Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Originální "český" letoun dával pilotům pořádně zabrat a fotil nepřítele

Naposledy vzlétla před dvaceti lety. Avia AV-14FG. Letoun, kterým naši piloti snímkovali třeba i západoněmecké hranice, měl několik specifických vlastností. Při snímání bylo nutné udržovat rychlost kolem 190 km/h. Pádová rychlost přitom byla 200 km/h.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M76í69r75a 17K75l33a69s 9722367389476

Menší chyba v článku - Saljut 16 neexistoval. Pouze Saljut 6....

0/0
24.7.2014 16:58

L29a12d97i53s38l37a65v 67M62á32l93e69k 7743917741438

A jaký je rozdíl mezi tím, jít s prosíkem do Moskvy (což bylo "smeteno ze stolu") a tím, použít již dodaný sovětský letoun?

0/0
19.5.2014 18:21
Foto

A83n38t20o41n41í82n 37B39r79z87o47b70o42h60a96t43ý 9545513769725

Jsem moc rád, že si na nás kluky od Fotoletu někdo vzpomněl. Udělalo mi to radost a odkaz jsem hned vložil na Facebook na skupinu "Fotoletecká skupina", kde je spousta dalších fotek s technikou i s lidmi. Znovu opakuji svou nabídku, pokud by někdo měl zájem o přednášku o leteckém měřičském snímkování, rád přijedu a povykládám o tom, měl jsem tuto práci spíš jako koníčka a těch 12 let u Fotoletu v Hradci Králové byly moje nejhezčí pracovní roky.

+2/0
19.5.2014 17:05

J17i32ř55í 73N93e18u74m84e20i11s22t84e81r 2622945803601

Já tu skupinu nemohu na FB najít :(

0/0
19.5.2014 18:02

P93a63v90e91l 66S22e54d98l36a86c74e84k 4338379236939

Ja taky ne...

0/0
19.5.2014 19:08

J41a88n 42K60ř47í34ž 6195373625448

Už jsem to sem šoupnul.:-)

0/0
19.5.2014 20:09

J71a23n 62K59ř40í47ž 6225603905558

https://www.facebook.com/Aerowebcz

0/0
19.5.2014 20:06

J94a21n 22K67ř64í81ž 6375943295848

...ale nějak jste sem zapomněl šoupnout fejsovej odkaz.

Udělal jsem to za vás.:-)

0/0
19.5.2014 20:11

J83a23n 47H98a57v34l80i85n28a 9144316399543

zajimalo by me, jak to je s L410FG, co ma armada nyni.....jsem liny to hledat ;-) Byly uz za socialismu u armady? Rekl bych ze jsou urcite lepe pilotovatelne

0/0
19.5.2014 13:23

V42á13c27l46a90v 25P60c32h72á96l75e80k 8796962851642

Díky za super článek TechNet opět nezklamalR^

Jen podotýkám, že jedna nebo dvě "štrndy" jsou v Airmuzeu ve Vyškově;-)

+7/−1
19.5.2014 12:01

L35a21d50a 72N80o17v75a92k 4772753277

a čim jako nezklamal.. že lítali při focení nižší rychlostí, než pádovou...?8-o

0/−2
21.5.2014 23:35

I98v22a13n 65P74l19a92c18h45y 1342374949901

V boxu nalevo je uvedeno, že poslední let byl 30.4.,2014, není to náhodou chyba, nemá tam být 1994?

0/0
19.5.2014 11:27

I12v47a91n 97P85l76a84c37h14y 1142474169451

A už jsem si to přečetl pořádně, takže omluva jako kdybych nic nenapsal... :)

V každém případě z příletu se dá najít video, několikrát jsem ho viděl... buď youtoube nebo videa na planes...

0/0
19.5.2014 11:30

J73a28n 30B62r54a64u83n48e67r 7545964793759

V článku mne mate jedna informace. Autor píše, že pádová rychlost byla 200km/h. Pádová rychlost obecně je mezní rychlost, kdy profil ještě produkuje vzlak. Při poklesu pod tuto rychost dochází k odtržení proudění a tedy ke ztrátě vztlaku - pádu letounu. Není proto možné letět pod touto mezní rychlostí tj. rychlostí 180km/h při stejné letové konfiguraci.

+13/0
19.5.2014 11:13

O68n76d41ř20e55j 42K13o14l47á53ř 1213845903391

Přesně tak, taky mě to hned trklo. Pádová rychlost je prostě rychlost, kdy letadlo začíná padat. Samozřejmě že se pádová rychlost liší podle konfigurace, tedy jiná je bez klapek a jiná, mnohem nižší s vysunutými klapkami. Jiná se se sníženým výkonem motorů, jiná naopak s maximálním výkonem na tzv. II. režimu.

Takže může jít třeba o překročení pádové rychlosti pro std. konfiguraci směrem dolů, ale v jiné konfiguraci (s klapkami) to bude pořád ještě nad pádovkou.

