Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vyléčí se 185 milionů lidí ze žloutenky? Léky zabírají, ale jsou drahé

Pokud nezlevní nové léky proti žloutence typu C, jedna z největších světových epidemií bude řádit nerušeně dál. Nové přípravky dokáží nemoc porazit už za 12 týdnů a zabírají až u 90 % nakažených. Ale doslova za vysokou cenu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M90i13c54h86a88l 84H44a94l17t16u35f 8840105928174

Na jednu stranu prodejní cena léků musí pokrýt i náklady na ty, které se do prodeje nedostaly. Jen 1 z 10.000 látek projde všemi fázemi testování a je schválena jako lék (zdroj: biostrategics.wordpress.com/2011/06/27/clinical-trial-probability-of-success-just-how-probable-is-a-great-outcome/)

Takže chápu, že výrobce chce za lék víc než pouhé výrobní náklady. Musí pokrýt náklady na neúspěšný vývoj a přiměřený zisk.

Na druhou stranu patentové právo (což je umělý právní konstrukt, žádný "volný trh") je dnes mimo realitu 21. století. Neexistuje žádný empirický důkaz, že patenty pozitivně motivují inovace (zdroj: research.stlouisfed.org/wp/2012/2012-035.pdf)

Naopak podle některých prací je efekt patentů dokonce negativní (pro nedostatek místa uvedu jen 1 zdroj: http://www.elisanet.fi/takalo/research/papers/Takalo_Kanniainen_IJIO00.pdf) Patenty trvají nepřiměřeně dlouho (20 let je v dnešní světě příliš dlouhá doba). Během této doby umožňují svým držitelům realizovat monopolní zisk bez jakéhokoli omezení, což je naopak v přímém rozporu s "volným trhem" a "kapitalismem" obecně.

0/0
3.8.2014 12:13

B27e14n 53P70a18v90k79a 1867793907741

Jenom hodím do pléna: Soposbuvir vyvinul 

Pharmasset. Jeho akcie od roku 2008 +... tisíce procent. A akcionáři chtějí papat.:-P

0/0
2.8.2014 20:21

M32a32r27t84i98n 92V37a95j58s61a85r 5849553476756

Nejsem z oboru, ale pokud vím, s antibiotiky je to složitější. Je jistě pravda, že antibiotika jsou méně zisková než jiné kategorie léků, ale to neznamená, že se farmaceutické firmy nesnažily. Jenže vyvinout nová antibiotika je zatraceně těžké, a to i když je přečtený genom příslušných bakterií. Zabít bakterii není zas až tak složité, to těžké je zabít bakterii a neublížit pacientovi. Viz vynikající článek Dereka Lowea: http://goo.gl/cWyajB

+2/0
1.8.2014 11:10

A35l95e52x72a65n15d61r 15K48o67s48t33k62a 5679146329636

Zde je to o to horší, že jde o viry. Virus, jakmile se jednou usídlí v buňce, je skoro nezranitelný.

0/0
1.8.2014 11:39

M21a65r61t27i19n 18V22a97j87s50a40r 5319423586166

Jsou lidé, kteří tvrdí, že vývoj nových antivirových léků je aktuálně snazší než vývoj nových antibiotik: http://goo.gl/tO7paU (link přímo na příslušný komentář v diskusi). Jak jsem napsal, nejsem z oboru, takže to neumím sám posoudit.

0/0
1.8.2014 11:43

J93i82r93i 37R24u23s85n23o27k 4835582457743

Ac normalne pane doktora Petra beru, tak cast clanku mi prijde hodne tendencni. Ano, je mozne, ze naklady na VYROBU leku jsou 100 dolaru, ale taky se musi zaplatit VYVOJ A VYZKUM. Naklady na V&V noveho leku (jednoho!) se nyni pohybuji mezi 5 az 15 MILIARDAMI dolaru. A cele si to plati farmaceuticka firma sama.

+4/0
1.8.2014 10:45

A40l69e91x35a97n73d28r 92K30o65s27t82k53a 5839256739406

A na jeden skutečně vynalezený lék připadá několik (několik desítek) případů, kdy se rok či dva zkoumá látka, která by mohla mít slibné účinky, ale nezjistí se nic, takže je výzkum přerušen.

+3/0
1.8.2014 11:01

J71a88n 61P54a50v67e39l 8893192778976

Dolarů nebo korun? Mám takový ničím nepodložený dojem, že máte kapku chaos v měnách.

