Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Evropa chce změnit černé skříňky v letadlech. Nahrají více, vydrží déle

Jako reakci na neštěstí letu MH370 připravují evropské úřady změny pravidel v oblasti černých skříněk. Nově mají nahrávat až 20 hodin dění v kabině, pod vodou by měly vysílat až 90 dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V33í46ť58a 86N98o73v15á26k 1438363865951

Ale černá skříňka měsíc pod vodou = 0 přeživších....

0/0
7.5.2014 22:54

J25a64n 50P64a21v29e84l34k67a 3137761164231

Černá skříňka se hledá i kvůli buudoucím letům.

0/0
8.5.2014 22:22

M89a66r61t17i55n 75D14y16t87r35y13c76h 7684394508151

EU mi připomíná Sovětský svaz, který taky musel mít všechno lepší, větší, delší a vyšší atd. atd. - i když k tomu nebyl žádný důvod. A stejně tak i v tomto případě...

Na základě jednoho neštěstí, které se notabene odehrálo v končinách pověstných svojí spolehlivostí, ať už jde o cokoli, zavádět takové opatření je úplně zbytečné.

+1/−6
7.5.2014 8:04

J37i52ř52í 61Z58ý58k20a 9469753631150

zbytečné je to leda pro ty mrtvé, ale pro ostatní lidi je to přínosem. Z každé nehody se dá nějak poučit a zavést opatření, aby se dále nestávaly.

0/0
8.5.2014 15:11
Foto

L82u78b18o48m21í89r 83J31a66n90o36t75a 5736794506495

21 století a nic rozumného. Asi do teď nechtěli EURvEURv

0/0
6.5.2014 23:20

T60o43m75a85s 25H18a65c37e61k 6704777705467

Jojo, moje rec. 21. stoleti a furt jak blbci letadlem, zadnej Warp ani teleportace. Asi to do ted nechteli...:-P

0/0
7.5.2014 5:25

T13o58m45á38š 37K52a82p51l33a67n 8293279593313

já mám trochu jiný nápad - co takhle umístit něco jako černou skříňku, resp. jen malý vysílač signálu někam na horní část letadla, někde třeba u ocasu, která bude plovoucí a oddělí se automaticky v okamžiku, kdy se letadlo potopí, narazí do vody atp. (umístění u ocasu atp. zajistí, že mechanismus nebude mechanicky poškozen nárazem na vodu). Takový vysílač signálu spolehlivě ukáže, kde letadlo je.

0/0
6.5.2014 21:15

P15e84t61r 34T81y83č40k95a 6355132709172

A jak zajistíš aby to neuplavalo?

0/0
6.5.2014 22:33

M92a92r40t55i61n 31N60o87v29o88t69n70ý 7303145210325

Mohlo by to komunikovat se satelitem a udávat svou polohu.

0/0
6.5.2014 23:19

A90l92e44x91a49n45d20r 11K49o72s84t83k79a 5309736159416

Dokonce by ani nebyla nutná nepřetržitá komunikace, stačilo by pingnout každých třeba 20s. Píp, jsem tady, funguju, souřadnice takové a takové. Píp, funguju, souřednice... Z hlediska dat, bežně přenášených satelity naprostá maličkost, z hlediska váhy samotného zařízení, viděl bych to na nějaké 2, max 3 kg.

0/0
7.5.2014 6:59

M11a48r21t44i40n 74D88y71t97r98y54c95h 7424444228231

Tohle je vynikající nápad, ale jen do chvíle, než zjistíte, že jste vysílač umístil na špatné místo, což výškovka bezpochyby je. Výčet potíží, které byste musel překonávat, včetně scénářů, kdy vám podobná hračka bude spíš na obtíž, je dost velký.

+1/0
7.5.2014 8:06

M19a90r24t80i79n 24S58o10v89á19k 3517305204253

Nejsem si jist jestli 90 dnu pomuze proti strele zeme vzduch:-)

+1/−7
6.5.2014 20:47

J43a14n 88K49ř56í98ž 6785303515808

...natož při zásahu atomovou bombou!;-D

0/0
6.5.2014 22:55

T98o60m74a56s 47H13a50c27e87k 6514457185607

? 

Nevim o tom ze by jakakoliv cerna skrinka pomahala proti cemukoliv. Ja si do ted myslel ze slouzi pouze k zaznamenani udaju...

A pokud jde o preziti zasahu strelou pak je jedno jestli skrinka vydrzi 30 nebo 90 dni. S velkou pravdepodobnosti skrinka prezije at je 30ti nebo 90ti denni. (domaci ukol - zkuste si tipnout do ktere casti letadla strela narazi a kde jsou cerne skrinky)

+2/0
7.5.2014 5:28

J95a50n 86S67a41l30o81m73o97n 4629550781445

No, podle toho jaká střela. IR s vysokou pravděpodobností půjde po motorech, takže "narazí" do nich a tedy většinou do křídel. Radarová zase pravděpodobně zasáhne střed trupu. V obou situacích by skříňky měli přežít.

