Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Airbus nedal přednost boeingu, ten raději přerušil přistání

Na barcelonském letišti přejížděl argentinský Airbus A340 ranvej, na kterou právě přistával ruský Boeing 767. V poslední fázi Rusové přerušili přistání. Podle letiště nešlo o výjimečnou událost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V84l56a63d48i14m55í72r 74P11l78o95c69e84k 8243605642612

Že to není výjimečná situace mohu potvrdit, protože jsem před dávnými lety stejnou situaci viděl i v Ruzyni. Jen jsme koukali s otevřenou hubou co se děje, když přistávací letadlo najednou zaburácelo, zvedlo čumák a hybaj zpět k nebesům, protože dole v protisměru stálo startující letadlo.

0/0
16.7.2014 1:03

E84d44u65a23r46d 47B11l25a16z95e32k 1323150215205

Když jedu kolem letiště v Mnichově v Německu, vidím ve špičce, proti větru na přistání až kam dohlédnu mnoho čekajících letadel, plachtících jakoby na místě zdánlivě a těsně za sebou, také jen zdánlivě samože na tu dálku a připadali mi jak navlačené korálky na niti.

 A počítal jsem to odhadem jen v mysli, za jízdy při řízení auta to ani jinak nejde a přistávalo nějaký aero každých cca 10s!!! To jsou tak malé rozestupy a takový frmol, že se nedivím, že je to bez častějších kolizí i když je to jen zdálnivě na těsno, neb i tento pohled zkreslilo velké přiblížení teleobjektivu :-P V tom Mnichově se mi zdály na těsno i manévry nad dálnící, docela jsem měl divný pocity jak mi to lítolo "těsně" nad hlavou ;-) Během 10km docela hodně zážitků! Spíš se divím, že nejsou nehody na té dálnici, neb pro neznalé to může být i šok a v úleu nebo nepozornosti pak nesledují provoz před sebou, jako já :-P , ale já si to sakra uvědomoval a očima rejdil neustále zpět před sebe! Neb přeci jen někteří řidiči více kličkovali a nejspíš také sledovali, kde co lítá namísto kde co jede ;-€

0/0
12.7.2014 9:37
Foto

P68a80v53e28l 45P75o74k72o39r10n84ý 2526544560632

Jak se od toho ruského letadla zakouřilo, když přidali plyn...

0/0
11.7.2014 8:52


J94a87n 25F20r85o26l31í11k 6606840735184

Boeing je tedy americký stroj, ale tady v ruských rukou.;-)

0/0
11.7.2014 16:44

P42a19t37r64i55k 76M50a55r84e62k 8582927658546

asi by se nic nestalo :)

taky jsem zazil prerusene pristani a trochu mne to vydesilo, protoze clovek nikdy nevi co se deje , ale pak nam oznamili co je za problem a vsehcno bylo ok, podle vseho nesvitila kontrolka ze se otevrel predni podvozek

0/0
8.7.2014 20:00

P92a42t63r61i30k 63M73a74r21e76k 8802387768246

ale samozjreme dobre ze jsme se to nemuseli dozvedet a piloti to radeji obratili

0/0
8.7.2014 20:42
Foto

J81i77ř69í 19P50r25u55š19a 3506298192371

Pár faktických úvah:

1. Přibližovací rychlost těchto letadel je kolem 300 km/h, což znamená, že 1 km uletí  za nějakých 12 vteřin.

2. Na přidání plynu motory těchto letadel reagují v průměru po asi 6 vteřinách. K tomu je potřeba připočíst čas potřebný k akceleraci letadla.

3. Pokud se vezme úvaha v této diskusi uvedená, že letadla byla vzdálená cca 3 km, tak pilot měl do přistání (a v tomto případě srážky) cca 36 vteřin. Od těch je třeba odečíst oněch 6 vteřin na reakci motorů a určitý čas (jehož přesnou délku z hlavy pro tento typ letadla neznám) na akceleraci.

Pilot měl tedy maximálně 20-30 vteřin na rozhodnutí. Některým diskutujícím se zdá, že o nic nešlo a místa bylo dost. 