0/0
1.8.2014 11:59

M48a77r67t73i43n 81V37a95j25s42a56r 5239653856386

Odhady nákladů na vývoj léků se dramaticky různí a bývají politicky zabarvené, ale odhad 5-15 mld dolarů jsem už také viděl. Měna je správně.

+2/0
1.8.2014 13:35

J65a20n 82P39a97v21e81l 8543932968906

Co jsem tak viděl, tak jeden, maximálně dvě mld dolarů. Zase to nechce sežrat úplně všechno.

0/0
1.8.2014 17:41

M34a72t39o12u26š 30L74á79z24ň62o90v82s11k26ý87, 98T41e82c58h33n75e25t84.56c56z

Záleží na metrické. Kdyz výše lite náklady firem počtem léku uvedených na trh - tedy metodika,která hezky zahrnuje i neúspěšný vývoj- dostanete se opravdu velkých firem v několika pripadech nad 10 mld. dolaru za lék. Což samozřejmě muže byt i příznak problému těch několika konkrétních firem. 

Viz http://www.forbes.com/sites/matthewherper/2013/08/11/the-cost-of-inventing-a-new-drug-98-companies-ranked/

0/0
1.8.2014 19:12

T98o94m69á31š 74Č48e25c81h 4513159639580

Jakákoliv epidemie ani války zatím nemohou zabránit v extrémním růstu obyvatelstva zejména pak v rozvojovém světě a nesmírném tlaku

na přírodní zdroje v těchto zemích a tlaku na vyspělý svět min. přes imigraci.

Dneska téměř každý černoch ví, že existuje Evropa, Amerika a má nesmírnou touhu dostat se tam, kde pečené husy či koláče samy padají do úst a má pak snahu vybrakovat sociální systém těch "bohatých" zemí.

+3/−1
1.8.2014 9:07

M84a41t91o18u73š 91L27á92z11ň29o10v25s82k52ý78, 13T47e89c18h21n84e26t97.22c48z

Sláva jednoduchosti!

Proč se zabývat skutečným světem a skutečnými složitými problémy, jako je třeba financování léčby proti hep. C, když si můžeme vystačit s jednoduchými rasově zabarvené argumenty, které všechno vysvětlí a vyřeší v jednom odstavci? (A navíc mají tu velkou výhodu, že se dají napsat pod téměř jakýkoliv článek, byť s ním nemají žádnou přímou souvislost, že?)

Proč vlastně Jaroslav Petr ten článek psal, když jste to tak pregnantně shrnul?

+3/0
1.8.2014 10:41

K17a69r92e25l 52V91a57c33h57u19t 9403372179263

Léky za 10 - 300 dolarů ... ale léčba (?) těmito léky vyjde na 60-80 tisíc dolarů??? 8-o8-o8-o8-o8-o ... Jen za to, že jim je lékař předepíše (dávkování je přece popsané v příbalové informaci)?!

+1/−3
1.8.2014 8:54

K48a57r96e60l 97V79a86c78h95u45t 9773902429923

To mi připadá stejně přemrštěné jako cena za protipovodňový sypaný val v délce 750m ... materiál za pakatel, ale vybudování prý má stát 150 milionů Kč !!!!!!!!!! ...  Za co, proboha, za co???

+2/0
1.8.2014 8:57

H78o41n86z28a 53B11o14b97u11l50a 9186719763669

To máte všude. U Děčína zase stál km štěrkové cyklostezky (asfalt ekologové odmítli) 10 mio. Pouze hlína a zhutněný (tedy abych jim nekřivdil - ještě částečně obroušený) štěrk. No neber to. A kvalita na úrovni po pár týdnech vyjetých kolejí.

+1/0
1.8.2014 9:03

M73a21r50t94i30n 50V59a24j34s28a28r 5359683206336

Činnost lékaře nemá s cenou léků ale vůbec nic společného.

Cena léku obecně musí pokrýt náklady na jeho vývoj (v řádu cca miliardy dolarů) a také náklady na vývoj, který nakonec nebyl úspěšný (a jen jeden lék z mnoha testovaných projde všemi klinickými testy). Samotné výrobní náklady tvoří pouhý zlomek ceny *všech* léků, kromě generik. Díky tomu se vůbec ještě nějaké léky vyvíjí.

