Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nový český letoun bude mít tento týden premiéru na leteckém veletrhu

Nástupce legendárního stroje L-39 Albatros se má tento týden představit na leteckém veletrhu v anglickém Farnborough. Stroj s označením L-39 NG by měl přijít na trh v roce 2018.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L69u29k43á88š 79B65r59a93n63d57e31j45s 2633845361211

Výborný nápad, postupný vývoj L39/L59 mi vždycky přišel logičtější, než L-159, která, jak se ukazuje, je takřka neprodejná (Draken ani Irák nepovažuji za plnohodnotné prodejní úspěchy).

0/0
16.7.2014 15:07

K57u55b47a 70D30r51a30g17o75u78n 8228116971235

Úspěch bych jim moc přál, přeci jen je letecký a jaderný průmysl výkladní skříní technologicky vyspělých zemí. Kdysi jsem zaslechl, že je aerodynamicky nemožné dostat L39 do ploché vývrtky, je to drb nebo jsou opravdu k pilotům tak vstřícné?

0/0
15.7.2014 14:01

J57a70r53o68s75l77a33v 35B92r81ü25m72m44e98r 7384553756

Většině "prouďáků" se moc do ploché vývrtky nechce, jelikož většinou nejde vybrat...

0/0
15.7.2014 15:37

K89u79b53a 34D24r88a61g46o93u50n 8308876801515

Měl jsem pocit, že je to součástí certifikace stroje. I tak díky.

0/0
15.7.2014 20:16

J11a33r19o88s55l66a39v 59B42r39ü41m81m13e71r 7914953536

Ono se to určitě dá dohledat, které manévry jsou povoleny, které ne a které nejdou.

0/0
16.7.2014 12:04

K26a94r34e87l 85D19v61o20ř75á12k 3477877957

Rozumné rozhodnutí a doufám, že se jim to povede.

0/0
15.7.2014 11:52

A80l33e69x71a35n27d77r 68K78o23s46t57k97a 5509616329926

Zachovají tu avioniku z 159, kvůli které se prakticky nesmí prodat?

0/0
14.7.2014 23:50

J17a29r97o26s41l11a71v 88B90r56ü16m50m66e69r 7574353716

Ne, nemělo by tam být nic amerického.

+2/0
15.7.2014 0:00

J66a16r63o35s12l23a81v 17B68r96ü83m35m63e25r 7544893776

Oprava, bude to mít americký motor, ale civilní, které nepodléhá embargu.

0/0
17.7.2014 12:59

T85o15m85á34š 91K41a23p64l83a60n 8173209523503

Jestli se nepletu, tak nejnovější 159, potažmo tyhle 169 jsou/budou jediné cvičné proudové letouny kompatibilní se specifikací vyžadovanou NATO a EU, takže by trh pro to být mohl. Problém je, že bůhvíproč se raději létají dražší letadla, která nejsou cvičná.

Přitom při rozlohách mnohých zemí EU včetně třeba ČR mělo mnohem větší logiku použít větší počet levnějších podzvukových letadel, než nějaké nadzvukové. Třeba ČR má několik desítek letišť, ze kterých by mohla startovat 159, takže případného narušitele by dostihly mnohem rychleji, než nadzvuková letadla, za jejichž pronájem platíme desítky miliard a přitom se nám ty 159 válí a ničí v hangárech.

Takže osobně nevidím ani tak problém v tom, že se kdysi koupily 159, ale v tom, že pak někdo rozhodl, že se nebudou používat.

+3/−9
14.7.2014 23:43

J78a51r43o24s58l18a20v 10B60r10ü41m16m47e55r 7444103776

Každá věta pitomina do nebe volající...

+7/0
15.7.2014 0:01

R30a45d79e45k 65P92a58n12c31h13a27r91t70e41k 6373263623686

problém je že většina dopravních letadel má větší dostup a rychlost než ověšená ALCA ;-) takže o nějakém stíhání si mohou zastánci podobných myšlenek nechat tak akorát zdát ;-)

+11/0
15.7.2014 0:05

J75a54r15o53m39í76r 53K98r48á77l 4560419444449

To si mohou často nechat zdát i s Grippeny.  Přelet Jumba přes ČR je cca 20 minut.  Za jak dlouho vzlétne Grippen do těch 10 km a dožene letadlo ?   Kdysi u MIGů bylo na vzlet 12 minut.  A k tomu si připočtěte čas, než se vydá příkaz ke startu...

