Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polské (ne)Pendolino testuje v Česku. Nemá naklápění do oblouků

Na polské železnici začne od prosince 2014 revoluce. Cestující začnou vozit Pendolina čtvrté generace, která právě testují na kolejích Výzkumného ústavu železničního (VUZ) u Velimi. Nahlédli jsme objektivem i do kabiny strojvedoucího a vlakvedoucího.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P31a35v61e43l 45V47l30a78s 4265543520644

Poláci nakoupili Pendolina u nich použitelná, narozdíl od nás, kdy zakoupené a zaplacené  jednotky se nedaly použít a musely být draze upravovány a výsledkem jsou nevzhledné bedny a kabely na střeše jednotkek, aby se daly použít na naší elektrifikaci. Nakoupili jsme je i když si nerozuměly s naším zabezpečovacím systemem, což si vyžádalo další úpravy a náklady.

+2/0
25.5.2014 20:06

K19a97r30e24l 84D37u85b 9755918631101

Nemá naklápění,  tak to není Pendolino.

+2/−2
24.5.2014 15:38

J30i40r64k53a 88D30v96o67ř81á85k 4315730813778

Pendolino to je, protože ho tak výrobce nazval. Znamená to ještě druhou věc - kyvadlovou dopravu, tj. že má řízení na obou stranách.

+1/0
27.5.2014 9:01

J79i87r20k66a 77D65v63o94ř16á23k 4405680913988

V článku chybí dost podstatná věc. Poláci plánují 712 km tratí na 300 km/h. Už to protlačili i do seznamů Mezinárodní železniční unie. http://www.uic.org/IMG/pdf/20131101_high_speed_lines_in_the_world.pdf

+1/0
23.5.2014 17:44

P41e28t97r 87N31o15v30o77t91n57y 3989802589722

Tak proc kupují vlaky na 250 km/h?

0/0
23.5.2014 22:04

M65a43r44e26k 51H43r96u27b28y 6977352101148

Mozna je to levnejsi, nez kupovat vlaky na 250 a mit trate na 160 ;-)

0/0
23.5.2014 22:10

P24e27t33r 84M96a30r65š48o83u97n 5985688606106

no tak to jsem si právě přečetl že dělají, kupují vlak na 250 ale modernizují též  (jako my) jen na 160

0/0
24.5.2014 20:54

J87i39r20k85a 29D92v96o61ř70á95k 4885340943818

Nechci mluvit za Poláky, ale existuje i model dopravy, ve kterém i když máte trať na 300 km/h, tak kromě VR vlaků 1. kategorie potřebujete nějaké VR vlaky II. kategorie na nižší rychlost, které budou jezdit zčásti po klasice a zčásti po VRT "zastávkově". Tak by to bylo asi i u nás.

+1/0
27.5.2014 9:05

J23i30r71k87a 27D90v13o54ř16á60k 4785250193888

Na kupování vlaků na 300 km/h je samozřejmě ještě brzo. Koneckonců ještě není moc jasné, kdy to ti Poláci začnou stavět.

0/0
27.5.2014 9:11

K67a43t75e64ř51i55n66a 17P41é77r42o12v52á 2520308447605

no a kdo myslíš že by přikládal?

0/0
23.5.2014 13:53

C28h21r20i81s77t57i54a80n 78M41o70r20g14e39n27s94t40e47r77n 5385736806514

Probuh, co to je "dvoumuzna" obsluha? (popisek jeden fotky)

0/−2
23.5.2014 13:24

P39e84t73r 47N82o19v55o58t39n72y 3899762569602

Překvapivě je to v tom popisku vysvětleno. ;-D

+1/0
23.5.2014 13:52

K97a17t95e73ř87i75n69a 67P37é72r34o57v88á 2960818727735

no a kdo myslíš že by přikládal

+2/−1
23.5.2014 13:54

J69i76r81k35a 18D39v73o45ř35á29k 4115970293368

Poláci mají takový velice zastaralý předpis, že strojvedoucí nesmí být sám ale musí mít pomocníka. Je to především z důvodu bezpečnosti, pomocník by si všiml, že strojvedoucí omylem umřel nebo usnul. V normálních zemích to už dávno hlídá zabezpečovací zařízení (nepřesně řečeno).

