Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nový český letoun bude mít tento týden premiéru na leteckém veletrhu

Nástupce legendárního stroje L-39 Albatros se má tento týden představit na leteckém veletrhu v anglickém Farnborough. Stroj s označením L-39 NG by měl přijít na trh v roce 2018.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L28u52k13á64š 68B78r46a81n34d64e41j46s 2533415551591

Výborný nápad, postupný vývoj L39/L59 mi vždycky přišel logičtější, než L-159, která, jak se ukazuje, je takřka neprodejná (Draken ani Irák nepovažuji za plnohodnotné prodejní úspěchy).

0/0
16.7.2014 15:07

K41u87b26a 20D66r49a84g10o65u38n 8788446631165

Úspěch bych jim moc přál, přeci jen je letecký a jaderný průmysl výkladní skříní technologicky vyspělých zemí. Kdysi jsem zaslechl, že je aerodynamicky nemožné dostat L39 do ploché vývrtky, je to drb nebo jsou opravdu k pilotům tak vstřícné?

0/0
15.7.2014 14:01

J18a49r81o50s36l27a18v 45B30r88ü70m53m42e34r 7134923236

Většině "prouďáků" se moc do ploché vývrtky nechce, jelikož většinou nejde vybrat...

0/0
15.7.2014 15:37

K68u81b63a 38D48r92a28g19o85u64n 8868546111385

Měl jsem pocit, že je to součástí certifikace stroje. I tak díky.

0/0
15.7.2014 20:16

J60a80r68o36s61l11a88v 35B47r19ü59m46m89e92r 7584133646

Ono se to určitě dá dohledat, které manévry jsou povoleny, které ne a které nejdou.

0/0
16.7.2014 12:04

K20a93r84e45l 19D60v22o93ř79á98k 3867967777

Rozumné rozhodnutí a doufám, že se jim to povede.

0/0
15.7.2014 11:52

A25l26e20x13a16n66d87r 33K73o42s41t10k54a 5119366589666

Zachovají tu avioniku z 159, kvůli které se prakticky nesmí prodat?

0/0
14.7.2014 23:50

J80a10r35o27s95l61a52v 34B95r70ü74m51m25e90r 7374233526

Ne, nemělo by tam být nic amerického.

+2/0
15.7.2014 0:00

J38a59r59o91s24l42a86v 53B17r86ü27m57m85e86r 7784613796

Oprava, bude to mít americký motor, ale civilní, které nepodléhá embargu.

0/0
17.7.2014 12:59

T54o84m70á28š 57K44a20p76l88a69n 8353799483453

Jestli se nepletu, tak nejnovější 159, potažmo tyhle 169 jsou/budou jediné cvičné proudové letouny kompatibilní se specifikací vyžadovanou NATO a EU, takže by trh pro to být mohl. Problém je, že bůhvíproč se raději létají dražší letadla, která nejsou cvičná.

Přitom při rozlohách mnohých zemí EU včetně třeba ČR mělo mnohem větší logiku použít větší počet levnějších podzvukových letadel, než nějaké nadzvukové. Třeba ČR má několik desítek letišť, ze kterých by mohla startovat 159, takže případného narušitele by dostihly mnohem rychleji, než nadzvuková letadla, za jejichž pronájem platíme desítky miliard a přitom se nám ty 159 válí a ničí v hangárech.

Takže osobně nevidím ani tak problém v tom, že se kdysi koupily 159, ale v tom, že pak někdo rozhodl, že se nebudou používat.

+3/−9
14.7.2014 23:43

J70a35r13o85s44l30a53v 38B70r75ü67m14m46e20r 7474523626

Každá věta pitomina do nebe volající...

+7/0
15.7.2014 0:01

R86a33d67e14k 50P43a90n58c15h73a31r95t83e51k 6423393973576

problém je že většina dopravních letadel má větší dostup a rychlost než ověšená ALCA ;-) takže o nějakém stíhání si mohou zastánci podobných myšlenek nechat tak akorát zdát ;-)

+11/0
15.7.2014 0:05

J31a16r48o43m89í53r 50K98r35á96l 4130169494119

To si mohou často nechat zdát i s Grippeny.  Přelet Jumba přes ČR je cca 20 minut.  Za jak dlouho vzlétne Grippen do těch 10 km a dožene letadlo ?   Kdysi u MIGů bylo na vzlet 12 minut.  A k tomu si připočtěte čas, než se vydá příkaz ke startu...

