Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Airbus nedal přednost boeingu, ten raději přerušil přistání

Na barcelonském letišti přejížděl argentinský Airbus A340 ranvej, na kterou právě přistával ruský Boeing 767. V poslední fázi Rusové přerušili přistání. Podle letiště nešlo o výjimečnou událost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V53l83a87d16i74m74í66r 90P39l76o40c59e19k 8983405692122

Že to není výjimečná situace mohu potvrdit, protože jsem před dávnými lety stejnou situaci viděl i v Ruzyni. Jen jsme koukali s otevřenou hubou co se děje, když přistávací letadlo najednou zaburácelo, zvedlo čumák a hybaj zpět k nebesům, protože dole v protisměru stálo startující letadlo.

0/0
16.7.2014 1:03

E86d69u65a62r45d 63B96l73a33z10e89k 1803490825985

Když jedu kolem letiště v Mnichově v Německu, vidím ve špičce, proti větru na přistání až kam dohlédnu mnoho čekajících letadel, plachtících jakoby na místě zdánlivě a těsně za sebou, také jen zdánlivě samože na tu dálku a připadali mi jak navlačené korálky na niti.

 A počítal jsem to odhadem jen v mysli, za jízdy při řízení auta to ani jinak nejde a přistávalo nějaký aero každých cca 10s!!! To jsou tak malé rozestupy a takový frmol, že se nedivím, že je to bez častějších kolizí i když je to jen zdálnivě na těsno, neb i tento pohled zkreslilo velké přiblížení teleobjektivu :-P V tom Mnichově se mi zdály na těsno i manévry nad dálnící, docela jsem měl divný pocity jak mi to lítolo "těsně" nad hlavou ;-) Během 10km docela hodně zážitků! Spíš se divím, že nejsou nehody na té dálnici, neb pro neznalé to může být i šok a v úleu nebo nepozornosti pak nesledují provoz před sebou, jako já :-P , ale já si to sakra uvědomoval a očima rejdil neustále zpět před sebe! Neb přeci jen někteří řidiči více kličkovali a nejspíš také sledovali, kde co lítá namísto kde co jede ;-€

0/0
12.7.2014 9:37
Foto

P76a37v96e50l 22P66o12k20o67r28n91ý 2596214230302

Jak se od toho ruského letadla zakouřilo, když přidali plyn...

0/0
11.7.2014 8:52

J45a15n 87F39r25o20l20í38k 6886860235814

Boeing je tedy americký stroj, ale tady v ruských rukou.;-)

0/0
11.7.2014 16:44

P73a83t85r50i56k 77M62a32r21e58k 8272127108766

asi by se nic nestalo :)

taky jsem zazil prerusene pristani a trochu mne to vydesilo, protoze clovek nikdy nevi co se deje , ale pak nam oznamili co je za problem a vsehcno bylo ok, podle vseho nesvitila kontrolka ze se otevrel predni podvozek

0/0
8.7.2014 20:00

P12a47t70r84i52k 82M53a87r94e11k 8502347728886

ale samozjreme dobre ze jsme se to nemuseli dozvedet a piloti to radeji obratili

0/0
8.7.2014 20:42
Foto

J48i47ř20í 36P39r91u27š34a 3266718232951

Pár faktických úvah:

1. Přibližovací rychlost těchto letadel je kolem 300 km/h, což znamená, že 1 km uletí  za nějakých 12 vteřin.

2. Na přidání plynu motory těchto letadel reagují v průměru po asi 6 vteřinách. K tomu je potřeba připočíst čas potřebný k akceleraci letadla.

3. Pokud se vezme úvaha v této diskusi uvedená, že letadla byla vzdálená cca 3 km, tak pilot měl do přistání (a v tomto případě srážky) cca 36 vteřin. Od těch je třeba odečíst oněch 6 vteřin na reakci motorů a určitý čas (jehož přesnou délku z hlavy pro tento typ letadla neznám) na akceleraci.

Pilot měl tedy maximálně 20-30 vteřin na rozhodnutí. Některým diskutujícím se zdá, že o nic nešlo a místa bylo dost. 

