Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Evropa chce změnit černé skříňky v letadlech. Nahrají více, vydrží déle

Jako reakci na neštěstí letu MH370 připravují evropské úřady změny pravidel v oblasti černých skříněk. Nově mají nahrávat až 20 hodin dění v kabině, pod vodou by měly vysílat až 90 dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V59í58ť85a 30N91o96v25á44k 1398343145541

Ale černá skříňka měsíc pod vodou = 0 přeživších....

0/0
7.5.2014 22:54

J63a76n 45P84a18v36e39l85k44a 3617711164411

Černá skříňka se hledá i kvůli buudoucím letům.

0/0
8.5.2014 22:22

M50a65r84t26i76n 63D68y41t54r80y96c81h 7274484928581

EU mi připomíná Sovětský svaz, který taky musel mít všechno lepší, větší, delší a vyšší atd. atd. - i když k tomu nebyl žádný důvod. A stejně tak i v tomto případě...

Na základě jednoho neštěstí, které se notabene odehrálo v končinách pověstných svojí spolehlivostí, ať už jde o cokoli, zavádět takové opatření je úplně zbytečné.

+1/−6
7.5.2014 8:04


J95i70ř13í 78Z21ý23k78a 9879283661270

zbytečné je to leda pro ty mrtvé, ale pro ostatní lidi je to přínosem. Z každé nehody se dá nějak poučit a zavést opatření, aby se dále nestávaly.

0/0
8.5.2014 15:11
Foto

L30u47b83o29m71í50r 68J29a89n82o93t73a 5496874766985

21 století a nic rozumného. Asi do teď nechtěli EURvEURv

0/0
6.5.2014 23:20

T17o13m39a37s 39H57a67c95e67k 6234207705477

Jojo, moje rec. 21. stoleti a furt jak blbci letadlem, zadnej Warp ani teleportace. Asi to do ted nechteli...:-P

0/0
7.5.2014 5:25

T86o72m13á97š 75K49a74p36l59a58n 8963979753523

já mám trochu jiný nápad - co takhle umístit něco jako černou skříňku, resp. jen malý vysílač signálu někam na horní část letadla, někde třeba u ocasu, která bude plovoucí a oddělí se automaticky v okamžiku, kdy se letadlo potopí, narazí do vody atp. (umístění u ocasu atp. zajistí, že mechanismus nebude mechanicky poškozen nárazem na vodu). Takový vysílač signálu spolehlivě ukáže, kde letadlo je.

0/0
6.5.2014 21:15

P88e76t79r 29T84y47č72k89a 6205282589232

A jak zajistíš aby to neuplavalo?

0/0
6.5.2014 22:33

M89a20r53t71i13n 54N11o16v79o22t55n86ý 7753845780335

Mohlo by to komunikovat se satelitem a udávat svou polohu.

0/0
6.5.2014 23:19

A66l38e13x76a80n59d69r 29K25o33s43t89k27a 5129356399176

Dokonce by ani nebyla nutná nepřetržitá komunikace, stačilo by pingnout každých třeba 20s. Píp, jsem tady, funguju, souřadnice takové a takové. Píp, funguju, souřednice... Z hlediska dat, bežně přenášených satelity naprostá maličkost, z hlediska váhy samotného zařízení, viděl bych to na nějaké 2, max 3 kg.

0/0
7.5.2014 6:59

M65a31r25t23i69n 48D52y35t71r97y86c69h 7104174388591

Tohle je vynikající nápad, ale jen do chvíle, než zjistíte, že jste vysílač umístil na špatné místo, což výškovka bezpochyby je. Výčet potíží, které byste musel překonávat, včetně scénářů, kdy vám podobná hračka bude spíš na obtíž, je dost velký.

+1/0
7.5.2014 8:06

M96a15r41t94i91n 83S86o42v72á22k 3437345854813

Nejsem si jist jestli 90 dnu pomuze proti strele zeme vzduch:-)

+1/−7
6.5.2014 20:47

J46a31n 38K84ř49í54ž 6705673455238

...natož při zásahu atomovou bombou!;-D

0/0
6.5.2014 22:55

T88o17m41a16s 44H56a26c45e72k 6884207725747

? 

Nevim o tom ze by jakakoliv cerna skrinka pomahala proti cemukoliv. Ja si do ted myslel ze slouzi pouze k zaznamenani udaju...

A pokud jde o preziti zasahu strelou pak je jedno jestli skrinka vydrzi 30 nebo 90 dni. S velkou pravdepodobnosti skrinka prezije at je 30ti nebo 90ti denni. (domaci ukol - zkuste si tipnout do ktere casti letadla strela narazi a kde jsou cerne skrinky)

+2/0
7.5.2014 5:28

J41a12n 34S36a32l38o81m16o79n 4229380721115

No, podle toho jaká střela. IR s vysokou pravděpodobností půjde po motorech, takže "narazí" do nich a tedy většinou do křídel. Radarová zase pravděpodobně zasáhne střed trupu. V obou situacích by skříňky měli přežít.