  Já  tuto situaci považuji za zásadní a netolerovatelné porušení základních pravidel leteckého provozu a jsem přesvědčený, že španělský letecký úřad ji prošetří a určí  příčinu i viníka. V letecké dopravě rozhodně není prostor pro diskusi, zda tato letadla byla ještě dost daleko nebo ne. Argentinský Airbus na dráze prostě neměl co dělat - zda to byla chyba pilota nebo řídícího letového provozu nebo problém v komunikaci, to nevím, ale to je právě potřeba vyřešit. Go around (opakování okruhu na přistání) je naprosto výjimečné a již nouzové řešení, které kromě nebezpečí má i finanční dopady - 15 minut ve vzduchu u tohoto typu stálo minimálně 1 tunu paliva a k tomu náklady na letový čas, zpoždění dalšího letu atd. Ani to si žádná letecká společnost nenechá jen tak líbit.

+8/−1
8.7.2014 18:48

R26i39c29h89a56r29d 34B33u21š89e42k 3525618257823

ad 2... reakcni cas jste zhruba dvojnasobne prehnal... ruske letadlo iniciovalo GA jeste pred DLP, tim padem s dostatkem casu jeho uspesne provedeni... 

pilot mel miste kdy spatril provoz na rozhodnuti patrne mene nez 20-30sec, nicmene kazdy pilot je na tuto situaci trenovan... Spatril provoz, vedel ze se blizi k bodu rozhodnuti, do tri vterin vim ze mam iniciovat GA, ne-li drive... 

ze o nic neslo neni v rovine, ze mel pokracovat v pristani... je to tvrzeni ktere vychazi prave ze skutecnosti ze bylo dostatek casu vyhnout se srazce... Iniciovanim GA... Byla dobra viditelnost a letadlo bylo prave v miste kdy bylo mozne uspesne GA provest...

To za co to povazujete je tak trosku jedno... Je jiste ze obe letadla mela platne povoleni k manevru ktery provedla... Spanelska CIAIAC pripad setri a jeste nema vsechny detaily... ATC se ruske posadce omluvil za zpusobeni teto situace kdy dal clearance na prekroceni drahy po te co jemu odvysilal clearance pro pristani...

GA neni nijak vyjimecne reseni... Je to standartni procedura, nikoliv nouzove reseni... Ano stoji to nejake palivo ale ze si to nenecha spolecnost jen tak libit je opet jen zavadejici a nepravdive tvrzeni..

+2/0
8.7.2014 19:56

T93o51m28á13š 49V90a44l55d68e90r 7563890379

Vsadím se, že budete mít jiný názor, kdyby došlo k náhlé krizové situaci u popojíždějícího letounu přes ranvei. Dávat povolení dvěma letounům, kteří se kříží a jedno startuje, nebo přistává, je zahrávaní si se životy cestujících. Jednou to nevyjde a máte několik desítek mrtvých. Příkladů z minulosti je dost. A skončili na hřbitovech v nejlepším případě.

0/0
14.7.2014 9:58

R22i98c48h54a54r72d 23B25u74š97e80k 3385678947673

jiny nazor na co?

i kdyby doslo na vami zminenou krizovou situaci nic to nemeni na tom ze bylo dost casu na GA, ktery v tomto pripade byl proveden...

Navic, popiste aspon jednu krizovou situaci pri ktere zustane takovej stroj jako je A340 stat ihned na miste a blokuje RWY...

Zkuste si zjistit neco o incidentu, az budete vedet jak vzniklo ze obe letadla mela povoleni pak mudrujte...

O zadne zahravani si se zivoty neslo, jak jsem nekolikrat uvedl v teto diskusi, doslo k incidentu ktery slo vyresit a piloti jej vyresili v ramci standartnich postupu...

Vas popis je pouze po senzaci bazici zvelicovani toho k cemu opravdu doslo...

+1/0
14.7.2014 10:16

P55a23v80e80l 91O20d85r54a96z61i33l 6474439447150

Váš popis je zase nesmyslně bagatelizující. Pokud musíte na GA proto, že vám na dráhu vjede jiný letadlo, tak to není nic standardního. Příčina pouze ukazuje, že Španělé mají binec kromě všeho ostatního také v letectví.

0/0
15.7.2014 21:57

R18i32c49h40a51r22d 70B44u50š52e33k 3815538597463

mnohdy musite GA jen proto ze letadlo pred vami jen vcas nevyklidilo...

Jindy ze vam tam neco vjelo, letadlo, auto udrzby... Stava se a ne jen ve Spanelsku. Vsude, v Nemecku, Anglii, Francii, ve Statech jak dokazuji data FAA ktera jsem postnul nize... Nekdy vinou dispeceru, jindy posadek... jen v USA v tomto roce incidentu jako tento, tedy kategorie C bylo 249...