+1/−6
15.7.2014 7:48

J30a65r87o69s10l92a18v 47B79r27ü39m79m20e47r 7214693926

Tak máme reálné výsledky, že se to klukům s Gripeny daří.

+2/0
15.7.2014 9:26
Foto

T81o50m35á95š 19T32ů88m75a 5451978118982

Jen bych doplnil: Pokud mám letadlo, které má několikanásobně vyšší rychlost, stoupavost a dostup tak mám alespoň šanci, že to stihnu. Pokud mám letadlo s rychlostí stejnou nebo nižší tak mám jistotu, že to prostě nejde.

+3/0
15.7.2014 12:40

J10a14n 63S74a95l97o80m44o92n 4389760901425

Já se připojojuji ke kolegům předemnou a dodávám, že údržba a obsluha velkého množství letišť aby to "ALCY neměli daleko", by přišla patrně mnohem dráž než pronájem nadzvukovývh letounů. :-) Navíc ALCA není letoun primárně určený pro vybojování vzdušné nadvlády (neboli stíhačka), ale je to letoun pro blízkou podporu pozemního vojska, čili bitevní letoun. Ty rakety vzduch - vzduch má pooze pro vlastní ochranu.

+2/0
15.7.2014 7:07

J50i81ř15í 70L80e94b27d91u68š37k40a 7360833474446

Doporučuji si zajít na nějaký větší letecký den, kde bude display letectva AČR a podívat se, jaký je rozdíl v letových vlastnostech mezi Gripeny a Alcami jenom v prostoru letiště. Jak se říká, jednou vidět je lepší než stokrát slyšet...

+1/0
15.7.2014 13:31

V13l83a84d58i13m81í41r 77B21u46k17v16a28l85d 8523533616

Jak už to tu někdo napsal, jsou to rozdílné kategorie. Když budete dělat přímou podporu pozemních jednotek, tak je Gripen příliš drahý a velký na to, aby ho někdo v nízké výšce sundal. Alca je na toto stavěná.

0/0
15.7.2014 15:46

J25a93r21o83s12l61a62v 58B27r97ü92m92m10e80r 7874743656

On je ten Gripen reálně levnější :-(:-)

0/0
15.7.2014 15:56

L97a49d17a 94N12o44v66a96k 4552663987

ten kdo měl tu možnost stát nad některým z pohřebištˇ projektů v režii PENTA.., končících na naprosté nekompetentnosti managerů a naprostém diletantství v odhadu trhu..., no tomu trochu vstávají chlupy po těle...:-P

+1/−1
14.7.2014 23:23

J63i48ř80í 31N29o33v18á96k 8934891519671

Ponechává mě to v klidu, pokud se PENTA nebude dožadovat státní dotace, tak by si tento eventuální hrobeček zapaltila ze svého. Ale třeba se jim to povede, nejsem zas tak moc pesimista. Úspěch jakéhokoliv  výrobku je nakonec vždy závislý na schopných obchodnících.

0/0
15.7.2014 9:26

P90a47v29e79l 78Z24a61j29í18č23e35k 8854710656850

takže pořád vlčkova L39 akorat trošku modernizovaná, a co tak přijít s něčím novějším lepším...

0/0
14.7.2014 22:55

J58a94r70o75s16l59a28v 91B30r51ü35m93m46e41r 7164533466

V tom je moc velká konkurence. Levný moderní L-39 jako náhrada za dosluhující je šance.

+2/0
15.7.2014 0:02

T73o41m20á11š 21V91a97l16d18e47r 7283830339

L 39 je geniální a hlavní konstruktér měl hlavní slovo a věděl co chce. Dnes do toho kecá každý. Viz výsledek Ae270 , L-610 atd. Aby se udělal úplně jiný, opět geniální letoun, na to je potřeba moc zázračných veličin. Machr, který se obklopí lidmi co umí a je říznej. Vedení podniku, které má odvahu jít do neznáma. Peníze na vývoj. A šťastnou konstelaci. Tak vznikly B 747, SR71 a další krásné stroje.