Pokud byste zrušil farmaceutické firmy a nechal léky vyvíjet státem, vyjde to na stejné peníze (podle mého názoru dokonce dráž), ovšem platilo by se to z daní, ne z tržeb za léky a ceny léků by tak zřejmě nikoho neurážely.

V tomto konkrétním případě ovšem za vysokou cenou léků nejspíše stojí fakt, že jedinou alternativní léčbou je transplantace jater. Ta, spolu s doživotní léčbou s tím spojenou (imunosupresiva atd.), by vyšla ještě o něco dráž. Ty firmy potřebují vydělat na další vývoj, a tak (logicky) zkouší, co trh snese.

+4/0
1.8.2014 10:22

K25a34r19e98l 77V90a70c90h86u36t 9123282479173

Trh se žloutenkou NENÍ žádný trh...  :-/

0/0
1.8.2014 13:19

M88a87r30t22i23n 67V55a49j57s50a82r 5789533226676

To je nepochybně pravda. O něm také nehovořím, hovořím o trhu s léky na žloutenku.

Samozřejmě, to je slovíčkaření. Pokud Vám dobře rozumím, zastáváte názor, že ve vývoji léků by neměly působit tržní mechanismy. Možná by ovšem bylo dobré také zvážit, že největší vývoj léků probíhá právě v USA, kde tržní principy ve vývoji a výrobě léků působí nejsilněji. Jinými slovy, lépe to zatím nikdo nedělá.

0/0
1.8.2014 13:33

H91o84n89z80a 82B76o41b19u92l84a 9956829343249

Chápu, že se musí zaplatit vývoj a studie, ale udělat z výrobních nákladů ve výši 200 $ cenu skoro 90.000 $, to mi přijde naprosto zcestné.

+2/−2
1.8.2014 8:48

J92a12k13u52b 34Š45p97r15i22n11g64e82r 9671832352

Vývoj něco stojí.

+2/0
1.8.2014 8:55

H29o34n78z12a 97B12o45b31u44l69a 9756799943449

No něco zcela jistě. Myslím, že to i píši. Ale určitě ne tolik, aby stála dávka za 200$ 90 tisíc $.

+2/−1
1.8.2014 9:00

J25a39k42u41b 56Š55p46r40i53n17g24e61r 9791822352

Nějak jsem v to článku nenašel, ale nevadí. Vývoj může stát i miliony dolarů, takže bych se nedivil, kdyby léčba byla ještě dražší.

0/0
1.8.2014 9:05

H96o25n92z15a 88B67o16b93u83l32a 9786719663429

Ano, miliony dolarů zcela určitě. To vůbec nezpochybňuji. Co ale zpochybňuji jsou vaše matematické schopnosti. Už kdyby na každé dávce vydělali 1 $, slovy jeden dolar, tak vydělají 185 milionů dolarů. Teoreticky, samozřejmě. Kdyby vydělali 1000 $ je to 185 000 000 000 $. To už je pěkné číslo, ne?

0/−1
1.8.2014 9:10

P75a54v50e62l 89S81t67u33d35e22n46y 3946748260634

No jo jenze vyvoj vzdy nekonci uspechem. Na jeden funkcni lek pripada treba deset leku kde vyvoj sel spatnou cestou nebo lek mel vice nezadoucich ucinku nez samotny uzitek. A i tyto miliony dolaru se musi z neceho zaplatit.

+7/0
1.8.2014 9:17

H49o27n28z19a 33B29o76b70u89l36a 9386319553209

To je samozřejmě pravda. Nicméně už při zisku 1000$ je výdělek 185 miliard! dolarů.

0/−2
1.8.2014 9:20

J62a84n 87P13a63v97e66l 8613712978256

Promiňte, ale Vaše čísla mi mozek nebere. Už možná kůvli tomu, že nepočítáte s grafem poptávky v závislosti na ceně, takže sem házíte, podle mě, nesmyslná čísla.

