Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nový český letoun bude mít tento týden premiéru na leteckém veletrhu

Nástupce legendárního stroje L-39 Albatros se má tento týden představit na leteckém veletrhu v anglickém Farnborough. Stroj s označením L-39 NG by měl přijít na trh v roce 2018.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L50u11k26á15š 21B74r80a82n70d35e27j83s 2673465711291

Výborný nápad, postupný vývoj L39/L59 mi vždycky přišel logičtější, než L-159, která, jak se ukazuje, je takřka neprodejná (Draken ani Irák nepovažuji za plnohodnotné prodejní úspěchy).

0/0
16.7.2014 15:07

K45u54b75a 59D77r58a13g22o59u16n 8298226191325

Úspěch bych jim moc přál, přeci jen je letecký a jaderný průmysl výkladní skříní technologicky vyspělých zemí. Kdysi jsem zaslechl, že je aerodynamicky nemožné dostat L39 do ploché vývrtky, je to drb nebo jsou opravdu k pilotům tak vstřícné?

0/0
15.7.2014 14:01

J26a85r78o91s94l87a97v 78B77r89ü72m58m71e66r 7344203516

Většině "prouďáků" se moc do ploché vývrtky nechce, jelikož většinou nejde vybrat...

0/0
15.7.2014 15:37


K53u86b38a 57D47r19a84g98o88u89n 8978216281375

Měl jsem pocit, že je to součástí certifikace stroje. I tak díky.

0/0
15.7.2014 20:16

J83a91r60o24s77l80a59v 95B26r80ü98m70m82e54r 7194903706

Ono se to určitě dá dohledat, které manévry jsou povoleny, které ne a které nejdou.

0/0
16.7.2014 12:04

K26a14r43e77l 75D92v91o16ř97á10k 3667587617

Rozumné rozhodnutí a doufám, že se jim to povede.

0/0
15.7.2014 11:52

A88l66e21x52a56n39d91r 56K70o57s58t75k36a 5409886979296

Zachovají tu avioniku z 159, kvůli které se prakticky nesmí prodat?

0/0
14.7.2014 23:50

J65a23r47o96s67l87a27v 45B11r86ü66m89m28e79r 7424223316

Ne, nemělo by tam být nic amerického.

+2/0
15.7.2014 0:00

J65a52r79o27s84l67a87v 82B55r55ü83m11m49e62r 7124173786

Oprava, bude to mít americký motor, ale civilní, které nepodléhá embargu.

0/0
17.7.2014 12:59

T43o52m21á63š 30K78a93p17l54a52n 8353669513763

Jestli se nepletu, tak nejnovější 159, potažmo tyhle 169 jsou/budou jediné cvičné proudové letouny kompatibilní se specifikací vyžadovanou NATO a EU, takže by trh pro to být mohl. Problém je, že bůhvíproč se raději létají dražší letadla, která nejsou cvičná.

Přitom při rozlohách mnohých zemí EU včetně třeba ČR mělo mnohem větší logiku použít větší počet levnějších podzvukových letadel, než nějaké nadzvukové. Třeba ČR má několik desítek letišť, ze kterých by mohla startovat 159, takže případného narušitele by dostihly mnohem rychleji, než nadzvuková letadla, za jejichž pronájem platíme desítky miliard a přitom se nám ty 159 válí a ničí v hangárech.

Takže osobně nevidím ani tak problém v tom, že se kdysi koupily 159, ale v tom, že pak někdo rozhodl, že se nebudou používat.

+3/−9
14.7.2014 23:43

J26a63r14o73s46l27a11v 79B54r59ü24m21m41e42r 7434613336

Každá věta pitomina do nebe volající...

+7/0
15.7.2014 0:01

R63a81d49e46k 88P10a66n44c73h85a19r39t25e62k 6253133783676

problém je že většina dopravních letadel má větší dostup a rychlost než ověšená ALCA ;-) takže o nějakém stíhání si mohou zastánci podobných myšlenek nechat tak akorát zdát ;-)

+11/0
15.7.2014 0:05

J47a44r88o65m88í76r 62K96r61á48l 4190479614729

To si mohou často nechat zdát i s Grippeny.  Přelet Jumba přes ČR je cca 20 minut.  Za jak dlouho vzlétne Grippen do těch 10 km a dožene letadlo ?   Kdysi u MIGů bylo na vzlet 12 minut.  A k tomu si připočtěte čas, než se vydá příkaz ke startu...