0/0
16.7.2014 0:57

B19o96h41d26a71n 79C59a92f94o95u14r44e14k 6101617549608

Já mám radši pilota, co to radši otočí znova, když má jen trochu nejistotu.

+1/0
8.7.2014 16:34

K37a60r75e92l 18V65r20á47t23n33ý 1552896938496

Toho, ale nemají rady letecké společnosti :) To víš, palivo něco stojí :)

0/0
14.7.2014 12:02

D78a30n60i16e71l 93S93c47h65n67i55t19z61e52r 5881624551126

hodně by pomohl pohled z boku:-/

0/0
8.7.2014 15:06
Foto

P53a27v78e38l 49K42a53s39í88k81, 31T46e29c58h43n50e23t68.35c76z

Z boku by se možná ani letadla nevešla do stejného záběru.

+1/0
8.7.2014 15:49

D38a62n75i31e29l 82S55c67h72n95i82t70z30e55r 5911424261246

nemusí byt 1 záběr na 2 letadla současně

0/0
8.7.2014 15:51

J58a87n 87M92o11h41y19l89a 6982509229171

Pak by to poněkud ztrácelo smysl.

0/0
8.7.2014 17:49

D42a72n67i90e50l 57S19c65h86n84i65t92z98e60r 5261724651106

Pravě naopak, pripouštím musel by být záber z větší vzdálenosti. Je problém udělat záběr jednoho i s profilem krajiny, pak druhý taky s profilem krajiny, jen rozdilem jedne vteřiny.

Pak by čtenař z videa mohl posoudit různe vzdalenosti i rychlost.

Něco podobné, jako když jste na křižovatce, a diváte se na levo a na pravo, pak se rozhodujete.

0/0
9.7.2014 14:48

P97a20v47e87l 44O61d44r22a38z82i14l 6554659257850

Čistě technicky, kdo tomu rozumí, tomu stačí data k incidentu zveřejněná a kdo ne, tak tomu nepomůže ani to video nebo animace. Informace, že to zdaleka nebylo "těsně" je taky veřejná a ta by tak nějak mohla stačit.

0/0
15.7.2014 22:06

L37u17m41i57r 73N36o84v21a82k 8801853946838

slyšim valérii: "cestující na palubě byli připraveni na přistání a netušili, jaké drama se mezitím odehrává na zemi.... "

+1/0
8.7.2014 15:01

S64t56a28n43i81s44l10a41v 72M65e71l83i33c34h20a27r 8725375396292

Koukám jako blázen, jaký se najdou i mezi pilotama lumeni. Vždyť je to jasná přednost zprava!

+7/0
8.7.2014 12:05

M34i14l51a30n 13K28r86a68t58o98c26h84v14i80l 8244344634958

Málem to dopadlo jako na Kanárských ostrovech. 2 Boeingy v sobě a mrtvých nejvíce v historii. Ještě že piloti přistávajícího letadla byli duchapřítomní....ufff

+1/−5
8.7.2014 9:46

R27i42c21h91a94r28d 91B33u40š67e17k 3295218777233

ani malem... ty dva pripady maji spolecne jen to ze jde o letadla a letiste... tim jakakoliv podobnost konci... viz nize...

+6/0
8.7.2014 10:39

L81u39d59ě15k 97S40m62e56t41a82n72a 1485852791528

Podobnost mohla následovat v případě, že by něco selhalo. Letecká neštěstí jdou vždy dílem souhry několika nepředvídaných událostí/náhod. Stačilo by, aby Airbus na té dráze z nějakého důvodu (třeba nečekané technické závadě) zůstal déle. Vůbec se ruské posádce nedivím, že to raději "overshootli".

0/0
8.7.2014 11:30

R20i84c62h76a19r96d 17B42u18š33e37k 3785878287613

znovu opakuji... podobnost nemohla nasledovat... byla skvela viditelnost, rusky stroj mel dostatek casu na GA, letadla jsou od sebe vzdalena 3km...

porovnavat tento incident s pripadem kdy je viditelnost asi 20m, ani jedno z obou letadel nevi o tom druhem a jedno startuje bez povoleni, navic na letisti s nedostatecnou vybavenosti a moznostmi roku 1977 je proste mimo misu... to je jako srovnavat traktor a formuli jedna... ano, oba stroje maji motor... ale tim to konci...

