Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Ponorky a kraksny na našich kolejích jezdí již od roku 1949

Kraksna, ponorka nebo žhavé trubky, takovými přezdívkami byl častován motorový vůz řady M 262.0. Vozy nasazovaly naše státní dráhy do pravidelné služby již od roku 1949 a dnes, 65 let od uvedení do provozu, jsou ještě v rámci zvláštních příležitostí stále relativně hojně používány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K38v63ě61t84o96s98l61a56v 69N95y17t48r76a 9226238148467

S tím hořením to nebylo zas tak žhavé, vezl jsem se s tím asi 600x na trase Jeseník Ostrava, obvykle jezdily soupravy se dvěma motory na koncích a s vloženými balmy 2 až 4 ks. Jednou byla nějaká porucha v Krnově, jen připojili další dopředu a jelo se dál, jednou prasklo těsnění ve stoupání 20 promile u Písečné a musela nás vytáhnout lokomotiva. Jednou skutečně došlo k požáru ale u toho jsem nebyl. Údajně to mělo hořet od výfuku, nějak ve spojitosti s naftovým potrubím. V zimě v tom bylo teplo, jen okny dost táhlo, těsnění bylo rozpadnuté a skla v tom lítala. Okna šly dost otevřít,  tak v létě se to dalo vydržet. Rámus to dělalo dost, v předu motor a vzadu zase elektromotory a převodovky, neboť to bylo věčně přecpané a jelo se na plný plyn neboť bylo věčně zpoždění. Ovšem třeba s Opavy do Ostravy to stihl i za 20 minut, tak jak dnes Elefant na mnohem lepších kolejích. Dnešní vozidla by asi takové podmínky dlouho nevydržela, hlavně tu hroznou peážní vložku přes Polsko...:-)

0/0
10.6.2014 6:29

I33v69a27n 81M84a84r51e71k 6684318852

!! Trochu zmateně napsaný článek a nebylo by špatné kdyby si vždy autor doplnil předem informace než něco takového vytvoří !

Na svou dobu to byly celkem moderní a spolehlivé stroje oblíbené jak u cestujících tak i u obslužného personálu což se o pozdějším následovníku ř.810 nedá říci v žádném případě

 Já sám jsem na nich začínal svou karéru fíry. Brněnské depo s nimi vozilo dlouhý čas  dennodenně rychlík na trase Brno-Trenč.Teplá-Topolčany-Nitra-Nové Zámky a zpět na trase dlouhé cca 350km,rychlík býval pravidelně plně obsazen,jeden čas do něj býval zařazen i jídelní vůz takže nějaké řeči o kraksnách a pod.se mi zdají trochu zavádějící a ubohé, krom toho přezdívka "ponorka" přísluší zcela jiným řadám lokomotiv či motorových vozů  ! ! ! 8-o Rv

+3/0
9.6.2014 15:59

R22a35d81e33k 52F61o81l79p51r25e40c40h18t

Některé přezdívky drážních vozidel byly krajové, některé se rozšířily po celém státě. Níže jeden diskutující psal, že ponorka a kraksna se tomuto motoráku říkalo jen v Čechách. Přezdívka ponorka je asi dle vzhledu střešní části vozů 1. a 2. série. Přezdívka kraksna vznikla možná mnohem později, kdy vozy oproti novějším velkým motorákům vypadaly archaicky (hlavně zase asi ta 1. a 2. série).

A například ten menší motorák 810, následovník řady M 131.1, se přezdívkami jen hemžil, přičemž zase pod některými byl pravděpodobně znám jen v určité oblasti/depu. Ale nejsem odborník na vlaky, mohu se mýlít.

+1/0
9.6.2014 21:02


I63v81a47n 24M21a15r80e65k 6104968522

Dík za objasnění,o "dvěstědvaašedesátkách" bych Vám mohl napsat celou knihu,příhod na nich bylo "neurekom": Na vzpomínaném "Novozámeckém rychlíku" jezdily vždy dva spojené motory "na kábl" a tahaly tři vozy. Při své cestě do a ze Zámků překonávaly dvě 16 promilová 10 km dlouhá stoupání přes Bílé Karpaty a tuším přes Považský Inovec ! ? Jednou při zpáteční jízdě v polovině stoupání u zastávky Trenčianské Jastrabie shořel jeden motorový vůz tak že se roztekly i okna a celý vůz se proh v prostředku až na koleje.U tohoto rychlíku to byl ale ojednělý případ a nahoru na "Lehotu" zahořel nejeden stroj takže dvaašedesátka nebyla mezi nimi žádná vyjímka,mějte se ! R^

0/0
9.6.2014 21:24

F80r95a95n56t78i75š43e34k 39O40d70s57t70r34č25i34l 7601411333943

Opravdu pěkné. Díky za milou nostalgickou vzpomínku. Jen víc takových článků. Třeba by pak bylo i víc kladný reakcí.

