Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Evropa chce změnit černé skříňky v letadlech. Nahrají více, vydrží déle

Jako reakci na neštěstí letu MH370 připravují evropské úřady změny pravidel v oblasti černých skříněk. Nově mají nahrávat až 20 hodin dění v kabině, pod vodou by měly vysílat až 90 dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V53í79ť47a 71N96o16v28á95k 1498583595121

Ale černá skříňka měsíc pod vodou = 0 přeživších....

0/0
7.5.2014 22:54

J47a87n 72P58a42v76e32l11k37a 3217631414781

Černá skříňka se hledá i kvůli buudoucím letům.

0/0
8.5.2014 22:22

M43a50r63t81i24n 63D74y22t16r88y44c93h 7234804378471

EU mi připomíná Sovětský svaz, který taky musel mít všechno lepší, větší, delší a vyšší atd. atd. - i když k tomu nebyl žádný důvod. A stejně tak i v tomto případě...

Na základě jednoho neštěstí, které se notabene odehrálo v končinách pověstných svojí spolehlivostí, ať už jde o cokoli, zavádět takové opatření je úplně zbytečné.

+1/−6
7.5.2014 8:04

J71i93ř43í 17Z33ý41k18a 9619923691200

zbytečné je to leda pro ty mrtvé, ale pro ostatní lidi je to přínosem. Z každé nehody se dá nějak poučit a zavést opatření, aby se dále nestávaly.

0/0
8.5.2014 15:11
Foto

L39u22b11o22m11í13r 31J42a34n14o41t74a 5466524226135

21 století a nic rozumného. Asi do teď nechtěli EURvEURv

0/0
6.5.2014 23:20

T93o58m77a14s 39H60a17c92e13k 6394987705807

Jojo, moje rec. 21. stoleti a furt jak blbci letadlem, zadnej Warp ani teleportace. Asi to do ted nechteli...:-P

0/0
7.5.2014 5:25

T57o93m71á83š 50K73a10p15l85a22n 8603889763953

já mám trochu jiný nápad - co takhle umístit něco jako černou skříňku, resp. jen malý vysílač signálu někam na horní část letadla, někde třeba u ocasu, která bude plovoucí a oddělí se automaticky v okamžiku, kdy se letadlo potopí, narazí do vody atp. (umístění u ocasu atp. zajistí, že mechanismus nebude mechanicky poškozen nárazem na vodu). Takový vysílač signálu spolehlivě ukáže, kde letadlo je.

0/0
6.5.2014 21:15

P71e35t51r 31T14y39č81k39a 6565622199132

A jak zajistíš aby to neuplavalo?

0/0
6.5.2014 22:33

M45a19r70t22i40n 31N73o48v61o29t89n10ý 7453465360895

Mohlo by to komunikovat se satelitem a udávat svou polohu.

0/0
6.5.2014 23:19

A42l68e11x18a66n34d65r 71K97o10s26t40k33a 5939836689476

Dokonce by ani nebyla nutná nepřetržitá komunikace, stačilo by pingnout každých třeba 20s. Píp, jsem tady, funguju, souřadnice takové a takové. Píp, funguju, souřednice... Z hlediska dat, bežně přenášených satelity naprostá maličkost, z hlediska váhy samotného zařízení, viděl bych to na nějaké 2, max 3 kg.

0/0
7.5.2014 6:59

M41a13r86t74i63n 48D22y36t56r15y70c88h 7144934248951

Tohle je vynikající nápad, ale jen do chvíle, než zjistíte, že jste vysílač umístil na špatné místo, což výškovka bezpochyby je. Výčet potíží, které byste musel překonávat, včetně scénářů, kdy vám podobná hračka bude spíš na obtíž, je dost velký.

+1/0
7.5.2014 8:06

M23a38r48t94i83n 47S73o20v69á94k 3987965784633

Nejsem si jist jestli 90 dnu pomuze proti strele zeme vzduch:-)

+1/−7
6.5.2014 20:47

J92a80n 58K96ř58í71ž 6715503305428

...natož při zásahu atomovou bombou!;-D

0/0
6.5.2014 22:55

T53o13m95a45s 60H77a83c13e13k 6124847985107

? 

Nevim o tom ze by jakakoliv cerna skrinka pomahala proti cemukoliv. Ja si do ted myslel ze slouzi pouze k zaznamenani udaju...

A pokud jde o preziti zasahu strelou pak je jedno jestli skrinka vydrzi 30 nebo 90 dni. S velkou pravdepodobnosti skrinka prezije at je 30ti nebo 90ti denni. (domaci ukol - zkuste si tipnout do ktere casti letadla strela narazi a kde jsou cerne skrinky)

+2/0
7.5.2014 5:28

J31a73n 30S42a91l74o66m69o57n 4439740561735

No, podle toho jaká střela. IR s vysokou pravděpodobností půjde po motorech, takže "narazí" do nich a tedy většinou do křídel. Radarová zase pravděpodobně zasáhne střed trupu. V obou situacích by skříňky měli přežít.

