Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Ponorky a kraksny na našich kolejích jezdí již od roku 1949

Kraksna, ponorka nebo žhavé trubky, takovými přezdívkami byl častován motorový vůz řady M 262.0. Vozy nasazovaly naše státní dráhy do pravidelné služby již od roku 1949 a dnes, 65 let od uvedení do provozu, jsou ještě v rámci zvláštních příležitostí stále relativně hojně používány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K42v60ě86t61o97s68l71a90v 21N66y95t19r96a 9656258658927

S tím hořením to nebylo zas tak žhavé, vezl jsem se s tím asi 600x na trase Jeseník Ostrava, obvykle jezdily soupravy se dvěma motory na koncích a s vloženými balmy 2 až 4 ks. Jednou byla nějaká porucha v Krnově, jen připojili další dopředu a jelo se dál, jednou prasklo těsnění ve stoupání 20 promile u Písečné a musela nás vytáhnout lokomotiva. Jednou skutečně došlo k požáru ale u toho jsem nebyl. Údajně to mělo hořet od výfuku, nějak ve spojitosti s naftovým potrubím. V zimě v tom bylo teplo, jen okny dost táhlo, těsnění bylo rozpadnuté a skla v tom lítala. Okna šly dost otevřít,  tak v létě se to dalo vydržet. Rámus to dělalo dost, v předu motor a vzadu zase elektromotory a převodovky, neboť to bylo věčně přecpané a jelo se na plný plyn neboť bylo věčně zpoždění. Ovšem třeba s Opavy do Ostravy to stihl i za 20 minut, tak jak dnes Elefant na mnohem lepších kolejích. Dnešní vozidla by asi takové podmínky dlouho nevydržela, hlavně tu hroznou peážní vložku přes Polsko...:-)

0/0
10.6.2014 6:29

I20v28a38n 48M55a25r21e94k 6584238182

!! Trochu zmateně napsaný článek a nebylo by špatné kdyby si vždy autor doplnil předem informace než něco takového vytvoří !

Na svou dobu to byly celkem moderní a spolehlivé stroje oblíbené jak u cestujících tak i u obslužného personálu což se o pozdějším následovníku ř.810 nedá říci v žádném případě

 Já sám jsem na nich začínal svou karéru fíry. Brněnské depo s nimi vozilo dlouhý čas  dennodenně rychlík na trase Brno-Trenč.Teplá-Topolčany-Nitra-Nové Zámky a zpět na trase dlouhé cca 350km,rychlík býval pravidelně plně obsazen,jeden čas do něj býval zařazen i jídelní vůz takže nějaké řeči o kraksnách a pod.se mi zdají trochu zavádějící a ubohé, krom toho přezdívka "ponorka" přísluší zcela jiným řadám lokomotiv či motorových vozů  ! ! ! 8-o Rv

+3/0
9.6.2014 15:59

R66a18d37e37k 96F33o82l36p97r77e16c58h64t

Některé přezdívky drážních vozidel byly krajové, některé se rozšířily po celém státě. Níže jeden diskutující psal, že ponorka a kraksna se tomuto motoráku říkalo jen v Čechách. Přezdívka ponorka je asi dle vzhledu střešní části vozů 1. a 2. série. Přezdívka kraksna vznikla možná mnohem později, kdy vozy oproti novějším velkým motorákům vypadaly archaicky (hlavně zase asi ta 1. a 2. série).

A například ten menší motorák 810, následovník řady M 131.1, se přezdívkami jen hemžil, přičemž zase pod některými byl pravděpodobně znám jen v určité oblasti/depu. Ale nejsem odborník na vlaky, mohu se mýlít.

+1/0
9.6.2014 21:02

I78v88a74n 16M68a60r18e14k 6484288202

Dík za objasnění,o "dvěstědvaašedesátkách" bych Vám mohl napsat celou knihu,příhod na nich bylo "neurekom": Na vzpomínaném "Novozámeckém rychlíku" jezdily vždy dva spojené motory "na kábl" a tahaly tři vozy. Při své cestě do a ze Zámků překonávaly dvě 16 promilová 10 km dlouhá stoupání přes Bílé Karpaty a tuším přes Považský Inovec ! ? Jednou při zpáteční jízdě v polovině stoupání u zastávky Trenčianské Jastrabie shořel jeden motorový vůz tak že se roztekly i okna a celý vůz se proh v prostředku až na koleje.U tohoto rychlíku to byl ale ojednělý případ a nahoru na "Lehotu" zahořel nejeden stroj takže dvaašedesátka nebyla mezi nimi žádná vyjímka,mějte se ! R^

0/0
9.6.2014 21:24

F68r74a90n74t51i58š33e10k 44O88d63s22t87r88č59i42l 7851361893853

Opravdu pěkné. Díky za milou nostalgickou vzpomínku. Jen víc takových článků. Třeba by pak bylo i víc kladný reakcí.