+2/0
9.6.2014 15:28

J18o38s85e72f 31K13u14b57e57š 9255145569344

Ponorka? Nové motory JHMD jsou svým vzhledem ještě blíže :-) https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

0/0
9.6.2014 15:24
Foto

K84a79r70e65l 84S33e71i48d95l 8159785320218

To je síla.;-D

Nautilus.

+1/0
9.6.2014 17:57

D88a53v85i89d 56V15i68k72t56o72r66a 9204824565727

Tenhle motorák je moje srdcovka, strašně rád jsem s ním jezdíval a jezdím, pokud to je možné. Dvanáctiválcový motorgenerátor bublající vzadu na velkém stanovišti, dva trakční motory zpívající vpředu v hnacím podvozku pod malým oddílem, dřevěný interiér osvětlený žárovkami, okna na kliku, prostě nostalgie jako řemen :-).

+4/0
9.6.2014 12:10

J38i76ř80í 24Č65e11r45n49ý 6448623930558

Velké stanoviště se spalovacím motorem je vpředu a podvozek s trakčáky je vzadu.

0/0
9.6.2014 13:43

M10a32r69t42i79n 93N97e91r24m14u71t 9347577518659

no tak jste jeli každý na druhou stranu

+10/−1
9.6.2014 16:17

L21i32b97o98r 74B49e25n75e66š 1382964182546

:-)

0/0
9.6.2014 16:28

K87v18ě45t54o92s20l23a72v 34N12y33t39r88a 9576798248717

Normálně se považovalo za předek velké stanoviště s motorem a zavazadlovým prostorem, ovšem jezdilo i opačně, třeba na trase Jeseník Ostrava Vítkovice, když jel noční novinový vůz jen jeden, tak se směr jízdy obrátil celkem 3x, (Glucholazy,Krnov,Opava), velká souprava jela zase až do Bohumína, tak ještě přibylo obrácení ve Svinově.:-)

0/0
10.6.2014 6:38

P18e88t17r 59F78r37a21n64c 9937791598168

Tenhle motor má pro mě nějaký styl. Narozdíl od zoufalých 810.

+2/0
9.6.2014 11:41

Z93d74e50n95ě89k 46H35r95u36b79ý 5635408511486

Nevěděl by někdo z nadšenců, kde by bylo možné vidět v provozu Bardotku? Nemusí to být nutně nostalgická jízda na svezení, spíš jestli někde ještě není v pravidelném provozu třeba na nějakém manipuláku. Díky.

0/0
9.6.2014 9:34

P97e94t74r 44N60o67v94o52t65n87y 3289462389382

http://www.k-report.net/discus/messages/28/413.html?1402294248

0/0
9.6.2014 11:54

P18e42t37r 26P42e23t27r 6183582878923

No, já si to pamatuju ze své puberty, ještě před 5ti lety jezdil na trase Zábřeh-Šumperk a i když měla jízda trošku kouzlo nostalgie tak na denní dojíždění to byl opravdu trest. Vždycky horko, dusno, nešlo slyšet vlastního slova. Žhavé trubky tu už vysvětlené jsou, pro upřesnění - když je venku 38° ve stínu a vy se po celém dni ve škole plahočíte hodinu domů vlakem a do toho vám tenhle krasavec začne ještě žhavit topící trubky ve vagonu, to je aspoň zážitek :D

0/0
9.6.2014 8:38

J66a42k87u75b 81M19a52t28ě37j88ů 5235692281445

ale zase vypadal, jako novej a musim rict, ze jako nadsenec jsem s nim jezdival rad (ale je pravda, ze jsem jim jel tak 1x za dva mesice)

0/0
9.6.2014 9:09

I97v48a97n 32B83u17b71l98a 3962665275464

Pokud tomu někde říkali "žhavé trubky", tak proto, že mizerně chladily. Při vedru a do velkého stoupání pak nezbylo, než otevřít do oddílů topení. (K velké radosti cestujících). Jinak to byly nezmary sloužící více jak třicet let.

0/0
14.6.2014 22:57

J36o24s18e35f 79C86í26s55a67ř 7107622630890

fotky hezký R^

ale fláknout do popisku toto: "podle původní Kryšpínovi metodiky." to snad ne :-/

0/0
9.6.2014 8:33

R16a18d93e19k 11F29o29l67p96r96e24c78h19t

Díky za upozornění, hrubku si nechám opravit.

+2/0
9.6.2014 9:06

J36o14s84e94f 42C90í19s63a72ř 7267142280620

R^

0/0
9.6.2014 9:51

M43a81r12e88k 40D48v45o67r93s11k62ý 7151867654974

Dyť je to nádhera

+1/0
9.6.2014 8:23

M27a67r27t21i20n 11P76l89z51á81k 2147299728804

Vzpomínky na dětství. Interiér byl rozdělen na dva oddíly, přičemž ten kratší byl nad motorem a nebylo tam pomalu přes jeho hluk slyšet vlastního slova. K tomu dveře, kde se nejdřív musela zmáčknout spodní klika a pak horní... jó, to byly časy :-)

+5/0
9.6.2014 8:19

R51a45d76e15k 81N65e84u85m93a18n83n 5402732678195

ač dítě nádražáků - dalo mi to občas fušku otevřít

0/0
10.6.2014 23:27

J83a41n 36J14o52š64t 9549587861172

Paráda ! Něco jsem se s tím najezdil do školy.