0/0
7.5.2014 7:02

Z40b41y32n73ě75k 79Š83a45f98a48r85č94í36k 5657908955224

Aspoň něco se změní! R^

+1/−1
6.5.2014 20:25

M79i63c71h17a37l 64M65e95č15i79a71r 1970780569315

A čo tak čierne skrinky, ktoré budú po náraze na hladinu vystrelené ako airbag (aj s tým balónom), budú plávať na hladine a tam pípať a blikať?

0/0
6.5.2014 19:12

R15a28d54e19k 36P32r28o49c98h61á44z77k93a 2753109788

Něco podobného používá u některých svých letadel US Navy. Není to sice airbag, ale účel to splní :-)

0/0
6.5.2014 19:15

Z53b89y93n71ě67k 28Š18a73f45a26r92č14í81k 5157888765434

Co když pak nenajdou letadlo? (to také jistě dá nějaké informace)

0/−1
6.5.2014 20:28

M66a50r27e39k 67F77l71e79k12a36č 1387432870651

Tak černá skřínka obsahuje i informace o poloze, takže místo kde letadlo spadlo najdou právě pomocí informace z černé skřínky

+1/0
6.5.2014 21:01

J27o60z88e77f 36K20o37s23t40e82l38a25n32s50k23ý 8605322289766

To je im ale trvalo objaviť Ameriku. Teda, že určité frekvencie sa šíria pod vodou lepšie. 

Nejde mi do hlavy ale jedna vec. Amíci majú systém podmorského sledovania, ktorý dokáže lokalizovať akúkoľvek loď či ponorku akéhokoľvek štátu a presne určiť jej polohu kdekoľvek na svete. A to dokonca i supertiché ponorky.

Ako je možné, že nevedia zachytiť jasné pípanie na jasne stanovej frekvencii? Konšpiračné teórie moc rád nemám, ale to, že to, že tú vecičku nemôžu nájsť, je zvláštne...

0/0
6.5.2014 18:50

R37a76d46e41k 10P81r20o90c44h39á84z29k18a 2283659148

Pod vodou se nešíří žádné radiové frekvence, kromě ULF a níž (= obtížné, anténa se nevejde ani na atomovou ponorku). Z akustických se nejlépe šíří frekvence mezi 35 a 40 kHz (vyšší frekvence by měly vyšší útlum a nižší frekvence by zase byly víc maskovány šumem). A překvapení -- maják, který mají černé skříňky pracuje na 37.5 kHz :-)

+7/0
6.5.2014 19:21

Š35t54ě93p60á63n 12F83r21a11n16c26l 8644219574830

No teda nevím, ale tohle není žádná hezká konspirační teorie... To jste si určitě vymyslel ;-)

0/0
7.5.2014 9:37

R58a10d66e51k 33P26r78o78c85h91á80z52k92a 2313649718

A na ty ponorky mají zase něco jiného, viz "kanál SOFAR", velmi pozoruhodná věc :-)

0/0
6.5.2014 19:22

R21a96d95e28k 98P67r25o92c25h74á39z25k45a 2693629178

to patřilo o vlákno výš

0/0
6.5.2014 19:23

I84g38o27r 77P84l11a85n34d49e62r 9227174696800

no to maju, ale vyhladavaju ich sonarom... ponorka moze mat aj 5000ton... cize je to celkom slusne teleso.proti 5kilovej ciernej skrinke..takze asi tak...

0/0
6.5.2014 19:53

T29o49m88a19s 30H45a22c88e67k 6654847905217

Mate-li na mysli SOSUS tak ten ale nefungoval na radiovych frekvencich ale na zvukovych vlnach. Navic od sve nejvetsi slavy byl silne zredukovan a i tak byl pouze v severnim atlantiku, nikoli po celem svete. 

A i kdyby fungoval, pak zjistit zvuk rozpadleho letadla (nebo i pristavajiciho na vode) by bylo temer nemozne. Je velky rozdil zvuku na hladine a par desitek/stovek metru pod hladinou. Takze zadne konspirace se nekonaji ;-)

0/0
7.5.2014 5:37

R17a80d19e26k 77P16r52o34c25h46á62z85k85a 2563439168

Nevěřte tomu, SOSUS byl téměř jistě nahrazen novějším systémem, nejspíš celosvětového rozsahu. A velmi pravděpodobně mají podobný systém už i jiné státy. Rušily se pouze zjevné, lidmi obsluhované stanice tohoto systému :-) Už proto, že nevyužít vrstvu SOFAR by byl hřích :-)

0/0
7.5.2014 8:50

J90a97n 44B72a75b84j30a93k 5105565729492

Nebylo by lepší černé skříňky zrušit úplně a data online streamovat někam na pevninu?

