Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rozhovor: Čekat řešení našich problémů od techniky je infantilní

Neměli bychom Němcům vyčítat, že utrácejí za fotovoltaiku, bez ní by se peníze utratily za něco jiného, říká v Kanadě žijící český vědec Václav Smil. Ale také bychom neměli udělat stejnou chybu jako Němci a očekávat, že nová technologie nabídne jednoduchá řešení obtížných problémů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43a60n 39N85o50v36á91k 6654924696103

Dávám odkaz na graf, kde společnost McKinsey ukazuje cenu jednotlivých opatření na snížení produkce CO2. Je to všechno v jednotkách - kolik by stálo ušetření tuny CO2. Povšimněte si prosím, že všechno, co je založeno na svyšování energetické a materiálové efektivity má záporné náklady. To znamená, že i kdyby to byl všechno hoax a CO2 nic nedělal, tak by se všechna tyhle opatření sakra vyplatila.

http://itisscience.files.wordpress.com/2013/06/mckinsey_carbon_abatement_cost_curve_world1.jpg

0/0
24.7.2014 14:07
Foto

V27l90a54d74i15m22í90r 36V46o68l94k46o 6760432187619

co by se stalo, přesměrovat část energie do Afriky? Ještě více by se zmenšila ochota se o sebe postarat. Tak snad to někoho nenapadne;-)

0/0
22.7.2014 23:14

J71a85n 83M76u45c76h69a 8659876372136

offtopic: "...více jak dvě procenta kyslíku..."? vždycky jsem si myslel, že spojení "více jak" je nespisovné (a mně zní hodně buransky). ale poslední dobou se na idnesu objevuje čím dál častěji. netušíte někdo jak to s tím je? ;-)

+1/0
22.7.2014 14:44


M20i49l68a61n 23V10a64n33ě69č69e84k 6418748567244

Pan profesor Smil má konzervativní pohled na energetiku, podložený řadou statistických ůdajů, kterým důvěřuji. Z osobní zkušenosti si však myslím že nástup Energiewende v Německu bude rychlejší.

 1) vsadím se že kdyby pan profesor se díval vždy jen na 5 nejvyspělejších ekonomik v té dané době, tak by viděl že nástup uhlí, ropy  a pak zemního plynu byl u nich rychlejší

2) totéž asi platí když oddělíme výrobu (spotřebu) elektřiny od celkové spotřeby energie

Argument pro to, že Energiewende v Německu uspěje rychleji než za 60 let (myslím spolu s Němci či prof. Jacobsonem v USA že to může být už do roku 2050) je i to

že technologie polovodičového průmyslu se vyvíjejí mnohem rychleji (viz osobní počítače , nyní i fotovoltaika), než staré technologie obrovských industriálních staveb (tepelné elektrárny resp tepelné elekrárny s jaderným palivem)

Co se týče dotaci do všech technologií, ať již přímých či nepřímých, tak má prof. Smil naprostou pravdu. Tragedie naší národní energetické koncepce je v tom, že se tváří jakoby žádná Energiewende u našeho největšího souseda a obchodního partnera neprobíhala, převažuje názor t zv expertů- počkejte ještě 20 let zda se to Němcům povede ( a my si zatím pojedeme postaru, až do pense)

0/0
21.7.2014 21:16

J62a51n 41N74o29v78á18k 6924634496303

Je holt rozdíl zvyšovat produktivitu práce, když ve fabrice děláte miliónové série, a když "stavíte katedrálu".

+1/0
23.7.2014 19:06

W88a85l77t18e80r 86D77i17v80i45š 6227192482902

Nevím, nakolik je Václav Smil u nás tak úplně neznámé jméno, jak se v úvodu rozhovoru tvrdí, ale v českých článcích se objevuje celkem pravidelně. Je to (či alespoň ještě loni v rozhovorech byl) velký kritik masivní výstavby solárních elektráren v ČR a podobných neslunečných regionech. Kromě toho to byl ale také celkem nevybíravý kritik Klause, hlasitý podporovatel Evropské unie ("Už alespoň vlaje na Hradě evropská vlajka, kterou ten namyšlený Klaus odmítl?" - http://zen.e15.cz/pribehy/vaclav-smil-vlivneho-ceskeho-vedce-zna-svet-vice-nez-domovina-993306 ) a občas se o něm dá něco přečíst i v češtině.