+1/−6
15.7.2014 7:48

J92a28r70o83s12l40a36v 62B47r38ü72m41m91e49r 7394953976

Tak máme reálné výsledky, že se to klukům s Gripeny daří.

+2/0
15.7.2014 9:26
Foto

T18o61m73á95š 27T44ů97m91a 5711828908482

Jen bych doplnil: Pokud mám letadlo, které má několikanásobně vyšší rychlost, stoupavost a dostup tak mám alespoň šanci, že to stihnu. Pokud mám letadlo s rychlostí stejnou nebo nižší tak mám jistotu, že to prostě nejde.

+3/0
15.7.2014 12:40

J27a35n 36S34a45l46o96m90o41n 4109470411835

Já se připojojuji ke kolegům předemnou a dodávám, že údržba a obsluha velkého množství letišť aby to "ALCY neměli daleko", by přišla patrně mnohem dráž než pronájem nadzvukovývh letounů. :-) Navíc ALCA není letoun primárně určený pro vybojování vzdušné nadvlády (neboli stíhačka), ale je to letoun pro blízkou podporu pozemního vojska, čili bitevní letoun. Ty rakety vzduch - vzduch má pooze pro vlastní ochranu.

+2/0
15.7.2014 7:07

J96i59ř91í 57L84e22b67d64u50š10k84a 7860763754836

Doporučuji si zajít na nějaký větší letecký den, kde bude display letectva AČR a podívat se, jaký je rozdíl v letových vlastnostech mezi Gripeny a Alcami jenom v prostoru letiště. Jak se říká, jednou vidět je lepší než stokrát slyšet...

+1/0
15.7.2014 13:31

V71l91a40d57i45m24í29r 12B46u17k55v13a42l15d 8663173246

Jak už to tu někdo napsal, jsou to rozdílné kategorie. Když budete dělat přímou podporu pozemních jednotek, tak je Gripen příliš drahý a velký na to, aby ho někdo v nízké výšce sundal. Alca je na toto stavěná.

0/0
15.7.2014 15:46

J42a21r30o83s15l44a86v 69B32r83ü76m35m50e46r 7684703226

On je ten Gripen reálně levnější :-(:-)

0/0
15.7.2014 15:56

L28a49d69a 89N94o69v76a57k 4552493397

ten kdo měl tu možnost stát nad některým z pohřebištˇ projektů v režii PENTA.., končících na naprosté nekompetentnosti managerů a naprostém diletantství v odhadu trhu..., no tomu trochu vstávají chlupy po těle...:-P

+1/−1
14.7.2014 23:23

J19i35ř58í 82N91o70v54á65k 8554101669561

Ponechává mě to v klidu, pokud se PENTA nebude dožadovat státní dotace, tak by si tento eventuální hrobeček zapaltila ze svého. Ale třeba se jim to povede, nejsem zas tak moc pesimista. Úspěch jakéhokoliv  výrobku je nakonec vždy závislý na schopných obchodnících.

0/0
15.7.2014 9:26

P52a86v22e39l 51Z76a94j70í85č41e29k 8854270476330

takže pořád vlčkova L39 akorat trošku modernizovaná, a co tak přijít s něčím novějším lepším...

0/0
14.7.2014 22:55

J46a50r52o35s59l93a57v 59B95r34ü92m42m79e90r 7124253226

V tom je moc velká konkurence. Levný moderní L-39 jako náhrada za dosluhující je šance.

+2/0
15.7.2014 0:02

T61o91m26á13š 81V39a35l79d60e78r 7523760169

L 39 je geniální a hlavní konstruktér měl hlavní slovo a věděl co chce. Dnes do toho kecá každý. Viz výsledek Ae270 , L-610 atd. Aby se udělal úplně jiný, opět geniální letoun, na to je potřeba moc zázračných veličin. Machr, který se obklopí lidmi co umí a je říznej. Vedení podniku, které má odvahu jít do neznáma. Peníze na vývoj. A šťastnou konstelaci. Tak vznikly B 747, SR71 a další krásné stroje.