+11/0
8.7.2014 11:38

P47a70t32r51i63k 29M65a65r64e84k 8792187328786

zalezi jestli tam nebyla namalovana stopka, pak prednost z prave neplati

+1/0
8.7.2014 20:04

J31a65n 44J68a26r73o96š 3503816699603

ale zas mě pobavilo, jak v televizi říkali, že v letadle vznikla panika. Vždyť to téměř nikdo nemohl v té chvilce registrovat

+1/0
8.7.2014 9:11
Foto

P55a64v96e21l 54K22a37s33í85k53, 31T35e10c70h39n72e51t78.54c57z

V letadle na zemi nejspíš ne, ale v letadle ve vzduchu si toho cestující určitě všimli. Panikou bych to nenazval, ale přistání je pořád vnímáno jako rizikové.

0/0
8.7.2014 15:50

P23a47t94r14i89k 55M98a65r45e76k 8892957868126

ono kdyz pilot pri pristani, par metru nad zemi dava plny tah motoru, tak to rozhodne neni dobre znameni ze je vsechno vporadku

ale spis tam zavladne ticho, nez panika

0/0
8.7.2014 20:07

V66i68l33é23m 14P46ř72í63h37o48d34a 2734679503797

"Vážení cestující, přistání jsme vám zpestřili nízkým průletem a okružním letem nad Barcelonou";-)

+1/0
12.7.2014 0:18
Foto

M32i70r10o54s42l26a11v 16O63s65t37ř67a50n75s41k39ý 2225673713146

Co-pilot:" Z prava dobrý, můžeš..." ;-D

+5/0
8.7.2014 7:30

P94e61t98r 77R74o25m66á30n88e73k 8824167544364

Co říkal ten pilot nahoře by ale stálo zato slyšet :-)

+3/0
8.7.2014 12:31

P63a88v80l20a 86S86k97l16e68n85á43ř21o89v21á 7709384332

Nic publikovatelnýho ;-D

+3/0
8.7.2014 13:06

J24i61ř27í 85K97o48c57u14r51e83k 6875974705608

Ale určitě to nebylo anglicky.

0/0
8.7.2014 23:28

M23i36c21h22a88l 35P20o93n41o72c51n68ý 2284555321

Nu pagadi!!!

0/0
10.7.2014 18:40

K58a29r11e98l 71S86e87m18e42r16á50d 6748130290711

co-pilot říkal: Před tebou špatný. Nemůžeš

+1/0
11.7.2014 14:01

P35a86v47e28l 29O23d61r80a41z11i36l 6794679367160

"No podívej se na toho chlapa! Ten nám tam vjede, uvidíš! No! A je tam! Já to říkal!";-)

0/0
15.7.2014 21:55

T40o75m72a23s 27H45a37c78e91k 6854177115367

Zajimava diskuze mezi leteckymi odborniky a "laiky". Patrm k laikum, takze z meho pohledu je sice pravda "ze se nikomu nic nestalo", ale prijde mi zvlastni ze dispecerum tato situace prijde normalni. Pokud pilot musi udelat kvuli necemu takovemu go-around tak to dle meho selskeho chapani proste "normalni" neni, stejne jako kdyz ja se vyhybam magorovi co mi nedal prednost na hlavni (a taky se nikomu nic nestane, sak jsem ho videl vcas, tak jsem to mohl strhnout do protismeru kde stejnak nic nejelo). 

Asi jde o to zda by dane letadlo opustilo drahu s dostatecnou rezervou pred tim nez by uplynula lhuta pro go-around pristavajiciho letadla. Tedy opravdu pokud by byl pomaly, nebo by z nejakeho duvodu zastavil tak aby te npristavajici mel spoustu casu na zruseni pristavani. 

Prijde mi to ze zase "blbej rusak" prerusil pristavani kdyz vsecko bylo manana v pohode, ne.... A to mi nejak nesedne...

+8/0
8.7.2014 5:35
Foto

M15i45c98h29a91l 14Ř15e20h88á70č60e16k 8535187698

I nedání přednosti v jízde na křižovatce může být různě závažné. Někdy toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit, jindy ho zahlédnete na poslední chvíli a musíte strhnout auto skoro do příkopu.