Možná je nakaženo 185 mega, ale počítejte s tím, že minimálně 60 % z nich nemá ani těch 300 dolarů na to, aby zaplatilo výrobní náklady. Kdyby firma dala cenu 1 000 dolarů na léčbu, mohlo by si to dovolit řekněme 30 % lidí. 20 % vezme daň v příslušné zemi, 20 % distribuce, 20 % samotná léčba. Ooops, najednou firmě zůstane z té tisícovky 400 bucků (čísla si cucám z prstu, neznám jejich náklady)

Já neříkám, že cena několik desítek tisíc je správná. Je možné, že optimální cena bz byla dva tisíce. Nevidím do jejich cenotvorby. Jen říkám, že Vaše cenotvorba má naivitu děcka na základní škole.

0/0
1.8.2014 11:58

J12a71n 12M55a19c23e51k 3514531652133

Navíc- jak je v článku zmíněno- velká část nemocných o své nemoci ani neví.

0/0
1.8.2014 13:05

M68a47r46t65i15n 64V23a33j67s36a57r 5709503336436

Vývoj úspěšného léku stojí tak okolo miliardy dolarů. Vývoj neúspěšného obvykle o něco míň, nejnákladnější jsou klinické testy, ale pokud lék neprojde až ve třetí fázi testů, zaplatí firma za vývoj tolik, co v případě úspěšného léku a nemá z toho žádný zisk. Vaše výpočty jsou tedy o několik řádů jinde.

Navíc, z těch 185 mil. lidí si tisíc dolarů za léčbu může dovolit zaplatit jen nepatrný zlomek.

+3/0
1.8.2014 10:26

H41o76n59z12a 76B29o13b16u61l26a 9306609753849

Ne, moje výpočty jsou naopak naprosto přesné a to z toho důvodu, že mluvím o konkrétním léku. Jistě jsou náklady i na léky, které se nikdy do výroby nedostanou, ať už z jakýchkoliv příčin. Ale U tohoto konkrétního přípravku je ten výpočet naprosto jasný a přesný. A pozor! Stíle počítám se ziskem jen! 1000$ na terapeutické dávce.

K vaší poslední větě - ano, při této ceně to b ude nepatrný zlomek. Při ceně 1200$ dolarů by jich bylo několikařádově více.

0/−1
1.8.2014 10:52

M86a76r88t16i92n 46V51a47j57s43a53r 5379133706676

Vývoj léků je náročný a drahý. Pokud trochu sledujete obor, zjistíte, že v posledních letech bylo mnoho výzkumných oddělení firem zavřeno a příslušní odborníci propuštěni. Protože to dělají všechny firmy, tihle lidé opouštějí obor a my (lidstvo jako celek) tak přicházíme o lidi se zkušenostmi, které by se mohly zatraceně hodit.

Sofosbuvir je jeden z prvních léků ve své třídě. Radikálně mění kvalitu života pacienta - před tímhle lékem čekala pacienta transplantace jater. Léčba sofosbuvirem, i při ceně nasazené výrobcem, je o něco levnější než ta transplantace. Myslím, že to má velkou souvislost.

Navíc, ceny v článku platí jen v USA. Ostatní státy na výrobce tlačí a nutí je do slev. Tady se můžete podívat, kolik se platí jinde: http://www.forbes.com/sites/johnlamattina/2014/06/18/high-drug-prices-sorting-through-the-sovaldi-inspired-outrage/

+2/0
1.8.2014 11:09

J41a30k78u22b 76Š46p90r49i76n46g10e61r 9851292442

Mé matematické schopnosti jsou v pořádku, to mi věřte. 185 000 000 000 doláčů by vydělali tehdy, pokud by všechno prodali, což nikdy neprodají. Nejspíš jednou na strategii slízání smetany, tedy na nejbohatší klientelu. Věřím, že až se segment nasytí, půjdou s cenou dolů, aby byla léčba dostupnější více lidem, což dál zvyšuje jejich zisk.

0/0
1.8.2014 20:42

D53r87a37h46o90m47í50r 76S13t81r94o83u42h16a73l 4725578442744

No tak necháme umírat lidi...

Dle mého názoru jsou právě léky jednou z oblastí, kde by se měly využít dotace nebo přímo vývoj placený státem. Koneconců od toho stát je, aby řešil problémy, které soukromý sektor řešit nechce.

0/−1
1.8.2014 8:29

Z40b47y18n83ě39k 92K46o10ř51í15n40e59k 9314123139552

Lidé umírali a zřejmě ještě dlouho umírat budou. Když budou státy masivně dotovat lék na jednu nemoc, tak zase přijde jiná a nakonec to ekonomicky položí všechny.

