Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Polské (ne)Pendolino testuje v Česku. Nemá naklápění do oblouků

Na polské železnici začne od prosince 2014 revoluce. Cestující začnou vozit Pendolina čtvrté generace, která právě testují na kolejích Výzkumného ústavu železničního (VUZ) u Velimi. Nahlédli jsme objektivem i do kabiny strojvedoucího a vlakvedoucího.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P70a55v81e68l 85V50l24a85s 4325153160174

Poláci nakoupili Pendolina u nich použitelná, narozdíl od nás, kdy zakoupené a zaplacené  jednotky se nedaly použít a musely být draze upravovány a výsledkem jsou nevzhledné bedny a kabely na střeše jednotkek, aby se daly použít na naší elektrifikaci. Nakoupili jsme je i když si nerozuměly s naším zabezpečovacím systemem, což si vyžádalo další úpravy a náklady.

+2/0
25.5.2014 20:06

K62a57r85e82l 81D89u78b 9925708261981

Nemá naklápění,  tak to není Pendolino.

+2/−2
24.5.2014 15:38

J59i29r98k10a 24D91v93o54ř98á24k 4685410513318

Pendolino to je, protože ho tak výrobce nazval. Znamená to ještě druhou věc - kyvadlovou dopravu, tj. že má řízení na obou stranách.

+1/0
27.5.2014 9:01


J86i10r97k37a 50D22v73o37ř91á49k 4705140453858

V článku chybí dost podstatná věc. Poláci plánují 712 km tratí na 300 km/h. Už to protlačili i do seznamů Mezinárodní železniční unie. http://www.uic.org/IMG/pdf/20131101_high_speed_lines_in_the_world.pdf

+1/0
23.5.2014 17:44

P52e82t93r 55N17o85v58o27t84n25y 3899202309592

Tak proc kupují vlaky na 250 km/h?

0/0
23.5.2014 22:04

M94a32r36e58k 38H19r56u18b12y 6257302221338

Mozna je to levnejsi, nez kupovat vlaky na 250 a mit trate na 160 ;-)

0/0
23.5.2014 22:10

P37e58t53r 61M61a65r39š86o28u54n 5805648686596

no tak to jsem si právě přečetl že dělají, kupují vlak na 250 ale modernizují též  (jako my) jen na 160

0/0
24.5.2014 20:54

J76i24r19k71a 31D75v45o64ř28á65k 4265100523208

Nechci mluvit za Poláky, ale existuje i model dopravy, ve kterém i když máte trať na 300 km/h, tak kromě VR vlaků 1. kategorie potřebujete nějaké VR vlaky II. kategorie na nižší rychlost, které budou jezdit zčásti po klasice a zčásti po VRT "zastávkově". Tak by to bylo asi i u nás.

+1/0
27.5.2014 9:05

J94i77r26k82a 77D42v31o51ř73á23k 4515160863228

Na kupování vlaků na 300 km/h je samozřejmě ještě brzo. Koneckonců ještě není moc jasné, kdy to ti Poláci začnou stavět.

0/0
27.5.2014 9:11

K60a11t58e24ř50i22n19a 60P43é70r43o28v36á 2970598357495

no a kdo myslíš že by přikládal?

0/0
23.5.2014 13:53

C98h23r30i23s10t69i51a41n 33M37o21r24g11e60n35s47t89e87r58n 5875916706254

Probuh, co to je "dvoumuzna" obsluha? (popisek jeden fotky)

0/−2
23.5.2014 13:24

P61e75t61r 75N43o13v52o79t70n70y 3819552449502

Překvapivě je to v tom popisku vysvětleno. ;-D

+1/0
23.5.2014 13:52

K51a62t13e55ř46i76n42a 98P37é68r26o78v36á 2700518547295

no a kdo myslíš že by přikládal

+2/−1
23.5.2014 13:54

J17i22r17k92a 63D22v62o48ř92á59k 4645760813388

Poláci mají takový velice zastaralý předpis, že strojvedoucí nesmí být sám ale musí mít pomocníka. Je to především z důvodu bezpečnosti, pomocník by si všiml, že strojvedoucí omylem umřel nebo usnul. V normálních zemích to už dávno hlídá zabezpečovací zařízení (nepřesně řečeno).