Snaží se své názory podkládat čísly, ale závěry jsou už čistě subjektivní a občas velmi kontroverzní a diskutabilní. Je opravdu potřeba vzít v úvahu to, že to skutečně není žádný exaktní vědec zaměřený na jeden obor, ale snaží se tu lépe, tu hůře spojovat více oborů. Určitě stojí za to číst jeho názory, zejména ty, které se týkají čistě odborných témat. Jeho pohled na energetiku je docela osvěžující a vhodný k zamyšlení. Co mne ale hodně u něj nesedí, jsou chvíle, kdy začne brousit do politiky, dotací apod. Tam má argumenty často ryze účelové a nepochopitelně ignoruje zcela zjevné souvislosti. Na druhou stranu je v tomto ohledu snadno čitelný a předvídatelný, takže mi jeho neobjektivita tolik nevadí.

Každopádně to je jeden z lidí, jejichž názory si přečtu vždy rád bez ohledu na to, jestli s nimi souhlasím či nikoli. I ty z mého pohledu sebevíce ujeté mne nutí se zamyslet nad tím, proč vlastně mám opačný postoj, co mne k němu vede a zda není chybný. Je to vynikající trénink na hledání faktů, souvislostí, argumentů... Jak někde napsal Marek Vácha - není lepšího tréninku pro kritické myšlení, než při ranní kávě rozbít nějakou svou oblíbenou tezi.

Více na: http://zen.e15.cz/pribehy/vaclav-smil-vlivneho-ceskeho-vedce-zna-svet-vice-nez-domovina-993306#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink.

+1/0
21.7.2014 17:12

W19a29l31t32e98r 27D73i73v61i77š 6747492822142

Pardon za tu patičku na konci. Ta tam byla nacpána, když jsem kopíroval jednu větu v prvním odstavci a to, že se mi nacpal ještě jednou zdroj na konec, jsem přehlédl. Mea culpa.

+1/0
21.7.2014 17:14

L17e10o83p48o80l97d 62H66o74r37á76k 4622668789502

Dan Brown - Inferno ;-(

0/0
21.7.2014 14:49

J41i92n82d41ř33i98c72h 41M27i31t70t22e13r 6561120213383

Chytrej pán to bude, ale to jak řekl, že by se peníze za fotovoltaiku utratily za něco jiného mě fakt pobavil. To je právě jádro věci, mohly se utratit za něco jiného, užitečného. To je jako bych prochlastal celou výplatu a doma řekl, že by se ty peníze utratily za něco jiného, třeba jídlo pro děti. Nestačil bych utíkat.

+10/−1
21.7.2014 14:12

B33e75n 37P21a35v98k19a 1887903527541

On ten problém bude složitější, protože ty panely jsou vlastně komplexní proces. Ten začíná vývojem v laborce, ... výroba, logistika, lidská práce,... a na konci je údiv nad vyúčtováním,... jo a pak se budou ještě muset zlikvidovat a já nevím co všechno. Třeba zase laborka.

No a místo toho si lidi mohli koupit třeba pár čokolád za měsíc navíc a pak dostat cukrovku. A nebo si je mohli koupit právě proto, že mají práci na panelech? Uffffff Takže solární panely můžou za cukrovku a bastaR^

+2/−1
21.7.2014 15:11

J93i54n46d59ř93i33c29h 84M90i17t58t15e43r 6671650273203

Mohli si koupit něco jiného dle situace na trhu a jejich rozhodnutí. Takhle se ale trh deformuje a jiní podnikatelé o ty peníze přišli. Třeba by si koupili nové auto, lepší dovolenou, kvalitnější potraviny. Třeba čokoládu s obsahem 90% kakaa, která je zdravá a cukrovku vám nezpůsobí.

