Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sestavili jsme vám falešný profil osobnosti. Nachytali jste se na 83 %

„Cítíte, že potřebujete uznání ostatních, ale přesto jste sama k sobě často kritická.“ Velmi obecná věta, ale v kombinaci s přesvědčením o jedinečnosti a selektivním vnímání uvěříte, že ji psycholog sestavil na míru právě vám. Zopakovali jsme slavný Forerův experiment, jeden z nejznámějších argumentů proti astrologii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J89a65r29o71m55í91r 23D57a86n29ě49k 5510201634

A tohle je tedy příspěvek kde se věnujete té poetice? ;-D;-D;-D

( Zato vy jste v cestine dokonalost sama. Nepise se "blbosti(v češtině¨)jsou", nybrz "blbosti (v češtině) jsou" - mezera pred a za zavorkou. Taktez se pise za interpunkcnim znamenkem (carka, tecka, atd.) Mezera. Muzete si jako pomucku predstavit, ze to je poslední pismeno slova.)

0/0
27.7.2014 18:45
Foto

M28a44r93t65i97n 86F24a77l83t31ý40n 9191206124988

Jak že to máte v záhlaví webu? "Zprávy, kterým můžete věřit."

Nic proti. Ale raději tyhle experimenty s důvěrou čtenářů provádějte na "apríla".

0/−7
27.7.2014 13:53
Foto

P95a66v79e26l 58K94a37s15í51k26, 23T31e61c89h74n51e98t96.37c83z

1) Průzkum nebyl publikován na iDNES.cz, na iDNES.cz jsou publikovány pouze jeho výsledky, kterým skutečně můžete věřit :-) 2) Ani samotný experiment nikde neříkal nepravdu. Skutečně šlo o psychologický profil sestavený na míru podle metody B. Forera. To "nachytání" spočívá v tom, že lidé na základě některých kognitivních omylů (právě Forerova efektu apod.) si takovýto profil vykládají jinak. Což se právě potvrdilo. Neřekl bych, že to je experiment s důvěrou, spíše s důvěřivostí. A chápu, že to někoho může rozhodit, když se o sobě dozví, že je důvěřivější, než si myslel, ale to je myslím právě to zajímavé.

+6/0
27.7.2014 14:27


J53a60r48k31a 34P75l87a45c50r25o82v12á 5553867326811

pěkné nachytání :-). Na astrologii - horoskop nevěřím a nečtu (jen někdy zpětně;-) ) ale test jsem si udělala, viděla jsem nadpis a tak se nechala ohodnotit a jasně, že naprosto jako většina mi to sedlo a bylo to konkrétní. Dobré, ale do budoucna asi pozor na vás;-D

0/0
26.7.2014 22:39
Foto

P70a92v15e33l 17K87a24s80í72k91, 26T92e55c87h20n22e73t25.37c22z

Děkujeme. A pozor si nedávejte "na nás", ale na všechny. Stejného Forerova efektu totiž využívají reklamy, pojišťovny, obchoďáci a řada dalších. S lidskou důvěřivostí se dá pracovat, a proto jsme vám to - co nejtransparentněji - ukázali. A proč jsem o tom jen nenapsal článek, proč napřed ten experiment? No protože pak by mi nikdo nevěřil, že by to fungovalo i dneska a zde :-)

+4/0
27.7.2014 14:29

Z29b76y36n69ě60k 27Š15a75f97a48r58č44í86k 5287268365434

Pane Kasíku, já jsem něco psal už v diskusi k tomu minulému článku, ale nějak to v té změti vláken zapadlo. Zkusím svůj dotaz rozšířit a podat zde:

Vy jste psal, že máte důvody v to být křesťan, nabízí se několik možností:

Byl jste vychován v křesťanské rodině (indoktrinace)? Pokud ano, uvědomujete si, že kdybyste se narodil do muslimské rodiny, byl byste nyní muslim a uznával alláha? Nepřijde vám to přinejmenším zvláštní?

Pokud tomu tak nebylo, tak máte nejspíš nějaké subjektivní důvody, proč zrovna křesťanství a děláte přesně ty chyby úsudku, proti kterým tak bojujete (astrologie funguje, mám osobní zkušenost). Muslim, či žid vám bude stejně tak tvrdit, že jeho důvody jsou ty správné a dává to největší smysl.

O tomto ale nemá cenu diskutovat. Já jsem si všiml, že je tu hlubší problém a náboženství je jen jeho důsledek: Myslíte si, že máte nějakou duši? Teď se nebavím o vědomí, ale něco, co by i po smrti přežilo. Pokud ano, tak prosím aby jste si uvědomil, že toto je skutečnou podstatou vaší víry. Většina lidí si odmítá připustit, že by jejich existence byla konečná. Ale vše, co díky vědě o přírodě víme nasvědčuje pravému opaku.

