Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

EasyJet chce bezpilotní letadla. O práci nepřijde pilot, ale údržbář

Britské nízkonákladové aerolinky EasyJet hledají inovativní řešení, jak ušetřit na předletové kontrole. Testují nyní miniaturní bezpilotní drony, kterými zkontrolují stav letadla před startem. Ušetřily by tak čas i peníze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58a21k93u24b 85K50a20r28a92s 1469345800713

Jen pro vysvětlení, jelikož mám s oběmi systémy dlouholeté pracovní zkušenosti...

Jinak celá reportáž je jen PR EasyJet, aniž by se hledělo na to, jestli to vůbec bude fungovat, podobně jako doručování dronem Amazon apod. nesmysly pro min. 10 let...

V reportáži je hexakoptéra, která je definvána jako bezpilotní letecký systém (sUAS - small unmanned aerial system).

Samotné využití na observaci letadla je docela kravina, vzhledem k tomu, že i kdyby celé lety dronem byly prováděny automaticky, tak v hangárech nebudou mít GPS, tudíž automaticky let nemohou provádět, jedině manuálně a stejně tak venku mimo hangár, budou hrát velkou roli povětrností podmínky, kdy může dron zavadit o letadlo, jelikož se bude pohybovat velmi blízko a udělat větší škodu...

Navíc i kdyby byly lety manuální, tak video by stejně musel někdo prohlížet, tudíž by to byla stejná doba observace, navíc ještě čas na samotné létání, dobíjení neustálé apod.

Takže jde jen o to zmínit bezpilotní letadla nebo drony do veřejné prezentace a článků, jelikož je to nyní sexy, ale nikdo už se nepozastaví nad realitou, zda to vůbec lze provádět a hlavně zda to je vůbec efektivní!!! To my s UAV děláme efektivní věci a nové metody, včetně mapování a výzkumu. A druhá věc, ruční laserové skenování - kdo to někdy v životě dělal, ví jaká je to neskutečná práce, navíc reflexní materiály skener přehlíží a můsí se prášit speciálními spreji.Ruční skenery jsou výborné na prototypy součástek, což mají také největší využití ve strojírenství, ale na velké plochy v detailu jedny dveře=0,5 hodiny. Data se dají prohlížet pouze ve speciálních softwarech a objem dat je obrovský. Dá se na tom samozřejmě velice přesně analyzovat i mm odchylky, ale je to velice pracné a hlavně to není žádná novinka!Před čtyřmi lety jsem s tím skenoval na střeše Chrámu sv. Víta, takže pánové z Easy Jet se probrali a myslí si že když použijou slova jako laserový skener, drony, tak že jsou světová špička, bohužel víc přemýšlí nad kampaní než funkčností..

+1/0
19.5.2014 23:43
Foto

V86á35c48l57a71v 21H38u24s75á46k 2333454758147

Dvě lži přímo do titulku může napsat pouze naprostý hlupák. EasyJet nemají v úmyslu zavádět žádná bezpilotní letadla, ale pouze využít leteckými mechaniky dálkově řízené minivrtulníky - tzv. drony - k urychlení a zjednodušení předletové technické kontroly. Údržbář nejenže o práci nepřijde, ale naopak jí bude mít mnohem víc!

Další "perlou" je nijak nevysvětlená formulace "bezpapírové létání" (možná, že jde o formu létání bez toaletního papíru na palubě), zajímavé jsou rovněž "brýle s rozšířenou realitou pro vzdálené kontroly expertů", kterými jsou - dle logiky věci - na velkou vzdálenost kontrolováni experti.

Stejně dementní je i obrat, že "někdo z posádky si může brýle nasadit a zprostředkovat tak pohled expertovi do řídícího střediska, nebo kamkoli na světě ...". Nevím, proč by se nějaký expert měl dívat do řídícího střediska v Lutonu ???

Moc se mi také líbí i poslední věta článku, která nám sděluje, že někdo (asi ten expert), někoho (asi toho, co má ty "široce realitní brýle"), vzdáleně navede (nebylo by vhodnější ho navést co nejpřesněji) k vyřešení případného (buď problém je, nebo není) problému. Autor tohoto článku asi ve škole často a opakovaně chyběl.