+2/0
23.5.2014 17:36

P22e12t36r 55N55o46v49o16t44n36y 3599892519562

Omylem umřel. :-D

+3/0
23.5.2014 22:02

P62a52v29e36l 79M86a74t60o58u29š97e30k 5200737518814

V Polsku existovala trať na rychlost minimálně 160 km/h (CMK), spojující Varšavu s Katovicemi a Krakovem, již dávno za socialismu. Takový souvislý úsek u nás dodnes neexistuje a hned tak existovat nebude. Tudíž ty autorovy pochybnosti jsou trochu vedle.

+1/0
23.5.2014 13:06

P82e38t82r 38T31y86č28k79a 6405212169832

Tak se podívej na mapu a terén Polska. Takový úsek u nás nemůže existovat už z principu toho, že Polsko je mnohem větší a rovnější než Česko.

+4/0
23.5.2014 13:13

P71a81v92e96l 66M77a44t48o98u57š53e50k 5490927338864

Ale u nás se tak souvisle nejezdí ani v oblastech, kde je terén podobný polskému.

0/0
23.5.2014 13:18

K69a12t67e89ř62i63n46a 19P76é32r45o61v86á 2210968907645

on myslel placatý. a to tady mezi metropolema opravdu není.

+3/0
23.5.2014 13:57

L38u58k91á67š 93Š46l97e23h50o80f79e77r 1213459575419

Navíc hustota zalidnění je v Polsku výrazně nižší, u nás je to samá vesnice a tak se musí pořád zatáčet... ;-)

+2/0
23.5.2014 14:02

K20a43t41e28ř75i65n69a 75P21é82r66o40v65á 2850878297825

tady se spíš pořád zahejbá, a to i bez vesnic :-P

0/0
23.5.2014 14:24

V35o34j23t10ě84c54h 80H94u55b36k34a 6778525638578

Klasika, utráceji za drahé vlaky, které nevyužijí..

0/0
23.5.2014 12:16

P53a62v78e95l 98M36a53t30o91u83š44e11k 5630137448324

Za to my ta pendolina fakt využíváme!

+1/0
23.5.2014 13:07

P21e13t45r 41N37o33v95o78t43n80y 3609282959662

A ne?

0/0
23.5.2014 13:22

M47a36r41e33k 68H65r57u91b16y 6927692101168

Jiste, hned od prvniho dne po nakupu ;-);-D

+1/0
23.5.2014 22:11

J48o29z69e34f 30D13u20h19a16c13e14k 7771440423310

do vlakovej infrastruktury sa vrazaju hrozne prachy a pritom je to uplne naprd, dokial budem mat auto tak sa mi neoplati jazdit vlakom Rv a to neplati len o CR, ale vseobecne cela EU. jedine co sa oplati vlakom je kupit si nejaky ten railpass a urobit si mesacnu dovolenku po celej EU, ale seriozne, kolko ludi to spravi?

0/−10
23.5.2014 12:01

M52a52r28t79i74n 78H12o23d77í43k 2525745848107

Po celém světě jezdí lidé rychlovlaky na delší vzdálenosti (při klesajících cenách pak i létají) spíše než autem. O cenové výhodnosti asi není třeba vůbec mluvit.