+3/0
15.7.2014 6:14

J29a12r20o20m82í21r 32K34r64á19l 4940769534729

Jenomže tady jde o cvičný stroj,  takže těžko srovnávat s SR71.

0/−1
15.7.2014 7:50

T29o95m68á98š 66V86a41l49d39e58r 7423220309

Nesrovnávám konstrukci. Ani bych nemohl. Pouze jsem napsal, že obě konstrukce jsou povedené a vděčí za to přístupu šéfkonstruktéra. Přečtěte si to ještě jednou a pořádně!! L-39 se mi líbí stejně jako SR71

0/0
15.7.2014 11:34

A38n65t15o47n36í93n 23P43o87l74i61c18k86ý 9500352621587

Držím palce

+3/0
14.7.2014 22:21

R97i78c86h36a87r20d 40T92r55e63f37i59l 4131535339500

Chlapci z Penty blábolí kraviny, jako za časů když Aero bylo státní. Evidentně buď nevědí co obnáší vývoj nového letounu, nebo potřebují trochu mediální pozornosti. Řekl bych že správně je to druhé.

+1/−3
14.7.2014 21:56

R71a91d74e32k 96P74a47n86c67h80a69r74t84e32k 6983653863306

v principu návrat k tomu, co tvrdily první realistické analýzy projektu L-159. ALCA byl paskvil od samého začátku. Na cvičný letoun drahý a komplikovaný navíc jednomístný letoun. Jako bitevní letoun slabý.  Jen to dlouho trvalo a stálo to hromadu peněz.

+4/0
14.7.2014 21:46

R70i90c85h66a79r66d 35T59r98e15f12i12l 4931295969800

Myslím si, že jsou to znova pouze vzdušné zámky, nic jiného. Na světovém trhu je cvičné/lehké bojové letouny tolik že je dají přehazovat vidlemi.

0/0
14.7.2014 22:02

J37a47r81o39s17l36a85v 21B14r90ü45m91m16e86r 7814673836

Ano i ne. Většina jsou dvoumotorové, relativně výkonné a drahé stroje, přímou konkurenci dělají jen Číňani a to může být pro leckoho trochu problém.

+2/0
14.7.2014 22:54

H27e30l33e84n83a 70M13a40c21k17o67v30á 6411316696

Zase vládne ČSSD a tak nový Tvrdík jistě do Vodochod nějakou tu desítku miliard pustí a objedná si padesátku nových 169 na sklad. Nejdůležitější není obchod ale dát lidem práci, třeba i zbytečnou. Z cizího, v tomto případě státního, krev neteče.

0/−4
14.7.2014 21:45
Foto

R69a81d30e15k 46Š88e49v43č53í13k 5363716391497

Problém je v tom, že L-39 byl cvičný letoun s nízkými provozními náklady schopný stratovat pomalu i z trávy... koncepce L-159 byla lehký bitevník, který byl navíc plný US elektroniky, takže vývoz podléhal schválení ze strany američanů...

L-169 se vrací zpátky ke kořenům, tudíž nechceme vyrábět bojové letouny, ale cvičné... a o ty zájem bude jako náhrada za spolehlivé a levné L-39...

+13/0
14.7.2014 21:19

J47a93n 23S66e19m87i41k 4244237522299

Hlavni problem je ale prave v tech L-39. 

Jsou proste MOC spolehlive-slouzi po generalkach dodnes a je jich jeste k dispozici stovky z byvaleho SSSR.

Proc bude nekdo kupovat zbrusu novy vylepseny klon L-39 kdyz muze mit L-39 po generalce ktera muze plnit praktciky stejnou funkci?

Fakt je ze nove cvicne proudove letouny se za poslednich 20 let prakticky nekupuji...od zadneho vyrobce.

Jedine mirne exportni uspechy byly u cinskeho primitivniho ultralevneho K-8(Barma, Egypt,Bolivie,Venezuela...). 

Par kontraktu na Hawk (Kanada, Australie, JAR,Indie,stredni vychod ...tento typ teritorii maly vyrobce bez velmocenskeho lobbingu nedobude) Nevidim bohuzel nikde prilis potencial.

0/0
15.7.2014 0:11

J60a16r32o52s24l17a72v 79B38r34ü84m54m60e96r 7244453106

Tak L-39 pomalu a jistě dochází životnost, zvlášť v krajinách s extrémnějším podnebím odcházejí relativně rychle.

