Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polské (ne)Pendolino testuje v Česku. Nemá naklápění do oblouků

Na polské železnici začne od prosince 2014 revoluce. Cestující začnou vozit Pendolina čtvrté generace, která právě testují na kolejích Výzkumného ústavu železničního (VUZ) u Velimi. Nahlédli jsme objektivem i do kabiny strojvedoucího a vlakvedoucího.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P82a80v51e38l 92V33l73a50s 4885233190364

Poláci nakoupili Pendolina u nich použitelná, narozdíl od nás, kdy zakoupené a zaplacené  jednotky se nedaly použít a musely být draze upravovány a výsledkem jsou nevzhledné bedny a kabely na střeše jednotkek, aby se daly použít na naší elektrifikaci. Nakoupili jsme je i když si nerozuměly s naším zabezpečovacím systemem, což si vyžádalo další úpravy a náklady.

+2/0
25.5.2014 20:06

K43a76r52e42l 69D25u45b 9535108771541

Nemá naklápění,  tak to není Pendolino.

+2/−2
24.5.2014 15:38

J43i55r60k33a 85D17v21o43ř44á55k 4365260903698

Pendolino to je, protože ho tak výrobce nazval. Znamená to ještě druhou věc - kyvadlovou dopravu, tj. že má řízení na obou stranách.

+1/0
27.5.2014 9:01

J53i50r71k36a 96D18v72o47ř71á17k 4885450653228

V článku chybí dost podstatná věc. Poláci plánují 712 km tratí na 300 km/h. Už to protlačili i do seznamů Mezinárodní železniční unie. http://www.uic.org/IMG/pdf/20131101_high_speed_lines_in_the_world.pdf

+1/0
23.5.2014 17:44

P59e97t73r 33N14o35v17o82t42n10y 3869422769792

Tak proc kupují vlaky na 250 km/h?

0/0
23.5.2014 22:04

M73a80r17e60k 61H71r26u74b72y 6277122681818

Mozna je to levnejsi, nez kupovat vlaky na 250 a mit trate na 160 ;-)

0/0
23.5.2014 22:10

P94e83t52r 43M50a50r98š83o46u80n 5125228646616

no tak to jsem si právě přečetl že dělají, kupují vlak na 250 ale modernizují též  (jako my) jen na 160

0/0
24.5.2014 20:54

J69i18r71k48a 64D40v91o73ř89á10k 4385830923948

Nechci mluvit za Poláky, ale existuje i model dopravy, ve kterém i když máte trať na 300 km/h, tak kromě VR vlaků 1. kategorie potřebujete nějaké VR vlaky II. kategorie na nižší rychlost, které budou jezdit zčásti po klasice a zčásti po VRT "zastávkově". Tak by to bylo asi i u nás.

+1/0
27.5.2014 9:05

J83i34r56k31a 44D53v21o98ř88á65k 4465900773958

Na kupování vlaků na 300 km/h je samozřejmě ještě brzo. Koneckonců ještě není moc jasné, kdy to ti Poláci začnou stavět.

0/0
27.5.2014 9:11

K37a98t14e48ř95i20n56a 66P11é77r47o37v88á 2310928527145

no a kdo myslíš že by přikládal?

0/0
23.5.2014 13:53

C66h56r13i98s21t34i80a76n 21M50o69r28g15e12n72s62t95e45r90n 5945896866824

Probuh, co to je "dvoumuzna" obsluha? (popisek jeden fotky)

0/−2
23.5.2014 13:24

P48e27t33r 77N82o16v63o88t16n46y 3609792449732

Překvapivě je to v tom popisku vysvětleno. ;-D

+1/0
23.5.2014 13:52

K95a26t73e33ř70i83n68a 85P47é94r75o74v74á 2920858117565

no a kdo myslíš že by přikládal

+2/−1
23.5.2014 13:54

J24i78r72k64a 80D86v55o96ř70á56k 4605630813548

Poláci mají takový velice zastaralý předpis, že strojvedoucí nesmí být sám ale musí mít pomocníka. Je to především z důvodu bezpečnosti, pomocník by si všiml, že strojvedoucí omylem umřel nebo usnul. V normálních zemích to už dávno hlídá zabezpečovací zařízení (nepřesně řečeno).