  Já  tuto situaci považuji za zásadní a netolerovatelné porušení základních pravidel leteckého provozu a jsem přesvědčený, že španělský letecký úřad ji prošetří a určí  příčinu i viníka. V letecké dopravě rozhodně není prostor pro diskusi, zda tato letadla byla ještě dost daleko nebo ne. Argentinský Airbus na dráze prostě neměl co dělat - zda to byla chyba pilota nebo řídícího letového provozu nebo problém v komunikaci, to nevím, ale to je právě potřeba vyřešit. Go around (opakování okruhu na přistání) je naprosto výjimečné a již nouzové řešení, které kromě nebezpečí má i finanční dopady - 15 minut ve vzduchu u tohoto typu stálo minimálně 1 tunu paliva a k tomu náklady na letový čas, zpoždění dalšího letu atd. Ani to si žádná letecká společnost nenechá jen tak líbit.

+8/−1
8.7.2014 18:48

R88i12c71h27a12r87d 62B22u72š48e52k 3465138697923

ad 2... reakcni cas jste zhruba dvojnasobne prehnal... ruske letadlo iniciovalo GA jeste pred DLP, tim padem s dostatkem casu jeho uspesne provedeni... 

pilot mel miste kdy spatril provoz na rozhodnuti patrne mene nez 20-30sec, nicmene kazdy pilot je na tuto situaci trenovan... Spatril provoz, vedel ze se blizi k bodu rozhodnuti, do tri vterin vim ze mam iniciovat GA, ne-li drive... 

ze o nic neslo neni v rovine, ze mel pokracovat v pristani... je to tvrzeni ktere vychazi prave ze skutecnosti ze bylo dostatek casu vyhnout se srazce... Iniciovanim GA... Byla dobra viditelnost a letadlo bylo prave v miste kdy bylo mozne uspesne GA provest...

To za co to povazujete je tak trosku jedno... Je jiste ze obe letadla mela platne povoleni k manevru ktery provedla... Spanelska CIAIAC pripad setri a jeste nema vsechny detaily... ATC se ruske posadce omluvil za zpusobeni teto situace kdy dal clearance na prekroceni drahy po te co jemu odvysilal clearance pro pristani...

GA neni nijak vyjimecne reseni... Je to standartni procedura, nikoliv nouzove reseni... Ano stoji to nejake palivo ale ze si to nenecha spolecnost jen tak libit je opet jen zavadejici a nepravdive tvrzeni..

+2/0
8.7.2014 19:56

T78o82m44á26š 82V88a24l83d11e31r 7873190819

Vsadím se, že budete mít jiný názor, kdyby došlo k náhlé krizové situaci u popojíždějícího letounu přes ranvei. Dávat povolení dvěma letounům, kteří se kříží a jedno startuje, nebo přistává, je zahrávaní si se životy cestujících. Jednou to nevyjde a máte několik desítek mrtvých. Příkladů z minulosti je dost. A skončili na hřbitovech v nejlepším případě.

0/0
14.7.2014 9:58

R52i85c75h57a88r63d 80B80u70š91e22k 3875218107493

jiny nazor na co?

i kdyby doslo na vami zminenou krizovou situaci nic to nemeni na tom ze bylo dost casu na GA, ktery v tomto pripade byl proveden...

Navic, popiste aspon jednu krizovou situaci pri ktere zustane takovej stroj jako je A340 stat ihned na miste a blokuje RWY...

Zkuste si zjistit neco o incidentu, az budete vedet jak vzniklo ze obe letadla mela povoleni pak mudrujte...

O zadne zahravani si se zivoty neslo, jak jsem nekolikrat uvedl v teto diskusi, doslo k incidentu ktery slo vyresit a piloti jej vyresili v ramci standartnich postupu...

Vas popis je pouze po senzaci bazici zvelicovani toho k cemu opravdu doslo...

+1/0
14.7.2014 10:16

P94a11v16e66l 45O23d43r88a98z87i33l 6814149107500

Váš popis je zase nesmyslně bagatelizující. Pokud musíte na GA proto, že vám na dráhu vjede jiný letadlo, tak to není nic standardního. Příčina pouze ukazuje, že Španělé mají binec kromě všeho ostatního také v letectví.

0/0
15.7.2014 21:57

R38i91c15h19a36r95d 90B63u81š32e87k 3325868697553

mnohdy musite GA jen proto ze letadlo pred vami jen vcas nevyklidilo...

