Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Spojenci pro invazi vymysleli létající popelnici i koberec pro tanky

Posměšně jim říkali "Hobartovy legrácky", ale během invaze v Normandii v červnu 1944 zachraňovaly vynálezy sira Hobarta lidské životy. Bez nich by se Spojenci do Evropy z moře nedostali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P22e56t74r 65I47s47k67r74a 7831697853776

super, bomba, excelentní

moc se těším na pokračování

R^

0/0
5.6.2014 13:00

J36i23ř14í 63D88o34u80t35n68á78č 2900497287255

jméno sovětského maršála už nedám, ale když předváděli odminovávací nástavbu na téčku tak prohlásil, že trestní prapor je lepší ...

+1/0
5.6.2014 8:55

P84e12t70r 51T46y88č80k25a 6695592549382

Asi Koněv. To byl takový magor.

+2/0
5.6.2014 11:53


P62e87t11r 38T36y43č85k16a 6965902889112

Pokud by invaze neproběhla tak by se Rusové před koncem války nedostali možná ani do Polska.

+3/−1
5.6.2014 8:19

J59a31n 81S13a66l43o64m35o47n 4329620641135

Chtěl jste napsat před koncem roku 1945 ;-D. Před koncem války by se Rusové do Berlína jistě dostali i bez invaze na západě, je jen otázka jak dlouho by jim to trvalo. ;-)

+1/−2
5.6.2014 9:37

J41i33ř95í 96K21ü53h54r 2180596710916

Spíše jestli by do té doby spojenecké bomby Berlín nesrovnaly se zemí.

+2/0
5.6.2014 11:12

P34e40t52r 57T62y21č27k92a 6235682919242

Přesně. Hlavně ta co přistála v Hirošimě.

+3/0
5.6.2014 11:51

P16e76t58r 35T93y29č90k39a 6355452349932

Válka v Evropě by skončila nejpozději v srpnu 1945. Takže by to Rusové do Berlína opravdu nejspíše nestihli.

+2/0
5.6.2014 11:52

J20a88n 18S85a47l44o92m10o58n 4889780361905

Páni, já zírám. ;-D Jak si můžete být tak jistý že by válka v Evropě skončila zrovinka v srpnu 1945? Pokud by došlo k situaci, že by se Hitler dohodl s Anglií a Amerikou, pak by tak rychle válka neskončila. Pokud by se nedohodl, ale nedošlo by k invazi, tak by sice byly nějaké jednotky vázány na pobřeží Francie a nějaké jednotky v Itálii (tedy pokud by proběhla invaze do Itálie), ale celkově vzato by také měli němci méně starostí a víc sil na východní frontu.

+1/−1
5.6.2014 12:17

P17e71t35r 15T68y51č44k49a 6185882299612

Protože ta atomovka co ji USA hodili na Hirošimu by skončila v Berlíně. No a Rusáci by se mohli maximálně dívat na atomový hřib někde z Kaliningradu.

+6/0
5.6.2014 12:23

J27a59n 87S68a42l66o87m15o57n 4479720121405

Hm, ale to je o tom že by se něměcko s USA nedohodlo. Navíc je to jen čistá spekulace, protože je otázka jestli by tu bombu v Evropě použili. Navíc by jí asi museli hodit rovnou na Hitlera a je velká otázka jestli by tím z něj nevyrobili mučedníka a němce ještě víc nezatvrdili v odporu. Ani Hirošima s Nagasaki by sami o sobě nezlomili odpor Japonců, ale v kontextu s dalšími možnostmi Japonsku nic jiného než ukončení bojů nezbývalo.

+1/0
5.6.2014 12:29

P55e78t75r 90T65y26č97k32a 6445862579642

Německo bylo s USA ve válečném stavu. Německo už bylo v roce 1945 zlomené. Atomovka by odpor zlomila definitivně.

+2/0
5.6.2014 12:37

J34a65n 93S88a53l12o98m88o34n 4299830141415

To nikdo neví protože se to, díky bohu, nestalo. :-)

+1/0
5.6.2014 12:44

P26e32t89r 30T42y68č97k32a 6735232719672

Spíš bohužel. Protože kdyby se to stalo tak by se Rusáci neroztahovali ve střední Evropě skoro 50 let.

+2/−1
5.6.2014 13:43

J58a51n 71S31a38l82o71m40o13n 4179100931255

O tom rozhodla politika a slabost západních politiků. Berte těch skoro 50 let jako zkušenost.

+1/−1
5.6.2014 13:47

J14i45ř73í 23K16ü35h94r 2710596480936

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=241&t=2492

Další info/fotky o (nejen) zmíněných vozidlech.