+2/0
1.8.2014 8:32

D25r90a22h33o26m63í27r 96S27t91r14o84u74h13a87l 4655868552814

Stát je tvořen lidmi. Když nebudou lidi, nebude stát.

0/0
1.8.2014 8:39

K36a69r58e44l 98E90n94d44l46e52r 3593910800865

Chtěli jste kapitalismus? Chtěli. Tak buďte ticho a plaťte.

+4/−7
1.8.2014 7:53

J90a82k60u34b 28Š20p23r50i89n90g34e18r 9711952632

Vy buďte ticho. Za socialismu se platilo stejně.

+2/−5
1.8.2014 8:07

V49í75t42e96k 79V90a30l38a81c27h 7734460345215

Vy si asi nepamatujete, že se v minulosti vůbec neplatilo ani v nemocnicích, lázních i  v lékárnách a lékaři se více starali o nemocné lidi. Vypadá to, že podporujete jen korupci, rozkrádání lidí a zdražování atd....:-P:-P:-P:-P

+2/−4
1.8.2014 8:21

J93a91k52u62b 46Š76p42r40i45n77g33e36r 9371932402

To, že jste to nezaplatil fyzicky z vlastní peněženky ještě neznamená, že jste to vůbec neplatil - platil, z daní. Kradlo se, korumpovalo a zdražovalo i za socialismu - to si snad nepamatujete? Navíc se i loupilo - znárodnění. A největší podíl kriminality měl stát a páchal jej na svých obyvatelích ;-)

+8/0
1.8.2014 8:25

H94o92n48z20a 26B47o88b20u90l39a 9956469913499

Máte pravdu, ale to dnes platíte také a navíc právě ještě ty přímé platby.

+1/0
1.8.2014 8:52

J13a65k79u17b 23Š78p53r10i12n75g71e18r 9401632722

Lepší, když si to člověk z části hradí sám, než aby to hradili všichni.

0/0
1.8.2014 8:56

H53o63n36z96a 85B34o34b36u18l72a 9376839103229

Jo? A tušíte, kolik stojí například léčba metabolických poruch?

0/0
1.8.2014 9:04

J66a10k83u92b 37Š78p97r26i22n57g50e39r 9911262762

Ne, nezajímám se o to.

0/0
1.8.2014 9:05

H12o84n82z26a 65B37o13b97u59l67a 9246769563169

Tam byste se asi podílet fakt nechtěl.

0/0
1.8.2014 9:07

Z78b39y77n40ě43k 11K90o77ř80í60n64e56k 9414153849662

Jo za socíku i ta tráva byla zelenější  a pršelo jen když to společnost potřebovala. V nemocnicích byly k dostání nejmodernější léky (dokone i ty západní), ani jedna postel nevrzala a byla eletricky polohovatelná, no a sestřičky měly tak krátké sukénky, že se člověk ani kvůli erekci nemohl otočit ;-D

+9/0
1.8.2014 8:30

R93o17m57a33n 32Š88i20m27ů72n19e68k 4509258771

A za co bys chtel v minuloti platit? Za ty prazdny regaly ?

+2/0
1.8.2014 8:47

P59e31t91r 46J82i79r19á95s89e35k 3971307342285

No v socíku by žádnej takovej lék nevivinuli takže by bylo po starostech

+4/−1
1.8.2014 8:24

J69i34ř32í 27K40o64c60u66r52e34k 6265674215158

Víte jak naložili socialisti a komunisti s kontaktníma čočkama? Zahodili je jako nepotřebné.

A tak to bylo s každou novou technologií - pokud byla vojákům nanic, bylo to nanic všem.

0/0
1.8.2014 16:40

P31a74v59e75l 10S30o38b72o19t58k35a 5740704

Cirhóza není z chlastu, ale ze žloutenky C (tedy, řekněme, v 90% případů, ale mechytejte mne za slovo jestli je to víc).

Starší generace (možná i já) dostali C jako dar od státu při očkování, ostatní ho chytli,... takže ano, C je hrozné, a proto na něj neděláme plošné testy (stejně jako bylo nedávno výrazně omezeno zeszování HIV) - víme že je populace promořená, ale nemáme peníze abychom je léčili, proto raději netestujeme (pokud to není naprosto nezbytné) ,a i pak je otázka jestli se to dotyčný dozví a bude léčen.

+2/−6
1.8.2014 4:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.