Jindy ze vam tam neco vjelo, letadlo, auto udrzby... Stava se a ne jen ve Spanelsku. Vsude, v Nemecku, Anglii, Francii, ve Statech jak dokazuji data FAA ktera jsem postnul nize... Nekdy vinou dispeceru, jindy posadek... jen v USA v tomto roce incidentu jako tento, tedy kategorie C bylo 249...

0/0
16.7.2014 0:57

B14o82h48d29a81n 94C63a51f95o48u62r85e87k 6331177589798

Já mám radši pilota, co to radši otočí znova, když má jen trochu nejistotu.

+1/0
8.7.2014 16:34

K39a41r98e16l 77V83r13á58t40n29ý 1822786238366

Toho, ale nemají rady letecké společnosti :) To víš, palivo něco stojí :)

0/0
14.7.2014 12:02

D73a43n93i14e84l 61S32c14h86n86i95t66z56e50r 5181664561336

hodně by pomohl pohled z boku:-/

0/0
8.7.2014 15:06
Foto

P51a58v89e86l 62K76a30s79í88k87, 62T22e84c38h69n73e29t90.82c48z

Z boku by se možná ani letadla nevešla do stejného záběru.

+1/0
8.7.2014 15:49

D54a35n74i52e54l 13S49c31h43n93i91t83z94e40r 5291324481206

nemusí byt 1 záběr na 2 letadla současně

0/0
8.7.2014 15:51

J65a73n 33M94o73h69y91l12a 6572359929361

Pak by to poněkud ztrácelo smysl.

0/0
8.7.2014 17:49

D59a34n28i11e97l 76S16c45h82n23i55t86z85e96r 5131664801646

Pravě naopak, pripouštím musel by být záber z větší vzdálenosti. Je problém udělat záběr jednoho i s profilem krajiny, pak druhý taky s profilem krajiny, jen rozdilem jedne vteřiny.

Pak by čtenař z videa mohl posoudit různe vzdalenosti i rychlost.

Něco podobné, jako když jste na křižovatce, a diváte se na levo a na pravo, pak se rozhodujete.

0/0
9.7.2014 14:48

P15a31v62e63l 26O59d52r79a65z81i49l 6954779567930

Čistě technicky, kdo tomu rozumí, tomu stačí data k incidentu zveřejněná a kdo ne, tak tomu nepomůže ani to video nebo animace. Informace, že to zdaleka nebylo "těsně" je taky veřejná a ta by tak nějak mohla stačit.

0/0
15.7.2014 22:06

L82u68m72i82r 96N63o23v86a64k 8961193866478

slyšim valérii: "cestující na palubě byli připraveni na přistání a netušili, jaké drama se mezitím odehrává na zemi.... "

+1/0
8.7.2014 15:01

S96t70a12n21i47s52l14a39v 72M42e74l74i31c41h93a65r 8485155666612

Koukám jako blázen, jaký se najdou i mezi pilotama lumeni. Vždyť je to jasná přednost zprava!

+7/0
8.7.2014 12:05

M13i26l33a29n 69K27r50a27t65o65c53h39v21i55l 8194624704128

Málem to dopadlo jako na Kanárských ostrovech. 2 Boeingy v sobě a mrtvých nejvíce v historii. Ještě že piloti přistávajícího letadla byli duchapřítomní....ufff

+1/−5
8.7.2014 9:46

R53i72c26h30a50r93d 97B61u64š69e57k 3485588407573

ani malem... ty dva pripady maji spolecne jen to ze jde o letadla a letiste... tim jakakoliv podobnost konci... viz nize...

+6/0
8.7.2014 10:39

L83u31d72ě50k 41S93m95e34t47a72n28a 1125622291218

Podobnost mohla následovat v případě, že by něco selhalo. Letecká neštěstí jdou vždy dílem souhry několika nepředvídaných událostí/náhod. Stačilo by, aby Airbus na té dráze z nějakého důvodu (třeba nečekané technické závadě) zůstal déle. Vůbec se ruské posádce nedivím, že to raději "overshootli".

0/0
8.7.2014 11:30

R77i32c62h94a42r49d 40B61u32š35e67k 3145568917783

znovu opakuji... podobnost nemohla nasledovat... byla skvela viditelnost, rusky stroj mel dostatek casu na GA, letadla jsou od sebe vzdalena 3km...

porovnavat tento incident s pripadem kdy je viditelnost asi 20m, ani jedno z obou letadel nevi o tom druhem a jedno startuje bez povoleni, navic na letisti s nedostatecnou vybavenosti a moznostmi roku 1977 je proste mimo misu... to je jako srovnavat traktor a formuli jedna... ano, oba stroje maji motor... ale tim to konci...

