Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět let od zkázy airbusu Air France: piloti vůbec netušili, co se děje

Prvního června 2009, přesně před pěti lety, zmizel na cestě z Brazílie do Francie letoun společnosti Air France. Na jeho palubě bylo tehdy 228 osob – 216 cestujících a 12 členů posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K61a75r33e11l 91H39a85t92v12a29n20i 2774607416930

Nevim, jak to letadlo melo naprogramovano ztratu udaju o rychlosti v oddeleni autopilota, ale zda se ze nijak. Autopilot proste sel do blazince a zbytek nechal na piloty. Pritom by stacila malickost: prevzat udaje o rychlosti z nejakeho cidla aerodynamickeho hluku (kazdy plachtar vi o cem mluvim), a oznamit to posadce s tim ze autopilot nyni bezi na ne docela presnem udaji o rychlosti, a ze autopilot udrzuje rezim letu v jakem se nachazel v momente ztraty normalnych udaju o rychlosti.

0/0
4.7.2014 7:10

V97á72c80l29a23v 13P90o90t84k33a76n 8719183406777

Pritom stacila obyc GPS. Kecy o rychlosti protivetru si strcte nekam, pri cestovni rychlosti by museli vlitnou do vetru ktery fouka rychlosti pres 600 km za hodinu aby letadlo padlo, a takovou rychlost nema ani hurikan na jupiteru.

0/−3
2.6.2014 21:46

P52e77t77r 90T10y26č72k12a 6115232479902

V tom Airbusu musí být neskuteční blbci. Měl bys jim to napsat.

0/0
2.6.2014 22:44

R40a86d52k11o 64S97ü54t82t90ö 8791668111355

Schvalne si pozri, co znamena vyraz Coffin Corner a potom pochopis, ze vo vyskach, kde lietaju dopravne lietadla moze stacit poryv vetru o rychlosti 20 - 30 kts, aby sposobil vazne problemy.

+2/0
3.6.2014 8:07

R70a83d48e77k 25P66r77o62c34h75á42z98k69a 2403769358

Závěry komise jsou ale poněkud jiné, než je zde uvedeno. Skutečnost je taková, že se na všech obrazovkách objevil nápis "Trial period expired. Enter licence key." a všechny softwarem řízené systémy letounu přestaly náhle fungovat.

+1/0
2.6.2014 15:15

B70l78a16ž75e21j 59M13o42t32y21č73k63a 8577867725200

ten Bonin byl pěkný Č!

+1/0
2.6.2014 12:13

J76o65s39e41f 33B34r85o55ž69k38a 6164202208117

Dá se koupit voucher na letecký trenažér Boeingu 737 (4400,-), kde si můžete podobné vyzkoušet. Jenom řeknete instruktorovi, že si přejete naprostou tmu, let podle přístrojů a třeba ten přístrojový kiks. Jeden můj kamarád si to loni dopřál. Dodnes z toho moc sdílný není. Nějak to prostě nešlo ani za normálních podmínek.

0/0
2.6.2014 12:02

V94a66c76l56a30v 10M60e35d23e20k 5791162545145

pokud největší co jste kdy pilotoval byl ultralight, tak se dá předpokládat, že to nezvládnete - ale profesionální pilot s tisíci nalítanými hodinami by to prostě zvládnout měl.

0/0
2.6.2014 12:26

V92a24c15l47a13v 31M32e14d11e44k 5111452925595

celý ten popis vypadá na sérii brutálních chyb, a působí dojmem extrémního amatérismu. Až zůstává rozum stát nad uváděnými nalétanými hodinami pilotů. Vždyť popisované chování naprosto přesně odpovídá tomu, co zná každý, který někdy zkusil pilotovat malé letadlo.

To už jsou piloti těchto elektronických hraček natolik odtrženi od reality, že se řídí jen čísly na displeji?