Runway incursions se dělí do několika kategoríí podle nebezpečnosti - od nejnižší, kde sice někdo vjede na dráhu, když nemá, ale žádný konflikt nehrozí, až po srážku. Situace v článku vypadá jako druhá nejmenší nebezpečnost - a nejnižší nebezpečnost, kde byla nutná nějaká akce pilotů. Viditelnost byla velká, všichni dopředu viděli, kde kdo je, bylo na manévry dost času. Takže takový ekvivalent přiberzdění na silnici, když toho druhého, co nedal přednost, řidič vidí dlouho dopředu.

Něco nestandardního se tudíž stalo - ale nebezpečnost té události byla mizivá.

+1/0
8.7.2014 10:43

P54a51v96e23l 94O13d92r84a79z70i80l 6774169947550

Pokud "toho druhého vidíte dlouho dopředu a musíte kvůli němu třeba jen maličko přibrzdit," tak nejde o nedání přednosti v jízdě.

+1/0
15.7.2014 21:58

R93i92c16h52a21r98d 38B59u98š80e11k 3895478947173

GA je zcela normalni a bezne... Napriklad kdyz predchozi letadlo po pristani nestihne vyklidit drahu dostatecne rychle... A nikomu se nic nestalo a v tomto pripade ani nehrozilo ze se nekomu neco stane... letadla jsou od sebe 3km, je neomezena viditelnost, rusky stroj v miste rozhodnuti vidi zretelne prekazku a voli GA... situace ktera se odehraje nescetnekrat denne na mnoha letistich sveta...

o tom jestli ruske letadlo mohlo dokoncit manevr misto GA je diskutabilni... ale i z videa je zrejme ze ve chvili kdy ruske letadlo zveda je rwy takrka cista... vzhledem  tomu ze dle radarovzch dat jsou letadla od sebe 40sec a na uvolneni drahy stacilo max. 10sec lze pomerne uspesne predpokladat ze by pristani probehlo bez problemu...

0/0
8.7.2014 10:51

H22o60n29z58a 21B36o98b24u42l75a 9666989113959

Jj, tyhle "úspěšné" předpoklady už stály spousty životů.

+1/0
8.7.2014 18:32

R86i53c12h75a14r28d 49B30u10š35e19k 3145628497363

ale to jen rozporujete hypotetickou moznost... ono k ni jak vime nedoslo... ruske letadlo slo GA takze vase hnidopistvi je zcela bezpredmetne...

k zadne kolizi nedoslo protoze platne predpisy a postupy byly dostatecne na predejiti takove situaci....

0/0
8.7.2014 20:10

P95a31v16e91l 20O87d90r46a50z70i32l 6284779297260

Každopádně vaše tvrzení, že k takové situaci dojde "nesčetněkrát denně" není bohužel založeno na realitě.

0/0
15.7.2014 22:03

R69i46c14h96a67r42d 41B76u61š90e53k 3725388367713

jen pripady evidovane FAA - tedy ve statech...

od 1 ledna 2014 do 15 cervence 2014 - 771 RWIs - slovy 771 pripadu runway incrusions - tedy vice jak 4x denne jen v USA...

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

0/0
16.7.2014 0:45

R96i16c66h85a38r86d 97B70u39š48e85k 3165258107333

http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:29:0::NO:::

pripady RI od 1.1.2014 - 15.7.2014 jen v USA

0/0
16.7.2014 0:47

R65i24c62h19a78r72d 25B61u90š90e38k 3715758747583

z toho incidentu kategorie C jako je tento je 249, jen v USA...

jeste podotykam, ze jde jen o incidenty RI o kterych ted mluvim, k GA z duvodu nevyklizene drahy dochazi mnohem casteji (dle statistik podilu na GA dvojnasobne) nez k incidentum RI cat C.

takze je to zalozeno na realite a vy jen placate z neznalosti...

0/0
16.7.2014 1:07

P80a36t26r76i37k 11M88a22r80e57k 8752807708696

jestli to to dokoncili bysme vedeli kdyz by pristaval autopilot a piloti by spali .. ale pocitam ze spanek si nelajznou, autopilot to sice privede na drahu, ale brzdit uz asi nedokaze

0/0
8.7.2014 20:10

R15i73c43h53a69r72d 33B33u96š46e36k 3175378727693

spat neni mozne vzhledem k caste komunikaci s ATC... mezi intervaly ani nestacite poradne zabrat...

0/0
8.7.2014 20:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.