Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Originální "český" letoun dával pilotům pořádně zabrat a fotil nepřítele

Naposledy vzlétla před dvaceti lety. Avia AV-14FG. Letoun, kterým naši piloti snímkovali třeba i západoněmecké hranice, měl několik specifických vlastností. Při snímání bylo nutné udržovat rychlost kolem 190 km/h. Pádová rychlost přitom byla 200 km/h.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M97í86r66a 30K97l93a86s 9822867929296

Menší chyba v článku - Saljut 16 neexistoval. Pouze Saljut 6....

0/0
24.7.2014 16:58

L14a92d32i91s88l62a82v 25M15á84l12e25k 7473607851178

A jaký je rozdíl mezi tím, jít s prosíkem do Moskvy (což bylo "smeteno ze stolu") a tím, použít již dodaný sovětský letoun?

0/0
19.5.2014 18:21
Foto

A27n35t95o54n23í67n 40B67r38z24o91b53o10h82a90t11ý 9915503359495

Jsem moc rád, že si na nás kluky od Fotoletu někdo vzpomněl. Udělalo mi to radost a odkaz jsem hned vložil na Facebook na skupinu "Fotoletecká skupina", kde je spousta dalších fotek s technikou i s lidmi. Znovu opakuji svou nabídku, pokud by někdo měl zájem o přednášku o leteckém měřičském snímkování, rád přijedu a povykládám o tom, měl jsem tuto práci spíš jako koníčka a těch 12 let u Fotoletu v Hradci Králové byly moje nejhezčí pracovní roky.

+2/0
19.5.2014 17:05


J82i42ř64í 88N32e89u47m73e95i71s29t68e21r 2852695563891

Já tu skupinu nemohu na FB najít :(

0/0
19.5.2014 18:02

P47a15v46e61l 64S62e73d69l39a24c31e93k 4108329956359

Ja taky ne...

0/0
19.5.2014 19:08

J45a34n 84K69ř17í31ž 6335303665718

Už jsem to sem šoupnul.:-)

0/0
19.5.2014 20:09

J66a94n 32K41ř23í23ž 6435213535448

https://www.facebook.com/Aerowebcz

0/0
19.5.2014 20:06

J87a87n 28K78ř90í28ž 6925753255788

...ale nějak jste sem zapomněl šoupnout fejsovej odkaz.

Udělal jsem to za vás.:-)

0/0
19.5.2014 20:11

J94a48n 32H43a74v61l83i86n82a 9254806269933

zajimalo by me, jak to je s L410FG, co ma armada nyni.....jsem liny to hledat ;-) Byly uz za socialismu u armady? Rekl bych ze jsou urcite lepe pilotovatelne

0/0
19.5.2014 13:23

V92á95c78l46a96v 10P18c60h87á77l60e46k 8576162161782

Díky za super článek TechNet opět nezklamalR^

Jen podotýkám, že jedna nebo dvě "štrndy" jsou v Airmuzeu ve Vyškově;-)

+7/−1
19.5.2014 12:01

L87a38d57a 14N87o75v27a71k 4882653617

a čim jako nezklamal.. že lítali při focení nižší rychlostí, než pádovou...?8-o

0/−2
21.5.2014 23:35

I38v55a38n 38P63l71a92c34h82y 1212814949741

V boxu nalevo je uvedeno, že poslední let byl 30.4.,2014, není to náhodou chyba, nemá tam být 1994?

0/0
19.5.2014 11:27

I17v27a17n 69P70l95a27c55h77y 1172934859331

A už jsem si to přečetl pořádně, takže omluva jako kdybych nic nenapsal... :)

V každém případě z příletu se dá najít video, několikrát jsem ho viděl... buď youtoube nebo videa na planes...

0/0
19.5.2014 11:30

J21a16n 26B77r16a57u41n48e78r 7155594493969

V článku mne mate jedna informace. Autor píše, že pádová rychlost byla 200km/h. Pádová rychlost obecně je mezní rychlost, kdy profil ještě produkuje vzlak. Při poklesu pod tuto rychost dochází k odtržení proudění a tedy ke ztrátě vztlaku - pádu letounu. Není proto možné letět pod touto mezní rychlostí tj. rychlostí 180km/h při stejné letové konfiguraci.

+13/0
19.5.2014 11:13

O64n80d33ř66e16j 43K81o96l69á68ř 1563105923481

Přesně tak, taky mě to hned trklo. Pádová rychlost je prostě rychlost, kdy letadlo začíná padat. Samozřejmě že se pádová rychlost liší podle konfigurace, tedy jiná je bez klapek a jiná, mnohem nižší s vysunutými klapkami. Jiná se se sníženým výkonem motorů, jiná naopak s maximálním výkonem na tzv. II. režimu.

Takže může jít třeba o překročení pádové rychlosti pro std. konfiguraci směrem dolů, ale v jiné konfiguraci (s klapkami) to bude pořád ještě nad pádovkou.