Ale chyba je nejen na straně pilotů : pokud došlo k odpojení autopilotu z důvodu poruchy pitotových trubic, proč nebyli piloti upozorněni na nefunkčnost rychloměru? A ona už na těchto letadlech není klasická "koule" ukazující polohu letadla vůči horizontu, která i za špatné viditelnosti ukáže příliš velký úhel stoupání?

+2/0
2.6.2014 11:41

V15a81c53l92a32v 30M25e16d85e10k 5651712595505

součástí problému je asi mimo jiné ta uvedená informace z článku, popisující standartní průběh letu: kapitán s letadlem vzlétne, vystoupá do určené letové hladiny, a jde si odpočinout. Druhý pilot několik hodin sleduje letadlo na autopilotovi, a objednává si od letušek kávu. Poté opět přijde kapitán a s letadlem přistane.

Takže druhý pilot má sice také s letadlem "nalétáno" několik tisíc hodin, ale ve skutečnosti ho nikdy neřídil.

+3/0
2.6.2014 11:56

O51n28d60ř27e78j 81R62a55z33ý68m 2175876775907

No pokud vím, tak se kapitán s druhým pilotem střídají.

0/0
3.6.2014 17:44

P64e42t54r 83F17o10l30w40a65r86c83z34n87y 4856370142801

No nevim, sam jako pilot a instruktor na vetronich vim, ze rychlost je zaklad. Bez toho je jakekoliv letadlo bez sance. A oni nebyli "vycviceni" na takovou situaci. Uz za mych casu ve Svazarmu, kdokoli prisel a hned zacal leatat na motorovych, aniz by prosel plachtarskym vycvikem... pro takove buylo jen jedno pojmenovani: cvicene opice.

+1/0
2.6.2014 0:18

R40a71d81k61o 81S82ü83t65t21ö 8961588571845

Opakujem, boli vycviceni na let s nespolahlivym IAS. Dokazuje to sprava BEA.

+2/0
2.6.2014 7:44

M84a43r51e34k 50H52r54u81b63y 6587302201628

To je presne ten problem. Motorove ero by nemel ridit nikdo bez zkusenosti na vetroni. Ta plejstejsna na ktere trenuji jim zakladni pocity z pohybu v prostoru proste dat nedokaze.:-/

0/0
2.6.2014 13:34

J73a42r54o92m75i27r 29F86a75r25e95k 4392813597

Bonin mel papiry na kluzak......

0/0
2.6.2014 13:38

K70a28r95e13l 70H81a79t12v49a81n63i 2444847586970

Ja jsem jedna z tech opic, a scasti s tebou souhlasim, scasti ne. I na motorovem se naucis neco o chovani letadla, jenomze trochu jinak nez na vetronich; a chybi tam ta nutnost udrzet se ve vzduchu - mas tam plynovou paku. Kdyz uz jsem prestal letat na motorovych zachtelo se mi zkusit to na vetronich, a potreboval jsem jenom asi 3 lety s instruktorem abych se uz ve vzduchu udrzel sam.

0/0
5.7.2014 5:02

P75e23t60r 50Z29d19e50n20ě27k 2304419384

Pro me je vysvetleni jedine, proste neumeli nebo zapomeli (diky pocitacum) litat. Coz je podle me trend...  (napsal někdo přede mnou). To je docela možné.

Všimněte si zmatku a nerozhodnosti řidičů v Praze, kde je většinou na všech křižovatkách doprava "řízena světly", co se stane, když z nějakého důvodu světla vypadnou a doprava je řízena jen značkami a pravidly anebo (což je ještě méně časté) když dopravu na křižovatce řídí policista. To to najednou začne v hlavičkách šrotit až se od plešek kouří, nemám pravdu?

+2/0
1.6.2014 23:20

R96a18d28e55k 94P67r92o83c63h67á54z59k37a 2813709928

Moje pozorování jsou jiná. V takových případech naopak doprava víc "odsejpá" :-)

Spíš by se hodilo jiné přirovnání, ke křižovatce, kde se najednou všude rozsvíti zelená. To by byl imho lepší příměr k přístrojům, které začnou ukazovat nespolehlivé hodnoty.