+2/−1
18.5.2014 15:50

J60a38n 19M76o95h61y42l30a 6412439519911

Půlka smysluplné argumenty, půlka snůžka hovadin - také jste asi dost chyběl. Holt, cestovatel;-D

0/0
18.5.2014 22:34

V10á51c15l65a35v 92R41o24s35e37n30b61e66r30g 6489647812747

Není to žádné bezpilotní letadlo ani dron, ale vrtulník (hexakoptéra) na dálkové ovládání. Nehledejte senzaci tam, kde není.

+3/0
17.5.2014 19:31

J69i78ř19í 46D59v89o83ř69á37k 5288393658920

Bezpilotní dron to je něco jako suché WC?

+1/0
17.5.2014 19:24

D15a15v78i21d 86P19r20o20c40h14á61z77k32a 5174575197743

opět zavádějící nadpis. Protože s pilotem to nikdy nebude bezpilotní letadlo. Tak nám tady nelžete.

+2/0
17.5.2014 18:48

P22e76t47r 66K72o71š82ť62á90k 2251812640642

A drona bude řídit kdo? Rozhodnout jestli našel nebo nenašel závadu taky musí člověk. Podle mne je to hloupost.

+8/0
17.5.2014 11:21

R22i84c69h43a25r55d 86T19r61e55f71i63l 4391745579680

Podle mně to je kravina taky. Jakákoliv údržba/oprava je bez člověka nemyslitelná. I toho dronu.

+3/0
17.5.2014 14:35
Foto

J36i81ř36í 59N61o15v61á27k 2367411437

Parafráze citátu ze známého filmu:"Tak a skláři nebudou mít co žrát" :-P

+1/0
17.5.2014 10:03

J95o58z94e93f 38K54o74s90t75e18l88a91n11s32k65ý 8595312759126

Neviem. Neviem. Nie všetko sa dá zistiť z monitoru, aj keby bol obraz v 3D. Často je dôležitý dotyk, zápach či uhol pohľadu. 

Ideálne riešenie je vždy spojenie techniky a človeka...

Je to podobne "geniálny" nápad ako plne automatizované tankery a kontajnerové lode riadené na diaľku. Pred časom tu bol o tom článok.

+3/−2
17.5.2014 7:29

B43o95ř34e93k 64Ž42a54n15d13a 1160326519166

A pokud bude v drone spektrometr a laserový snímač povrchu ?

0/0
17.5.2014 15:57
Foto

J83i22ř89í 60R66o61h43a18n 5634838807595

Pochybuju, že ten údržbář přijde o práci. Jen místo zdlouhavého prohlížení letadla ze všech stran (to převezmou drony) se bude soustředit na údržbu motorů, elektroniky a dalšího vnitřního vybavení. Práce na letišti je plno, ale času na ni málo.

+8/0
17.5.2014 7:20

J47i89ř34í 36K94a54č40í51r34e96k 5460716636

jsem fanda techniky, ale proboha...proc to nemuze delat proste clovek.

0/−2
17.5.2014 3:10

T40o60m82á49š 71T83a53t66í81č18e88k 5420152920688

Za vším hledej prachy. Každá chvilička strávená na letišti je pro aerolinku vysokonákladový ztátový čas.

+4/0
17.5.2014 3:36

J42i92ř79í 22P53e43t27r51á30š 3771171603907

nadpis clanku je schvalne zavadejici. melo tam byt: EasyJet chce bezpilotni drony.O práci nepřijde pilot, ale údržbář

takhle jsem pri cteni clanku znova kontroloval nadpis o cem jsem vybral clanek protoze to nejak neodpovidalo.

+17/−1
17.5.2014 2:19

T98o81m85á75š 28M95o36r10a59v68č91í98k 3367926643815

Mně bylo jasné, že to bude nějaká habaďura. Věřím, že někdy v budoucnu bude i ten nadpis odpovídat, ale nevěřím, že by byla premiéra zrovna u Easyjet.

+2/0
17.5.2014 4:08

R44a92d88e61k 70P19r40o27c33h27á29z23k18a 2613709638

Nadpisy článků jsou vždycky tak trochu zavádějící :-) Myslím, že už od doby, co byly vydány první noviny :-)

0/0
17.5.2014 10:41

J32i62ř66í 10P31e23t24r19á66š 3681811343877

asi vždycky by nemusely být zavádějící, záleží jak se na daném serveru hodnotí novinář, jestli podle počtu kliknutí na článek nebo třeba hlasováním pod článkem.

0/0
17.5.2014 19:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.