0/0
19.5.2014 15:52

J15i60ř48í 43K51u39b60á85č17e14k 3147344620366

Nejspíš při těch těch 180-190 km/h měli vytažené vztlakové klapky, tím se pádovka o něco sníží. Jinak si to nedokážu vysvětlit. Rozhodně bych ale přivítal vysvětlení od někoho, kdo ví jak to bylo - není třeba chyba v těch údajích o rychlosti?

+2/0
19.5.2014 15:54

Z38d22e56n30e73k 30V61r73b54a 8499875523507

Těch 180km/h je kvůli kamerám a samozřejmě vůči zemi, zatímco pádová rychlost je vůči vzduchu. Pokud letíte proti větru, pak můžete letět vůči zemi i pomaleji, než je pádová rychlost stroje v dané konfiguraci. Podobný efekt v obráceném pořadí je možné pozorovat u některých podzvukových letounů, které při letu po větru mohou dosáhnout vůči zemi nadzvukové rychlosti. Takže asi tak.

0/0
11.6.2014 19:25

O63l91d42a 27Z65i25n 8978676249782

Autor opět nezklamal, výborný článek.

+4/0
19.5.2014 10:16

V72í28t62ě81z79s55l68a57v 21N36o36v71o85t40n15ý 3979551988876

moc pěkně napsaný článek R^

+1/0
19.5.2014 9:40

M46i49c59h83a97l 69N70o93v20o55t41n32ý 3161168827118

Pozoroval jsem je, když létali nad Hradcem cvičné okruhy s vysazeným jedním motorem. To byli doby, kdy jsme ještě měli letectvo.

+10/−1
19.5.2014 9:13

A36l86e15x71a94n54d87r 45K92o79s91t15k11a 5219676689986

Mívali jsme toho víc, než nám od toho pomohl otec rozkrádaček Klaus, za spolupráce s hlupáčkem Havlem. Dnes si můžeme tak leda zaskandovat: máme holé ruce.. (a už je to pravda)

+8/−14
19.5.2014 9:48

D78a76v38i23d 44Č63e21c19h 7610574111793

;-D ...

+3/0
19.5.2014 12:55

M14i30c64h13a39l 78S20e49m36i92v90a60n 3231895289760

Nebýt "hlupáčka" Havla tak by jste měl v ruce tak akorát ruský prapor.

+4/−3
19.5.2014 16:26

J64i91ř97í 87N71e33u36m38e53i87s90t32e92r 2622435953861

Na téhle mašině jsem dělal během vojny v roce 91 na hradeckém letišti. Bohužel měla dost smůlu, protože nejdřív měla poruchu jednoho motoru během letu, po generálce během zkoušek na stojánce potom urval tah motorů kus povrchu stojánky a ten poškodil ocasní plochu. Takže jsem ji potom už ve vzduchu nezažil. Byl to vlastně její konec, po opravě už zamířila do muzea. Ale ten zvuk jejích motorů, ten nezapomenu nikdy.

+4/0
19.5.2014 7:23

J65i88ř58í 37N12e70u42m56e28i71s84t84e77r 2982535453441

V té době ta hradecká byla prý už poslední IL14 létající u nás, druhá stála ještě vedle hangáru (také FG), z té se kanibalizovaly díly, a posledních ze tří Il14 FG fotoletecké skupiny zamířila na počátku 90. let kamsi na Slovensko do soukromých rukou a prý s ní také chtěli létat. Každopádně, když jsem se do Kbel vydal před léty, abych se na ní podíval, tak bych plakal. Šrot na nepřístupné stojánce, bez jakékoliv péče. ;-€

+2/0
19.5.2014 9:46

V53i68k59t23o17r 79N92á35r59o50ž86n87ý 3559732598

Přesně tak .Zrovna včera jsem Kbely navštívil. Je sice pěkné , že je tam vstup zadara. Kdyby se tam něco platilo a ty peníze se investovaly do renovace exponátů , uvítal bych to raději

+4/0
19.5.2014 11:03

M94a73r56t10i68n 49H62a30v65l40í52k 4600515537753

Něco podobného jsem viděl v muzeu v Kunovicích. Jen to letadlo bylo pro dělání nějakých map. Šeli sme tam s kolegou jen tak na čumendu bez průvodce a přilepil se na nás nějaký postarší pán, který se evidentně nudil. On to byl nakonec ten průvodce, tak jsme dostali podrobný výklad ke každému letadlu zdarma.

+3/−1
19.5.2014 6:15

J87a47n 85V58á18c73l45a72v57í18k 3652116521309

Nechali jste mu tam aspon neco?

0/0
19.5.2014 10:56
Foto

K54a68r71e97l 34S89e13i51d52l 8769945900478

Zajímavý článek. Je vidět, že ho psal nadšenec.R^

+19/0
19.5.2014 0:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.