+3/0
15.7.2014 6:14

J72a65r54o46m18í24r 12K73r17á61l 4940369264159

Jenomže tady jde o cvičný stroj,  takže těžko srovnávat s SR71.

0/−1
15.7.2014 7:50

T58o44m24á79š 83V26a16l33d34e30r 7303630209

Nesrovnávám konstrukci. Ani bych nemohl. Pouze jsem napsal, že obě konstrukce jsou povedené a vděčí za to přístupu šéfkonstruktéra. Přečtěte si to ještě jednou a pořádně!! L-39 se mi líbí stejně jako SR71

0/0
15.7.2014 11:34

A27n55t97o25n15í82n 89P60o37l86i43c81k87ý 9220482541397

Držím palce

+3/0
14.7.2014 22:21

R31i75c65h34a75r45d 46T97r67e60f98i49l 4401345269530

Chlapci z Penty blábolí kraviny, jako za časů když Aero bylo státní. Evidentně buď nevědí co obnáší vývoj nového letounu, nebo potřebují trochu mediální pozornosti. Řekl bych že správně je to druhé.

+1/−3
14.7.2014 21:56

R13a84d27e18k 45P88a53n35c53h31a57r80t96e95k 6133673773946

v principu návrat k tomu, co tvrdily první realistické analýzy projektu L-159. ALCA byl paskvil od samého začátku. Na cvičný letoun drahý a komplikovaný navíc jednomístný letoun. Jako bitevní letoun slabý.  Jen to dlouho trvalo a stálo to hromadu peněz.

+4/0
14.7.2014 21:46

R97i54c97h85a50r20d 61T26r46e31f89i21l 4951625269380

Myslím si, že jsou to znova pouze vzdušné zámky, nic jiného. Na světovém trhu je cvičné/lehké bojové letouny tolik že je dají přehazovat vidlemi.

0/0
14.7.2014 22:02

J83a36r30o46s93l42a31v 39B79r54ü86m64m11e71r 7564403706

Ano i ne. Většina jsou dvoumotorové, relativně výkonné a drahé stroje, přímou konkurenci dělají jen Číňani a to může být pro leckoho trochu problém.

+2/0
14.7.2014 22:54

H45e35l71e55n27a 44M17a56c28k52o32v44á 6421346936

Zase vládne ČSSD a tak nový Tvrdík jistě do Vodochod nějakou tu desítku miliard pustí a objedná si padesátku nových 169 na sklad. Nejdůležitější není obchod ale dát lidem práci, třeba i zbytečnou. Z cizího, v tomto případě státního, krev neteče.

0/−4
14.7.2014 21:45
Foto

R63a67d22e76k 47Š41e11v65č33í67k 5153946321957

Problém je v tom, že L-39 byl cvičný letoun s nízkými provozními náklady schopný stratovat pomalu i z trávy... koncepce L-159 byla lehký bitevník, který byl navíc plný US elektroniky, takže vývoz podléhal schválení ze strany američanů...

L-169 se vrací zpátky ke kořenům, tudíž nechceme vyrábět bojové letouny, ale cvičné... a o ty zájem bude jako náhrada za spolehlivé a levné L-39...

+13/0
14.7.2014 21:19

J25a73n 74S58e49m60i36k 4534827652909

Hlavni problem je ale prave v tech L-39. 

Jsou proste MOC spolehlive-slouzi po generalkach dodnes a je jich jeste k dispozici stovky z byvaleho SSSR.

Proc bude nekdo kupovat zbrusu novy vylepseny klon L-39 kdyz muze mit L-39 po generalce ktera muze plnit praktciky stejnou funkci?

Fakt je ze nove cvicne proudove letouny se za poslednich 20 let prakticky nekupuji...od zadneho vyrobce.

Jedine mirne exportni uspechy byly u cinskeho primitivniho ultralevneho K-8(Barma, Egypt,Bolivie,Venezuela...). 

Par kontraktu na Hawk (Kanada, Australie, JAR,Indie,stredni vychod ...tento typ teritorii maly vyrobce bez velmocenskeho lobbingu nedobude) Nevidim bohuzel nikde prilis potencial.

0/0
15.7.2014 0:11

J22a88r74o88s97l94a47v 30B92r10ü42m59m79e92r 7384443696

Tak L-39 pomalu a jistě dochází životnost, zvlášť v krajinách s extrémnějším podnebím odcházejí relativně rychle.

