Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kdyby ztracený boeing hledali na Marsu, záchranáři by měli lepší mapy

Oblast, kde se nejspíše ztratil let MH370, patří k nejméně prozkoumaným částem planety. Vědci připravili pátračům podrobnější mapu, ale její přesnost je podivuhodně malá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K32a16r54e59l 58L98a63n94a 12I63n14g64. 9816781192

Kdysi psávali, že máš-li u sebe zapnutý mobil, do hodiny tě díky technickým vymoženostem lokalizují s přesností na 5 metrů... Jak je vidět, zase jen reklamní kecy !!! Nebo snad nikdo se nesnažil telefonovat nebo snad měli všichni nařízeno vypnout mobily... ?

0/−2
29.5.2014 7:02

V57á65c18l83a16v 51P74o25u40s35t55k54a 3390441962

Voni jsou v O2 machři, voni dokážou lokalizovat zapnutý mobil uprostřed oceánu, dokonce i 4000 metrů pod hladinou. ;-D;-D

+1/0
29.5.2014 7:26

P69a50v58e97l 78K22r87e75j28č55í23ř 2272361483446

Kupodivu, před startem letušky skutečně vyzvou všechny pasažéry, aby vypnuli svoje mobily. Ale je možné, že někdo neposlechl ;-D

+1/0
29.5.2014 8:46


I35v88o 30J30a74n79á53č86e64k 8483563891232

Tak si říkám, jestli skutečně máte Ing., tak by asi byl nejvyšší čas zvážit vrácení diplomu.

+2/0
29.5.2014 16:12

D33a12v54i33d 59S14a92l63c15e82r 8106960683881

:-D Začínám se pěkně smát, takový náhody panečku :-D, to sem ještě neviděl. Bysme se divili kdo za tim všim stojí.

0/−1
29.5.2014 6:52

V88á37c91l34a48v 76P94o10u65s34t19k69a 3260261622

Já bych se teda vůbec nedivil.

0/0
29.5.2014 7:30

Z93d58e31n31ě73k 51H26r11u88b67ý 5315558801296

Tuhle jsem se díval na nějakej seriál (sběratelné kostí nebo podobnej majstrštyk) a tam asi pětkrát ťukli na monitor a hned jim to zobrazilo nějakej vzdálenej kout planety v úplně detalním rozlišení a se spoustou informací co není ani na wikipedii. Tak proč nepoužijou tuhle technologii? ;-)

+1/0
28.5.2014 21:46

G15a30b33r15i89e63l 58H71o24r18t23e28n 9331459293244

Protože subelementární erektivní femtoskopie je velmi drahá, takže si ji může dovolit jen George Lucas a Uwe Boll.:-/

0/0
28.5.2014 22:20

J88a86n 75K10ř21í34ž 6775743935478

...asi proto,že je jen filmová.;-D

0/−1
28.5.2014 22:39

M72a36r12t65i26n 31N24e80r60m14u85t 9647357618149

a bylo tam i ono obligátní " zastav to.... zvětši to.... zaostři to!" ??;-D

+5/0
28.5.2014 23:05

P31a43v23e18l 55F28a79r80a 9747777434781

Oni to odkoukali z  Mission: Impossible. A to je přece nemožný! ;-)

0/0
29.5.2014 7:27

J80o17z80e51f 57K20o52s90t32e68l57a90n91s14k52ý 8845252389346

V tejto súvislosti som si spomenul na scénku Félixa Holzmanna s Karlom Gottom, v ktorej hľadal alumíniový kľúčik. Nehľadal ho tam, kde ho stratil, ale kde bolo viac svetla. :-)

Možno by si z toho Holzmanna mohli zobrať príklad...

+2/0
28.5.2014 20:43
Foto

K60a24r95e88l 89K63o66l48a28j91í55k 9371877828524

Asi se hledá tam kde se nemá.

0/0
28.5.2014 19:43

V42á72c78l62a37v 53P82o70u80s62t84k32a 3250511742

A kde se má hledat?

