Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět let od zkázy airbusu Air France: piloti vůbec netušili, co se děje

Prvního června 2009, přesně před pěti lety, zmizel na cestě z Brazílie do Francie letoun společnosti Air France. Na jeho palubě bylo tehdy 228 osob – 216 cestujících a 12 členů posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K77a13r46e11l 63H60a66t84v54a58n32i 2154987746820

Nevim, jak to letadlo melo naprogramovano ztratu udaju o rychlosti v oddeleni autopilota, ale zda se ze nijak. Autopilot proste sel do blazince a zbytek nechal na piloty. Pritom by stacila malickost: prevzat udaje o rychlosti z nejakeho cidla aerodynamickeho hluku (kazdy plachtar vi o cem mluvim), a oznamit to posadce s tim ze autopilot nyni bezi na ne docela presnem udaji o rychlosti, a ze autopilot udrzuje rezim letu v jakem se nachazel v momente ztraty normalnych udaju o rychlosti.

0/0
4.7.2014 7:10

V72á51c77l83a16v 51P86o91t97k95a13n 8959123686207

Pritom stacila obyc GPS. Kecy o rychlosti protivetru si strcte nekam, pri cestovni rychlosti by museli vlitnou do vetru ktery fouka rychlosti pres 600 km za hodinu aby letadlo padlo, a takovou rychlost nema ani hurikan na jupiteru.

0/−3
2.6.2014 21:46

P40e38t75r 78T37y82č37k76a 6715482639492

V tom Airbusu musí být neskuteční blbci. Měl bys jim to napsat.

0/0
2.6.2014 22:44

R38a45d54k31o 16S62ü65t69t49ö 8901338791695

Schvalne si pozri, co znamena vyraz Coffin Corner a potom pochopis, ze vo vyskach, kde lietaju dopravne lietadla moze stacit poryv vetru o rychlosti 20 - 30 kts, aby sposobil vazne problemy.

+2/0
3.6.2014 8:07

R35a25d53e12k 67P57r70o82c84h48á90z76k32a 2953559898

Závěry komise jsou ale poněkud jiné, než je zde uvedeno. Skutečnost je taková, že se na všech obrazovkách objevil nápis "Trial period expired. Enter licence key." a všechny softwarem řízené systémy letounu přestaly náhle fungovat.

+1/0
2.6.2014 15:15

B24l10a22ž66e87j 46M63o62t51y81č88k48a 8137507905460

ten Bonin byl pěkný Č!

+1/0
2.6.2014 12:13

J51o97s66e56f 21B33r68o80ž16k77a 6554592168397

Dá se koupit voucher na letecký trenažér Boeingu 737 (4400,-), kde si můžete podobné vyzkoušet. Jenom řeknete instruktorovi, že si přejete naprostou tmu, let podle přístrojů a třeba ten přístrojový kiks. Jeden můj kamarád si to loni dopřál. Dodnes z toho moc sdílný není. Nějak to prostě nešlo ani za normálních podmínek.

0/0
2.6.2014 12:02

V38a40c68l23a59v 76M33e67d12e47k 5781892495255

pokud největší co jste kdy pilotoval byl ultralight, tak se dá předpokládat, že to nezvládnete - ale profesionální pilot s tisíci nalítanými hodinami by to prostě zvládnout měl.

0/0
2.6.2014 12:26

V75a81c43l80a96v 10M40e79d97e87k 5431122755535

celý ten popis vypadá na sérii brutálních chyb, a působí dojmem extrémního amatérismu. Až zůstává rozum stát nad uváděnými nalétanými hodinami pilotů. Vždyť popisované chování naprosto přesně odpovídá tomu, co zná každý, který někdy zkusil pilotovat malé letadlo.

To už jsou piloti těchto elektronických hraček natolik odtrženi od reality, že se řídí jen čísly na displeji?