+1/−6
15.7.2014 7:48

J48a79r71o54s58l91a76v 30B40r96ü66m47m78e71r 7434463726

Tak máme reálné výsledky, že se to klukům s Gripeny daří.

+2/0
15.7.2014 9:26
Foto

T39o92m50á89š 70T11ů75m45a 5411668198612

Jen bych doplnil: Pokud mám letadlo, které má několikanásobně vyšší rychlost, stoupavost a dostup tak mám alespoň šanci, že to stihnu. Pokud mám letadlo s rychlostí stejnou nebo nižší tak mám jistotu, že to prostě nejde.

+3/0
15.7.2014 12:40

J24a66n 81S32a54l47o21m48o60n 4959320701185

Já se připojojuji ke kolegům předemnou a dodávám, že údržba a obsluha velkého množství letišť aby to "ALCY neměli daleko", by přišla patrně mnohem dráž než pronájem nadzvukovývh letounů. :-) Navíc ALCA není letoun primárně určený pro vybojování vzdušné nadvlády (neboli stíhačka), ale je to letoun pro blízkou podporu pozemního vojska, čili bitevní letoun. Ty rakety vzduch - vzduch má pooze pro vlastní ochranu.

+2/0
15.7.2014 7:07

J16i36ř81í 94L39e80b68d54u37š65k69a 7420683134486

Doporučuji si zajít na nějaký větší letecký den, kde bude display letectva AČR a podívat se, jaký je rozdíl v letových vlastnostech mezi Gripeny a Alcami jenom v prostoru letiště. Jak se říká, jednou vidět je lepší než stokrát slyšet...

+1/0
15.7.2014 13:31

V15l44a95d76i19m47í17r 52B29u35k39v20a47l24d 8113313866

Jak už to tu někdo napsal, jsou to rozdílné kategorie. Když budete dělat přímou podporu pozemních jednotek, tak je Gripen příliš drahý a velký na to, aby ho někdo v nízké výšce sundal. Alca je na toto stavěná.

0/0
15.7.2014 15:46

J23a18r75o70s93l76a85v 38B52r91ü80m97m78e83r 7484123256

On je ten Gripen reálně levnější :-(:-)

0/0
15.7.2014 15:56

L71a50d57a 24N28o87v79a95k 4702563257

ten kdo měl tu možnost stát nad některým z pohřebištˇ projektů v režii PENTA.., končících na naprosté nekompetentnosti managerů a naprostém diletantství v odhadu trhu..., no tomu trochu vstávají chlupy po těle...:-P

+1/−1
14.7.2014 23:23

J79i47ř67í 23N57o92v70á73k 8364611759911

Ponechává mě to v klidu, pokud se PENTA nebude dožadovat státní dotace, tak by si tento eventuální hrobeček zapaltila ze svého. Ale třeba se jim to povede, nejsem zas tak moc pesimista. Úspěch jakéhokoliv  výrobku je nakonec vždy závislý na schopných obchodnících.

0/0
15.7.2014 9:26

P14a95v21e68l 33Z13a27j20í67č69e89k 8984820426160

takže pořád vlčkova L39 akorat trošku modernizovaná, a co tak přijít s něčím novějším lepším...

0/0
14.7.2014 22:55

J27a46r29o55s24l38a27v 25B94r97ü19m33m52e31r 7714193206

V tom je moc velká konkurence. Levný moderní L-39 jako náhrada za dosluhující je šance.

+2/0
15.7.2014 0:02

T74o39m87á90š 24V70a69l38d11e66r 7253960159

L 39 je geniální a hlavní konstruktér měl hlavní slovo a věděl co chce. Dnes do toho kecá každý. Viz výsledek Ae270 , L-610 atd. Aby se udělal úplně jiný, opět geniální letoun, na to je potřeba moc zázračných veličin. Machr, který se obklopí lidmi co umí a je říznej. Vedení podniku, které má odvahu jít do neznáma. Peníze na vývoj. A šťastnou konstelaci. Tak vznikly B 747, SR71 a další krásné stroje.

