Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pět let od zkázy airbusu Air France: piloti vůbec netušili, co se děje

Prvního června 2009, přesně před pěti lety, zmizel na cestě z Brazílie do Francie letoun společnosti Air France. Na jeho palubě bylo tehdy 228 osob – 216 cestujících a 12 členů posádky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K13a15r18e75l 56H73a59t64v71a16n60i 2154307376800

Nevim, jak to letadlo melo naprogramovano ztratu udaju o rychlosti v oddeleni autopilota, ale zda se ze nijak. Autopilot proste sel do blazince a zbytek nechal na piloty. Pritom by stacila malickost: prevzat udaje o rychlosti z nejakeho cidla aerodynamickeho hluku (kazdy plachtar vi o cem mluvim), a oznamit to posadce s tim ze autopilot nyni bezi na ne docela presnem udaji o rychlosti, a ze autopilot udrzuje rezim letu v jakem se nachazel v momente ztraty normalnych udaju o rychlosti.

0/0
4.7.2014 7:10

V16á39c56l51a40v 47P61o65t96k73a44n 8669273246947

Pritom stacila obyc GPS. Kecy o rychlosti protivetru si strcte nekam, pri cestovni rychlosti by museli vlitnou do vetru ktery fouka rychlosti pres 600 km za hodinu aby letadlo padlo, a takovou rychlost nema ani hurikan na jupiteru.

0/−3
2.6.2014 21:46

P33e84t60r 47T34y49č42k63a 6475462719362

V tom Airbusu musí být neskuteční blbci. Měl bys jim to napsat.

0/0
2.6.2014 22:44


R58a50d26k63o 56S32ü92t36t77ö 8131548891105

Schvalne si pozri, co znamena vyraz Coffin Corner a potom pochopis, ze vo vyskach, kde lietaju dopravne lietadla moze stacit poryv vetru o rychlosti 20 - 30 kts, aby sposobil vazne problemy.

+2/0
3.6.2014 8:07

R65a52d52e77k 82P39r91o47c57h21á37z30k68a 2883559668

Závěry komise jsou ale poněkud jiné, než je zde uvedeno. Skutečnost je taková, že se na všech obrazovkách objevil nápis "Trial period expired. Enter licence key." a všechny softwarem řízené systémy letounu přestaly náhle fungovat.

+1/0
2.6.2014 15:15

B96l91a14ž93e74j 35M16o56t57y79č19k93a 8317677545800

ten Bonin byl pěkný Č!

+1/0
2.6.2014 12:13

J16o57s34e83f 88B21r68o63ž42k43a 6204922148357

Dá se koupit voucher na letecký trenažér Boeingu 737 (4400,-), kde si můžete podobné vyzkoušet. Jenom řeknete instruktorovi, že si přejete naprostou tmu, let podle přístrojů a třeba ten přístrojový kiks. Jeden můj kamarád si to loni dopřál. Dodnes z toho moc sdílný není. Nějak to prostě nešlo ani za normálních podmínek.

0/0
2.6.2014 12:02

V36a63c13l80a20v 16M61e84d16e89k 5261452315345

pokud největší co jste kdy pilotoval byl ultralight, tak se dá předpokládat, že to nezvládnete - ale profesionální pilot s tisíci nalítanými hodinami by to prostě zvládnout měl.

0/0
2.6.2014 12:26

V58a82c53l36a52v 82M48e62d40e31k 5821172805445

celý ten popis vypadá na sérii brutálních chyb, a působí dojmem extrémního amatérismu. Až zůstává rozum stát nad uváděnými nalétanými hodinami pilotů. Vždyť popisované chování naprosto přesně odpovídá tomu, co zná každý, který někdy zkusil pilotovat malé letadlo.

To už jsou piloti těchto elektronických hraček natolik odtrženi od reality, že se řídí jen čísly na displeji?