Ale chyba je nejen na straně pilotů : pokud došlo k odpojení autopilotu z důvodu poruchy pitotových trubic, proč nebyli piloti upozorněni na nefunkčnost rychloměru? A ona už na těchto letadlech není klasická "koule" ukazující polohu letadla vůči horizontu, která i za špatné viditelnosti ukáže příliš velký úhel stoupání?

+2/0
2.6.2014 11:41

V85a81c68l17a12v 44M51e59d18e44k 5361402685285

součástí problému je asi mimo jiné ta uvedená informace z článku, popisující standartní průběh letu: kapitán s letadlem vzlétne, vystoupá do určené letové hladiny, a jde si odpočinout. Druhý pilot několik hodin sleduje letadlo na autopilotovi, a objednává si od letušek kávu. Poté opět přijde kapitán a s letadlem přistane.

Takže druhý pilot má sice také s letadlem "nalétáno" několik tisíc hodin, ale ve skutečnosti ho nikdy neřídil.

+3/0
2.6.2014 11:56

O40n64d18ř42e43j 29R64a39z95ý21m 2785186385977

No pokud vím, tak se kapitán s druhým pilotem střídají.

0/0
3.6.2014 17:44

P59e70t34r 26F74o56l23w26a65r19c81z46n80y 4336310352461

No nevim, sam jako pilot a instruktor na vetronich vim, ze rychlost je zaklad. Bez toho je jakekoliv letadlo bez sance. A oni nebyli "vycviceni" na takovou situaci. Uz za mych casu ve Svazarmu, kdokoli prisel a hned zacal leatat na motorovych, aniz by prosel plachtarskym vycvikem... pro takove buylo jen jedno pojmenovani: cvicene opice.

+1/0
2.6.2014 0:18

R70a69d71k61o 67S33ü34t68t41ö 8331308511715

Opakujem, boli vycviceni na let s nespolahlivym IAS. Dokazuje to sprava BEA.

+2/0
2.6.2014 7:44

M94a33r36e22k 61H57r73u11b24y 6927702261478

To je presne ten problem. Motorove ero by nemel ridit nikdo bez zkusenosti na vetroni. Ta plejstejsna na ktere trenuji jim zakladni pocity z pohybu v prostoru proste dat nedokaze.:-/

0/0
2.6.2014 13:34

J52a32r61o81m83i15r 73F85a41r47e68k 4352973137

Bonin mel papiry na kluzak......

0/0
2.6.2014 13:38

K11a91r16e25l 88H94a23t46v85a23n53i 2214687766720

Ja jsem jedna z tech opic, a scasti s tebou souhlasim, scasti ne. I na motorovem se naucis neco o chovani letadla, jenomze trochu jinak nez na vetronich; a chybi tam ta nutnost udrzet se ve vzduchu - mas tam plynovou paku. Kdyz uz jsem prestal letat na motorovych zachtelo se mi zkusit to na vetronich, a potreboval jsem jenom asi 3 lety s instruktorem abych se uz ve vzduchu udrzel sam.

0/0
5.7.2014 5:02

P68e55t77r 90Z50d84e80n45ě79k 2514469454

Pro me je vysvetleni jedine, proste neumeli nebo zapomeli (diky pocitacum) litat. Coz je podle me trend...  (napsal někdo přede mnou). To je docela možné.

Všimněte si zmatku a nerozhodnosti řidičů v Praze, kde je většinou na všech křižovatkách doprava "řízena světly", co se stane, když z nějakého důvodu světla vypadnou a doprava je řízena jen značkami a pravidly anebo (což je ještě méně časté) když dopravu na křižovatce řídí policista. To to najednou začne v hlavičkách šrotit až se od plešek kouří, nemám pravdu?

+2/0
1.6.2014 23:20

R96a18d91e88k 53P36r59o69c10h31á86z55k36a 2523389858

Moje pozorování jsou jiná. V takových případech naopak doprava víc "odsejpá" :-)

Spíš by se hodilo jiné přirovnání, ke křižovatce, kde se najednou všude rozsvíti zelená. To by byl imho lepší příměr k přístrojům, které začnou ukazovat nespolehlivé hodnoty.

