Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Ponorky a kraksny na našich kolejích jezdí již od roku 1949

Kraksna, ponorka nebo žhavé trubky, takovými přezdívkami byl častován motorový vůz řady M 262.0. Vozy nasazovaly naše státní dráhy do pravidelné služby již od roku 1949 a dnes, 65 let od uvedení do provozu, jsou ještě v rámci zvláštních příležitostí stále relativně hojně používány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K38v91ě53t91o73s81l21a83v 10N96y80t77r70a 9466878328717

S tím hořením to nebylo zas tak žhavé, vezl jsem se s tím asi 600x na trase Jeseník Ostrava, obvykle jezdily soupravy se dvěma motory na koncích a s vloženými balmy 2 až 4 ks. Jednou byla nějaká porucha v Krnově, jen připojili další dopředu a jelo se dál, jednou prasklo těsnění ve stoupání 20 promile u Písečné a musela nás vytáhnout lokomotiva. Jednou skutečně došlo k požáru ale u toho jsem nebyl. Údajně to mělo hořet od výfuku, nějak ve spojitosti s naftovým potrubím. V zimě v tom bylo teplo, jen okny dost táhlo, těsnění bylo rozpadnuté a skla v tom lítala. Okna šly dost otevřít,  tak v létě se to dalo vydržet. Rámus to dělalo dost, v předu motor a vzadu zase elektromotory a převodovky, neboť to bylo věčně přecpané a jelo se na plný plyn neboť bylo věčně zpoždění. Ovšem třeba s Opavy do Ostravy to stihl i za 20 minut, tak jak dnes Elefant na mnohem lepších kolejích. Dnešní vozidla by asi takové podmínky dlouho nevydržela, hlavně tu hroznou peážní vložku přes Polsko...:-)

0/0
10.6.2014 6:29

I24v81a25n 39M82a90r78e19k 6174198452

!! Trochu zmateně napsaný článek a nebylo by špatné kdyby si vždy autor doplnil předem informace než něco takového vytvoří !

Na svou dobu to byly celkem moderní a spolehlivé stroje oblíbené jak u cestujících tak i u obslužného personálu což se o pozdějším následovníku ř.810 nedá říci v žádném případě

 Já sám jsem na nich začínal svou karéru fíry. Brněnské depo s nimi vozilo dlouhý čas  dennodenně rychlík na trase Brno-Trenč.Teplá-Topolčany-Nitra-Nové Zámky a zpět na trase dlouhé cca 350km,rychlík býval pravidelně plně obsazen,jeden čas do něj býval zařazen i jídelní vůz takže nějaké řeči o kraksnách a pod.se mi zdají trochu zavádějící a ubohé, krom toho přezdívka "ponorka" přísluší zcela jiným řadám lokomotiv či motorových vozů  ! ! ! 8-o Rv

+3/0
9.6.2014 15:59

R70a24d66e58k 58F28o87l76p48r51e16c61h75t

Některé přezdívky drážních vozidel byly krajové, některé se rozšířily po celém státě. Níže jeden diskutující psal, že ponorka a kraksna se tomuto motoráku říkalo jen v Čechách. Přezdívka ponorka je asi dle vzhledu střešní části vozů 1. a 2. série. Přezdívka kraksna vznikla možná mnohem později, kdy vozy oproti novějším velkým motorákům vypadaly archaicky (hlavně zase asi ta 1. a 2. série).

A například ten menší motorák 810, následovník řady M 131.1, se přezdívkami jen hemžil, přičemž zase pod některými byl pravděpodobně znám jen v určité oblasti/depu. Ale nejsem odborník na vlaky, mohu se mýlít.

+1/0
9.6.2014 21:02

I71v97a33n 67M89a67r78e79k 6964558362

Dík za objasnění,o "dvěstědvaašedesátkách" bych Vám mohl napsat celou knihu,příhod na nich bylo "neurekom": Na vzpomínaném "Novozámeckém rychlíku" jezdily vždy dva spojené motory "na kábl" a tahaly tři vozy. Při své cestě do a ze Zámků překonávaly dvě 16 promilová 10 km dlouhá stoupání přes Bílé Karpaty a tuším přes Považský Inovec ! ? Jednou při zpáteční jízdě v polovině stoupání u zastávky Trenčianské Jastrabie shořel jeden motorový vůz tak že se roztekly i okna a celý vůz se proh v prostředku až na koleje.U tohoto rychlíku to byl ale ojednělý případ a nahoru na "Lehotu" zahořel nejeden stroj takže dvaašedesátka nebyla mezi nimi žádná vyjímka,mějte se ! R^

0/0
9.6.2014 21:24

F75r83a90n54t10i74š81e66k 72O75d22s84t40r31č28i52l 7571201823303

Opravdu pěkné. Díky za milou nostalgickou vzpomínku. Jen víc takových článků. Třeba by pak bylo i víc kladný reakcí.