+2/0
23.5.2014 17:36

P32e38t88r 98N29o26v71o29t13n23y 3629782389122

Omylem umřel. :-D

+3/0
23.5.2014 22:02

P18a41v70e13l 14M88a46t10o70u19š24e38k 5270357988364

V Polsku existovala trať na rychlost minimálně 160 km/h (CMK), spojující Varšavu s Katovicemi a Krakovem, již dávno za socialismu. Takový souvislý úsek u nás dodnes neexistuje a hned tak existovat nebude. Tudíž ty autorovy pochybnosti jsou trochu vedle.

+1/0
23.5.2014 13:06

P18e31t65r 50T53y45č85k92a 6655832849942

Tak se podívej na mapu a terén Polska. Takový úsek u nás nemůže existovat už z principu toho, že Polsko je mnohem větší a rovnější než Česko.

+4/0
23.5.2014 13:13

P75a59v12e11l 58M53a87t39o85u57š58e91k 5180317668794

Ale u nás se tak souvisle nejezdí ani v oblastech, kde je terén podobný polskému.

0/0
23.5.2014 13:18

K83a90t98e45ř29i75n15a 40P23é86r58o71v54á 2770478307145

on myslel placatý. a to tady mezi metropolema opravdu není.

+3/0
23.5.2014 13:57

L50u34k21á16š 22Š78l73e46h69o50f59e71r 1733419315789

Navíc hustota zalidnění je v Polsku výrazně nižší, u nás je to samá vesnice a tak se musí pořád zatáčet... ;-)

+2/0
23.5.2014 14:02

K16a18t73e84ř48i75n98a 53P70é87r70o94v26á 2830188207385

tady se spíš pořád zahejbá, a to i bez vesnic :-P

0/0
23.5.2014 14:24

V86o66j95t55ě72c70h 22H34u97b58k35a 6548675488548

Klasika, utráceji za drahé vlaky, které nevyužijí..

0/0
23.5.2014 12:16

P36a92v48e68l 72M44a65t74o35u67š44e34k 5170777308854

Za to my ta pendolina fakt využíváme!

+1/0
23.5.2014 13:07

P42e49t43r 85N74o34v32o42t47n61y 3599492269732

A ne?

0/0
23.5.2014 13:22

M97a13r48e26k 67H32r45u48b46y 6927312901708

Jiste, hned od prvniho dne po nakupu ;-);-D

+1/0
23.5.2014 22:11

J87o37z46e14f 55D77u72h91a14c34e62k 7791110703150

do vlakovej infrastruktury sa vrazaju hrozne prachy a pritom je to uplne naprd, dokial budem mat auto tak sa mi neoplati jazdit vlakom Rv a to neplati len o CR, ale vseobecne cela EU. jedine co sa oplati vlakom je kupit si nejaky ten railpass a urobit si mesacnu dovolenku po celej EU, ale seriozne, kolko ludi to spravi?

0/−10
23.5.2014 12:01

M31a20r84t25i57n 60H68o41d84í90k 2205975498927

Po celém světě jezdí lidé rychlovlaky na delší vzdálenosti (při klesajících cenách pak i létají) spíše než autem. O cenové výhodnosti asi není třeba vůbec mluvit.

