Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Airbus nedal přednost boeingu, ten raději přerušil přistání

Na barcelonském letišti přejížděl argentinský Airbus A340 ranvej, na kterou právě přistával ruský Boeing 767. V poslední fázi Rusové přerušili přistání. Podle letiště nešlo o výjimečnou událost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V65l18a86d80i38m12í71r 34P12l41o20c94e67k 8133545592122

Že to není výjimečná situace mohu potvrdit, protože jsem před dávnými lety stejnou situaci viděl i v Ruzyni. Jen jsme koukali s otevřenou hubou co se děje, když přistávací letadlo najednou zaburácelo, zvedlo čumák a hybaj zpět k nebesům, protože dole v protisměru stálo startující letadlo.

0/0
16.7.2014 1:03

E65d69u67a81r77d 47B23l88a52z58e87k 1303760415765

Když jedu kolem letiště v Mnichově v Německu, vidím ve špičce, proti větru na přistání až kam dohlédnu mnoho čekajících letadel, plachtících jakoby na místě zdánlivě a těsně za sebou, také jen zdánlivě samože na tu dálku a připadali mi jak navlačené korálky na niti.

 A počítal jsem to odhadem jen v mysli, za jízdy při řízení auta to ani jinak nejde a přistávalo nějaký aero každých cca 10s!!! To jsou tak malé rozestupy a takový frmol, že se nedivím, že je to bez častějších kolizí i když je to jen zdálnivě na těsno, neb i tento pohled zkreslilo velké přiblížení teleobjektivu :-P V tom Mnichově se mi zdály na těsno i manévry nad dálnící, docela jsem měl divný pocity jak mi to lítolo "těsně" nad hlavou ;-) Během 10km docela hodně zážitků! Spíš se divím, že nejsou nehody na té dálnici, neb pro neznalé to může být i šok a v úleu nebo nepozornosti pak nesledují provoz před sebou, jako já :-P , ale já si to sakra uvědomoval a očima rejdil neustále zpět před sebe! Neb přeci jen někteří řidiči více kličkovali a nejspíš také sledovali, kde co lítá namísto kde co jede ;-€

0/0
12.7.2014 9:37
Foto

P64a55v68e10l 13P38o90k34o67r59n48ý 2206504930462

Jak se od toho ruského letadla zakouřilo, když přidali plyn...

0/0
11.7.2014 8:52

J30a86n 58F34r22o94l51í35k 6886750205254

Boeing je tedy americký stroj, ale tady v ruských rukou.;-)

0/0
11.7.2014 16:44

P81a43t71r30i73k 49M84a37r18e64k 8442187178296

asi by se nic nestalo :)

taky jsem zazil prerusene pristani a trochu mne to vydesilo, protoze clovek nikdy nevi co se deje , ale pak nam oznamili co je za problem a vsehcno bylo ok, podle vseho nesvitila kontrolka ze se otevrel predni podvozek

0/0
8.7.2014 20:00

P49a80t32r52i34k 27M46a26r69e22k 8202607598426

ale samozjreme dobre ze jsme se to nemuseli dozvedet a piloti to radeji obratili

0/0
8.7.2014 20:42
Foto

J92i35ř94í 59P27r10u82š69a 3336508402891

Pár faktických úvah:

1. Přibližovací rychlost těchto letadel je kolem 300 km/h, což znamená, že 1 km uletí  za nějakých 12 vteřin.

2. Na přidání plynu motory těchto letadel reagují v průměru po asi 6 vteřinách. K tomu je potřeba připočíst čas potřebný k akceleraci letadla.

3. Pokud se vezme úvaha v této diskusi uvedená, že letadla byla vzdálená cca 3 km, tak pilot měl do přistání (a v tomto případě srážky) cca 36 vteřin. Od těch je třeba odečíst oněch 6 vteřin na reakci motorů a určitý čas (jehož přesnou délku z hlavy pro tento typ letadla neznám) na akceleraci.

Pilot měl tedy maximálně 20-30 vteřin na rozhodnutí. Některým diskutujícím se zdá, že o nic nešlo a místa bylo dost. 