+1/0
15.7.2014 13:30
Foto

R28a47d93e31k 69Š86e17v79č94í89k 5913826751557

Ano, L-39 jsou extrémně spolehlivé a levné! Jenže už jsou staré a nikdo si na výcvik pilotů pro moderní stroje nekoupí starej pekáč z výprodeje...

0/0
15.7.2014 18:31

V25á20c27l15a74v 36R90o33s52e30n49b86e34r40g 6309437382847

"Nový větší displej s digitálními mapami půjde zabudovat i do stávající L-159."

A o to jde - i když armáda nekoupí nové letouny, na modernizaci současných L-159 se nějaké peníze vždycky najdou. Samozřejmě předpokládám, že modernizace bude stát víc, než je prodejní cena L-159.

0/−2
14.7.2014 21:01

V12á85c62l25a38v 83R60o86s84e57n92b47e85r72g 6579397942627

Copak Broži, pochybuješ, že modernizace 1 letadla bude stát víc, než 20 milionů (prodejní cena pro Američany)? To si piš, že bude.

0/0
14.7.2014 23:55

M77i31c67h30a89l 11S41n29o93p78e62k 7641588545137

tak to bysme si jich zase mohli pár desítek kousků koupit ne ;-D

0/0
14.7.2014 20:50

J67o52s54e22f 86V35a24l28a 9210203613493

zajimalo by mne, kolik se opravdu prodalo L-159.... myslim opravdove prodeje, ne barterove obchody a ne prodeje pod vyrobni cenou

0/0
14.7.2014 20:27

J90a42k64u39b 40Ř91í44h69a 4795549172331

No pokud je mi známo, tak zákazník byl jen jeden jediný. Česká armáda. A od ní případně sem tam někdo pár kusů nepotřebné techniky koupil. Tudíž by to znamenalo, že se prodalo 72 kusů. Nejsem si te´d jen jist, jak to dopadlo se zakázkou do Iráku. Jestli už proběhla a jestli tam náhodou neměli zájem jen o nové kusy. Nicméně i tak šlo o nízké počty v řádech jednotek, nebo hodně nízkých desítek.

+2/0
14.7.2014 22:38
Foto

B83o93h69d63a70n 85D52l37o97u68h32ý 4182980838900

Hrozně jim fandím a přál bych jim úspěch. Ale neměli bychom vyrábět raději něco, o co někdo stojí?

+15/0
14.7.2014 20:11

F93r35a75n54t42i63š85e23k 17H83á26j23e72k 2256899731365

R^

0/0
14.7.2014 20:23

J59i20ř51í 17N79o17v93á36k 8254911849301

Třeba Semtex?  ;-D

0/0
15.7.2014 9:17

J56i22n11d41ř33i21c61h 80M70i25t38t58e28r 6241300163983

Proboha už néééé!!!

+1/0
14.7.2014 20:04

P38e29t24r 51P18a44l82e93č27e67k 3750655134352

Ale klid...pak se to zase zabalí do alobalu a uskladní namísto těch letadel Alca, které si za hubičku vezmou Amíci.

+3/−1
14.7.2014 20:05

J83i77n29d80ř68i34c38h 52M67i76t71t94e36r 6971890353183

Jo ale my to zaplatíme.

+7/−2
14.7.2014 20:16

J91a64r77o96s76l64a23v 57B83r80ü27m80m13e26r 7964753966

Tohle je plně v režii Penty, tak neplácejte blbosti.

+2/0
14.7.2014 22:38

J70i81n61d21ř93i31c30h 19M48i55t27t79e91r 6241270543723

Pak to koupí naše armáda, a rovnou několikanásobek potřebného počtu, bude to k ničemu a příběh se bude rozvíjet jako s L-159. Jinak ať si Penta dělá co chce, ale vaši naivitu vám závidím. Kde žijete ? Nevíte, jak to u nás chodí ?

0/−3
14.7.2014 22:47

J48a66r22o98s74l85a63v 12B70r56ü73m39m20e92r 7904763556

Uvidíme. Ale vývoj L-169 je zatím jen a jen v režii Aera.

+2/0
14.7.2014 22:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.