+1/0
4.6.2014 22:05

M17a12r12t27i58n 41K59l51u31v31á94n59e36k 9662948463223

Zas pekný článok. Vďaka  :)

+4/0
4.6.2014 21:57

J72i37ř18í 32H94e14r38r33m34a19n67n 7870768955976

I přes problémy spojenců na pláži Omaha by bylo spíš zarážející,kdyby se invaze nepodařila, vzhledem k obrovské materiální  a početní převaze spojenců, a vzhledem k vázání většiny německých divizí na východní frontě...Bohužel k invazi na Západě došlo v době,kdy o výsledku války v Evropě bylo prakticky rozhodnuto Rv.

+6/−3
4.6.2014 21:04

J13i77ř23í 36K80ü54h80r 2700576580716

Jak rozhodnuto? Papírově?

+2/−2
4.6.2014 21:13

J93i19ř85í 46H55e20r87r81m97a31n39n 7700218965736

Podívejte se na linii fronty a postup na východě a počty divizí-to Vám bude stačit. Těžko říct proč byla invaze na Západě tak dlouho oddalována a omezovala se na válku v Africe a Itálii, nicméně hlavní tíhu bojů nesla východní fronta,a to Vám potvrdí každý pamětník a účastník bojů. Na Západ se jezdilo pro Němce s úlevou,na Východ za trest,už kvůli vyhlídce zajetí a intenzitě bojů...

+4/0
4.6.2014 21:22

J92i34ř32í 91K63ü54h34r 2950556580526

Já vám řeknu přesně proč se to odkládalo. V případě neúspěchu by byly na straně spojenců obrovské ztráty, Tak se prostě čekalo na akumulaci potřebných sil, výsadkových lodí, počasí, průzkum včetně zkoumání písku na plážích atd atd.

V Africe se již dávno nebojovalo a Italská fronta byla moc úzká na nějaké velké operace. Anzio ukázalo, rizika malých vylodění.Nechybělo mnoho a byly by invazní jednotky zahnány do moře.

To že Stalin tlačil na otevření druhé fronty je známá věc, ale nejde vidět kontrast západní/východní fronta černobíle.

+9/0
4.6.2014 21:44

J67i65ř66í 91H66e60r72r33m19a28n47n 7870628575986

Ztráty jednoznačně prokázal pokus u Dieppe. Chápu Váš argument o akumulaci,nicméně materiální převaha spojenců toto umožňovala fakticky již o rok dříve, místo mrhání sil na opevněné Gustavově linii v Itálii. Na kontrastu západní/východní fronta není nic černobílého,počty divizí a způsob boje hovoří za vše. I když jsem komunista, myslím si, že kdyby nebylo čistek důstojnickém sboru v RA a diletantského vedení a opožděné reakce spojenců, mohla by WW2 v Evropě skončit o min. 1 rok dřív!

0/−6
4.6.2014 22:36

J93a97r76o72s16l11a38v 17B60r56ü48m65m93e27r 7694223396

O rok dříve to bylo nemožné, zjistěte si reálné stavy sil. Např i na invazi se muselo stahovat hodně vyloďovacích plavidel z Pacifiku, což se samozřejmě nelíbilo tamnějším velitelům, kdyby se stáhli o rok dříve, tak by v Pacifiku měli velké problémy. 

Doporučuji knížku, "proč spojenci vyhráli", celkem je tam vše dobře rozebráno, prostě válka jinak proběhnout +- nemohla, pokud by spojenci nechtěli riskovat miliónové ztráty.. 

V červnu 44 ještě rozhodnuto zas tak moc nebylo, právě úspěšná invaze a otevření druhé fronty byl poslední hřebík do rakve Hitlera, ale Němci měli dost šancí i sil Invazi odrazit. Boje v džungli křovisek, atd. v Normandii bylo peklo... Naštěstí velkou roli sehrál Hitler a náhoda, kdy byl Rommel vyřazen.

+2/0
4.6.2014 23:12

J87i13ř51í 31H25e15r64r78m97a87n87n 7540558465686

Zásadním faktem je účast USA v Pacifiku, pro ně to bylo stěžejní bojiště viz. Guadalcanal atd. , Naprosto nepochybuji o převaze Spojenců po roce 1943, ale invazi v červnu 44 považuji za záchranu dohodnutého území - viz Jalta. Krásným příkladem je protiútok v Normandii,který je dodnes pro spojence traumatem, a který byl ve srovnání s operacemi na východní frontě jen srandou a odlehčovacím manévrem,

0/−3
4.6.2014 23:38

J44a63r60o35s29l81a51v 50B38r58ü16m45m28e94r 7784153496

O převaze spojenců v roce 1943 klidně pochybujte, tehdy to opravdu nebylo nic tak enormního... V roce 43 teprve převahu spojenci získávali, na začátku roku dostali Amíci těžce na frak v Africe atd., dále pak měli problémy i v blbé Sicílii, nehledě relativně velké průšvihy v Itálii...