0/0
19.5.2014 15:52

J82i28ř23í 44K27u38b69á14č54e11k 3107604180736

Nejspíš při těch těch 180-190 km/h měli vytažené vztlakové klapky, tím se pádovka o něco sníží. Jinak si to nedokážu vysvětlit. Rozhodně bych ale přivítal vysvětlení od někoho, kdo ví jak to bylo - není třeba chyba v těch údajích o rychlosti?

+2/0
19.5.2014 15:54

Z38d57e82n17e58k 28V32r86b57a 8389455703747

Těch 180km/h je kvůli kamerám a samozřejmě vůči zemi, zatímco pádová rychlost je vůči vzduchu. Pokud letíte proti větru, pak můžete letět vůči zemi i pomaleji, než je pádová rychlost stroje v dané konfiguraci. Podobný efekt v obráceném pořadí je možné pozorovat u některých podzvukových letounů, které při letu po větru mohou dosáhnout vůči zemi nadzvukové rychlosti. Takže asi tak.

0/0
11.6.2014 19:25

O34l27d85a 27Z57i16n 8218716639762

Autor opět nezklamal, výborný článek.

+4/0
19.5.2014 10:16

V25í23t60ě62z33s58l13a49v 51N87o11v13o85t44n47ý 3559421558756

moc pěkně napsaný článek R^

+1/0
19.5.2014 9:40

M68i93c21h40a79l 41N67o82v35o75t43n32ý 3551808507718

Pozoroval jsem je, když létali nad Hradcem cvičné okruhy s vysazeným jedním motorem. To byli doby, kdy jsme ještě měli letectvo.

+10/−1
19.5.2014 9:13

A45l94e50x17a73n96d75r 21K21o71s83t74k97a 5269536309756

Mívali jsme toho víc, než nám od toho pomohl otec rozkrádaček Klaus, za spolupráce s hlupáčkem Havlem. Dnes si můžeme tak leda zaskandovat: máme holé ruce.. (a už je to pravda)

+8/−14
19.5.2014 9:48

D34a17v43i68d 47Č90e67c21h 7280324181833

;-D ...

+3/0
19.5.2014 12:55

M14i74c37h52a22l 90S73e90m83i39v73a52n 3141665819640

Nebýt "hlupáčka" Havla tak by jste měl v ruce tak akorát ruský prapor.

+4/−3
19.5.2014 16:26

J55i71ř63í 90N67e33u39m36e30i94s20t86e17r 2482355163181

Na téhle mašině jsem dělal během vojny v roce 91 na hradeckém letišti. Bohužel měla dost smůlu, protože nejdřív měla poruchu jednoho motoru během letu, po generálce během zkoušek na stojánce potom urval tah motorů kus povrchu stojánky a ten poškodil ocasní plochu. Takže jsem ji potom už ve vzduchu nezažil. Byl to vlastně její konec, po opravě už zamířila do muzea. Ale ten zvuk jejích motorů, ten nezapomenu nikdy.

+4/0
19.5.2014 7:23

J98i92ř48í 75N90e93u50m25e76i63s42t43e52r 2832175273241

V té době ta hradecká byla prý už poslední IL14 létající u nás, druhá stála ještě vedle hangáru (také FG), z té se kanibalizovaly díly, a posledních ze tří Il14 FG fotoletecké skupiny zamířila na počátku 90. let kamsi na Slovensko do soukromých rukou a prý s ní také chtěli létat. Každopádně, když jsem se do Kbel vydal před léty, abych se na ní podíval, tak bych plakal. Šrot na nepřístupné stojánce, bez jakékoliv péče. ;-€

+2/0
19.5.2014 9:46

V17i60k50t53o37r 41N21á46r83o87ž61n47ý 3709872288

Přesně tak .Zrovna včera jsem Kbely navštívil. Je sice pěkné , že je tam vstup zadara. Kdyby se tam něco platilo a ty peníze se investovaly do renovace exponátů , uvítal bych to raději

+4/0
19.5.2014 11:03

M85a45r64t40i75n 56H56a78v24l25í76k 4390885217523

Něco podobného jsem viděl v muzeu v Kunovicích. Jen to letadlo bylo pro dělání nějakých map. Šeli sme tam s kolegou jen tak na čumendu bez průvodce a přilepil se na nás nějaký postarší pán, který se evidentně nudil. On to byl nakonec ten průvodce, tak jsme dostali podrobný výklad ke každému letadlu zdarma.

+3/−1
19.5.2014 6:15

J41a77n 53V64á63c28l88a93v91í41k 3972316631619

Nechali jste mu tam aspon neco?

0/0
19.5.2014 10:56
Foto

K39a78r92e74l 80S94e80i95d87l 8409775510308

Zajímavý článek. Je vidět, že ho psal nadšenec.R^

+19/0
19.5.2014 0:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.