+7/0
23.5.2014 12:05

J96o95z63e31f 28D48u79h80a75c64e90k 7481330323570

vyhodnejsie oproti comu? chcel som ist vlakom  z brna do benatok a vyslo to drahsie ako letecky! a o dost.  to iste pariz, londyn.... (je pravda ze som pozeral nizkonakladove letecke spolocnosti)

0/−1
23.5.2014 12:42

P30a80v68e52l 95M22a20t80o22u56š77e88k 5410397328514

Zkuste někdy zavítat například na německý vyhledávač spojení (Die Bahn), kde se nabízejí i ceny. Možná se budete divit, že lze dojet vlakem přes půl Evropy při včasném nákupu za 39 euro. Jistě, nesmíte přijít k české pokladně a říci, že chcete jízdenku do Benátek. Ta vás vyjde extrémně draho. V našich zemích ještě zřejmě nepochopili, že do vlaků nenalákají cestující na drahé jízdné, nýbrž na levné. Je paradoxní, že např. Němce vyjde cesta vlakem do ČR a zpět třeba i na polovinu toho, co zaplatíte v ČR za stejnou trasu opačným směrem.

+1/0
23.5.2014 13:14

M34a70r62e50k 94H93r46u39b42y 6687832691928

Po zapadnich zemich to neni tak zle, od nas je problem, ze nejblizsi VRT je tusim v Norimberku - a tam musite autobusem :-/

0/0
23.5.2014 22:13

J84o28z41e66f 35D45u25h92a24c89e36k 7371560133610

skusili som teraz na jun: vlak brno-vieden 2 osoby 1008 czk + 6474 czk za listok vieden - benatky na sedenie alebo 8669 czk za lezadla v 6 postelovom kupe. to je spolu 7482 alebo 9677 czk. benzin za auto cca 3100 czk + dialnicne poplatky. letenka s wizzairom praha - benatky 3,996.00 za dvoch. okaaa zase az taky vyrazny rozdiel to nieje

0/0
23.5.2014 13:10

M26a87r30t79i37n 28N47o95v41o70t84n83ý 3836776931284

Pokud jste to auto neukradl, tak musíte započítat ještě amortizaci auto - při té trase to dělá minimálně 5500,- Kč. To auto, na rozdíl od vlaku, jste musel koupit a máte s ním provozní náklady (oleje, pneumatiky, opravy, pojištění) takže to do ceny musíte také započítat.

0/0
23.5.2014 20:00

O83n28d26ř63e21j 73Č28a70p94k17a 6321921403224

Pokud se tím vlakem myslí něco jako TGV nebo ICE, tak se to vyplatí - do nějakých 1000 kilometrů je to na cestě z centra do centra časově srovnatelné s letadlem, na krátkých vzdálenostech i rychlejší.

0/0
23.5.2014 12:26

J65i53ř78í 89Z27ý35k31a 9479393401550

občas jedu Teplice-Ostrava a to se vyplatí jet vlakem. Nejenže nejsem utahaný z cesty, ale ještě se můžu při cestě pohodlně bavit. Ať s někým, nebo sám poslechem hudby, nebo surfováním po internetu.

A to mám velmi pohodlné auto (Volvo).

+1/0
23.5.2014 12:39

K90a36t80e10ř32i55n44a 43P33é77r22o63v51á 2120708917115

u nás dnes nějáké volvo nakládali na šroťáku. pravda, Volvo to asi nebyloV

0/0
23.5.2014 14:01

P72a20v38e98l 56V28e32t84e50š97n17í53k 7445918635787

Přiznám se, že v Polsku jsem jel vlakem naposledy před několika lety a byla to pro mě tak trochu vzpomínka, jak se u nás jezdívalo v 70.-80. letech. Infrastrukturu potřebovali opravit jako sůl. Přesednout u Ostravy na koridorovou trať byl kvalitativní skok.

Nevíte - opravdu začali ve velkém opravovat tratě? Už mají spravené nějaké významné procento tratí, že se jim tyhle vlaky vyplatí? Zvlášť při velikosti jejich země mi to připadá jako obrovský úkol.

0/0
23.5.2014 11:56

J59i36ř67í 91K51o82c33u53r90e50k 6505934905628

http://www.youtube.com/watch?v=wa8mnSDN1hQ

A té trati na 200 km/h mají 220 km, což je o 220 km víc než v ČR.