+2/0
23.5.2014 17:36

P81e66t96r 33N51o13v50o97t21n82y 3119212489892

Omylem umřel. :-D

+3/0
23.5.2014 22:02

P93a22v72e85l 64M12a23t93o31u52š67e42k 5600487678734

V Polsku existovala trať na rychlost minimálně 160 km/h (CMK), spojující Varšavu s Katovicemi a Krakovem, již dávno za socialismu. Takový souvislý úsek u nás dodnes neexistuje a hned tak existovat nebude. Tudíž ty autorovy pochybnosti jsou trochu vedle.

+1/0
23.5.2014 13:06

P71e48t10r 90T67y59č65k54a 6775322759582

Tak se podívej na mapu a terén Polska. Takový úsek u nás nemůže existovat už z principu toho, že Polsko je mnohem větší a rovnější než Česko.

+4/0
23.5.2014 13:13

P92a80v23e68l 48M79a32t61o42u46š95e16k 5410607248384

Ale u nás se tak souvisle nejezdí ani v oblastech, kde je terén podobný polskému.

0/0
23.5.2014 13:18

K89a89t63e81ř33i49n44a 10P30é80r39o38v66á 2930638887525

on myslel placatý. a to tady mezi metropolema opravdu není.

+3/0
23.5.2014 13:57

L29u23k17á82š 28Š62l37e86h34o37f75e41r 1683409535319

Navíc hustota zalidnění je v Polsku výrazně nižší, u nás je to samá vesnice a tak se musí pořád zatáčet... ;-)

+2/0
23.5.2014 14:02

K74a64t23e49ř51i19n57a 79P92é87r19o51v64á 2660788567525

tady se spíš pořád zahejbá, a to i bez vesnic :-P

0/0
23.5.2014 14:24

V86o28j53t40ě19c37h 61H76u56b95k72a 6138415898378

Klasika, utráceji za drahé vlaky, které nevyužijí..

0/0
23.5.2014 12:16

P18a62v12e79l 23M46a43t70o42u23š94e19k 5200727298544

Za to my ta pendolina fakt využíváme!

+1/0
23.5.2014 13:07

P79e32t54r 49N86o22v21o47t12n46y 3919552459542

A ne?

0/0
23.5.2014 13:22

M48a13r60e11k 88H61r85u65b20y 6197252841398

Jiste, hned od prvniho dne po nakupu ;-);-D

+1/0
23.5.2014 22:11

J45o10z26e88f 57D12u25h50a57c90e13k 7241950243100

do vlakovej infrastruktury sa vrazaju hrozne prachy a pritom je to uplne naprd, dokial budem mat auto tak sa mi neoplati jazdit vlakom Rv a to neplati len o CR, ale vseobecne cela EU. jedine co sa oplati vlakom je kupit si nejaky ten railpass a urobit si mesacnu dovolenku po celej EU, ale seriozne, kolko ludi to spravi?

0/−10
23.5.2014 12:01

M43a30r90t96i26n 93H19o43d18í31k 2205425888697

Po celém světě jezdí lidé rychlovlaky na delší vzdálenosti (při klesajících cenách pak i létají) spíše než autem. O cenové výhodnosti asi není třeba vůbec mluvit.

