Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Originální "český" letoun dával pilotům pořádně zabrat a fotil nepřítele

Naposledy vzlétla před dvaceti lety. Avia AV-14FG. Letoun, kterým naši piloti snímkovali třeba i západoněmecké hranice, měl několik specifických vlastností. Při snímání bylo nutné udržovat rychlost kolem 190 km/h. Pádová rychlost přitom byla 200 km/h.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M32í81r35a 28K44l15a20s 9252617519586

Menší chyba v článku - Saljut 16 neexistoval. Pouze Saljut 6....

0/0
24.7.2014 16:58

L12a19d56i12s85l45a40v 44M82á85l90e22k 7753107151488

A jaký je rozdíl mezi tím, jít s prosíkem do Moskvy (což bylo "smeteno ze stolu") a tím, použít již dodaný sovětský letoun?

0/0
19.5.2014 18:21
Foto

A72n26t42o30n72í61n 41B43r61z80o82b41o45h26a88t42ý 9625313209585

Jsem moc rád, že si na nás kluky od Fotoletu někdo vzpomněl. Udělalo mi to radost a odkaz jsem hned vložil na Facebook na skupinu "Fotoletecká skupina", kde je spousta dalších fotek s technikou i s lidmi. Znovu opakuji svou nabídku, pokud by někdo měl zájem o přednášku o leteckém měřičském snímkování, rád přijedu a povykládám o tom, měl jsem tuto práci spíš jako koníčka a těch 12 let u Fotoletu v Hradci Králové byly moje nejhezčí pracovní roky.

+2/0
19.5.2014 17:05

J23i80ř92í 76N69e40u66m43e12i19s72t86e11r 2522395423291

Já tu skupinu nemohu na FB najít :(

0/0
19.5.2014 18:02

P15a41v22e76l 92S79e75d85l26a63c89e19k 4308809196669

Ja taky ne...

0/0
19.5.2014 19:08

J12a39n 98K38ř41í76ž 6425293215378

Už jsem to sem šoupnul.:-)

0/0
19.5.2014 20:09

J30a68n 15K48ř64í50ž 6135263985418

https://www.facebook.com/Aerowebcz

0/0
19.5.2014 20:06

J11a38n 42K71ř36í73ž 6405413375118

...ale nějak jste sem zapomněl šoupnout fejsovej odkaz.

Udělal jsem to za vás.:-)

0/0
19.5.2014 20:11

J34a75n 53H75a72v31l70i36n80a 9504896189603

zajimalo by me, jak to je s L410FG, co ma armada nyni.....jsem liny to hledat ;-) Byly uz za socialismu u armady? Rekl bych ze jsou urcite lepe pilotovatelne

0/0
19.5.2014 13:23

V93á48c74l56a83v 90P63c44h88á49l80e64k 8766622541622

Díky za super článek TechNet opět nezklamalR^

Jen podotýkám, že jedna nebo dvě "štrndy" jsou v Airmuzeu ve Vyškově;-)

+7/−1
19.5.2014 12:01

L68a54d71a 91N40o86v39a59k 4542543267

a čim jako nezklamal.. že lítali při focení nižší rychlostí, než pádovou...?8-o

0/−2
21.5.2014 23:35

I75v55a41n 17P77l65a48c91h89y 1712954769851

V boxu nalevo je uvedeno, že poslední let byl 30.4.,2014, není to náhodou chyba, nemá tam být 1994?

0/0
19.5.2014 11:27

I74v42a79n 14P60l45a84c91h20y 1802364339231

A už jsem si to přečetl pořádně, takže omluva jako kdybych nic nenapsal... :)

V každém případě z příletu se dá najít video, několikrát jsem ho viděl... buď youtoube nebo videa na planes...

0/0
19.5.2014 11:30

J61a28n 85B69r18a18u90n11e91r 7485224633169

V článku mne mate jedna informace. Autor píše, že pádová rychlost byla 200km/h. Pádová rychlost obecně je mezní rychlost, kdy profil ještě produkuje vzlak. Při poklesu pod tuto rychost dochází k odtržení proudění a tedy ke ztrátě vztlaku - pádu letounu. Není proto možné letět pod touto mezní rychlostí tj. rychlostí 180km/h při stejné letové konfiguraci.

+13/0
19.5.2014 11:13

O31n96d58ř93e27j 82K62o61l21á13ř 1623255973361

Přesně tak, taky mě to hned trklo. Pádová rychlost je prostě rychlost, kdy letadlo začíná padat. Samozřejmě že se pádová rychlost liší podle konfigurace, tedy jiná je bez klapek a jiná, mnohem nižší s vysunutými klapkami. Jiná se se sníženým výkonem motorů, jiná naopak s maximálním výkonem na tzv. II. režimu.

Takže může jít třeba o překročení pádové rychlosti pro std. konfiguraci směrem dolů, ale v jiné konfiguraci (s klapkami) to bude pořád ještě nad pádovkou.