+2/0
9.6.2014 15:28

J17o29s48e67f 84K66u20b29e49š 9395645739684

Ponorka? Nové motory JHMD jsou svým vzhledem ještě blíže :-) https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

0/0
9.6.2014 15:24
Foto

K39a82r74e36l 43S75e73i68d48l 8889105580228

To je síla.;-D

Nautilus.

+1/0
9.6.2014 17:57

D92a45v70i25d 30V68i23k34t28o55r45a 9334684425647

Tenhle motorák je moje srdcovka, strašně rád jsem s ním jezdíval a jezdím, pokud to je možné. Dvanáctiválcový motorgenerátor bublající vzadu na velkém stanovišti, dva trakční motory zpívající vpředu v hnacím podvozku pod malým oddílem, dřevěný interiér osvětlený žárovkami, okna na kliku, prostě nostalgie jako řemen :-).

+4/0
9.6.2014 12:10

J62i27ř42í 21Č48e26r11n48ý 6538253240448

Velké stanoviště se spalovacím motorem je vpředu a podvozek s trakčáky je vzadu.

0/0
9.6.2014 13:43

M19a60r67t40i48n 18N71e73r73m57u34t 9187947608439

no tak jste jeli každý na druhou stranu

+10/−1
9.6.2014 16:17

L20i36b39o13r 73B42e18n16e31š 1552874202956

:-)

0/0
9.6.2014 16:28

K91v96ě27t98o16s34l13a73v 60N25y95t24r95a 9686908158927

Normálně se považovalo za předek velké stanoviště s motorem a zavazadlovým prostorem, ovšem jezdilo i opačně, třeba na trase Jeseník Ostrava Vítkovice, když jel noční novinový vůz jen jeden, tak se směr jízdy obrátil celkem 3x, (Glucholazy,Krnov,Opava), velká souprava jela zase až do Bohumína, tak ještě přibylo obrácení ve Svinově.:-)

0/0
10.6.2014 6:38

P34e25t87r 81F89r22a24n21c 9497121118538

Tenhle motor má pro mě nějaký styl. Narozdíl od zoufalých 810.

+2/0
9.6.2014 11:41

Z46d84e59n97ě75k 81H75r40u34b12ý 5705568691596

Nevěděl by někdo z nadšenců, kde by bylo možné vidět v provozu Bardotku? Nemusí to být nutně nostalgická jízda na svezení, spíš jestli někde ještě není v pravidelném provozu třeba na nějakém manipuláku. Díky.

0/0
9.6.2014 9:34

P21e42t88r 77N73o27v11o38t31n72y 3319232119832

http://www.k-report.net/discus/messages/28/413.html?1402294248

0/0
9.6.2014 11:54

P12e87t65r 32P12e29t24r 6393462268303

No, já si to pamatuju ze své puberty, ještě před 5ti lety jezdil na trase Zábřeh-Šumperk a i když měla jízda trošku kouzlo nostalgie tak na denní dojíždění to byl opravdu trest. Vždycky horko, dusno, nešlo slyšet vlastního slova. Žhavé trubky tu už vysvětlené jsou, pro upřesnění - když je venku 38° ve stínu a vy se po celém dni ve škole plahočíte hodinu domů vlakem a do toho vám tenhle krasavec začne ještě žhavit topící trubky ve vagonu, to je aspoň zážitek :D

0/0
9.6.2014 8:38

J86a24k73u67b 32M54a40t22ě40j11ů 5815322711375

ale zase vypadal, jako novej a musim rict, ze jako nadsenec jsem s nim jezdival rad (ale je pravda, ze jsem jim jel tak 1x za dva mesice)

0/0
9.6.2014 9:09

I83v52a17n 63B86u75b61l79a 3912375455454

Pokud tomu někde říkali "žhavé trubky", tak proto, že mizerně chladily. Při vedru a do velkého stoupání pak nezbylo, než otevřít do oddílů topení. (K velké radosti cestujících). Jinak to byly nezmary sloužící více jak třicet let.

0/0
14.6.2014 22:57

J47o54s49e44f 80C95í71s56a86ř 7127362690980

fotky hezký R^

ale fláknout do popisku toto: "podle původní Kryšpínovi metodiky." to snad ne :-/

0/0
9.6.2014 8:33

R27a90d11e70k 82F30o65l93p93r28e76c16h75t

Díky za upozornění, hrubku si nechám opravit.

+2/0
9.6.2014 9:06

J58o50s67e16f 32C46í32s85a16ř 7857712940290

R^

0/0
9.6.2014 9:51

M84a59r24e50k 80D25v47o64r69s84k60ý 7191187164794

Dyť je to nádhera

+1/0
9.6.2014 8:23

M53a36r72t38i15n 46P31l88z79á79k 2887479228204

Vzpomínky na dětství. Interiér byl rozdělen na dva oddíly, přičemž ten kratší byl nad motorem a nebylo tam pomalu přes jeho hluk slyšet vlastního slova. K tomu dveře, kde se nejdřív musela zmáčknout spodní klika a pak horní... jó, to byly časy :-)

+5/0
9.6.2014 8:19

R14a38d74e63k 44N15e78u52m46a60n67n 5212882658165

ač dítě nádražáků - dalo mi to občas fušku otevřít

0/0
10.6.2014 23:27

J96a23n 39J51o44š62t 9599977651242

Paráda ! Něco jsem se s tím najezdil do školy.