0/0
28.5.2014 19:44

S94v65a46t52o81p64l83u28k 90S86i89l71n33ý 4972766419698

Ať mi nikdo neříká, že pro nějaké spektrum elektromag. vlnění je voda v podstatě průhledná.

0/−1
28.5.2014 18:50

S17v48a70t79o16p62l10u80k 77S52i24l36n14ý 4412506959538

Tedy lépe řečeno: Ať mi nikdo neříká, že se nějakou určitou frekvencí nedá to oceánské dno zmapovat.

+2/0
28.5.2014 18:51

V96á88c89l44a10v 87P57o53u86s74t46k81a 3580711142

To jistě dá, ale k čemu? Chci říct, proč by to někdo plošně dělal? I v článku se píše že to jde, není to jednoduché, je to drahé a trvá to dlouho. Ovšem pokud by se k tomu někdo odhodlal, výsledek by byl k čemu asi?

0/−2
28.5.2014 18:53

S30v25a24t76o79p94l87u13k 46S71i13l21n69ý 4912866549498

Ne, v článku se píše o sonarech, to není EM záření. A já mluvím samozřejmě o družicovém průzkumu. 

Ano, sonary by to opravdu trvalo extrémně dlouho a bylo by to drahé jako prase, ale družicí by to bylo mnohem levnější a k čemu by to bylo? Třeba přesně pro takové účely, jako hledání ztraceného letadla. Mimo jiné.

+1/0
28.5.2014 18:56

V74á79c11l86a51v 34P17o60u22s35t28k86a 3620981292

Tedy já nejsem žádný odborník na vesmír, ale mám za to, že takové elmag vlnění má určité zákonitosti. Družice s nízkou oběžnou dráhou je pro takový způsob výzkumu příliš rychlá, ty se střední nebo GEO jsou zase příliš vysoko. Vypuštění a hlavně konstrukce takové družice taky asi nebude za pět korun, a znovu vyvstává otázka, k čemu by to úsilí a vynaložené prostředky vlastně byly?

+1/−1
28.5.2014 19:06

O80n20d15ř88e27j 73H26o58r18á85k 8539724951

Jo, vědci jsou tak omezení, že to pořád zkoušejí se sonarem, místo aby dali na expertní názor Svatopluka Silného, muže pádných argumentů typu "ať mi nikdo neříká, že...".

0/0
28.5.2014 20:12

S75v87a61t10o29p96l16u77k 69S26i78l89n17ý 4252676689698

Nevím proč se do mně navážíte, jen se tu normálně ptám. Nikde jsem neříkal, že jsou vědci omezení. Ale jestli je pro vás problém, že někdo nad něčím zkusí zapochybovat, pak v podstatě sám popíráte kritické myšlení, které je základem vědeckého přístupu.

0/0
28.5.2014 20:27

G25a82b72r83i40e59l 85H97o37r74t58e31n 9921119973614

Kritické myšlení je vítané, má-li kritik alespoň základní přehled o kritizovaném tématu. Laicky řečeno, mořské hlubiny prostě nejde zkoumat EM zářením, protože je moc "rychlé" a většina se ho odrazí nebo přemění na nepoužitelný balast. Můžete tak získat poměrně kvalitní mapu povrchu oceánu (stejně jako povrchu Marsu), nicméně pro sondování ve vodě potřebujete "pomalé" vlny. Jako třeba sonar v případě vody, nebo seismické vlny v případě pevnějších substancí.:-)

0/0
28.5.2014 20:38

S20v83a34t72o27p66l64u91k 51S20i92l36n97ý 4202576579888

Jak víte, že nemám "aspoň základní představu"? Budete se divit, ale základy DPZ , tedy dálkového průzkum země jsem měl jako předmět v rámci studie kartografie na VŠ. Nicméně už je to docela dávno a už si nepamatuju, jaká je odezva vody na jaké vlnové délky. To, co si pamatuju je, že různé povrchy mají různou odrazivost a některé vlnové délky zcela pohlcují, jiné zase  dobře odráží.