+1/0
2.6.2014 15:10

V72á39c40l42a69v 87Z10e12l44i87n62k50a 2302170773822

Tohle snad nemůže být pravda. Na prvního dubna bych takový článek bral jako pokus o apríl i když ne moc povedený, ale takto je to bohužel krutá realita dnešního letectví. Ukazuje se, že můj známý, který o této havárii už před dobou poznamenal, že to vypadá na vražednou kombinaci "flying playstation", jak se občas říká elektronikou přecpaným Airbusům a "simulator players", jak občas označují moderní primadony ze simulátorů, kteří jsou bez veškeré té elektroniky v řiti.

Abych předešel poznámkám o hospodském mudrování, tak člověk o němž hovořím prožil možná dvacet let v kokpitech různých bojových letounů naší armády. Současný trend, kdy se za řízením letadla se stovkami lidí na palubě může ocitnout člověk, který v krizové situaci totálně zcvokatí a vrcholným diletantismem způsobí katastrofu, se mu hrubě nelíbí. Příznával, že se vlastně skoro bojí, protože případů, kdy problém způsobí "překybermetizování" současných letadel v kombinaci s nedostatečnou "vylítaností" lidí za kniplem začíná přibývat.

+4/−2
1.6.2014 22:08

P38e53t82r 92T31y36č68k76a 6915742449182

Není to pravda. Za prvé se bezpečnost přepravy neustále zvyšuje. Za druhé nejnebezpečnějším prvkem v kabině byl vždy pilot. I před elektronikou řízenými letadly byl nejčastější příčinou nehody řízený let do terénu. A za třetí kdyby u toho AF seděl za kniplem kapitán tak by se to asi nestalo.

+3/0
2.6.2014 0:17

P67a11v22e46l 47Z57a47t87l88o97u68k18a18l 7251209162157

Vy řeknete "není pravda" a přitom svými body spíše to, co napsal předřečník potvrzujete. Nejnebezpečnějším prvkem v kabině je pilot o to víc, o kolik bezpečnější a blbuvzdornější je technika, protože pak roste diskrepance mezi závažností situace, kterou již technika nezvládne a hodí to na něj a tím, jaké on má se skutečným řízením letadla zkušenosti.

0/−1
2.6.2014 23:22

L51a63d55a 89N71o30v83a98k 4772703467

já to nějak nechápu..., ale možná jsem to jen špatně četl... Přece když neznám  rychlost, nebo nedůvěřuju přístrojům..., měl bych při určitém tahu motorů vědět, jaká bude přibližná rychlost při určitém podélném náklonu... Můžou to zkreslovat různé střihy a turbulence, ale měl bych při tom dokázat udržet letadlo naživu...8-o

0/0
1.6.2014 20:16

G70a63b50r93i53e91l 43H42o74r25t13e72n 9691899923404

Ono bohužel ani tak nejde o to, jaký výkon mají motory, jako o to, jak rychle fouká letadlu pod křídla. Navíc to podle popisu vypadá, že pilot naprosto zpanikařil.

+3/0
1.6.2014 21:31

L83a73d84a 15N25o61v70a49k 4212883277

při orčitém podélném náklonu a daném tahu motorů fouká  pod křídly totéž.. Samozřejmě turbulence s tím řádně zamíchají, ale udržovat letadlo v horizontálním podélném sklonu může máloco zkazit.. Určitě méně, než nasadit stoupání 30 m/s

+2/0
1.6.2014 21:48

P95a80v38e47l 68O85d10r27a35z56i73l 6644269817760

Přesně. Zatímco rychlost vůči vzduchu jinak zjistit nemohli, tak výšku/stoupání lze s jistou chybou odečíst z GPS. Potom by mělo existovat fail-safe nastavení letadla, které by nejpravděpodobněji udrželo letadlo ve vzduchu, a ne to tahat furt nahoru.