0/0
6.5.2014 18:36

I28g52o35r 65P76l29a76n18d70e55r 9697824546430

bolo. ale viete si predstavit to mnozstvo ukladanych dat///

+1/−2
6.5.2014 19:54

M65a62r13t61i86n 38V30a90j33s92a18r 5169903236806

No, pokud se ta data vejdou do černé skříňky v letadle, celkem určitě se vejdou i do datového centra na pevnině. ;-)

0/0
6.5.2014 21:50

J61i52ř38í 86K98o97c58u68r43e18k 6775854865458

Pokud ta data dostanete _spolehlivě_ i z oblastí velmi vzdálených od pevniny, tak prosím. A to i v případě, že je letadlo pro všechny pozemní stanice pod horizontem, k nejbližšímu místu na pevnině je to 3 dny jízdy rychlou lodí a tak dále...

0/0
6.5.2014 22:24

M18a52r10t16i22n 81D68y17t70r36y81c25h 7354434298741

A jaký vysílač byste si na takový přenos signálu asi představoval? Nebo byste data přenášel kabelem?  8-o

0/0
7.5.2014 8:11

G63e48n24e 65H41a67m69m83o95n74d 9328531346744

My jsme si zvykli taky na kontroly na letištích. Piloti si holt budou muset zvyknout dávat pozor na to, co říkají - jakou letušku piglují a tak ...

+3/0
6.5.2014 17:59

Z98b92y21n47ě32k 85Š95a33f31a15r19č35í69k 5227618645784

Navíc, pokud se nic nestane, tak se ta skříňka snad nerozebírá, ne? Nechápu, s čím mají problém! ;-€

+1/0
6.5.2014 20:26

J82a15n 93K93ř22í53ž 6295743345568

...přesně tak!

0/0
6.5.2014 23:00
Foto

P35e82t67r 56D92v18o77ř24á43k 4919499471948

Data jsou stahována a kontrolována i když se nestalo neštěstí. Kontroluje se například dodržování rychlostí nebo různých režimů letu. U aerolinek je na to celé (vcelku obávané) oddělení a piloti občas musejí chodit vysvětlovat, proč letěli tak a ne jinak.

0/0
6.5.2014 23:15

T52o57m38a88s 94H29a16c15e14k 6224687385597

To ale neni z officialniho FDR ne?

Firmy si davaji svoji vlastni cernou skrinku - sice na stejny bus jako FDR, ale vetsinou umistenou primo v kokpitu a nijak zabezpecenou proti narazu a podobne.

Navic protest pilotu je proti CVR - nahravani komunikace v kabine.

+1/0
7.5.2014 5:24

J22a31n 79S27a86l90o96m12o37n 4769380961415

Správně. V podstatě černá skříňka "stínuje" tohle zařízení výrobce a dokonce to zařízení výrobce může zaznamenávat mnohem více informací, proto když letadlo poruchu přežije v celku jdou vyšetřovatelé primárně po těchle záznamech. Do "černých" skříněk se zasahuje jen když letadlo spadne, nebo shoří.

+1/0
7.5.2014 7:07

Z21d35e29n22e26k 82V39r56b64a 8159265343237

Omyl. data z černých skříněk se vyhodnocují při každém incidentu, pokud to má smysl. Tedy i při incidentech, kdy letadlo zůstane vcelku nepoškozené a nikdo se nezraní. Stačí přejet konec dráhy o metr nebo zahnout na špatnou pojížděčku. Např. přepis klíčových pasáží incidentu kdy letoun TVS přejel v pardubicích konec dráhy je k dispozici na stránkách úřadu ve zprávě.

0/0
12.5.2014 3:32

Z69d29e43n65e54k 18V43r71b38a 8599365523947

To není o letuškách. Psychologické rozpoložení pilotů, jejich konverzace, zdánlivě nepodstatné drobnosti byť i soukromého charakteru můžou hrát při vyšetřování důležitou roli. Uvědomte si, že většina nehod jde na vrub souhře okolností, kde téměř vždy vystupuje lidský faktor. Taková soukromá zmínka "hele já se v noci vůbec nevyspal, bolel mě zub - Ty vole já asi po přistání budu muset k doktorovi mám asi horečku" může objasnit nehodu, při níž zahyne stovka lidí. Pokud ale začne úřad zneužívat záznamy při vyšetřování banálních incidentů (v letectví se vyšetřuje téměř všechno i takové drobnosti jako když letadlo zahne na jinou pojížděcí dráhu) tak si piloti jak říkáte budou dávat pozor na to co říkají. Jenže tím úřad při vážných nehodách přijde o jeden z nejdůležitějších zdrojů. Prostě pokud pilot ví, že záznam nebude použit za jeho života nebude nic skrývat. Nebude skrývat nespokojenost se zaměstnavatelem, osobní problémy atd atd. Pokud oproti tomu bude vědět, že se kontroluje po každém letu bude mlčet a usínat potichu. Dnes není problém zaznamenat klidně i měsíce provozu. A pokud pilot bude vědět že se pak jeho nahrávky budou přetřásat třeba při incidentu jiné posádky o několik dní později půjde celý systém imho k čertu.

0/0
12.5.2014 3:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.