0/0
19.5.2014 15:52

J67i55ř66í 47K50u16b85á26č36e37k 3837494970286

Nejspíš při těch těch 180-190 km/h měli vytažené vztlakové klapky, tím se pádovka o něco sníží. Jinak si to nedokážu vysvětlit. Rozhodně bych ale přivítal vysvětlení od někoho, kdo ví jak to bylo - není třeba chyba v těch údajích o rychlosti?

+2/0
19.5.2014 15:54

Z91d56e59n26e51k 49V41r31b75a 8229535673767

Těch 180km/h je kvůli kamerám a samozřejmě vůči zemi, zatímco pádová rychlost je vůči vzduchu. Pokud letíte proti větru, pak můžete letět vůči zemi i pomaleji, než je pádová rychlost stroje v dané konfiguraci. Podobný efekt v obráceném pořadí je možné pozorovat u některých podzvukových letounů, které při letu po větru mohou dosáhnout vůči zemi nadzvukové rychlosti. Takže asi tak.

0/0
11.6.2014 19:25

O56l24d76a 79Z83i91n 8818626269512

Autor opět nezklamal, výborný článek.

+4/0
19.5.2014 10:16

V49í92t71ě58z71s80l16a53v 85N60o86v48o66t44n84ý 3689821588876

moc pěkně napsaný článek R^

+1/0
19.5.2014 9:40

M70i74c64h86a88l 43N76o42v65o34t76n27ý 3211478707978

Pozoroval jsem je, když létali nad Hradcem cvičné okruhy s vysazeným jedním motorem. To byli doby, kdy jsme ještě měli letectvo.

+10/−1
19.5.2014 9:13

A38l13e82x95a45n16d38r 93K79o16s80t58k89a 5899506249486

Mívali jsme toho víc, než nám od toho pomohl otec rozkrádaček Klaus, za spolupráce s hlupáčkem Havlem. Dnes si můžeme tak leda zaskandovat: máme holé ruce.. (a už je to pravda)

+8/−14
19.5.2014 9:48

D96a90v73i31d 81Č33e87c73h 7510134691893

;-D ...

+3/0
19.5.2014 12:55

M24i80c20h71a64l 78S87e33m68i97v30a59n 3251885979690

Nebýt "hlupáčka" Havla tak by jste měl v ruce tak akorát ruský prapor.

+4/−3
19.5.2014 16:26

J54i59ř41í 46N13e75u17m76e80i82s57t91e21r 2402665273141

Na téhle mašině jsem dělal během vojny v roce 91 na hradeckém letišti. Bohužel měla dost smůlu, protože nejdřív měla poruchu jednoho motoru během letu, po generálce během zkoušek na stojánce potom urval tah motorů kus povrchu stojánky a ten poškodil ocasní plochu. Takže jsem ji potom už ve vzduchu nezažil. Byl to vlastně její konec, po opravě už zamířila do muzea. Ale ten zvuk jejích motorů, ten nezapomenu nikdy.

+4/0
19.5.2014 7:23

J35i81ř84í 30N42e11u91m80e69i87s65t54e69r 2552735563171

V té době ta hradecká byla prý už poslední IL14 létající u nás, druhá stála ještě vedle hangáru (také FG), z té se kanibalizovaly díly, a posledních ze tří Il14 FG fotoletecké skupiny zamířila na počátku 90. let kamsi na Slovensko do soukromých rukou a prý s ní také chtěli létat. Každopádně, když jsem se do Kbel vydal před léty, abych se na ní podíval, tak bych plakal. Šrot na nepřístupné stojánce, bez jakékoliv péče. ;-€

+2/0
19.5.2014 9:46

V89i92k20t58o58r 57N62á15r45o82ž93n66ý 3909662158

Přesně tak .Zrovna včera jsem Kbely navštívil. Je sice pěkné , že je tam vstup zadara. Kdyby se tam něco platilo a ty peníze se investovaly do renovace exponátů , uvítal bych to raději

+4/0
19.5.2014 11:03

M49a89r37t33i52n 98H97a85v84l38í23k 4810965287313

Něco podobného jsem viděl v muzeu v Kunovicích. Jen to letadlo bylo pro dělání nějakých map. Šeli sme tam s kolegou jen tak na čumendu bez průvodce a přilepil se na nás nějaký postarší pán, který se evidentně nudil. On to byl nakonec ten průvodce, tak jsme dostali podrobný výklad ke každému letadlu zdarma.

+3/−1
19.5.2014 6:15

J35a94n 86V74á57c71l60a23v68í75k 3442406151769

Nechali jste mu tam aspon neco?

0/0
19.5.2014 10:56
Foto

K48a80r71e12l 79S25e55i73d76l 8389845630978

Zajímavý článek. Je vidět, že ho psal nadšenec.R^

+19/0
19.5.2014 0:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.