0/0
7.5.2014 7:02

Z80b97y39n32ě73k 62Š90a44f59a38r42č58í49k 5247618145264

Aspoň něco se změní! R^

+1/−1
6.5.2014 20:25

M68i97c54h62a53l 40M94e13č38i43a82r 1480780789115

A čo tak čierne skrinky, ktoré budú po náraze na hladinu vystrelené ako airbag (aj s tým balónom), budú plávať na hladine a tam pípať a blikať?

0/0
6.5.2014 19:12

R58a84d56e71k 82P17r53o15c85h86á43z58k51a 2173139868

Něco podobného používá u některých svých letadel US Navy. Není to sice airbag, ale účel to splní :-)

0/0
6.5.2014 19:15

Z33b33y82n10ě51k 61Š74a82f52a76r77č42í66k 5877168265544

Co když pak nenajdou letadlo? (to také jistě dá nějaké informace)

0/−1
6.5.2014 20:28

M93a78r69e22k 13F28l68e96k24a46č 1187482530171

Tak černá skřínka obsahuje i informace o poloze, takže místo kde letadlo spadlo najdou právě pomocí informace z černé skřínky

+1/0
6.5.2014 21:01

J69o78z90e74f 45K91o55s77t74e83l15a19n18s34k10ý 8375182539756

To je im ale trvalo objaviť Ameriku. Teda, že určité frekvencie sa šíria pod vodou lepšie. 

Nejde mi do hlavy ale jedna vec. Amíci majú systém podmorského sledovania, ktorý dokáže lokalizovať akúkoľvek loď či ponorku akéhokoľvek štátu a presne určiť jej polohu kdekoľvek na svete. A to dokonca i supertiché ponorky.

Ako je možné, že nevedia zachytiť jasné pípanie na jasne stanovej frekvencii? Konšpiračné teórie moc rád nemám, ale to, že to, že tú vecičku nemôžu nájsť, je zvláštne...

0/0
6.5.2014 18:50

R70a45d90e57k 92P54r63o69c96h32á91z76k67a 2163679398

Pod vodou se nešíří žádné radiové frekvence, kromě ULF a níž (= obtížné, anténa se nevejde ani na atomovou ponorku). Z akustických se nejlépe šíří frekvence mezi 35 a 40 kHz (vyšší frekvence by měly vyšší útlum a nižší frekvence by zase byly víc maskovány šumem). A překvapení -- maják, který mají černé skříňky pracuje na 37.5 kHz :-)

+7/0
6.5.2014 19:21

Š88t59ě28p36á35n 78F57r85a24n44c37l 8444639864160

No teda nevím, ale tohle není žádná hezká konspirační teorie... To jste si určitě vymyslel ;-)

0/0
7.5.2014 9:37

R22a18d20e44k 62P92r18o54c83h86á98z11k23a 2143859818

A na ty ponorky mají zase něco jiného, viz "kanál SOFAR", velmi pozoruhodná věc :-)

0/0
6.5.2014 19:22

R26a40d65e93k 69P78r64o26c51h18á65z78k44a 2673489348

to patřilo o vlákno výš

0/0
6.5.2014 19:23

I68g87o38r 88P60l92a59n28d53e95r 9347284796930

no to maju, ale vyhladavaju ich sonarom... ponorka moze mat aj 5000ton... cize je to celkom slusne teleso.proti 5kilovej ciernej skrinke..takze asi tak...

0/0
6.5.2014 19:53

T69o85m23a31s 32H57a81c70e75k 6554247505657

Mate-li na mysli SOSUS tak ten ale nefungoval na radiovych frekvencich ale na zvukovych vlnach. Navic od sve nejvetsi slavy byl silne zredukovan a i tak byl pouze v severnim atlantiku, nikoli po celem svete. 

A i kdyby fungoval, pak zjistit zvuk rozpadleho letadla (nebo i pristavajiciho na vode) by bylo temer nemozne. Je velky rozdil zvuku na hladine a par desitek/stovek metru pod hladinou. Takze zadne konspirace se nekonaji ;-)

0/0
7.5.2014 5:37

R97a76d65e46k 28P18r63o42c74h78á27z93k87a 2503149108

Nevěřte tomu, SOSUS byl téměř jistě nahrazen novějším systémem, nejspíš celosvětového rozsahu. A velmi pravděpodobně mají podobný systém už i jiné státy. Rušily se pouze zjevné, lidmi obsluhované stanice tohoto systému :-) Už proto, že nevyužít vrstvu SOFAR by byl hřích :-)

0/0
7.5.2014 8:50

J19a59n 20B29a27b89j84a83k 5745805359132

Nebylo by lepší černé skříňky zrušit úplně a data online streamovat někam na pevninu?