0/0
7.5.2014 7:02

Z87b63y84n10ě74k 56Š59a69f36a55r70č96í34k 5417158975764

Aspoň něco se změní! R^

+1/−1
6.5.2014 20:25

M68i45c72h41a27l 21M73e22č68i43a19r 1890600359355

A čo tak čierne skrinky, ktoré budú po náraze na hladinu vystrelené ako airbag (aj s tým balónom), budú plávať na hladine a tam pípať a blikať?

0/0
6.5.2014 19:12

R36a31d27e53k 44P84r35o34c72h10á84z51k63a 2983759678

Něco podobného používá u některých svých letadel US Navy. Není to sice airbag, ale účel to splní :-)

0/0
6.5.2014 19:15

Z83b80y47n17ě39k 94Š41a51f89a52r81č62í81k 5467118925464

Co když pak nenajdou letadlo? (to také jistě dá nějaké informace)

0/−1
6.5.2014 20:28

M79a46r98e15k 78F76l58e25k11a87č 1167922470731

Tak černá skřínka obsahuje i informace o poloze, takže místo kde letadlo spadlo najdou právě pomocí informace z černé skřínky

+1/0
6.5.2014 21:01

J37o26z79e19f 23K91o50s53t87e24l87a57n12s42k44ý 8805902479126

To je im ale trvalo objaviť Ameriku. Teda, že určité frekvencie sa šíria pod vodou lepšie. 

Nejde mi do hlavy ale jedna vec. Amíci majú systém podmorského sledovania, ktorý dokáže lokalizovať akúkoľvek loď či ponorku akéhokoľvek štátu a presne určiť jej polohu kdekoľvek na svete. A to dokonca i supertiché ponorky.

Ako je možné, že nevedia zachytiť jasné pípanie na jasne stanovej frekvencii? Konšpiračné teórie moc rád nemám, ale to, že to, že tú vecičku nemôžu nájsť, je zvláštne...

0/0
6.5.2014 18:50

R14a61d16e39k 86P47r81o42c37h62á45z26k50a 2123469878

Pod vodou se nešíří žádné radiové frekvence, kromě ULF a níž (= obtížné, anténa se nevejde ani na atomovou ponorku). Z akustických se nejlépe šíří frekvence mezi 35 a 40 kHz (vyšší frekvence by měly vyšší útlum a nižší frekvence by zase byly víc maskovány šumem). A překvapení -- maják, který mají černé skříňky pracuje na 37.5 kHz :-)

+7/0
6.5.2014 19:21

Š24t18ě19p83á23n 37F66r53a58n61c90l 8624709674970

No teda nevím, ale tohle není žádná hezká konspirační teorie... To jste si určitě vymyslel ;-)

0/0
7.5.2014 9:37

R54a70d21e56k 35P35r22o27c13h83á15z13k71a 2553859348

A na ty ponorky mají zase něco jiného, viz "kanál SOFAR", velmi pozoruhodná věc :-)

0/0
6.5.2014 19:22

R21a85d91e42k 43P13r32o93c94h76á92z11k29a 2923339808

to patřilo o vlákno výš

0/0
6.5.2014 19:23

I46g10o73r 58P51l57a75n75d67e81r 9827714946330

no to maju, ale vyhladavaju ich sonarom... ponorka moze mat aj 5000ton... cize je to celkom slusne teleso.proti 5kilovej ciernej skrinke..takze asi tak...

0/0
6.5.2014 19:53

T82o48m54a88s 44H75a46c55e22k 6624387765527

Mate-li na mysli SOSUS tak ten ale nefungoval na radiovych frekvencich ale na zvukovych vlnach. Navic od sve nejvetsi slavy byl silne zredukovan a i tak byl pouze v severnim atlantiku, nikoli po celem svete. 

A i kdyby fungoval, pak zjistit zvuk rozpadleho letadla (nebo i pristavajiciho na vode) by bylo temer nemozne. Je velky rozdil zvuku na hladine a par desitek/stovek metru pod hladinou. Takze zadne konspirace se nekonaji ;-)

0/0
7.5.2014 5:37

R13a41d26e50k 20P81r84o19c48h74á49z34k46a 2363499838

Nevěřte tomu, SOSUS byl téměř jistě nahrazen novějším systémem, nejspíš celosvětového rozsahu. A velmi pravděpodobně mají podobný systém už i jiné státy. Rušily se pouze zjevné, lidmi obsluhované stanice tohoto systému :-) Už proto, že nevyužít vrstvu SOFAR by byl hřích :-)

0/0
7.5.2014 8:50

J67a36n 64B21a21b14j96a77k 5465535779902

Nebylo by lepší černé skříňky zrušit úplně a data online streamovat někam na pevninu?