0/0
21.7.2014 16:56

J84a59n 19N71o25v48á38k 6894504386153

Nejspíše by si koupili ruský plyn nebo kolumbijské/australské/americké uhlí a prohnali to komínem. Takhle jim z ekonomiky neodteče pěkných pár miliard Euro ročně a nezplundruje se kus území někde ve světě.

0/−1
21.7.2014 17:27

P93e73t52r 41Č55e28r47n71ý 4838207281790

Toho pána moc neznám, ale má typicky vědecké názory. Mimo realitu.

+1/−3
21.7.2014 13:36

R36o27m29a30n 74L69a93n52g69e80r 9984144412422

Mně ty názory teda moc vědecké nepřipadnou.

+1/−1
21.7.2014 14:43

M81a78r16t18i69n 53N93e23r90m27u63t 9267587248309

Naopak je realista a ví, že nejde čurat proti větru

0/0
22.7.2014 21:28

F92r43a98n65t78i82š54e94k 27P63o30d55š84k45u22b73k48a 2101233457

Jde o to, že se žije na dluh. Neustále přírodě bereme, ničíme, zneužíváme, zabíjíme... Každá číselná řada má začátek a konec, je alfa i omega... zkrátka už 50let civilizace neroste, ale stagnuje a to je ta nejlepší zpráva z ekonomiky. Nadstandardní bydlení, létání letadly, nesmyslné převážení zboží, které si třeba v potravinách mohou lidé vypěstovat doma (viz. ŘECKO, které dováží rajčata z Holandska a ČR, která dováží česnek z Číny...) Pomůže jen zpřetrhat tyto toky a nám všem se trochu uleví...

:-)  Tento pán je ve svých formulacích velmi přesný.

+1/−3
21.7.2014 13:05

B67e65n 75P50a74v84k23a 1367123667571

Já vám nevím, ale ten váš příspěvek se mně zdá jako taková ta reportáž z čínského pobřeží, kde lidi chodí v oblecích, jí sushi a hambáče, koukají do tabletu... střih!... přesuneme se západněji. Dýmějový mor, rodina utopená v žumpě, protože tam spadl mobil, prodávání dětí, hlad,...

0/0
21.7.2014 13:23

D20a78v32i75d 47Č10e47c61h 7590374821883

Západní ekonomiky jsou na dluhu postavené, "rajčata z Holandska do ČR" se dováží běžně a úpadkové socialistické experimenty jsou v plném proudu. Tohle není žádná Potěmkinova vesnice ale realita všedního dne a průser jako prase.

0/0
21.7.2014 14:12

M54a49r96t18i77n 77N52e25r26m45u77t 9617367668579

Když si spočítáte cenu dopravy zeleniny přes Evropu nebo z Číny, kupodivu vám vyjde max. pár korun za kilo. A jediny, kdo používá dražší řešení, je státní úředník. Ti ale zeleninu nevozí.

0/0
22.7.2014 21:30

J90a93n 69D27u92b60e15n 5190750

ten clovek se mi libi V

0/0
21.7.2014 12:34

B62e68n 74P73a10v47k62a 1187843767311

Super článekR^

+2/−1
21.7.2014 12:33

J11a76r76o44s57l58a50v 41T74a11c69h48o79v51s55k67y 2892190894370

No ja nevim, ale me prijde, ze technika vyresila naprostou vetsinu problemu. Treba doprava, komunikace, zemedelstvi, medicina a spousty dalsich odvetvi.

+5/−1
21.7.2014 12:22

B48e39n 30P55a18v13k78a 1247783817691

Tuhle bylo výročí toho bojlerovského projevu primitiva Jakeše z Červeného hrádku. Říkal něco podobného;-D

Každý prďoch jezdí do kaufu autem, přejíždí při tom zajíce, aby mu následně upadla noha na cukrovku. Pokrok holt nezastavíš.