Víra v to, že člověk má nějakou duši je ta základní iracionalita, je to pouze forma "wishful thinking" a základní omyl lidí jako vy. Nejen, že věda něco takového vůbec nepotřebuje (v evoluci věříte, takže kdy se na cestě od jednobuněčných organismů po člověka v něm objevila duše?), ale já tvrdím, že je to vyvratitelné a tedy vědou zkoumatelné. Představte si superpočítač, který bude schopen simulovat lidský mozek. Toto není příliš vzdálená budoucnost - je možné, že se toho dožijeme. Kde bude vaše duše, pokud vše bude probíhat jako deterministická simulace nervové sítě? Jak se vypořádáte s kopírováním a zálohováním mozků? Duše prostě nedává žádný smysl a vaše "svobodná vůle" je pouze iluze. Zamyslete se nad tímto (dnes pouze myšlenkovým) experimentem. Mně přijde, že vaše mantra "věda nezasahuje do náboženství" poněkud vyletěla z okna.

0/−7
26.7.2014 15:11

J68a63n 24K33ř56í83ž 6275983805908

Které astrologické stránky obhospodařujete?;-D

Vaše psaní je osvěžující v šedi prostých konstatování,jako například že zítra bude neděle.

Ale už slavný A.E.napsal,že Universum a lidská hloupost jsou nekonečné.

Ale s tou hloupostí si není tak jist.

Vy jste to potvrdil.

+2/−4
26.7.2014 15:51

Z43b84y39n14ě93k 35Š67a78f13a50r35č12í93k 5927728915544

"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua..."

To by mohlo být stručné shrnutí vašeho příspěvku. Už se, prosím, nevyjadřujte, jednoduchý člověče.

0/−6
26.7.2014 17:05

J76a24n 55K34ř14í76ž 6975933535458

Já jsem si až ex post všiml,že jste to vy.

Vědět to předem,vůbec bych se neangažoval.

Vaše blbosti(v češtině¨)jsou nepřekonatelné svou hloubkou a promyšleností.

Kopírovat odkazy umíte,teď ještě používat mozek.

Ale to nehrozí!;-D

Tečka.

0/−1
26.7.2014 17:09

Z45b11y22n46ě21k 83Š56a36f51a32r47č51í68k 5547128965654

Zase mimo... Jaké odkazy? Jeden odkaz bych ale měl pro vás, čtěte pozorně: https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect

(je to tam i v češtině, pokud vám angličtina dělá problémy)

0/−1
26.7.2014 17:14

J67a39n 83K69ř69í66ž 6425513855468

Vám dělá především problém logika.

Tady máte odkaz,poučte(?)se:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Logika

0/−1
26.7.2014 20:40
Foto

K91a73r52e69l 90P13l24a90c24h43ý 6876686294389

Zato vy jste v cestine dokonalost sama. Nepise se "blbosti(v češtině¨)jsou", nybrz "blbosti (v češtině) jsou" - mezera pred a za zavorkou. Taktez se pise za interpunkcnim znamenkem (carka, tecka, atd.) Mezera. Muzete si jako pomucku predstavit, ze to je poslední pismeno slova.

+1/−1
26.7.2014 17:46

J67a89r55o38m97í68r 82D71a40n96ě39k 5760701194

Když už se snažíte někoho pokořit tím, že mu bezdůvodně kritizujete češtinu, tak byste sám měl psát naprosto bez chyb. ;-D

0/0
26.7.2014 19:49
Foto

K37a76r65e56l 82P69l59a77c65h24ý 6366326354289

Důvod je ten, že peskuje někoho, aniž sám píše správně. Nikoho se nesnažím pokořit.

0/0
26.7.2014 21:36

J86a61r96o63m59í49r 80D77a61n97ě88k 5470361904

A on někoho peskuje za špatnou gramatiku? 8-o

0/0
26.7.2014 22:25
Foto

K54a39r23e18l 21P89l24a71c46h56ý 6526536444429

..."Vaše blbosti(v češtině¨)jsou nepřekonatelné"...

0/0
26.7.2014 23:28

J24a33r31o94m39í28r 46D14a20n66ě69k 5490181734

A jste si jistý, že je ta věta věnována chybám v gramatice? ;-D

0/0
27.7.2014 16:24
Foto

K22a96r44e90l 84P34l36a82c42h31ý 6326316584159

Je docela fuk, jestli v gramatice, či poetice atd.