+3/0
15.7.2014 6:14

J61a95r20o73m25í59r 96K44r60á96l 4160869864269

Jenomže tady jde o cvičný stroj,  takže těžko srovnávat s SR71.

0/−1
15.7.2014 7:50

T12o40m17á10š 91V39a11l18d67e70r 7463870459

Nesrovnávám konstrukci. Ani bych nemohl. Pouze jsem napsal, že obě konstrukce jsou povedené a vděčí za to přístupu šéfkonstruktéra. Přečtěte si to ještě jednou a pořádně!! L-39 se mi líbí stejně jako SR71

0/0
15.7.2014 11:34

A61n40t27o33n65í28n 83P33o93l73i54c86k21ý 9220132871527

Držím palce

+3/0
14.7.2014 22:21

R71i88c82h62a68r45d 70T65r16e38f43i25l 4181745219830

Chlapci z Penty blábolí kraviny, jako za časů když Aero bylo státní. Evidentně buď nevědí co obnáší vývoj nového letounu, nebo potřebují trochu mediální pozornosti. Řekl bych že správně je to druhé.

+1/−3
14.7.2014 21:56

R42a72d77e42k 22P82a92n23c70h24a29r94t95e14k 6863383293846

v principu návrat k tomu, co tvrdily první realistické analýzy projektu L-159. ALCA byl paskvil od samého začátku. Na cvičný letoun drahý a komplikovaný navíc jednomístný letoun. Jako bitevní letoun slabý.  Jen to dlouho trvalo a stálo to hromadu peněz.

+4/0
14.7.2014 21:46

R18i76c52h73a95r33d 87T89r49e20f19i21l 4191405819180

Myslím si, že jsou to znova pouze vzdušné zámky, nic jiného. Na světovém trhu je cvičné/lehké bojové letouny tolik že je dají přehazovat vidlemi.

0/0
14.7.2014 22:02

J78a98r30o94s38l11a73v 62B66r71ü40m83m36e86r 7524343476

Ano i ne. Většina jsou dvoumotorové, relativně výkonné a drahé stroje, přímou konkurenci dělají jen Číňani a to může být pro leckoho trochu problém.

+2/0
14.7.2014 22:54

H64e10l25e60n53a 82M37a31c13k70o82v81á 6881156506

Zase vládne ČSSD a tak nový Tvrdík jistě do Vodochod nějakou tu desítku miliard pustí a objedná si padesátku nových 169 na sklad. Nejdůležitější není obchod ale dát lidem práci, třeba i zbytečnou. Z cizího, v tomto případě státního, krev neteče.

0/−4
14.7.2014 21:45
Foto

R95a75d19e57k 37Š54e31v50č14í21k 5893686461457

Problém je v tom, že L-39 byl cvičný letoun s nízkými provozními náklady schopný stratovat pomalu i z trávy... koncepce L-159 byla lehký bitevník, který byl navíc plný US elektroniky, takže vývoz podléhal schválení ze strany američanů...

L-169 se vrací zpátky ke kořenům, tudíž nechceme vyrábět bojové letouny, ale cvičné... a o ty zájem bude jako náhrada za spolehlivé a levné L-39...

+13/0
14.7.2014 21:19

J64a12n 54S18e95m57i85k 4974807562949

Hlavni problem je ale prave v tech L-39. 

Jsou proste MOC spolehlive-slouzi po generalkach dodnes a je jich jeste k dispozici stovky z byvaleho SSSR.

Proc bude nekdo kupovat zbrusu novy vylepseny klon L-39 kdyz muze mit L-39 po generalce ktera muze plnit praktciky stejnou funkci?

Fakt je ze nove cvicne proudove letouny se za poslednich 20 let prakticky nekupuji...od zadneho vyrobce.

Jedine mirne exportni uspechy byly u cinskeho primitivniho ultralevneho K-8(Barma, Egypt,Bolivie,Venezuela...). 

Par kontraktu na Hawk (Kanada, Australie, JAR,Indie,stredni vychod ...tento typ teritorii maly vyrobce bez velmocenskeho lobbingu nedobude) Nevidim bohuzel nikde prilis potencial.

0/0
15.7.2014 0:11

J58a21r55o21s67l22a70v 95B31r35ü98m41m30e83r 7434533206

Tak L-39 pomalu a jistě dochází životnost, zvlášť v krajinách s extrémnějším podnebím odcházejí relativně rychle.