0/0
29.5.2014 10:51

T47o69m69á98š 22M45a38t75ě12j 9905328573562

Nemáš ani základní představu. Nějaká kartografie na tom nic nemění - protože to co ti zjevně chybí jsou znalosti z fyziky...

0/0
29.5.2014 11:06

S76v25a80t37o95p41l43u94k 52S57i27l80n42ý 4292666599988

Ano, chybí mi znalost toho, že voda EM záření utlumuje. Tobě zase jistě chybí hromada jiných znalostí, ale hlavně máš asi nějaký komplex, že máš potřebu se na ostatních ukájet ;-)

0/0
30.5.2014 11:45

J27a27r10o41s54l41a37v 61R96e47z95n96i24k 4752423439930

A k čemu je vůbec zkoumání kosmu?

0/0
29.5.2014 15:39

V42á77c55l69a23v 26R24o93s94e21n51b28e79r26g 6709267132737

Obecně platí, že čím větší vlnová délka, tím lépe proniká hmotou, ale na druhou stranu tím menší detaily jsme schopni zjistit z odražených vln. Je to stejný problém jako s optickým mikroskopem - nelze pomocí něj rozlišit detaily menší, než je vlnová délka světla. Pro podmořskou komunikaci se používají rádiové vlny na velmi- a ultra- dlouhých vlnách s vlnovou délkou řádově ve stovkách až tisících kilometrů. Z toho vyplývající rozlišení je tak malé, že to prakticky vylučuje použití pro mapování povrchu.

+2/0
28.5.2014 19:12

D14a57v25i32d 82H52r74b98e92k 3479968382813

Dá, ale klesá přesnost. A hlavně kdo by mapoval oceán, kde není vůbec nic, ani běžné lodní trasy.

0/0
29.5.2014 7:45

T84o46m47á86š 88K13o38t14í10k 9856463593306

Zásadní problém je ve vysoké permitivitě vody, er = 81. Z toho plyne vysoký útlum bez ohledu na frekvenci. Napadá mě jediná možnost, rezonanční kmitočet molekuly vody 309 THz. Ale to byste musel působit dostatečně dlouho, aby se všechna voda v moři vypařila, pak by bylo vidět skrz.

0/0
28.5.2014 19:37

S80v21a11t37o85p78l20u93k 12S93i24l32n76ý 4952666389668

To znamená, že voda v podstatě utlumuje i rentgenové záření?

0/0
28.5.2014 20:29

V80á42c38l81a22v 73P68o14u71s77t71k62a 3660411812

Tak šrapnel. Rentgenové "záření" je pro zkoumání mořského dna tak říkajíc nahovno. :-/

0/0
28.5.2014 20:42

S71v22a26t26o79p56l60u67k 76S93i11l43n89ý 4772186509928

Jakej šrapnel? Neříkám, že chci rentgenovým zářením zkoumat mořské dno. Ptám se čistě teoreticky. A nemusíte dávat záření fo uvozovek, záření to v pravém slova smyslu prostě je.

0/0
29.5.2014 10:47

V91á28c61l83a92v 51R68o46s42e33n24b11e47r41g 6449627412607

Jistě, i gama. Proto taky mají v jaderných elektrárnách bazény pro práci s palivem.

0/0
28.5.2014 20:43
Foto

D63a79n 49R57u20b30í73n 4603873209

To dá Hollywoodu, NSA, TSA, FBI, CIA pěknou fušku než to tam narafičí. Asi nějaká stávka či co...