0/0
27.7.2014 17:39

J75a17r58o88m39í63r 49D29a56n41ě52k 5130111754

Začínáte se zesměšňovat čím dál tím víc. ;-D

Nejdřív kritizujete gramatiku, když zjistíte, že se o gramatiku nejedná, začnete to bagatelizovat. Sám píšete s chybami a překlepy a budete někoho poučovat. 

Vy budete veselá kopa. ;-D

0/0
27.7.2014 18:28
Foto

K49a44r45e71l 62P48l33a17c75h75ý 6836256804909

Ano, veselá kopa jsem. O gramatice jsem tu nepsal ani slovo.

0/0
27.7.2014 18:36

J42a68r20o37m80í56r 60D22a77n73ě86k 5490571564

Aha? A jak si tedy vysvětlíte tento váš koment? Gramatice nebo poetice? ;-D;-D

(Zato vy jste v cestine dokonalost sama. Nepise se "blbosti(v češtině¨)jsou", nybrz "blbosti (v češtině) jsou" - mezera pred a za zavorkou. Taktez se pise za interpunkcnim znamenkem (carka, tecka, atd.) Mezera. Muzete si jako pomucku predstavit, ze to je poslední pismeno slova.)

0/0
27.7.2014 18:55

O24l43d52ř80i33c81h 66Ř80e87z85n85í51k 7735522984828

;-D člověk, který nepoužívá háčky ani čárky by měl držet .... ;-D

0/−1
26.7.2014 19:51
Foto

K40a10r20e82l 50P96l75a84c24h79ý 6356616794569

Hlavně se nenavážím do druhých kvůli něčemu, co sám neovládám (ale ani kvůli něčemu, co ovládám) nazozdíl od vás.

0/0
26.7.2014 21:34

J15a53r62o70m65í86r 98D47a29n73ě96k 5150891204

nazozdíl od vás je co? ;-)

0/0
27.7.2014 16:24
Foto

K83a66r88e17l 32P10l23a93c64h71ý 6736496504819

Že to je překlep od slova "narozdíl" pozná i jedinec s IQ houpacího koně. Škoda, že nedosahujete ani toho a musíte se ptát. Asi máte hrozný život. Vůbec vám to nezávidím.

0/0
27.7.2014 17:35

J46a87r67o43m18í15r 46D18a90n14ě79k 5320531594

O výši mého IQ nemějte starost, rozhodně bude vyšší než vaše. 

Už jen to že nemám potřebu kritizovat něčí "Mezery" (a psát je chybně s velkým písmenem) a pak se sám dopouštět chyb. ;-)

0/0
27.7.2014 18:30
Foto

P88a79v46e57l 97K13a51s76í68k43, 83T57e14c50h43n28e26t94.96c28z

Jestli jsem někdy dostal off-topic dotaz, je to tento :-) Toto je diskuze o článku, nikoli nástěnka. Ostatně jste si sám odpověděl. Svobodná vůle je jen iluze, takže i kdybych vám chtěl odpovědět, prostě nemůžu :-)

+2/−1
26.7.2014 16:45

Z58b58y62n39ě18k 81Š92a33f35a27r78č73í46k 5657688735494

Paní Drahokoupilové jste na podobné dotazy zde odpověděl...

Koukám ale, že to, co jsem psal si tak odmítáte připustit, že na to ani nebudete reagovat a budete dělat, že to neexistuje.

To je pak jak debata s kreacionistou, který si nedovede připustit, že by každý živý tvor není důmyslně navržen. Škoda no.

0/0
26.7.2014 17:03
Foto

P30a50v43e28l 70K94a36s34í54k61, 75T32e43c53h36n90e33t37.55c84z

Poslední dobou mě baví odškrtávat si, kolik argumentačních chyb a klamů v diskuzi zaznamenám. Seznamů je hodně, třeba: http://mol.redbarn.org/objectivism/Writing/DavidKing/GuideToObjectivism/FALLACYS.HTM

Díky za to, že jste mi dal další materiál. Jinak viz výše - na tak nehorázný off-topic reagovat nebudu, zvlášť když jste už od začátku nekonzistentní. Když to vezmete za své argumentační vítězství, nikdo vám to brát nebude :-) Pěkný víkend.

+5/−1
26.7.2014 17:58

Z35b95y29n86ě93k 24Š82a96f17a42r55č64í33k 5207568785894

To je pěkné, že znáte tolik argumentačních chyb a klamů. Teď by chtělo, abyste je viděl i v sobě a svém ospravedlnění víry (které jsem z vás nevydoloval), tam jich bude jak naseto.