+3/0
5.6.2014 0:18

J16i18ř10í 59K15ü77h78r 2910216930186

Rok dříve. to je docela úlet. To by se vylodili dříve v Francii než na Sicílii.

Ono zas tak moc jednotek neměli a většina toho co měli nebyla v životě v boji.Ono je snadné posuzovat boje v Itálii z dnešního pohledu, ale tenkrát jim šlo o to vyvinout tlak a donutit Němce  přisunout do IT posily z východu či západu.

V tom SSSR to nebylo jen povraždění celého důstojnického sboru. Ono i ty nápady, že posádka tanku, která o tank přijde, nafasuje pušky/samopaly a bude bojovat jako pěchota, či útoky tanků bez pěchoty, průzkumu atd. jsou pěkné hřebíky do komunistické rakve.

+4/0
4.6.2014 23:13

J23i50ř62í 15H19e78r31r40m66a43n91n 7560458615236

Vylodění v Itálii souviselo spíš s bojovou morálkou a celkovou situací v Itálii- i proto ji Němci po kapitulaci obsadili. Rudou armádu samozřejmě můžeme odsuzovat jako hordu necivilizovaných hrubiánů,nicméně nám nezbývá,než se sklonit a poděkovat normálním vojákům za odvahu a obětování. Taktika boje se vyvíjela za pochodu a ke konci války převýšila i německou armádu,takže klišé, které uvádíte platily spíše v roce 42...

+1/−3
4.6.2014 23:54

J71i18ř69í 45K82ü29h81r 2470476470466

A jaká byla bojová morálka v It po kapitulaci? By mě teda zajímalo. Ona již při útoku na Řecko nemohla být vysoká, dle toho jak to dopadlo. Samozřejmě, že po kapitulaci It jí němci obsadili. Přece by nepustili spojence bez boje na hranice říše. Máte pravdu s tou odvahou, ale neomezoval bych to jen na rudou armádu.Taktéž s těmi(jak říkáte)klišé. Později pochopili, že bude lepší dát zkušeného osádce nový tank,než pušku.

+1/0
5.6.2014 8:56

J19i38ř85í 80D42o17u87t42n37á86č 2950117357495

Jistě .. protože jinak by to už neutáhli .. ke konci války už taky šahali do lidských rezerv..

+1/0
5.6.2014 9:02

A73l47e48x15a23n60d63r 97Š91í15r 5701320753

Odvaha sovětského vojáka byla ve značné části dána krutými tresty (popravami) za tzv. zbabělost - čísla popravených sovětských generálů, o vojácích nemluvě, jsou ohromující. Sověti měli standardně mnohem vyšší ztráty než Němci, protože sovětští maršálové je nemilosrdně a bezohledně hnali na smrt, za zády s popravujícími politruky. Západní velitelé se přeci jen pořád zamýšleli nad ztrátami a snažili se je omezovat, přesně naopak od Sovětů.

+1/0
17.6.2014 20:24

T20o88m40á13š 24B67l72a68h91o54š 6846117845680

Spojenci se dostali na pláže jen díky tomu, že Hitler byl kromě jiného diletant, a nechal se zmást, že se spojenci vylodí jinde ...

+2/0
4.6.2014 21:23

J12i33ř35í 75K16ü44h95r 2190806430426

To že se spojenci dostali na pláže Hitler vůbec neovlivnil.Ovlivnil jen to, že neuvolnil okamžitě zálohy pro protiútok. Stále si myslel, že se jedná jen o zastírací manévr před skutečným vyloděním.

+3/0
4.6.2014 21:37

J33i85ř81í 20H46e79r20r20m41a76n53n 7960838815436

Při absolutní vzdušné převaze spojenců ani žádné pohyby záloh nebyly možné, navíc důsledná obrana tak dlouhého pobřeží je sci-fi i s géniem Erwinem Johannesem Eugenem Rommelem!

+1/0
4.6.2014 22:46

J62a79r80o92s63l14a38v 90B60r73ü65m39m63e87r 7784103186

Ehm, i přes tu převahu se později Němci přesunovali a dost účinně, je pravda, že měli velké ztráty kvůli letectvu, ale i tak dokázali dost tvrdě se bránit.

+1/0
4.6.2014 23:14

J96i69ř89í 80H89e58r54r73m74a89n52n 7900588365506

To ukazuje spíš na disciplínu a výcvik než na kvalitu jednotek-jediná 12.tanková divize (nebo spíš její torzo) dokázalo odolávat náporu...Vzdušná převaha se projevila daleko více než na začátku války a ukázala další vývoj vojenství. Jedna letka Tempestů dokázala při vzdušné nadvládě víc než četa protitankových děl...