Ale chyba je nejen na straně pilotů : pokud došlo k odpojení autopilotu z důvodu poruchy pitotových trubic, proč nebyli piloti upozorněni na nefunkčnost rychloměru? A ona už na těchto letadlech není klasická "koule" ukazující polohu letadla vůči horizontu, která i za špatné viditelnosti ukáže příliš velký úhel stoupání?

+2/0
2.6.2014 11:41

V39a41c91l94a63v 52M53e81d39e27k 5861432735535

součástí problému je asi mimo jiné ta uvedená informace z článku, popisující standartní průběh letu: kapitán s letadlem vzlétne, vystoupá do určené letové hladiny, a jde si odpočinout. Druhý pilot několik hodin sleduje letadlo na autopilotovi, a objednává si od letušek kávu. Poté opět přijde kapitán a s letadlem přistane.

Takže druhý pilot má sice také s letadlem "nalétáno" několik tisíc hodin, ale ve skutečnosti ho nikdy neřídil.

+3/0
2.6.2014 11:56

O71n27d92ř71e74j 47R38a82z60ý66m 2655606525867

No pokud vím, tak se kapitán s druhým pilotem střídají.

0/0
3.6.2014 17:44

P11e71t58r 37F98o80l49w75a57r34c49z66n81y 4146100232181

No nevim, sam jako pilot a instruktor na vetronich vim, ze rychlost je zaklad. Bez toho je jakekoliv letadlo bez sance. A oni nebyli "vycviceni" na takovou situaci. Uz za mych casu ve Svazarmu, kdokoli prisel a hned zacal leatat na motorovych, aniz by prosel plachtarskym vycvikem... pro takove buylo jen jedno pojmenovani: cvicene opice.

+1/0
2.6.2014 0:18

R65a48d74k19o 68S14ü89t44t15ö 8961118571415

Opakujem, boli vycviceni na let s nespolahlivym IAS. Dokazuje to sprava BEA.

+2/0
2.6.2014 7:44

M38a96r90e10k 93H38r54u37b16y 6747712311508

To je presne ten problem. Motorove ero by nemel ridit nikdo bez zkusenosti na vetroni. Ta plejstejsna na ktere trenuji jim zakladni pocity z pohybu v prostoru proste dat nedokaze.:-/

0/0
2.6.2014 13:34

J44a47r35o79m55i77r 59F53a56r94e14k 4222903137

Bonin mel papiry na kluzak......

0/0
2.6.2014 13:38

K54a46r64e75l 52H74a98t92v21a69n89i 2134157836630

Ja jsem jedna z tech opic, a scasti s tebou souhlasim, scasti ne. I na motorovem se naucis neco o chovani letadla, jenomze trochu jinak nez na vetronich; a chybi tam ta nutnost udrzet se ve vzduchu - mas tam plynovou paku. Kdyz uz jsem prestal letat na motorovych zachtelo se mi zkusit to na vetronich, a potreboval jsem jenom asi 3 lety s instruktorem abych se uz ve vzduchu udrzel sam.

0/0
5.7.2014 5:02

P38e41t10r 46Z46d62e55n96ě79k 2264559794

Pro me je vysvetleni jedine, proste neumeli nebo zapomeli (diky pocitacum) litat. Coz je podle me trend...  (napsal někdo přede mnou). To je docela možné.

Všimněte si zmatku a nerozhodnosti řidičů v Praze, kde je většinou na všech křižovatkách doprava "řízena světly", co se stane, když z nějakého důvodu světla vypadnou a doprava je řízena jen značkami a pravidly anebo (což je ještě méně časté) když dopravu na křižovatce řídí policista. To to najednou začne v hlavičkách šrotit až se od plešek kouří, nemám pravdu?

+2/0
1.6.2014 23:20

R80a84d49e95k 95P81r46o50c81h68á19z95k78a 2753449538

Moje pozorování jsou jiná. V takových případech naopak doprava víc "odsejpá" :-)

Spíš by se hodilo jiné přirovnání, ke křižovatce, kde se najednou všude rozsvíti zelená. To by byl imho lepší příměr k přístrojům, které začnou ukazovat nespolehlivé hodnoty.