0/0
2.6.2014 12:09

M41i88c48h89a85l 98P78a88v98l34á92t 9643303184919

Obecne je problem v tom, ze v pripadech, kdy neni spravne zobrazena IAS, maji piloti tendenci ignorovat umely horizont. Melo to zasadni vliv na prubeh nekolika tragickych nehod. (Zvlastni je i to, ze obecna tendence je v takovych momentech pritahovat, prestoze overspeed u soudobych airlineru nepredstavuje az tak zavazny problem. I to nebohe jumbo tehdy pokus o rozlamani nakonec prezilo..)

0/0
3.6.2014 2:22

J11i82r63i 73D47o61m46i76n43i85k 1681728661820

Ňoumové,amatéři a jiné přívlastky . Koukám, co je tady zase expertů  na všechno , tentokrát pilotů dopravních letadel. ;-D

+3/−1
1.6.2014 20:02

L20a18d68a 33N48o30v80a11k 4302133287

no ale podle článku to vypadá, že to piloti opravdu naprosto nezvládli... Nemusí na to být člověk pilot, aby si nepřál podobnou posádku někdy potkat ve vzduchu...8-o

+3/0
1.6.2014 20:18

J27i90r38i 22D75o30m79i18n42i55k 1901108511440

Ano, typický příklad mediální manipulace. Nikdo neví prakticky nic, ani ti, kteří tomu rozumějí, ale novinář "správně" zamíchá indicie , vytvoří článek a mnozí jednodušší jedinci mají jasno. A to prakticky ve všem..

0/−7
1.6.2014 20:43

L25a94d22a 14N14o26v36a21k 4162883257

no já jsem si o tom letu přečetl mnohem víc, než tento článek a jsou věci, kterým říkáme fakta.. Informace z černých skříněk.. Podle těchto informací se piloti chovali naprosto zmateně.. Se svými urážkami se běž vycpat, na podobný týpky jsem tady celkem zvyklý, takže to se mnou vůbec nic nedělá...

Mimochodem připoměň mi, kteří odborníci o tom letu neví po analýze dat vůbec nic...?8-o

+9/−1
1.6.2014 20:50

J33o41s81e87f 21U10l61m60a54n 8300690178635

To jsou podstatná jména (většinou se jedná o předmět či podmět), v žádném případě nejde o přívlastky.

+1/0
1.6.2014 23:26

M67i65l87o63š 34F36i29a18l26a 2880321357682

No jestli jsou ty záznamy z posledních minut z kokpitu pravdivé, pak to byla parta neskutečných amatérů a nechápu jak je možné, svěřit takovým šaškům pilotování 330tky navíc přes moře. Možná by piloti Air France mohli chvíli lítat s Čmelákem, aby se naučili řešit krizovky. Rozhodně jim by neměli svěřovat životy cesťáků.

+4/−2
1.6.2014 19:00

J95a26n 85F90i15a84l49a 7964517875979

Jak pročítám analýzy leteckých nehod, tak mám dojem, že piloti by měli projít i testem inteligence.

+1/−2
1.6.2014 19:22

M30i31l55o38š 48F95i24a55l86a 2570461477372

Oni nějaké testy inteligence absolvují, ale tohle nebylo o inteligenci, ale o tom, že ten co to letadlo řídil měl ty nalétané hodiny na sedadle "spolujezdce" a choval se, jako by v životě letadlo neřídil.

Tohle je výsledek toho, že většinu cesty letí na autopilota, dokonce přiznávají, že často oba spí a proto často nejsou schopni normálně létat , natož řešit takovéhle krizovky.

+2/−1
1.6.2014 19:39

R71o86m78a68n 17K17r51a58t61o51c13h45v74í63l 6246837666664

Stalo by se to s Boeingem?