  Já  tuto situaci považuji za zásadní a netolerovatelné porušení základních pravidel leteckého provozu a jsem přesvědčený, že španělský letecký úřad ji prošetří a určí  příčinu i viníka. V letecké dopravě rozhodně není prostor pro diskusi, zda tato letadla byla ještě dost daleko nebo ne. Argentinský Airbus na dráze prostě neměl co dělat - zda to byla chyba pilota nebo řídícího letového provozu nebo problém v komunikaci, to nevím, ale to je právě potřeba vyřešit. Go around (opakování okruhu na přistání) je naprosto výjimečné a již nouzové řešení, které kromě nebezpečí má i finanční dopady - 15 minut ve vzduchu u tohoto typu stálo minimálně 1 tunu paliva a k tomu náklady na letový čas, zpoždění dalšího letu atd. Ani to si žádná letecká společnost nenechá jen tak líbit.

+8/−1
8.7.2014 18:48

R23i23c77h61a41r86d 94B35u39š25e37k 3265768327553

ad 2... reakcni cas jste zhruba dvojnasobne prehnal... ruske letadlo iniciovalo GA jeste pred DLP, tim padem s dostatkem casu jeho uspesne provedeni... 

pilot mel miste kdy spatril provoz na rozhodnuti patrne mene nez 20-30sec, nicmene kazdy pilot je na tuto situaci trenovan... Spatril provoz, vedel ze se blizi k bodu rozhodnuti, do tri vterin vim ze mam iniciovat GA, ne-li drive... 

ze o nic neslo neni v rovine, ze mel pokracovat v pristani... je to tvrzeni ktere vychazi prave ze skutecnosti ze bylo dostatek casu vyhnout se srazce... Iniciovanim GA... Byla dobra viditelnost a letadlo bylo prave v miste kdy bylo mozne uspesne GA provest...

To za co to povazujete je tak trosku jedno... Je jiste ze obe letadla mela platne povoleni k manevru ktery provedla... Spanelska CIAIAC pripad setri a jeste nema vsechny detaily... ATC se ruske posadce omluvil za zpusobeni teto situace kdy dal clearance na prekroceni drahy po te co jemu odvysilal clearance pro pristani...

GA neni nijak vyjimecne reseni... Je to standartni procedura, nikoliv nouzove reseni... Ano stoji to nejake palivo ale ze si to nenecha spolecnost jen tak libit je opet jen zavadejici a nepravdive tvrzeni..

+2/0
8.7.2014 19:56

T47o21m12á72š 65V25a14l66d33e53r 7173920159

Vsadím se, že budete mít jiný názor, kdyby došlo k náhlé krizové situaci u popojíždějícího letounu přes ranvei. Dávat povolení dvěma letounům, kteří se kříží a jedno startuje, nebo přistává, je zahrávaní si se životy cestujících. Jednou to nevyjde a máte několik desítek mrtvých. Příkladů z minulosti je dost. A skončili na hřbitovech v nejlepším případě.

0/0
14.7.2014 9:58

R71i28c90h64a38r91d 17B11u42š95e42k 3385138937803

jiny nazor na co?

i kdyby doslo na vami zminenou krizovou situaci nic to nemeni na tom ze bylo dost casu na GA, ktery v tomto pripade byl proveden...

Navic, popiste aspon jednu krizovou situaci pri ktere zustane takovej stroj jako je A340 stat ihned na miste a blokuje RWY...

Zkuste si zjistit neco o incidentu, az budete vedet jak vzniklo ze obe letadla mela povoleni pak mudrujte...

O zadne zahravani si se zivoty neslo, jak jsem nekolikrat uvedl v teto diskusi, doslo k incidentu ktery slo vyresit a piloti jej vyresili v ramci standartnich postupu...

Vas popis je pouze po senzaci bazici zvelicovani toho k cemu opravdu doslo...

+1/0
14.7.2014 10:16

P33a31v93e12l 95O25d45r78a43z46i84l 6394949327220

Váš popis je zase nesmyslně bagatelizující. Pokud musíte na GA proto, že vám na dráhu vjede jiný letadlo, tak to není nic standardního. Příčina pouze ukazuje, že Španělé mají binec kromě všeho ostatního také v letectví.

0/0
15.7.2014 21:57

R32i48c79h93a91r42d 81B97u23š81e50k 3325258277103

mnohdy musite GA jen proto ze letadlo pred vami jen vcas nevyklidilo...