+1/0
2.6.2014 15:10

V23á20c64l74a54v 68Z92e65l72i22n54k66a 2902900673942

Tohle snad nemůže být pravda. Na prvního dubna bych takový článek bral jako pokus o apríl i když ne moc povedený, ale takto je to bohužel krutá realita dnešního letectví. Ukazuje se, že můj známý, který o této havárii už před dobou poznamenal, že to vypadá na vražednou kombinaci "flying playstation", jak se občas říká elektronikou přecpaným Airbusům a "simulator players", jak občas označují moderní primadony ze simulátorů, kteří jsou bez veškeré té elektroniky v řiti.

Abych předešel poznámkám o hospodském mudrování, tak člověk o němž hovořím prožil možná dvacet let v kokpitech různých bojových letounů naší armády. Současný trend, kdy se za řízením letadla se stovkami lidí na palubě může ocitnout člověk, který v krizové situaci totálně zcvokatí a vrcholným diletantismem způsobí katastrofu, se mu hrubě nelíbí. Příznával, že se vlastně skoro bojí, protože případů, kdy problém způsobí "překybermetizování" současných letadel v kombinaci s nedostatečnou "vylítaností" lidí za kniplem začíná přibývat.

+4/−2
1.6.2014 22:08

P36e29t29r 22T36y30č93k17a 6335462239552

Není to pravda. Za prvé se bezpečnost přepravy neustále zvyšuje. Za druhé nejnebezpečnějším prvkem v kabině byl vždy pilot. I před elektronikou řízenými letadly byl nejčastější příčinou nehody řízený let do terénu. A za třetí kdyby u toho AF seděl za kniplem kapitán tak by se to asi nestalo.

+3/0
2.6.2014 0:17

P71a89v50e67l 86Z20a52t65l16o89u14k35a25l 7551409322697

Vy řeknete "není pravda" a přitom svými body spíše to, co napsal předřečník potvrzujete. Nejnebezpečnějším prvkem v kabině je pilot o to víc, o kolik bezpečnější a blbuvzdornější je technika, protože pak roste diskrepance mezi závažností situace, kterou již technika nezvládne a hodí to na něj a tím, jaké on má se skutečným řízením letadla zkušenosti.

0/−1
2.6.2014 23:22

L91a82d89a 77N51o10v51a56k 4242413867

já to nějak nechápu..., ale možná jsem to jen špatně četl... Přece když neznám  rychlost, nebo nedůvěřuju přístrojům..., měl bych při určitém tahu motorů vědět, jaká bude přibližná rychlost při určitém podélném náklonu... Můžou to zkreslovat různé střihy a turbulence, ale měl bych při tom dokázat udržet letadlo naživu...8-o

0/0
1.6.2014 20:16

G88a70b66r31i31e79l 19H10o31r13t98e14n 9791249393304

Ono bohužel ani tak nejde o to, jaký výkon mají motory, jako o to, jak rychle fouká letadlu pod křídla. Navíc to podle popisu vypadá, že pilot naprosto zpanikařil.

+3/0
1.6.2014 21:31

L38a25d85a 20N73o63v84a63k 4532393657

při orčitém podélném náklonu a daném tahu motorů fouká  pod křídly totéž.. Samozřejmě turbulence s tím řádně zamíchají, ale udržovat letadlo v horizontálním podélném sklonu může máloco zkazit.. Určitě méně, než nasadit stoupání 30 m/s

+2/0
1.6.2014 21:48

P93a47v50e25l 39O95d20r77a26z28i47l 6144929757300

Přesně. Zatímco rychlost vůči vzduchu jinak zjistit nemohli, tak výšku/stoupání lze s jistou chybou odečíst z GPS. Potom by mělo existovat fail-safe nastavení letadla, které by nejpravděpodobněji udrželo letadlo ve vzduchu, a ne to tahat furt nahoru.