+11/0
8.7.2014 11:38

P16a35t95r55i89k 81M67a31r75e16k 8282347528116

zalezi jestli tam nebyla namalovana stopka, pak prednost z prave neplati

+1/0
8.7.2014 20:04

J48a40n 77J49a85r46o94š 3523266899263

ale zas mě pobavilo, jak v televizi říkali, že v letadle vznikla panika. Vždyť to téměř nikdo nemohl v té chvilce registrovat

+1/0
8.7.2014 9:11
Foto

P31a98v47e81l 37K46a13s55í41k47, 32T56e72c47h53n56e55t56.76c17z

V letadle na zemi nejspíš ne, ale v letadle ve vzduchu si toho cestující určitě všimli. Panikou bych to nenazval, ale přistání je pořád vnímáno jako rizikové.

0/0
8.7.2014 15:50

P95a38t23r90i56k 28M27a20r96e35k 8892447788336

ono kdyz pilot pri pristani, par metru nad zemi dava plny tah motoru, tak to rozhodne neni dobre znameni ze je vsechno vporadku

ale spis tam zavladne ticho, nez panika

0/0
8.7.2014 20:07

V90i44l84é92m 39P12ř71í92h15o78d90a 2664409943397

"Vážení cestující, přistání jsme vám zpestřili nízkým průletem a okružním letem nad Barcelonou";-)

+1/0
12.7.2014 0:18
Foto

M89i47r75o18s93l86a18v 17O89s63t19ř36a16n30s50k13ý 2525323813126

Co-pilot:" Z prava dobrý, můžeš..." ;-D

+5/0
8.7.2014 7:30

P62e26t54r 14R24o90m59á31n33e26k 8324877294584

Co říkal ten pilot nahoře by ale stálo zato slyšet :-)

+3/0
8.7.2014 12:31

P58a80v50l91a 25S83k53l31e83n12á94ř51o52v11á 7359684842

Nic publikovatelnýho ;-D

+3/0
8.7.2014 13:06

J37i37ř75í 72K92o71c93u12r36e85k 6825734405308

Ale určitě to nebylo anglicky.

0/0
8.7.2014 23:28

M16i56c70h68a62l 60P16o97n58o46c78n23ý 2584615711

Nu pagadi!!!

0/0
10.7.2014 18:40

K88a34r62e48l 87S94e22m56e65r86á86d 6478640390101

co-pilot říkal: Před tebou špatný. Nemůžeš

+1/0
11.7.2014 14:01

P79a89v63e95l 48O80d82r48a74z62i86l 6784909967580

"No podívej se na toho chlapa! Ten nám tam vjede, uvidíš! No! A je tam! Já to říkal!";-)

0/0
15.7.2014 21:55

T43o19m32a22s 12H33a44c84e45k 6184597895837

Zajimava diskuze mezi leteckymi odborniky a "laiky". Patrm k laikum, takze z meho pohledu je sice pravda "ze se nikomu nic nestalo", ale prijde mi zvlastni ze dispecerum tato situace prijde normalni. Pokud pilot musi udelat kvuli necemu takovemu go-around tak to dle meho selskeho chapani proste "normalni" neni, stejne jako kdyz ja se vyhybam magorovi co mi nedal prednost na hlavni (a taky se nikomu nic nestane, sak jsem ho videl vcas, tak jsem to mohl strhnout do protismeru kde stejnak nic nejelo). 

Asi jde o to zda by dane letadlo opustilo drahu s dostatecnou rezervou pred tim nez by uplynula lhuta pro go-around pristavajiciho letadla. Tedy opravdu pokud by byl pomaly, nebo by z nejakeho duvodu zastavil tak aby te npristavajici mel spoustu casu na zruseni pristavani. 

Prijde mi to ze zase "blbej rusak" prerusil pristavani kdyz vsecko bylo manana v pohode, ne.... A to mi nejak nesedne...

+8/0
8.7.2014 5:35
Foto

M81i25c94h76a96l 77Ř55e24h27á20č80e87k 8505587988

I nedání přednosti v jízde na křižovatce může být různě závažné. Někdy toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit, jindy ho zahlédnete na poslední chvíli a musíte strhnout auto skoro do příkopu.