Jindy ze vam tam neco vjelo, letadlo, auto udrzby... Stava se a ne jen ve Spanelsku. Vsude, v Nemecku, Anglii, Francii, ve Statech jak dokazuji data FAA ktera jsem postnul nize... Nekdy vinou dispeceru, jindy posadek... jen v USA v tomto roce incidentu jako tento, tedy kategorie C bylo 249...

0/0
16.7.2014 0:57

B49o78h34d33a85n 68C76a97f82o58u94r51e84k 6441987739288

Já mám radši pilota, co to radši otočí znova, když má jen trochu nejistotu.

+1/0
8.7.2014 16:34

K43a81r59e86l 79V77r62á32t54n53ý 1322706918596

Toho, ale nemají rady letecké společnosti :) To víš, palivo něco stojí :)

0/0
14.7.2014 12:02

D20a66n48i11e79l 98S79c36h87n49i16t74z58e60r 5311214421146

hodně by pomohl pohled z boku:-/

0/0
8.7.2014 15:06
Foto

P87a10v70e73l 76K16a57s29í24k66, 47T66e95c98h12n31e17t12.78c68z

Z boku by se možná ani letadla nevešla do stejného záběru.

+1/0
8.7.2014 15:49

D49a23n96i31e49l 55S98c78h17n88i54t48z94e13r 5551354221536

nemusí byt 1 záběr na 2 letadla současně

0/0
8.7.2014 15:51

J69a48n 97M57o90h76y57l28a 6982919779361

Pak by to poněkud ztrácelo smysl.

0/0
8.7.2014 17:49

D20a74n22i63e95l 97S54c31h77n73i59t32z16e70r 5951974671476

Pravě naopak, pripouštím musel by být záber z větší vzdálenosti. Je problém udělat záběr jednoho i s profilem krajiny, pak druhý taky s profilem krajiny, jen rozdilem jedne vteřiny.

Pak by čtenař z videa mohl posoudit různe vzdalenosti i rychlost.

Něco podobné, jako když jste na křižovatce, a diváte se na levo a na pravo, pak se rozhodujete.

0/0
9.7.2014 14:48

P17a35v73e88l 13O85d90r22a12z31i19l 6854599117340

Čistě technicky, kdo tomu rozumí, tomu stačí data k incidentu zveřejněná a kdo ne, tak tomu nepomůže ani to video nebo animace. Informace, že to zdaleka nebylo "těsně" je taky veřejná a ta by tak nějak mohla stačit.

0/0
15.7.2014 22:06

L85u21m80i88r 72N95o84v38a24k 8841313416728

slyšim valérii: "cestující na palubě byli připraveni na přistání a netušili, jaké drama se mezitím odehrává na zemi.... "

+1/0
8.7.2014 15:01

S83t12a73n71i36s85l89a55v 27M34e25l21i38c20h85a73r 8425145766732

Koukám jako blázen, jaký se najdou i mezi pilotama lumeni. Vždyť je to jasná přednost zprava!

+7/0
8.7.2014 12:05

M93i91l84a74n 66K93r62a15t60o12c61h27v95i44l 8944764164978

Málem to dopadlo jako na Kanárských ostrovech. 2 Boeingy v sobě a mrtvých nejvíce v historii. Ještě že piloti přistávajícího letadla byli duchapřítomní....ufff

+1/−5
8.7.2014 9:46

R56i48c24h60a52r17d 13B24u78š14e98k 3635568897673

ani malem... ty dva pripady maji spolecne jen to ze jde o letadla a letiste... tim jakakoliv podobnost konci... viz nize...

+6/0
8.7.2014 10:39

L35u22d81ě49k 56S74m91e89t22a49n28a 1775752951778

Podobnost mohla následovat v případě, že by něco selhalo. Letecká neštěstí jdou vždy dílem souhry několika nepředvídaných událostí/náhod. Stačilo by, aby Airbus na té dráze z nějakého důvodu (třeba nečekané technické závadě) zůstal déle. Vůbec se ruské posádce nedivím, že to raději "overshootli".

0/0
8.7.2014 11:30

R66i78c69h27a35r72d 74B40u45š93e16k 3405818807643

znovu opakuji... podobnost nemohla nasledovat... byla skvela viditelnost, rusky stroj mel dostatek casu na GA, letadla jsou od sebe vzdalena 3km...

porovnavat tento incident s pripadem kdy je viditelnost asi 20m, ani jedno z obou letadel nevi o tom druhem a jedno startuje bez povoleni, navic na letisti s nedostatecnou vybavenosti a moznostmi roku 1977 je proste mimo misu... to je jako srovnavat traktor a formuli jedna... ano, oba stroje maji motor... ale tim to konci...