+2/0
21.7.2014 12:36

M76a59r45t56i24n 26N34e69r43m19u72t 9437747918299

Neupadne, on tím autem jezdí do posilovny na spinning

+2/0
22.7.2014 21:31

M93a32r54t78i72n 97N93e48r81m70u56t 9317367538799

Ano, vyřešila, ale většina techniky pracuje jako živné podhoubí pro tu techniku, která nám slouží; ta je pak jen jako špička ledovce.

0/0
22.7.2014 21:37

J35a62n 91K40ř92í88ž 6435943415508

Tenhle článek jsem si vytisknul.

Autorovi skládám poklonu.Matouši za1*! R^R^R^R^R^

+5/0
21.7.2014 11:38

R65o49m56a27n 75L95a54n62g87e18r 9554694982192

Hm, tak si to shrňme: "Já neříkám tak ani tak, ale na moje slova dojde...". :-P

+2/−1
21.7.2014 11:03

M71i81r20o63s84l66a94v 96R25o62m83i20c51u44s 97B40r59o37u22s37e17k 9582473318169

Velice zajímavé čtení. Odstavec: "Lidé se z dějin nikdy nepoučili...." by šel tesat do kamene.

Určitě se podívám po knize Proč není Amerika nový Řím (Na Amazonu za pouhých $19 :-)).

R^R^R^

+5/0
21.7.2014 10:43

J74a11n 67Š47k45r34a64b62á81n68e21k 7775790198732

V českém překladu jsem nic nenašel, škoda..

0/0
21.7.2014 10:47

J55a67n 33N92o43v65á53k 6204634576573

A když už u toho budete, tak si stáhněte (je zadarmo) A.Lovins, H.Lovins, P.Hawken:Natural Capitalism nebo si kupte (za asi 14$) A.Lovins and RMI: Reinventing fire: Bold solutions for new energy era.

Tak si budete moct počíst ne jen o problémech, ale i o řešeních, která mají tu výhodu, že už jsou reálně a úspěšně aplikována.

+3/0
21.7.2014 10:56

J28a56n 71N11o23v43á88k 6564194656373

Ještě cituji autory: "Lead by business for profit."

0/0
21.7.2014 10:57

M59i79r38o28s56l68a75v 86R61o78m27i48c81u49s 34B54r86o49u31s90e13k 9882863158189

Děkuji za upozornění na související knihy, ale mě zajímají hlavně ty souvislosti mezi Amerikou a starověkým Římem. Jak jsem se na Amazonu dočetl, autor se Římem zabývá dlouhodobě (stejně jako já :-))

0/0
21.7.2014 11:03

J90a79n 54N76o88v33á98k 6184284176533

Tak pokud Vás baví antický Řím, tak vřele doporučuju T.Jones, A.Ereira: Barbaři: Neotřelý pohled na dějiny Římské říše.

+1/0
21.7.2014 11:46

M63i24r19o83s43l76a95v 77R10o18m89i61c88u88s 11B17r87o73u33s69e91k 9322203648879

Znám, mám ji v knihovně :-)

0/0
21.7.2014 12:20

R30o19m72a55n 28L39a63n41g79e89r 9714404462572

To je sice oblíbená (a pravdivá) fráze, ovšem žádný náznak řešení nám pan autor nepředkládá, pouze konstatuje známé skutečnosti. Kdo má mozek v hlavě tyhle věci vidí automaticky, a kdo nemá, tak to stejně nepochopí, a ani to chápat nechce.

+1/0
21.7.2014 11:36
Foto

K36a92r19e15l 98M11o28u65r87e86k 9251204433941

V knihovne $0.  Doslo vam vubec o cem ten clovek mluvi?

+1/0
21.7.2014 11:40

V47i61t 41O14t53a94h22a66l 5325310819774

Díky za článek, zajímavý pán. Určitě si od něj něco přečtu.