Já nevím, jestli se tu vůbec někdy od vás objeví článek na téma náboženství, či duše (vlastně doufám, že se tak nestane), a tak je tento článek o astrologii nejblíž, jak jsem se k tomu mohl dostat. V debatě v panem Gelnarem jste náboženství přece rozebírali a to je i ten důvod, proč jsem ten příspěvek napsal.

Nicméně chápu, že zde na to nechcete reagovat. Napadá mě jen to okénko "vzkaz autorovi", je zpětné? (tedy, kdybych tam něco napsal, dostal bych od vás přes to odpověď?)

0/0
26.7.2014 18:50
Foto

P75a77v97e94l 54K47a10s20í11k68, 95T68e94c35h69n35e16t51.44c97z

Nemůžu mluvit za ostatní, ale já reaguji tak na 90 % vzkazů (kromě PR).

+1/0
26.7.2014 19:07

M47i60l47a91n 35Š35t21ě80p35á98n26e97k 8156692485578

Ten mínus jsem dal za ten "nehorázný off-topic". Dokonce i v tom videu se mluvilo o víře. Nehorázný off-topic vypadá úplně jinak!

+1/0
26.7.2014 19:19
Foto

P72a14v55e34l 60K77a34s76í34k86, 73T60e41c11h22n92e70t77.78c27z

Asi máte na mysli jiné video, než které je v článku. Mínuska ale samozřejmě rozdávejte dále, je to cenná informace :-)

+1/−1
26.7.2014 19:33

M40i82l88a69n 21Š83t91ě81p14á95n49e98k 8936202545418

To video je jen ukázka a celé video je pak na idnes jinde. V textu (ke kterému je tato diskuze) se mluví o astrologii, sedí tam nějaký pán (je to astrolog), zkrátka celé to odkazuje na další části toho videa (i když to funguje i jako samostatné upozornění na ten experiment). Takže je přirozené se kouknout na celé video a pak diskutovat k článku. Nehorázný off-topic mi zkrátka příjde naprosto mimo téma a to tady nebylo splněno ani zdaleka. A aby vám to bylo zcela jasné. Jde mi hlavně o to slovo nehorázný.

Cenná informace to není, souhlasím. Takže se omlouvám, že jsem do diskuze psal.

+1/0
27.7.2014 2:01
Foto

P39a45v44e78l 68K33a84s86í86k34, 68T10e93c39h13n58e31t17.41c42z

Celé video má samostatný článek a samostatnou diskuzi.

0/0
27.7.2014 14:33
Foto

K30a66r63e49l 93P41l93a29c90h34ý 6616476904669

Jakou to ma souvislost s clankem?

0/0
26.7.2014 17:48

J61a41n 42P44a47v71e59l13k81a 3337581324811

Superpočítač je dobrý příklad. Duše jsou programy a nastavení, posmrtný život je zálohování a obnova.

0/0
28.7.2014 10:22

J20a65r46o49m72í13r 23D98a18n78ě79k 5390741904

Pane Kasíku, gratuluji k povedenému testu a ještě povedenějšímu výsledku. Vypovídá přesně o tom, co si o lidech, kteří na podobné šarlatánské metody věří.

A následná diskuze, ve které se najde spousta lidí, která ani nepochopila smysl či výsledky tohoto testu, je přesně o tomtéž. 

Mimochodem při hledání odpovědi na mou otázku co je příčinou jevů  o kterých astrologie tvrdí jako o faktech jsem narazil na toto. A stojí to za to. 

http://www.youtube.com/watch?v=To0ZjWMkRhs

+2/0
26.7.2014 14:09
Foto

P90a67v94e10l 17K62a12s71í50k27, 87T71e92c70h70n62e81t25.44c19z

Díky, ano, bylo tu několik zajímavých komentářů k průběhu, ale většinou jde spíš o nepochopení. Vždycky si říkám, jak lépe to ještě vysvětlit, ale on by se pak ten článek velmi natáhl, kdybych tam měl zahrnout každé případné nepochopení a jeho podrobné poopravení.

0/0
26.7.2014 14:33

J22a19r34o86m21í73r 87D52a62n32ě63k 5640181954

Bojím se, že ani článek rozsahu Her o Trůny by některým lidem nestačil k pochopení. ;-)

+1/0
26.7.2014 14:41

J22a24n 38K58ř25í28ž 6175933945328

Nebojte se Jardo,lidská blbost je rovnoměrně rozmístěna po celé Zeměkouli.

Tedy celé ... ,nejsem si jist Antarktidou.