+1/0
15.7.2014 13:30
Foto

R55a24d18e28k 35Š76e94v74č34í95k 5893346931107

Ano, L-39 jsou extrémně spolehlivé a levné! Jenže už jsou staré a nikdo si na výcvik pilotů pro moderní stroje nekoupí starej pekáč z výprodeje...

0/0
15.7.2014 18:31

V26á96c12l25a85v 19R78o17s88e63n69b14e24r79g 6679107962497

"Nový větší displej s digitálními mapami půjde zabudovat i do stávající L-159."

A o to jde - i když armáda nekoupí nové letouny, na modernizaci současných L-159 se nějaké peníze vždycky najdou. Samozřejmě předpokládám, že modernizace bude stát víc, než je prodejní cena L-159.

0/−2
14.7.2014 21:01

V43á76c78l54a79v 98R83o85s59e30n43b27e69r79g 6339337822547

Copak Broži, pochybuješ, že modernizace 1 letadla bude stát víc, než 20 milionů (prodejní cena pro Američany)? To si piš, že bude.

0/0
14.7.2014 23:55

M21i14c35h64a55l 85S19n93o47p67e75k 7961358905287

tak to bysme si jich zase mohli pár desítek kousků koupit ne ;-D

0/0
14.7.2014 20:50

J21o79s24e10f 42V21a51l94a 9520903193373

zajimalo by mne, kolik se opravdu prodalo L-159.... myslim opravdove prodeje, ne barterove obchody a ne prodeje pod vyrobni cenou

0/0
14.7.2014 20:27

J64a40k86u58b 13Ř75í41h45a 4515639342821

No pokud je mi známo, tak zákazník byl jen jeden jediný. Česká armáda. A od ní případně sem tam někdo pár kusů nepotřebné techniky koupil. Tudíž by to znamenalo, že se prodalo 72 kusů. Nejsem si te´d jen jist, jak to dopadlo se zakázkou do Iráku. Jestli už proběhla a jestli tam náhodou neměli zájem jen o nové kusy. Nicméně i tak šlo o nízké počty v řádech jednotek, nebo hodně nízkých desítek.

+2/0
14.7.2014 22:38
Foto

B41o86h13d12a58n 94D40l19o63u13h68ý 4472220808870

Hrozně jim fandím a přál bych jim úspěch. Ale neměli bychom vyrábět raději něco, o co někdo stojí?

+15/0
14.7.2014 20:11

F29r94a97n98t25i98š60e90k 71H35á39j55e71k 2656449781915

R^

0/0
14.7.2014 20:23

J20i97ř83í 25N20o84v88á87k 8494891529591

Třeba Semtex?  ;-D

0/0
15.7.2014 9:17

J97i56n83d80ř43i46c36h 63M73i91t69t61e72r 6551860383953

Proboha už néééé!!!

+1/0
14.7.2014 20:04

P40e70t91r 70P63a95l69e13č23e40k 3540185564642

Ale klid...pak se to zase zabalí do alobalu a uskladní namísto těch letadel Alca, které si za hubičku vezmou Amíci.

+3/−1
14.7.2014 20:05

J10i13n17d89ř90i92c28h 17M91i52t19t40e46r 6511950863243

Jo ale my to zaplatíme.

+7/−2
14.7.2014 20:16

J54a28r94o78s36l56a88v 94B42r52ü35m35m89e70r 7634693836

Tohle je plně v režii Penty, tak neplácejte blbosti.

+2/0
14.7.2014 22:38

J78i69n78d36ř79i45c52h 30M39i54t28t66e18r 6541570943453

Pak to koupí naše armáda, a rovnou několikanásobek potřebného počtu, bude to k ničemu a příběh se bude rozvíjet jako s L-159. Jinak ať si Penta dělá co chce, ale vaši naivitu vám závidím. Kde žijete ? Nevíte, jak to u nás chodí ?

0/−3
14.7.2014 22:47

J75a80r98o75s15l70a63v 64B65r13ü57m52m32e67r 7404703676

Uvidíme. Ale vývoj L-169 je zatím jen a jen v režii Aera.

+2/0
14.7.2014 22:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.