohatstvi Sibire, japonske more (Severni Korea a Cina proti Japonsku) eventuelne cinske more smerem na Indonesii a potom stredozemni more (konflikt s. Afrika proti jizni Evrope ) - tlak chudych africkych statu podporovanych staty arabskeho blizkeho vychodu. USA nemaji v zadnem konfliktu ani nejmensi zajem.......

+1/−1
1.5.2014 12:48

P44e55t82r 32M77a35r49š81o13u78n 5105888116456

...mají, zájem prodat vojenskou techniku ;-D

+1/0
1.5.2014 14:07

J58o78s18e88f 85V35a49l15a 9700133383653

to ovsem nema s nejakou polarizaci nic spolecneho - prodat se da priteli i nepriteli, jenomze vetsina tech vyse jmenovanych statu je na americke "cerne" listine

0/−1
1.5.2014 14:40

P32e42t72r 79M43a98r25š28o16u74n 5665248226696

s tím souhlasím, proto samozřejmě budou mít o případný konflikt zájem, ale jejím jedno kde se odehraje ;-) A když půjde o to prodat, nedělám si iluze, že se to nějak k těm na listině dostane vždycky ;-)

0/0
1.5.2014 22:34

I41v19o 90U14r97b53á49n42e25k 2466197697

Putin spustil studenou válku...??? Ale no tak...

+2/0
1.5.2014 21:36

J30i31ř39í 84K78o92c22u13r16e19k 6335444105738

Kauzalita a čas jsou pro demagogy naprosto zbytečnými pojmy, například: Cortéz byl občanem USA, proto je potřeba dnešním amíkům vyčítat jeho činy.

0/−1
2.5.2014 11:18

J82o38z82e21f 92K76o25s78t18e94l78a98n40s22k82ý 8105562429346

Pán Steiner, vy máte Slovník ako  v komunistických 50. rokov (studená voja, váleční štváči, zničenie USA). Zdá sa, že čo sa raz človek naučí, už nezabúda...:-(

Amíci používajú ruské rakety z jednoduchého dôvodu - po 2 haváriách sa raketoplány poroučeli do múzea a inú náhradu za ne nemajú. Ukazuje sa, že tie staré ruské "vykopávky" sú stále použiteľné.

+1/0
2.5.2014 6:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.