+1/0
2.6.2014 15:10

V74á68c39l93a15v 19Z67e77l23i56n16k61a 2252200693442

Tohle snad nemůže být pravda. Na prvního dubna bych takový článek bral jako pokus o apríl i když ne moc povedený, ale takto je to bohužel krutá realita dnešního letectví. Ukazuje se, že můj známý, který o této havárii už před dobou poznamenal, že to vypadá na vražednou kombinaci "flying playstation", jak se občas říká elektronikou přecpaným Airbusům a "simulator players", jak občas označují moderní primadony ze simulátorů, kteří jsou bez veškeré té elektroniky v řiti.

Abych předešel poznámkám o hospodském mudrování, tak člověk o němž hovořím prožil možná dvacet let v kokpitech různých bojových letounů naší armády. Současný trend, kdy se za řízením letadla se stovkami lidí na palubě může ocitnout člověk, který v krizové situaci totálně zcvokatí a vrcholným diletantismem způsobí katastrofu, se mu hrubě nelíbí. Příznával, že se vlastně skoro bojí, protože případů, kdy problém způsobí "překybermetizování" současných letadel v kombinaci s nedostatečnou "vylítaností" lidí za kniplem začíná přibývat.

+4/−2
1.6.2014 22:08

P47e57t77r 48T76y30č64k66a 6425262129682

Není to pravda. Za prvé se bezpečnost přepravy neustále zvyšuje. Za druhé nejnebezpečnějším prvkem v kabině byl vždy pilot. I před elektronikou řízenými letadly byl nejčastější příčinou nehody řízený let do terénu. A za třetí kdyby u toho AF seděl za kniplem kapitán tak by se to asi nestalo.

+3/0
2.6.2014 0:17

P33a90v44e23l 42Z52a59t14l81o16u51k91a98l 7331209392787

Vy řeknete "není pravda" a přitom svými body spíše to, co napsal předřečník potvrzujete. Nejnebezpečnějším prvkem v kabině je pilot o to víc, o kolik bezpečnější a blbuvzdornější je technika, protože pak roste diskrepance mezi závažností situace, kterou již technika nezvládne a hodí to na něj a tím, jaké on má se skutečným řízením letadla zkušenosti.

0/−1
2.6.2014 23:22

L18a83d21a 26N20o87v93a60k 4462963477

já to nějak nechápu..., ale možná jsem to jen špatně četl... Přece když neznám  rychlost, nebo nedůvěřuju přístrojům..., měl bych při určitém tahu motorů vědět, jaká bude přibližná rychlost při určitém podélném náklonu... Můžou to zkreslovat různé střihy a turbulence, ale měl bych při tom dokázat udržet letadlo naživu...8-o

0/0
1.6.2014 20:16

G73a36b72r91i64e18l 89H64o70r47t81e67n 9201399653504

Ono bohužel ani tak nejde o to, jaký výkon mají motory, jako o to, jak rychle fouká letadlu pod křídla. Navíc to podle popisu vypadá, že pilot naprosto zpanikařil.

+3/0
1.6.2014 21:31

L36a56d76a 96N53o36v62a72k 4932833217

při orčitém podélném náklonu a daném tahu motorů fouká  pod křídly totéž.. Samozřejmě turbulence s tím řádně zamíchají, ale udržovat letadlo v horizontálním podélném sklonu může máloco zkazit.. Určitě méně, než nasadit stoupání 30 m/s

+2/0
1.6.2014 21:48

P73a34v35e48l 91O23d16r44a42z24i29l 6174689127490

Přesně. Zatímco rychlost vůči vzduchu jinak zjistit nemohli, tak výšku/stoupání lze s jistou chybou odečíst z GPS. Potom by mělo existovat fail-safe nastavení letadla, které by nejpravděpodobněji udrželo letadlo ve vzduchu, a ne to tahat furt nahoru.