0/0
26.7.2014 15:54

V57e32r34o84n47i65k94a 64Z86e43m64a67n46o29v39á 9915749166379

Upřímně, nechápu smysl tohoto experimentu, resp. jak může být důkazem proti astrologii. Forer sestavil fiktivní profil z cca 10 tezí, který vyňal z blíže nespecifikovaného množství horoskopů (textů), tj. vypleval libovolné množství textu a tyto plevy (obecná tvrzení, fráze) prohlásil za zrno, za dřeň astrologie.

Podle mne by stejného výsledku dosáhl, kdy takto "propleval" libovolné množství např. psychologické literatury. Byl by i takovýto výsledek brán jak argument proti smysluplnosti psychologie?

0/−3
26.7.2014 13:02
Foto

P64a84v60e40l 34K87a69s50í71k36, 68T20e98c59h19n37e25t23.41c35z

Ten závěr je mnohem obecnější - lidé se identifikují s obecnými (a vágními a pozitivními) charakteristikami, pokud jim "autorita" řekně, že se týkají přímo jich. A přitom jsou neschopni rozpoznat, co se děje, nedokáží rozpoznat, že je to tak obecně napsané, že by se v tom poznal každý. To je ta podstata experimentu. Forerův efekt je forma kognitivní iluze, a té může využít jak astrologie, tak třeba obchodník s voňavkou nebo psycholog nebo kdokoli další. Ten závěr je velmi obecný a velmi dobře zdokumentovaný.

0/0
26.7.2014 14:22

I78v52a29n 71P80r53o54c28h68á37z15k16a 3231304465745

Proč se iDnes propůjčuje k takovémuto honu na čarodějnice? To je tažení jak ve středověku.

+2/−16
25.7.2014 23:27
Foto

P44a54v67e41l 17K93a66s24í24k30, 97T25e55c92h91n32e59t31.83c84z

Ják bych tomu říkal spíš "poukázání na psychologický jev (Forerův efekt), který se projevuje zvýšenou důvěřivostí, a jeho praktická ukázka", ale vaše nálepka je určitě údernější :-)

+8/0
26.7.2014 9:27

V38e72r62o79n68i72k92a 71Z58e61m57a66n33o56v13á 9225449236829

A jak se ta důvěřivost během experimentu projevuje? Tím, že sestavíte profil z obecných, mnohoznačných a nekonfliktních tezích, tak zákonitě bude pasovat na spoustu lidí.

Když o vás řeknu, že nejste např. příliš velký ani příliš malý a vy to odsouhlasíte (protože dost možná máte průměrnou výšku) je to podle vás známka důvěřivosti?

Ale chápu, že ta důvěřivost projeví následně jako nutkání nechat si za peníze něco vyvěštit apod. O tom ale ten experiment nebyl.

0/−5
26.7.2014 13:16
Foto

P62a97v61e88l 13K22a98s88í72k78, 44T21e25c66h93n38e27t29.39c51z

Ne, ta důvěřivost se projevila v tom, že lidé považovali tento obecný popis za specifický. Nejde o to, že se v něm poznali, věta "Jste člověk" by platila o každém. Jde o to, že nerozpoznali, jak obecné to je, a měli dojem, že je to velmi specifické a nesedělo by to na každého, naopak uváděli, že by to sedělo jen na ně nebo na malý okruh lidí. Vždyť to v článku píšu už na začátku: "Velmi obecná věta, ale v kombinaci s přesvědčením o jedinečnosti a selektivním vnímání uvěříte, že ji psycholog sestavil na míru právě vám."  A dále: "Pouze 6 % lidí uvedlo, že profil by „sedl téměř na každého“

+7/0
26.7.2014 14:26

P55e82t82r 32H28á15j86e32k 4610862341304

Vás taky dostali? ;-)

+1/0
26.7.2014 12:41

H13e92l96e83n52a 59J93i96n47d46r82o38v98a 9272176282488

Jak mluvit s horoskopáky.

Špatně:

Horoskopák: "Jaké jsi znamení?"

Vy: "Beran / Býk / Lev / blablabla".

Horoskopák: "Já to věděl! Ty jsi úplně typický (znamení), protože (blabla)!"

Správně: Horoskopák: "Jaké jsi znamení?" Vy: "Hádej!"

+1/−1
25.7.2014 23:09

M21a79r29t46i51n 50N84e22r98m61u61t 9957837218899

Mám v tech různých znameních celkem zmatek a sám si svoje občas spletu, takže se mi tento případ stal: Co jsi? XX. Aha, takže tady v knížce píšou, že ...... To na tebe sedí! Ježíš, já jsu vlastně YY! Nóo, ale to na tebe sedí taky;-D

0/0
26.7.2014 17:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.