+1/−1
1.6.2014 17:32

S25t76a89n43i12s80l89a68v 29P74ř76i47b21y58l 1789578291286

stalo se to i s TU 154

+1/0
1.6.2014 18:11

P16e80t88r 43T45y48č67k78a 6515922739422

Aeroperu let 603 byl B757.

+1/0
2.6.2014 15:21

M98i70c30h89a31l 69P47a37v83l97á78t 9483873764809

Ano,  podobna situace. Totez ti Turci pri letu z Dominikanske republiky. B757, Birgen Air.

0/0
3.6.2014 2:27

P24a40v54e66l 27Ř43a94p77e85k 7772806409505

Co to bylo za ňoumy? Lépe bych to zvládl i já.

0/−7
1.6.2014 16:47

J75o33s38e95f 94B85r74o16ž26k30a 6374182208907

I v té tmě. Nahoře černo. Dole černo. Žádný orientační bod, pouze nefunkční, nebo špatně funkční přístroje. Ani nevíte kam a jak letíte.

+1/0
1.6.2014 19:00

V44l18a11d50i55m68í66r 53M48e96n36d56i 3982149911446

Jasne on by to dal bez problémov.

+3/0
1.6.2014 20:04

L22a49d39a 95N61o60v68a81k 4522113127

no nasadit stoupání 2 km za minutu .. To už by jednomu mohlo začít být podezřelý, proč ta káva nedrží v tom kelímku...

+3/0
1.6.2014 20:20

J74o96s19e26f 57B16r51o59ž69k83a 6364352718827

Stoupat 33,3 m za sek., není tak strašné, pro takové letadlo. To není, že se postaví trupem ve velkém úhlu, nebo čumákem téměř kolmo.

0/0
2.6.2014 11:48

P32a83v41e69l 48O86d70r23a81z18i86l 6774249397830

Strašné to není, ale také to není zrovna obvyklé, že v té letové hladině.

0/0
2.6.2014 12:11

L49a29d96a 53N66o91v55a38k 4792773497

není to strašné při maximální rychlosti, horší už je to při té minimálce..., to už ten náklon musí být velmi citelný...

0/0
2.6.2014 15:18

V56l53a32d60i84m24í66r 22B39u75k36v21a14l24d 8413613256

OK, pitot (rychlost) nefungoval. Ale mohl fungovat senzor statického tlaku = výškoměr a variometr (stoupání/klesání). Zcela určitě fungoval umělý horizont a zatáčkoměr. Případně výškoměr z GPS. Tyto hlavní přístroje jsou minimálně zdvojené kvůli vyloučení výpadku. Takže průměrný pilot, který má zažité létání podle přístrojů, musí stroj udržet v horizontální poloze a v příslušném směru.

Pro případné rýpaly: 9 let jsem navrhoval zástavby avioniky do letadel (sice malých, sportovních, ale princip je stejný).

+2/0
2.6.2014 13:31

V11l38a78d91i22m75í30r 63M39e80n15d90i 3752549601906

Tak určite...

0/0
1.6.2014 19:49

F97r40a26n89t31i32š71e21k 11S98c17h22l18i91c38h35t39s 9405372511975

Údaje z GPS neslouží pro řízení letadla, ale pro orientaci v prostoru. Asi by jim rychleji došlo, že něco není v pořádku! To samé by bylo s tím malajsijským letadlem, kdyby součástí předávaných dat byl údaj o okamžité poloze z GPS. Je to minimum dat.

Ostatně, údaje z GPS řídí drony, tak proč né civilní letadla?!

+2/0
1.6.2014 15:09

P56a43v77e12l 95Z55a43j61í30č62e31k 8744290156830

me spise zarazilo ze najaka pvo okamzite nereagovala pri neplanovane zmene kurzu...

0/−1
1.6.2014 15:30

J24i71r92i 77R65u67s89n22o67k 4175552467513

Jako ze by se jich zeptala, jestli nepotrebuji pomoc systemem zeme-vzduch?

+2/0
1.6.2014 15:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.