0/0
6.5.2014 18:36

I11g33o37r 12P38l93a46n98d24e78r 9517554546230

bolo. ale viete si predstavit to mnozstvo ukladanych dat///

+1/−2
6.5.2014 19:54

M10a63r45t50i69n 36V21a18j85s22a53r 5189263486296

No, pokud se ta data vejdou do černé skříňky v letadle, celkem určitě se vejdou i do datového centra na pevnině. ;-)

0/0
6.5.2014 21:50

J15i45ř22í 14K47o65c70u82r47e11k 6185334215898

Pokud ta data dostanete _spolehlivě_ i z oblastí velmi vzdálených od pevniny, tak prosím. A to i v případě, že je letadlo pro všechny pozemní stanice pod horizontem, k nejbližšímu místu na pevnině je to 3 dny jízdy rychlou lodí a tak dále...

0/0
6.5.2014 22:24

M31a37r49t41i68n 58D52y63t46r89y42c49h 7414964268931

A jaký vysílač byste si na takový přenos signálu asi představoval? Nebo byste data přenášel kabelem?  8-o

0/0
7.5.2014 8:11

G52e81n92e 89H97a40m31m50o18n10d 9958251786794

My jsme si zvykli taky na kontroly na letištích. Piloti si holt budou muset zvyknout dávat pozor na to, co říkají - jakou letušku piglují a tak ...

+3/0
6.5.2014 17:59

Z85b88y20n98ě61k 11Š63a86f88a97r87č45í86k 5697498115744

Navíc, pokud se nic nestane, tak se ta skříňka snad nerozebírá, ne? Nechápu, s čím mají problém! ;-€

+1/0
6.5.2014 20:26

J38a42n 15K13ř91í39ž 6675173375478

...přesně tak!

0/0
6.5.2014 23:00
Foto

P50e11t46r 18D44v63o49ř74á62k 4699549171158

Data jsou stahována a kontrolována i když se nestalo neštěstí. Kontroluje se například dodržování rychlostí nebo různých režimů letu. U aerolinek je na to celé (vcelku obávané) oddělení a piloti občas musejí chodit vysvětlovat, proč letěli tak a ne jinak.

0/0
6.5.2014 23:15

T93o89m80a39s 12H19a41c43e14k 6314407555237

To ale neni z officialniho FDR ne?

Firmy si davaji svoji vlastni cernou skrinku - sice na stejny bus jako FDR, ale vetsinou umistenou primo v kokpitu a nijak zabezpecenou proti narazu a podobne.

Navic protest pilotu je proti CVR - nahravani komunikace v kabine.

+1/0
7.5.2014 5:24

J14a50n 52S82a16l16o32m42o55n 4599510561865

Správně. V podstatě černá skříňka "stínuje" tohle zařízení výrobce a dokonce to zařízení výrobce může zaznamenávat mnohem více informací, proto když letadlo poruchu přežije v celku jdou vyšetřovatelé primárně po těchle záznamech. Do "černých" skříněk se zasahuje jen když letadlo spadne, nebo shoří.

+1/0
7.5.2014 7:07

Z97d77e35n85e60k 10V75r72b60a 8949865443767

Omyl. data z černých skříněk se vyhodnocují při každém incidentu, pokud to má smysl. Tedy i při incidentech, kdy letadlo zůstane vcelku nepoškozené a nikdo se nezraní. Stačí přejet konec dráhy o metr nebo zahnout na špatnou pojížděčku. Např. přepis klíčových pasáží incidentu kdy letoun TVS přejel v pardubicích konec dráhy je k dispozici na stránkách úřadu ve zprávě.

0/0
12.5.2014 3:32

Z36d97e44n41e68k 12V13r22b32a 8939605573297

To není o letuškách. Psychologické rozpoložení pilotů, jejich konverzace, zdánlivě nepodstatné drobnosti byť i soukromého charakteru můžou hrát při vyšetřování důležitou roli. Uvědomte si, že většina nehod jde na vrub souhře okolností, kde téměř vždy vystupuje lidský faktor. Taková soukromá zmínka "hele já se v noci vůbec nevyspal, bolel mě zub - Ty vole já asi po přistání budu muset k doktorovi mám asi horečku" může objasnit nehodu, při níž zahyne stovka lidí. Pokud ale začne úřad zneužívat záznamy při vyšetřování banálních incidentů (v letectví se vyšetřuje téměř všechno i takové drobnosti jako když letadlo zahne na jinou pojížděcí dráhu) tak si piloti jak říkáte budou dávat pozor na to co říkají. Jenže tím úřad při vážných nehodách přijde o jeden z nejdůležitějších zdrojů. Prostě pokud pilot ví, že záznam nebude použit za jeho života nebude nic skrývat. Nebude skrývat nespokojenost se zaměstnavatelem, osobní problémy atd atd. Pokud oproti tomu bude vědět, že se kontroluje po každém letu bude mlčet a usínat potichu. Dnes není problém zaznamenat klidně i měsíce provozu. A pokud pilot bude vědět že se pak jeho nahrávky budou přetřásat třeba při incidentu jiné posádky o několik dní později půjde celý systém imho k čertu.

0/0
12.5.2014 3:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.