+11/0
8.7.2014 11:38

P14a36t68r36i82k 93M75a98r39e11k 8772817448896

zalezi jestli tam nebyla namalovana stopka, pak prednost z prave neplati

+1/0
8.7.2014 20:04

J35a80n 40J49a48r68o14š 3563256189863

ale zas mě pobavilo, jak v televizi říkali, že v letadle vznikla panika. Vždyť to téměř nikdo nemohl v té chvilce registrovat

+1/0
8.7.2014 9:11
Foto

P69a18v55e79l 30K90a96s24í23k19, 26T98e92c61h87n41e96t39.77c85z

V letadle na zemi nejspíš ne, ale v letadle ve vzduchu si toho cestující určitě všimli. Panikou bych to nenazval, ale přistání je pořád vnímáno jako rizikové.

0/0
8.7.2014 15:50

P14a69t82r29i85k 28M69a73r34e83k 8832447718226

ono kdyz pilot pri pristani, par metru nad zemi dava plny tah motoru, tak to rozhodne neni dobre znameni ze je vsechno vporadku

ale spis tam zavladne ticho, nez panika

0/0
8.7.2014 20:07

V84i58l98é45m 49P89ř50í46h59o57d94a 2354789653487

"Vážení cestující, přistání jsme vám zpestřili nízkým průletem a okružním letem nad Barcelonou";-)

+1/0
12.7.2014 0:18
Foto

M28i38r54o44s62l84a34v 20O18s17t31ř22a64n24s72k76ý 2195523243376

Co-pilot:" Z prava dobrý, můžeš..." ;-D

+5/0
8.7.2014 7:30

P83e12t14r 97R30o64m51á53n73e50k 8654837494234

Co říkal ten pilot nahoře by ale stálo zato slyšet :-)

+3/0
8.7.2014 12:31

P75a75v23l58a 57S55k21l81e88n92á35ř62o65v44á 7559584742

Nic publikovatelnýho ;-D

+3/0
8.7.2014 13:06

J69i37ř21í 74K76o72c69u94r48e19k 6585964595598

Ale určitě to nebylo anglicky.

0/0
8.7.2014 23:28

M74i11c81h34a79l 50P56o85n78o80c34n37ý 2434695181

Nu pagadi!!!

0/0
10.7.2014 18:40

K89a73r80e13l 55S26e74m90e26r26á25d 6488570740311

co-pilot říkal: Před tebou špatný. Nemůžeš

+1/0
11.7.2014 14:01

P40a40v42e16l 55O80d41r17a22z87i65l 6794639407710

"No podívej se na toho chlapa! Ten nám tam vjede, uvidíš! No! A je tam! Já to říkal!";-)

0/0
15.7.2014 21:55

T31o55m94a14s 32H92a42c58e12k 6844527695507

Zajimava diskuze mezi leteckymi odborniky a "laiky". Patrm k laikum, takze z meho pohledu je sice pravda "ze se nikomu nic nestalo", ale prijde mi zvlastni ze dispecerum tato situace prijde normalni. Pokud pilot musi udelat kvuli necemu takovemu go-around tak to dle meho selskeho chapani proste "normalni" neni, stejne jako kdyz ja se vyhybam magorovi co mi nedal prednost na hlavni (a taky se nikomu nic nestane, sak jsem ho videl vcas, tak jsem to mohl strhnout do protismeru kde stejnak nic nejelo). 

Asi jde o to zda by dane letadlo opustilo drahu s dostatecnou rezervou pred tim nez by uplynula lhuta pro go-around pristavajiciho letadla. Tedy opravdu pokud by byl pomaly, nebo by z nejakeho duvodu zastavil tak aby te npristavajici mel spoustu casu na zruseni pristavani. 

Prijde mi to ze zase "blbej rusak" prerusil pristavani kdyz vsecko bylo manana v pohode, ne.... A to mi nejak nesedne...

+8/0
8.7.2014 5:35
Foto

M90i73c94h74a54l 71Ř68e45h70á63č16e77k 8285527358

I nedání přednosti v jízde na křižovatce může být různě závažné. Někdy toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit, jindy ho zahlédnete na poslední chvíli a musíte strhnout auto skoro do příkopu.