+1/0
15.7.2014 13:30
Foto

R48a86d22e49k 84Š59e13v77č57í84k 5913736671207

Ano, L-39 jsou extrémně spolehlivé a levné! Jenže už jsou staré a nikdo si na výcvik pilotů pro moderní stroje nekoupí starej pekáč z výprodeje...

0/0
15.7.2014 18:31

V84á55c84l34a51v 35R75o34s72e66n73b39e94r81g 6249947652207

"Nový větší displej s digitálními mapami půjde zabudovat i do stávající L-159."

A o to jde - i když armáda nekoupí nové letouny, na modernizaci současných L-159 se nějaké peníze vždycky najdou. Samozřejmě předpokládám, že modernizace bude stát víc, než je prodejní cena L-159.

0/−2
14.7.2014 21:01

V25á65c15l94a53v 50R37o39s70e21n50b19e55r56g 6349897562147

Copak Broži, pochybuješ, že modernizace 1 letadla bude stát víc, než 20 milionů (prodejní cena pro Američany)? To si piš, že bude.

0/0
14.7.2014 23:55

M33i17c71h89a80l 97S74n81o74p50e57k 7871888745977

tak to bysme si jich zase mohli pár desítek kousků koupit ne ;-D

0/0
14.7.2014 20:50

J33o84s66e12f 59V70a73l53a 9390403593433

zajimalo by mne, kolik se opravdu prodalo L-159.... myslim opravdove prodeje, ne barterove obchody a ne prodeje pod vyrobni cenou

0/0
14.7.2014 20:27

J57a50k59u94b 53Ř60í32h56a 4505389242181

No pokud je mi známo, tak zákazník byl jen jeden jediný. Česká armáda. A od ní případně sem tam někdo pár kusů nepotřebné techniky koupil. Tudíž by to znamenalo, že se prodalo 72 kusů. Nejsem si te´d jen jist, jak to dopadlo se zakázkou do Iráku. Jestli už proběhla a jestli tam náhodou neměli zájem jen o nové kusy. Nicméně i tak šlo o nízké počty v řádech jednotek, nebo hodně nízkých desítek.

+2/0
14.7.2014 22:38
Foto

B13o68h25d47a23n 16D93l73o45u28h80ý 4282670188500

Hrozně jim fandím a přál bych jim úspěch. Ale neměli bychom vyrábět raději něco, o co někdo stojí?

+15/0
14.7.2014 20:11

F35r58a62n42t59i30š63e27k 40H24á54j14e36k 2666279571935

R^

0/0
14.7.2014 20:23

J70i57ř97í 89N55o36v39á32k 8454851979381

Třeba Semtex?  ;-D

0/0
15.7.2014 9:17

J69i40n37d45ř20i95c96h 86M94i63t87t48e51r 6831320683123

Proboha už néééé!!!

+1/0
14.7.2014 20:04

P67e17t28r 70P85a57l19e19č60e79k 3320335194232

Ale klid...pak se to zase zabalí do alobalu a uskladní namísto těch letadel Alca, které si za hubičku vezmou Amíci.

+3/−1
14.7.2014 20:05

J44i65n87d70ř83i27c68h 26M70i29t70t97e16r 6691590483713

Jo ale my to zaplatíme.

+7/−2
14.7.2014 20:16

J13a70r30o77s77l78a67v 82B82r28ü35m58m25e74r 7634853506

Tohle je plně v režii Penty, tak neplácejte blbosti.

+2/0
14.7.2014 22:38

J53i81n62d22ř48i50c43h 50M46i97t98t86e50r 6481590213183

Pak to koupí naše armáda, a rovnou několikanásobek potřebného počtu, bude to k ničemu a příběh se bude rozvíjet jako s L-159. Jinak ať si Penta dělá co chce, ale vaši naivitu vám závidím. Kde žijete ? Nevíte, jak to u nás chodí ?

0/−3
14.7.2014 22:47

J28a61r88o44s65l85a29v 86B11r98ü42m66m54e54r 7174223656

Uvidíme. Ale vývoj L-169 je zatím jen a jen v režii Aera.

+2/0
14.7.2014 22:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.