0/0
2.6.2014 12:09

M31i47c88h83a84l 96P36a69v31l27á98t 9543763254179

Obecne je problem v tom, ze v pripadech, kdy neni spravne zobrazena IAS, maji piloti tendenci ignorovat umely horizont. Melo to zasadni vliv na prubeh nekolika tragickych nehod. (Zvlastni je i to, ze obecna tendence je v takovych momentech pritahovat, prestoze overspeed u soudobych airlineru nepredstavuje az tak zavazny problem. I to nebohe jumbo tehdy pokus o rozlamani nakonec prezilo..)

0/0
3.6.2014 2:22

J80i66r76i 49D53o16m82i62n83i74k 1831138601130

Ňoumové,amatéři a jiné přívlastky . Koukám, co je tady zase expertů  na všechno , tentokrát pilotů dopravních letadel. ;-D

+3/−1
1.6.2014 20:02

L20a76d81a 26N96o42v62a25k 4642553797

no ale podle článku to vypadá, že to piloti opravdu naprosto nezvládli... Nemusí na to být člověk pilot, aby si nepřál podobnou posádku někdy potkat ve vzduchu...8-o

+3/0
1.6.2014 20:18

J96i21r79i 92D21o96m65i11n11i21k 1651468251350

Ano, typický příklad mediální manipulace. Nikdo neví prakticky nic, ani ti, kteří tomu rozumějí, ale novinář "správně" zamíchá indicie , vytvoří článek a mnozí jednodušší jedinci mají jasno. A to prakticky ve všem..

0/−7
1.6.2014 20:43

L76a25d63a 35N10o20v23a32k 4192273177

no já jsem si o tom letu přečetl mnohem víc, než tento článek a jsou věci, kterým říkáme fakta.. Informace z černých skříněk.. Podle těchto informací se piloti chovali naprosto zmateně.. Se svými urážkami se běž vycpat, na podobný týpky jsem tady celkem zvyklý, takže to se mnou vůbec nic nedělá...

Mimochodem připoměň mi, kteří odborníci o tom letu neví po analýze dat vůbec nic...?8-o

+9/−1
1.6.2014 20:50

J32o72s59e27f 73U28l50m22a93n 8720180718825

To jsou podstatná jména (většinou se jedná o předmět či podmět), v žádném případě nejde o přívlastky.

+1/0
1.6.2014 23:26

M89i62l85o47š 58F12i97a20l44a 2100711647462

No jestli jsou ty záznamy z posledních minut z kokpitu pravdivé, pak to byla parta neskutečných amatérů a nechápu jak je možné, svěřit takovým šaškům pilotování 330tky navíc přes moře. Možná by piloti Air France mohli chvíli lítat s Čmelákem, aby se naučili řešit krizovky. Rozhodně jim by neměli svěřovat životy cesťáků.

+4/−2
1.6.2014 19:00

J69a83n 87F69i74a14l74a 7924517835469

Jak pročítám analýzy leteckých nehod, tak mám dojem, že piloti by měli projít i testem inteligence.

+1/−2
1.6.2014 19:22

M47i94l13o41š 13F16i91a52l19a 2560361847592

Oni nějaké testy inteligence absolvují, ale tohle nebylo o inteligenci, ale o tom, že ten co to letadlo řídil měl ty nalétané hodiny na sedadle "spolujezdce" a choval se, jako by v životě letadlo neřídil.

Tohle je výsledek toho, že většinu cesty letí na autopilota, dokonce přiznávají, že často oba spí a proto často nejsou schopni normálně létat , natož řešit takovéhle krizovky.

+2/−1
1.6.2014 19:39

R25o18m21a37n 58K54r18a80t88o82c48h13v34í82l 6226247586214

Stalo by se to s Boeingem?