0/0
2.6.2014 12:09

M23i80c69h12a53l 16P80a32v52l33á88t 9293503294989

Obecne je problem v tom, ze v pripadech, kdy neni spravne zobrazena IAS, maji piloti tendenci ignorovat umely horizont. Melo to zasadni vliv na prubeh nekolika tragickych nehod. (Zvlastni je i to, ze obecna tendence je v takovych momentech pritahovat, prestoze overspeed u soudobych airlineru nepredstavuje az tak zavazny problem. I to nebohe jumbo tehdy pokus o rozlamani nakonec prezilo..)

0/0
3.6.2014 2:22

J19i28r70i 33D77o90m46i22n43i75k 1951328311180

Ňoumové,amatéři a jiné přívlastky . Koukám, co je tady zase expertů  na všechno , tentokrát pilotů dopravních letadel. ;-D

+3/−1
1.6.2014 20:02

L21a37d69a 38N51o85v48a90k 4332813677

no ale podle článku to vypadá, že to piloti opravdu naprosto nezvládli... Nemusí na to být člověk pilot, aby si nepřál podobnou posádku někdy potkat ve vzduchu...8-o

+3/0
1.6.2014 20:18

J67i53r12i 95D67o33m85i92n22i24k 1191878971770

Ano, typický příklad mediální manipulace. Nikdo neví prakticky nic, ani ti, kteří tomu rozumějí, ale novinář "správně" zamíchá indicie , vytvoří článek a mnozí jednodušší jedinci mají jasno. A to prakticky ve všem..

0/−7
1.6.2014 20:43

L71a32d44a 56N67o76v19a57k 4112433217

no já jsem si o tom letu přečetl mnohem víc, než tento článek a jsou věci, kterým říkáme fakta.. Informace z černých skříněk.. Podle těchto informací se piloti chovali naprosto zmateně.. Se svými urážkami se běž vycpat, na podobný týpky jsem tady celkem zvyklý, takže to se mnou vůbec nic nedělá...

Mimochodem připoměň mi, kteří odborníci o tom letu neví po analýze dat vůbec nic...?8-o

+9/−1
1.6.2014 20:50

J61o59s22e77f 22U70l37m46a50n 8190320928205

To jsou podstatná jména (většinou se jedná o předmět či podmět), v žádném případě nejde o přívlastky.

+1/0
1.6.2014 23:26

M47i17l72o45š 37F95i96a27l81a 2400731247252

No jestli jsou ty záznamy z posledních minut z kokpitu pravdivé, pak to byla parta neskutečných amatérů a nechápu jak je možné, svěřit takovým šaškům pilotování 330tky navíc přes moře. Možná by piloti Air France mohli chvíli lítat s Čmelákem, aby se naučili řešit krizovky. Rozhodně jim by neměli svěřovat životy cesťáků.

+4/−2
1.6.2014 19:00

J56a76n 24F89i57a94l11a 7614557705369

Jak pročítám analýzy leteckých nehod, tak mám dojem, že piloti by měli projít i testem inteligence.

+1/−2
1.6.2014 19:22

M80i44l11o47š 59F60i36a62l98a 2500461307692

Oni nějaké testy inteligence absolvují, ale tohle nebylo o inteligenci, ale o tom, že ten co to letadlo řídil měl ty nalétané hodiny na sedadle "spolujezdce" a choval se, jako by v životě letadlo neřídil.

Tohle je výsledek toho, že většinu cesty letí na autopilota, dokonce přiznávají, že často oba spí a proto často nejsou schopni normálně létat , natož řešit takovéhle krizovky.

+2/−1
1.6.2014 19:39

R46o21m72a46n 24K43r76a81t13o97c54h79v69í36l 6286747966184

Stalo by se to s Boeingem?