0/−1
28.5.2014 18:27

P39a78v35l62a 36K78v70a48p79i96l78o70v56á 7799478324457

Už zase ztracený éro??? Evidentně došly i vokurky ;-D

+1/−1
28.5.2014 18:18

G66a39b62r65i80e57l 27H54o69r53t43e17n 9401199413634

Na co vy hned nemyslíte....;-)

0/0
28.5.2014 18:20

V57á16c62l96a61v 73P67o70u94s82t43k80a 3910321692

Prodavačka: "Jakou tu okurku chcete?" Dáma na nákupu: "Mě je to jedno, já to mám na jídlo.":-P

0/0
28.5.2014 18:28

G19a86b83r17i31e34l 53H58o31r18t17e66n 9351369403484

Spojení "vychýlená gravitace" jsem myslím ještě na iDNES neviděl, a to počítám i vědeckofantastické exkurze do mobilních technologií pana Hrona a diskuze k článkům na téma Sparta vs. kdokoliv.:-)

+7/0
28.5.2014 18:05

V87á47c17l97a72v 84P35o83u91s70t91k70a 3970231452

Já myslím, že pokud má pan Lázňovský pocit že dokáže "vychýlit gravitaci", měl by to jít někomu říct a patentový úřad na mysli nemám. ;-)

+4/0
28.5.2014 18:09

G33a30b55r12i19e38l 14H57o41r87t53e17n 9421439633434

:-)

0/0
28.5.2014 18:20

M55i43c84h34a95l 34S61e10d24m59í42k 3829595176721

Termín je to pěkný, a podle obrázku to znamená, že např. olovnice nemíří přesně do středu Země, ale je vychýlená kousek bokem. Tak úchylné to snad není. ;-D

0/0
28.5.2014 19:00

K20u91b85a 37D77r93a24g52o46u40n 8848386571165

Jenže přesně tak to je, olovnice skutečně nemíří do středu Země, ale ve směru působící gravitační síly. Prostým okem byste však rozdíl nepoznal.

+2/0
28.5.2014 19:25

V63á66c11l76a22v 86P97o67u55s86t58k94a 3300961332

To je sice pravda, ale termín "vychýlená gravitace" (notabene v případě nesourodé vodní masy) to nikterak nevysvětluje.

0/0
28.5.2014 19:45

K24u96b87a 90D40r52a51g69o15u16n 8398806801255

Není nejšťastnější volbou k popisu zobrazovaného jevu, víc bych do toho raději nešťoural. Proč raději nevyzdvihnout, že dosažená přesnost 250m je velmi slušným úspěchem výpočetních schopností současných výzkumníků.

0/0
28.5.2014 19:55

G68a39b31r84i76e95l 50H71o77r16t63e13n 9521459973784

Já bych si přece jen dovolil malinko šťournout, jestli dovolíte - ona přesnost je vysoce iluzorní, pokud si uvědomíte, že zemská kůra zespodu rovněž není příliš "rovná" a především je její složení cokoliv, jen ne homogenní.:-)

0/0
28.5.2014 20:02

K81u72b27a 29D31r42a95g47o26u62n 8228966941695

Dobře štracháte, dobře... Ale tohle lze zčásti kompenzovat použitím dat z dlouhodobého měření gravitačních anomálií pro přesnější geoid které proběhlo před pár lety dvojící sond v závěsu za sebou na jejichž jméno si nevzpomenu.

0/0
28.5.2014 20:07

G81a15b27r52i86e56l 36H20o53r11t82e52n 9281809363374

Moc nerozumím, čemu zde pomůže dlouhodobější měření, pokud je POD měřeným povrchem třeba rozplesklý metalický asteroid, nebo prostě jen silnější podloží. To tam bylo před sto lety a bude patrně ještě i za sto let, ne?

0/0
28.5.2014 20:15

K10u15b70a 36D33r66a63g61o92u35n 8428836671235

Jsem si to nechal projít hlavou a kecám.

0/0
28.5.2014 20:43

G82a53b75r17i33e58l 85H10o58r51t51e70n 9291269463774

Kruci. Devět večer a já narazím na rozumného diskutéra.:-/

;-)

0/0
28.5.2014 20:52
Foto

J23a25n 20D88o62č17e35k68a46l 1254516641585

A nešlo by ten rybník nějak vypustit?? :-P

+1/−1
28.5.2014 17:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.