Jen poznámka, na Moravě se v ajznboňácké hantýrce motoráčku říkalo jen (poněkud šroubovaně) "dvěstědvaašedesátka" tedy nikoli Ponorka nebo Kraksna jako v Čechách.

P.S. Těch rozdílů je daleko více ... manipulační vlak - v Čechách "šoupák" na Moravě "bumlák" nebo "Bradotka, Zamračená" v Čechách, na Moravě "Ceckáč" ...apod.

+4/0
9.6.2014 7:33

J52a42n 14J21o46š57t 9439257941232

Pardon .... "Bardotka"  samozřejmě;-)

0/0
9.6.2014 7:34

J58i26ř38í 80Č82e42r41n81ý 6328123360698

Olomouc, Šumperk se říká Berta.

+1/0
9.6.2014 8:49

J13i31r42k97a 72D91v67o37ř85á90k 4285280743228

No, "dvěstědvaašedesátka" je vlastně jen řada podle Kryšpínova číslování, žádná hantýrka.

0/0
9.6.2014 11:26

F52r80a81n71t35i95š57e72k 94Z34a24j97a32c 1687326234759

..no a je to tady..už jsem ve věku kdy si moje dětství připomínám na"blešácích"nebo mi technet připomene jak jsem jezdil za tetou do Nové Role...dřevěné sedačky...kožený pásek na vytahování oken...takové to tajemné modré světlo u stropu...díky za hezký článek..nejsem odborník na mašiny...ale jako každej chlap mám "mašinky"rádR^;-)R^

+1/0
9.6.2014 7:18

M64i14r26o71s10l89a13v 59F70ó33t36y85i 1714350203621

JJ, moc pěkný článek. Já si tedy M262 pamatuji jako kluk, když jsem s nima jezdil k babičce a dědečkovi, ale co si pamatuji, tak jako průvodčí os. vlaků jsem jezdil mezi ML.Bol. a ST. Pakou s M152 a jak píše autor, se 4 kusy, motorák vzadu a vepředu a mezi nimi dva vozy vlečňáků. To byla krásná doba. Rád na to vzpomínám.:-)

+6/0
9.6.2014 5:11

J18o29s87e10f 49P39i11c73u55r 7583464721570

Žhavé trubky protože teplovodní topení interiéru (odpadním teplem z chladícího okruhu motoru) bylo vedeno pod sedadly a trubky byly opravdu žhavé. Někdy i v létě, když nestíhalo chlazení. To pak fíra pustil teplou vodu do okruhu topení....

+13/0
9.6.2014 1:25

V93l44a68d63i76s51l62a69v 95A80d79a91m67e74c 2355338451198

jj

0/0
9.6.2014 2:22

M62i88r87e69k 60T12u34r74e24č74e25k 4963542400652

Aspon si nikdo nemohol stezovat ze se nachladi...

0/0
9.6.2014 17:16

M86a23r39e90k 26Š18i58m67o98n 2474337178308

Jezdil jsem s ním do školy, v motoráku bylo horko a hluk, proto asi žhavé trubky.

0/0
9.6.2014 1:13

D56a70v35i47d 31V22i37k20t67o16r74a 9184614525757

Kdepak. Je to kvůli topení (viz komenty výše) a prý také kvůli rozpáleným výfukovým rourám ve výfukové šachtě, která byla jedním z míst, kde ten motorák vzplanul nejčastěji. Dalším z takových hořlavých míst byl prostor podlahy nad trakčními motory v předním podvozku. Mělo to dokonce požární čidla, která hlídala risiková místa, fíra měl na stanovištích panýlek s kontrolkami těch čidel.

+1/0
9.6.2014 12:08

J48i94ř80í 82Č35e60r12n87ý 6228933530918

Trakční motory jsou v zadním podvozku.

0/0
9.6.2014 13:46

D54a40v29i69d 22V77i27k54t66o13r88a 9594324285387

Pravda. Nějak jsem měl zafixováno, že velké stanoviště je vzadu a malé vpředu :-).

0/0
9.6.2014 16:37

I76v54a33n 26B18u55b15l90a 3602525515334

Pokud bylo nebezpečí požáru, tak v rozvaděči. Bylo tam hasicí zařízení se sněhovým hasičákem spouštěným rozbuškou při vzrůstu teploty. Z jedné strany chodbička, z druhé WC. I stalo se, že zařízení s velkým efektem spustilo, když v oné místnůstce byla jistá dáma. Dle svědků se jednalo o následný nezapomenutelný zážitek.

0/0
14.6.2014 23:05

J93a95n 68P47r35i37c68h44y64s37t85a15l 8951828343

Moc pekny clanek a fotky, dokonce s poucnymi popisky. Dekuji panu autorovi!

+11/0
9.6.2014 0:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.