+7/0
23.5.2014 12:05

J13o50z64e82f 62D44u15h10a57c13e71k 7531800923780

vyhodnejsie oproti comu? chcel som ist vlakom  z brna do benatok a vyslo to drahsie ako letecky! a o dost.  to iste pariz, londyn.... (je pravda ze som pozeral nizkonakladove letecke spolocnosti)

0/−1
23.5.2014 12:42

P85a45v65e61l 39M27a36t18o16u42š20e28k 5940607238454

Zkuste někdy zavítat například na německý vyhledávač spojení (Die Bahn), kde se nabízejí i ceny. Možná se budete divit, že lze dojet vlakem přes půl Evropy při včasném nákupu za 39 euro. Jistě, nesmíte přijít k české pokladně a říci, že chcete jízdenku do Benátek. Ta vás vyjde extrémně draho. V našich zemích ještě zřejmě nepochopili, že do vlaků nenalákají cestující na drahé jízdné, nýbrž na levné. Je paradoxní, že např. Němce vyjde cesta vlakem do ČR a zpět třeba i na polovinu toho, co zaplatíte v ČR za stejnou trasu opačným směrem.

+1/0
23.5.2014 13:14

M78a32r98e11k 82H97r95u48b36y 6107302621808

Po zapadnich zemich to neni tak zle, od nas je problem, ze nejblizsi VRT je tusim v Norimberku - a tam musite autobusem :-/

0/0
23.5.2014 22:13

J52o14z79e75f 62D98u54h53a45c20e74k 7751420573490

skusili som teraz na jun: vlak brno-vieden 2 osoby 1008 czk + 6474 czk za listok vieden - benatky na sedenie alebo 8669 czk za lezadla v 6 postelovom kupe. to je spolu 7482 alebo 9677 czk. benzin za auto cca 3100 czk + dialnicne poplatky. letenka s wizzairom praha - benatky 3,996.00 za dvoch. okaaa zase az taky vyrazny rozdiel to nieje

0/0
23.5.2014 13:10

M52a25r19t48i43n 66N91o30v81o90t94n87ý 3486276351394

Pokud jste to auto neukradl, tak musíte započítat ještě amortizaci auto - při té trase to dělá minimálně 5500,- Kč. To auto, na rozdíl od vlaku, jste musel koupit a máte s ním provozní náklady (oleje, pneumatiky, opravy, pojištění) takže to do ceny musíte také započítat.

0/0
23.5.2014 20:00

O96n72d36ř62e38j 40Č52a42p61k67a 6911431223334

Pokud se tím vlakem myslí něco jako TGV nebo ICE, tak se to vyplatí - do nějakých 1000 kilometrů je to na cestě z centra do centra časově srovnatelné s letadlem, na krátkých vzdálenostech i rychlejší.

0/0
23.5.2014 12:26

J35i50ř49í 56Z94ý20k89a 9809283241600

občas jedu Teplice-Ostrava a to se vyplatí jet vlakem. Nejenže nejsem utahaný z cesty, ale ještě se můžu při cestě pohodlně bavit. Ať s někým, nebo sám poslechem hudby, nebo surfováním po internetu.

A to mám velmi pohodlné auto (Volvo).

+1/0
23.5.2014 12:39

K82a96t83e67ř20i15n35a 20P79é77r12o15v94á 2210228717765

u nás dnes nějáké volvo nakládali na šroťáku. pravda, Volvo to asi nebyloV

0/0
23.5.2014 14:01

P85a74v74e58l 18V57e65t53e48š91n32í24k 7485258545227

Přiznám se, že v Polsku jsem jel vlakem naposledy před několika lety a byla to pro mě tak trochu vzpomínka, jak se u nás jezdívalo v 70.-80. letech. Infrastrukturu potřebovali opravit jako sůl. Přesednout u Ostravy na koridorovou trať byl kvalitativní skok.

Nevíte - opravdu začali ve velkém opravovat tratě? Už mají spravené nějaké významné procento tratí, že se jim tyhle vlaky vyplatí? Zvlášť při velikosti jejich země mi to připadá jako obrovský úkol.

0/0
23.5.2014 11:56

J12i54ř42í 67K74o51c62u65r33e41k 6555324455538

http://www.youtube.com/watch?v=wa8mnSDN1hQ

A té trati na 200 km/h mají 220 km, což je o 220 km víc než v ČR.