+4/0
21.7.2014 9:42

J35o29s18e98f 38C75í51s26a95ř 7757822270200

a smím se laskavě zeptat, proč bych si měl lidově řečeno odtrhávat od úst kvůli tomu, že v subsaharské africe je víc populace, než se se současným přístupem k zemědělství a využití půdy dokáže uživit? ani mě nehne Rv

+10/−4
21.7.2014 9:27

M63a69t63o31u85š 40L17á94z68ň93o28v57s67k86ý50, 44T68e70c86h32n31e74t97.57c88z

Nikdo po vás nic takového nechce, jak byste si jistě všiml,kdybyste článek četl pozorně. Václav Smil to zmiňuje jako případ neuskutecnitelneho řešení možného jen na papíře. 

Přesto byste mohl samozřejmě něco takového dělat z mnoha různých důvodu: z  lidskosti, soucitu, náboženského přesvědčeni, nezájmu o materiální statky, jako svůj příspěvek k zachování omezených pozemských zdrojů nebo jen jako výraz snahy o morální převahu nad okolím  - záleží jen na Vás. 

Uniká ji ovsem, proč považujete za důležité se o svůj - předpokládám momentální - nedostatek představivosti podělit v diskusi.

+14/0
21.7.2014 10:27

W57a49l68t27e97r 70D77i24v93i89š 6357582452462

Tedy, pane Lázňovský, ten poslední odstavec byl zbytečný, nemyslíte?

I když je ten diskusní příspěvek pana Císaře formulován dost konfrontačně, je to naprosto oprávněná otázka. Proč to vlastně dělat? Ano, pomiňme teď formální i technické důvody (ona už idea, že 20-40 % energie přesměrujeme do jiných regionů je dost šílená sama o sobě), ale pojďme dál - překonejme ten nedostatek představivosti na všech stranách a dotáhněme to.

Už v současné době západní civilizace věnuje nemalé prostředky ze své produkce (či bohatství, pokud tomu tak chcete říkat), které směřují do chudých regionů. Dříve to byla pomoc rozvojovým zemím, dnes se tomu říká spíše humanitární pomoc, ale princip je víceméně stále stejný - dodáváme potraviny, léky, technologie i vlastní sílu (v podobě lidí, kteří jezdí stavět nemocnice, elektrárny apod.). A teď mi řekněte, jaký to má reálný efekt? Díky mnohem dostupnější a kvalitnější lékařské péči přežívá v Africe mnohonásobně více dětí než dříve. To je určitě pozitivní věc (bez ironie - skutečně to je plus). Problém je, že ti lidé se tam neuživí. Přitom nikoli proto, že by nemohli. Afrika je velmi úrodný kontinent, který na většině území umožňuje sklizeň dvakrát ročně, je tam možné dobře hospodařit s vodou. Ale přesto tam nejčastější činností jsou občanské války, hladomory, epidemie...

Tak k čemu by tedy bylo, kdybychom přesunuli ještě mnohem více prostředků do těchto regionů? Opravdu by to vedlo ke zlepšení? Již nyní existuje nemálo zemí, kde si za své peníze vychováváme vlastního nepřítele, který sní jen o tom, že zničí naši civilizaci. Myslíte, že by s tím přestali, kdyby dostali ještě více toho, co my vytváříme svou prací a oni to jen dostanou? Smíme jim dávat, ale nesmíme jim brát jejich názory, jejich "kulturu", nesmíme jim nutit jiný život.

Ano, myslím si, že je naprosto korektní se ptát, k čemu by bylo posílat tam další pomoc jen tak...

+3/−1
21.7.2014 15:55

M90a74t81o66u35š 89L50á70z88ň10o81v36s15k95ý93, 87T87e70c16h42n38e89t48.77c69z

Samozřejmě,ze jde o korektní otázku. Nebyla ovsem nijak korektně položena a je na špatném místě. V článku je to jen hypotetická úvaha,ne rozkaz nebo výzva. názor p. Císaře je tedy sice validni,ale zazněl na špatném místě. 