+2/0
9.6.2014 15:28

J50o67s30e43f 17K96u11b36e82š 9325425259584

Ponorka? Nové motory JHMD jsou svým vzhledem ještě blíže :-) https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

0/0
9.6.2014 15:24
Foto

K14a36r61e43l 28S24e19i87d56l 8259775520988

To je síla.;-D

Nautilus.

+1/0
9.6.2014 17:57

D88a64v11i40d 73V96i50k26t83o84r52a 9574594925547

Tenhle motorák je moje srdcovka, strašně rád jsem s ním jezdíval a jezdím, pokud to je možné. Dvanáctiválcový motorgenerátor bublající vzadu na velkém stanovišti, dva trakční motory zpívající vpředu v hnacím podvozku pod malým oddílem, dřevěný interiér osvětlený žárovkami, okna na kliku, prostě nostalgie jako řemen :-).

+4/0
9.6.2014 12:10

J95i48ř11í 69Č49e12r10n42ý 6438643430378

Velké stanoviště se spalovacím motorem je vpředu a podvozek s trakčáky je vzadu.

0/0
9.6.2014 13:43

M10a31r49t36i55n 46N65e79r27m50u40t 9737827318139

no tak jste jeli každý na druhou stranu

+10/−1
9.6.2014 16:17

L17i87b60o72r 78B21e19n55e22š 1602434252976

:-)

0/0
9.6.2014 16:28

K67v25ě73t84o37s40l70a98v 42N53y77t74r37a 9896478188867

Normálně se považovalo za předek velké stanoviště s motorem a zavazadlovým prostorem, ovšem jezdilo i opačně, třeba na trase Jeseník Ostrava Vítkovice, když jel noční novinový vůz jen jeden, tak se směr jízdy obrátil celkem 3x, (Glucholazy,Krnov,Opava), velká souprava jela zase až do Bohumína, tak ještě přibylo obrácení ve Svinově.:-)

0/0
10.6.2014 6:38

P37e90t37r 92F53r30a81n30c 9287381428158

Tenhle motor má pro mě nějaký styl. Narozdíl od zoufalých 810.

+2/0
9.6.2014 11:41

Z74d51e28n15ě94k 79H83r95u61b98ý 5545408641986

Nevěděl by někdo z nadšenců, kde by bylo možné vidět v provozu Bardotku? Nemusí to být nutně nostalgická jízda na svezení, spíš jestli někde ještě není v pravidelném provozu třeba na nějakém manipuláku. Díky.

0/0
9.6.2014 9:34

P11e33t81r 50N28o64v35o39t39n24y 3859642619492

http://www.k-report.net/discus/messages/28/413.html?1402294248

0/0
9.6.2014 11:54

P32e66t31r 45P89e25t45r 6903782298963

No, já si to pamatuju ze své puberty, ještě před 5ti lety jezdil na trase Zábřeh-Šumperk a i když měla jízda trošku kouzlo nostalgie tak na denní dojíždění to byl opravdu trest. Vždycky horko, dusno, nešlo slyšet vlastního slova. Žhavé trubky tu už vysvětlené jsou, pro upřesnění - když je venku 38° ve stínu a vy se po celém dni ve škole plahočíte hodinu domů vlakem a do toho vám tenhle krasavec začne ještě žhavit topící trubky ve vagonu, to je aspoň zážitek :D

0/0
9.6.2014 8:38

J34a48k16u62b 54M50a19t37ě28j89ů 5515152421735

ale zase vypadal, jako novej a musim rict, ze jako nadsenec jsem s nim jezdival rad (ale je pravda, ze jsem jim jel tak 1x za dva mesice)

0/0
9.6.2014 9:09

I80v65a52n 84B95u69b14l64a 3472155825784

Pokud tomu někde říkali "žhavé trubky", tak proto, že mizerně chladily. Při vedru a do velkého stoupání pak nezbylo, než otevřít do oddílů topení. (K velké radosti cestujících). Jinak to byly nezmary sloužící více jak třicet let.

0/0
14.6.2014 22:57

J57o15s25e91f 48C77í40s40a90ř 7457442860340

fotky hezký R^

ale fláknout do popisku toto: "podle původní Kryšpínovi metodiky." to snad ne :-/

0/0
9.6.2014 8:33

R81a21d82e94k 95F46o69l60p40r34e76c40h18t

Díky za upozornění, hrubku si nechám opravit.

+2/0
9.6.2014 9:06

J98o70s90e19f 55C67í83s24a19ř 7287902830120

R^

0/0
9.6.2014 9:51

M27a33r30e89k 84D68v16o25r44s38k78ý 7871177954834

Dyť je to nádhera

+1/0
9.6.2014 8:23

M18a66r95t69i34n 63P63l31z22á98k 2617429698114

Vzpomínky na dětství. Interiér byl rozdělen na dva oddíly, přičemž ten kratší byl nad motorem a nebylo tam pomalu přes jeho hluk slyšet vlastního slova. K tomu dveře, kde se nejdřív musela zmáčknout spodní klika a pak horní... jó, to byly časy :-)

+5/0
9.6.2014 8:19

R61a31d97e36k 89N31e34u32m61a46n68n 5432342908145

ač dítě nádražáků - dalo mi to občas fušku otevřít

0/0
10.6.2014 23:27

J93a48n 31J13o29š91t 9969287381502

Paráda ! Něco jsem se s tím najezdil do školy.