+2/0
23.5.2014 15:44

V44á81c48l23a93v 52H48o11r74á49k 5282231711226

Např.

http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/galerie/702729,duze-zdjecie,1,mapa-wielkiej-modernizacji-na-kolei-10-lat-utrudnien-na-torach.html

0/0
25.5.2014 23:59

J13a94n 41Č62e57k92a92l 7669795144114

Pendolino je stavěno jako naklápěcí, tedy s menší vozovou skříní, a tedy uvnitř stídněnější. Nějak nechápu důvod pořizovat si Pendolino, když se naklápět nebude, ale přitom menší rozměry mu zůstanou...

+2/0
23.5.2014 11:54

J44a22n 18Č35e76k11a42l 7189935574494

*stísněnější

0/0
23.5.2014 11:55

J75a35r30o11s72l10a78v 91B48u60r78s49í61k 8379105924732

To záleží na trati. Kde je málo oblouků, tam není naklápění absolutně potřeba. Například v ČR a to nemluvím o tom, že tu Pendolíno ani nejezdí maximální rychlostí. Souprava s ním je potom dražší a nákladnější na údržbu, i když je tam z hlediska komfortu zanedbatelný rozdíl... Takže cena bude asi ten důvod.

0/0
23.5.2014 12:59

O51n60d76r12e44j 21K58a40l39m75a97n 1470846154762

V tom případě se ale hodí koupit prostornější soupravu než tu ála pendolino ne?

+1/0
23.5.2014 14:48

J64i63r29k15a 41D56v30o91ř86á87k 4645500653728

To platí o Pendolinu třetí ("naší") generace. Ve čtvrté generaci už je o vlastně jedno.

0/0
23.5.2014 17:40

L55i96b75o18r 68M66o43u79č47k41a 1238707695422

neni nazev Pendolino nahoudou nazvem toho systemu naklapeni?

+4/0
23.5.2014 9:48

D33a80v53i62d 55Č11e84r97n18o93h60o26r30s67k89ý 1246784706926

spis odvozeno :-) Pendolino znamená kyvadélko :-)

0/0
23.5.2014 15:51

J67a83n 77M31a39t26ú48š 5437830265866

Tak to naklápěním skříně je jediná pozitivní věc na Pendolinu. Jinak ve Vinoboně v první třídě se cítím podstatně lépe.

+2/0
23.5.2014 9:43

D91a69v85i86d 67Š16a43f11r93á63n86e57k 5887814567513

To naklápění je funkce, která se příliš neprosadila. Je to neuvěřitelně drahé a celkový časový přínos je naprosto minimální. Kupříkladu na dvou a půl hodinové trase Praha Brno je Pendolino jen o dvě minuty rychlejší, než D1 Expres. Velké problémy si vyrobila tak DB s naklápěcím ICE 3, kterému hrozilo praskání os, takže nejdřív je na rok stáhli a teď jezdí jen bez naklápění.

0/−7
23.5.2014 8:15

P45e74t89r 32G61r51i77v12a58l54s58k24ý 6462174679113

Já si třeba nemyslím, že by to byla chyba technologie. Dnešní propustnost některých úseků kolem Prahy a Kolína je tristní, navíc koridory nejsou dodělané.

Já myslím, že na hodnocení by jsme si měli počkat až to bude dokončené.

0/0
23.5.2014 8:25

M81a30r11t90i40n 43H98o82u79b77a 6763381799368

s naklapenim bylo slibovano zkraceni jizdnich dob na soucasnych tratich. kdyz se dokonci koridory a pendolino i klasicky vlak tam budou jezdit stejne rychle, tak se nic nenazene.

0/0
23.5.2014 11:57

P88e48t81r 74G13r67i92v92a35l50s91k82ý 6382224569293

ale problém je, že i na koridorech ne všude je dosažitelná stejná max. rychlost pro naklápěčky a bez naklápění. A to nemluvím o 160km/h, někde se i po optimalizaci dá jet třeba jen 140 s naklápěním.

0/0
23.5.2014 13:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.