Runway incursions se dělí do několika kategoríí podle nebezpečnosti - od nejnižší, kde sice někdo vjede na dráhu, když nemá, ale žádný konflikt nehrozí, až po srážku. Situace v článku vypadá jako druhá nejmenší nebezpečnost - a nejnižší nebezpečnost, kde byla nutná nějaká akce pilotů. Viditelnost byla velká, všichni dopředu viděli, kde kdo je, bylo na manévry dost času. Takže takový ekvivalent přiberzdění na silnici, když toho druhého, co nedal přednost, řidič vidí dlouho dopředu.

Něco nestandardního se tudíž stalo - ale nebezpečnost té události byla mizivá.

+1/0
8.7.2014 10:43

P17a50v93e80l 57O66d23r39a94z86i34l 6394669457660

Pokud "toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit," tak nejde o nedání přednosti v jízdě.

+1/0
15.7.2014 21:58

R60i83c22h95a45r58d 81B87u61š21e14k 3635798607243

GA je zcela normalni a bezne... Napriklad kdyz predchozi letadlo po pristani nestihne vyklidit drahu dostatecne rychle... A nikomu se nic nestalo a v tomto pripade ani nehrozilo ze se nekomu neco stane... letadla jsou od sebe 3km, je neomezena viditelnost, rusky stroj v miste rozhodnuti vidi zretelne prekazku a voli GA... situace ktera se odehraje nescetnekrat denne na mnoha letistich sveta...

o tom jestli ruske letadlo mohlo dokoncit manevr misto GA je diskutabilni... ale i z videa je zrejme ze ve chvili kdy ruske letadlo zveda je rwy takrka cista... vzhledem  tomu ze dle radarovzch dat jsou letadla od sebe 40sec a na uvolneni drahy stacilo max. 10sec lze pomerne uspesne predpokladat ze by pristani probehlo bez problemu...

0/0
8.7.2014 10:51

H56o64n78z12a 63B24o59b23u13l14a 9336229203629

Jj, tyhle "úspěšné" předpoklady už stály spousty životů.

+1/0
8.7.2014 18:32

R58i35c20h63a81r11d 94B72u63š71e73k 3925938387113

ale to jen rozporujete hypotetickou moznost... ono k ni jak vime nedoslo... ruske letadlo slo GA takze vase hnidopistvi je zcela bezpredmetne...

k zadne kolizi nedoslo protoze platne predpisy a postupy byly dostatecne na predejiti takove situaci....

0/0
8.7.2014 20:10

P54a13v98e79l 81O82d29r15a53z35i14l 6124579127410

Každopádně vaše tvrzení, že k takové situaci dojde "nesčetněkrát denně" není bohužel založeno na realitě.

0/0
15.7.2014 22:03

R62i56c85h24a96r48d 40B70u84š31e22k 3115618797323

jen pripady evidovane FAA - tedy ve statech...

od 1 ledna 2014 do 15 cervence 2014 - 771 RWIs - slovy 771 pripadu runway incrusions - tedy vice jak 4x denne jen v USA...

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

0/0
16.7.2014 0:45

R81i41c40h17a59r78d 29B20u61š59e26k 3715628767663

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

pripady RI od 1.1.2014 - 15.7.2014 jen v USA

0/0
16.7.2014 0:47

R14i56c42h92a85r51d 79B91u76š30e31k 3305668487733

z toho incidentu kategorie C jako je tento je 249, jen v USA...

jeste podotykam, ze jde jen o incidenty RI o kterych ted mluvim, k GA z duvodu nevyklizene drahy dochazi mnohem casteji (dle statistik podilu na GA dvojnasobne) nez k incidentum RI cat C.

takze je to zalozeno na realite a vy jen placate z neznalosti...

0/0
16.7.2014 1:07

P33a50t85r42i72k 54M84a85r48e64k 8952527398816

jestli to to dokoncili bysme vedeli kdyz by pristaval autopilot a piloti by spali .. ale pocitam ze spanek si nelajznou, autopilot to sice privede na drahu, ale brzdit uz asi nedokaze

0/0
8.7.2014 20:10

R14i61c87h89a92r54d 90B79u40š22e82k 3175178887303

spat neni mozne vzhledem k caste komunikaci s ATC... mezi intervaly ani nestacite poradne zabrat...

0/0
8.7.2014 20:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.