Jen poznámka, na Moravě se v ajznboňácké hantýrce motoráčku říkalo jen (poněkud šroubovaně) "dvěstědvaašedesátka" tedy nikoli Ponorka nebo Kraksna jako v Čechách.

P.S. Těch rozdílů je daleko více ... manipulační vlak - v Čechách "šoupák" na Moravě "bumlák" nebo "Bradotka, Zamračená" v Čechách, na Moravě "Ceckáč" ...apod.

+4/0
9.6.2014 7:33

J48a38n 34J70o11š35t 9109517581792

Pardon .... "Bardotka"  samozřejmě;-)

0/0
9.6.2014 7:34

J31i43ř54í 70Č74e71r10n88ý 6228693920578

Olomouc, Šumperk se říká Berta.

+1/0
9.6.2014 8:49

J65i82r81k65a 59D94v77o56ř54á39k 4185480953758

No, "dvěstědvaašedesátka" je vlastně jen řada podle Kryšpínova číslování, žádná hantýrka.

0/0
9.6.2014 11:26

F53r81a45n34t67i68š39e84k 83Z63a68j68a75c 1717626694859

..no a je to tady..už jsem ve věku kdy si moje dětství připomínám na"blešácích"nebo mi technet připomene jak jsem jezdil za tetou do Nové Role...dřevěné sedačky...kožený pásek na vytahování oken...takové to tajemné modré světlo u stropu...díky za hezký článek..nejsem odborník na mašiny...ale jako každej chlap mám "mašinky"rádR^;-)R^

+1/0
9.6.2014 7:18

M94i30r90o72s51l87a44v 75F14ó73t11y35i 1914340153741

JJ, moc pěkný článek. Já si tedy M262 pamatuji jako kluk, když jsem s nima jezdil k babičce a dědečkovi, ale co si pamatuji, tak jako průvodčí os. vlaků jsem jezdil mezi ML.Bol. a ST. Pakou s M152 a jak píše autor, se 4 kusy, motorák vzadu a vepředu a mezi nimi dva vozy vlečňáků. To byla krásná doba. Rád na to vzpomínám.:-)

+6/0
9.6.2014 5:11

J98o28s28e53f 87P12i33c27u79r 7973284961900

Žhavé trubky protože teplovodní topení interiéru (odpadním teplem z chladícího okruhu motoru) bylo vedeno pod sedadly a trubky byly opravdu žhavé. Někdy i v létě, když nestíhalo chlazení. To pak fíra pustil teplou vodu do okruhu topení....

+13/0
9.6.2014 1:25

V28l16a93d83i53s23l27a15v 12A11d92a10m57e62c 2945378581918

jj

0/0
9.6.2014 2:22

M38i62r92e76k 52T43u26r97e92č95e72k 4913532690472

Aspon si nikdo nemohol stezovat ze se nachladi...

0/0
9.6.2014 17:16

M84a84r66e17k 50Š47i21m86o68n 2954267348528

Jezdil jsem s ním do školy, v motoráku bylo horko a hluk, proto asi žhavé trubky.

0/0
9.6.2014 1:13

D39a48v38i88d 30V16i88k43t96o51r62a 9594674555297

Kdepak. Je to kvůli topení (viz komenty výše) a prý také kvůli rozpáleným výfukovým rourám ve výfukové šachtě, která byla jedním z míst, kde ten motorák vzplanul nejčastěji. Dalším z takových hořlavých míst byl prostor podlahy nad trakčními motory v předním podvozku. Mělo to dokonce požární čidla, která hlídala risiková místa, fíra měl na stanovištích panýlek s kontrolkami těch čidel.

+1/0
9.6.2014 12:08

J31i41ř20í 57Č33e62r71n76ý 6378303180538

Trakční motory jsou v zadním podvozku.

0/0
9.6.2014 13:46

D27a74v34i80d 35V19i73k67t53o67r83a 9704474795137

Pravda. Nějak jsem měl zafixováno, že velké stanoviště je vzadu a malé vpředu :-).

0/0
9.6.2014 16:37

I87v43a14n 56B82u91b90l65a 3362845685104

Pokud bylo nebezpečí požáru, tak v rozvaděči. Bylo tam hasicí zařízení se sněhovým hasičákem spouštěným rozbuškou při vzrůstu teploty. Z jedné strany chodbička, z druhé WC. I stalo se, že zařízení s velkým efektem spustilo, když v oné místnůstce byla jistá dáma. Dle svědků se jednalo o následný nezapomenutelný zážitek.

0/0
14.6.2014 23:05

J88a66n 71P10r67i22c61h71y68s71t69a36l 8501938863

Moc pekny clanek a fotky, dokonce s poucnymi popisky. Dekuji panu autorovi!

+11/0
9.6.2014 0:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.