Runway incursions se dělí do několika kategoríí podle nebezpečnosti - od nejnižší, kde sice někdo vjede na dráhu, když nemá, ale žádný konflikt nehrozí, až po srážku. Situace v článku vypadá jako druhá nejmenší nebezpečnost - a nejnižší nebezpečnost, kde byla nutná nějaká akce pilotů. Viditelnost byla velká, všichni dopředu viděli, kde kdo je, bylo na manévry dost času. Takže takový ekvivalent přiberzdění na silnici, když toho druhého, co nedal přednost, řidič vidí dlouho dopředu.

Něco nestandardního se tudíž stalo - ale nebezpečnost té události byla mizivá.

+1/0
8.7.2014 10:43

P60a18v13e25l 96O32d76r64a34z61i15l 6654949537550

Pokud "toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit," tak nejde o nedání přednosti v jízdě.

+1/0
15.7.2014 21:58

R46i57c95h11a32r78d 85B89u11š44e81k 3415328377433

GA je zcela normalni a bezne... Napriklad kdyz predchozi letadlo po pristani nestihne vyklidit drahu dostatecne rychle... A nikomu se nic nestalo a v tomto pripade ani nehrozilo ze se nekomu neco stane... letadla jsou od sebe 3km, je neomezena viditelnost, rusky stroj v miste rozhodnuti vidi zretelne prekazku a voli GA... situace ktera se odehraje nescetnekrat denne na mnoha letistich sveta...

o tom jestli ruske letadlo mohlo dokoncit manevr misto GA je diskutabilni... ale i z videa je zrejme ze ve chvili kdy ruske letadlo zveda je rwy takrka cista... vzhledem  tomu ze dle radarovzch dat jsou letadla od sebe 40sec a na uvolneni drahy stacilo max. 10sec lze pomerne uspesne predpokladat ze by pristani probehlo bez problemu...

0/0
8.7.2014 10:51

H71o53n33z82a 75B42o91b61u67l16a 9266909423709

Jj, tyhle "úspěšné" předpoklady už stály spousty životů.

+1/0
8.7.2014 18:32

R40i81c11h68a79r62d 83B86u28š79e23k 3695178677423

ale to jen rozporujete hypotetickou moznost... ono k ni jak vime nedoslo... ruske letadlo slo GA takze vase hnidopistvi je zcela bezpredmetne...

k zadne kolizi nedoslo protoze platne predpisy a postupy byly dostatecne na predejiti takove situaci....

0/0
8.7.2014 20:10

P64a98v48e30l 62O18d81r81a28z21i62l 6834889897830

Každopádně vaše tvrzení, že k takové situaci dojde "nesčetněkrát denně" není bohužel založeno na realitě.

0/0
15.7.2014 22:03

R45i25c58h28a43r23d 61B69u52š56e52k 3735198237683

jen pripady evidovane FAA - tedy ve statech...

od 1 ledna 2014 do 15 cervence 2014 - 771 RWIs - slovy 771 pripadu runway incrusions - tedy vice jak 4x denne jen v USA...

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

0/0
16.7.2014 0:45

R73i59c96h68a66r95d 37B34u87š58e63k 3885168947733

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

pripady RI od 1.1.2014 - 15.7.2014 jen v USA

0/0
16.7.2014 0:47

R93i12c85h43a97r21d 87B34u29š13e39k 3955738197443

z toho incidentu kategorie C jako je tento je 249, jen v USA...

jeste podotykam, ze jde jen o incidenty RI o kterych ted mluvim, k GA z duvodu nevyklizene drahy dochazi mnohem casteji (dle statistik podilu na GA dvojnasobne) nez k incidentum RI cat C.

takze je to zalozeno na realite a vy jen placate z neznalosti...

0/0
16.7.2014 1:07

P71a68t59r47i13k 86M30a32r87e13k 8212367108646

jestli to to dokoncili bysme vedeli kdyz by pristaval autopilot a piloti by spali .. ale pocitam ze spanek si nelajznou, autopilot to sice privede na drahu, ale brzdit uz asi nedokaze

0/0
8.7.2014 20:10

R53i16c65h95a58r54d 66B39u21š11e79k 3495398927383

spat neni mozne vzhledem k caste komunikaci s ATC... mezi intervaly ani nestacite poradne zabrat...

0/0
8.7.2014 20:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.