0/0
6.5.2014 18:36

I46g39o55r 28P84l46a45n77d87e97r 9567614426750

bolo. ale viete si predstavit to mnozstvo ukladanych dat///

+1/−2
6.5.2014 19:54

M61a32r79t56i52n 40V87a81j34s51a23r 5409153866576

No, pokud se ta data vejdou do černé skříňky v letadle, celkem určitě se vejdou i do datového centra na pevnině. ;-)

0/0
6.5.2014 21:50

J47i55ř42í 33K88o60c48u75r79e63k 6425314295638

Pokud ta data dostanete _spolehlivě_ i z oblastí velmi vzdálených od pevniny, tak prosím. A to i v případě, že je letadlo pro všechny pozemní stanice pod horizontem, k nejbližšímu místu na pevnině je to 3 dny jízdy rychlou lodí a tak dále...

0/0
6.5.2014 22:24

M73a81r32t30i70n 37D52y18t22r58y54c56h 7924984678461

A jaký vysílač byste si na takový přenos signálu asi představoval? Nebo byste data přenášel kabelem?  8-o

0/0
7.5.2014 8:11

G59e94n31e 46H81a21m98m23o85n43d 9378421296174

My jsme si zvykli taky na kontroly na letištích. Piloti si holt budou muset zvyknout dávat pozor na to, co říkají - jakou letušku piglují a tak ...

+3/0
6.5.2014 17:59

Z76b59y34n49ě13k 32Š58a66f32a63r36č76í28k 5897258755124

Navíc, pokud se nic nestane, tak se ta skříňka snad nerozebírá, ne? Nechápu, s čím mají problém! ;-€

+1/0
6.5.2014 20:26

J28a86n 63K73ř84í68ž 6685513455498

...přesně tak!

0/0
6.5.2014 23:00
Foto

P71e24t65r 73D83v26o35ř49á25k 4489439961568

Data jsou stahována a kontrolována i když se nestalo neštěstí. Kontroluje se například dodržování rychlostí nebo různých režimů letu. U aerolinek je na to celé (vcelku obávané) oddělení a piloti občas musejí chodit vysvětlovat, proč letěli tak a ne jinak.

0/0
6.5.2014 23:15

T71o72m79a58s 56H71a45c67e53k 6224657265237

To ale neni z officialniho FDR ne?

Firmy si davaji svoji vlastni cernou skrinku - sice na stejny bus jako FDR, ale vetsinou umistenou primo v kokpitu a nijak zabezpecenou proti narazu a podobne.

Navic protest pilotu je proti CVR - nahravani komunikace v kabine.

+1/0
7.5.2014 5:24

J58a71n 69S74a27l62o89m24o86n 4249270151135

Správně. V podstatě černá skříňka "stínuje" tohle zařízení výrobce a dokonce to zařízení výrobce může zaznamenávat mnohem více informací, proto když letadlo poruchu přežije v celku jdou vyšetřovatelé primárně po těchle záznamech. Do "černých" skříněk se zasahuje jen když letadlo spadne, nebo shoří.

+1/0
7.5.2014 7:07

Z34d50e90n85e67k 77V71r24b40a 8869215953787

Omyl. data z černých skříněk se vyhodnocují při každém incidentu, pokud to má smysl. Tedy i při incidentech, kdy letadlo zůstane vcelku nepoškozené a nikdo se nezraní. Stačí přejet konec dráhy o metr nebo zahnout na špatnou pojížděčku. Např. přepis klíčových pasáží incidentu kdy letoun TVS přejel v pardubicích konec dráhy je k dispozici na stránkách úřadu ve zprávě.

0/0
12.5.2014 3:32

Z64d89e61n98e77k 96V30r71b59a 8189365653757

To není o letuškách. Psychologické rozpoložení pilotů, jejich konverzace, zdánlivě nepodstatné drobnosti byť i soukromého charakteru můžou hrát při vyšetřování důležitou roli. Uvědomte si, že většina nehod jde na vrub souhře okolností, kde téměř vždy vystupuje lidský faktor. Taková soukromá zmínka "hele já se v noci vůbec nevyspal, bolel mě zub - Ty vole já asi po přistání budu muset k doktorovi mám asi horečku" může objasnit nehodu, při níž zahyne stovka lidí. Pokud ale začne úřad zneužívat záznamy při vyšetřování banálních incidentů (v letectví se vyšetřuje téměř všechno i takové drobnosti jako když letadlo zahne na jinou pojížděcí dráhu) tak si piloti jak říkáte budou dávat pozor na to co říkají. Jenže tím úřad při vážných nehodách přijde o jeden z nejdůležitějších zdrojů. Prostě pokud pilot ví, že záznam nebude použit za jeho života nebude nic skrývat. Nebude skrývat nespokojenost se zaměstnavatelem, osobní problémy atd atd. Pokud oproti tomu bude vědět, že se kontroluje po každém letu bude mlčet a usínat potichu. Dnes není problém zaznamenat klidně i měsíce provozu. A pokud pilot bude vědět že se pak jeho nahrávky budou přetřásat třeba při incidentu jiné posádky o několik dní později půjde celý systém imho k čertu.

0/0
12.5.2014 3:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.