A co se tyče rozvojové pomoci, mohu se zeptat: jak velkou čast HDP dává ČR na zahraniční pomoc podle vašeho odhadu? Mám z vašeho příspěvku pocit,ze o ni totiž mate přehnané představy...

+1/0
21.7.2014 17:45

W32a49l43t73e95r 25D84i33v33i94š 6577492172712

Nemám přehnané představy. ČR dává mizivou část HDP, a to jak stát ve formě oficiální zahraniční pomoci, tak občané ve formě dobrovolných sbírek. OSN se dlouhodobě snaží o to, aby částka oficiální pomoci u rozvinutých států byla alespoň 1 % HDP, lze tedy snadno dovodit, že ta částka je zřejmě nižší - alespoň u té oficiální pomoci -, protože jinak by OSN už vytkla vyšší cíl. Navíc nemám iluzi o tom, jak je na tom ČR s plněním podobných předsevzetí, které se dohodnou v rámci OSN či EU. My jsme většinou rebelové, kterým se do podobných věcí moc nechce (a většinou ani není divu).

Mění to však na celé věci něco? Jakmile něco prohlásím, pak bych měl také domýšlet důsledky svého prohlášení - tedy zda je to uskutečnitelné technicky i jaké by to případně přineslo dopady a zda jsou adekvátní. Takže ano, dokázali bychom přesunem třetiny energie radikálně zvýšit životní úroveň na celém světě. Fajn. A co by to tedy přineslo?

A mimochodem - kde jinde řešit konkrétní názor pana Smila (resp. jeho souvislosti), než pod článkem, kde se o tomto názoru hovoří? Bylo by lepší to řešit třeba pod článkem o fotbale?

0/−1
21.7.2014 18:22

M66a47t85o60u67š 45L70á64z81ň29o15v11s63k51ý13, 18T11e36c13h96n13e49t16.96c91z

Pěkná odpověd. 

Mate podle mého ve všem pravdu a kladete zajímavé otázky,ale na zacatku řetězce vašich úvah stojí podle mého špatně pochopeni vylosloveneho názoru. Smil říká,ze řešení jen a pouze matematické a jinak zcela nerealisticke.tak proč se zabývat aspekty jeho realizace a v případe p. Císaře se proti nim hned razantně vymezovat? To pece neni diskuze k věci.

Mimochodem,v případě ČR je cíl OSN - o kterém jsem nevedl- mimo prakticky o rad (pokud dokážu alespoň udržet v hlavě vygooglovane údaje, kdyz uz si nic nepamatuji dlouhodobě, v roce 2011 činila mez. pomoc ČR  0,12% HDP)

+1/0
21.7.2014 18:45

W84a95l13t81e10r 45D48i79v97i48š 6937512392792

Dodal bych ale ještě jednu kousavou poznámku - když se podívám na rozpočet Ministerstva sociálních věcí, tak na sociální a rozvojovou pomoc v rámci našeho státu dáváme nemalou část HDP a příliš velký efekt to nepřináší.

Ale to je už skutečně mimo téma, zkusme opravdu diskutovat ohledně toho, co by reálně přineslo, kdybychom třetinu energie skutečně měli přesměrovat do Afriky, Indie apod. A klidně konkrétně - co by se stalo, kdyby třeba Jižní Korea odteď posílala třetinu elektřiny z jejich elektráren svému sousedovi na severu? Co by se stalo, kdyby totéž udělal Izrael vůči svým sousedům?

0/−1
21.7.2014 18:32

M42a97t66o66u24š 68L94á60z43ň30o25v93s31k45ý20, 68T26e41c88h67n81e49t67.82c81z

Tady uz se pohybuji na hodně mě tenkém ledě - ještě ten čím než obvykle- ale ja bych si neefektivitou tohoto typu přerozdělování nebyl tak jisty. A to jednoduše proto,ze je nám dnes tak hej. Žijeme v historicky zřejmě nejlepší době i místě podle všech možných i nemoznych měřítek.mame opravdu takovou jistotu,ze to nijak nesouvisí s  tim, na co stát dává největší jednotlivý dil svého rozpočtu (zase,pokud se nepletu:))?