+7/0
23.5.2014 12:05

J23o39z64e56f 76D21u31h22a87c89e40k 7941950573100

vyhodnejsie oproti comu? chcel som ist vlakom  z brna do benatok a vyslo to drahsie ako letecky! a o dost.  to iste pariz, londyn.... (je pravda ze som pozeral nizkonakladove letecke spolocnosti)

0/−1
23.5.2014 12:42

P45a14v73e61l 51M44a28t21o98u89š29e11k 5900947778244

Zkuste někdy zavítat například na německý vyhledávač spojení (Die Bahn), kde se nabízejí i ceny. Možná se budete divit, že lze dojet vlakem přes půl Evropy při včasném nákupu za 39 euro. Jistě, nesmíte přijít k české pokladně a říci, že chcete jízdenku do Benátek. Ta vás vyjde extrémně draho. V našich zemích ještě zřejmě nepochopili, že do vlaků nenalákají cestující na drahé jízdné, nýbrž na levné. Je paradoxní, že např. Němce vyjde cesta vlakem do ČR a zpět třeba i na polovinu toho, co zaplatíte v ČR za stejnou trasu opačným směrem.

+1/0
23.5.2014 13:14

M22a54r36e28k 35H55r47u83b92y 6877552391598

Po zapadnich zemich to neni tak zle, od nas je problem, ze nejblizsi VRT je tusim v Norimberku - a tam musite autobusem :-/

0/0
23.5.2014 22:13

J11o29z46e19f 97D13u56h58a90c54e50k 7111400743360

skusili som teraz na jun: vlak brno-vieden 2 osoby 1008 czk + 6474 czk za listok vieden - benatky na sedenie alebo 8669 czk za lezadla v 6 postelovom kupe. to je spolu 7482 alebo 9677 czk. benzin za auto cca 3100 czk + dialnicne poplatky. letenka s wizzairom praha - benatky 3,996.00 za dvoch. okaaa zase az taky vyrazny rozdiel to nieje

0/0
23.5.2014 13:10

M74a30r36t43i73n 77N84o67v77o31t53n97ý 3306806731954

Pokud jste to auto neukradl, tak musíte započítat ještě amortizaci auto - při té trase to dělá minimálně 5500,- Kč. To auto, na rozdíl od vlaku, jste musel koupit a máte s ním provozní náklady (oleje, pneumatiky, opravy, pojištění) takže to do ceny musíte také započítat.

0/0
23.5.2014 20:00

O14n67d19ř78e53j 20Č13a87p47k29a 6331671133354

Pokud se tím vlakem myslí něco jako TGV nebo ICE, tak se to vyplatí - do nějakých 1000 kilometrů je to na cestě z centra do centra časově srovnatelné s letadlem, na krátkých vzdálenostech i rychlejší.

0/0
23.5.2014 12:26

J87i60ř29í 71Z63ý66k53a 9819613741430

občas jedu Teplice-Ostrava a to se vyplatí jet vlakem. Nejenže nejsem utahaný z cesty, ale ještě se můžu při cestě pohodlně bavit. Ať s někým, nebo sám poslechem hudby, nebo surfováním po internetu.

A to mám velmi pohodlné auto (Volvo).

+1/0
23.5.2014 12:39

K51a24t64e98ř82i75n84a 93P49é81r90o60v31á 2250718427875

u nás dnes nějáké volvo nakládali na šroťáku. pravda, Volvo to asi nebyloV

0/0
23.5.2014 14:01

P24a49v19e81l 42V88e70t34e36š65n23í29k 7245518925757

Přiznám se, že v Polsku jsem jel vlakem naposledy před několika lety a byla to pro mě tak trochu vzpomínka, jak se u nás jezdívalo v 70.-80. letech. Infrastrukturu potřebovali opravit jako sůl. Přesednout u Ostravy na koridorovou trať byl kvalitativní skok.

Nevíte - opravdu začali ve velkém opravovat tratě? Už mají spravené nějaké významné procento tratí, že se jim tyhle vlaky vyplatí? Zvlášť při velikosti jejich země mi to připadá jako obrovský úkol.

0/0
23.5.2014 11:56

J37i38ř55í 14K14o70c43u38r27e30k 6435374395138

http://www.youtube.com/watch?v=wa8mnSDN1hQ

A té trati na 200 km/h mají 220 km, což je o 220 km víc než v ČR.