Jen poznámka, na Moravě se v ajznboňácké hantýrce motoráčku říkalo jen (poněkud šroubovaně) "dvěstědvaašedesátka" tedy nikoli Ponorka nebo Kraksna jako v Čechách.

P.S. Těch rozdílů je daleko více ... manipulační vlak - v Čechách "šoupák" na Moravě "bumlák" nebo "Bradotka, Zamračená" v Čechách, na Moravě "Ceckáč" ...apod.

+4/0
9.6.2014 7:33

J42a26n 70J97o91š58t 9779847901222

Pardon .... "Bardotka"  samozřejmě;-)

0/0
9.6.2014 7:34

J76i42ř28í 72Č71e91r13n72ý 6578473310448

Olomouc, Šumperk se říká Berta.

+1/0
9.6.2014 8:49

J71i33r92k70a 21D10v52o39ř62á39k 4495570153398

No, "dvěstědvaašedesátka" je vlastně jen řada podle Kryšpínova číslování, žádná hantýrka.

0/0
9.6.2014 11:26

F22r55a29n28t95i70š41e86k 40Z46a11j10a68c 1577686134579

..no a je to tady..už jsem ve věku kdy si moje dětství připomínám na"blešácích"nebo mi technet připomene jak jsem jezdil za tetou do Nové Role...dřevěné sedačky...kožený pásek na vytahování oken...takové to tajemné modré světlo u stropu...díky za hezký článek..nejsem odborník na mašiny...ale jako každej chlap mám "mašinky"rádR^;-)R^

+1/0
9.6.2014 7:18

M26i50r88o86s18l68a52v 10F72ó54t78y65i 1564230323121

JJ, moc pěkný článek. Já si tedy M262 pamatuji jako kluk, když jsem s nima jezdil k babičce a dědečkovi, ale co si pamatuji, tak jako průvodčí os. vlaků jsem jezdil mezi ML.Bol. a ST. Pakou s M152 a jak píše autor, se 4 kusy, motorák vzadu a vepředu a mezi nimi dva vozy vlečňáků. To byla krásná doba. Rád na to vzpomínám.:-)

+6/0
9.6.2014 5:11

J40o15s72e36f 55P47i62c85u12r 7293454531700

Žhavé trubky protože teplovodní topení interiéru (odpadním teplem z chladícího okruhu motoru) bylo vedeno pod sedadly a trubky byly opravdu žhavé. Někdy i v létě, když nestíhalo chlazení. To pak fíra pustil teplou vodu do okruhu topení....

+13/0
9.6.2014 1:25

V21l65a30d92i85s48l84a60v 60A55d97a15m94e92c 2405358241148

jj

0/0
9.6.2014 2:22

M89i62r46e81k 54T48u67r13e55č39e32k 4663252810132

Aspon si nikdo nemohol stezovat ze se nachladi...

0/0
9.6.2014 17:16

M24a21r92e32k 67Š51i28m38o71n 2154907678468

Jezdil jsem s ním do školy, v motoráku bylo horko a hluk, proto asi žhavé trubky.

0/0
9.6.2014 1:13

D92a10v79i40d 63V61i42k96t40o87r98a 9154204825347

Kdepak. Je to kvůli topení (viz komenty výše) a prý také kvůli rozpáleným výfukovým rourám ve výfukové šachtě, která byla jedním z míst, kde ten motorák vzplanul nejčastěji. Dalším z takových hořlavých míst byl prostor podlahy nad trakčními motory v předním podvozku. Mělo to dokonce požární čidla, která hlídala risiková místa, fíra měl na stanovištích panýlek s kontrolkami těch čidel.

+1/0
9.6.2014 12:08

J73i67ř37í 86Č55e85r66n31ý 6348443550678

Trakční motory jsou v zadním podvozku.

0/0
9.6.2014 13:46

D96a61v66i50d 90V85i35k15t24o50r33a 9604144985787

Pravda. Nějak jsem měl zafixováno, že velké stanoviště je vzadu a malé vpředu :-).

0/0
9.6.2014 16:37

I50v53a64n 45B21u64b61l16a 3462695445104

Pokud bylo nebezpečí požáru, tak v rozvaděči. Bylo tam hasicí zařízení se sněhovým hasičákem spouštěným rozbuškou při vzrůstu teploty. Z jedné strany chodbička, z druhé WC. I stalo se, že zařízení s velkým efektem spustilo, když v oné místnůstce byla jistá dáma. Dle svědků se jednalo o následný nezapomenutelný zážitek.

0/0
14.6.2014 23:05

J49a40n 43P38r49i76c35h36y81s89t63a47l 8101218143

Moc pekny clanek a fotky, dokonce s poucnymi popisky. Dekuji panu autorovi!

+11/0
9.6.2014 0:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.