+1/0
5.6.2014 0:01

J93a71r80o26s38l87a79v 38B94r93ü31m46m79e50r 7564323626

Ano, dá se říci, že vzdušná převaha byla rozhodujícím faktorem na západní frontě, bez ní by to asi spojenci nezvládli. Ovšem tuto převahu si vybojovali právě vzdušnou ofenzívou od roku 43.

+1/0
5.6.2014 0:21

J75i44ř10í 24K90ü62h72r 2310366280886

Myslím, že bez podpory luftwaffe,by to kolikrát nezvládli ani ti němci.

0/0
5.6.2014 9:02
Foto

J23o84s10e11f 47K25o45ř90e16n62s71k29ý 5260412947851

Je zajímavé, že většinu speciálních tanků využili Britové. Američané mimo plavající   neměli o ostatní typy  zájem a i ty vysadili příliš daleko od pobřeží, takže ve vlnách se jich většina utopila. Je to jedna z příčin vysokých ztrát na Omaze. Hobárt byl vynikající cvičitel tankových útvarů a velení toho využívalo. Jen díky Montgomerymu se dočkal velení v poli.

0/0
4.6.2014 20:18

R67a21d73e32k 28P67a89n24c23h35a35r12t19e18k 6943113683906

Ono to bylo dané nedostatkem času. Funnies byly postavené na Churchillech. Měli dvě možnosti ... buď vzít Churchilly s britskými osádkami, nebo přeškolit svoje jednotky na Churchilly což neslo problémy s logistikou apod. Hubáček to nakousl, ale nevysvětlil.

0/0
4.6.2014 22:25

M25a19r93t29i97n 64J15i64r26o10u14s25e82k 7826955755148

Jedno je jisté. Spojenci do toho "šli" až v okamžiku, kdy už byklo rozhodnuto. Rozhodovalo se na vývjhodní, ne na západní frontě.

+2/−14
4.6.2014 20:02

J19a61n 95V70á55c94l84a86v21í88k 3422806961669

To si mozna pletete se Sovety proti Japonsku...

0/0
4.6.2014 20:45

T69o60m35á26š 84B91r47a23b19e26c 2628516895206

On je celkově pomatenej :-P

+1/0
4.6.2014 20:48

M97a52r52c15e43l 14Š84e49v72č30í68k 9245193421850

Neviem, či je pomätený, ale v tomto mal pravdu. Rusi by už porazili Nemecko aj bez západného frontu.

+2/−4
4.6.2014 21:21

J74i72ř82í 28K42ü43h63r 2560666200836

Rusové by umřeli hlady bez LaL smlouvy.

+6/−1
4.6.2014 21:45

J65i94ř51í 78H17e14r14r73m87a68n46n 7360478915806

možná by válka trvala déle,ale každopádně bez tlaku Rudé armády by si armády Osy snadněji poradili s tlakem výsadků a invazí spojenců...Stačí příklad slabé pomoci Italům prostřednictvím DAK (Deutsches afrika korps) v Africe.

0/0
4.6.2014 23:00

J29i86ř15í 56K70ü81h15r 2360446530796

A já měl zato, že DAK původně pomáhal talošům a ne naopak.Resp je tam přišel zachránit od porážky.

+1/0
5.6.2014 11:22

J32i57ř75í 44K94ü85h93r 2590486890976

A fakt, že již před vyloděním v Normandii bojovala pátá (US) a osmá (VB) armáda v Itálii zamlčíme úplně.

+4/0
4.6.2014 21:16

J92i22ř64í 19H44e53r27r38m45a44n36n 7600248755516

opět stačí porovnání počtu divizí- v Itálii němci jen zachraňovali co šlo...

0/0
5.6.2014 0:12

J19a49r11o59s68l17a34v 37B80r56ü97m53m72e59r 7414873536

Spojenci by nevyhráli bez SSSR, ale ani SSSR by nedokázalo porazit Němce samo, nejde jen o dodávky LaL, ty v nekritičtější době SSSR teprve začínaly, ale hlavně vázáním sice relativně menších, ale i tak významných sil na západní frontě, napřed v Africe, pak v Itálii. Dále, letecká bombardovací ofenziva spojenců vázala cca 1-3 milióny mužů doma v Německu v PVO a v továrnách. Zde hodně pomohl Hitlerův diletantismus, který horoval proti ženské práci v továrnách, a totálně nasazení + židovští otroci nebyli plnohodnotnou náhradou, hlavně z morálního hlediska, takže i dost mužů v Německu pracovalo. Dále tato letecká ofenzíva prakticky vyvraždila a zničila Luftwaffe...

+3/0
4.6.2014 23:21

J90a31n 93S92l90o60v47í61k 3199167170448

hlavně šlo o čas. Pokud by válka trvala déle, mohl např. Braun přivést své rakety k dokonalosti ...

0/0
5.6.2014 12:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.