+1/−1
1.6.2014 17:32

S53t16a27n61i71s49l96a39v 61P39ř68i85b45y22l 1579138191596

stalo se to i s TU 154

+1/0
1.6.2014 18:11

P94e62t65r 92T38y37č65k15a 6305922109812

Aeroperu let 603 byl B757.

+1/0
2.6.2014 15:21

M18i39c94h97a25l 40P53a97v56l48á87t 9613253564509

Ano,  podobna situace. Totez ti Turci pri letu z Dominikanske republiky. B757, Birgen Air.

0/0
3.6.2014 2:27

P29a95v12e90l 76Ř78a13p64e62k 7572876239885

Co to bylo za ňoumy? Lépe bych to zvládl i já.

0/−7
1.6.2014 16:47

J33o16s43e75f 46B61r57o59ž56k50a 6244412728657

I v té tmě. Nahoře černo. Dole černo. Žádný orientační bod, pouze nefunkční, nebo špatně funkční přístroje. Ani nevíte kam a jak letíte.

+1/0
1.6.2014 19:00

V60l47a23d77i40m23í80r 24M84e34n89d18i 3152389361396

Jasne on by to dal bez problémov.

+3/0
1.6.2014 20:04

L44a66d51a 39N19o33v42a53k 4842783947

no nasadit stoupání 2 km za minutu .. To už by jednomu mohlo začít být podezřelý, proč ta káva nedrží v tom kelímku...

+3/0
1.6.2014 20:20

J92o69s48e61f 76B44r16o46ž13k25a 6434202818757

Stoupat 33,3 m za sek., není tak strašné, pro takové letadlo. To není, že se postaví trupem ve velkém úhlu, nebo čumákem téměř kolmo.

0/0
2.6.2014 11:48

P52a90v57e51l 55O52d52r30a30z20i78l 6744309367510

Strašné to není, ale také to není zrovna obvyklé, že v té letové hladině.

0/0
2.6.2014 12:11

L24a80d33a 55N43o84v31a25k 4842383417

není to strašné při maximální rychlosti, horší už je to při té minimálce..., to už ten náklon musí být velmi citelný...

0/0
2.6.2014 15:18

V69l32a88d35i29m32í41r 56B43u79k50v95a43l32d 8513503486

OK, pitot (rychlost) nefungoval. Ale mohl fungovat senzor statického tlaku = výškoměr a variometr (stoupání/klesání). Zcela určitě fungoval umělý horizont a zatáčkoměr. Případně výškoměr z GPS. Tyto hlavní přístroje jsou minimálně zdvojené kvůli vyloučení výpadku. Takže průměrný pilot, který má zažité létání podle přístrojů, musí stroj udržet v horizontální poloze a v příslušném směru.

Pro případné rýpaly: 9 let jsem navrhoval zástavby avioniky do letadel (sice malých, sportovních, ale princip je stejný).

+2/0
2.6.2014 13:31

V28l50a96d68i85m20í61r 10M62e85n36d41i 3662699411656

Tak určite...

0/0
1.6.2014 19:49

F27r20a81n97t40i84š59e51k 87S78c18h43l39i37c21h21t42s 9795762651865

Údaje z GPS neslouží pro řízení letadla, ale pro orientaci v prostoru. Asi by jim rychleji došlo, že něco není v pořádku! To samé by bylo s tím malajsijským letadlem, kdyby součástí předávaných dat byl údaj o okamžité poloze z GPS. Je to minimum dat.

Ostatně, údaje z GPS řídí drony, tak proč né civilní letadla?!

+2/0
1.6.2014 15:09

P44a10v46e78l 73Z29a69j55í29č11e23k 8804630776140

me spise zarazilo ze najaka pvo okamzite nereagovala pri neplanovane zmene kurzu...

0/−1
1.6.2014 15:30

J41i67r49i 87R65u47s27n96o40k 4525652327573

Jako ze by se jich zeptala, jestli nepotrebuji pomoc systemem zeme-vzduch?

+2/0
1.6.2014 15:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.