Co se tyče takového masivního presmerovani energii,ja si to proste nedokážu představit. Uz z těch Smilem hodně probiranych infrastrukturnich nákladu.

+1/0
21.7.2014 19:02

W83a65l30t64e12r 18D65i70v55i70š 6977452822912

Děkuji vám za odpovědi a věcnou diskusi. Otázku i odpověď jsem si přečetl ještě jednou. Ona je to taková klasická odpověď chytré horákyně - existuje ideální řešení, které se nestane, ale kdyby se stalo, tak by bylo všechno lepší. Já prostě tyhle formulace hrozně nemám rád. Tedy nemám... 

Mně se na jednu stranu líbí, protože s oblibou domýšlím z dlouhodobého hlediska více či méně absurdní nápady (aneb z jedné podobné "pivní" debaty nad teleporty a jejich možnou chybovostí vzešla idea, že by to přineslo inzertní servery, kde by lidé sháněly své končetiny na výměnu za ty, se kterými dorazili do cíle ;)). Problém je v momentě, kdy taková idea padne ve vážném rozhovoru od někoho vcelku uznávaného - pak se pravidelně najde někdo, kdo se pustí do realizace s tím, že přeci nic není nemožné.

Ohledně historicky nejlepší doby z hlediska naší země s vámi naprosto souhlasím. Jsme bohatí, a to i ti nejchudší (nemít nejnovější TV, auto a dům neznamená nebýt bohatý - stačí se podívat do historie, kdy jen s výjimkou zlomku populace bylo naprosto běžné, že i tehdejší "boháči" si nemohli dovolit cokoli, neměli plný stůl každý den, neměli vždy dost teplo, trpěli nemocemi, běžně jim umíraly děti na (z dnešního pohledu) banality atd. Dnešní život, kdy každý může mít dostatek zdravotně nezávadného jídla, dostatek oblečení, střechu nad hlavou, dostupnou zdravotní péči a živé děti s budoucností, to je obrovský luxus (a málo lidí si toho váží).

Jenže naše civilizace si k tomu postupně došla dlouhým vývojem. Celá naše kultura je postavena na vnímání hodnoty života postaveném na židovské, antické a křesťaqnské kultuře. Jsou to tisíce let plynulého vývoje s pečlivě zaznamenávanými a právem připomínanými excesy (středověk, války, holokaust, gulagy...). Mám velké pochybnosti o tom, co by se dělo, kdyby nyní skokově všeobecně zbohatla civilizace, která má jiné hodnoty, která dodnes adoruje militantní výboje i mučednictví... Mohu se mýlit, ale bohužel negativních příkladů je kolem nás dost.

0/0
21.7.2014 20:16

M37a95r34t61i82n 65N16e24r13m69u39t 9317617618709

Na to existuje jediný princip: dáte-li někomu něco zadarmo bez práce, přinese to jen potíže.

0/0
22.7.2014 21:34

T97o92m40á82š 84K39r12á73l 3948418217589

skoda, stacilo by par lidi s podobnym uvazovanim v kazde zemi a na nejake pozici s moznosti rozhodovani a mohlo by to zacit fungovat nejen v energetice

+2/−2
21.7.2014 9:14

A32n75t73o22n33í43n 49Z60e70l56e86n83ý 2264743691626

A když ty moudrá rozhodnutí nebude chtít někdo poslouchat protože mu tak moudrá nepřijdou, co pak?

+2/0
21.7.2014 9:44

R60o35m79a56n 14L10a56n77g66e62r 9964614352322

Mně se zrovna nezdá, že by ten člověk tu energetiku viděl příliš reálně...

+1/0
21.7.2014 11:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.