+2/0
23.5.2014 15:44

V10á31c77l38a41v 51H91o10r61á53k 5392721261626

Např.

http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/galerie/702729,duze-zdjecie,1,mapa-wielkiej-modernizacji-na-kolei-10-lat-utrudnien-na-torach.html

0/0
25.5.2014 23:59

J64a79n 96Č88e25k32a91l 7699675374264

Pendolino je stavěno jako naklápěcí, tedy s menší vozovou skříní, a tedy uvnitř stídněnější. Nějak nechápu důvod pořizovat si Pendolino, když se naklápět nebude, ale přitom menší rozměry mu zůstanou...

+2/0
23.5.2014 11:54

J80a21n 91Č60e98k61a40l 7319355444444

*stísněnější

0/0
23.5.2014 11:55

J90a82r10o11s74l74a83v 26B40u87r18s78í58k 8299415284142

To záleží na trati. Kde je málo oblouků, tam není naklápění absolutně potřeba. Například v ČR a to nemluvím o tom, že tu Pendolíno ani nejezdí maximální rychlostí. Souprava s ním je potom dražší a nákladnější na údržbu, i když je tam z hlediska komfortu zanedbatelný rozdíl... Takže cena bude asi ten důvod.

0/0
23.5.2014 12:59

O46n43d42r93e61j 57K30a59l41m11a98n 1230176464802

V tom případě se ale hodí koupit prostornější soupravu než tu ála pendolino ne?

+1/0
23.5.2014 14:48

J27i73r96k96a 86D49v56o18ř52á36k 4485180123618

To platí o Pendolinu třetí ("naší") generace. Ve čtvrté generaci už je o vlastně jedno.

0/0
23.5.2014 17:40

L71i29b79o57r 93M87o92u50č82k43a 1618497685732

neni nazev Pendolino nahoudou nazvem toho systemu naklapeni?

+4/0
23.5.2014 9:48

D75a70v18i93d 16Č90e14r61n32o53h77o56r37s89k15ý 1546524556676

spis odvozeno :-) Pendolino znamená kyvadélko :-)

0/0
23.5.2014 15:51

J87a21n 30M51a28t29ú52š 5407430395446

Tak to naklápěním skříně je jediná pozitivní věc na Pendolinu. Jinak ve Vinoboně v první třídě se cítím podstatně lépe.

+2/0
23.5.2014 9:43

D56a27v75i80d 47Š44a41f42r26á96n10e48k 5747124117653

To naklápění je funkce, která se příliš neprosadila. Je to neuvěřitelně drahé a celkový časový přínos je naprosto minimální. Kupříkladu na dvou a půl hodinové trase Praha Brno je Pendolino jen o dvě minuty rychlejší, než D1 Expres. Velké problémy si vyrobila tak DB s naklápěcím ICE 3, kterému hrozilo praskání os, takže nejdřív je na rok stáhli a teď jezdí jen bez naklápění.

0/−7
23.5.2014 8:15

P97e86t94r 39G87r93i61v57a52l33s51k88ý 6502744569743

Já si třeba nemyslím, že by to byla chyba technologie. Dnešní propustnost některých úseků kolem Prahy a Kolína je tristní, navíc koridory nejsou dodělané.

Já myslím, že na hodnocení by jsme si měli počkat až to bude dokončené.

0/0
23.5.2014 8:25

M26a74r35t12i74n 89H55o73u21b36a 6573661489468

s naklapenim bylo slibovano zkraceni jizdnich dob na soucasnych tratich. kdyz se dokonci koridory a pendolino i klasicky vlak tam budou jezdit stejne rychle, tak se nic nenazene.

0/0
23.5.2014 11:57

P28e50t62r 30G65r44i13v51a49l94s69k32ý 6572944549903

ale problém je, že i na koridorech ne všude je dosažitelná stejná max. rychlost pro naklápěčky a bez naklápění. A to nemluvím o 160km/h, někde se i po optimalizaci dá jet třeba jen 140 s naklápěním.

0/0
23.5.2014 13:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.