+2/0
23.5.2014 15:44

V43á35c12l75a26v 11H60o63r45á16k 5702751881236

Např.

http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/galerie/702729,duze-zdjecie,1,mapa-wielkiej-modernizacji-na-kolei-10-lat-utrudnien-na-torach.html

0/0
25.5.2014 23:59

J20a57n 93Č59e24k51a46l 7829525644334

Pendolino je stavěno jako naklápěcí, tedy s menší vozovou skříní, a tedy uvnitř stídněnější. Nějak nechápu důvod pořizovat si Pendolino, když se naklápět nebude, ale přitom menší rozměry mu zůstanou...

+2/0
23.5.2014 11:54

J79a56n 62Č28e23k14a19l 7749155524664

*stísněnější

0/0
23.5.2014 11:55

J43a88r39o50s19l12a67v 41B57u26r78s59í11k 8599865544402

To záleží na trati. Kde je málo oblouků, tam není naklápění absolutně potřeba. Například v ČR a to nemluvím o tom, že tu Pendolíno ani nejezdí maximální rychlostí. Souprava s ním je potom dražší a nákladnější na údržbu, i když je tam z hlediska komfortu zanedbatelný rozdíl... Takže cena bude asi ten důvod.

0/0
23.5.2014 12:59

O77n30d54r51e21j 86K91a35l10m81a13n 1830906534882

V tom případě se ale hodí koupit prostornější soupravu než tu ála pendolino ne?

+1/0
23.5.2014 14:48

J97i32r13k55a 24D53v50o92ř36á88k 4615520723878

To platí o Pendolinu třetí ("naší") generace. Ve čtvrté generaci už je o vlastně jedno.

0/0
23.5.2014 17:40

L78i62b40o79r 62M87o65u56č98k36a 1678827445552

neni nazev Pendolino nahoudou nazvem toho systemu naklapeni?

+4/0
23.5.2014 9:48

D75a39v54i67d 44Č18e45r43n90o25h35o42r57s24k15ý 1156194336256

spis odvozeno :-) Pendolino znamená kyvadélko :-)

0/0
23.5.2014 15:51

J60a56n 71M70a56t85ú26š 5677120285986

Tak to naklápěním skříně je jediná pozitivní věc na Pendolinu. Jinak ve Vinoboně v první třídě se cítím podstatně lépe.

+2/0
23.5.2014 9:43

D43a53v85i41d 32Š96a23f25r98á46n92e34k 5337104767283

To naklápění je funkce, která se příliš neprosadila. Je to neuvěřitelně drahé a celkový časový přínos je naprosto minimální. Kupříkladu na dvou a půl hodinové trase Praha Brno je Pendolino jen o dvě minuty rychlejší, než D1 Expres. Velké problémy si vyrobila tak DB s naklápěcím ICE 3, kterému hrozilo praskání os, takže nejdřív je na rok stáhli a teď jezdí jen bez naklápění.

0/−7
23.5.2014 8:15

P50e95t54r 16G70r95i27v28a67l14s67k96ý 6802274509423

Já si třeba nemyslím, že by to byla chyba technologie. Dnešní propustnost některých úseků kolem Prahy a Kolína je tristní, navíc koridory nejsou dodělané.

Já myslím, že na hodnocení by jsme si měli počkat až to bude dokončené.

0/0
23.5.2014 8:25

M48a60r46t65i97n 28H23o51u77b85a 6123611449558

s naklapenim bylo slibovano zkraceni jizdnich dob na soucasnych tratich. kdyz se dokonci koridory a pendolino i klasicky vlak tam budou jezdit stejne rychle, tak se nic nenazene.

0/0
23.5.2014 11:57

P97e61t74r 85G17r37i62v39a96l29s38k27ý 6732174799833

ale problém je, že i na koridorech ne všude je dosažitelná stejná max. rychlost pro naklápěčky a bez naklápění. A to nemluvím o 160km/h, někde se i po optimalizaci dá jet třeba jen 140 s naklápěním.

0/0
23.5.2014 13:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.