+1/−1
1.6.2014 17:32

S84t61a11n18i56s61l94a78v 31P78ř46i60b25y15l 1399928301216

stalo se to i s TU 154

+1/0
1.6.2014 18:11

P83e37t24r 41T37y59č98k40a 6125922799902

Aeroperu let 603 byl B757.

+1/0
2.6.2014 15:21

M98i44c34h53a38l 45P18a44v12l26á84t 9283633544139

Ano,  podobna situace. Totez ti Turci pri letu z Dominikanske republiky. B757, Birgen Air.

0/0
3.6.2014 2:27

P66a47v38e74l 40Ř43a96p63e23k 7802696309735

Co to bylo za ňoumy? Lépe bych to zvládl i já.

0/−7
1.6.2014 16:47

J58o56s30e91f 85B51r86o46ž26k90a 6614102568227

I v té tmě. Nahoře černo. Dole černo. Žádný orientační bod, pouze nefunkční, nebo špatně funkční přístroje. Ani nevíte kam a jak letíte.

+1/0
1.6.2014 19:00

V75l80a20d39i22m72í14r 95M73e64n63d14i 3602659461706

Jasne on by to dal bez problémov.

+3/0
1.6.2014 20:04

L40a56d74a 86N70o52v69a64k 4352773137

no nasadit stoupání 2 km za minutu .. To už by jednomu mohlo začít být podezřelý, proč ta káva nedrží v tom kelímku...

+3/0
1.6.2014 20:20

J25o29s31e47f 23B39r85o84ž86k41a 6704402178117

Stoupat 33,3 m za sek., není tak strašné, pro takové letadlo. To není, že se postaví trupem ve velkém úhlu, nebo čumákem téměř kolmo.

0/0
2.6.2014 11:48

P54a60v56e37l 31O46d35r80a78z29i30l 6534809347150

Strašné to není, ale také to není zrovna obvyklé, že v té letové hladině.

0/0
2.6.2014 12:11

L37a50d73a 85N93o11v79a54k 4422263907

není to strašné při maximální rychlosti, horší už je to při té minimálce..., to už ten náklon musí být velmi citelný...

0/0
2.6.2014 15:18

V31l78a61d83i98m85í44r 79B69u97k18v17a97l55d 8653893486

OK, pitot (rychlost) nefungoval. Ale mohl fungovat senzor statického tlaku = výškoměr a variometr (stoupání/klesání). Zcela určitě fungoval umělý horizont a zatáčkoměr. Případně výškoměr z GPS. Tyto hlavní přístroje jsou minimálně zdvojené kvůli vyloučení výpadku. Takže průměrný pilot, který má zažité létání podle přístrojů, musí stroj udržet v horizontální poloze a v příslušném směru.

Pro případné rýpaly: 9 let jsem navrhoval zástavby avioniky do letadel (sice malých, sportovních, ale princip je stejný).

+2/0
2.6.2014 13:31

V51l27a91d84i15m59í81r 13M29e65n30d16i 3522809121936

Tak určite...

0/0
1.6.2014 19:49

F15r55a13n11t27i45š31e66k 46S54c44h39l41i65c87h47t45s 9885162901975

Údaje z GPS neslouží pro řízení letadla, ale pro orientaci v prostoru. Asi by jim rychleji došlo, že něco není v pořádku! To samé by bylo s tím malajsijským letadlem, kdyby součástí předávaných dat byl údaj o okamžité poloze z GPS. Je to minimum dat.

Ostatně, údaje z GPS řídí drony, tak proč né civilní letadla?!

+2/0
1.6.2014 15:09

P98a45v73e11l 11Z94a65j77í58č62e55k 8374150136500

me spise zarazilo ze najaka pvo okamzite nereagovala pri neplanovane zmene kurzu...

0/−1
1.6.2014 15:30

J20i86r46i 34R81u69s28n68o15k 4465732877983

Jako ze by se jich zeptala, jestli nepotrebuji pomoc systemem zeme-vzduch?

+2/0
1.6.2014 15:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.